فهرست مطالب

مجله پژوهش های جامعه شناختی
سال یکم شماره 4 (پیاپی 11، زمستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا کلدی، مهدی اصل زعیم صفحه 5
    حقوق و تکالیف در خانواده ایرانی به تناسب تغییر در ساختار درونی نهاد خانواده با تغییراتی روبرو گردیده که در این پژوهش این موضوع از سه منظر دین، قانون مدنی و عرف اجتماعی و فرهنگ عمومی نگریسته شده است. با مروری بر محتوای تفاسیر متون مقدس و آرای علمای دین، مفاد قانون مدنی جمهوری اسلامی و فحوای موجود در مصادیق فرهنگ عمومی آنچه مسلم می شود، سنگینی کفه حق به نفع مردان است که گاها این پدیده اجتماعی و محصول تاریخی با توجیحات ایدئولوژیک در سایه فرهنگ مرد سالار ایران همراه می گردیده اما آنچه مسلم است زن ایرانی در سایه تحولات سیاسی، اجتماعی اخیر از ایستارهای گذشته فرسنگ ها فاصله گرفته و درجامعه در حال گذار ایران بازگشت به گذشته امکانپذیر نخواهد بود لذا در راستای تعدیل نظام حقوق و تکلیف مطابق با ساختار موجود، که عموما قدرت چانه زنی زنان را در کسب قدرت در نهاد خانواده بیشتر کرده لازم است سایرنهادهای اجتماعی از جمله دولت، آموزش و پرورش، دین، رسانه و... با نگرش احقاق حقوق اعضای خانواده درقالب مفهوم شهروندی خانوادگی اهتمام جدی نمایند تا نهاد خانواده بعنوان نهادی مؤثر، بدون بروز تنش به کارکردهای تعریف شده خویش بپردازد زیرا در صورت عدم پذیرش واقعیتهای موجود، ساختارهای غیر قابل انعطاف برخی نهادها نخواهد توانست به نیازهای روز ایران پاسخی در خور دهد لذا جامعه ناگزیر به گذر از آن خواهد شد که ثمرات خوشایندی در پی نخواهد داشت. یافته های تحقیق نیز نشانگر این مهم است که زنان و مردان در حوزه نظری وارد عرصه های جدیدی از نگرش به زندگی مشترک و فاصله گرفتن از نقش های کلیشه ای شده اند منتهی در برخی متغیرها همچون ریاست مردان بر خانواده و یا انجام مشترک کارهای خانگی می توان تفاوت هایی را در گروه مردان و زنان مشاهده کرد لیکن با توجه به حضور گسترده زنان در عرصه های اقتصادی - اجتماعی پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک ساختار خانواده ایرانی دستخوش تحولاتی جدی گردد.
  • قربانعلی آقا احمدی، رضا مبشرنیا صفحه 27
    اهمیت یادگیری زبان انگلیسی می تواند یکی از شاخص های مهم در ارزیابی پیشرفت افراد در جامعه جدید جهانی به حساب آید. در محیط های آموزشی علیرغم تلاش بسیار زیاد که از طرف اولیاء، مربیان آموزشی و مسئولین ذیربط انجام گرفته است، ارتقاء کیفیت یادگیری زبان انگلیسی همچنان بی نتیجه مانده است. شایدبتوان گفت بخشی از این عدم موفقیت، مربوط به زبان آموز و بخش دیگر به محیط پیرامون او مربوط است. بر این اساس پژوهش حاضر در پی بررسی این این دو حوزه است. یافته های حاصل از این تحقیق نشان می دهد که نمرات تحصیلی افراد مورد مطالعه کاملا تحت تاثیر نگرش آنان قرار گرفته و این امر به حد لازم در اعتبارسنجی نیز مورد قبول واقع شده است. به عنوان اهداف ویژه می توان به نکات زیر اشاره کرد: سنجش میزان گرایش دانشجویان در رشته های مختلف علوم انسانی نسبت به درس زبان انگلیسی، سنجش میزان انتظار فایده دانشجویان از یادگیری زبان انگلیسی، سنجش ارزیابی فایده دانشجویان از یادگیری زبان انگلیسی، بررسی علل و عوامل مؤثر در نگرش دانشجویان نسبت به زبان انگلیسی، سنجش میزان تاثیر انتظارات دیگران بر نگرش دانشجویان در یادگیری زبان انگلیسی، بررسی میزان همبستگی نمره نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی با میزان پیشرفت تحصیلی آنان در همان درس و بررسی میزان نگرش دانشجویان در واحدهای مختلف آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه غرب مازندران. یافته ها نشان می دهد که متغیرهای زمینه ای، خانوادگی، اجتماعی، شناختی و عاطفی در ایجاد، گسترش وتقویت نگرش مثبت و قوی نسبت به زبان انگلیسی کمال تاثیر را خواهند داشت. لذا لازم است برنامه ریزان و دست اندرکاران از طریق ایجاد بستر مناسب در روند تقویتی نگرش افراد، تصمیم سازی و تصمیم گیری نمایند.
    کلیدواژگان: نگرش، زبان انگلیسی، ارزیابی، یادگیری، ارزیابی فایده، انتظار فایده، شناخت
  • غلامعباس توسلی، طلیعه خادمیان صفحه 51
    آیا زنان و مردان در رویکرد به کالاهای فرهنگی چون دیگر عرصه های زندگی متفاوت اند؟در تحقیقی که در سال 1385 پیرامون رابطه سبک زندگی و مصرف کالاهای فرهنگی در شهر تهران به انجام رساندیم به نکات جالب توجهی در تفاوتهای زنان و مردان در مصرف کالاهای فرهنگی بویژه کتاب که محور تحقیق یادشده بود، دست یافتیم که مؤید این فرضیه است که «جنسیت در میزان و نوع مصرف فرهنگی مؤثر است»؛ شرح این تفاوتهای به ظاهر ساده و در عین حال ساختاری، دستمایه مقاله حاضر گردید. جامعه نمونه در تحقیق متشکل از 1560 نفر بودند که به طور تصادفی از میان خریداران کتاب در شهر تهران انتخاب شدند و حجت ما در این گزینش این نکته بود که یکی از راه های شناسایی مصرف واقعی، بررسی فرآیند «خرید» است؛ به دیگر سخن، مصرف، نخست در عرصه خرید، «بالفعل» می گردد. از میان کالاهای گوناگون فرهنگی، از این جهت کتاب را برگزیدیم که عرصه تولید و توزیع شفافتری نسبت به دیگر کالاهای فرهنگی دارد و دستیابی به مخاطبان آن منوط به زمان و شرایط خاص نیست. در عین حال در این تحقیق، مصرف کالاهای دیگر چون سینما، تئاتر و موسیقی نیز در کنار کتاب سنجیده شد، با این تفاوت که در مورد آنها به اظهارات پاسخگویان اکتفا شد. آرای پیربوردیو، پاول دی مگیو، آریل سولیوان و تالی کاتزجرو و کارول گیلیگان درخصوص مصرف فرهنگی راهگشای مقاله حاضر است(کلهون، 2002).
    کلیدواژگان: مصرف فرهنگی، کالای فرهنگی، سرمایه فرهنگی، قریحه، حوزه تولید فرهنگی، اوقات فراغت، سبک زندگی فرهنگی
  • جعفر ابراهیمی مینق، محمد امیری، مهدی عامری صفحه 65
    مکتب فرانکفورت توسط ماکس هورکهایمر در دانشگاه فرانکفورت بنیان گذاری شد و باعث مطرح شدن چهره های برجسته ای هم چون تئودور آدورنو، هربرت مارکوزه و والتر بنیامین و... در جهان گردیده است. گرایش کلی طرف داران این مکتب، مارکسیسم بود. مکتب انتقادی در برگیرنده انتقاد از جامعه و نیز نظام های گوناگون معرفتی است و هدف نهایی آن افشای دقیق تر ماهیت جامعه است. انتقادهای عمده آن عبارتنداز: الف) انتقاد به نظریه مارکسیستی ب) انتقادهایی به اثبات گرایی ج) انتقادهایی از جامعه شناسی د) انتقاد از جامعه نوین. نظریه انتقادی نیز محصول گروهی از نئومارکسیست های آلمانی این مکتب است که از حالت نظریه مارکسیستی به ویژه از گرایش آن به جبرگرایی اقتصادی دل خوشی نداشتند.این نظریه بیشتر از انتقادهایی ساخته شده است که از جنبه های گوناگون زندگی اجتماعی و فکری به عمل آمده است. این نظریه از کار «مارکس» الهام گرفته و هدف اصلی نظریه انتقادی نشان دادن روابط قدرت در چارچوب پدیده های فرهنگی است. مقاله حاضر با نگاهی اجمالی به مکتب فرانکفورت و نظریه اجتماعی از طریق روش اسنادی به این مکتب پرداخته است.
    کلیدواژگان: مکتب فرانکفورت، نظریه انتقادی، صنعت فرهنگ، فردیت، سلطه، دیالکتیک
  • حبیب الله کریمیان، منصور شریفی، یعقوب شربتیان صفحه 87
    در هر نظام آموزشی یکی از اهداف مهم تربیت افراد توانا، مفید و لایق است و برای رسیدن به این هدف باید به همه عواملی که موجب موفق شدن برنامه های آموزشی می شود توجه کرد.در نظام آموزشی دانشگاهی استاد(مدرس). یکی از موثرترین عوامل اجرایی برنامه های آموزشی است ودانشجویان مخاطبین این برنامه ها هستند.لذا آگاهی از نظرات دانشجویان در ارزیابی درست اساتید و عواملی که می تواند بر این نگرش ها موثر باشد، است. چرا که اطلاع از نگرش دانشجویان نسبت به روش های اعمال شده توسط اساتید یکی از روش های اصلاح نظام اموزشی است.این تحقیق در صدد است تا ضمن تبیین نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارنسبت به اساتید عوامل موثر بر این نگرش ها رانیز بررسی کند.روش اجرای تحقیق پیمایشی است وابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است.برای تحلیل اطلاعات از روش های آماری تحلیل روایی، تحلیل عاملی، ضریب همبستگی و... استفاده شده است.جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار هستند که حداقل یک سال تحصیلی را گذرانده اند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 406 نفر هستند که با استفاده از روش های نمونه گیری خوشه ایو تصادفی سیستماتیک انتخاب شده اند.در این تحقیق نگرش دانشجویان به عنوان متغیر وابسته و انتظار فایده، ارزیابی فایده، جامعه پذیری، تاکید ارزشی، گروه مرجع، تجربه قبلی و رضایت دانشجویان به عنوان متغیر های مستقل مورد نظر است و فرض بر این است که بین متغیر های مستقل و متغیر وابسته رابطه مثبت وجود دارد.نتایج بدست آمده نشان می دهد که همه متغیر های مستقل بر نگرش دانشجویان تاثیر مثبت دارد ولی میزان اثر گذاری هر کدام از آنها متفاوت می باشد.
    کلیدواژگان: نگرش، دانشجو، استاد
  • حمید پوریوسفی، مجید آقاپور فرکوش صفحه 107
    خانواده و مدرسه هر دو جامعه پذیری فرد دخالت دارد و در این جریان ارزشهایی را به نوجوان انتقال می دهند. حال اگر ناهماهنگی و تفاوتهایی در این ارزشها وجود داشته باشد؛ فرد از نظر عاطفی و تکوین شخصیت صدمه خورده و عواقب شوم آن به صور مختلف مانند اضطراب؛ افسردگی؛ خشونت؛ عصبانیت؛ بی هویتی و بی اعتبار شدن ارزشها در نزد نوجوان رخ می دهد که موجب سردرگمی نوجوان می شود و ممکن است موجب بروز رفتارهایی شود که باعث بر هم خوردن نظم اجتماعی شود. چارچوب نظری این تحقیق بر اساس تئوری کنش و نظام اجتماعی پارسونز است. در این تحقیق ناهماهنگی ارزشی خانه و مدرسه متغیر وابسته در نظر گرفته شده است که از ابعاد زیر سنجیده می شود: ارزشهای اجتماعی، ارزشهای فرهنگی، ارزشهای اقتصادی، ارزشهای روان شناختی و ارزشهای بهداشتی و تندرستی.همچنین تاثیر متغیرهای زیر را به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته ایم: پایگاه اقتصادی خانواده، پایگاه اجتماعی خانواده، میزان سنتی بودن خانواده، میزان گرایش خانواده به ارزشهای مذهبی ومیزان گرایش خانواده به ارزشهای سیاسی. حجم نمونه 218 نفر دانش آموز 218 نفر معلم می باشد. روش تحقیق پیمایش میدانی و از تکنیک پرسش نامه و مصاحبه به وسیله سوالات محدود استفاده شده است ابتدا مقایسه ای روی میانگینهای هر ارزش در نزد خانه و مدرسه صورت گرفت که فرض برابری میانگینها در هیچکدام از این ارزشها تایید نشد و این نشان دهنده آن است که میان همه ارزشهای خانه و مدرسه تفاوت وجود دارد. اهمیت همگی این ارزشها در نزد مدرسه بیشتر از خانه است بجر ارزش اقتصادی که خانواده ها برای آن اهمیت زیادتری قائلند. خانواده ها در سه طبقه پایین؛ متوسط و بالا دسته بندی شده اند اکثر پاسخگویان در طبق متوسط قرار دارند. تحصیلات والدین اکثرا دیپلم؛ شغل پدرها در رده کارمندان عادی دولت و کسبه و مادران اکثرا خانه دار می باشند. همچنین اکثرا منزل شخصی دارند. که هیچ تفاوتی از نظر هماهنگ بودن ارزشها میان این طبقات با ارزشهای مدرسه دیده نشده است و طبقه اجتماعی در این ناهماهنگی اثری ندارد.
    کلیدواژگان: ارزشهای اجتماعی، ارزشهای فرهنگی، ارزشهای اقتصادی، جامعه شناسی، مدرسه، خانواده
  • سعید مدنی، فریبا نظری صفحه 125
    این مقاله برگرفته از تحقیقی با همین عنوان است که به بررسی روایات زنان از جنگ ایران و عراق در خاطراتشان از حیث چگونگی رابطه آنها با گفتمان رسمی جمهوری اسلامی می پردازد. فرضیه اصلی آن این است که زنان در روایت خاطراتشان از جنگ ایران و عراق تحت تاثیر گفتمان رسمی جامعه هستند، و خود از این روند اطلاعی ندارند. در واقع دانش آنها از جنگ، شکل گرفته از مفصل بندی گفتمان رسمی جامعه است. چارچوب نظری این مقاله برگرفته از آرای نورمن فرکلاف است، که مفاهیم بنیادین نظرات وی استخراج و درباره آن بحث شده و سپس در بخش تلفیق نظریه و روش تحلیل انتقادی گفتمان، مفاهیم استخراجی در تحلیل خاطرات زنان از جنگ بکار رفته است. به این منظور بخشی از خاطرات جنگ چهارتن از زنان که طی سالهای 59 تا 86 به صورت کتاب چاپ شده با این روش بررسی گردیده است. حاصل تحلیل انتقادی گفتمان این خاطرات، مشاهده گزاره های متعدد گفتمان رسمی جمهوری اسلامی است که خود نشات گرفته از گزاره های گفتمان غیر رسمی انقلاب اسلامی و گفتمان دینی است.
    کلیدواژگان: گفتمان، گفتمان رسمی، روایت، خاطره، تحلیل انتقادی گفتمان
  • پرویز سعیدی صفحه 151
    امروزه میزان اشتغال زنان از ملاکهای توسعه و توسعه نیافتگی، خصوصا در بخش های فعالیت صنعتی می باشد. عواملی نظیر هنجارهای ناصحیح فرهنگی، قوانین اجتماعی نادرست و ناعادلانه، عدم تسهیلات و امکانات لازم برای مشارکت زنان در امور اجتماعی و اقتصادی می تواند منجر به عدم فعالیت زنان در نتیجه سنگینی بارتکفل گردد. رویکرد اکثر کشورهای جهان در دهه های اخیر به موضوع اشتغال، کارآفرینی و توسعه است. که موجب گردیده موجی از سیاستهای توسعه در این بخش در دنیا ایجاد شود. تامل در وضعیت اقتصادی و روند مراحل پیشرفت و توسعه در کشورهای پیشرفته و در طلب توسعه بیانگر آن است که این کشورها توانسته اند به پیشرفت های چشمگیری در زمینه های اشتغال و توسعه بالاخص در حوزه زنان دست یابند و یا حداقل بحرانهای پیش آمده را پشت سر گذاشته و یا مهار نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و نقش جایگاه زنان در اشتغال و توسعه تدوین گردیده است. روش تحقیق در این مقاله تحقیق توصیفی[1]از نوع پیمایشی[2]می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان ترم آخر زن کلیه رشته ها و فارغ التحصیلان دانشگاه واحد می باشد که تعداد دانشجویان ترم آخر زن 1071 نفر بوده که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان[3] حجم نمونه 220 نفر انتخاب گردید و تعداد فارغ التحصیلان زن واحد 2639 نفر بوده که حجم نمونه 300 نفر و جمع نمونه های تحقیق در مجموع 520 نفر گردید. مهمترین ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است که روایی[4] ابزار سنجش با استفاده از آزمون مقدماتی[5]و محاسبه ضریب آلفای کرانباخ (86% < Alpha) تعیین گردید و اعتبار[6] سئوالات نیز با استفاده از نظر متخصصین و کارشناسان مورد تائید قرار گرفت. داده های آماری پس از استخراج از نرم افزار آماری Spss مورد پردازش و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با سطح اطمینان 95% فرضیه های پژوهش مورد تائید قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: زنان، اشتغال، توسعه، تحصیل، فارغ التحصیل
|
  • Alireza Kaldi, Mahdi Aslezaiem Page 5
    Rights and duties in Iranian Family has Confronted with changes, proportionately change in internal nonstructural of family's structure, in which in this research this case to be observed with three view of religion, civil rule and Social Common low and public Culture. by review on content of interpretation of haly texts and Votes of religion´s scientists, Substance of Civil rule of Islamic revolution and existent tenor in evidences of public culture, what is granted heaviness of right pan in order to men´s benefit this Social phenomenon and history Production to be granted with Ideological Concentrations. in Shadow of Iran's culture of Headman but what is granted, Iranian woman in Shadow of recent Politic social changes keep aloof parsing from past and in Passing society of Iran, it´s not impossible to return Past so in direction of adjustment of order of right´s and duties conform with existent instruction gradually increase women's power of haggling in earning the power in Family´s structure, it is necessary for other organization such as government, education, religion, media and etc. and try seriously with Seeing of administering justices of family member's in shape of concept of family citizen until Family´s structure as effective structure without any stress deal with defined out puts, because in lack of acceptation of existent realities, inflexible structures of other organization´s Could nt answer suitable to Iran´s daily requirement´s, so society would Pass it that wouldnt have pleasing off spray.
  • Ghorbanali Aghaahmady, Reza Mobashshernia Page 27
    Importance of the English language is one of evaluative indices of measurement of academic achievement in the modern world. Despite much effort made by parents, educators and authorities in Iranian society, the introductory evaluations indicate a regretful fruitlessness of efforts and investments in improving the quality of learning English as a foreign language, for one part of which the learners themselves and for the other part of which the environmental factors are to be blamed. The present article attempts to address these two points. The results of this study confirm the influence of attitudinal factors on learning. The objectives of this study include: measurement of the attitudes of students of humanities towards English, measurement of benefit expectation from English, benefit evaluation from English, examination of factors influencing the learning of English, measurement of other people’s expectations from learning English and their effect on the attitudes of students, examining the correlation between attitude towards the English language and end-ofthe- term achievement, and measurement of the amount of attitude in different branches of Azad University.
  • Page 51
    This paper discusses various conceptual ways of Linking gender and cultural consumption between Iranian consumers. We discuss Bourdieu’s theory of distinction and simmel’s trickle down theory as possible explanations of differences gender trends over time. Employment and patterns of socialization are very important in the gender differentiation of cultural choice. From this point of view, that individuals who work in cultural occupation’s (artists, tethers, designers, publishers,…) more likely to consume highbrow culture.
  • Page 65
    Max Horkheimer in Frankfurt University established Frankfurt school. In addition, famous faces like Theodor Adorno, Herbert Marcuse and Benjamin introduced to the world. Marxism played important role in this theory also critical school criticized society and variety systems of epistemology and its ultimate purpose was to reveal the nature of society. Major criticisms are as follows: to the Marxists, to the positivism, to the sociology, to the modern society. Critical theory was the result of some neo Marxist that were not pleased by economic determinism. Therefore, this theory criticized some attitudes and social life and tried to show power relationship in cultural framework.
  • Page 87
    In an educational system to educate power, useful and worthy persons are an important goal. In university as a educational system professors and students are important. They have relation together. This research has been conduct with the aim of measuring attitude of students toward the professors and study of the factors affecting the student's attitude. This research is important in that it is findings help us to find solutions for establishment of close and fruitful relations between students and professors. Base on the conduct studies, it seems that theories such as Fishbein & Ayzen (reasoned action), cognitive consistency theory, cognitive- reply theory, Rosen Eshtil theory, symbolic interaction theory all play role in formation of students attitudes toward professors. In order to study this information experimentally, the students studying at Islamic Azad University of Garmsar were selected as statistical society and survey was conducted using questionnaire. Finally it was found that students satisfaction with university, students worth and merits knowledge of students acquired from family, school and society, … students previous experiences in relation with professors and teachers, expectations the students have from professors, and attitude of their classmates toward professors all have effect on the students attitude toward professor.
  • Page 107
    Family and school both play a major role in the socialization process of individuals. They provide the norms and values which are essential for their growth and cognitive development. If there is no coordination between These norms and values, the individual confronts identity crisis, depression, agitation and aggression which ultimately disturbs the social order. The theoretical framework is based on Parson's social action theory according which children learn the norms and values through the agents of socialization and internalize them respect and become social and are accepted by the social system. The research was conducted among 218 students and 218 teachers from high schools 2th 4th 7th 11th and 17th districts of Tehran city. From the 6th hypothesis used in this research, four were proven an two of them were rejected. The findings indicate that the more coordination between schools and family, the better socialization process happens, on the contrary if the values and norms differ, the result ill not be successful. As whole the middle class students and teachers were more successful than lower and upper class students. Finally it was disclosed that, the more the families were traditional in their values, the better were the results between teachers and students in their social values.
  • Page 125
    This essay has obtained from a research with the same subject which examines the content of women’s narration of the Iran-Iraq war in their memories regarding to Islamic Republic’s formal discourse. The main hypothesis of the research is that the narration of women’s recollections of the Iran- Iraq war is influenced by the society’s formal discourse and they are not aware of this process. In fact their knowledge of the war emanates from structure of society’s formal discourse. This research based on Furlough Norman ’s opinions tries to extract his main concepts and after discussing them uses the results in conflation of critical analysis of discourse in theoretical aspect and analyzes women’s recollections of Iran –Iraq war. For this reason part of four women’s recollections of war, published from 1980 to 2007, have been studied with this method. Observing the formal discourse of Islamic Republic in many statements, emanates from the Islamic revolutionary ideas and religious discourse, is the outcome of this analytic survey.
  • Page 151
    developed and undeveloped, particularly in industrial sections. Factors such as false cultural norms, incorrect and unjust social laws, lacking the required facilities for women participation in social and economic affairs can lead to women passiveness and in turn to heaviness of their family responsibility. In recent decades, most of the countries worldwide focus on employment, entrepreneurship and development. It has given rise to the development policies in this section throughout the world. Contemplating on the economic status, the process of development in developed countries, one can infer that these countries could develop dramatically in employment and development affairs particularly regarding women. They could at least overcome the crises. The purpose of this study is to investigate the role and position of women education on employment and development. The research method is applied and of two procedures descriptive- survey. The subjects are senior female students of all fields and university graduates as well. There were 1071 senior female students that 220 students were chosen as sample using Kerjcie and Morgan. There were also 2639 women graduates and the sample was 220. The total number of subjects was 520. The questionnaire that was used as a data gathering device was proved reliable using pre test and calculating alpha. Its validity proved acceptable considering the experts` opinions. The data was analyzed using the SPSS software and the research hypotheses were accepted at 95% level.