فهرست مطالب

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:19 Issue: 1, 2012

  • تاریخ انتشار: 1390/10/29
  • تعداد عناوین: 10
|
  • اکرم صفایی، فاطمه رستمی، مارال ارکانی، خاتون کریمی، الهام اربابی، فاطمه خورشیدی، میترا ایمان، محسن واحدی، سید رضامحبی، محمد وفایی، سید رضافاطمی، محمدرضا زالی صفحه 1
    مقدمه
    مطالعات بسیاری ثابت کرده اند که ویتامین D در رشد و تکثیر سلول های روده ی بزرگ نقش به سزایی دارد و پلی مورفیسم گیرنده این ویتامین با سرطان روده ی بزرگ رابطه ی معناداری دارد. هدف از این مطالعه، ارزیابی میزان شیوع پلی مورفیسم گیرنده ویتامین دی 2238136 (rs) در جامعه ی ایران و بررسی نقش این پلی مورفیسم در افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در بیماران بزرگسال بود.
    روش
    مطالعه انجام شده از نوع مورد- شاهدی بود. با استفاده از روش PCR-RFLP، به صورت تصادفی 112 نفر بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ و 112 نفر گروه شاهد (هماهنگ از نظر سن و جنس با بیماران)، مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل آماری با استفاده از آزمون X2 و نرم افزار SPSS انجام شد.
    یافته ها
    ارتباط معنی داری بین پلی مورفیسم گیرنده ویتامین (D2238136 (rs و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یافت نشد. نتایج آماری برای AG در مقابل GG به صورت، OR=0.59 و CI=0.33-1.03 و برای AA در مقابل GG، به صورت 17/2-29/0=CI و 8/0 =ORبه دست آمد. شیوع آلل جهش یافته در دو گروه بیمار و شاهد، مشابه بود (13/1- 49/0=CI و 74/0=OR).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان می دهد که واریانت گیرنده ویتامین دی 2238136rs، فاکتور مهمی برای ابتلا به سرطان روده بزرگ نیست. با توجه به نتایج به دست آمده سن، وضعیت استعمال دخانیات و جنسیت فاکتور مستعدکننده ای برای افزایش خطر ابتلا به بیماری مذکور محسوب نمی شوند.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، ژنتیک، نئوپلاسم روده بزرگ، گیرنده ویتامین D
  • مهناز تشکری، عامر الجوابرا، پروین جعفرپور، محمدحسین علیمحمدیان، قادر خلیلی صفحه 9
    مقدمه
    در سال های اخیر روش های ملکولی متعددی برای ارزیابی تنوع ژنتیکی گونه های مختلف انگل لیشمانیا استفاده شده که هر کدام قابلیت های خاصی را دارد. در این مطالعه با به کارگیری روش های Restraction Fragment Length Polymorphism) RFLP) و Multitiloucus Microsatellite Typing) MLMT) به بررسی تنوع ژنتیکی در ایزوله های گونه لیشمانیا ماژور در ایران پرداختیم.
    روش
    در این بررسی آزمایشگاهی تعداد 24 ایزوله لیشمانیا ماژور از مناطق اندمیک لیشمانیوز جلدی در ایران بررسی شد. بدین منظور کلیه ایزوله ها توسط پرایمر های اختصاصی برای نواحی (Internal Transcribed Spacer ribosomal RNA (ITS-rRNA)، Mini Exon (ME و 10 جفت پرایمر برای مارکر های ماکروستلایت بسط داده شد. محصولات نواحی ITS_rRNA و ME پس از هضم آنزیمی روی ژل پلی اکریلامید، بررسی شد. تغییرات سایز محصولات واکنشolymerase Chain Reaction) PCR) نواحی مایکروستلایت توسط دستگاه اتوماتیک CEQ 8000 Automated Ggenetic System بررسی و ساختار جمعیتی ایزوله ها با نرم افزاز Structure Version 2.3.2 رسم شد.
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصل از روش های ME-RFLP و ITS-RFLP به ترتیب دو و سه سویه متفاوت دیده شد، در صورتی که آنالیز یافته های مارکر های مایکروستلایت 21 ژنوتیپ مختلف نشان داد که با استفاده از نرم افزار ساختار این 21 ژنوتیپ در سه خوشه مجزا قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    تنوع ژنتیکی در ایزوله های گونه لیشمانیا ماژور با روش های مورد استفاده در این بررسی آشکار شد، اگرچه به نظر می رسد نتایج آنالیز بر اساس مارکر های مایکروستلایت جهت مطالعات اپیدمیولوژیکی و ژنتیکی جمعیت مناسب تر است. ضمنا یافته های این مطالعه نشان داد سویه های مختلف با توزیع جغرافیایی ایزوله ها مرتبط می باشد.
    کلیدواژگان: لیشمانیا ماژور، PCR، RFLP، MLMT، تنوع ژنتیکی، ایران
  • بهارک حسین خانی، گیتی امتیازی صفحه 20
    مقدمه
    نانوذرات طلا کاربردهای فراوانی در علوم پزشکی، دارورسانی هدفمند، تشخیص و درمان هدفمند سرطان و... دارد. به تازگی روش های زیستی به عنوان روش های دوست دار طبیعت مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.
    روش
    با توجه به اهمیت جایگزینی روش های زیستی، در این تحقیق برای اولین بارتولید بیونانوذرات طلا توسط باکتری فلزدوست Cupriavidus necator مورد مطالعه قرار گرفت. نانومتری بودن و ویژگی های این ذرات با روش های اسپکتروفتومتر UV-Vis، میکروسکوپ الکترونی عبوری، طیف سنج پراش انرژی و نرم افزار ImageJ بررسی شد.
    یافته ها
    در این مطالعه موفق به سنتز بیوذرات نانومتری در سطح باکتری فلزدوست C. necator با پایداری بالا شدیم. بیشترین یکنواختی در شکل و اندازه نانوذرات در حضور 55/1 میلی گرم بر میلی لیتر بیوماس، 1 میلی مولار هیدروژن تتراکلروآئورات و 25 میلی مولار فرمات مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    تولید ذرات طلا در مقیاس نانو توسط باکتری C. necator امکان پذیر است. نانوذرات حاصل از پایداری خوبی برخوردار بود.
    کلیدواژگان: بیونانوذرات، طلا، باکتری، پزشکی
  • شهرام محمدخانی صفحه 32
    مقدمه
    مصرف سیگار، مشروبات الکلی و سایر مواد غیرقانونی توسط نوجوانان، یکی از مهم ترین چالش های بهداشتی است که اکثر کشورهای جهان به نوعی با آن درگیر هستند. پژوهش حاضر به منظور بررسی شیوع مصرف مواد در میان نوجوانان ایرانی انجام شده است.
    روش
    در این پژوهش 2538 نفر از دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه از 10 استان کشور با روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه بررسی وضعیت مصرف مواد و پرسشنامه عوامل خطر ساز و حفاظت کننده مصرف مواد مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با آزمون روش های آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    در مجموع 8/18 درصد دانش آموزان (5/7 درصد دختران و 8/29 درصد پسران) 18-13 ساله گزارش نمودند که حداقل یک بار در طول عمر خود یک نوع مواد شامل الکل، سیگار و سایر مواد غیر قانونی را مصرف کرده اند. سیگار با 7/14 درصد و مشروبات الکلی با 8/9 درصد شایع ترین مواد مورد مصرف در طول عمر در میان دانش آموزان بودند. میزان شیوع سایر مواد در طول عمر 5/2 درصد بود. در همه موارد شیوع مصرف الکل، سیگار و سایر مواد در پسرها بیشتر از دخترها بود (5/4=OR). هم چنین بین متغیرهای سن بالا (4/5=OR)، وضعیت تحصیلی ضعیف (3/3=OR)، سابقه مصرف مواد در خانواده (4/1=OR) با مصرف مواد در نوجوانان رابطه معنی داری به دست آمد.
    نتیجه گیری
    مصرف مواد سبک مثل سیگار و مشروبات الکلی در میان دانش آموزان ایرانی در مقایسه با مواد سنگین شایع تر است. با توجه به اینکه مصرف سیگار و مشروبات الکلی مقدمه ای برای مصرف سایر مواد می باشند، برنامه های پیشگیرانه باید مصرف این نوع مواد را در سنین پایین هدف قرار دهند
    کلیدواژگان: همه گیرشناسی، الکل، تنباکو، مواد روان گردان، نوجوان
  • ناهید حاتم، پیوند باستانی، نیلوفر احمدلو، علی اصغر احمد کیا دلیری صفحه 49
    مقدمه
    کیفیت زندگی مبتنی بر سلامت یکی از مفاهیم عمیقی است که امروزه در کنار سایر شاخص های کمی مثل امید به زندگی و بقا، مورد توجه نظام های سلامت قرار گرفته و اهمیت آن به ویژه در بیماری های استحاله ای و درمان های طولانی مدت و پیچیده از جمله سرطان ها، بیش از پیش نمود پیدا کرده است. در این مطالعه به بررسی کیفیت زندگی مبتنی بر سلامت در بیماران تحت درمان با رژیم های درمانی دوستاکسل، آدریامایسین (دوکسوروبیسین)، سایکلوفسفاماید (TAC) و 5 – فلورویوراسیل، آدریامایسین و سایکلوفسفاماید (FAC) پرداخته شده است.
    روش
    این مطالعه بر روی 100 نفر از بیماران مبتلا به سرطان پستان با تست زیر بغل مثبت که تحت درمان با یکی از دو رژیم درمانی TAC یا FAC بودند با استفاده از پرسشنامه استاندارد بین المللی EORTC QLQ-C30 برای سنجش کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در آغاز و پایان دوره شیمی درمانی، به صورت دو سو کور صورت گرفت و داده های حاصل از هر مرحله با کمک آزمون آماری مقایسه میانگین گروه های مستقل در سطح معنی داری 05/ 0مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که با وجود یکسان بودن نمرات کیفیت زندگی بیماران در شروع درمان در هر دو گروه، پس از 4 ماه پی گیری، در پایان دوره شیمی درمانی، میانگین نمرات کیفیت زندگی در هر دو گروه کاهش یافت که البته این کاهش درگروه بیماران استفاده کننده از رژیم TAC، نسبت به گروه مقابل، بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    استفاده از داروهای شیمی درمانی می تواند به میزان زیاد در کاهش کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با این روش ها، موثر باشد. بر این اساس می توان با تقویت روابط بیمار با خانواده، اجتماع، تیم درمانی و استفاده از روش های حمایتی و مشاوره ای، به میزان زیادی به حفظ سطح کیفیت زندگی بیماران کمک نمود.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی مبتنی بر سلامت، شیمی درمانی کمکی، سرطان پستان، تست زیر بغل مثبت
  • مریم کاظمی پور، مهدیه ابراهیمی رحمانی، مهدی انصاری صفحه 59
    مقدمه
    لوزارتان یک عامل ضد فشار خون قوی و غیر پپتیدی است که از طریق مهار گیرنده های آنژیوتانسین II عمل می کند. قرص ®Hyzaar ترکیبی از لوزارتان و هیدروکلروتیازید است که برای کنترل فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. چندین روش برای اندازه گیری هم زمان این دو دارو در فرآورده های دارویی گزارش شده است که از آن جمله می توان به روش های HPLC RP-، CE، CEC و Multi-syringe chromatography اشاره نمود.
    روش
    از نمونه های استاندارد لوزراتان و هیدروکلروتیازید به تنهایی و به صورت مخلوط های با نسبت های مختلف در ناحیه مرئی- ماورای بنفش به کمک دستگاه اسپکتروفتومتر طیف گرفته شد. برای اندازه گیری هم زمان دو دارو در حضور یکدیگر، بدون نیاز به جداسازی، لوزارتان با استفاده از تکنیک مشتق نسبی در طیف مشتق سوم با nm 10 = ∆λ در طول موج 246.3nm و هیدروکلروتیازید در طیف مشتق نسبی اول nm 5 = ∆λ و طول موج 4/334 نانومتر اندازه گیری شد. این روش برای اندازه گیری دو دارو در نمونه های واقعی نیز مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    روش ها رابطه خطی خوبی در محدوده مورد بررسی داشته (999/0 < r). نتایج مربوط به دقت (RSD%) به ترتیب برای لوزاراتان و هیدروکلروتیازید 10/2 و 79/1 و صحت روش بر مبنای درصد خطا (Error%) برای لوزارتان3/3 و برای هیدروکلروتیازید3/2 درصد به دست آمد که مقادیر قابل قبولی هستند. بر اساس نتایج بررسی اعتبار روش، می توان نتیجه گرفت که این روش برای اندازه گیری دارو در فرآورده های دارویی، معتبر و قابل اعتماد می باشد. آنالیز نمونه های واقعی نیز نشان داد که به طور متوسط مقدار هیدروکلروتیازید در حدود 9/84 و مقدار لوزارتان 6/92 درصد نسبت به مقدار برچسب دارو می باشد.
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان گفت که اسپکتروفتومتری UV یک روش ساده، معتبر، ارزان و قابل اعتماد بدون نیاز به استفاده از حلال آلی و مراحل پیچیده آماده سازی نمونه است؛ اندازه گیری هم زمان دو دارو در فرآورده های دارویی که در آزمایشگاه های کنترل کیفیت در صنایع دارویی قابل کاربرد می باشد، در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت و معتبر شناخته شد.
    کلیدواژگان: لوزارتان، هیدروکلروتیازید، اسپکتروفتومتری UV مشتقی، اسپکتروفتومتری UV مشتقی نسبی
  • نجمه افهمی، منصور صاحب الزمانی، محمدرضا امیر سیف الدینی، کوروش قهرمان تبریزی صفحه 70
    مقدمه
    در ناهنجاری سر به جلو تعادل وزن سر تغییر می کند. این عدم تعادل تغییراتی را در میزان قدرت عضلات ناحیه گردن ایجاد می کند. هدف تحقیق حاضر مقایسه قدرت عضلات خم کننده سطحی و عمقی گردن بین دختران دارای ناهنجاری سر به جلو و دختران سالم می باشد.
    روش
    جامعه آماری تحقیق حاضر را 724 نفر دانشجوی دختر دانشگاه شهید باهنر کرمان که در حال گذراندن واحد تربیت بدنی عمومی بودند و نمونه تحقیق را دو گروه 30 نفری شامل آزمودنی های دارای ناهنجاری سر به جلو (محدوده زاویه کرانیوورتبرال 40 تا 43 درجه، میانگین سن 27/1 ± 50/20 سال، میانگین قد 04/1 ± 62/1 متر، میانگین وزن 93/6 ± 60/55 کیلوگرم) و دختران سالم (محدوده زاویه کرانیوورتبرال 50 تا 53 درجه، میانگین سن 33/1 ± 76/20 سال، قد 07/0 ± 60/1 متر، میانگین وزن 78/6 ± 06/54 کیلوگرم) تشکیل می دادند. برای انتخاب آزمودنی ها از صفحه شطرنجی (آزمون نیویورک) و فتوگرافی جانبی استفاده شد. میزان قدرت عضلات ناحیه قدامی گردن توسط دستگاه کیسه فشار (ST (Pressure Bio-FeedBack در حین اجرای دو تست خمش سری گردنی و ترکیبی به دست آمد. برای کنترل اجرای صحیح تست ها از دستگاه الکترومایوگرافی سطحی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان دهنده، اختلاف معنادار بین میزان قدرت عضلات خم کننده عمقی گردن در دو گروه دارای ناهنجاری سر به جلو و سالم می باشد (002/0=P) در حالی که میزان قدرت عضلات خم کننده سطحی گردن در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (803/0=P).
    نتیجه گیری
    به دلیل نزدیکی و عملکرد مشترک دو گروه عضلات سطحی و عمقی خم کننده گردن و از آنجایی که فعال کردن عضلات سطحی در این افراد، بی فعالیتی و ضعف بیشتر را در گروه عضلات عمقی خم کننده گردن ایجاد می کند، می توان نتیجه گرفت طراحی و اجرای برنامه تمرینی که منحصرا عضلات عمقی خم کننده گردن را درگیر کنند به منظور پیشگیری و اصلاح این ناهنجاری ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: عضلات خم کننده گردن، سر به جلو، زاویه کرانیوورتبرال، دستگاه EMG، دستگاه Pressure Bio، FeedBack
  • رضا سلطانی شال، حسین کارشکی، حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف، محمد سعید عبد خدایی، حسین بافنده صفحه 79
    مقدمه
    کیفیت زندگی در مدرسه مولفه ای است که در دهه اخیر به دلیل اهمیتی که در زندگی دانش آموزان داشته است مورد توجه قرار گرفته و به عنوان سطح کیفیت ابعاد مختلف مرتبط با زندگی در مدرسه تعریف می گردد. با توجه به این که دانش آموزان نسبت بسیار بالایی از زمان زندگی خود را در مدرسه صرف می کنند و همچنین در آینده عهده دار مسولیت در عرصه های مختلف جامعه خواهند بود، بنابراین شناخت عواملی که می تواند کیفیت زندگی شان را به مخاطره بیاندازد ضروری به نظر می رسد. این شناخت نیز مستلزم وجود ابزاری شایسته برای سنجش دقیق می باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه کیفیت زندگی در مدرسه (اندرسون و بروک، 2000) در جامعه ایرانی است.
    روش
    بدین منظور 331 نفر از دانش آموزان 11 تا 16 ساله مقطع راهنمایی (115 دختر و 216 پسر) که به صورت خوشه ایچند مرحله ای و بر اساس جدول نمونه گیری مورگان انتخاب شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. روش های به کار رفته شامل روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و همبستگی عوامل) و روایی هم گرا و پایایی (همسانی درونی) و همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.18 بودند.
    یافته ها
    در تحلیل عاملی اکتشافی، پنج عامل فرصت، ماجراجویی و پیشرفت، رضایت عمومی، عواطف منفی و انسجام اجتماعی استخراج شدند. پایایی هر یک از خرده مقیاس های فرصت، ماجراجویی و پیشرفت، رضایت عمومی، عواطف منفی، انسجام اجتماعی و مقیاس کلی کیفیت زندگی در مدرسه از طریق محاسبه آلفا کرونباخ به ترتیب 70/0، 76/0، 70/0، 71/0، 72/0، 85/0 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتیجه این پژوهش می توان گفت پرسش نامه کیفیت زندگی در مدرسه اعتبار و پایایی خوبی دارد و می توان از آن برای ارزیابی کیفیت زندگی مدرسه در دانش آموزان دوره راهنمایی در جمعیت ایرانی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: روایی، پایایی، کیفیت زندگی در مدرسه
  • کمال صولتی دهکردی، پیمان ادیبی، امیر قمرانی صفحه 94
    مقدمه
    درمان های دارویی و روان شناختی در بهبودکیفیت زندگی و رفع علایم سندرم روده تحریک پذیر موثر بوده اند. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی درمان شناختی – رفتاری توام با دارو درمانی بر کیفیت زندگی و فراوانی و شدت علایم در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با علایم غالب اسهال بود.
    روش
    دراین مطالعه کارآزمایی بالینی 64 بیمار مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر براساس ملاک های تشخیصRome-III انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه درمان شناختی – رفتاری توام با دارو درمانی و دارو درمانی تنها تقسیم بندی شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس فراوانی وشدت علایم روده (BSS-FS) وآزمون کیفیت زندگی بیماران QOL – IBS) IBS) بود. داده های آماری از طریق کواریانس چند متغیری(مانکوا) مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین نمرات کیفیت زندگی در گروه درمان شناختی – رفتاری توام با دارو درمانی نسبت به گروه دارودرمانی تنها، هم در مرحله پیش از درمان و هم در مرحله پس از درمان، به طور معنی داری بیشتر بود (05/0>P). در زمینه فروانی و شدت علایم بین دو گروه پس از درمان اختلاف معنی دار بود (05/0>P) اما در مرحله پی گیری این اختلاف معنی دار به دست نیامد.
    نتیجه گیری
    ترکیب درمان های روان شناختی توام با دارو درمانی می تواند در بهبود کیفیت زندگی وکاهش علایم سندرم روده تحریک پذیر با علایم غالب اسهال موثر باشد اما عدم استمرار در این نوع درمان ها منجر به عود علایم بیماری می شود.
    کلیدواژگان: سندرم روده تحریک پذیر، درمان شناختی - رفتاری، دارودرمانی، کیفیت زندگی
  • مهدی شفیعی صفحه 104
    زنان 8 درصد از افراد آلوده به ویروس ایدز (HIV) در کشور ما را تشکیل می دهند که اکثر آنها جوان و در سنین باروری هستند و اگر باردار شوند درصورت عدم دریافت اقدامات پیشگیرانه می توانند کودکان خود را آلوده نمایند. بدون اقدامات پیشگیرانه احتمال انتقال بیماری ایدز از مادرآلوده به نوزاد حدود 45-15 درصد است. بیماری پیشرفته HIV یا مرحله ایدز، تعداد کم شمارشCD4، بار ویروسی بالا، عفونت اولیه HIV، همراهی با سایر بیماری های آمیزشی، زایمان واژینال، سن بالای مادر، مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل،کوریو آمنیونیت، نارس بودن، وزن کم هنگام تولد، پارگی زودرس کیسه آب و تغذیه با شیرمادر از عواملی هستند که خطر انتقال را افزایش می دهند. راهکارهای کشوری برای پیشگیری انتقال از مادر آلوده به کودک (Prevention Mother To Child Transmission: PMTCT) شامل مشاوره قبل از حاملگی، مشاوره و آزمایشHIV در دوره بارداری، پروفیلاکسی مادران باردارآلوده با استفاده از رژیم های ضد ویروسی توصیه شده، زایمان ایمن، پیگیری و درمان مادران بعد از زایمان، پایش اولیه نوزاد و تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مصنوعی می باشد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.
    انتظار می رود پس از مطالعه این مقاله خواننده:- با اپیدمیولوژی انتقالHIV از مادر به کودک آشنا شده باشد.
    - تعریف درست انتقال این ویروس از مادر به کودک را بداند.
    - میزان انتقال در هرمرحله را بداند.
    - راهکارهای کشوری برای کاهش انتقال این ویروس از مادر به کودک را نام ببرد.
    - پروفیلاکسی دارویی متناسب با هر گروه را بداند.
    - نحوه برخورد با نوزاد به دنیا آمده از مادر آلوده را بداند.
    کلیدواژگان: سندرم روده تحریک پذیر، درمان شناختی - رفتاری، دارودرمانی، کیفیت زندگی
|
  • Safaei A., Rostami F., Arkani M., Karimi Kh, Arbabi E., Khorshidi F., Iman M., Vahedi M., Mohebbi Sr, Vafaei M., Fatemi Sr, Zali Mr Page 1
    Background and Aims
    Many studies have demonstrated that Vitamin D has an important role in cell growth and proliferation and vitamin D receptor polymorphism has significant relationship with colorectal cancer (CRC). The aim of this study was to assess the incidence of VDR rs 2238136 polymorphism in Iranian population and to investigate the relationship between this single nucleotide polymorphism (SNP) and increased risk of CRC.
    Method
    In this case-control study, genotyping of vitamin D receptor gene polymorphism (VDR rs2238136) was determined in a series of 112 colorectal cancer patients and 112 controls by using polymerase chain reaction and restriction fragment length polymorphism genotyping assays (PCR-RFLP). Statistical analysis was done through SPSS 16.
    Results
    VDR polymorphism (rs 2238136) had no significant relationship with CRC risk. The result of statistical analysis for the genotype AG compared with GG was OR=0. 59, CI=0.33-1.03 and for AA versus GG was OR=0.8, CI=0.29-2.17. Incidence of mutant allele in patients and controls did not show significant difference (OR=0.74, CI=0.49 -1.13).
    Conclusion
    These findings suggest that VDR (rs 2238136) is not associated with increased risk of CRC. Moreover age, sex and smoking are not predisposing factors for increased risk of CRC.
  • Tashakori M. Al Jawabreh A., Jafarpour P., Ali Mohammadian Mh, Khalili Gh Page 9
    Background and Aims
    In recent years, molecular methods for characterizing genetic heterogeneity have found a major place in modern approaches. In this study, two different molecular techniques including Restriction Fragment Length Polymorphism (RFLP) and Multi Locus microsatellite typing (MLMT) were carried out in order to evaluate genetic heterogeneity among isolates of Leishmania major in Iran.
    Methods
    In this experimental study, 24 L.major isolates from different endemic foci of cutaneous leishmaniasis were evaluated. All samples were amplified by specific primers for Internal Transcribed Spacer ribosomal RNA (ITS_rRNA) and miniexon genes (ME). Ten different microsatellite markers were applied to 24 collected isolates as well. Restriction fragment length polymorphism of Polymerase chain reaction of ITS-rRNA and ME regions was identified in polyacrylamide gel electrophoresis. Size polymorphisms in PCR products of microsatellites markers were measured in the CEQ 8000 automated genetic analysis system. Population structure of the isolates was investigated by Structure Version 2.3.2 software.
    Results
    According to ITS- RFLP and ME-RFLP techniques, three and two different strains of L.major were determined, respectively, while microsattellites markers revealed 21 different genotypes, which were clustered in three genetic groups using structure software.
    Conclusion
    Although genetic heterogeneity among studied L. major isolates was identified by molecular tools as used in this study, it seems that microsatellites markers are more useful in population structure and epidemiological studies. Our findings also showed correlation between different identified strains and their geographical regions.
  • Hoseinkhani B., Emtiazi G Page 20
    Background And Aims
    Gold nanoparticles have potential applications in the areas of medicine, target drug delivery, cancer diagnosis and therapy, electronic, etc. Recently, biological system is considered as an environmental friendly method for synthesis of stable nanoparticles.
    Methods
    We demonstrated a biological system for formation of stable gold nanoparticle by using Cupriavidus necator without using additives such as stabilizing agents. The sizes and composition of nanoparticles were characterised by UV-Vis spectrophotometer, transmission electron microscopy, energy dispersive spectra, and ImageJ software.
    Results
    Stable bio-gold nanoparticle was formed by using metalophilic bacterium Cupriavidus necator. High uniformity was observed in the presence of 1.55 mg/ml dry biomass, 1 mM Hydrogen tetrachloroaurate and 25 mM formate.
    Conclusions
    Microbial synthesis of nanoparticle, such as gold, is an easy and eco-friendly method to preparation of stable nanoparticles.
  • Mohammadkhani Sh Page 32
    Background and Aims
    Substance abuse by adolescents is one of the most important health challenges throughout the world. This study was performed to estimate the prevalence of cigarette smoking, alcohol drinking and illegal drugs use among Iranian adolescents.
    Method
    A total of 2538 secondary and high school students were selected through cluster sampling from 10 provinces in Iran and were surveyed in regard to using alcohol, tobacco and other drugs through two questionnaires of the statue of drug use and risk and protective factors of drug use. Data were analyzed using descriptive statistics and multiple logistic regression.
    Results
    Of all students aged 13–18 years, 18.8% (7.5% of females and 29.8% of males) reported using at least one drug in their lifetime. Tobacco (14.7%) and Alcohol (9.8%) were the most prevalent used drugs. Prevalence rate of using other illicit drugs was 2.5%. There were clear gender and age differences in the prevalence of illicit drug use, in a way that more males than females reported illicit drug use (OR=4.5) and the lifetime prevalence of illicit drug use increased with age (OR=5.4). Finally, poor academic achievement (OR=3.3) and family history of drug abuse (OR=1.3) showed significant relationships with use of other illicit drugs by adolescents.
    Conclusion
    According to this study, soft drugs (Alcohol, cigarette) are more prevalent than other drugs among Iranian students. Since cigarette smoking and alcohol drinking are gateways for using other drugs, preventive programs should be aimed at reducing use of them in lower ages.
  • Hatam N., Bastani P., Ahmadloo N., Kiadaliri Aa Page 49
    Background and Aims
    Health related quality of life is one of the important concepts that nowadays is considered along with other quantitative criteria like life expectancy and survival in health service systems, but its significance is more obvious in degenerative diseases and long term treatments such as cancers. In this study we compared health related quality of life in breast cancer patients undergoing either Docetaxel –Adriamicine - Cyclophosphamide (TAC) or 5-FU- Adriamicine – Cyclophosphamide (FAC) regimens.
    Method
    This study was conducted in a double blind cohort design on 100 patients with positive - node breast cancer treated by TAC or FAC regimens. The international standard questionnaire (EORTC QLQ-C30) was used to evaluate health related quality of life at the start and end points of chemotherapy period. Data were analyzed by independent t-test at the significant level of 0.05.
    Results
    Results showed the same scores of quality of life at the first session of chemotherapy in both groups and in 4- month follow up, at the end of chemotherapy, mean score of quality of life in both groups decreased but it reduced more in TAC group.
    Conclusion
    Chemotherapy regimens can decrease patients` quality of life greatly. So reinforcing the relationship between patients and their families, society and treatment team in addition with using supportive methods and counseling groups can maintain the level of patients` quality of life greatly.
  • Kazemipour M., Ebrahimi Rahmani M., Ansari M Page 59
    Background and Aims
    Losartan is a non-peptide potent antihypertensive agent that acts through blocking angiotensin II receptors. Hyzaar® is a combination product that contains two drugs, losartan and hydrochlorothiazide, used to lower high blood pressure. There are some reports regarding simultaneous measurement of the drugs in pharmaceutical and biological samples which includes HPLC, CE, CEC, and multisyringe chromatography.
    Methods
    UV-V is spectra of standard solutions of losaratan and hydrochlorothiazide were prepared separately and together in combination with various concentrations of the drugs. To determine these two drugs simultaneously without any preliminary treatment, losartan was determined by ratio derivative spectrophotometry at third derivation with ∆λ = 10 nm at 246.3 nm, and hydrochlorothiazide was determined at first derivation with ∆λ = 5nm at 334.4 nm. This method was used to determine the two drugs in real samples of tablets.
    Results
    The method had a good linearity in the concentration range studied (r > 0.999). Precision of the method revealed that RSD% was lower than 2.10 and 1.79 for losartan and hydrochlorothiazide, respectively. Accuracy of the method on the basis of error% was lower than 3.3% for losartan and 2.3% for hydrochlorothiazide. Based on the validation results, it could be concluded that the method was reliable and valid for determination of the drugs in their preparations. Real sample analysis showed that tablets had 84.9% hydrochlorothiazide and 92.6% losartan compared to label amount of the drugs.
    Conclusions
    Results depicted a simple, valid, inexpensive and reliable method for simultaneous determination of the two drugs in pharmaceutical preparations applicable to the quality control laboratory of pharmaceutical industries.
  • Afhami N., Sahebozamani M., Sefaddini Mr, Ghahreman Tabrizi K Page 70
    Background and Aims
    Forward head posture deformity is a disorder in head weight balance condition leading to some alterations in cervical muscles, strength. This research aimed to determine the strength of deep and superficial cervical flexor muscles in female students with forward head posture compared to the normal group.
    Methods
    From the total of 724 female students in Shahid Bahonar University taking physical education I course, 60 students were enrolled into the two equal groups of with and without forward head posture. For selecting subjects, Posture screen test, New York test and lateral photography in stand position were used. Pressure Biofeedback device was applied to investigate the strength of cervical muscles during two craniocervical flexion test (CCFT) and combination test. To ensure proper performance of tests, Surface Electromyography was used.
    Results
    The two groups showed significant difference in deep cervical muscles strengths (P=0.002), while there was no significant difference between the two groups in superficial flexor muscles strength (P=0.803).
    Conclusion
    Since activation of superficial cervical flexor muscles leads to deep cervical flexor muscles inactivity, designing training programs involving just deep flexor muscles seems to be essential in individuals with forward head posture deformity.
  • Soltani Shal R., Karshki H., Aghamohammadian Sharbaf Hr, Abdekhodaee , Bafandeh H Page 79
    Background and Aims
    The Quality of School Life (QSL) is an issue that in the recent decade has got special attention for its influential role in student's life and it is defined as the level of quality of different aspects related to the student's life in school. Since students are future managers of the society, and spend most of their life time at school, identifying the factors that can threaten their life quality is very important and this requires an efficient instrument for precise evaluation. The aim of this study was to investigate psychometric characteristics of the Quality of School Life Questionnaire (Anderson & Brouck, 2000) in Iranian population.
    Method
    In this study, 331 students aged 11-16 years (115 girls/ 216 boys) were selected through multistage cluster sampling and Morgan table for sampling. Anderson & Brouck Quality of School life questionnaire was evaluated in regard to its construct validity (explanatory factor analysis and internal consistency), convergent validity, reliability (internal consistency) and Pearson correlation index in the studied group. Data were analyzed through SPSS.18 software.
    Results
    In explanatory factor analysis, 5 factors (Opportunity, Adventure and Achievement, General Satisfaction, Negative Affect, Social integration and Quality of school life were extracted. The reliability of the mentioned factors was respectively 0.70, 0.76, 0.70, 0.71, 0.72 and 0.85 by calculating Cronbach's alpha.
    Conclusion
    Considering the results of this study, the Quality of School Life Questionnaire has good validity and reliability, and can be used for evaluating Quality of School Life in Iranian Secondary school students.
  • Solati Dehkordy K., Adibi P., Ghamarani A Page 94
    Background and Aims
    Psychological treatment and the efficacy of drug therapy are considered to be useful in quality of life and symptoms of patients with irritable bowel syndrome. The aim of this study was to examine the effects of cognitive-behavior therapy associated with drug therapy in comparison to drug therapy alone on the quality of life and symptoms of IBS patients with diarrhea predominance.
    Method
    This study was a randomized clinical trial on 64 IBS patients. The patients were selected according to Rome-III criteria, and were divided into the two groups. Bowel Symptoms Severity and Frequency Scale (BSS-FS) and Quality Of Life (QOL-IBS) were used for evaluation of patients’ symptoms. The first group underwent cognitive-behavior therapy with medication therapy, and the second group only received medication. Data were analyzed using analysis of multiple covariances (MANCOVA).
    Results
    The two groups showed significant difference in the QOL-IBS in post treatment and follow-up stages (P<0/05). There were significant differences in the severity and frequency of IBS symptoms between the two groups after the study period (P < 0.05). However, no significant difference was observed at follow-up stage between the two groups (P > 0.05).
    Conclusion
    Cognitive-behavior therapy associated with drug therapy can be useful in IBS patients with diarrhea predominance. However, stopping this treatment may lead to recurrence of the symptoms.
  • Shafiei M Page 104
    In Iran 8% of HIV- infected cases are women. Since most of them are young and in childbearing ages, in case of becoming pregnant and not receiving preventive measures, they can infect their child. Without Preventive measures transmission rate is 15 to 45 percent. Several factors such as sever stage of HIV and AIDS, CD4 low count, high viral loud, acute retroviral phase, STDs, vaginal delivery, maternal age, maternal substance and alcohol abuse, chorioamnionitis, neonate low birth weight or prematurity, PROM and breast feeding increase the rate of mother to child transmission. This paper aims to present national strategies for Prevention of Mother to child Transmission (PMTCT) including consultation before pregnancy, counseling and testing during pregnancy, Anti Retro Viral (ARV) prophylaxis for HIV positive pregnant women, safe delivery, post partum evaluation and intervention, infant evaluation and monitoring and infant feeding by formula.