فهرست مطالب

فصلنامه آبزیان و شیلات
پیاپی 4 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/11/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ثمانه اصغری، محمدرضا احمدی، فلورا محمدی زاده، محمود ابراهیمی، کیوان اجلالی، شیوا آقاجری، غلامعلی اکبرزاده صفحه 1
    به منظور بررسی تنوع و تراکم شکم پایان رسوبات بستر سواحل ایرانی دریای عمان(از تنگه هرمز تا خلیج گواتر) تعداد 10 ایستگاه ثابت نمونه برداری(هر 30 مایل دریایی یک ایستگاه) انتخاب گردید. جهت انجام این مطالعه از کشتی فردوس 1 و برای نمونه برداری از رسوبگیر ون– وین با مساحت 1/0 مترمربع در سه تکرار استفاده شد و علاوه بر آن پارامترهای فیزیکی و شیمیایی از قبیل درجه حرارت، شوری، اکسیژن محلول وpH با استفاده از دستگاه CTD مورد سنجش قرار گرفت. نمونه های جمع آوری شده با الکل %95 تثبیت و با رزبنگال رنگ آمیزی گردید. در بررسی حاضر جمعا تعداد 71 جنس متعلق به 43 خانواده از شکم پایان مورد شناسایی قرار گرفت. طبق نتایج بدست آمده خانواده های غالب شکم پایان از نظر درصد فراوانی به ترتیب شامل Nassaridae 27%، Retusidae 16%، Pyramidellidae 12%، Cyclostrematidae 8% و Scaphandridae 7% بوده است. نتایج نشان می داد تنوع و تراکم شکم پایان در دریای عمان، تحت تاثیر بادهای موسمی جنوب غربی اقیانوس هند قرار دارد، بطوری که فراوانی آنها در بعد از مانسون تابستانه افزایش و تنوع آنها کاهش یافت ولی فراوانی شکم پایان در دو وضعیت پیش و پس مانسون از نظر سطح آماری دارای اختلاف معنی دار نبود(05/0P>).
    کلیدواژگان: تنوع، تراکم، شکم پایان، دریای عمان، مانسون
  • اردیس آزور، مازیار یحیوی، علیرضا سالارزاده، پرویز زارع، مجتبی نادری صفحه 13
    انواع کرم های پرتار با توجه به ارزش غذایی مناسب و برابری نسبی ارزش غذایی آنها با نیازهای انواع آبزیان، مانند میزان پروتئین و چربی و دارا بودن انواع اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه، مورد توجه قرار گرفته اند. در این مطالعه 180 عدد کرم با میانگین وزنی 25/0 گرم از منطقه جزر و مدی سواحل بندر عباس در پاییز سال 89 به صورت تصادفی جمع آوری شدند. نمونه ها با سه نوع تیمار غذایی، غذای تجاری پست لارو، ماکروجلبک سبز(Entermorpha) و ماکروجلبک قرمز(Grasilariya) به مدت 60 روز و با سه بار تکرار، تغذیه شدند. میزان اکسیژن، شوری، درجه حرارت و pH برای ظرف تیمارها به ترتیب 5/6 و 5/38 و 25 و9/7 اندازه گیری شده و مدت زمان روشنایی در طی شبانه روز به صورت 12 ساعت روشنایی، 12 ساعت تاریکی برای تمامی تیمارها به صورت یکسان در نظر گرفته شد. میزان پروتئین، چربی، رطوبت و خاکستر برای نمونه های تغذیه شده با غذای تجاری و ماکروجلبک سبز و ماکروجلبک قرمز به ترتیب(81/8، 39/2، 59/87، 12/1) و(71/7،36/2، 61/87، 85/0) و(91/8، 27/2، 25/86، 97/0) و برای تیمار شاهد از طبیعت (76/7، 19/2، 26/86، 92/0) درصد محاسبه گردید. بیشترین میزان پروتئین و چربی به ترتیب در تیمارهای ماکروجلبک قرمز و غذای تجاری و کمترین میزان آن در تیمارهای ماکروجلبک سبز و تیمار شاهد از طبیعت محاسبه گردید. هر چند که نسبت به همدیگر تفاوت معنی داری در بین تیمارهای آزمایشی مشاهده نشد(05/0
    کلیدواژگان: ترکیبات شیمیایی، کرم پرتار، ماکروجلبک سبز، ماکروجلبک قرمز
  • غلامرضا بناگر، حسین رحمانی، سمانه گل محمدی، داریوش مقدس صفحه 21
    تحقیق حاضر، به منظور اندازه گیری و مقایسه فلز سنگین کادمیم در بافت کبد و عضله گونه سیاه ماهی(Capoeta capoeta) در بهار 1389 در رودخانه تجن استان مازندران انجام شد. نمونه های ماهی به کمک دستگاه الکتروشوکر از 4 ایستگاه مختلف صید شد. جهت استخراج فلز از بافت کبد و عضله ماهیان از روش هضم شیمیایی با استفاده از دستگاه ماکروویو و دستگاه جذب اتمی استفاده شد بررسی واریانس ها بر اساس تست لون در مورد بافت عضله سیاه ماهی نشان داد که فلز کادمیم دارای واریانس های یکنواخت می باشد (ANOVA، p>0.05) بررسی واریانس ها بر اساس تست لون در مورد بافت کبد سیاه ماهی نشان داد که فلز کادمیم دارای واریانس های غیر یکنواخت می باشد (ANOVA، p≤0.05). بررسی نتایج بدست آمده توسط جذب اتمی عناصر نشان داد که تجمع فلز سنگین در گونه مورد بررسی در بافت کبد بیشتر از بافت عضله است (ANOVA، p≤0.05). مقایسه نتایج بدست آمده با استاندارد جهانی نظیر سازمان بهداشت جهانی، نشان داد که غلظت عنصر کادمیم در بافت کبد و عنصر کادمیم در عضله گونه ماهی مورد بررسی بالاتر از حد استاندارد می باشد.
    کلیدواژگان: رودخانه تجن، فلزات سنگین، بافت عضله، کبد، Capoeta capoeta
  • سیامک بهزادی، محمود ابراهیمی، محمد درویشی، علی سالارپوری، محمدصدیق مرتضوی صفحه 31
    به منظور مطالعه فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب جهت انتخاب بهترین محل برای نصب زیستگاه های مصنوعی در آب های حوضه مرکزی، بندر لنگه و غرب استان هرمزگان، منطقه حد فاصل بین جنوب جزیره قشم تا جزیره هندورابی به ده ترانسکت(Transect) ده مایلی، و هر یک ازآنها به 3 زیرترانسکت(Sub transect)(خطوط ساحلی تا عمق 10متر، 20-10 مترو20تا 30 متر) عرضی تقسیم شد. در این مطالعه از دو شناور تحقیقاتی متعلق به پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و ایستگاه تحقیقات نرم تنان خلیج فارس استفاده گردید. نمونه برداری ها توسط دستگاه CTD، به صورت فصلی بوده و روش نمونه برداری تصادفی ساده جهت این تحقیق برگزیده شد. نتایج حاصل ازآزمون آنالیز واریانس یک طرفه تست توکی درسطح اعتماد 95 درصددرخصوص مقایسه میانگین دمای آب، شوری، اکسیژن اشباع، اکسیژن محلول، کلروفیلa وکدورت در چهار فصل نشان دهنده اختلاف معنی داری در ترانسکت های مورد بررسی می باشد (05/0P<). اما نتایج حاصل ازهمین آزمون برای فاکتورهای بررسی شده فوق الذکر نشان دهنده اختلاف معنی داری برای آنها درلایه های عمقی(ایستگاه های یک، دو و سه در هرترانسکت) مورد بررسی نبوده(05/0p>). به علاوه نتایج حاصل ازهمین آزمون در همین سطح آماری مورد بررسی نشان دهنده اختلاف معنی داری برای برخی از این فاکتورها درسه حوضه جنوب جزیره قشم، حوضه شهرستان بندرلنگه وحوضه بندرحسینه تا جزیره هندورابی می باشد(05/0p<). از بین اختلافات مشاهده شده درحوضه جنوب جزیره قشم می توان به اختلاف بین کدورت در ترانسکت بندر مسن با سه ترانسکت دیگر این حوضه اختلاف معنی داری مشاهده شده(05/0P<)، اما سایر شاخص های مورد بررسی در این حوضه احتلافی با یکدیگر نداشتند(05/0p>). براساس فاکتورهای مورد بررسی اولویت ترانسکت های اسکله بهمن، جزیره هنگام، بندر صلخ و جزیره هندورابی خوب و این شاخص برای سایر ترانسکت ها جهت استقرار زیستگاه های مصنوعی متوسط به دست آمد.
    کلیدواژگان: فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب، زیستگاه مصنوعی، استان هرمزگان، خلیج فارس
  • عیسی کمالی، حجت الله فروغ فرد، رضا دهقانی، علی سالارپوری صفحه 39
    در این تحقیق ماهی سنگسر معمولی (Pomadasys kaakan) از شهریور 1381 تا آذرماه 1382 مورد بررسی قرار گرفتند. در طی 15 ماه بررسی، جمعا 477 ماهی سنگسر معمولی جمع آوری شد. و تغذیه آن مورد بررسی قرار گرفت. شاخص خالی بودن معده (CV) در کل نمونه ها محاسبه گشت و مقدار 69/75 بدست آمد. همچنین ترجیح غذایی (FP) برای هر نوع غذا محاسبه گشت که به ترتیب برای خرچنگ، میگو، سایر سخت پوستان، ماهی، خیار دریایی، ماهی مرکب و هشت پا برابر 8/39، 07/7، 4/27، 58/18، 4/4، 77/1 و 88/0 بود. نتایج نشان داد که سنگسر معمولی از ماهیان کم خور بودند. و غذای مصرفی اصلی سنگسر معمولی را سخت پوستان بخصوص خرچنگ و غذای جانشینی آن را میگو و ماهی تشکیل می دادند. غذای تصادفی این ماهی شامل ماهی مرکب، خیار دریایی و هشت پا بود.
    کلیدواژگان: تغذیه طبیعی، ماهی سنگسر، ضریب خالی بودن معده، ترجیح غذایی، هرمزگان، خلیج فارس
  • مجید محمدنژادشموشکی، زینب اسماعیلی، مراد محمد شکیبا صفحه 45
    یکی از مسائل مهم در آبزی پروری نیاز به بدست آوردن یک تعادل بین سرعت رشد ماهی و استفاده بهینه از غذای فراهم شده است. پرورش موفقیت آمیز ماهیان(از جمله ماهی سفید) به قابلیت دسترسی به غذای مناسب جهت تغذیه بستگی دارد تا بتواند سلامتی و رشد را بخصوص در مراحل نوزادی تضمین نماید. رشد جبرانی یک فاز از رشد سریع به دنبال محدودیت غذایی در اثر شرایط بحرانی است که در گونه های زیادی چه سردآبی و چه گرمابی مشاهده شده است. این آزمایش به مدت 6 هفته در تابستان سال 1388 و در مرکز تکثیر و پرورش ماهیان استخوانی سیجوال بندرترکمن در استان گلستان انجام گرفت. با توجه به اهمیت فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب و تاثیر آنها بر تغذیه و در نهایت رشد ماهیان، این عوامل در تمام مدت پرورش به طور دقیق کنترل گردید به طوری که میزان اکسیژن محلول برابرppm 06/0±09/7، دما برابر2/0±61/24 و pH در طول آزمایش برابر 01/0±98/7 اندازه گیری گردید. بچه ماهیان سفید در طول دوره آزمایش با غذای SFK که دارای: رطوبت 7/8%، خاکستر 2/11%، پروتئین 32% و چربی 5/10% بود، تغذیه شدند. آزمایشات در 4 تیمار و 3 تکرار بصورت زیر انجام گرفت: تیمار A: یک هفته گرسنگی + یک هفته غذادهی، تیمار B: دو هفته گرسنگی + دو هفته غذادهی، تیمار C: سه هفته گرسنگی + سه هفته غذادهی، تیمار D: 6هفته غذادهی کامل. نرخ غذادهی براساس 10 درصد وزن بدن کل بچه ماهیان یک تکرار، در روز صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین تیمارهای مورد بررسی از نظر وزن بدن بچه ماهی اختلاف معنی دار آماری مشاهده می گرد(p<0.05). بیشترین افزایش وزن را بچه ماهیان در 6 هفته غذادهی کامل داشتند و با افزایش گرسنگی رشد کاهش پیدا کرد.
    کلیدواژگان: رشد جبرانی، گرسنگی، شاخص های رشد، بازماندگی، بچه ماهی سفید
  • مانی مهین، آرش باقری صفحه 53
    در این طرح از پلی استر رزین به عنوان یک ماده فیکس کننده جهت فیکس کردن نمونه های آبزیان برای استفاده های آموزشی استفاده گردید که مزیت هایی مانند نداشتن بوی بد، عدم سرطان زایی، ثبات رنگ حمل و نقل آسان و ماندگاری بیشتر را نسبت به روش های معمول موجود که استفاده و نگهداری نمونه ها در محلول فرمالین است را دارا می باشد. بدین منظور ابتدا دز مناسب سخت کننده ای که باید با رزین مخلوط می گردید بدست آورده شد سپس به سه روش متفاوت نمونه ها در رزین قرار گرفت که در نهایت با استفاده از امتیاز دهی به مهمترین فاکتور هایی که می تواند در تثبیت نمونه در رزین حائز اهمیت باشد سه روش با هم مقایسه گردید. در روش اول از ماهی تازه برای قرار گرفتن در رزین استفاده شد که فقط در مورد ماهیان خیلی کوچک می تواند کاربرد داشته باشد، در روش دوم از فرمالین قبل از قرار دادن نمونه ها در رزین استفاده گردید اما نتایج بدست آمده نشان دهنده کدورت ناشی از وجود آب در نمونه بود. در روش سوم از استن به عنوان یک ماده آبگیر بعد از تثبیت نمونه ها بوسیله فرمالین استفاده گردید که نتایج بهتری را نسبت به دو روش قبل داشت که باعث تهیه نمونه هایی با شفافیت بیشتر، کدورت کمتر و یک دست بودن نمونه نسبت به دو روش قبل گردید.
    کلیدواژگان: رزین، ماهی، تثبیت
  • محمد نیرومند، میرمسعود سجادی، مازیار یحیوی، محمد اسدی صفحه 63
    این آزمایش به مدت چهار هفته به منظور بررسی تاثیر سطوح مختلف بتائین جیره بر میزان مقاومت بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) در برابر استرس های محیطی شامل کمبود اکسیژن، شوری بالا، دمای بالا، pH بالا و پایین، انجام شد. این آزمایش در قالب چهار جیره با سطوح مختلف بتائین شامل صفر(C)، 4/0% (4/0B)، 8/0% (8/0B) و 2/1% (2/1B) به طور جداگانه در سه تیمار آزمایشی و یک تیمار شاهد و هر تیمار شامل سه تکرار انجام شد. در هر تکرار چهل قطعه بچه ماهی با وزن متوسط 15/0±67/0 گرم ذخیره سازی شده و روزانه طی 5 وعده غذادهی شدند. میزان غذادهی روزانه 4 تا 5/4 درصد وزن بدن بود. با بررسی فاکتورهای بقا و مقاومت در برابر فاکتورهای محیطی در پایان دوره مشخص شد که کلیه تیمارهای بتائین از نظر مقاومت در برابر pH بالا و پایین و مقاومت در برابر دمای بالا به طور معنی داری از تیمار کنترل بهتر بودند. همچنین تیمار 4/0B از لحاظ مقاومت در برابر شوری بالا و تیمار 8/0B از لحاظ مقاومت در برابر کمبود اکسیژن به طور معنی داری از تیمار کنترل بهتر بودند(05/0> P). آزمایش حاضر نشان داد که اضافه نمودن بتائین به جیره می تواند تاثیر مطلوبی بر مقاومت در برابر استرس ها در بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان داشته باشد.
    کلیدواژگان: بتائین، قزل آلای رنگین کمان، استرس های محیطی، غذادهی، مقاومت، جیره
|
  • Asghari S., Ahmadi M.R., Mohammadizadeh F., Ebrahimi M., Ejlali K Page 1
    study on diversity and density of Gastropoda in sediments of Oman Sea (Hormoz strait – Quatr Bay)10 stations were selected. In this study Ferdous 1 vessel and a 0.1 m2 Van-Veen grab sampler was used for collecting sedimens in addition to the physical and chemical parameters such as temperature, salinity, dissolved oxygen and pH using the CTD module. Ethanol 95% and Rosebengal were used for fixing and staining. In this study 71 genera of 43 families of Gastropoda were identified. Among the identified groups, Nassaridae 27%, Retusidae 16%, Pyramidellidae 12%, Cyclostrematidae 8% and Scaphandridae 7% were dominant groups. Results show that diversity and density of Gastropoda in Oman Sea, affected by the southwest Indian Ocean monsoon winds. As far as the frequency of them will be increased and their diversity will be decreased after summer monsoon. But the density of Gastropoda did not show significant difference among before and after Monsoon.
  • Edris Azvar, Maziyar Yahyavi, Alireza Salarzadeh(), Parviz Zare(), Mojtaba Naderi Page 13
    Polychaetes worms types according to the relative equity value of proper food and their nutritional value, types of aquatic requirements, such as protein and fat and having kinds of fatty acids and amino acids, have been considered. In this 180 number-weighted average 0.25 grams of worms of coastal tidal zone in the fall of Bandar Abbas, 89 were randomly collected. Samples treated with three types of food commercial post larval food, green macro algae (Entermorpha) and red macro algae (Grasilariya) for 60 days and repeated three times, were feed. Oxygen, salinity, temperature and pH for treatments within 6.5 and 38.5 respectively and 25 and measured 7.9 and duration of light during the day to 12 hours light, 12 h dark for all treatments as Were considered equal. Protein, fat, moisture and ash for the samples fed with commercial food macro algae macro algae red and green, respectively (8.81, 2.39, 87.59, 1.12) and (7.71,2.36, 87.61, 0.85) and (8.91, 2.27, 86.25, 0.97) and control treatment of nature (7.76, 2.19, 86.26, 0.92) Percentage was calculated. Most protein and fat respectively in red and treatments macro algae food commercial and the lowest in the treatments and control treatment macro algae green nature calculated. However, significant differences compared to each other in between treatments were observed (P>0.05).
  • Gholam Reza Banagar, Hossein Rahmani(), Samane Golmohammadi(), Dariush Moghaddas Page 21
    The present study aims to determine the concentration of heavy metal Cd in the muscle and liver tissues of fish space including the Khramulia (Capoeta capoeta). This study was conducted in Tajan rive, Mazandaran province, Iran. Sampling was carried out by electroshocker at four stations in spring 2010. Microwave digestion method and atomic absorption spectrometry were employed to measure the concentration of heavy metals in samples. Levene’s test was used to assess the equality of variances. Variances of Cd were homogenous in the muscle (P > 0.05) and Variances of Cd were unhomogenous in the liver tissue (P ≤ 0.05). The results of atomic absorption showed that heavy metals accumulation in liver were greater (P ≤ 0.05) than muscle at this space. The highest accumulations of Cd were in the liver of this space, respectively (P ≤ 0.05). The comparison of the results of study with the recommended maximum limits by the World Health Organization showed that the concentrations of Cd in liver and Cd in the muscle tissue of studied space were higher than standard limits.
  • Behzadi S., Ebrahimi M., Darvishi M., Salarpouri A., Mortazavi Page 31
    Coastal waters of the Persian Gulf were investigated for the purpose of selecting the best place for artificial reef installation based on some of physical parameters of water in the central, Bandar Lengheh and west of Hormuzgan province. In this study, some of physical parameters of waters were studied seasonally. For this purpose, from the south of Qeshm Island to Hendorabi Island was divided to 10 transects, and each of them was partitioned to 3 sub transect (Coastal line to 10, 10 – 20 and 20 – 30 meters), also random sampling and CTD apparatus were used for data collection. The results of variance Analysis were performed that there was a difference in average of temperature, salinity, oxygen saturate, oxygen dissolved, chlorophyll a and turbidity in whole of the transects seasonally (P<0. 05), (but this test was not varied for total parameters in whole of stations (Coastal line to 10, 10 – 20 and 20 – 30 meter)(95% confidence interval). Also some of these parameters differ in south of Qeshm island, Bandar Lengeh and Bandar Haseneh to Hendorabi island sections (P<0. 05).Chlorophyll a parameter was resulted different in the Bandar Masen and Bandar Salakh transects with Bahman jetty and Hengam island transects (P<0. 05), but other parameters do not showed significant difference in this area (South of Qeshm island) with together (P>0. 05), except turbidity parameter, that it was differ between Bandar mesan transect with 3 other transects in south of Qeshm island (P<0. 05). Finally, Bahman jetty, Hengam island, Bandar salakh and Hendorabi island obtained good transects and other transects selected average transects based on some of physical parameter of water for artificial reefs installation.
  • Kamali E., Dehghani R., Forooghi Fard H., Salarpouri A Page 39
    Food and feeding habits of the Javelin grunter (Pomadasys kaakan) were studied from a total of 477 Javelin grunter collected in Hormuzgan waters between September 2002 and December 2003.Capacity vacancy of stomach (CV) calculated 75.69 in total spacemen’s. Food priority (FP) were for crab, shrimp, other crustacean, fish, sea cucumber, cuttlefish and octopus 39.8,7.07, 27.4, 18.58, 4.4, 1.77 and 0.88 respectively.Result showed that this fish was underfeeding. Main food for Javelin grunter was crustacean specially crab. Subsidiary foods were fish and shrimp and random foods were Octopus, sea Cucumber and Cuttlefish
  • Mohammad Nejad Shamoushakim., Esmaeeli, Kh.(), Shakiba, M. M Page 45
    One of the major problems in aquaculture need to achieve a balance between growth rate and optimal use of fish meal is provided. Successful breeding fish (such as kutum) to the ability to access food, nutrition and health could depend on to grow, especially in the larval stage guarantee. A compensatory growth phase of rapid growth following feed restriction in effect in such critical situations is what a lot of cellar and what has hydrothermal. This experiment for 6 weeks in the summer of 2009 and in Center for cultural and breeding of bony fish Syjuval, Bandar Turkman in Golestan province was conducted. Given the importance of factors physico chemical water and their impact on nutrition and ultimately the growth of fish, these factors all the time growing precisely control was so that the amount of dissolved oxygen against ppm 7.09 ± 0.06, the temperature equal to 24.61 ± 0.2 and pH during the test 7.98 ± 0.01 was measured. Kutum fry during the experiment with food that has SFK: moisture 8.7 %, Ash 11.2 %, protein 32 % fat and 10.5 % was fed. Experiments in four treatments and three replications following were: Treatment A: One week starvation + a week feeding, treatment B: two-week starvation + two weeks feeding, treatment C: three-week starvation + three weeks of feeding, treatment D: 6 weeks feeding complete. Feeding rate of 10 percent based on total body weight of fish a repeat fry, took a day. The results showed that treatments were between body weight of fish are significant differences observed dust (P <0.05). The highest weight gain in six weeks feeding fry were completely growth and increased starvation decreased.
  • Mahin M., Bagheri A Page 53
    In this study, Polyester Resin was used as a fixing material for fixing aquatics samples for education uses and that have advantages such as not having stink, anti-Carcinogen, stability of color, easy transportation and more durable than actual common methods which are used to keep samples in Formalin solution. Hence, first proper dosage of a stiffener that must be mixed with Resin was Resin and finally they compared three methods by using scoring to the most important factors which can be significant in stabilization of sample.In the first method, fresh fish was used in Resin which can be utilized just for small fish. In the second method, Formalin was used before putting samples in Resin, but achieved results show a kind of blurring in samples.In the third method, acetone was used as an absorbing material after stabilization of samples by Formalin that has better results rather that former two of hers methods that prepares samples with higher clearance and lower blurring and being more homogeneous compared to her two former methods.
  • Niroomand M., Sajjadi M.M., Yahyavi M.(), Asadi M Page 63
    This study was done to investigate the effect of different levels of betaine supplementation in the diet of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) fry on survival and resistance to environmental stresses (hypoxia, high temperature, high salinity, and high and low pH). Four treatments (diets) were used as control (without betaine supplementation), B0.4 (0.4% Betaine), B0.8 (0.8% Betaine) and B1.2 (1.2% Betaine) with three replicates. 40 fish (average weight: 0.67 ± 0.15 g) were stocked in tanks and were fed 5 times daily. Fish were fed 4 – 4.5% body weight per day. There were significant differences in survival and resistance to environmental stresses (hypoxia, high temperature, high salinity, and high and low pH) among different treatments. Resistance to environmental stresses in fish fed experimental diets were higher than control diet (P < 0/05). Resistance to hypoxia was significantaly better in B0.4 compared with control diet (P < 0/05). The results of the present study showed that dietary betaine supplementation have desirable effect on resistance to environmental stresses in rainbow trout fry.