فهرست مطالب

حیات - سال هفدهم شماره 2 (پیاپی 49، تابستان 1390)

فصلنامه حیات
سال هفدهم شماره 2 (پیاپی 49، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهرداد رفعتی رحیم زاده، علی ذبیحی، سیدجواد حسینی صفحات 5-11
    زمینه و هدف
    مواجهه با خشونت در محیط کار به عنوان عامل خطر تهدید کننده سلامتی کارکنان محسوب می شود. کارکنان مراکز درمانی به ویژه پرستاران بیشتر از سایر کارکنان در معرض خطر تهدید، خشونت فیزیکی و کلامی قرار می گیرند، لذا هدف از این مطالعه بررسی مواجهه پرستاران با تهدید، خشونت کلامی و فیزیکی در بیمارستان می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه زمینه ای کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل (302 نفر) در سال 1388 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد شده مربوط به خشونت محل کار در واحدهای سلامت، مشتمل بر 4 بخش (اطلاعات جمعیت شناختی، تهدید، خشونت کلامی و فیزیکی) بود که توسط پرستاران تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی (2c و آزمون دقیق فیشر) در نرم افزار SPSS v.16 استفاده شد.
    یافته ها
    5/72% پرستاران در طول دوره کاری خود، مورد خشونت قرار گرفته بودند. خشونت علیه پرستاران مرد بیشتر از پرستاران زن بوده است. همچنین بیشترین عامل خشونت علیه پرستاران، همراهان بیمار بوده اند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد در این مطالعه میزان خشونت علیه پرستاران بالا بوده و بیشترین میزان خشونت علیه پرستاران، توسط همراهان بیمار صورت گرفته است. لذا جهت به حداقل رساندن خشونت در محیط بیمارستان بایستی از سوی مسؤولان امر راهبردهای پیشگیرانه مناسب، اجرای مدیریت صحیح، اقدامات محافظت کننده مناسب و آموزش همگانی در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: تهدید، خشونت کلامی و فیزیکی، کارکنان پرستاری، محیط کار
  • فاطمه رحیمی کیان، مریم مدرس، شیرین نیرومنش، عباس مهران، طاهره رحیمی نیا صفحات 12-21
    زمینه و هدف
    آزمون غیراسترسی یکی از مرسوم ترین ابزار جهت ارزیابی سلامت جنین می باشد. اما، بالا بودن موارد مثبت کاذب این آزمون از محدودیت های این روش است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر تحریک با نورهالوژن بر الگوی غیر واکنشی آزمون غیراسترسی انجام گرفته است.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که طی آن از بین زنان بارداری که به منظور انجام NST به بیمارستان فوق تخصصی زنان میرزا کوچک خان مراجعه کرده بودند، تعداد 50 نفر که دارای الگوی غیرواکنشی ضربان قلب جنین به مدت 20 دقیقه بودند، مورد مداخله آزمون با تحریک نورهالوژن قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده یک چراغ قوه با منبع نورهالوژن با قدرت یک میلیون شمع بود که به مدت 10ثانیه بر روی شکم مادر و بالای سمفیزپوبیس روی سر جنین تابانده شد. سپس نتایج NST متعاقب انجام این مداخله، با نتایج پروفایل بیوفیزیکی به عنوان آزمون پشتیبان مقایسه شد.
    یافته ها
    پس از انجام مداخله 68% نتایج غیرواکنشی به نتایج واکنشی تبدیل شد. مدت زمان سپری شده تا شروع واکنش در 50% موارد، به کم تر از 2 دقیقه رسید. تقریبا 90% جنین ها در عرض زمان 9 دقیقه الگوی واکنشی پیدا کردند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه انجامNST با به کارگیری تحریک نورهالوژن در کاهش موارد نتایج غیرواکنشی و همچنین کاهش زمان انجام آزمون مفید بوده است. لذا نورهالوژن می تواند در مراکز ارزیابی سلامت جنین به طور ایمن و مؤثر جهت بهبود نتایج NST به کار گرفته شود.
    کلیدواژگان: تحریک نورهالوژن، آزمون غیراسترسی، پروفایل بیوفیزیکی
  • نازی نجات، حمیدرضا کوهستانی، کورش رضایی صفحات 22-31
    زمینه و هدف
    اکثر مطالعاتی که در آموزش پرستاری انجام گرفته بر نتایج یادگیری تمرکز داشته و فرایندهایی که دانشجویان در حین یادگیری از آن ها استفاده می کنند، کم تر مورد توجه قرارگرفته است. روش های سنتی آموزش بالینی نمی تواند منجر به یادگیری معنادار و عمیق شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان تاثیر نقشه مفهومی بر رویکردهای یادگیری در دانشجویان پرستاری می باشد.
    روش بررسی
    این یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 53 دانشجوی پرستاری به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (28 نفر) و شاهد (25 نفر) تقسیم شدند. به دانشجویان گروه آزمون آموزش داده شد برای یادگیری تجارب بالینی از نقشه مفهومی استفاده نمایند. دانشجویان گروه شاهد به روش سنتی آموزش داده شدند. قبل و بعد از مداخله رویکردهای یادگیری با استفاده از پرسشنامه فرایند مطالعه اندازه گیری شد. داده ها با آزمون تی زوجی در نرم افزار SPSS v.16 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج پیش آزمون نشان داد بین دو گروه از نظر میانگین نمره رویکرد یادگیری و همچنین ویژگی های جمعیت شناختی تفاوت آماری وجود ندارد (05/0p>). میانگین نمره رویکرد عمیق در گروه آزمون پس از استفاده از نقشه مفهومی نسبت به پیش آزمون به طور معناداری افزایش یافت (03/0=p). مقایسه نمرات پس آزمون در گروه های آزمون و شاهد نشان داد که رویکرد عمیق در گروه آزمون به طور معناداری بیش از گروه شاهد می باشد (02/0=p). یادگیری سطحی تفاوت آماری نداشت.
    نتیجه گیری
    استفاده از نقشه مفهومی به عنوان یک مداخله فراشناختی می تواند موجب افزایش یادگیری عمیق و معنادار در دانشجویان پرستاری گردد.
    کلیدواژگان: نقشه مفهومی، رویکرد یادگیری، دانشجوی پرستاری
  • روح الله خانی قلعه جق، محمد اکبری کاجی، افضل شمسی، حسین نوری گوشکی صفحات 32-41
    زمینه و هدف
    عفونت های دستگاه ادراری یکی از شایع ترین شکایت اصلی سالمندان در مراکز مراقبت اولیه (آسایشگاه ها) است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اختلالات سیستم ادراری و شیوع عفونت های ادراری در سالمندان مقیم خانه سالمندان کهریزک می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی-تحلیلی در مورد 142 نفر مرد و 114 نفر زن با میانگین سنی 32/8±03/76 در سال 1389 انجام یافته است. نمونه گیری به روش تصادفی و از بین افراد مقیم در خانه سالمندان کهریزک به عمل آمد. داده های پژوهش به وسیله پرسشنامه پژوهشگر ساخته، اندازه گیری قد و وزن و همچنین انجام کشت ادرار جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو و فیشر و با کمک نرم افزار SPSS v.17 انجام گرفت و 05/0p< معنادار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    34% (87 نفر) از سالمندان به عفونت ادراری مبتلا بودند که از این تعداد 5/55% (46 نفر) زن بودند. بیشترین اختلال توام با عفونت ادراری در سالمندان مرد، بزرگی پروستات (5/32%) و در سالمندان زن، بیماری زنان (خروج ترشحات از واژن و لکه بینی) (9/16%) بود.
    نتیجه گیری
    عفونت های ادراری در سالمندان مبتلا به اختلالات سیستم ادراری شایع است. با شناسایی سالمندان مستعد یا مبتلا و ارایه آموزش های مناسب می توان از بروز این بیماری و عوارض مرتبط با آن پیشگیری نمود.
    کلیدواژگان: عفونت دستگاه ادراری، سالمند، کشت ادرار
  • سیده طاهره میرمولایی، مهرنوش عامل ولی زاده، محمود محمودی، زینب توکل صفحات 42-51
    زمینه و هدف
    معاینه در منزل می تواند در مورد بسیاری از مشکلات بهداشتی مانند عوارض روحی-روانی و پیامدهای نامساعد زایمانی، مزایای منحصر به فردی داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان تاثیر ارایه مراقبت های پس از زایمان در منزل، بر کیفیت زندگی مادران کم خطر می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که در مرکز بهداشت اکبرآباد تهران در سال 1389 انجام یافته است. 200 مادر زایمان کرده که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه شاهد (100نفر) مراقبت های پس از زایمان نوبت دوم و سوم را از مرکز بهداشت و گروه آزمون (100نفر) این مراقبت ها را در منزل خود دریافت کردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه حاوی داده های مرتبط با مشخصات جمعیت شناختی و کیفیت زندگی مادران و چک لیست و نمودارهای پایش رشد بود که با مراجعه به منازل آن ها، تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS v.18 و آزمون های Mann-Withney U، wilcoxon و X2 استفاده و 05/0p< معنادار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    بر اساس یافته ها، دو گروه از نظر کیفیت زندگی در ابتدای مطالعه با یکدیگر همگن بودند. میزان دریافت مراقبت های مادری و نوزادی پس از زایمان در نوبت دوم و سوم بین دو گروه تفاوت آماری معناداری داشت (01/0p< و 001/0p<). بعد از مداخله کیفیت زندگی در هیچ کدام از ابعاد جسمی (052/0p=)، روحی و روانی (775/0p=)، سلامت عمومی (068/0=p)، عملکرد اجتماعی (780/0=p) و کلی (213/0p=) تفاوت آماری معناداری نشان نداد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این پژوهش به نظر می رسد ارایه مراقبت های پس از زایمان در منزل، تاثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی مادران کم خطر نداشته باشد، بنابراین انجام مطالعات بیشتر در این زمینه با محتوای مراقبتی متفاوت توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: مراقبت های پس از زایمان، معاینه در منزل، کیفیت زندگی
  • علی محمدپور، زهره پارسا یکتا، علیرضا علیرضا نیکبخت نصرآبادی صفحات 52-63
    زمینه و هدف
    HIV/AIDS به عنوان یک پدیده مهم در جهان و از جمله ایران شناخته شده است. درک و آگاهی از آنچه مبتلایان در زندگی با این پدیده تجربه می کنند، ضروری است. تحقیق حاضر با هدف درک و تبیین تجارب و دیدگاه های مبتلایان از جایگاه معنویت گرایی و ارزش های دینی در زندگی با این پدیده انجام گرفته است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری است. بدین منظور 19 فرد مبتلا به HIV/AIDS به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از مصاحبه های عمیق، نیمه ساختارمند و یادداشت های در عرصه استفاده شد. متن مصاحبه ها ضبط گردیده و پس از مکتوب سازی با رویکرد هرمنوتیک و به روش دیکلمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    شرکت کنندگان در مطالعه با دامنه سنی 21 تا 56 سال به طرق مختلف (تزریق های آلوده، فرآورده های خونی آلوده، روابط جنسی محافظت نشده و یا به طور نامشخص) به HIV مبتلا شده بودند. 4/47% آنان شمارش CD4 مساوی یا کمتر mm3 200 داشته و مبتلا به ایدز بودند. سه درون مایه اصلی در این مطالعه ظهور یافت، که عبارتند از «بازیابی مذهب و ارتباط با خدا، جبران (سعی در تلافی نقایص و کاستی های گذشته) و تکامل یافتگی یا حرکت در مسیر متعالی تر شدن». هر یک از این موارد را چندین درون مایه فرعی تر شکل می داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها تجربه شرایط دشوار پس از ابتلا به ایدز، برای برخی از افراد فرصتی است تا با تامل و بازگشت به ارزش ها و معنویات، بار دیگر به زندگی خود معنی بخشند و به جای تسلیم یا تهدید، در این مسیر تکامل یافته و بر شرایط موجود مسلط گردند. انعکاس تجارب مثبت به سایر مبتلایان همراه با هدایتگری کارشناسان مذهبی بیش از پیش و هم زمان با سایر فعالیت ها توصیه می شود.
    کلیدواژگان: HIV، AIDS، معنویت گرایی، تجارب، پدیدارشناسی
  • شیرین حسنوند، سیده فاطمه قاسمی، فرزاد ابراهیم زاده صفحات 64-70
    زمینه و هدف
    ارایه اطلاعات ضروری به بیمار وظیفه مهم کادر پزشکی است لیکن نتایج مطالعات مرتبط با مقوله آموزش به بیمار، حاکی از تفاوت معنادار در درک نیازهای آموزشی بیمار از دیدگاه بیماران و کادر پزشکی می باشد. همین امر به یک شیوه آموزش غیر مؤثر می انجامد. مطالعه حاضر با هدف شناخت و مقایسه اولویت های آموزشی بیماران مبتلا به صرع از دیدگاه بیماران و کادر پزشکی انجام گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی توصیفی - تحلیلی 69 بیمار مبتلا به صرع و 85 نفر از کادر پزشکی (پزشک و پرستار) شاغل در بخش های اعصاب و کودکان بیمارستان های آموزشی شهر خرم آباد در سال 88-1387، با استفاده از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته مشتمل بر 3 حیطه (آگاهی در زمینه بیماری صرع، سبک زندگی و مصرف داروها) و 28 سؤال مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آزمون آنالیز واریانس تک متغیره استفاده شد.
    یافته ها
    2/58% بیماران مرد و میانگین سنی آن ها 8/ 30 سال بود. میانگین سنی پرستاران و پزشکان هم به ترتیب 8/29 و8/37 بود. میانگین نمرات مربوط به اولویت بندی آموزشی در حیطه بیماری، در بیماران در مقایسه با کادر پزشکی به طور معناداری بالاتر بود (001/0p<). همچنین میانگین نمرات حیطه سبک زندگی در گروه بیماران و پرستاران در مقایسه با پزشکان بیشتر بود (001/0p<). از نظر اولویت بندی در حیطه داروهای مصرفی، هیچ اختلاف معناداری بین نمونه های پژوهش وجود نداشت (53/0=p).
    نتیجه گیری
    با توجه به تفاوت دیدگاه های بیماران و کادر پزشکی، برنامه های آموزشی می بایست با در نظر گرفتن اولویت های آموزشی بیماران صورت گیرد، تا نیازهای آموزشی بیماران و خانواده های آنان به درستی برآورده گردد.
    کلیدواژگان: اولویت های آموزشی، صرع، کادر پزشکی، بیمار
  • طیبه علی آبادی، فریده باستانی، حمید حقانی صفحات 71-77
    زمینه و هدف
    با وجود پیشرفت تجهیزات مدرن پزشکی، همچنان بستری مجدد نوزادان پره ترم بالا است و رنج اقتصادی و روانی زیادی به خانواده ها تحمیل می نماید، لذا هدف از این مطالعه تعیین میزان تاثیر مشارکت مادر در مراقبت از نوزاد پره ترم NICU بر بستری مجدد این نوزادان بوده است.
    روش بررسی
    نوع پژوهش کارآزمایی بالینی است. نمونه ها شامل 100 مادر نوزادان پره ترم (37-30 هفته) مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی بستری در بخش مراقبت ویژه بیمارستان اکبرآبادی در سال 1389 بودند. نمونه گیری به روش در دسترس انجام و نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برنامه مشارکتی برای گروه آزمون، در قالب یک جلسه اطلاع رسانی، حضور مادر و مشارکت در مراقبت از نوزاد اجرا شد. یک ماه بعد از ترخیص نوزاد طی تماس تلفنی چک لیست بستری مجدد نوزاد تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های کای دو و تی تست انجام یافت.
    یافته ها
    دفعات بستری مجدد نوزادان در گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود. همچنین میانگین طول مدت بستری در گروه آزمون 96/6 و در گروه شاهد 96/12 روز بوده که به لحاظ آماری تفاوت معناداری را (001/0p<) نشان می دهد.
    نتیجه گیری
    مشارکت مادر در مراقبت از نوزاد، دفعات بستری مجدد و مراجعه به پزشک را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: مشارکت، بستری مجدد، بخش مراقبت ویژه نوزادان
|
  • M. Rafati Rahimzadeh, A. Zabihi, Sj Hosseini Pages 5-11
    Background and Aim
    Violence in workplaces threatens safety of personnel. Among health care personnel, nurses are more exposed to verbal and physical violence. The aim of this study was to assess confrontation of nurses with verbal and physical violence in hospitals of Babol University of Medical Sciences.Methods & Materials: In this field study, all of nurses employed in hospitals of Babol University of Medical Sciences (n=302) were recruited to the study. Data were gathered using standardized questionnaire including four parts. Data were analyzed using descriptive and analytic (Chi square and Fisher's exact test) statistics.
    Results
    More that 70% of the nurses had an experience of violence during their work period. Male nurses were more exposed to violence than the female nurses. Most of the violence was done by patient's relatives (40.4%).
    Conclusion
    The results showed that most of the participants had the experience of violence done by patient's relatives. In order to minimize violence in hospitals, preventive strategies including proper management, proper protection, and public education should be considered.
  • F. Rahimikian, M. Modarres, Sh Niromanesh, A. Mehran, T. Rahiminia Pages 12-21
    Background and Aim
    The Non Stress Test (NST) is a main assessment tool for fetal wellbeing; however, it has a high rate of false-positive results. External stimulation with halogen light has been recommended to aid in provoking fetal response, decreasing false-positive results and promoting the test. This study aimed to assess the effect of halogen light stimulation on nonreactive pattern of NST.Methods & Materials: From 850 women who underwent NSTs, 50 women with singleton and cephalic fetuses who had nonreactive NSTs were allocated to receive halogen light stimulation through a halogen light source of 1,000,000 candle power. The light was applied to the lower abdomen above symphysis pubis over fetal head for 10 seconds. Results were compared to BPP scores as a backup test. We used mean± SD, chi-square Test and Fisher's Exact Test. The >α0.05 was considered as significant level.
    Results
    Following stimulation, 68% of nonreactive results changed to reactive patterns. In half of the cases, first acceleration occurred in less than two minutes. Almost 90% of fetuses had reactive pattern within nine minutes.
    Conclusion
    Halogen light stimulation decreased the incidence of non reactive tests and testing time. Halogen light stimulation is safe and efficient in fetal well being assessment.
  • N. Nejat, Hr Kouhestani, K. Rezaei Pages 22-31
    Background and Aim
    Most of the recent studies in nursing education have been focused on outcomes of learning. Conventional clinical nursing education, which emphasizes on skill acquisitions, may not encourage students to adopt meaningful or deep learning approaches. This study examined the effect of Concept Mapping on learning approaches among nursing students.Methods & Materials: In this quasi-experimental study, 53 nursing students were randomly divided into two control (n=25) and experimental (n=28) groups. We taught concept mapping for the nurses in the experimental group to use it in caring patients and learning clinical skills. The control group received traditional nursing care plan lessons. Before and at the end of the intervention, the student's approach to learning was assessed using the Study Process Questionnaire. Data was analyzed using independent t test.
    Results
    No statistically significant difference was found between the control and experimental groups on demographics, surface and deep approaches to learning at the beginning of the study (P>0.05). Deep approach to learning increased significantly in the experimental group after the intervention (P=0.03). There was also statistically significant difference in the deep approach to learning between two groups (P=0.02). No statistically significant difference was found in the surface approaches to learning between two groups.
    Conclusion
    The results of this study provided empirical support for the use of concept mapping as a meta cognitive intervention to increase student's meaningful learning and academic achievement.
  • R. Khanighaleejogh, M. Akbari Kaji, A. Shamsi, H. Norrighoshki Pages 32-41
    Background and Aim
    Urinary tract infection is one of the most prevalent complains among elderly in primary care centers. The purpose of this study was to assess urinary tract disorders and prevalence of urinary tract infection in residents of Kahrizak elderly House.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 142 men and 114 women (mean age: 76.03±8.32 years) were randomly selected for the study. Data were gathered using a questionnaire. Weight and height of the participants was measured and urine cultures were ordered. Data were analyzed using c2 and Fisher‘s exact test. The P<0.05 denoted statistical significance.
    Results
    Findings showed that 34% of elderly had urinary tract infection. Of those, 55% (46 cases) were women and 45% (41 cases) were men. Prostate hypertrophy (32.5%) and gyneacologic disorders (16.9%) were the most diagnosed disorders (P<0.05).
    Conclusion
    The prevalence of urine tract infection in elderly with urinary system disorders is high. Recognizing at risk elderly and referring them to the health care centers can prevent urinary tract infection and its complications.
  • St Mirmolaei, M. Amelvalizadeh, M. Mahmoudi, Z. Tavakol Pages 42-51
    psychologic complications and adverse birth outcomes. The aim of this study was to identify the effect of postpartum care at home on quality of life among low risk mothers.Methods & Materials: This interventional study was conducted in Akbarabad health center of Tehran University of Medical Sciences in 2010. A total of 200 mothers were randomly allocated in two intervention and control groups. Mothers in the control group received two post partum visits in health care center and the intervention group received care at home. Data were collected through a questionnaire including demographic characteristics and the mother's quality of life items; along with a growth and development monitoring chart for newborns. For analyzing data, Mann-Withney U, Wilcoxon and Chi-square tests were used.
    Results
    Most of the mothers aged 20-29 years old. The number of visits were statistically different between the two groups (P=0.00, P=0.01). Dimensions of quality of life in the two groups were not statistically different: (Physical dimension: P=0.052), (Emotional dimension: P=0.775), (Public health dimension: P=0.068), (Social performance dimension: P=0.780) and (Total score: P=0.213).
    Conclusion
    the results of our study did not show no positive improvements in home postpartum care in comparison with the health care centers care. More studies are recommended
  • A. Mohammadpour, Z. Parsa Yekta, A. Nikbakht Nasrabadi Pages 52-63
    Background and Aim
    HIV/AIDS is a well-recognized global problem in the world, including Iran. It is necessary to comprehend and understand lived experience of HIV positive patients. The present study was designed and conducted to better understand the perspectives and experiences of HIV positive patients about the role of the spirituality and religious beliefs in their lives with HIV/AIDS.Methods & Materials: This qualitative study was conducted using an interpretative phenomenological approach. In-depth, audio-taped and semi-structured interviews with 19 participants were conducted to collect data. Data were transcript. Observations were also recorded in comprehensive field notes. A hermeneutic approach was used to analyze the data, according to the method developed by Diekelmann.
    Results
    According to the findings, participants aged between 21 and 56 years of old at the time of contamination to the HIV. Almost half (47.4%) of the participants had CD4 counts under 200 cells/mm3. Analyzes of the data revealed three main themes: (a) Redefining religious values and communicating with God; (b) Compensation; and (c) Individual development. The themes included some sub-themes.
    Conclusion
    Experiencing difficult conditions in HIV positive individuals provide them with an opportunity to return to religious values, redefine themselves and give meaning to their lives, rather than fear or disappointment. Communicating with other HIV positive patients and religious experts are suggested as additional appropriate strategies.
  • Sh Hasanvand, Sf Ghasemi, F. Ebrahimzade Pages 64-70
    Background and Aim
    Provision of essential information to patients is essential in medical services. However, results­ of patient education surveys show that medical personnel's perceptions may not align with those of patients about educational needs. This study was carried out to determine and compare educational priorities between patients and medical personnel.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 69 patients with epilepsy, and 85 medical personnel (physicians and nurses) working in neurology, neurosurgery and pediatrics units were recruited. Data were gathered using a questionnaire consisting of three subsets with a total of 28 items. Data were analyzed with descriptive statistics and one-way ANOVA.
    Results
    More patients (58.2%) were male. Mean age was 30.8 years. Mean ages of nurses and doctors were 29.8 and37.8 years, respectively.­ Mean score of items regarding the disease in patients group was significantly higher than the medical personnel (P=0.00). Mean score of items about life style was higher in patients and nurses than the doctors (P=0.001). There were no significant differences about informational priorities of the drug therapy subset between three groups (P=0.53).
    Conclusion
    Education needs assessments should be done by considering patient's educational priorities in order to meet their educational needs­.
  • T. Aliabadi, F. Bastani, H. Haghani Pages 71-77
    Background and Aim
    Despite technology development, rate of infant's hospitalizations is still high, which endures emotional and economic burden to families. The aim of this study was to investigate the effect of mother's participation in care of preterm infant on readmission rate.Methods & Materials: In this randomized controlled trial, 100 mothers who had preterm infants (gestational ages: 30-37 weeks) with respiratory distress syndrome were recruited. Samples were selected using continuous random assignment. Collaborative programs for the intervention group were implemented in the form of an information session and presence and participation of mothers in their infants care. One month after discharge, readmission check list was completed. Data were analyzed using Chi-square and paired t tests.
    Results
    Results showed that readmission rate was lower in the intervention group compared with the control group. The average length of stay in hospital was 6.96 in the intervention group and 12.96 in the control group (P<0.00).
    Conclusion
    Participation of mothers in care of their infants reduced readmission rate.