فهرست مطالب

نشریه پژوهش های کاربردی زراعی
پیاپی 87 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • کامران میرزاشاهی، شهرام کیانی، حامد رضایی صفحات 1-6
    این تحقیق به منظور بررسی پاسخ کلزا (.Brassica napus L) رقم PF7045/91 به اثرات باقیمانده، مقادیر و روش های کاربرد فسفر در زراعت ذرت دانه ای، در تناوب ذرت کلزا، مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار از سال 1382 به مدت دو سال متوالی در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول انجام شد. سطوح فسفر مصرفی در کشت قبل (ذرت) در چهار سطح صفر، 50، 100 و 150 کیلوگرمP2O5 در هکتار از منبع سوپر فسفات تریپل و روش کاربرد آنها در دو سطح پخش در سطح و مخلوط با خاک سطحی و نواری به فاصله 5 سانتی از ردیف کاشت و در عمق 10 سانتی متری خاک، جمعا با هشت تیمار به عنوان تیمارهای آزمایش بودند. نتایج نشان داد که اثر باقیمانده فسفر بر عملکرد دانه، تعداد غلاف در بوته، درصد روغن و جذب فسفر توسط دانه کلزا معنی داراست. بالاترین عملکرد دانه (5/2 تن در هکتار) و تعداد غلاف در بوته(181)، درصد روغن (42 درصد) و جذب فسفر (5/14 کیلوگرم در هکتار) در بالاترین سطوح فسفر مصرفی (100 و 150 کیلوگرم P2O5 در هکتار) در کشت قبل بدست آمد. همچنین اثر باقیمانده بالاترین سطوح فسفر مصرفی در کشت قبل با اثر کوددهی تازه فسفر مشابه بود.
    کلیدواژگان: اثر باقیمانده، فسفر، کلزا
  • خدیجه صانعی دهکردی، سید کیوان مرعشی صفحات 7-15
    به منظور بررسی اثر تراکم و تاریخ کاشت مختلف یولاف وحشی بر صفات گندم (رقم چمران)، همچنین تعیین آستانه اقتصادی کنترل یولاف وحشی، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی بصورت فاکتوریل با 3 تکرار در آبان 1383 در مزرعه دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز انجام شد. فاکتورهای آزمایشی شامل تراکم یولاف وحشی (در چهار سطح: 0، 10، 30، 60 بوته در متر مربع) و تاریخ کاشت آن (در سه سطح: همزمان باکاشت گندم، یک و دو هفته پس از سبز شدن گندم) با تراکم ثابت کندم (400بوته در متر مربع) بود. صفات مورد بررسی شامل وزن هزاردانه، تعداد دانه در سنبلچه، تعداد سنبلچه نابارور در سنبله، تعداد دانه در سنبله، تعداد سنبله در متر مربع، بیوماس، ارتفاع بوته، تعداد پنجه، شاخص سطح برگ، عملکرد و ماده خشک گندم بود. نتایج حاصل از تجزیه واریانس نشان داد که تراکم های بالاتر از 30 بوته یولاف تنها بر تعداد سنبله در متر مربع معنی دار بود (05/0 < P). همچنین تنها تاریخ کاشت همزمان یولاف وحشی با گندم بر بیوماس وتعداد سنبله در متر مربع اثر معنی دارداشت. اثر متقابل تراکم وتاریخ کاشت یولاف وحشی نیز تنها بر تعداد سنبله در متر مربع، بیوماس، عملکرد و شاخص سطح برگ (44 روز پس از سبز شدن گندم) معنی دار بود (05/0 < P). از سوئی دیگر با افزایش تراکم یولاف وحشی شاخص سطح برگ گندم، ارتفاع، تعداد سنبله در متر مربع وتعداد دانه در سنبلچه (بجز یک تراکم) کاهش وتعداد سنبلچه نابارور افزایش یافت. در ضمن یولاف هایی که 2 هفته پس از سبز شدن گندم کاشته شدند بخصوص با افزایش تراکم از قدرت رقابت بسیار پائینی برخوردار بودند، بطوری که در تراکم بوته 60 یولاف وحشی در متر مربع تعداد دانه در سنبله، تعداد دانه در سنبلچه، بیوماس و ارتفاع گندم زیادتر از تراکم های دیگر بود. از سوی دیگر با توجه به مسائل زیست محیطی و اقتصادی مطرح در راستای استفاده به موقع و به اندازه مناسب از سموم علفکش، لازم است تعداد مشخصی از هر انواع علف هرز غالب مزارع مختلف که منجر به خسارت اقتصادی خواهد شد، مشخص شده آنگاه به تامین و استفاده از سموم اقدام گردد. در برآوردآستانه زیان اقتصادی کنترل یولاف وحشی در صورتیکه بخواهیم از سموم تاپیک، سافیکس ویا ایلوکسان استفاده کنیم (که در مزارع گندم کاری استان بیشتراستفاده میشود)، آستانه کنترل زیر 10 بوته یولاف وحشی است.البته برای تعیین تعداد دقیق علف هرز جهت کنترل اقتصادی نیاز به تکرار آزمایش انجام شده با تراکم های کمتر، به مدت 3-2 سال میباشد.
    کلیدواژگان: رقابت، یولاف وحشی، گندم، تراکم یولاف وحشی، تاریخ کاشت یولاف وحشی، آستانه اقتصادی کنترل یولاف وحشی
  • محمدعلی باغستانی، نوشین نظام آبادی، اسکندر زند، سید محمد میروکیلی، ناصر جعفرزاده صفحات 16-25
    به منظور بررسی امکان اختلاط دو علف کش «توفوردی+ام سی پی آ» و «کلودینافوپ پروپارژیل» در کنترل علف های هرز باریک برگ مزارع گندم کشور و تعیین مناسب ترین دوز اختلاط دو علف کش بوسیله رسم منحنی های واکنش به دوز، تحقیقی در سال های 1382 و 1383 انجام شد. آزمایش مزرعه ای در دو منطقه میبد یزد و ارومیه، در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار و با آرایش فاکتوریل اجرا گردید. فاکتور اول شامل «توفوردی+ام سی پی آ» با سه سطح 0، 975 و 1300 گرم ماده موثر در هکتار و فاکتور دوم کلودینافوپ پروپارژیل در پنج سطح 0، 64، 80، 96 و 112 گرم ماده موثر در هکتار بود. آزمایش گلخانه ای نیز در تهران (گلخانه موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور) و با تیمارهای مشابه انجام گرفت. درمیبد یزد علف های هرز یولاف وحشی (.Avena ludoviciana Dur)، جوموشی (.Hordeum murinum L) و خونی واش (.Phalaris minor Retz) و در ارومیه چاودار (.Secale cereale L)، یولاف وحشی، و دم موشی (.Bromus tectorum L)و در آزمایش گلخانه ای یولاف وحشی، خونی واش و چچم (.Lolium temulentum L) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف مقدار توصیه شده کلودینافوپ پروپارژیل (64 گرم ماده موثر در هکتار) بدون اختلاط با توفوردی+ام سی پی آمی تواند علف های هرز باریک برگی که را در طیف کنترل این علف کش هستند (مثل یولاف وحشی و خونی واش) بخوبی کنترل کند. اختلاط این علف کش با 975 گرم ماده موثر در هکتار توفوردی+ام سی پی آسبب کاهش کارایی این علف کش در دوز توصیه شده گردیده است. ولی با افزایش دوز کلودینافوپ پروپارژیل تا 112 گرم ماده موثر در هکتار می توان اثرات منفی (آنتاگونیستی) توفوردی+ام سی پی آرا خنثی کرد و به کنترل مطلوبی دست یافت. اختلاط کلودینافوپ پروپارژیل با 1300 گرم ماده موثر در هکتار توفوردی+ام سی پی آسبب کاهش بیشتر کارایی کلودینافوپ پروپارژیل گردیده است و اختلاط کلودینافوپ پروپارژیل با این مقدار توفوردی+ام سی پی آپیشنهاد نمی شود.
    کلیدواژگان: واکنش به دوز، اختلاط، توفوردی+ام سی پی آ، کلودینافوپ پروپارژیل، گندم، علف های هرز باریک برگ
  • مرجانه حبیبی سوادکوهی، همت الله پیردشتی، ایرج امینی، ارسطو عباسیان، سارا کرامتی صفحات 26-31
    به منظور بررسی اثرات رقابتی علف های هرز بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت رقم سینگل کراس 704 و همچنین تعیین دوره بحرانی کنترل علف های هرز، آزمایشی در سال زراعی 1385 در مزرعه تحقیقاتی مجتمع آموزش عالی علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دانشگاه مازندران به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار و 14 تیمار اجرا شد. تیمارهای آزمایش شامل دو سری تیمار تداخل و کنترل به ترتیب: رقابت علف های هرز از زمان سبز شدن ذرت تا مراحل فنولوژیکی 4، 6، 8، 10 و 14 برگی و تاسل دهی و سپس حذف علف هرز تا انتهای فصل و سری دوم حذف علف های هرز از زمان سبز شدن تا مراحل فنولوژیکی فوق و سپس اجازه رقابت تا انتهای فصل بود و دو تیمار تداخل وکنترل کامل به عنوان شاهد وجود داشت. از معادله گامپرتز و ویبل برای تعیین دوره بحرانی استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه واریانس نشان داد با افزایش طول دوره عاری از علف هرز، وزن خشک علف های هرز به طور معنی داری کاهش یافت. همچنین تعداد ردیف دانه، دانه در ردیف، طول بلال و عملکرد دانه با افزایش طول دوره تداخل علف هرز به طور معنی داری کاهش نشان داد. نتایج نشان داد، با حذف علف هرز بین مراحل 4برگی تا 10برگی از کاهش معنی دار عملکرد دانه جلوگیری می شود.
    کلیدواژگان: ذرت (، Zea mays L)، علف هرز، دوره بحرانی، کنترل، تداخل
  • اصغر رحیمی، محمدرضا چایچی، فواد برقعی صفحات 32-39
    به منظور بررسی اثر پرایمینگ شوری روی جوانه زنی سورگوم، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در 3 تکرار انجام گرفت. فاکتور اول شامل سه رقم کیمیا، جامبو و اسپیدفید و فاکتوردوم شامل سطوح مختلف پرایمینگ در سه سطح شوری 0، 5/0،و1 مولارکلرید سدیم به مدت 8 ساعت نگهداری بذور در این محلول ها و فاکتورسوم، غلظت محلول کلرید سدیم شامل محلول های 3-، 6-، 9-، 12- بار و آب مقطر (شاهد) بود. نتایج نشان دادکه پرایمینگ شوری روی خصوصیات جوانه زنی سورگوم اثرمعنی داری دارد به طوری که بذورپرایم شده درمحلول های 5/0 و1مولار شوری، بجز سرعت جوانه زنی در بقیه صفات جوانه زنی به طور معنی داری نسبت به شاهد کاهش نشان دادند. در ضمن مشخص گردید که ارقام تحت بررسی از نظر درصد جوانه زنی، وزن خشک ریشه چه و ساقه چه و سرعت جوانه زنی با یکدیگر اختلاف معنی داری دارند هرچنداین اختلاف درطول ریشه چه وساقه چه مشاهده نگردید. رقم کیمیا مقاومترین و رقم اسپیدفید حساسترین رقم به شوری بود.
    کلیدواژگان: سورگوم، پرایمینگ، شوری و جوانه زنی
  • دانیال کهریزی صفحات 40-45
    به منظور بررسی امکان کشت و سازگاری کلزای بهاره در شرایط کرمانشاه، تحقیق حاضر انجام شد و در آن اثر عوامل ژنوتیپ، مقدار بذر مصرفی و زمان کشت روی عملکرد، ریزش بذر و برخی صفات مرتبط، مطالعه گردید. این تحقیق به صورت طرح خرد شده - فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار انجام شد. کرت اصلی را زمان کشت در سه سطح (15 بهمن، اول اسفند و 15 اسفند) تشکیل داد و ترکیبات مختلف ژنوتیپ در هفت سطح (Hyola60، Hyola401، Sarigol، Hyola420، RGS003، Hyola308 و Hyola330) و مقدار بذر کشت شده در سه سطح (10، 14 و 18 کیلوگرم در هکتار) به صورت فاکتوریل به کرت های فرعی اختصاص داده شدند. تجزیه آماری داده های حاصل از آزمایش نشان داد که اثرات اصلی ژنوتیپ و تاریخ کشت دارای اثرات معنی داری بر عملکرد دانه می باشد ولی اثر مقدار بذر معنی دار نشد. اثر تراکم کشت روی میزان ریزش معنی دار ولی اثر ژنوتیپ و تاریخ کشت روی این صفت معنی دار نشد. همچنین هیچ یک از اثرات متقابل نیز برای این صفات معنی دار نشدند. نتایج آزمون مقایسه میانگین نشان داد که RGS003 و Hyola420 به عنوان ژنوتیپ های برتر (به ترتیب با عملکرد 1740 و 1695 کیلوگرم در هکتار) و اول اسفند و 15 اسفند به عنوان بهترین زمان های کشت (به ترتیب با عملکرد 1420 و 1433 کیلوگرم در هکتار) می باشند. همچنین رقم Sarigol و تاریخ کشت 15 بهمن (به ترتیب با عملکرد 714 و 732 کیلوگرم در هکتار) به عنوان ضعیف ترین تیمارها شناخته شدند. رقم Hyola420 با تاریخ کشت 15 اسفند و تراکم 10 کیلوگرم در هکتار به عنوان بهترین و رقم Sarigol با تاریخ کشت 15 بهمن و تراکم 10 کیلوگرم در هکتار به عنوان ضعیف ترین اثر متقابل سه طرفه برای عملکرد (به ترتیب 1795 و 95 کیلوگرم در هکتار) می باشد.
    کلیدواژگان: ژنوتیپ، بذر مصرفی، زمان کشت، ریزش بذر، کلزا (، Brassica napus L)
  • اشرف آقاباباپوردهکردی، امیرحسین خوشگفتارمنش، سید جلیل نوربخشیان، عبدالمجید رضایی، سید علی محمد میرمحمدی میبدی صفحات 46-51
    به منظور مقایسه ویژگی های زراعی جوهای دو و شش ردیفه، آزمایشی با 42 لاین جو در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار انجام شد. طی مراحل اجرای آزمایش، صفات مختلف زراعی و درصد پروتئین دانه تعیین شدند. نتایج نشان داد صفات تعداد و وزن دانه در سنبله بیشترین ضریب تنوع و تعداد سنبله در واحد سطح کمترین ضریب تنوع را دارا بودند. تنوع ژنتیکی بالایی بین لاین های مورد بررسی از نظر تمام صفات به جز میزان پروتئین دانه وجود داشت. اثر نوع سنبله بر تعداد دانه در سنبله، وزن دانه در سنبله، ارتفاع بوته، عملکرد بیولوژیک، عملکرد دانه، سرعت رشد و شاخص برداشت معنی دار بود. جوهای دو ردیفه عملکرد بیولوژیک، سرعت رشد و ارتفاع بوته بالاتر و تعداد و وزن دانه در سنبله، عملکرد دانه و شاخص برداشت کمتری نسبت به جوهای شش ردیفه داشتند. از نظر تعداد روز تا سنبله دهی، تعداد سنبله در واحد سطح و میزان پروتئین دانه تفاوت معنی داری بین جوهای دو و شش ردیفه دیده نشد. بر اساس نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام، صفات عملکرد بیولوژیک و شاخص برداشت در جوهای دو و شش ردیفه به ترتیب 6/98 و 7/98 درصد از تغییرات عملکرد دانه را توجیه نمودند.
    کلیدواژگان: اجزای عملکرد، پروتئین دانه، جو دو و شش ردیفه، سرعت رشد
  • سعید یزدانی، محمد کاوسی کلاشمی، حامد رفیعی صفحات 52-58
    استان گیلان بیش از 35 درصد تولید و 42 درصد سطح زیر کشت شلتوک در کشور را داراست. پژوهش حاضر به بررسی تغییرات بهره وری عوامل کل تولید و همگرایی این تغییرات با استفاده از روش ناپارامتری تابع تولید مرزی در طی سال های زراعی 78-79 تا 84-85 در 16 شهرستان استان گیلان پرداخته است. نهاده های تولید شامل سطح زیر کشت، بذر، نیروی کار، کود شیمیایی و آب مصرفی در هر شهرستان طی سال های مورد مطالعه می باشد. نتایج نشان داد شهرستان املش از بیشترین رشد بهره وری در دوره مورد مطالعه برخوردار بوده است. از سوی دیگر در سال زراعی 80-81 رشد بهره وری در استان گیلان بیش از سایر سال های مورد مطالعه می باشد. آزمون های مربوط به همگرایی نشان داد که تغییرات بهره وری کل عوامل تولید چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت در مناطق مختلف تولید یکسان است.
    کلیدواژگان: بهره وری کل عوامل تولید، شاخص مالم کوئیست، همگرایی، استان گیلان، برنج
  • رحمت الله کریمی زاده، محتشم محمدی، غلام رضا دین پناه، سید ابوطالب صادقی صفحات 59-65
    برآورد اثرات متقابل ژنوتیپ محیط برای اصلاح کنندگان نبات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در روش های تجزیه های آماری امی تلفیقی از دو روش ANOVA و PCA است که هم اثرات جمع پذیر و هم اثرات ضرب پذیر را محاسبه می کند. تعداد 9 لاین عدس حاصل از آزمایشات پیشرفته مقایسه عملکرد به همراه رقم شاهد گچساران در 4 تکرار با طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در 5 منطقه از ایران و بمدت دو سال کشت شدند. تجزیه واریانس مرکب بر روی داده ها نشان از معنی دار بودن اثر متقابل داشت. در این تحقیق از مدل امی (AMMI) برای تجزیه اثرات متقابل ژنوتیپ محیط استفاده شد. سه مؤلفه اصلی اول اثرات متقابل در سطح احتمال 1 درصد معنی دار بودند. بعد از تصحیح مدل با روش پیشنهادی کرنلیوس فقط مؤلفه اول در سطح احتمال 1 درصد و مؤلفه دوم در سطح احتمال 5 درصد معنی دار شدند. پارامترهای ASV، SIPC1 و AMGE که از مهم ترین پارامترهای امی می باشند محاسبه شدند. نتایج نشان داد که لاین شماره 9 (ILL 6199) با دارابودن کمترین مقادیر ASV و SIPC1 (به ترتیب 98/3 و 64/1) و همچنین میانگین عملکرد دانه بالاتر از میانگین کل (1265 کیلوگرم در هکتار) پایدارترین ژنوتیپ این پژوهش معرفی شد. لاین شماره 8(ILL 6037) هم با اختصاص کمترین مقادیر این پارامترها بعد از لاین شماره 9 در رتبه دوم پایداری قرار گرفت. همبستگی بین سایر آماره ها و پارامترهای امی نشان داد که پارامتر ASV همبستگی مثبت و بسیار معنی داری در سطح احتمال 1 درصد با آماره های اکووالانس Wricke و واریانس Shukla نشان داد در حالی که همبستگی این آماره با R2 منفی و معنی دار بود. پارامتر SIPC1 فقط با آماره ضریب رگرسیون همبستگی معنی داری نشان داد. پارامتر AMGE با هیچ یک از آماره ها پایداری همبستگی نشان نداد و بنابراین پیشنهاد می شود در استفاده از این پارامتر برای تعیین پایداری عملکرد جانب احتیاط رعایت شود.
    کلیدواژگان: اثر متقابل ژنوتیپ × محیط، عدس، روش AMMI، نویز
  • روزبه فرهودی صفحات 66-72
    این تحقیق جهت بررسی تاثیر دگر آسیبی عصاره آفتابگردان بر جوانه زنی و فعالیت آنزیم کاتالاز در کلزا، خردل وحشی و پنیرک به صورت فاکتوریل بر مبنای طرح بلوک کامل تصادفی در چهار تکرار انجام شد. عوامل مورد بررسی عبارت شامل غلظت عصاره بقایای آفتابگردان(0، 20، 40 و 60 درصد حجمی) و گیاهان مورد مطالعه در سه سطح (کلزا، پنیرک و خردل وحشی) بودند. نتایج نشان دادند که افزایش غلظت عصاره آفتابگردان سبب کاهش درصد جوانه زنی بذر در خردل وحشی و کلزا شد اما تاثیری بر این صفت در پنیرک نداشت. عصاره آفتابگردان سبب کاهش معنی دار وزن گیاهچه، طول ساقه چه و ریشه چه در کلزا و خردل وحشی شد که این کاهش در خردل وحشی شدید تر بود. همچنین عصاره آفتابگردان سبب کاهش معنی دار فعالیت آنزیم کاتالاز در خردل وحشی شد.
    کلیدواژگان: آللوپاتی، آفتابگردان، خردل وحشی، کلزا، پنرک و آنزیم کاتالاز
  • محرم عین اللهی احمدآبادی، محمد اسماعیلی آفتابدری، مجید خیاوی صفحات 73-81
    در این تحقیق به منظور دستیابی به یک تناوب زراعی مناسب برای محصول گندم و افزایش سودآوری تولید در مزارع دیم، آزمایشی با 7 تیمار و 4 تکرار در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در دو فاز جداگانه از سال زراعی 79-1378 به مدت 5 سال زراعی به اجرا درآمد. در سال نخست در فاز اول، در قطعه زمینی که سال قبل به کشت گندم اختصاص یافته بود تناوب های گندم، آیش، نخود، گلرنگ، مالچ کاه و کلش، عدس و آفتابگردان در شرایط دیم اعمال گردید. در فاز دوم، کشت یکنواخت گندم دیم به منظور اعمال تناوب های فوق در سال بعد صورت گرفت و این روش تا سال آخر آزمایش ادامه یافت. به طوری که محل کاشت محصولات در تناوب و کشت یکنواخت گندم دیم به صورت یک سال در میان جایگزین یکدیگر شدند. ارزیابی اقتصادی تیمارها به روش تحلیل منفعت-هزینه نهایی(Marginal Benefit-Cost Analysis) نشان داد که تیمار نخود-گندم با ایجاد درآمد کل به میزان 3508910 ریال در هکتار و سود خالص به مقدار 2201520 ریال در هکتار در مقابل 1307390 ریال در هکتار هزینه کل، سودآورترین تیمار بوده و تیمارهای گلرنگ-گندم و گندم-گندم به ترتیب در اولویت های دوم و سوم قرار گرفته اند. بنابراین به زارعین مزارع دیم در استان زنجان و مناطق مشابه پیشنهاد می گردد که به جای آیش گذاشتن اراضی دیم خود تناوب های نخود-گندم، گلرنگ-گندم و حتی گندم-گندم را بکار بگیرند.
    کلیدواژگان: ارزیابی اقتصادی، تناوب زراعی، عملکرد، مزارع دیم، محصول اصلی، محصول فرعی، استان زنجان
  • بهروز حسن پور، ابراهیم زارع صفحات 82-91
    هدف این تحقیق، بررسی مشکلات نظام بازاریابی برنج و برآورد ضایعات آن در مراحل مختلف بازاررسانی است. روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده است. اطلاعات مورد نیاز از 142 برنجکار و 43 واحد برنجکوبی در سال 1384، با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده، از طریق تکمیل پرسش نامه، مصاحبه حضوری و اندازه گیری ورودی و خروجی برنج درکارگاه های برنج کوبی جمع آوری گردید. نتایج نشان داد که به علت سنتی بودن روش برداشت و برنج کوبی ها درصد شکست برنج در فرآیند تبدیل زیاد است. سهم خریداران محلی و دلال ها و سلف خران در خرید برنج به ترتیب 2/42، 8/21 و 5/15 درصد و ضریب هزینه بازاریابی 31 درصد و میزان ناکارآیی در نظام بازاریابی برنج 2/45 درصد محاسبه گردید. متوسط حاشیه های عمده فروشی، خرده فروشی و بازاریابی یک کیلو برنج به ترتیب 760، 770 و 1530 ریال محاسبه شد. بیشترین حاشیه بازاریابی 2020 ریال مربوط به برنج چمپا وکمترین آن 1020 ریال و مربوط به برنج گرده می باشد. میزان ضایعات کمی و کیفی برنج در شرایط موجود نظام بازاررسانی، سالانه 8/15661 تن شلتوک به ارزش 23/3 میلیارد تومان برآورد گردید.
    کلیدواژگان: حاشیه بازاریابی، کارآیی بازاریابی، ضایعات برنج، برنج کوبی
|
  • K. Mirzashahi, Sh. Kiani, H. Rezaei Pages 1-6
    This research was carried out in order to study the canola response to residual effects of rates and various application methods of phosphorus applied in corn in rotation with canola from 2003 to 2005 at Safi- Abad Agricultural Resaerch Center of Dezful. The experimental design was a randomized complete block with a 2*4 factorial arrangement of treatments with three replications. Phosphorus rates were applied in previous cultivation (corn) at four levels of 0، 50، 100 and 150 kg P2O5 / ha as triple superphosphate and with two different application methods including broadcasting (incorporated into the soil surface) and banding (5 cm beside the corn row and 10 cm below the soil surface). The results showed that the residual effects of P on seed yield، number of pods per plant، percent of oil and P uptake by seed of canola were significant. Maximum seed yield (2. 5 t/ha)، number of pods per plant (181)، percent of oil (42%) and p uptake (14. 5 kg/ha) obtained with the highest rates of P (100 and 150 kg P2O5 /ha) which applied in previous crop. Also، the residual effects of the highest rates of P was similar to direct effect of P application.
  • Kh. Saneie, S. K. Maraashi Pages 7-15
    To investigate the effect of wild oat intensity and planting date on different characters of Chamran variety wheat and also determine economic threshold for wild oat control، a complete random plan test in factorial form with three repeats was done in Aban 1383 in the farm of Agriculture College of Ahvaz Azad Islamic University. Treatments included 4 intensity area of wild oat (0، 10، 30، 60 shrubs per square meter) and three crop date (coincident with crop wheat، one and two weeks after wheat growth) with stable dencity (400 shrubs per m2). The investigated characters included: weight of 1000 seeds، number of seed in spikelet، number of sterile spikelet in spike، number of seed in spike، number of spikes per m2، biomass، shrub height، number of tiller، leaf area index، yield and wheat dry matter. The results of variance analysis showed that only the effect of intensities of higher than 30 of wild oat on the number of spikes per m2 was significant (p < 0. 05) and its effect on other characters was not significant. Also، only the effect of simultaneous wheat and wild oat crop date on biomass and number of spikes per m2 was significant. Mutual effect of crop intensity and date of wild oat only on the number of spikes in m2، biomass، yield and leaf area index (44 days after wheat growth) was significant (P < 0. 05). On the other hand، number of sterile spikelets increase and number wheat leaf area index، height، number of spikes in per m2 and number of seed in spikelets except one intensity decrease with wild oat intensity. In addition، the wild oats which cropped two weeks after wheat germination، have very low competition ability with intensity increase so that in intensity 60 of wild oats، the number of seeds in spikes، number of seeds in spikelets، biomass and wheat height، were higher than in other intensities. In estimating economic threshld of wild oat control، it is lower than 10 wild oat shrubs، in case of using Topic، Suffix، or Illioxan sprays (which used more in wheat farms). Therefore reaching weed accurate number for economic control needs replication with lower intensities in 2-3 years time.
  • M. A. Baghestani, E. Zand, S. M. Mirvakili Yazd, N. Jaafarzade Azarbayjan Gharbi Pages 16-25
    In order to study the possibility of tank mixing of 2،4-D plus MCPA and clodinafop propargyl in wheat fields in Iran، some experiments were conducted in 2003 and 2004. Field experiments were conducted in 2003 as a randomized complete block design with a factorial arrangement of treatments and four replications in Meybod and Oromieh. One of the experimental factors was 2،4-D plus MCPA at 0، 975، and 1300 g a. i. /ha، and the other one was clodinafop propargyl at 0، 64، 80، 96، and 112 g a. i. /ha. In greenhouse experiment، the same treatments were conducted in Iranian Plant Protection Research Institute Greenhouses. Weed floras included winter wild oat (Avena ludoviciana Dur.)، mouse barly (Hordeum murinum L.) and canary grass (Phalaris minor Retz.) in Meybod، cereal rye (Secale cereale L.)، winter wild oat and downy brome (Bromus tectorum) in Oromieh and winter wild oat، canary grass and ryegrass (Lolium perenne L.) in greenhouse. Results indicated that clodinafop propargyl could control winter wild oat and canary grass at the recommended dose (64 g a. i. /ha). Tank mixing of 975 g a. i. /ha 2،4-D plus MCPA with clodinafop propargyl reduced efficacy of clodinafop propargyl at the recommended dose (64 g a. i. /ha). But increasing the dosages of clodinafop propargyl to 112 g a. i. /ha could omit the antagonistic effects of 2،4-D plus MCPA. Tank mixing of 1300 g a. i. /ha 2،4-D plus MCPA and clodinafop propargyl was not satisfactory indicating that this dose of 2،4-D plus MCPA should not be applied with Clodinafop-propargil.
  • M. Habibi Savad Koheih., Amini I., Abasian A Pages 26-31
    In order to study the effect of competition of weeds on corn yield and yield components of corn، an experiment was conducted at Research Station of Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University in 2006. The experiment consisted of 14 treatments which lay out in a randomized complete block design with 4 replications. The treatment included weed free and weed infested period to 4th leaf (V4)، 6th leaf (V6)، 8thleaf (V8)، 10th leaf (V10)، 14th leaf (V14)، tasseling (T) and Harvest stage (full season weed infestation and weed control were the checks). According to results، weeds dry matter increased with increasing of the weedy period length. Continuation of weed competition to the later stages of crop development caused significant decreasing of ear length، rows per ear and kernel per rows and grain yield. Generally، the peak competition period of weeds in corn crop was between 4leaf stages to 10 leaf stage، thus if the weeds are controlled within this period، corn yield would be protected against a significant seed yield reduction.
  • Rahimia., Chaichi M. R., F. Borghei Pages 32-39
    In order to study of Evaluation of NACL priming and salinity levels on germination traits in three cultivars of sorghum (Sorghum bicolor L.)، an experiment was conducted under laboratory conditions in Tehran University in 2006. This study was carried out Factorial experiment based on RCD design with 3 replications to determine the influence of priming (0. 5، 1 molar Nacl solution and control with distilled water)، Salinity (0،-3، -6،-9،-12 bar) and sorghum varieties (Kimia، Jambo and Speedfid). Seeds of three cultivars of sorghum were subjected to salt priming pre-treatments in order to improve the germination and emergence at normal temperature، for this reason seeds were primed with 0. 5 and 1. 0 M NaCl solutions with control treatment that was named nonprimed for 8 hour. Plants were then germinated at 0، -3، -6، -9 and -12 bar solution of NaCl. The effect of seed priming on germination traits were different depending on both the NaCl concentration were applied for seed priming and the NaCl concentration were applied for pre-emergence salt treatments. Results indicated that seed priming treatments were significantly decreased germination percent، root weight، plumule weight and were significantly increased germination rate، Root length and plumule length، meanwhile it was observed that the cultivars under consideration had significantly differences in germination percentage، root weight، plumule weight and germination rate but they had no significantly differences in root length and plumule length. The cultivar of Kimia was the most resistant and Spidfid was the most sensitive to salt stress condition.
  • D. Kahrizi Pages 40-45
    This research was carried out for studying on adaptation and effect of genotypes، seeding rate and sowing date on yield in spring rapeseed in Kermanshah city. The design was in split-factorial experiment in completely randomized blocks. The main plots were sowing date in 3 levels (4 Feb.، 20 Feb. and 5 Mar.) and minor plots were as factorial experiment that including the different combination of 7 spring rapeseed genotypes (Hyola60، Hyola401، Sarigol، Hyola420، RGS003، Hyola308 and Hyola330) and seeding rates (10، 14 and 18 Kg/ha). Harvesting was done in desirable time and yield was recorded. Statistical analysis showed that the effects of genotype and sowing date were significant and seeding rate and interaction effects were non-significant on yield. For seed shattering، the effect of seeding rates was significant and genotype، planting time and interaction effects were non-significant on it. Means comparison test showed that RGS003 and Hyola420 were the best genotypes (1740 and 1695 Kg/ha respectively) and 20 Feb. and 5 Mar. were the best sowing date (1420 and 1433 Kg/ha respectively) for seed yield. The Sarigol genotype and 4 Feb. sowing date had the least yield among treatments (714 and 735 Kg/ha respectively). The Hyola420 cv. in 5 Mar. sowing time and 10 kg/ha seeding rate was the best (with 1795 Kg/ha) and the Sarigol cv. in 4 Feb. sowing time and 10 kg/ha seeding rate was the least (with 95 Kg/ha) interaction effects.
  • Ashraf Aghababapoor Dehkordy, A. H. Khooshgoftarmanesh, S. J. Noorbakhshian, Abdol Majid Rezaei, .S. A. M. Mirmohamady Meibody Pages 46-51
    A complete randomized block design with 42 barley lines was conducted at research farm at Isfahan University of Technology to evaluate their agronomic traits in two and six-row barley genotypes with triplicates. Differente agronomic traits and grain protein content were determined at different plant growth stages. The results indicated that the weight of grain per ear and the number of grain per ear had the highest coefficient of variation while the number of ear per area unit had the lowest. There was high genetic variation among the studied lines for all traits except grain protein. The number of row per spike demonstrated significant effect on number and weight of grain per ear، plant height، biological yield، grain yield، growth rate and the harvest index. The two-row barley lines revealed higher plant height، biological yield and growth rate while had lower grain yield، number and weight of grain per ear and harvest index in comparison to six-row genotypes. The number of row per spikle did not show significant effect on day to heading، number of ear per area unit and grain protein. Stepwise regression result showed that harvest index and biological yield accounted for 98. 6% and 98. 7% percentage of variation for grain yield in two and six row barley، respectively.
  • M. Yadegari, Gh. Noormohammadi, H. Asadi Rahmani, A. Aeeneband Pages 52-58
    Gilan province has 35 percentages of Iran’s rice production and 42 percentages of rice acreages. Present study investigate Total Factor Productivity Changes and it’s convergence by using non-parametric frontier production function from farming year of 1999 to 2006 in 16 production region of Gilan province. Inputs include acreages، seed، labor، fertilizer and water that were used in rice production during investigated period. Results showed that Amlash region had the most productivity growth. On the other hand، in year of 2001 to 2002 the productivity growth in Gilan province was more than the rest of the years. The convergence tests showed that in both short and long term TFP changes was convergent.
  • R. Karimizadeh, Dinpanah Gh., Sadeghi, S.A. Research Pages 59-65
    Estimation of genotype by environment interaction (GE) is one of the main interests for a plant breeder. The statistical analysis، AMMI، is combination of ANOVA and PCA methods that calculate additive and multiplicative interactions. Nine advanced lines obtained from yield trials accompanied with Gachsaran cultivar (check) planted using a randomized complete block design replicated four times and 2 years (2002-2003) in 5 locations of Iran. Combined ANOVA showed that GE interaction was significant (at 1% level test). In this research AMMI methods used for analyzing of GE interaction. Three first IPCA were significant at 1% level test، next to model correction with Cornelious proposed method only IPCA1 was significant at 1% level test and IPCA2 was significant at 5% level test. ASV، SIPC1 and AMGE calculated، these are most important of AMMI parameters. Result showed genotype 9 (ILL 6199) had smallest ASV & SIPC1 (3. 98 and 1. 64 respectively) and highest mean yield (1265 kg. ha-1) was stable genotype in this research. Genotype no. 8 (ILL 6037) ranked as second in this research. Correlation among other stability statistics and AMMI parameter showed that ASV parameter had positive and high correlation with Wricke Ecovalence and Shukla stability variance (r = 0. 911**) and negative and high correlation with coefficient of determination (r = -0. 851**). SIPC1 had high correlation with regression coefficient (r = 0. 818**) and correlated with R2 (r = 0. 628*). AMGE parameter had no correlation with AMMI parameters and other stability statistics also we propose that in use of this parameter for yield stability has more attention.
  • R. Farhoodi Pages 66-72
    Experiment was carried out to evolution the allopathic effects of sunflower aqueous extracts on germination and catalase enzyme activity in canola، wild mustard and mallow. The experimental arrangement was factorial included 4 level of aqueous extract concentration (0، 20، 40 and 60 volum percent) and 3 level of plants (canola، wild mustard and mallow) in 4 replications. Results showed Increasing the concentration of sunflower extracts، decreased seed germination percentage in canola and wild mustard but did not affect in mallow. Increasing sunflowe aqueous extracts of significantly decreased seedling weight، shoot and root length in canola and wild mustard but decreased catalase enzyme activity in musturd.
  • M. Ainollahi Ahmadabadi, M. Smaeili, M.Khiavi-Senior Pages 73-81
    In this research an experiment was carried out in order to obtain a suitable crop rotation for wheat and profitability improvement in rain-fed farms. The experiment included 7 treatments and 4 replicates based on Randomized Completely Block Design which was conducted in two different phases for 5 crop years starting from 1999-2000. In the first year and first phase، in the land that was under wheat cultivation in the last year، the following treatments were studied in the rain-fed station: wheat، fallow، chickpea، safflower، straw، lentil and sunflower. In the second phase، uniform cultivation of rain-fed wheat was used for performing the aforementioned treatments and continued until the last year of the experiment. So that locations of rotated crops were substituted for uniform rain-fed wheat cultivation every other year. Economic evaluation of the treatments using Marginal Benefit-Cost Analysis showed that chickpea-wheat treatment by producing total revenue and net profit respectively as mush as 3508910 and 2201520 Rials per hectare vs. total cost of 1307390 Rials per hectare is the most profitable treatment whereas safflower-wheat and wheat–wheat rotations are the second and the third priority، respectively. Therefore، it is recommended that farmers avoid from fallowing the land and utilize the rotations chickpea-wheat، safflower-wheat and even wheat-wheat rotation in their rain-fed farms، instead.
  • B.Hasanpoor, Zare. E Pages 82-91
    The purpose of this study was to examine marketing problems of rice and rice losses in marketing channel. A sample of 142 producers and 43 rice milling in province were selected by stratified random sampling and data were collected through interviews for year of 2003. Results of this study revealed that the waste was high due to paddy harvest and rice milling processes was traditional. Local buyers، middlemen and ahead purchasers share of rice dealing were 42. 2، 21. 8 and 15. 5 percent respectively. Marketing cost coefficient and marketing inefficiency of rice were 31 and 45. 2 percent respectively. The average of wholesale، retail and marketing margins of one kilogram of rice were estimated to be 760، 770 and 1530 Rials respectively. Also، share of net marketing margin to retail price was 15. 5 percent. Minimum and maximum of marketing margins were related to Champa (2020 Rials) and Gerdeh (1020 Rials) rices respectively. The results showed that annual quantity of rice wastage and quality losses due to broken rice were amount to 15661. 8 ton and 32. 3 billion rials.