فهرست مطالب

نشریه دانش شناسی
پیاپی 12 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/04
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ناهید بنی اقبال، اشرف سادات بزرگی، ابوذر رمضانی صفحه 1
    هدف
    تهیه چکیده ساختاریافته (ساختوار یا ساختاری) معرفی محتوای موضوعی مدرک را براساس طرح تعیین شده پیشنهاد می کند. این طرح جایگاه مقولات و مطالب مدرک را در چکیده نشان می دهد. چکیده ساختاریافته اولین بار در میان نشریات کتابداری ایران در فصلنامه کتابداری از سال 1386 در مقالات مورد استفاده قرار گرفت.
    روش
    در این پژوهش ارزشیابی تغییر در نگارش چکیده های فصلنامه کتابداری بعد از دو سال با روش پیمایش مقایسه ای و ارزیابی ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. از مجلدهای 46 تا 48 فصلنامه کتابداری 24 جفت از چکیده های ساختاریافته و غیرساختاریافته از هر مقاله گردآوری و جامعه آماری پژوهش در نظر گرفته شد. جهت گردآوری اطلاعات از سه ابزار سیاهه وارسی، مقیاس خوانایی فلش و پرسشنامه استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش در روش سیاهه کنترل نشان داد که از میان 25 معیار ارزیابی کیفیت در سه معیار ارائه اطلاعات اهداف، بیان نوع طرح پژوهش و توالی اطلاعات؛ چکیده های ساختاریافته وضعیت بهتری داشتند. یافته های پژوهش در بررسی مقیاس خوانایی فلش، نشان داد که دو نوع چکیده از نظر خوانایی با هم تفاوتی معناداری ندارند، میانگین نمره مقیاس فلش دو نوع چکیده فارسی با نتایج پژوهش های انگلیسی زبان مطابقت دارد.
    نتایج
    نتایج یافته های نظرسنجی از خوانندگان از طریق پرسشنامه نشان داد که از نظر آنها چکیده ساختاریافته نسبت به چکید ه غیرساختاریافته در مولفه های ترجیحات خوانندگان در مقیاس تفاوت معنایی، سهولت بازیابی اطلاعات و میزان خوانایی چکیده ها مناسب تر ارزیابی شدند.
    کلیدواژگان: چکیده نویسی، کیفیت چکیده، خوانایی چکیده، چکیده های ساختاریافته، چکیده مقالات مجلات علمی
  • صغری درزی صفحه 17
    هدف
    هدف از پژوهش حاضر بررسی توانمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته قابل دسترسی در دانشگاه مازندران است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی توصیفی انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه و روش نمونه گیری تصادفی گردآوریگردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 350 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که از 300 نفر در مقطع کارشناسی ارشد، 280 نفر (3/93) درصد واز 50 نفر در مقطع دکتری، 42 نفر (84) درصد و در مجموع 322 نفر پرسشنامه ها را تکمیل و عودت دادند.
    یافته ها
    بر اساس یافته ها 6/55 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به میزان متوسط با کامپیوتر آشنایی دارند. 5/52 درصد از دانشجویان تا حدودی با نحوه استفاده از پایگاه ها آشنایی دارند. همچنین دانشجویان اظهار داشتند بیشتر از طریق سایت کتابخانه مرکزی با نحوه استفاده از پایگاه ها آشنا شدند. پوشش موضوعی پایگاه ها نیز به میزان متوسط پاسخگوی نیاز اطلاعاتی دانشجویان می باشد. پایگاهElsevier بیشتر از پایگاه های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین اکثر دانشجویان از موتورهای جستجو، بیشتر از راهنماهای موضوعی و ابرموتورهای جستجو جهت بازیابی اطلاعات استفاده می کنند. دانشجویان هدف از جستجوی اطلاعات را تحقیق و پژوهش و تهیه و تنظیم مقاله عنوان کردند. کمتر از نیمی از دانشجویان اظهار داشتند که اطلاعات بازیابی شده موجب رفع نیاز اطلاعاتی شان می شود.
    نتیجه گیری
    بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه اکثر دانشجویان توانمندی استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته دارند، مورد تایید قرار نمی گیردو لازم است نسبت به برگزاری دوره های آموزشی در زمینه استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته و ابزارهای و راهبردهای جستجو اقدام شود.و افزایش امکانات دانشگاه جهت استفاده موثر از منابع اطلاعاتی پیوسته پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: اطلاع یابی، پایگاه های اطلاعاتی پیوسته، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشگاه مازندران
  • فرشته سپهر، علی اصغر شریفی نیا صفحه 27
    هدف
    هدف پژوهش حاضر توسعه دانش در زمینه نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال کد منبع باز، معرفی و شناخت نقاط قوت و ضعف و شباهت ها و تفاوت های نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال کد منبع باز گرین استون[1]، کوها[2]، دی اسپیس[3]، مای لایبرری[4]، ایی پرینتس[5] و اوپن بیبلیو[6] می باشد که با توجه به استانداردهای موجود کتابخانه های دیجیتالی بررسی شده است و نرم افزار برتر جهت ارائه الگوی مناسب معرفی شده است.
    روش شناسی: این پژوهش، پژوهشی کاربردی است. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی توصیفی است و طی آن به گرد آوری اطلاعات و توصیف ویژگی های هر کدام از نرم افزارهای مورد نظر کتابخانه دیجیتال کد منبع باز پرداخته ایم و با تهیه چک لیستی محقق ساخته از ملاک ها و معیارهای استاندارد نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال کد منبع باز به مقایسه آنها و نتیجه گیری اقدام شده است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش حاکی از آن است که در نرم افزار هایی که به صورت سیستم یکپارچه کتابخانه دیجیتال کد منبع باز طراحی شده اند. بیشترین ویژگی و قابلیت ها را به ترتیب نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال کد منبع باز کوها، مای لایبرری و اوپن بیبلیو دارند. در نرم افزار های کتابخانه دیجیتال، که برای دیجیتالی کردن مواد کتابخانه ای طراحی شده اند. بیشترین ویژگی و قابلیت ها را به ترتیب نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال کد منبع باز گرین استون، دی اسپیس و ایی پرینتس دارند.
    نتیجه گیری
    در عین حال اگر نرم افزارها را از دیدگاه دیجیتالی کردن مواد کتابخانه ای بررسی کنیم و ماژول های تابعی فراهم آوری، فهرست نویسی، اپک، امانت و پیایندها را کنار بگذاریم. بیشترین ویژگی و قابلیت ها را به ترتیب نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال کد منبع باز گرین استون، دی اسپیس، کوها، مای لایبرری، ایی پرینتس و اوپن بیبلیو دارند.
    [1]. Greenstone [2]. koha [3]. Dspace [4]. MyLibrary [5]. Eprints [6]. Open Biblio
    کلیدواژگان: مطالعات تطبیقی، کتابخانه دیجیتال، نرم افزار کد منبع باز، نرم افزارهای کتابداری، گرین استون، کوها، دی اسپیس، مای لایبرری، ایی پرینتس، اوپن بیبلی
  • شهرزاد شریفی، مریم شعبان زاد، سیما فیاض صفحه 41
    هدف
    معرفی نسل آتی وب که وب معنایی است و از طریق تجهیز اطلاعات با اجزاء معناشناختی مشخص همکاری میان انسان و رایانه را فراهم می نماید. به بیانی دیگر وب معنایی نوعی روش برای کد گذاری و بازیابی اطلاعات است به گونه ای که ماشین ها (رایانه ها) قادر به پردازش و فهم اطلاعات باشند.
    روش شناسی: در این مقاله با استفاده از روش کتابخانه ای و بررسی متون اسناد، در ابتدا به گردآوری اطلاعاتی در مورد شبکه جهانی وب پرداخته شده است و سپس لزوم ایجاد وب معنایی، ویژگی ها و مزایا و مشکلات وب معنایی و نیز استفاده از فناوری هایی نظیر زبان نشانه گذاری توسعه پذیر(اکس.ام.ال[1])، چار چوب توصیف منبع(آر.دی.اف[2]) و هستی شناسی وب که از مهمترین موضوعات وب معنایی هستند مورد بررسی قرار گرفته است.
    نتایج
    نتایج این پژوهش، نشان می دهد که هستی شناسی ها ستون فقرات وب معنایی را تشکیل می دهند و وب معنایی با به خدمت گرفتن هستی شناسی ها از طریق فراهم کردن ساختار مفهومی برای داده ها، این امکان را برای ماشین های به هم مرتبط فراهم می کند تا به گونه ای هوشمند اطلاعات را یافته و در اختیار جستجو گر قرار دهند. با تشکیل وب معنایی، کتابخانه های دیجیتال می نوانند معنا محور شوند و همچنین تشکیل وب معنایی، تحول بزرگی در بازیابی اطلاعات و دسترسی به بانکهای اطلاعاتی پیوسته ایجاد می کند.
    کلیدواژگان: وب معنایی، زبان نشانه گذاری توسعه پذیر (اکس، ام، ال)، چار چوب توصیف منبع (آر، دی، اف)، هستی شناسی وب، بازیابی اطلاعات
  • سعید غفاری، اکرم کرانی صفحه 53
    هدف
    پژوهش حاضر، با هدف سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و براساس مدل لایب کوال[1]، انجام شده است.
    روش شناسی: جامعه آماری این پیمایش کاربردی را کاربران بالفعل کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی تشکیل می دهد که با استفاده از روش «نمونه گیری تصادفی طبقه بندی با تخصیص متناسب» حجم نمونه بدست آمده معادل با 195 است. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها، پرسشنامه بین المللی لایب کوال می باشد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش حاکی از این است که کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی از نظر کل خدمات کتابخانه ای حداقل انتظار کاربران خود را فراهم کرده است و خدمات کتابخانه از لحاظ کیفی بالاتر از حداقل قابل قبول کاربران است (با شکاف کفایت خدمات 12/0). اما کیفیت خدمات کتابخانه ها بسیار پایین تر از مطلوب ترین سطح مورد انتظار استفاده کنندگان است (با شکاف برتری 22/2-).براساس سایر یافته ها، کیفیت خدمات کتابخانه در برخی موارد، از حداقل سطح قابل قبول استفاده کنندگان پایین تر است. این موارد عبارتند از: دسترس پذیر کردن منابع الکترونیکی در منزل و یا محل کار کاربران، فضای عمومی برای یادگیری و مطالعه گروهی، فضای ساکت و آرام برای فعالیت های فردی، وب سایت کتابخانه که به کاربران امکان بدهد شخصا اطلاعات را مکان یابی کنند، منابع الکترونیکی مورد نیاز استفاده کنندگان و تجهیزات مدرنی که به کاربران امکان می دهد به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنند.
    نتیجه گیری
    کتابخانه در بعد تاثیر خدمات برخلاف دو بعد دیگر توانسته است حداقل خدمات مورد قبول کاربران را به نحو مناسبی برآورده کند. همچنین کتابخانه دانشکده بهداشت با میانگین 37/6 نسبت به سایر کتابخانه ها عملکرد بهتری داشته است و کتابخانه دانشکده پزشکی با میانگین 36/5 ضعیف ترین خدمات را از لحاظ کیفیت ارائه داده است.
    [1]. Lib QUAL
    کلیدواژگان: کیفیت سنجی، کیفیت خدمات کتابخانه، لایب کوال، کتابخانه های دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
  • سیدعلی اکبر فامیل روحانی، سعید غفاری، رسول داوودی، فاطمه اسلامیان صفحه 69
    هدف
    از این تحقیق بررسی عملکرد مدیران متخصص کتابداری در دست یابی به مدیریت مطلوب کتابخانه های دانشگاهی در مقایسه با مدیران غیر کتابدار منطقه دو دانشگاه آزاد اسلامی است. عملکرد مدیران در پنج زمینه برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، پایش و فعالیت های سازمانی (تخصصی) کتابخانه ها مورد بررسی قرار گرفت.
    روش تحقیق: برای نیل به این هدف، علاوه بر مطالعات نظری و بررسی ادبیات پژوهش، داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته درباره سنجش عملکرد مدیران کتابخانه ها جمع آوری شد که پایایی آن 85/0 به دست آمد. جامعه و نمونه آماری این پژوهش، همه مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاهی منطقه دو دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری(1389) شامل 62 نفر بودند که 56 نفر آنان به پرسشنامه ها پاسخ دادند. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات پیمایشی-تحلیلی بود.
    یافته ها
    تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی نتایج نشان داد که به طور کلی تخصص کتابداری بر عملکرد مدیران کتابخانه ها موثر است، هم چنین بررسی ها نشان داد که بین عملکرد مدیران کتابخانه ها و ویژگی های جامعه شناختی همچون جنسیت، سابقه خدمت و مقطع تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    پژوهش انجام شده نقش مهم تخصص کتابداری در عملکرد مطلوب درمدیریت کتابخانه های دانشگاهی را تایید نمود.
    کلیدواژگان: عملکرد مدیران، مدیران کتابدار، مدیران غیر کتابدار، کتابخانه های دانشگاهی، مدیریت کتابخانه ها
  • عبدالرضا نوروزی چاکلی، جعفرقلی ملامحمدی صفحه 83
    هدف
    مهم ترین هدف این پژوهش، ارزیابی تطبیقی تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 2007 و 2008، در پایگاه اسکوپوس، به لحاظ «تنوع مدارک»، «زبان»، «گروه های موضوعی»، «منابع منتشرکننده» و «نشریات تحت پوشش در آن پایگاه» است.
    روش شناسی: این پژوهش با استفاده از روش های اسنادی و تحلیل استنادی به انجام رسیده است. همچنین، به منظور تجزیه و تحلیل وضعیت هر یک از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، از روش تطبیقی استفاده به عمل آمده است.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش حاکی از آن است که تعداد تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 2008 بیش از سال 2007 بوده است، به طوری که تولیدات علمی این سال به میزان 62 درصد رشد نشان می دهد. به همین ترتیب، تنوع «انواع مدارک» و «زبان» تولیدات علمی نمایه سازی شده دانشگاه آزاد اسلامی در طی سال های 2007 و 2008، همواره رو به افزایش بوده است. حوزه های موضوعی «شیمی چندرشته ای و سایر حوزه های شیمی»، «ریاضیات کاربردی»، «داروشناسی و داروسازی»، «علوم و فناوری غذایی»، «دامپزشکی»، «کشاورزی، علوم دامی و لبنی» و «علوم محیطی»، از جمله گروه های موضوعی هستند که بیشترین سهم از تولیدات علمی نمایه سازی شده دانشگاه آزاد اسلامی را در پایگاه اسکوپوس به خود اختصاص داده اند.
    نتیجه گیری
    شریه INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL SCIENCE AND TECHNOLOGY مربوط به «دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران»، تنها نشریه دانشگاه آزاد اسلامی است که در پایگاه اسکوپوس تحت پوشش قرار گرفته و انتشار قریب 61/0 درصد از تولیدات علمی نمایه شده دانشگاه آزاد اسلامی در طی دوره ده ساله مورد مطالعه را در آن پایگاه برعهده داشته است.
    کلیدواژگان: دانشگاه آزاد اسلامی، تولیدات علمی، اسکوپوس، علم سنجی
  • فاطمه نوشین فرد، آزاده اسماعیل زاده صفحه 99
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگو برای میز مرجع دیجیتال کتابخانه های دانشگاهی ایران به تحلیل محتوای میز مرجع دیجیتال کتابخانه دانشگاه های برتر دنیا می پردازد.
    روش شناسی: ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوا، 16 میز مرجع دیجیتالی کتابخانه های دانشگاه های برتر دنیا مورد بررسی قرار گرفت و پس از حذف موارد مشابه و مترادف، جمعا 30 ویژگی استخراج شد و از طریق روش دلفی از صاحبنظران در مورد آنها نظرخواهی شد. در نهایت، با اعمال حداقل میانگین 4، 26 ویژگی برای طراحی میز مرجع انتخاب و در الگوی پیشنهادی اعمال گردید. همچنین کتابخانه های دانشگاه های ایران که دارای میز مرجع دیجیتال بودند و تعداد آنها 13 کتابخانه بود با استفاده از سیاهه وارسی فوق مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که پنج ویژگی محتوایی «نام و نام خانوادگی کاربر، شماره تلفن، نشانی پست الکترونیکی، پرسش کاربر، ارسال سوال به صورت تلفنی، پست الکترونیکی، مصاحبه(ارتباط کلامی)» با 100 درصد بالاترین درصد؛ و دو ویژگی محتوایی «شماره نمابر، ارائه شناسه کاربری و کلمه عبور از طرف کتابخانه برای دسترسی کاربر به اطلاعاتی که حجم زیادی دارند» با 5/12 درصد پایین ترین درصد در میز مرجع دیجیتال کلیه کتابخانه های دانشگاهی برتر دنیا بودند. دو ویژگی «راهنمای استفاده از میز مرجع دیجیتال» و «پرسش کاربر» با میانگین 80/4 بالاترین میانگین و ویژگی «نشانی پستی کاربر» با میانگین 47/3 کمترین میزان اهمیت را در میان ویژگی های برگزیده برای میز مرجع داشته است.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش می توان چنین استنباط کرد که درصد بسیار کمی از کتابخانه های دانشگاهی ایران دارای میز مرجع دیجیتال هستند و این تعداد نیز از لحاظ دارا بودن ویژگی های محتوایی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. از این رو لازم است کتابخانه های دانشگاهی در کشور با راه اندازی میز مرجع دیجیتال کاربران را در بهره گیری گسترده تر از خدمات کتابخانه یاری رسانند.
    کلیدواژگان: الگوی میز مرجع دیجیتال، تحلیل محتوا، کتابخانه های دانشگاهی ایران، مرجع دیجیتال
|
  • N. Banieghbal, A. Bozorgi, A. Ramezani Page 1
    Purpose
    The aim of this survey is to compare the structured abstracts of the articles of Journal of Librarianship Central Library and Documentation Center University of Tehran with the unstructured abstracts of the same articles of this journal.
    Methodology
    This is an applied research which is done according to comparison method by the help of using three different tools: a:Quality control checklist scale,b:using Rudolph Flesch's Reading Ease Formula, c:An online QuestionerThe population of the research are two fold: a:The structured abstracts published during 2007 to 2008 in Journal of Librarianship Central Library and Documentation Center University of Tehran and unstructured abstracts prepared and submitted by the writers of the same articles to their first drafts. b:The academic members of the universities and their under graduate students.
    Findings
    The results show that readers of the structured abstracts believe that they are easily retrievable and their readability rate is higher.
    Conclusion
    At the end, preparing structured abstract for the articles in scientific journals and the evolution of this kind of abstracts is proposed.
    Keywords: Abstracting, Quality of abstract, Abstract readability, Structured abstracts, Scientific journal articles
  • S. Darzi Page 17
    Purpose
    This study attempts to investigate the capability of the graduate students in using and accessing the electronic resources available at Mazandaran University.
    Methodology
    This study used "Survey Method" which is accomplished by distributing questionnaires to gather the required data.
    Findings
    The findings show that 55.6 percent of the graduate students know how to use a computer on a very average level and 52.6 percent are familiar with the use of online databases. These students have learnt how to use the data bases that dont quite cover the information need of the student. Elsevier data base has had the most usage among the students. Most of the students use search engines more than subject –directories and meta-search engines for their information retrieval.
    Conclusion
    These information searches are mostly performed by the students, as a basic source for their research and studies or for writing their papers and articles. Less than half of the students are hardly satisfied with the retrieved data for their studies and prefer to use more electronic resources.It is then suggested that along with the training courses, the university Facilities should be also increase.
    Keywords: Information behavior, Capability, Electronic resources, Post, graduate students, Mazandaran University
  • F. Sepehr, A. A. Sharifi Nia Page 27
    Purpose
    The aim of the present research is developing knowledge in the field of open-source code softwares of digitl libraries,and recognition of their strengths, weaknesses, similarities and differences. They include Greenstone, koha, Dspace, My Library, Eprint and OpenBibilo.The existing standards of digital libraries have been investigated and a checklist is prepared so that the best softeware for providing a suitable model could be introduced.
    Methodology
    This research is a fundamental one. Comparative research method is used to collect the information and describe a feature of each open source code software of digital library.The checklist is used to compare them.
    Findings
    According to the checklist, the findings show that among the softwares that are designed as integrated digital library open source code, the highest capability belongs to Koha, My library and Open biblio. Those which have been desgined for digital library materials according to the checklist are: Green- Stone,Dspace,and Eprints.
    Conclusion
    Howeve,from the side of digital library materials, regardless of functional modeles (acquisition, catalouging,OPAC, circulation, serial control) the highest capability belongs to Greenstone,Dspace,Koha, Mylibrary, Eprint and Open biblio.
    Keywords: Comparative studies, Digital libraries, Open Source Code Software, Library Software, Greenstone, Koha, Dspace, MyLibrary, EPrints, OpenBiblio
  • S. Sharifi, M. Shabanzad, S. Fayaz Page 41
    Purpose
    The future web generation is the semantic web which creates interaction and cooperation between the man and the computer through mobilization of data with determined ontological elements. In other words, semantic web is a kind of coding and information retrieval in a way that the machines (computer) would manage to process and comprehend data.
    Methodology
    In this article, information is collected by literature review regarding World Wide Web. Then, the necessity to create semantic web, advantages and problems of semantic web, using technologies such as eXtensible Markup Language (XML), Resource Description Framework(RDF), and web ontology, as the most important issues of semantic web, have also been taken into consideration.
    Findings
    the results show that the ontologies are considered the spin of semantic web. Semantic web, using ontologies through providing conceptual structure for data, makes the ground work for correlated computers to intelligently find and furnish the researchers with the data.
    Conclusion
    With the formation of semantic web, digital libraries can be based on meaning, and create major revolution in information retrieval. So access to online databases is provided.
    Keywords: Semantic web, Structure of semantic web, eXtensible Markup Language (XML), Resource Description Framework (RDF), Web ontology, Information retrieval
  • S. Ghafari, A. Korani Page 53
    Purpose
    The present research aims to assess performance quality of libraries of Medical Science University in Kermanshah through LibQUAL.
    Methodology
    The research has used the LibQUAL standard checklist. 195 Library users completed the checklist.
    Findings
    The research findings show that although the overall services of the Medical libraries meet the users, Minimum expected level of service (adequacy gap = 0/12), there is a significant gap between the perceived level of library services and the users, desired level of service (Superiority gap = -2/22). Other findings reveal that in some cases, the Medical libraries services did not meet the user's Minimum expected level of service. These cases include: accessibility of electronic resources from the user's home or office, space for group learning and group study, a quiet space for individual work, a library website enabling users to locate information on their own, providing the e- resources users need, and easy-to-use tools that allow users to find things on their own. The user's Minimum expected level of service was met in the "affect of Service" dimension, while it was not in the two other dimensions ("Information Control" and "Library as Place").
    Conclusion
    The results show that the performance of College of Health Library is better than the other Libraries and the Performance of College of Medicine Library is very Weak.
    Keywords: Quality assessment, Library services quality, LibQual, Academic libraries, Kermanshah Medical Sciences University
  • S. A. Famil Rohani, S. Ghafari, R. Davoodi, F. Slamian Page 69
    Purpose
    With respect to the key role of the manager in managing the academic library, this research introduced the effective role of library and professional managers in achieving their optimal performance to management of academic libraries in comparison with non librarian managers.
    Methodology
    Research methodology is descriptive - survey. Data collection was conducted through questionnaires. The research community involved managers and academic staff consists of 15 universities. In this research, managers in five practice areas: planning, organization, guidance, controls and organizational activities (specialized) libraries has been studied. In this study two main questions were posed which are: 1. Is there Specialties managers between academic libraries and their good performance exist significant relationship in managing. 2. Has Demographic Factors such as gender, work experience and academic degrees a significant effect on the performance of managers? While using SPSS16, to investigate the first hypothesis T test and the second hypothesis test, two factors ANOVA was used.
    Finding
    The results of research identified between librarian managers practice and non librarian managers practice there is a significant difference, so the first question if researcher (including five field) based on performance expertise of librarian managers was confirmed. Meanwhile, the second question (including three factors) concerning the effect of demographic factors on the performance of managers (librarians and non librarian) was not approved.
    Conclusion
    This research confirms the main roll of profesional librarians in optimal performance of academic librarie's management.
    Keywords: Performance, Librarian managers, Non, librarian managers, Academic libraries, Library management
  • A. Noroozi Chakoli, J. Mollamohammadi Page 83
    Purpose
    This study attempts to evaluate the scientific publications of Islamic Azad University of Iran in 2007 to 2008 in some dimensions such as “types of documents”, “languages”, “subject areas”, “sources” & “Scopus Covered Journals”.
    Methodology
    To do this, ‘Documentary’ and ‘Citation Analysis’ methods were used. Also, “comparative” method was used to Analyze.
    Findings
    Therefore, “types of documents” and “languages” of Islamic Azad University’ scientific productions permanently have been increasing in 2007 to 2008. The university’s share in some subject areas such as “Multidisciplinary Chemistry and other chemistry areas”, “Applied mathematics”, “Pharmacology and Pharmacy”, “Food science & Technology”, “Veterinary”, “Agricultural Science, Plants and animals” and “Environmental sciences” were more than other subject areas in Scopus. Also, there is only one indexed journal from Islamic Azad University, Branch of Tehran Science and Research entitled: INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL SCIENCE AND TECHNOLOGY. The Journal published 0/61 percent of Indexed Scientific Productions of that university in Scopus.
    Conclusion
    The results show that scientific productions of Islamic Azad University in 2008 were more than 2007 So That it has had 62 percent growth.
    Keywords: Islamic Azad University, Iran, Scopus, Scientometrics, Scientific productions
  • F. Nooshinfard, A. Esmaeilzadeh Page 99
    Purpose
    By using content analysis of digital reference desk of the world superior universities, the current study aims to provide a model for Digital reference desk of Iran university libraries.
    Methodology
    Digital reference desk of 16 world top universities were examined by applying content analysis and after removal of matches and Synonyms, a total of 30 features were extracted which through the Delphi method experts were poll about them. Finally, imposing a minimum average of 4, 26 features were selected in order to apply in designing the reference desk in the proposed model.Meanwhile 13 Iranian university libraries which had Digital reference desk were examined by using above mentioned list.
    Findings
    Results showed that five substantive features “user name, phone number, email address, user questions, to questions submitted by telephone, mail, interview (verbal communication)” 100 percent with the highest percentage and two feature content “fax number, username and password provided by the library user access to information that have large volumes” with 12.5 percent of the lowest percentage in all of Digital reference desk was the world’s top academic libraries. Two features “of Digital reference desk Guide” and “User FAQ” with mean 4.80 and features the highest average “User Address” mean 3.47 lowest in importance among the features selected for the reference desk has.
    Conclusion
    According to research findings, it can be inferred that such a very small percentage of university libraries in Iran have a digital reference desk and this number also in terms of having content characteristics are not in good condition. Hence it is necessary That university libraries starting Digital reference desk so that users can benefit the broader library services.
    Keywords: Digital reference desk model, Content analysis, Iranian academic libraries, Digital reference