فهرست مطالب

فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی
سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • دکتر معصومه السادات ابطحی صفحه 11
    هدف اصلی از این پژوهش، «ارزیابی برنامه درسی دوره متوسطه حرفه ای دانش آموزان آهسته گام آموزش پذیر از حیث توجه به جایگاه مهارت توانمند سازی شغلی» می باشد. جهت دستیابی به این هدف، به بررسی میزان تاثیر عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، زمان و ارزشیابی) بر هر یک از مؤلفه های توانمندسازی شغلی (مهارت های عمومی و اجتماعی، خودمدیریتی، خودکفایی فردی، خودکفایی اقتصادی و توانبخشی حرفه ای) پرداخته می شود. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، زمینه ای است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارشناسان ستادی (45 نفر)، کلیه متخصصان برنامه ریزی درسی (100 نفر)، کلیه دبیران مقطع متوسطه حرفه ای استان قزوین (120 نفر) و کلیه کارفرمایان (15 نفر) است. نمونه این مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد که تعداد 223 نفر در این پژوهش شرکت نمودند. اطلاعات این تحقیق از طریق دو پرسشنامه، 44 سؤالی محقق ساخته با معیار نمره گذاری 10-1 جمع آوری شد و با استفاده از روش های آمار توصیفی (جداول، نمودارها، محاسبه فراوانی، درصد، انحراف معیار و ضریب تغییرات) و استنباطی (t تک نمونه ای، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی LSD) مورد تحلیل قرار گرفت؛ ضریب روایی پرسشنامه با استفاده از روش امید ریاضی (سیگمای شمارشی) 91/0 به دست آمد. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، به میزان (95/0) تعیین گردید. براساس نتایج به دست آمده از تحقیق، دو گروه متخصصان و کارشناسان، برنامه درسی را دارای قابلیت بالایی برای افزایش مهارت های پنجگانه (عمومی و اجتماعی، خودمدیریتی، خودکفایی فردی، خودکفایی اقتصادی و توانبخشی حرفه ای) دانش آموزان آهسته گام در راستای رسیدن به توانمندسازی شغلی قلمداد کرده اند. ولی دو گروه دبیران و کارفرمایان این برنامه ها را دارای قابلیت اندکی برای توسعه مهارت های ذکر شده در بین دانش آموزان آهسته گام دانسته اند. بدین ترتیب با توجه به تفاوت نظر دو گروه متخصصان برنامه ریزی درسی و کارشناسان ستادی با دبیران و کارفرمایان، باید اذعان داشت با نظر به اینکه دبیران و کارفرمایان به عنوان مجریان برنامه درسی مقطع متوسطه حرفه ای هستند؛ لازم است کارشناسان ستادی و متخصصان برنامه ریزی درسی در تدوین برنامه درسی در راستای توانمندسازی شغلی دانش آموزان آهسته گام، تجدید نظر اساسی به عمل آورند.
    کلیدواژگان: توانمندسازی شغلی، مقطع متوسطه حرفه ای، دانش آموز آهسته گام آموزش پذیر، برنامه ریزی درسی
  • لیلا بخشی سورشجانی صفحه 37
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و سلامت روان با فرسودگی شغلی در بین دبیران، پرستاران و کارمندان آب و برق و همچنین بررسی سازه مقیاس فرسودگی شغلی ماسلاچ اجراء شده است. 400 نفر از شاغلین این سه شغل به روش نمونه گیری تصادفی سهمیه ایی انتخاب شدند. پرسشنامه های هوش هیجانی بار- ان (1980)، سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ.28) و فرسودگی شغلی ماسلاچ- جکسون (1981) اجراء گردید. در این پژوهش نتایج حاصل از هنجاریابی آزمون های فوق نشان دادند که این آزمون ها از حد مناسبی از اعتبار و روایی برخوردار هستند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون بیانگر رابطه منفی و معنی دار بین هوش هیجانی و سلامت روان با فرسودگی شغلی بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی و سلامت روان به گونه ای منفی و معنی دار می توانند فرسودگی شغلی را برای شاغلین هر سه شغل پیش بینی کنند. یافته های تحلیل واریانس دو راهه نشان دادند که تاثیر نوع شغل بر فرسودگی شغلی معنی دار می باشد، اما تاثیر جنسیت و همچنین تعامل آن با نوع شغل بر فرسودگی شغلی معنی دار نیست. یافته های آزمون های تعقیبی توکی و شفه نشان داد که بین فرسودگی شغلی پرستاران و کارکنان آب و برق تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج تحلیل عاملی به روش مؤلفه های اصلی نشان داد که مقیاس فرسودگی شغلی ماسلاچ-جکسون (1981) از پنج عامل خستگی هیجانی، تعارض شغلی، خشنودی عاطفی، مسخ شخصیت، احساس کفایت شخصی تشکیل شده است.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، هوش هیجانی، سلامت روان، تحلیل واریانس، تحلیل عاملی
  • دکترعلیرضا پیرخائفی، دکتر داود معنوی پور، دکتر فرامرز سهرابی، دکتر علی محمدزاده صفحه 59
    این پژوهش با هدف بررسی نیازهای مشاوره ای و روان شناختی مراکز صنعتی اجرا گردید. جامعه پژوهش شامل تمامی مراکز فعال صنعتی استان سمنان به تعداد 85 مرکز بود که کل جامعه پژوهش به عنوان نمونه انتخاب شده و برای تمامی جامعه پژوهش پرسشنامه ارسال گردید. ابزار پژوهش شامل یک پرسشنامه 31 سئوالی محقق ساخته بود که ضریب پایایی 90/0 برای آن برآورد گردید. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، آزمون بی پارامتری فریدمن و آزمون گرایش ال پیچ استفاده شد. نتایج روش گرایش ال پیچ نشان داد که مراکز صنعتی استان سمنان به خدمات مشاوره ای و روان شناختی هر دو حیطه صنعتی و سازمانی نیاز دارند. نتایج روش فریدمن نیز نشان داد که از بین حیطه های 6 گانه روانشناسی صنعتی سازمانی حیطه انگیزش و رفتار شغلی در رتبه اول، انتخاب و گزینش در رتبه دوم، بهداشت محیط و ایمنی کار در رتبه سوم، تجزیه و تحلیل شغلی در رتبه چهارم، عملکردسنجی در رتبه پنجم و حیطه آموزش و توسعه در رتبه ششم قرار دارند.
    کلیدواژگان: نیازهای مشاوره ای و روانشناختی، روانشناسی صنعتی سازمانی، مراکز صنعتی
  • دکتر نجلا حریری، پریسا حسن زاده صفحه 71
    این پژوهش با هدف آگاهی از وضعیت فرسودگی شغلی در میان کتابداران انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 133 کتابدار کتابخانه های عمومی استان مازندران است. روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلاچ و جکسون است که سه بعد فرسودگی شغلی شامل خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عملکرد فردی را مورد سنجش قرار می دهد. بالا بودن میزان فرسودگی شغلی در بالا بودن مقیاس خستگی عاطفی و مسخ شخصیت و پائین بودن مقیاس عملکرد فردی منعکس می گردد. براساس یافته ها، گروه مورد مطالعه دارای خستگی عاطفی پایین (میانگین 82/6) و مسخ شخصیت پایین (میانگین 5/1) و عملکرد فردی در حد متوسط و نزدیک به حد بالا (میانگین87/39) می باشد. با توجه به عملکرد فردی متوسط و بالا در جامعه پژوهش، فرسودگی شغلی از این بعد نیز در حد پایین محسوب می شود. آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که بین میانگین فرسودگی شغلی کتابداران مرد و زن (در بعد خستگی عاطفی) تفاوت معنی داری وجود دارد و میانگین فرسودگی شغلی کتابداران بر حسب گروه های سنی، سطح تحصیلات، سابقه اشتغال به کار در کتابخانه و سابقه کار در محل کار فعلی نیز دارای تفاوت معنی داری است، اما فرسودگی شغلی کتابداران بر حسب وضعیت تاهل و درآمد، تفاوت معنی داری ندارد.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، عملکرد فردی، کتابداران، استان مازندران، کتابخانه های عمومی
  • طاهره حسومی، دکتر ناهید ساریخانی صفحه 89
    هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه مدیریت زمان و میزان فرسودگی شغلی در بین کارکنان مشغول به خدمت در واحدهای دانشگاهی منطقه 12 دانشگاه آزاد اسلامی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شاغل دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 12 است که شامل 4385 نفر تعداد 578 نفر با بهره گیری از فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت دسترسی به واحدهای نمونه (کارکنان دانشگاه) از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و نمونه گیری تصادفی بهره گرفته شده است. ابزار جمع آوری داده های پژوهش، پرسشنامه بود. بدین منظور از روش توصیفی- همبستگی و همچنین از روش اسنادی و کتابخانه ای بهره گرفته شده است. در پژوهش توصیفی، برای گردآوری اطلاعات و داده های اولیه از پرسشنامه استاندارد شده؛ و در بخش اسنادی به مطالعه و بررسی پژوهش های پیشین و جمع آوری مطالب مرتبط با مطالعه پرداخته شده است. اطلاعات توسط نرم افزار آماریSPSS 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با توجه به سطح سنجش متغیرهای مورد بررسی در آمار توصیفی از جداول، درصد فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از آزمون های آماری رگرسیون ساده، چند متغیره بهره گرفته شده است. مهم ترین نتایج پژوهش به شرح زیر است: نقطه نظرات نمونه مورد بررسی نسبت به وجود فرسودگی شغلی در بین کارکنان دانشگاه آزاد تقریبا در سطح متوسط بوده است. نسبت به وجود مدیریت زمان کمی بیش از سطح متوسط بوده است. به علاوه بین مدیریت زمان و فرسوگی شغلی رابطه وجود دارد. بین ابعاد مدیریت زمان و فرسودگی شغلی رابطه وجود دارد و همچنین بین ابعاد فرسودگی شغلی و مدیریت زمان رابطه مشاهده شده است.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، مدیریت زمان، دانشگاه آزاد اسلامی
  • دکتر کامران گنجی صفحه 109
    هدف پژوهش حاضر گردآوری و تحلیل پرسش های شفاهی معلمان دوره ابتدایی مدارس سماء در منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی است. فرایند روزمره کلاس های 32 نفر معلم (20 زن و 12 مرد) چهار پایه تحصیلی (دوم، سوم، چهارم و پنجم) در پنج شهر، در درس های فارسی، ریاضی و علوم هرکدام به مدت 10 جلسه با استفاده از MP3 Player مورد ثبت و ضبط قرار گرفت. برای استخراج اطلاعات گردآوری شده از پرسشنامه معکوس استفاده شد. یافته های حاصل از تحلیل فرایند 960 جلسه کلاس و 29520 سؤال مطرح شده، نشان می دهد که:1- معلمان به طور متوسط در هر جلسه 75/30 سؤال پرسیده اند. 2- از مدت زمان هر جلسه، حدود 20 درصد آن به سؤال کردن اختصاص داشته است.3- اغلب سؤال ها برای وارسی میزان فهم دانش آموزان و یادآوری حقایق مطرح شده اند. 4- تعداد اندکی از سؤال ها بر تشویق دانش آموزان به تفکر تاکید داشته اند.5- پرسش کردن در طرح درس معلمان جایگاهی نداشته است. 6- بین ابعاد سؤال ها و پایه تدریس، نوع درس و جنسیت معلمان ارتباط معنادار وجود دارد. 7- معلمان در سؤال کردن خود خطاهایی را مرتکب می شوند، از جمله: فقط از باهوش ترین دانش آموزان سؤال کردن، طرح سؤال و پاسخ دادن به آن توسط خود معلم، و همیشه یک نوع سؤال مطرح کردن. با توجه به اهمیت پرسش کردن، این مقوله بایستی در واحدهای درسی و دوره های آموزشی بدو خدمت و حین خدمت معلمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: پرسش کردن، معلمان ابتدایی، سؤال سطح پایین، سؤال سطح بالا، پرسش شفاهی
  • پری جان مشایخ، ام البنین برزیده صفحه 131
    پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر سبک رفتار رهبری معلم بر خلاقیت دانش آموزان دبستانی (کلاس چهارم و پنجم) شهرستان کازرون انجام شده است. در این تحقیق که به روش همبستگی می باشد، تعداد 40 معلم و 120 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از مدارس شهرستان کازرون انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه سبک رفتار رهبری الوانی و پرسشنامه خلاقیت عابدی استفاده شد که هر دو پرسشنامه دارای روایی صوری قابل قبول بودند و ضریب آلفای آنها به ترتیب 79/ 0 و 83/ 0 بود، که قابل قبول و معنی دار می باشد. یافته های تحقیق نیز نشان می داد که:1- (5/37 %) درصد معلمان دارای سبک رفتار رهبری وظیفه مدار، (20%) درصد دارای سبک رفتار رهبری رابطه مدار، (5/42%) درصد هم سبکی تلفیقی داشتند.
    2- دانش آموزان معلمان دارای سبک تلفیقی نسبت به دانش آموزان معلمان با سبک رفتار رهبری وظیفه مدار یا رابطه مدار، خلاقیت بالاتری دارند (01/>P، 19/5 = F).
    3- جنسیت معلم به تنهایی با خلاقیت دانش آموزان رابطه ای ندارد. (006/= F93/>P). اما تعامل جنسیت با سبک رهبری تاثیری معنی دار بر خلاقیت دانش آموزان دارد (23/3= F05/>P).
    4- بین دختران و پسران از نظر میزان خلاقیت تفاوت معنی داری وجود دارد (03/>P، 15/2= t).
    کلیدواژگان: خلاقیت، سبک رفتار رهبری، رفتار معلم
  • دکتر فرامرز ملکیان، آذر آخوندی صفحه 145
    هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیرچند رسانه ای آموزشی در درمان اختلال املا ء دانش آموزان ویژه یادگیری می باشد. نمونه پژوهش کلیه دانش آموزان (دختر و پسر) ویژه یادگیری پایه سوم دبستان در شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 86-87 می باشد. تعداد نمونه 16 دختر و 14 پسر شناسایی شده با اختلال املاء در مراکز ویژه یادگیری شهر کرمانشاه مشغول آموزش بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و متغیرهای تاثیرگذار احتمالی از جمله بهره هوشی، پایه تحصیلی، جنسیت، سلامت روانی، سلامت جسمانی، در دو گروه کنترل شد.در این پژوهش از طرح شبه آزمایشی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. ابزار این پژوهش شامل مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر و چک لیست تشخیصی مشکلات املاء و آزمون محقق ساخته املاء و چند رسانه ای آموزشی املاء می باشد. گروه آزمایش 10 جلسه 75 دقیقه ای با چند رسانه ای املاء آموزش دیدند، اما گروه کنترل بدون دریافت آموزش با چند رسانه ای به طور معمول آموزش خود را دریافت کردند. داده ها با استفاده از t مستقل تحلیل شدند و نتایج نشان دادبین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در سطح 01/0 تفاوت معنی داری جود دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که استفاده از چند رسانه ای آموزشی در درمان اختلال املای دانش آموزان ویژه یادگیری موثر است.
    کلیدواژگان: چندرسانه ای آموزشی، اختلال املاء، دانش آموزان ویژه یادگیری
|
  • Masoumehsadat Abtahi Page 11
    The aim of the study was to evaluate the curriculum of the educable mentally retarded high school students from its job empowerment perspective. To this end, the population of the study included all administrative experts in exceptional education department, the professional curriculum developers, and mentally retarded high school teachers and employers in the Qazvin province. Those who actually took part in the study were totally 223 using Cochran formula. The study tool was a researcher-made questionnaire whose reliability index was calculated to be 0.95 using Cronbach Alpha and whose validity was confirmed by experience teachers. The findings showed that, contrary to administrative experts and curriculum expertise, teachers and employers maintain that vocational curriculum of high schools has contributed less than expected to general experiences and skills, and proves inappropriateness for high school students’ career interests and preferences and cannot lead to graduates’ self-sufficiency which may be the result of poor efficiency of the methods.
  • Leila Bakhshi Sourshajani Page 37
    The present research has been conducted to study the relationship between emotional intelligence, mental health and job burnout among high school teachers, hospital nurses and the water and power personnel and also to investigate the underlying constructs of the Maslach Burnout Inventory. 400 employees of the above-mentioned positions were randomly selected. The Bar-On Emotional Quotient Inventory (1980), Goldberg’s General Health Questionnaire (GHQ-28) and Maslach-Jackson (1981) Burnout Inventory were administered. The findings of the Tukey and Scheffe tests showed that there are meaningful difference between the hospital nurses and the water and power personnel’s job burnout. The results of the factor analysis related to the principal variable showed that the Maslach-Jackson (1981) Burnout Inventory consists of five constructs including, emotional exhaustion, job conflict, emotional satisfaction, depersonalization, and loss of personal accomplishment.
  • Alireza Pirkhaefi, Davoud Manavipour, Faramarz Sohrabi, Ali Mohammadizadeh Page 59
    This study aimed at assessing the psychological and counseling needs of the industrial centers. The population included all active industrial centers of Semnan province totally 85 to all of which the questionnaire was administered. The research instrument included a researcher-made questionnaire with 31 items with a reliability coefficient of. 90. Statistical methods used were descriptive statistics (including frequency, percentage, and mean), Friedman nonparametric test, and Page’s trend test (L test). The results of Page’s trend test showed that the industrial centers of Semnan Province require psychological and counseling services in both industrial and organizational areas. The results of Friedman test showed that, out of six domains of industrial/ organizational psychology, job motivation and behavior came first, Personnel selection second, environmental health and work safety third, job analysis fourth, performance appraisal fifth, and training and development came sixth.
  • Nadjla Hariri, Parisa Hasanzadeh Page 71
    The primary purpose of this study was to investigate job burnout among librarians employed in public libraries in Mazandaran province. The population of the study consisted of 133 librarians employed in Mazandaran’s public libraries. The research method was survey and the data were collected using Maslach & Jackson's Burnout Inventory (1981). The findings of the study indicated that the large number of the population have low emotional exhaustion with the mean of 6.82. The same status was also present regarding depersonalization index with the mean of 1.5. The research results also showed that two third of the population have rather high personal accomplishment with the mean index of 39.87. In testing the research hypotheses, attempts were exercised to consider both job burnout and its aspects in relation with any one of the dependent variables. The results also indicated that there was a statistically significant difference between male and female librarians regarding their job burnout. This was just significant at 0.05 in emotional exhaustion. In other words, male librarians were suffering from emotional exhaustion more than the female counterparts. Moreover, there was a statistically significant difference between married and single librarians regarding their job burnout. No meaningful difference was observed in job burnout indices of the librarians with different income level. Also, significant differences were found between the amounts of job burnout and their age level, education level, and employment length in libraries.
  • Tahereh Hasoomi, Nahid Sarikhani Page 89
    The purpose of the present research was to study the relationship between time management and job burn-out among the staffs employed in Islamic Azad University branches in zone 12. Among all the employees as the population (totally 4385) 578 were selected using Cochran's sample size formula. The designs of the study were correlational and documentary. The results of the data collected through a standard questionnaire were analyzed using SPSS software. Both descriptive statistics (relative frequency, mean, standard deviation) and inferential statistics (simple and multivariate regression) were used. The findings indicated that 18.9 percent of the job burn-out was explained by the variable of time management. The regression Beta in multivariate regression was meaningful for the components of job timing, job prioritization, telephone call and personal affair timing and was not meaningful for the components of proper delegation of authority, convening and presiding a session, and timing to admit clients.
  • Kamrun Ganji Page 109
    The present study aimed at collecting and analyzing elementary school teacher's oral tests in Islamic Azad University’s Sama schools in zone five. For this purpose, the teaching processes of 32 teachers (20 women and 12 men) in four grades (grades two, three, four and five) in five cities were recorded by means of MP3 player. The recordings included the subjects of Persian, math, and science for ten sessions. Inverse questionnaire was used to extract the data. The results of the analysis of 960 sessions and 29520 oral questions show that: First, the average number of oral questions asked was 30.75 per session; Second, about 20 percent of the time in each class was allotted to oral questioning; Third, most of the questions were posed for checking the rate of the student's comprehension and reviewing the stated facts; Fourth, a few of the questions focused on encouraging the students to think; Fifth, questioning has no place in the teacher's lesson plans; Sixth, there is a meaningful relationship between dimensions of question, teaching grade, the kind of lesson, and the teacher's gender; Seventh, some pitfalls were observed in the process of the teachers’s questioning. These may include the followings: Addressing only the clever students, questioning and providing the answers themselves, asking the same kind of question. Since questioning is important, more attention should be paid to it in teacher training and in –service training courses.
  • Pary-Jan Mashayekh, Om-Albanin Barzideh Page 131
    The aim of the research was to study the impact of teacher leadership style on primary school student's creativity in Kazerooon town. In this correlational study, the population included all fourth and fifth grade students in primary schools in Kazerooon town. 40 teachers and 120 students were selected through cluster random sampling method. Data collection was carried out through administering Alwani’s questionnaire for leadership style and Abedi’s creativity test. Their validity were measured through expert opinion and Cronbach α coefficients were significant (α = 0.79 α = 0.83) respectively. The result of one-way ANOVA indicated that the students who have teachers with a mixed leadership style, have higher creativity than the students who have a teacher with task-oriented or relationship-oriented style (F= 5.19, p<0.01). There was not any relationship between teacher sex and student's creativity (F=0.006, p<0.93), but the effect of interaction between teacher sex and teacher leadership style on the student's creativity was significant (F= 3.23, p< 0.05). The result of T-test indicated that there wasnt any significant different between girls and boy's creativity (F= 2.15, p<0.03).
  • Faramarz Malekian, Azar Akhondi Page 145
    The purpose of the present research is to study the effect of multimedia instruction on treating the students with spelling disability. The population of the research included all the boy and girl students with spelling disability in the third grade of primary schools in Kermanshah. The sample included 16 girls and 14 boys totally 30 with spelling disability who were in the centers for specific learning disability in Kermanshah. They were randomly selected and divided into two experimental and control groups. The variables like their intelligence, grade, gender, and mental and physical health were kept the same in two groups. The study had a quasi-experimental design with per- and post-test and control group. The research tools were Wechsler’s Intelligence Scale for Children, spelling checklist and a researcher-made spelling software for multimedia instruction. The students in experimental group were trained with spelling multimedia for 10 sessions each 75 minutes, but the control group received their routine program without multimedia instruction. The data were analyzed using independent-sample t test. The findings indicated that there is a significant difference between mean scores of the students in experimental and control groups (α ≤0.01). Therefore, it can be concluded that the use of multimedia instruction can effectively treat the spelling disability among primary school students.