فهرست مطالب

حیات - سال هفدهم شماره 3 (پیاپی 50، پاییز 1390)

فصلنامه حیات
سال هفدهم شماره 3 (پیاپی 50، پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/09/21
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حمیده جعفرزاده، ریحانه ایوان بقاء، داود حسن زاده، محمدحسین سروش برحقی، منیژه سیاح ملی، اصغر محمدپوراصل صفحه 5
    زمینه و هدف

    واژینوز باکتریال نوعی عدم تعادل در اکوسیستم طبیعی واژن است که به علت رشد بیش از حد باکتری های غیر هوازی و همراهی آن ها با کاهش لاکتوباسیل ها به وجود می آید و PH واژن به بیش از 5/4 افزایش می یابد. واژینوز باکتریال خطر بیماری های التهابی لگن، عفونت های کاف واژن متعاقب هیسترکتومی، غیر طبیعی بودن سیتولوژی سرویکس و زایمان پره ترم را افزایش می دهد. مقاومت به آنتی بیوتیک ها، سبب افزایش علاقه به درمان های غیر آنتی بیوتیکی شده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر شیاف واژینال لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس با قرص واژینال مترونیدازول بر علایم و نشانه های واژینوز باکتریال انجام گرفته است.

    روش بررسی

    این کارآزمایی بالینی تصادفی دو سوکور، در مراکز درمانی سرپایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1387 انجام یافته است. 40 بیمار با تخصیص تصادفی در دو گروه شیاف لاکتوباسیل و قرص واژینال مترونیدازول قرار داده شدند. داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS v.15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    میزان بهبود در گروه مترونیدازول 100% و در گروه لاکتوباسیل 75% بود.

    نتیجه گیری

    بر پایه نتایج مطالعه، مترونیدازول در درمان واژینوز باکتریال موثرتر می باشد. البته درمان با مترونیدازول سبب تغییر در الگوی فلور میکروبی می شود. به طوری که باکتری های گرم منفی بی هوازی پس از درمان پا برجا هستند. شاید بتوان ترکیبی از هر دو رژیم درمانی را در اغلب بیماران مقاوم به درمان به کار برد.

    کلیدواژگان: واژینوز باکتریال، شیاف واژینال لاکتوباسیل، قرص واژینال مترونیدازول
  • زهرا راهنورد، معصومه محمدی، فاطمه رجبی، میترا ذوالفقاری صفحه 15
    زمینه و هدف

    استعمال سیگار یک مشکل خطرساز و شایع در میان نوجوانان است. با توجه به این که حدود یک سوم از جمعیت کشور را جوانان و نوجوانان 29-15 ساله تشکیل می دهند، تلاش جهت حفظ سلامت آنان، به ویژه دختران نوجوان به جهت نقش تربیتی سازنده ای که دارند، به منزله حفظ هر چه بیشتر سلامت جامعه می باشد. در آموزش بهداشت استفاده از مدل ها به منظور کمک عملی به طراحی برنامه های تاثیرگذار آموزشی صورت می گیرد. هدف این مطالعه تعیین میزان تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری از مصرف سیگار در نوجوانان دختر بوده است.

    روش بررسی

    این مطالعه مداخله ای از نوع نیمه تجربی است که در کانون های فرهنگی تربیتی منطقه 17 شهرداری تهران در مورد 176 نفر از نوجوانان دختر (88 نفر در هر یک از دو گروه آزمون و شاهد) در سال 1388 انجام یافته است. مداخله این پژوهش، آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی به روش سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ، طی سه جلسه آموزشی (هر جلسه 45 دقیقه) و ارایه محتوای آموزش به صورت کتابچه صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که در دو مرحله قبل و بعد از آموزش با فاصله زمانی 8 هفته تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS v.16 استفاده شد (05/0a<).

    یافته ها

    قبل از آموزش دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت شناختی و همچنین از نظر متغیرهای مربوط به اجزای مدل همگن بودند. مقایسه دو گروه نشان داد که میانگین اجزای مدل اعتقاد بهداشتی مشتمل بر حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده، راهنمای عمل و رفتارهای پیشگیری بعد از آموزش در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معناداری داشته است (001/0>p).

    نتیجه گیری

    آموزش بهداشت مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در انجام رفتارهای پیشگیری از مصرف سیگار در نوجوانان موثر بوده است.

    کلیدواژگان: آموزش، مدل اعتقاد بهداشتی، مصرف سیگار، نوجوانان دختر
  • اسفندیار بالجانی، جواد خشابی، الهام امانپور، ندا عظیمی صفحه 27
    زمینه و هدف

    سلامت معنوی، مذهب و امید در سازگاری بیماران مبتلا به سرطان دارای اهمیت زیادی هستند و لازم است پرستاران بسته به فرهنگ خود با این متغیرها و ارتباط بین آن ها آشنا شوند. این تحقیق با هدف تعیین ارتباط بین سلامت معنوی، مذهب و امید در بیماران سرطانی انجام گرفته است.

    روش بررسی

    در این مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی، 164 بیمار مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بیمارستان امید ارومیه از خرداد تا آذر ماه 1389، به روش نمونه گیری آسان تداومی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    بین سلامت وجودی و سلامت مذهبی (زیر گروه های سلامت معنوی) و همچنین بین مذهب درونی و اعمال مذهبی (از زیر گروه های مذهب) با امید ارتباط معناداری وجود داشت. سلامت وجودی، اعمال مذهبی سازمان یافته و مذهب درونی (از زیر گروه های مذهب) عوامل پیش گویی کننده معنادار برای امید بودند.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه اهمیت سلامت معنوی و مذهب را به عنوان متغیرهای تاثیرگذار بر امید بیماران سرطانی مورد تایید قرار می دهد. بنابراین به پرستاران و متخصصان بالینی توصیه می شود که بر مذهب و سلامت معنوی به منظور حفظ امید بیماران تاکید داشته باشند

    کلیدواژگان: سلامت معنوی، مذهب، امید، بیمار مبتلا به سرطان
  • نسرین حنیفی، نسرین بهرامی نژاد، سیده آمنه ایده دادگران، فضل الله احمدی، محمد خانی، سیده فاطمه حق دوست اسکویی صفحه 38
    زمینه و هدف

    علایم فیزیولوژیک اضطراب در اغلب موارد با تغییرات همودینامیک در بیماران تحت کاتتریزاسیون همراه است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه آشناسازی قبل از کاتتریسم بر متغیرهای همودینامیک در بیماران تحت کاتتریزاسیون قلبی بستری انجام یافته است.

    روش بررسی

    در این پژوهش تجربی یک سوکور 60 بیمار تحت کاتتریسم قلبی در بیمارستان شهید بهشتی زنجان، از اردیبهشت تا شهریور 1385 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و برگه های ثبت متغیرهای همودینامیک بیماران بود. داده های حاصل با آزمون های آماری کای اسکوئر، آنالیز واریانس در اندازه گیری های مکرر و تی مستقل در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    آنالیز واریانس در اندازه گیری های مکرر نشان داد که فشارخون سیستولیک، فشارخون دیاستولیک، تعداد ضربان قلب، و تعداد تنفس در قبل، حین و پس از کاتتریزاسیون در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد پایین تر بوده است و این اختلاف به جهت آماری معنادار بود (05/0p<). همچنین آزمون تی مستقل نشان داد که فشار سیستولیک بطن چپ در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد پایین تر بوده است (05/0p<)، اما فشارخون سیستولیک آئورت (173/0=p)، فشار دیاستولیک آئورت (104/0=p)، و فشار انتهای دیاستولیک بطن چپ (886/0=p) در بین دو گروه آزمون و شاهد اختلاف معناداری را نشان نداد.

    نتیجه گیری

    این پژوهش نشان داد، متغیرهای همودینامیک بیماران گروه آزمون که مداخله برنامه آشناسازی داشتند، در اغلب موارد پایین تر از گروه شاهد بوده است. دلیل این امر می تواند اضطراب کم تر بیماران گروه آزمون نسبت به گروه شاهد باشد. بنابراین توصیه می شود قبل از اجرای رویه های تشخیصی تهاجمی برای بیماران از برنامه آشناسازی استفاده شود.

    کلیدواژگان: آشناسازی، متغیر همودینامیک، کاتتریزاسیون، بیماری قلبی
  • معصومه ذاکری مقدم، اسماعیل شریعت، احمد علی اسدی نوقابی، عباس مهران، وحید سقراطی صفحه 49
    زمینه و هدف

    درد بعد از عمل جراحی می تواند باعث بروز عوارض متعدد و عدم رضایت بیمار گردد. کنترل درد بعد از عمل جراحی، به طور قابل توجهی در روند بهبودی بعد از عمل جراحی، طول مدت بستری و میزان رضایت بیماران عمل شده موثر است. یکی از عوامل موثر در کنترل درد، میزان آگاهی پرستاران در مورد درد و روش های تسکین آن می باشد. با توجه به این که درد پس از عمل جراحی CABG یک معضل برای بیماران می باشد، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین آگاهی پرستاران از درد و میزان رضایت بیماران تحت CABG از تسکین درد، انجام یافته است.

    روش بررسی

    این پژوهش یک مطالعه مقطعی توصیفی - تحلیلی است که در سال 1386 انجام یافته است. نمونه های مورد مطالعه شامل 100 نفر از پرستاران شاغل در بخش های ICU قلب بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران و 200 نفر از بیماران تحت CABG در 24 ساعت اول پس از عمل و پس از خارج شدن لوله تراشه بود که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کای دو، همبستگی پیرسون) در نرم افزار SPSS v.11.5 استفاده گردید.

    یافته ها

    بین میزان آگاهی پرستاران از کنترل درد پس از عمل و میزان رضایت بیماران از تسکین درد ارتباط معناداری وجود داشت، اما بین میزان آگاهی پرستاران از ماهیت درد و میزان رضایت بیماران از تسکین درد ارتباط معناداری مشاهده نشد. همچنین آزمون های آماری نشان داد که بین مشخصات پرستاران از جمله سن، جنس، بیمارستان محل خدمت و سابقه خدمت، با میزان آگاهی آن ها در مورد ماهیت و تسکین درد ارتباط معناداری وجود دارد.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد پرستاران توانسته اند دانش نظری خود در زمینه کنترل درد را در مراقبت از بیماران به کار گیرند. همچنین می توان استنباط نمود که آگاهی پرستاران در مورد ماهیت درد ممکن است در تسکین درد بیماران تاثیری نداشته باشد.

    کلیدواژگان: آگاهی، درد، رضایت بیمار، CABG
  • منصوره علی اصغرپور، زهرا هادیان صفحه 59
    زمینه و هدف

    بیماران دیالیزی به دلایل مختلف دچار کاهش ظرفیت فیزیکی بدن و در نتیجه افزایش وابستگی به دیگران در انجام فعالیت های خود می شوند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر برنامه ورزشی بر افزایش ظرفیت فیزیکی بیماران همودیالیزی انجام یافته است.

    روش بررسی

    در این مطالعه نیمه تجربی 25 نفر از بیماران همودیالیزی که واجد شرایط شرکت در پژوهش بودند به صورت نمونه گیری در دسترس از سه بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدند. بیماران گروه آزمون (12n=)، برنامه ورزشی پیاده روی طراحی شده را به مدت 8 هفته (اردیبهشت ماه 1389 تا تیر ماه همان سال) بلافاصله بعد از اتمام جلسه همودیالیز به مدت 30 دقیقه دریافت کردند. آزمون پیاده روی 6 دقیقه (MWT6) برای اندازه گیری متغیر پاسخ در نظر گرفته شد. داده ها در نرم افزار SPSS v.18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    مقایسه میانگین های مسافت طی شده در 6 دقیقه، قبل از مداخله، چهار هفته بعد و در پایان هفته هشتم تفاوت معنادار آماری در دو گروه آزمون و شاهد نشان نداد. همچنین مقایسه مقادیر در شروع و پایان هفته هشتم در گروه آزمون به میزان 66 متر افزایش میانگین مسافت طی شده نشان داد اما این اختلاف از نظر آماری معنادار نبود (302/0=p).

    نتیجه گیری

    در این مطالعه ظرفیت فیزیکی بیماران همودیالیزی بعد از اجرای برنامه ورزشی در گروه آزمون به میزان 20% افزایش پیدا کرد ولی این مقدار از لحاظ آماری معنادار نبود. لذا با توجه به محدودیت های موجود در این پژوهش، پیشنهاد می گردد پژوهش های بیشتری در این زمینه انجام یابد

    کلیدواژگان: همودیالیز، مسافت طی شده در طی 6 دقیقه، ورزش هوازی
  • منیره طوسی، مرضیه اکبرزاده، نجف زارع، فرخنده شریف صفحه 69
    زمینه و هدف

    تجربه حاملگی در زندگی زنان را می توان نوعی بحران موقعیتی به حساب آورد. وجود اضطراب به شکل های مختلف در زنان باردار مشکلاتی را برای جنین و مادر و حتی آینده کودک ایجاد می کند. به منظور ارتقای سلامت روان و کاهش اضطراب مادران، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی بر میزان اضطراب و دلبستگی مادر به نوزاد در در بارداری اول انجام گرفته است.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر، به روش کارآزمایی بالینی در مورد 84 خانم باردار شکم اول (42 نفر گروه آزمون و 42 نفر گروه شاهد) از زنان باردار مراجعه کننده به دو بیمارستان حافظ و شوشتری شیراز در تابستان 1389 انجام گرفته است. ابتدا قبل از مطالعه سطح اضطراب مادران مورد مطالعه در دو گروه ارزیابی شد. سپس برای گروه آزمون علاوه بر مراقبت های معمول بارداری، چهار جلسه 90دقیقه ای کلاس های آموزش رفتارهای دلبستگی طی یک ماه (هفته ای یک جلسه) برگزار شد. گروه شاهد فقط مراقبت های معمول بارداری را دریافت نمودند. بلافاصله پس از پایان دوره یک ماهه مداخله، در هر دو گروه مجددا سطح اضطراب سنجیده شد. سپس در روز اول بعد از زایمان در هنگام شیردهی رفتارهای دلبستگی مادر به نوزاد در هر دو گروه بدون اطلاع مادر و با استفاده از برگه مشاهده اوانت مشاهده و ثبت گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مجذور کای و تی مستقل و تی زوجی در نرم افزار SPSS v.17 استفاده شد.

    یافته ها

    دو گروه از نظر ویژگی های فردی نظیر سن و جنس و سطوح اضطراب قبل از مداخله همسان بودند. میانگین نمره اضطراب قبل از مداخله در دو گروه آزمون و شاهد تفاوت آماری معناداری نداشت (590/0=p) ولی بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری نشان داد (003/0=p). همچنین میانگین نمره دلبستگی مادر با نوزاد در اولین شیردهی در دو گروه تفاوت آماری معناداری را نشان داد (001/0>p).

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش رفتارهای دلبستگی موجب کاهش سطح اضطراب مادر باردار و افزایش میزان دلبستگی مادر به نوزاد می گردد. با توجه به آسان، ارزان و غیرتهاجمی بودن این روش، استفاده از آن به خصوص در مورد زنان نخست زا توصیه می شود.

    کلیدواژگان: آموزش رفتارهای دلبستگی، دلبستگی مادر به نوزاد، اضطراب مادر
  • ماندانا میرمحمدعلی، شهناز گلیان تهرانی، انوشیروان کاظم نژاد، فاطمه سادات حسینی بهارانچی، باقر مینایی، رضا بخردی، زیبا رئیسی دهکردی صفحه 80
    زمینه و هدف

    شیرخواران حساس ترین و آسیب پذیرترین گروه اجتماع را تشکیل می دهند. لذا حفظ سلامت جسمی و روانی آنان نیازمند توجه ویژه ای است. برخی از مطالعات نشان داده است که ماساژ درمانی والدین، به عنوان راهی برای بهبود کیفیت زندگی شیرخوار دارای اهمیت می باشد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه تاثیر ماساژ با روغن آفتاب گردان و روغن کنجد بر مدت گریه و مدت خواب شیرخواران بوده است.

    روش بررسی

    مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی سه سوکور است که در مورد 120 شیرخوار 15-10روزه، ترم، تک قلو، تغذیه انحصاری با شیر مادر و عدم سابقه بستری شیرخوار به علت بیماری انجام گرفته است. شیرخواران به سه گروه 40 نفره جهت دریافت ماساژ با روغن کنجد، با روغن آفتاب گردان و ماساژ بدون استفاده از روغن تقسیم شدند. ماساژ توسط مادر 2 نوبت (صبح و عصر) در روز، هر نوبت به مدت 15 دقیقه و به مدت 28 روز انجام می گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات فرم ثبت خاطرات روزانه والدین از گریه و خواب شیرخوار بود که در ابتدا، انتهای هفته های اول، دوم، سوم و چهارم مطالعه تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد.

    یافته ها

    در طول 4 هفته پیگیری، روند کاهشی مدت گریه شیرخوار معنادار نبود (18/0p=) لیکن متوسط مدت گریه شیرخوار بین گروه ماساژ با روغن کنجد، ماساژ با روغن آفتاب گردان و ماساژ بدون استفاده از روغن اختلاف معناداری داشت (007/0p=). اما اثر متقابل زمان و گروه بر مدت گریه معنادار نبود (18/0=p). در طول 4 هفته پیگیری، روند افزایشی مدت خواب شیرخوار از نظر آماری معنادار بود (001/0p<) لیکن متوسط مدت خواب بین سه گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری نداشت (56/0p=). همچنین اثر متقابل زمان و گروه بر مدت خواب نیز معنادار نبود (10/0=p).

    نتیجه گیری

    با توجه به عدم تفاوت آماری معنادار در بین سه گروه به لحاظ مدت گریه و خواب شیرخوار و با توجه به این که روند افزایشی خواب می تواند یک پدیده طبیعی در شیرخوار نظر گرفته شود، لذا برای رسیدن به نتایج دقیق در این زمینه، نیاز به انجام مطالعه ای با داشتن گروه شاهد (بدون انجام ماساژ) می باشد.

    کلیدواژگان: ماساژ، روغن آفتاب گردان، روغن کنجد، گریه، خواب
|
  • Hamideh Jafarzadeh, Reihaneh Ivanbagha, Davood Hasanzadeh, Mohammad Hossein Sorush Barhaghi, Manijeh Sayyah Melli, Asghar Mohammad Poorasl Page 5
    Background and Aim

    Bacterial vaginosis is characterized by an imbalance in vaginal natural discharges due to an overgrowth of anaerobic bacteria as well as a concomitant decrease in the number of lactobacilli and increase in vaginal PH to more than 4.5. Bacterial vaginosis increases the risk of pelvic inflamatory disease, postoperative infection following hysterectomy, cervix abnormal cytology and preterm birth. Microbial resistance and a growing tendency to move toward "natural therapies" have led to increase interests in non-antibiotic treatments for bacterial vaginosis. This study aimed to compare the effects of Lactobacillus acidophilus suppository and Metronidazol vaginal tablet on treatment of bacterial vaginosis.Methods & Materials: In a double-blind, paralled randomized clinical trial, 40 out of 300 participants were included in the study from an out-patient private gynaecology clinic in Tabriz, Iran. The participants were randomly allocated to two treatment groups of Lactobacilli suppository and Metronidazol vaginal tablet.

    Results

    The cure rate for the Metronidazol group and the Lactobacilli supository group were 100 and 75 per cents, respectively.

    Conclusion

    According to the results of this study, Metronidazol was more effective in treatment of bacterial vaginosis than the Lactobacilli suppository. A combination of these medications are suggested for resistant to treatment cases.

  • Zahra Rahnavard, Masooma Mohammadi, Fatemeh Rajabi, Mitra Zolfaghari Page 15
    Background and Aim

    Cigarette smoking is a common risky behavior among teenagers. Theories and models of health education aim to design effective educational programs. This study has been conducted to assess the effect of a health education program designed based on the health belief model on preventive smoking behaviors among female teenagers.Methods & Materials: In this quasi-experimental study, 176 female teenagers from the Educational Cultural Centers of 17 zones of Tehran Municipality were randomly allocated to two equal experiment and control groups (88 girls in each group). The designed educational program was presented to the experiment group through three lecture and question/answer 45 minute sessions. Data were collected using a questionnaire before and eight weeks after the intervention. Data were analyzed using the SPSS-16.

    Results

    There was no significant difference between the two groups in the characteristics of the participants before the intervention. Comparison of the two experiment and control groups after education showed that the mean score of all studied constructs of the health belief model (i.e., susceptibility, severity, benefits and barriers, cues to action), as well as the preventive behaviors were increased significantly.

    Conclusion

    The results of this study showed that the program seems to be helpful in promoting the smoking preventive behavior among teenagers.

  • Esfandiyar Baljani, Javad Khashabi, Elham Amanpour, Neda Azimi Page 27
    Background and Aim

    Spiritual well-being, religion, and hope are important factors in coping with cancer among patients. Nurses need to understand these concepts within a cultural context. This study aimed to determine the relationship between spiritual well-being, religion, and hope in patients with cancer.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 164 patients with cancer were selected using sequential convenience sampling method. Data were collected using a four-part questionnaire. Descriptive analysis, Pearson correlation and multivariate regression analysis were used to analyses the data.

    Results

    There were significant correlations between the existential well-being, religious well-being, and the hope. There were also significant correlations between the intrinsic religious, religious practices, and the hope. Existential well-being, organizational religiousness and intrinsic religious beliefs predicted hope.

    Conclusion

    The results of this study emphasized on the importance of the spiritual well-being and religion as variables affecting on hope in patients with cancer. This would help nurses and clinical specialists to focus on religion and spirituality well-being in order to increase hope in the patients.

  • Nasrin Hanifi, Nasrin Bahraminejad, Saide Amane Idea Dadgaran, Fazlollah Ahmadi, Mohammad Khani, Saide Fatemeh Haghdoost Oskouie Page 38
    Background and Aim

    Physiologic signs of anxiety usually change hemodynamic variables in patients undergoing heart catheterization. This study carried out to determine the effect of Orientation Program on hemodynamic variables in patient undergoing heart catheterization.Methods & Materials: In this experimental study, 60 patients undergoing heart catheterization were randomly assigned to either the test or control group. Data were collected using the demographic checklist and a hemodynamic variables checklist for recording hemodynamic variables. The collected data were analyzed using the Chi-square, repeated measurement, and independent t test in the SPSS.

    Results

    According to the results, there were significant reductions in the systolic and diastolic blood pressures, pulse rate, respiratory rate and systolic left ventricle pressure in the intervention group after the intervention (P<0.05). There were no significant statistical difference between the two groups in systolic aorta pressure (P=0.173), diastolic aorta pressure (P=0.104), and end diastolic left ventricle pressure (P=0.886).

    Conclusion

    Orientation program had positive effects on most of the hemodynamic variables in the intervention group. The Orientation program is recommended to be used during invasive diagnostic procedures in order to prohibit anxiety's physiologic complications.

  • Masoumeh Zakerimoghadam, Esmaeil Shariat, Ahmad Ali Asadi Noughabi, Abbas Mehran, Vahid Soghrati Page 49
    Background and Aim

    The aim of this study was to investigate the relationship between nurse's knowledge about pain and satisfaction from pain relieving procedures among postoperative CABG patients in selected Tehran medical university hospitals.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 100 nurses were recruited from the ICU Open heart. Also, 200 patients were selected from whom underwent CABG in 24 hours after surgery and were extubated using a simple random sampling method. Data were gathered using two questionnaires including 17 question about demographic characteristics of patients and their satisfaction, and 36 questions about demographic characteristics and nurse's knowledge about pain and pain control after the CABG. Data were analyzed using descriptive and inferential methods using SPSS-11.5.

    Results

    There was not significant relationship between the nurse's pain knowledge and the patient's satisfaction. However, there were a significant relationship between the knowledge of the nurses about pain control after the CABG and the patients satisfactions (r=0.209, P=0.037).

    Conclusion

    According to the findings of the study, there were some significant relationships between the nurses demographic and pain knowledge with the pain control after the CABG. There was also significant relationship between patient's satisfaction and some of them demographic characteristics.

  • Mansooreh Aliasgharpour, Zahra Hadiyan Page 59
    Background and Aim

    Hemodialysis patients have reduced physical capacity for various reasons resulting in increased dependence on others. The aim of this study was to investigate the effect of a designed exercise program on physical capacity using the Six-Minute Walking Test (6MWT) in hemodialysis patients.Methods & Materials: In a quasi-experimental design, 25 hemodialysis patients were selected conveniently from three hospitals of Tehran. The patients in the experimental group (n=12) followed a designed exercise program three days per week, which lasted for 8 weeks. The participants in the experimental group had to exercise for 20 minutes immediately after dialysis sessions followed by a 10-minute bed rest and deep slow breaths, with their eyes closed. The control group (n=13) did not receive any treatment. Descriptive and inferential statistics were applied for data analysis using SPSS-18.

    Results

    The difference in the means of the 6MWT was not statistically significant at the start and end of the fourth and eighth weeks of the exercise program in both groups. However, comparison of these values in the experimental group before and after the intervention was clinically significant, although not statistically significant.

    Conclusion

    In this study, physical capacity increased after performing the exercise in the experimental group, but this value was not statistically significant. Further studies are recommended in the field.

  • Monireh Toosi, Marzieh Akbarzadeh, Najaf Zare, Farkhondeh Sharif Page 69
    Background and Aim

    Pregnancy experience can be a kind of crisis in women's lives. Different forms of anxiety can make problems in pregnant women. This study aimed to determine the effect of attachment education on anxiety and attachment behaviors of first-time mothers.Methods & Materials: In this clinical trial, 84 primigravida women were selected from two hospitals in Shirazi using convenience sampling. The participants were randomly allocated to the test and control groups. Data were collected using a personal data form, the Anxiety Inventory Spielberger, and the maternal infant attachment tab view. The intervention group received four two-hour sessions during one month training course on attachment behavior. Maternal attachment behaviors were shaped Weekly on the forms. The control group received usual care of pregnancy. At the first day after the delivery, the researchers observed mothers attachment behavior during breastfeeding in all groups using Avant sheet without informing the mothers. Data were analyzed using statistical tests such as Chi-square, T-test, and paired t-test.

    Results

    The mean of the anxiety score was no significantly different before the intervention between the groups (P=0.59). The average anxiety scores was statistically significant after the intervention in the two groups (P=0.003). Also, average scores on the attachment of mothers with the breastfeeding infants was statistically different (P<0.001) in the intervention group.

    Conclusion

    Attachment behavior training reduces anxiety and increases maternal attachment.

  • Mandana Mirmohammadali, Shahnaz Golian Tehrani, Anooshirvan Kazemnejad, Fatemeh Sadat Hosseini Baharanchi, Bagher Minaee, Reza Bekhradi, Ziba Raisi Dehkord Page 80
    Background and Aim

    Infants are very sensitive and special attention is needed to take care of their physical and mental health. Some studies showed that massage by parents can improve infant's sleep quality. The aim of this study was to compare the effect of massage with sunflower oil or sesame oil on infant's crying and sleep times.Methods & Materials: This triple-blinded clinical trial was conducted on 120 infants who were 10-15 days old, full-term, single, exclusively breastfed and with no history of hospitalization. The infants were assigned randomly into three groups of sunflower oil massage, sesame oil massage and massage with no oils. Mothers administered 15 minutes of massage to their infants twice per day (morning and afternoon) for 28 days. Times of crying and sleep were measured by a parent's information form at baseline, and at the end of the first, second, third, and fourth weeks of the study. Data were analyzed using the repeated measures ANOVA.

    Result

    Within four weeks of following, decreasing pattern of infants crying time was not significant (P=0.18); however, the mean of crying time between the three groups was significant (P=0.007). The interaction effect of crying time and groups was not significant (P=0.18). Increasing pattern of infant sleep time was statistically significant in the fourth weeks of the following (P<0.001); however, the mean of sleep time between three groups was not significant (P<0.56). The interaction effect of sleeping time and groups was not significant (P<0.10).

    Conclusion

    Since there were not statistical significant differences between the infant's crying and sleep times between the three groups, and despite the fact that increasing pattern of infants sleep time is a normal pattern, it is not possible to have a proper conclusion.