فهرست مطالب

طلوع بهداشت - سال نهم شماره 2 (پیاپی 29، تابستان و پاییز 1389)

نشریه طلوع بهداشت
سال نهم شماره 2 (پیاپی 29، تابستان و پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/04
  • تعداد عناوین: 11
|
  • محمد ملکوتیان، علی طولابی صفحه 1
    سابقه واهداف
    به علت خاصیت بی نظیر جذبی و ضد میکروبی نانوذرات استفاده از آنها در حذف باکتری ها از آب و فاضلاب رو به گسترش است. درجه تاثیر پذیری این مواد در حذف باکتری های موجود در فاضلاب شهری موضوع قابل اهمیتی است که در این تحقیق به آن پرداخته شده است.
    روش بررسی
    پژوهش مقطعی است، نمونه برداری در بازه زمانی تابستان لغایت پاییز 89 از ورودی فاضلاب شهر کرمان به تصفیه خانه بعمل آمد. نمونه ها در محیط های کشت نوترینت آگار کشت داده شد سپس 180 محیط کشت مولر هینتون آگار تهیه شد. غلظت های مختلف نانوذرات با نسبت 10/1روی محیطهای کشت حاوی باکتری تزریق شد و پس از انکوبه کردن بر اساس کاهش تعداد کلنی های رشده کرده بر روی محیط کشت، میزان CFU در هر میلی لیتر گزارش شد. آزمایشات بر اساس روش های ذکر شده در کتاب استانداردهای آب و فاضلاب انجام گرفت.
    یافته ها
    غلظت بدون اثر بازدارنده (NOEC) برای نانوذرات ZnO بر باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سوبتیلیس و سودوموناس آئروژینوزا و اشر شیاکلای به ترتیب 5،5،8 و80 میلی گرم در لیتر بود و در غلظت mg/L6000 کلیه باکتری ها 100% حذف شدند. غلظت بدون اثر بازدارندگی برای نانوذرات CuOبه ترتیب برای باکتری های ذکرشده 5، 7، 90 و 98 میلی گرم در لیتر بود. در غلظت mg/L6000 باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس،باسیلوس سوبتیلیس، سودوموناس آئروژینوزا 100% و اشرشیاکلای 92% حذف مشاهده شد. همچنین غلظت بدون اثر بازدارنده برای نانوذره تیتانیوم 2 اکسید به ترتیب 5، 90، 95 و200 میلی گرم در لیتر بود و در غلظت mg/l 6000 باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس96%، باسیلوس سوبتیلیس81%، سودوموناس آئروژینوزا89% و اشرشیاکلای43% حذف انجام شد.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج بدست آمده با افزایش غلظت نانوذرات درصد حذف باکتری افزایش یافت (05/0P<). تاثیر نانوذرات ZnO بر روی باکتری های گرم مثبت و منفی بیشتر از نانوذرات TiO2 و CuO بود. لذا نیاز است توجیه اقتصادی و دیگر عوامل دخیل در کاربرد نانوذرات مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت امکان از این روش جهت حذف عوامل بیماریزای باکتریایی موجود در فاضلاب استفاده گردد.
    کلیدواژگان: نانوذرات، باکتریهای گرم مثبت و گرم منفی، فاضلاب شهری
  • محمد تقی قانعیان، محمدحسن احرامپوش، قادر غنی زاده، محسن عسکر شاهی، سید مجتبی ممتاز صفحه 11
    سابقه و اهداف
    فاضلاب های رنگی مهمترین معضل کارخانجات صنعت نساجی به شمار می روند که حاوی آلاینده هایی با ساختاری پیچیده و خصوصیات سمی، سرطان زایی، جهش زایی و عدم قابلیت تجزیه بیولوژیک هستند. این تحقیق با هدف بررسی کارایی حذف رنگ و اکسیژن مورد نیاز شیمیایی (Chemical oxygen demand) ناشی از رنگ رآکتیو قرمز 198 طی فرایند ازن زنی در شرایط قلیایی خنثی انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه میزان تاثیر pH های 7، 9، 10 و 11 در حذف رنگ و COD رنگ رآکتیو قرمز 198 با غلظت 250 میلی گرم در لیتر طی فرایند ازن زنی بررسی شده است. میزان حذف رنگ بوسیله دستگاه اسپکتروفتومتر UV-vis اندازه گیری شده و نتایج به دست آمده توسط نرم افزار آماری SPSS 16 و آزمون ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. میزان حذفCOD نیز به روش رفلکس برگشتی مورد سنجش قرار گرفته است.
    یافته ها
    میزان حذف رنگ در pH های مختلف در طی 60 دقیقه به بیش از 96 درصد رسیده است. کارایی حذف رنگ در pH مختلف به تفکیک زمان های 5، 10، 20، 30 و 60 دقیقه دارای اختلاف معنی داری با یکدیگر بوده است (05/0>p) و با افزایش pH بهبود یافته است. راندمان حذف COD کمتر از راندمان حذف رنگ بوده و در طی زمان 60 دقیقه در pH های 7، 9، 10 و 11 به ترتیب به 31، 40، 43 و 53 درصد رسیده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده مشخص است که حذف سریع رنگ ناشی از واکنش مولکول های رنگ با ازن و رادیکال های هیدروکسیل تولیدی در شرایط قلیایی است اما حذف بیشتر COD تنها زمانی رخ می دهد که افزایش pH محلول منجر به تولید رادیکال های هیدروکسیل گردد.
    کلیدواژگان: سنتتیک نساجی، رنگ رآکتیو قرمز 198، فرایند ازن زنی، شرایط قلیایی
  • علی مهری، موسی الرضا محقق نژاد صفحه 21
    سابقه و اهداف
    بیش از 19% جمعیت کشور مبتلا به بیماری های قلبی-عروقی هستند. شناخت و تعدیل عوامل خطر ابتلا به این بیماری ها نقش مهمی در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از آنها دارد. برنامه ریزی در جهت افزایش این شناخت نیازمند بررسی سطح آگاهی و عملکرد فعلی افراد در این زمینه می باشد.این بررسی با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار براساس الگوی اعتقاد بهداشتی(HBM) انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تعداد 260نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به روش تصادفی طبقه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای استفاده شد که براساس الگوی اعتقاد بهداشتی(حساسیت وشدت درک شده،منافع و موانع درک شده،خودکارآمدی، راهنما برای عمل و رفتار) طراحی و به صورت خودایفاء تکمیل گردید. روایی پرسشنامه از طریق پانل خبرگان و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ تعیین شد(86%-68/ a=،30= (N. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای توصیفی وتحلیلی(ضریب همبستگی پیرسون، آنالیزرگرسیون وt-test، ANOVA)در نرم افزار15SPSS استفاده گردید.
    یافته ها
    طبق نتایج،میانگین رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی 41/10ازمجموع 16نمره بود.یعنی آزمودنی ها به طور متوسط 65%رفتار مورد نظر را انجام می دادند.8/23% افراد دارای اضافه وزن یا چاق بودند که این افراد را بیشتر مردان بالای 24سال و متاهلین تشکیل می دادند.رابطه معنی داری بین میانگین موانع درک شده، راهنما برای عمل ورفتارهای پیشگیری کننده بر حسب تحصیلات والدین مشاهده گردید.دربین متغیرهای الگوی مورد بررسی، تنها همبستگی معنی داری بین راهنما برای عمل و خودکارآمدی با رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی مشاهده گردید واین دو متغیر در مجموع 6/14 درصد واریانس رفتارهای پیشگیری کننده را توضیح می دادند.مهمترین منبع کسب اطلاعات دانشجویان نیز رادیو وتلویزیون ذکر شده است.
    نتیجه گیری
    رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی در جامعه مورد بررسی درحد متوسط بوداما درصدقابل ملاحظه ای دارای اضافه وزن بودند. بر اساس نتایج،برای برنامه ریزی آموزشی در جهت ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی در دانشجویان استفاده از وسایل ارتباط جمعی،افزایش خودکارآمدی و در نظر گرفتن نقش والدین ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: بیماریهای قلبی، الگوی اعتقاد بهداشتی، دانشجویان
  • حسین جناآبادی، ناصر ناستی زایی صفحه 33
    سابقه و ا
    هدف
    تولد و حضور کودکی با کم توانی ذهنی در هر خانواده ای می تواند رویدادی نامطلوب و چالش زا تلقی شود که احتمالا تنیدگی، سرخوردگی، احساس غم و نومیدی را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه رضایت زناشویی والدین را از جنبه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی رضایت زناشویی این گونه والدین می باشد.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده که به شیوه طبقه ای - تصادفی تعداد 100نفر از والدین کودکان کم توان ذهنی مدارس استثنایی شهر زاهدان در آذرماه 1389 وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو بخش الف) اطلاعات دموگرافیکی و ب) آزمون رضایت زناشویی اینریچ(فورز و السون،1989) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های Tبرای گروه های مستقل و F با کمک نرم افزار17 SPSS استفاده شد.
    یافته ها
    والدین کودکان کم توان ذهنی از نظر رضایت زناشویی و خرده مقیاس های چهارگانه آن(تحریف آرمانی، روابط،رضایت زناشویی و حل تعارضات) در وضعیت نامطلوبی به سر می برند.
    نتیجه گیری
    با توجه به محرز شدن کیفیت نامطلوب زناشویی والدین کودکان کم توان ذهنی، اجرای کلاس های ویژه آموزش این گونه والدین در زمینه مقابله با مشکلات و ناسازگاری های روانی و زناشویی از طرف ارگان ها و سازمان های مختلف از جمله بهزیستی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی و صدا و سیما ضروری می نماید.
    کلیدواژگان: رضایت زناشویی، والدین کودکان کم توان ذهنی، تحریف آرمانی، روابط زناشویی و حل تعارضات
  • محمد امین بهرامی، اسماء امام رضایی، الهام ستار، محمد رنجبر عزت آبادی، عارفه دهقانی تفتی صفحه 44
    سابقه و اهداف
    وجود نیروی انسانی متعهد در هر سازمان منجر به بهبود عملکرد آن و تحقق اهداف فردی و سازمانی می شود. به همین دلیل، در دهه اخیر تعهد سازمانی کارکنان و عوامل مرتبط با آن پژوهش های بسیاری را در حیطه مدیریت و علوم رفتاری به خود اختصاص داده است. ویزگی های شخصیتی کارکنان از جمله عواملی هستند که می توانند بر تعهد سازمانی و عملکرد شغلی آن ها تاثیر بگذارند. در پژوهش حاضر سعی شده است رابطه بعد شخصیتی درونگرایی - برونگرایی با تعهد سازمانی کارکنان مورد بررسی قرار گیرد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر، پژوهشی مقایسه ای و کاربردی است که به صورت مقطعی در سال 1388 انجام شده است. در این پژوهش، جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستان های عمومی - آموزشی شهید صدوقی و شهید رهنمون یزد بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه 175 نفر محاسبه و نمونه گیری به صورت تصادفی - طبقه ای انجام شد. داده های مربوط به تعهد سازمانی و ویژگی شخصیتی، به ترتیب با استفاده از پرسشنامه شناخت سازمانی مورای، اسپیرز و پورتر (1979) و پرسشنامه 16 عاملی آیزنک (1976) جمع آوری گردید. تحلیل داده ها با به کارگیری نرم افزار SPSS14 و با استفاده از آمار توصیفی و نیز آزمون های ANOVA و T-Test مستقل در سطح اطمینان 95% انجام شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان می دهد که تعهد سازمانی در پرستاران درونگرا و برونگرا دارای تفاوت معنادار آماری(000/0 (P = است. همچنین، میزان تعهد سازمانی در هر 2 گونه شخصیت درونگرا و برونگرا، بر اساس گروه سنی(003/0=P)و سابقه کار (000/0= (P به صورت معناداری متفاوت است. در افراد درونگرا، تعهد سازمانی پرستاران دارای وضعیت استخدامی مختلف، متفاوت است(017/0= (P،اما تفاوت معنادار آماری در تعهد سازمانی هیچکدام از 2 گروه پرستار درونگرا و برونگرا، بر اساس جنس (055/0=P)و وضعیت تاهل (182/0= (P وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش نشان داد که ویژگی شخصیتی درونگرایی - برونگرایی می تواند به عنوان یک تعیین کننده تعهد سازمانی پرستاران در اقدامات مدیریت منابع انسانی مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، درونگرایی، برونگرایی
  • حسن مظفری خسروی، مهدیه حسین زاده، ویدا مظفری خسروی صفحه 56
    سابقه و اهداف
    فقر آهن و کم خونی ناشی از آن یکی از مشکلات شایع سلامت همگانی در جهان، بویژه در کشورهای در حال توسعه است. تقریبا دو میلیارد نفر از جمعیت جهان به کم خونی ناشی از کمبود آهن مبتلا هستند. یکی از مشکلات برنامه های مکمل یاری آهن، از جمله قطره آن پیروی ناکامل آن است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت مصرف قطره آهن در شیرخواران 24-6 ماهه در شهرستان یزد بوده است.
    روش بررسی
    770 مادر دارای فرزند 6 تا 24 ماهه تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان یزددر این بررسی شرکت کردند. به حکم قرعه از لیست مرکز بهداشت شهرستان 8 مرکز بهداشتی درمانی انتخاب و بعد متناسب با اعداد پرونده های تحت پوشش تعداد نمونه برای هر مرکز مشخص شد. روش نمونه گیری در مرکز به صورت سیستماتیک تصادفی انجام گرفت. به کمک کارشناس بهداشت عمومی از مادر دعوت به عمل آمد و با مصاحبه حضوری از مادر و کمک گرفتن از پرونده پرسشنامه تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در مجموع 8/84 درصد مادران اظهار داشته اند که از قطره آهن در تغذیه شیرخوار خود استفاده کرده اند که به طور معنی داری درصد استفاده در مناطق روستایی بالاتر از مناطق شهری بوده است. میانگین سن شروع قطره1± 9/5 ماهگی بوده و 4/78 درصد از سن شش ماهگی مبادرت به این اقدام نموده اند. 3/33 درصد فراموشی، 9/27 درصد سیاه شدن دندان ها، 2/12 درصد ناآگاهی از اثرات آن، 6/11 درصد عدم علاقه و پی گیری مادر، 2/8 درصد ابتلا به یبوست کودک و 8/6 درصد عدم دسترسی به قطره آهن را از دلائل عمده عدم استفاده از قطره آهن دانسته اند.
    نتیجه گیری
    استفاده از قطره آهن در شهرستان یزد نسبت به سایر مناطق کشور بهتر می باشد ولی با توجه به اهمیت و هزینه های آن برای هر چه بیشتر موثر بودن،آموزش مادران و رفع نگرانی آنها در خصوص اثرات جانبی زودگذر و در دسترس قرار دادن این فراورده و تهیه فراورده هایی که اثرات جانبی کمتری داشته باشد از راهکارهای پذیرش بیشتر این استراتژی برای پیشگیری از کمبود و کم خونی ناشی از آهن و سایر عوارض وابسته به آن می باشد.
    کلیدواژگان: کمبود آهن، کم خونی ناشی از کمبود آهن، مکمل آهن
  • مهران کریمی، محسن میرزایی، محمدحسن لطفی، عاطفه زارع مهرجردی صفحه 67
    سابقه واهداف
    سوءتغذیه ازجمله بیماری های شایع درکودکان بخصوص در کشورهای در حال توسعه می باشد.علل سوء تغذیه از جمله نامناسب بودن غذای کمکی،پایین بودن دانش تغذیه ای والدین،بیماری های دوران کودکی بخصوص بیماری های گوارشی و تنفسی می باشد.مداخلات متعددی تاکنون براساس امکانات و شرایط موجود در کشورهای مختلف انجام شده که نتایج متفاوتی را در پی داشته است.هدف این مطالعه بررسی تاثیرمداخلات مرکزمشاوره تغذیه با محوریت پزشک کودکان درمرکزبهداشتی درمانی بربهبود وضعیت رشد درکودکان مبتلا به سوء تغذیه بوده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی مداخله ای 189 کودک 48 - 6ماهه مبتلا به اختلال رشد به روش نمونه گیری آسان توسط مراکز بهداشتی درمانی شناسایی و وارد مطالعه شدند. پس از تائید تشخیص توسط متخصص اطفال مداخلات لازم انجام وسپس شاخص های رشد آنها قبل و بعد از مداخله مقایسه گردید. جهت ارزیابی شاخص های رشد از نمودارها ونرم افزار آنترو(Anthro) مربوط به سازمان جهانی بهداشت و استفاده از آزمون مک نماراستفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که قبل از مداخله 8/17% و1/9% پسرهاودخترهابترتیب دچارلاغری شدیدبوده که بعدازمداخله این میزان به 4/4%و1/5%کاهش یافته است.همچنین قبل ازمداخله 4/14% و1/6% پسرهاودخترها به ترتیب دچار کم وزنی شدید بودندکه بعداز مداخله این میزان با اختلاف معنی داری کاهش یافته است. مداخلات نتوانسته موارد کوتاهی قدی رادرجامعه مورد مطالعه کاهش دهد.
    نتیجه گیری
    ایجاد مراکز مداخله ای باهدف شناسایی ودرمان کودکان مبتلا به سوءتغذیه با محوریت متخصص کودکان درمراکزاستان و نیز فعال نمودن سیستم ارجاع گام موثری دربهبود وضعیت وزن کودکان مبتلا به کم وزنی ولاغری می باشد.
    کلیدواژگان: تغذیه، کودکان، اختلال رشد
  • محمد رنجبر عزت آبادی، محمد امین بهرامی، حبیب زارع احمدآبادی، سهیلا نصیری، معصومه عرب فرزانه هادی زاده، سید حسن حاتمی نصب صفحه 75
    سابقه و اهداف
    کیفیت خدمت از جمله عوامل بسیار مهم در موفقیت سازمان های مراقبت سلامت است. پاراسورامان و همکاران (1985)، کیفیت خدمت را به صورت تفاوت بین انتظارات و ادراکات مشتریان از خدمت تعریف کرده اند. کیفیت خدمت، در دهه های اخیر، به دلیل ارتباط شدید آن با کاهش هزنه ها، افزایش سودآوری، رضایتمندی و وفاداری مشتری و تضمین استمرا خدمت تبدیل به یک موضوع مهم پژوهشی در عرصه سلامت شده است. به همین دلیل ابزارهای زیادی برای سنجش آن ایجاد شده است که از بین آن ها پرسشنامه 22 سوالی پاراسورامان و همکاران که بر اساس مدل شکاف طراحی شده و به پرسشنامه سروکوال مشهور است بیش از سایرین مورد استفاده قرار گرفته است. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از این پرسشنامه شکاف بین ادراکات و انتظارات گیرندگان خدمت در بیمارستان افشار یزد تعیین و تحلیل گردد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی، کاربردی و پیمایشی است که به صورت مقطعی در سال1389 انجام شده است. جامعه پژوهش شامل بیماران بستری در بیمارستان افشار یزد بود. نمونه گیری به صورت تصادفی- طبقه ای انجام شده و تعداد 79 نمونه با استفاده از فرمول حجم نمونه برای جامعه نامحدود در سطح اطمینان 95% و دقت برآورده 1/ محاسبه شد و پرسشنامه در بین 84 بیمار توزیع گردید. این نمونه ها از بخش های بستری بیمارستان افشار انتخاب گردیدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ی 22 سوالی پاراسورامان و همکاران جمع آوری گردید. تحلیل داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS و نرم افزار LISREL و با استفاده از آزمون های کلموگروف- اسمیرنوف و مقایسه میانگین پارامتریک Paired-Sample-T-Test انجام شد. همچنین، برای نمایش یافته های حاصل از تحلیل داده ها از نمودارهای رادار و پراکنش استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان می دهد که بین کیفیت مورد انتظار و کیفیت ادراک شده بیماران از خدمات بیمارستانی شکاف وجود دارد. توجه به وضعیت بهداشتی اتاق بیمار، برطرف کردن مشکلات بیماران در طول بستری، تعهد به ارائه خدمات با کیفیت مناسب و فراهم کردن محیط فیزیکی آراسته و زیبا، مهم ترین عوامل مساله ساز و استفاده از تجهیزات مناسب، اولویت بندی کارها در ساعات ترافیک بخش و پوشش آراسته هنگام ارائه خدمات، مهم ترین عوامل بحران زا در این بیمارستان هستند که منجر به ایجاد شکاف موجود شده اند.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش،کیفیت خدمات در بیمارستان افشار در ناحیه ی تعادل تثبیت شده قرار دارد اما می توان از طریق تلاش برای حل مسائل مساله ساز و بحران زا شکاف مشاهد شده را محدودتر کرد.
    کلیدواژگان: تحلیل شکاف، ادراکات، انتظارات، سروکوال
  • محمدحسین باقیانی مقدم، محمدرضا امینی پور، محمدحسن احرامپوش، محمود وکیلی، محمدحسین دهقانی تفتی شکوه فاضل پور، حسن مسلمان صفحه 86
    سابقه و اهداف
    صنعت قالی یکی از صنایع مهم و سنتی ایران محسوب می شود و با توجه به سابقه فرش ایران و اینکه تعداد زیادی از زنان و مردان روستاهای کشور در ایران به کار بافندگی مشغول می باشند می توان تاحدودی به صنعت فرش به عنوان یک صنعت مکمل کشاورزی اعتقاد داشت. بنابر این توجه به نکات بهداشتی کارکنان این بخش می تواند گام بسیار مهمی در راه توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها باشد لذا این طرح با هدف تعیین وضعیت بهداشت محیط کار و سلامت قالیبافان روستاهای شهرستان مهریز انجام گرفت.
    روش بررسی
    نوع مطالعه توصیفی و به روش مقطعی بود. که به صورت سرشماری، 2200 نفر از قالیبافان شهرستان مهریز مورد بررسی قرار گرفتند.. پرسشنامه تهیه شده توسط تعدادی کاردان بهداشت حرفه ای و کارورزان پزشکی و با مراجعه به درب منازل با روش مشاهده، مصاحبه و معاینه، تکمیل و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید.
    یافته ها
    حدود 4/44% از قالیبافان در گروه سنی 24-15 سال قرار داشتند و 2/85% از آنها باسواد بودند. از نظر بیماری ها 7/14% دارای سابقه ابتلا بیماری عصبی و روانی، 1/7% مبتلا به بیماری های چشم، 5/4% دچار بیماری غدد و 5/4% از زنان دچار بیماری عفونی بودند. نتایج نشان داد رابطه معنی دار آماری بین بیماری های اظهار شده پوست، قلب، روانی، اسکلتی و عضلانی با وضعیت گرمایش کارگاه های قالیبافان وجود داشت (05/0P<). نتایج نشان داد که بیماری ریه در کسانی که وضعیت تهویه کارگاهشان نامناسب بود، به مراتب بیش از کسانی بود که وضعیت کارگاهشان مناسب بود و نتایج جدول همبستگی نشان داد که با افزایش سن و سابقه کار دید چشمان قالیبافان کمتر شده است و ساعت کاری بطور معنی داری کاهش می یابد. ضمنا با افزایش فشارخون ساعت کاری بطور معنی داری کاهش می یابد.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که بعضی از بیماری ها از جمله بیماری های ریوی و چشمی در قالیبافان زیاد است و بیماری های قالیبافانی که کارگاه های آنها از نظر بهداشتی مناسب نیست بیشتر از دیگران است که لزوم توجه به بهداشت قالیبافان و کارگاه های آنها حس می شود.
    کلیدواژگان: وضعیت بهداشت محیط کار، سلامت قالیبافان، شهرستان مهریز
  • مقداد پیرصاحب، کیومرث شرفی، مصطفی عرب ورامین صفحه 96
    سابقه و ا
    هدف
    امروزه در تصفیه خانه های آب جهت تسریع فرایند حذف کدورت، از زلال ساز های اکسیلاتور و پولساتور استفاده می شود. در این تحقیق، مقایسه ی کارایی این دو سیستم در حذف کدورت و TOC و نیز میزان مصرف مواد شیمیایی در آنها مد نظر است.
    روش بررسی
    در این تحقیق در طی 9 ماه، 1170 نمونه از آب خام، آب خروجی از زلال سازها و آب صاف شده برداشت شد. در نمونه های مذکور پارامترهای کدورت، pH، قلیاییت، سختی، TOC، آهن اندازه گیری شد و شاخص اشباع(SI) نیز محاسبه گردید. همچنین میزان مواد شیمایی مصرفی، ثبت شده و نسبت مصرف مواد شیمایی به کدورت آب خام و TOC حذف شده، بدست آمد. تمامی مراحل نمونه برداری و انجام آزمایشات بر اساس روش های استاندارد آزمایش های آب و فاضلاب انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین راندمان حذف کدورت در کل دوره مطالعه(9 ماه) در سیستم اکسیلاتور و پولساتور به ترتیب برابر با 2/16±2/46 و9/10±9/75 درصد می باشد. راندمان حذف TOC در سیستم اکسیلاتور و پولساتور به ترتیب 8/1±5/9 و 3/12±5/68 حاصل شد. میزان کوآگولانت مصرفی در پولساتور 25/0-2/0 میزان مصرف آن در سیستم اکسیلاتور بوده و در نهایت کیفیت آب خروجی از پولساتور مطلوب تر از اکسیلاتور می باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج می توان گفت که استفاده از سیستم های تصفیه اکسیلاتور در مقایسه با پولساتور در تصفیه خانه های آب نه تنها کیفیت مطلوبی برای آب آشامیدنی به دنبال نخواهد داشت بلکه باعث بالا رفتن هزینه های مواد شیمیایی مصرفی می گردد.
    کلیدواژگان: اکسیلاتور، پولساتور، تصفیه آب، آب آشامیدنی، کیفیت آب
  • حسین فلاح زاده صفحه 105
    سابقه و اهداف
    محاسبه حجم نمونه برای بیشتر پروتکل های تحقیق لازم می باشد و شاید مهمترین سوال قبل از اجرای تحقیق این است که با چه تعداد نمونه می توان به اهداف موردنظر مطالعه دست یافت. در این مقاله روش های محاسبه حجم نمونه در کارآزمائی های بالینی با دو گروه مورد مقایسه و مطالعات مشاهده ای هم گروهی و مورد- شاهدی به تفکیک با توجه به نوع متغیر پاسخ که می تواند به صورت پیوسته، ترتیبی و دودویی باشد ارائه می شود. ضمنا در هر قسمت جداولی ارائه شده که حجم نمونه را با توجه به پارامترهای مورد نظر ارائه می کند و مثالهایی عملی برای هر فرمول ارائه شده است.
    نتیجه گیری
    وقتی در کارآزمایی های بالینی و مطالعات مشاهده ای طراحی بر مبنای مقایسه های دو گروه مستقل با پاسخ کمی و یا کیفی باشد و محقق تعیین حجم نمونه را با استفاده از روابط معرفی شده در این مقاله بدست آورد، توان آزمون ها و صحت نتایج به دست آمده افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: حجم نمونه، مطالعات مداخله ای، مطالعات تحلیلی، توان آزمون
|
  • Malakootian M Toolabi A( Ms.C) Page 1
    Background
    Due to the unique absorption and anti-microbial properties of nanoparticles,making use of them for removal of bacteria in water and wastewater is growing. Application of these substances in removal of bacteria in municipal wastewater is an important matter which we will investigate in this research.
    Methods
    In this cross-sectional study, the sampling period was completed from summeruntill fall of the year 2010at incoming sewage treatment plant in Kerman City. Sampleswere grown on nutrient agar culture media and then 180 Mueller Hinton agar medium wasprepared. Different concentrations of nanoparticles at ratio of 1:10 were injected on media containing the bacteria. After incubation, the level of CFU per milliliter was calculated by counting the number of colony. Tests were done based on 'water and wastewater standards" book.
    Results
    No observed effect concentration (NOEC) for zinc oxide nanoparticles forstaphylococcus aureus bacteria, bacillus subtilis and pseudomonas aeruginosa, andescherichia coli was 5, 5, 8, and 80 mg/l respectively, and 100% mortality for all thebacteria was in 6000 mg/l. NOEC of nano copper oxide for mentioned bacteria was in, 5, 7, 90, and 98 mg/l respectively and in the concentration of 6000mg/l the mortality percent of all three bacteria excluding escherichia coli (staphylococcus aureus, bacillus subtilis, pseudomonas aeruginosa) was 100% and for escherichia coli was 92%. NOEC of nano titanium dioxide for mentioned bacteria was 5, 90, 95, and 200 mg/l respectively, and in the concentration of 6000mg/l mortality of staphylococcus aureus, bacillus subtilis, pseudomonas aeruginosa, and escherichia coli was 96%, 81%, 89%, and 43% respectively.
    Conclusion
    The results showed that with increasing concentration of nanoparticles,removal of bacteria increased as well. (P<0.05). The effect of zinc oxide nanoparticles onthe removal of gram negative and positive bacteria was higher than Titanium dioxide andcopper oxide nanoparticles. So application of this method after investigating economicbalances and other factors for removing of bacteria from sewage via this method isrecommended.
  • Ghaneian Mt Ehrampoush Mh Ganizadeh Gh Askar Shahi M Momtaz M(M.Sc) Page 11
    Background
    Dyes are the most important pollutants of textile industries which havecomplex structures as well as toxic, carcinogenic, teratogenic and nonbiodegredableproperties. This research was performed to compare the efficacy of removal andmineralization of Reactive Red 198 dye at alkaline and neutral pH.
    Methods
    The effect of different pH: 7,9,10 and 11 in dye and COD removal from 250 mg/l aqueous solution of RR198 was evaluated. Dye removal efficiency was measured by UVvis spectrophotometer and data were analyzed using SPSS16, via statistical tests including One-Way ANOVA. COD removal efficiency was also measured by closed reflex method.
    Results
    Dye removal efficiency was higher than 96% in all different types of pH and alsoshowed significant difference in different time intervals (P<0.05). COD removal was lowerthan dye removal and in different types of pH: 7, 9, 10 and 11 which after 60 minutes ofreaction reached to 31, 40, 43 and 53% respectively.
    Conclusion
    From the collected data it is obvious that rapid dye removal is due to thereaction of both molecular ozone and free radicals with dye molecules but more COD wasremoved only after the generation of hydroxyl radicals via pH elevation.
  • Mehri A( Mohaghegh Nejad Mr( Page 21
    Background
    In Iran, over 19% of the population are suffering from heart diseases. Understanding and modifying its risk factors can decrease its morbidity and mortality rate. Planning requires information about present knowledge and performance of the people. The purpose of this study was to determine factors related to preventive behaviors for heart diseases in the students of Islamic Azad university of Sabzevar based on Health Belief Model (HBM)
    Methods
    This cross-sectional study was carried out on 270 students of Islamic Azad University of Sabzevar.The subjects were selected using stratified random sampling. Data collection was performed through a questionnaire designed according to HBM and was completed by self-administeration. A panel of experts approved the validity of the questionnaire and its reliability was verified by means of cronbach alpha test (N=30,α=0.68%-0.86%).The data were then analyzed by SPSS version15.0 software using descriptive and analytical statistics (t-test, ANOVA, Regression analysis and Pearson correlation).
    Results
    According to the results, the mean score of preventive behaviors for heart diseases among students was 10.41 out of 16. The subjects mostly followed preventive behaviors for heart diseases(65%).of the subjects, 23.8% were overweight or obese most of whom were males over 24 years and married. Perceived barriers, guide for action and preventive behaviors of heart diseases were related to parent education. Among the extended health belief model variables, there was a significant correlation between the presence of guidefor action and self efficacy on preventive behaviors for heart diseases. These variables explained 14.6% of variance of preventive behaviors of heart diseases. Mass media(TV&Radio)was the most important source of information.
    Conclusion
    The mean of heart diseases preventive behaviors was moderate among students, however, a significant percentage of students were overweight. Based on the results, using mass media and increasing self efficacy in the field of training programs can improve the preventive behaviors for heart diseases.
  • Jenaabadi H. Nastiezaie N Page 33
    Background
    The purpose of this study was to determine the marital satisfaction of mothers with mental retarded children.
    Method
    This is a descriptive – analytical study through which 100 parents with mental relarded children studying via remedial education were selected through random – sampling in zahedan. They were studied by ENRICH marital satisfaction questionnaire. For data analysis, T-test and F-test were used.
    Results
    Parents with mental retarded children live in an undesirable status in terms of marital satisfaction and its four subscales (idealistic distortion, marital relation, marital conflict and conflict resolution).
    Conclusion
    To cope with psychological problems and marital conflicts,the organizations such as Welfare and Rehabilitation center, remedial education system, and IRIB are required to offer classes for these parents.
  • Bahrami Ma Emamrezaei A Sattar E Ranjbar Ezzatabadi M., Dehghani Tafti A Page 44
    Background
    Organizational commitment has been defined as "the relative strength of an individual's identification with and involvement in a particular organization". Organizational commitment and factors that predict it has emerged as a promising area of research in recent decade for there is a strong evidence of link between high levels of commitment and favorable organizational outcomes. The main objective of this study was to investigate the relationship between the staff's personality traits (introversion – extraversion) and organizational commitment.
    Methods
    This comparative – applied study was carried out in 2009-2010. The research population consisted of nurses working at Shahid Sad doghi and Shahid Rahnemoon hospitals. The sample (n=175) was selected by random sampling method. The data were collected by 2 valid questionnaires.organizational diagnosis questionnaire (ODQ) and Eysenck personality questionnaire (EPQ). Data analysis was performed through SPSS14 software using descriptive statistics and independent T-Test.
    Results
    The results of research indicated that the introvert and extrovert nurses are different in regards with their organizational commitment (p-v = 0/000). Also, the organizational commitment was significantly different in both personality groups (introvert, extrovert) in terms of age group (P=0.003, 0.046) and job tenure group (p = 0/002, 0/042). In the introvert group, organizational commitment was different based on the employment status (p = 0/017) but there was no difference in any group in terms of sex and marital status.
    Conclusion
    The research results indicated that personality traits as a predictor of organizational commitment should be considered in human resources management.
  • Mozaffari-Khosravi HHosseinzadeh M. Mozaffari-Khosravi V Page 56
    Background
    Iron deficiency (ID) and iron deficiency anemia (IDA) are among the mostcommon public health problems worldwide especially in the developing countries. Thereare approximately two billion people in the world suffering from IDA. One of the problemsof iron supplementation, including iron drop, is failing or noncompliance with consumingsupplementary products. The aim of this survey was to determine the consumption status of iron-drop supplementation by 6-24 month infants in Yazd.
    Methods
    Totally 770 mothers having 6-24 months infants participated in this survey. At first they were randomly selected from 8 health centers among all health centers of the city and then the sample size was selected regarding the covered population of each center. Sampling method was systematic random sampling. Each mother was invited to center and completed the questionnaire by interview. Data were analyzed using the SPSS software.
    Results
    In general, 84.8% of the mothers used iron drop supplement for their infants so that this rate was significantly higher in rural areas than urban areas. The mean point of starting with supplementary iron drop was 5.9±1 months and 78.4% of mothers started giving irondrop from 6- month infants. The main causes of failing to use drop were forgetting (33.3%), teeth blackened (27.9%), constipation (8.2%) and unavailability (6.8%).
    Conclusion
    Compared with other regions, compliance with and using iron drop is appropriate but because of health importance and logistic costs of supplementation, there is much higher expectation. Mothers’ education and reducing their concerns about transient supplementation side effects, more availability of supplementary products and supplying low side- effect products are the main issues for increasing the effectiveness of this preventive approach for ID and IDA.
  • Karimi M. Mirzaei M. , Mph) Lotfi Mh , Zare Mehrjardi A(Ba) Page 67
    Bakground:Malnutrition, especially in the developing countries, is a common disease ofchildren. Some causes of malnutrition are inappropriate supplementary feeding, parentallow nutrition-related knowledge, and childhood diseases especially digestive and respiratorydisorders. Various interventions have been made in different countries based on theirpresent conditions and facilities. The goal of the present study was to investigate the effect of interventions conducted by nutrition consulting center based on pivotal role of pediatrician at health center over growth status in children suffering from malnutrition.
    Methods
    In this intervening quasi -experimental study, 189 children between 6-48 months affected by malnutrition were identified and included in the investigation using random sampling method. After verifiying diagnosis by pediatrist, required interventions were made and growth indices were determined before and after the intervention. Who’s Anthro software and graphs were used to evaluate growth indices.
    Results
    Results indicated that 17.8 and 9.1% of boys and girls were respectively suffering from acute thinness; however, after intervention these findings reduced to 4.4 and 5.1% respectively. Moreover, 14.4 and 6.1% of the boys and girls who suffered from acute low– weight showed meaningful lower problem the intervention. The interventions could not deal with shortness of stature in the society.
    Conclusion
    Through setting up intervening centers pivoted by pediatricians at the center of the provinces aimed at recognizing and treating children suffering from malnutrition as well as activating referral systems, we may take a step forward into a better situation therein improving the status of children suffering from low weight and malnutrition.
  • Ranjbar Ezzatabadi M Bahrami Ma Zare Ahmadabadi H Nasiri S., Arab M., Hadizadeh F. Hataminasab Sh Page 75
    Background
    The quality of service is a key ingredient in the success of health care organizations. Parasuraman, et al (1985) defined service quality as the differences between predicted or expected service (customer expectations) and perceived service (customer perception). Recently, service quality has become an important research topic for of its significant relationship to costs, profitability, customer satisfaction, customer retention and service guarantee. Several tools have therefore been developed to measure service quality but the Parasuraman 22 item servqual questionnaire created based on the gap model remains the most widely used tool in a variety of industries. This study attempts to replicate the servqual measurement of Parasuraman et al in determining the gap between perceptions and expectations of service recipients in Afshar hospital.
    Methods
    This descriptive - applied study was carried out cross-sectionally in 2010. The research population consisted of patients admitted to Afshar hospital wards. Totally 84 patients were selected by sample size formula. The data were collected by 22-item servqual questionnaire designed according to gap model. Data analysis was carried out through SPSS and LISREL software using Kolmosrof - Smirnoff and paired sample t -test.
    Results
    The results demonstrated that there was a quality gap in Afshar hospital,that is, there were significant differences between expectations and perceptions of patients in servqual dimensions. Also, the study identified some critical and problematic items that have main roles in constructing observed quality gap.
    Conclusion
    The existing quality gap means patient's expectations exceed their perceptions.Thus improvements are needed to be made across servqual dimensions.
  • Baghianimoghadam Mh Aminipour M.*Ehrampoush MhVakili M Page 86
    Background
    Carpet industry is one of the most important traditional handicraft in IRAN.Considering the long history of carpet industry in Iran and the existence of working a lot of men and women in the villages of Iran in this field, carpet industry as can be regarded acomplementary industry for farming so paying attention to the health of worekers in thefield can play an important role in socio economic development of our villages.
    Methods
    This descriptive cross- sectional study was conducted on 2200 carpethandicrafters in Mehryz, yazd, Iran. selected through census. The relerant questionnairewas filled out by occupational health specialists and intern students of mdeicine viainspection, clinical examination and interviewing.
    Results
    44.4% of the target group were between 15-24 years of age. 78.5% of the marriedsubjects had 5 children or lower and 85.2% of them had different levels of literacy. 14.7%had a history of psychologic disorders; 4.6% ophthalmologic disorders, 4.5% endocrinedisorders and 19.8% had history of infectious diseases.
    Results
    indicated that there was a significant relationship between different disorders ofmind, skin, heart, muscle, and skeleton with temperature of the mind,handicrafters working environment (P<0.05). As we expected pulmonary disease was less prevalent among the subjects who possessed a better and more appropriate ventilating system for their morking place after correlation analysis, of the data it was revealed that with increasing the working years, the subject's visual capacity also decreased. In addition, the working hours decreased in relation to the subject's increase in blood pressure.
    Conclusion
    The result of the study showed that some diseases,like pulmonary and ocular diseases is high in carpet workers.The diseases in the subjects with inappropriate working place was higher than others.So it is nesseary today more attention to heath of the carpet workers and their working places.
  • Pirsaheb * Sharafi K Arab Varamin M Page 96
    Background
    Nowadays, to accelerate the process of turbidity removal in water treatmentplants, the Accelator and Pulsator clarifiers are used. In this research, a comparison of theperformance of these two systems in the TOC and turbidity removal as well as theconsumption of chemicals in them is considered.
    Method
    In this study, 1,170 samples of raw water, effluent from clarifiers and filtered water were taken for nine months. Then turbidity; pH, alkalinity, Hardness, TOC and iron of the samples were measured. Saturation index (SI) was also calculated. Also the amount of consumed chemicals was recorded and the ratio of chemicals consumption to raw water turbidity and removed TOC was obtained. All sampling and examination procedures were conducted based on standard methods for the examination of water and wastewater.
    Results
    The results indicated that the removal efficiency average of turbidity in the study period (nine months) in the Accelator and Pulsator system obtained were 46.2% ± 16.2 and 75.9% ± 10.9% respectively. The removal efficiency of TOC in the Accelator and Pulsator system obtained were 9.5%±1.8% and 68.5%± 12.3% percent respectively. The amount of consumed coagulants in Pulsator was 0.20-0.25 of its consumption, in Accelator system. Water quality of Pulsator effluent was, at last,more desirable than Accelator.
    Conclusion
    According to the results the use of Accelator treatment systems compared with Pulsator in water treatment plants does not have a desirable quality for drinking water and also Causs increase in the cost of consumed chemicals.
  • Fallahzadeh H. Page 105
    Sample size calculations are now mandatory for many research protocols and it is a mainquestion before accomplishing a research. This paper outlines the ways of calculatingsample sizes in clinical trial studies with two groups: binary, ordered categorical, andcontinuous outcomes. In each section a table for calculating sample size and workingexamples are given.