فهرست مطالب

فصلنامه آبزیان و شیلات
پیش شماره 1 (بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/08
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقایسه اثرات هندلینگ پس از صید، بر کیفیت و راندمان میگوی پرورشی استان هرمزگان
    یوسف آفتاب سوار، سید حسن جلیلی، محسن ملکوتی، حجت الله فروغی فرد، شهروز طاهری صفحه 1
    در این بررسی، شرایط هندلینگ و عملیات پس از صید تاثیر گذار بر افت کیفی میگوی پرورشی استان تا رسیدن به مجتمع های فرآوری مورد بررسی قرارگرفت. گشت های تحقیقاتی و ارزیابی های مورد نظر روی 60 استخر پرورش میگو (تیاب شمالی و جنوبی) در هنگام برداشت و همچنین زمان تخلیه میگو در مجتمع های فرآوری در بندرعباس انجام شد. داده های بدست آمده حاصل از ثبت زمان ها و ثبت درجه حرارت های زنجیره سرمائی بود. نمونه ها از حیث شاخص ارگانولنیک (درصد میگوهای سر قرمز شده، سر شل شده و شکسته شده)، دمای میگو زمان رسیدن به کارخانه، ازت کل فرار (TVN)، پی اچ، میزان جذب متابی سولفیت سدیم در گوشت میگو و همچنین فاکتورهای باکتریولوژی شامل (شمارش کلی میکروارگانیسم ها، شمارش کلی فرمها، اشریشیاکلای و ویبریوپاراهمولیتیکوس)مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور حذف برخی از زمان ها و مراحل و کوتاه شدن عملیات آماده سازی و هندلینگ، روش CSW ((آب سرد شده دریا) نیز به عنوان یک روش پیشنهادی با روش فعلی رایج هندلینگ پس از صید تا رسیدن به مجتمع فرآوری انجام و مقایسه گردید. از مجموع نتایج بدست آمده و مشاهدات انجام شده می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر هندلینگ پس از صید میگوی پرورشی در استان هرمزگان به دلیل سوء مدیریت و توقف های غیر معمول، زمان ها و درجه حرارت های ثبت شده در عملیات، مطلوب نمی باشد. در حالی که در تیمارهای روش پیشنهادی CSW با حذف برخی مراحل و عملیات، این معضل را محدود نموده و خطاها و عدم آگاهی نیروی انسانی را به حداقل ممکن کاهش داده به طوریکه می توان میگوها را با این روش بیش زا 14 ساعت سالم و بدون ضایعات ارگانولنیک نگهداری نمود.
    کلیدواژگان: میگوی پرورشی، هندلینگ، کیفیت، متابی سولفیت سدیم، CSW
  • تاثیر تراکم مولدین آرتمیا اورمیانا درتولید سیست در استخرهای پرورشی
    رضا احمدی، لطیف اسماعیلی، سیاوش گنجی، نعمت پیکران، امیر شعاع حسنی صفحه 14
    یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در تولید سیست آرتمیادر استخرهای پرورشی، تعداد مولدین سیست زا و تراکم بیومس مولدین از نظر وزن آرتمیاهای بالغ در هرلیتر از آب استخرهای پرورشی می باشد. در این مطالعه تاثیر تراکم مولدین بر تولید سیست روزانه استخرهای پرورش آرتمیا با استفاده از روش های آماری، آنالیز واریانس و ضرایب هم بستگی، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این طرح حاکی از این است که با وجود تعداد کم تر مولدین سیست زا در حدود 5عدد در هر لیتر آب وبا تراکم وزنی بیومس آرتمیا در حد 1/0 الی 2/.گرم در لیتر، تولید سیست آرتمیا در دو ماهه اول دوره پرورشی(160کیلو گرم در هکتار) بسیار بیشتر از سه ماهه بعدی دوره پرورش، (47کیلو گرم در هکتار) بوده است و طی سه ماهه بعدی، اگرچه بر تعداد مولدین سیست زا (بیش از 20عدددرلیتر) و تراکم وزنی بیومس آرتمیا(2/0الی3/0گرم در هر لیتر) در استخرهای پرورشی افزوده شده ولی تولید سیست کمتر شده است (Sig: 0/000)
    کلیدواژگان: پرورش آرتمیا، تراکم بیومس، فراوانی ماده های مولد، تولید سیست در استخرهای پرورشی
  • بررسی اثرات جیره های غذایی حاوی مخمر ساکارومایسیس سرویزیا بر رشد، زنده مانی و مقاومت در برابر استرس های محیطی ماهی سوروم (Herus severus)
    مهدی پورداود، میر مسعود سجادی، امیر هوشنگ بحری صفحه 23
    این بررسی به منظور ارزیابی اثرات مخمر پروبیوتیک روی رشد، بازماندگی و مقاومت در برابر استرس های محیطی ماهی سوروم (Heros severus)، با استفاده از مخمر ساکارومایسیس سرویزیا (Saccharomyces cervisia) انجام شد. آزمایش به صورت طرح کاملا تصادفی در قالب 4 تیمار و 3 تکرار صورت پذیرفت. پروبیوتیک در سه سطح 1012×5/0، 1012×1 و 1012×2 سلول مخمر در کیلوگرم جیره غذایی مورد استفاده قرار گرفت. لاروهای سوروم به تعداد سه بار در روز و به فاصله زمانی 4 ساعت تغذیه شدند. نتایج نشان دادند که مخمرهای پروبیوتیک بر مبنای میزان بکار رفته، روی پارامتر های رشد (وزن نهایی، نرخ رشد ویژه، درصد کارایی پروتئین و نرخ بقاء) تاثیرات مثبت و معنی داری داشتند (05/0P<). همچنین ضریب تبدیل غذایی به طور معنی داری کاهش یافت (01/0P<). در آزمایش مقابله با استرس، سمیت آمونیاک 3 میلی گرم در لیتر، لاروهای سوروم تغذیه شده با جیره های حاوی مخمر نسبت به گروه شاهد از نرخ بقاء بالاتری برخوردار بودند. آزمایش نشان داد که توانایی مخمر ساکارومایسیس سرویزیا در تاثیر گذاری بر ارتقاء عملکرد رشد و بهبود وضعیت سلامتی ماهی سوروم نسبتا بالا می باشد.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، مخمر، ماهی سوروم، فاکتورهای رشد
  • تعیین الگوی برداشت،حداکثرثابت برداشت و بازگشت شیلاتی ماهی شیر (Scomberomorous commerson)در محدوده آب های استان هرمزگان
    محمد درویشی، احسان کامرانی، محمدرضا طاهری زاده صفحه 32
    ماهی شیر یکی از گونه های مهم سطح زیان درشت در استان هرمزگان محسوب می شود. میزان صید این گونه درسال 1386 بالغ بر 5912 تن گردید که این مقدار 13% از کل صید ماهیان سطح زی درشت را تشکیل داد. جهت برداشت پایدار از ذخایر ماهی شیر لازم است الگوی برداشت ٬ حداکثر ثابت برداشت و بازگشت شیلاتی مورد محاسبه قرار گیرد. به همین منظور اطلاعات مربوط به فراوانی طولی و وزنی درتمامی ماه های سال 1386 از3 تخلیه گاه اصلی بندرلنگه، بندرعباس و بندرجاسک در استان هرمزگان جمع آوری گردید. پیراسنجه های رشد L∞،K به ترتیب 24/150 سانتی متر، 66/0برسال به دست آمده واز آنجا ٬ میزان مرگ ومیر طبیعی 67/0 برسال به دست آمد وسپس مقدار حداکثر ثابت برداشت 1490 تن برآورد گردید. رابطه توانی W = a.FLbطول(سانتی متر) – وزن(گرم) این بررسی به صورت87/2 FL 2- 10× 86/1 W = محاسبه شد که نشاندهنده رشد همگون این گونه بود. الگوی برداشت نشان داد که حدود 50% از ماهیان صید شده قبل از اولین طول بلوغ موردبهره برداری قرار می گیرند. بیشترین مقدار بازسازی شیلاتی در مهر ماه و بامیانگین طولی 40 سانتی متر به دست آمد. جهت تصحیح الگوی برداشت مناسب این گونه٬ پیشنهادات ممنوعیت صید در زمان بیشترین بازگشت شیلاتی و تعدیل ابزار صید (گوشگیر سطح) ارائه می گردد.
    کلیدواژگان: ماهی شیر٬ الگوی برداشت٬ حداکثر ثابت برداشت٬ بازگشت شیلاتی٬آبهای ساحلی استان هرمزگان
  • شناسایی زئوپلانکتون های سواحل ایرانی دریای عمان و تنگه هرمز و مقایسه آنها در قبل و بعد از مانسون تابستانه با یکدیگر
    الهه سنجرانی، محمدرضا احمدی، احسان کامرانی، محمود ابراهیمی، ملیحه سنجرانی صفحه 43
    شناسایی و رده بندی زئوپلانکتون های جانوری و تعیین فراوانی آنها در آب های ایرانی دریای عمان در قبل و بعد از مانسون تابستانه از تنگه هرمز تا پسابندر در چابهار در سال 1386 صورت گرفت که طی آن 10 ایستگاه نمونه برداری تعیین گردید. جمع آوری زئوپلانکتون ها توسط تور کمرشکن (Closing Net) با چشمه 55 میکرون از عمق به سطح به صورت عمودی انجام و علاوه بر آن پارامترهای فیزیکی و شیمیایی از قبیل درجه حرارت، شوری، اکسیژن محلول، pH و کلروفیل a با استفاده از دستگاه CTD مورد سنجش قرار گرفت. در این بررسی 62 جنس از 11 شاخه جانوری شناسایی گردید. از میان گروه های شناسایی شده، پاروپایان با 25%، مژه داران دریایی با 22%، نیم طنابداران با 6%، نرم تنان با 2% گروه های غالب بودند. پاروپایان به عنوان مهم ترین زئوپلانکتون دریایی در این مطالعه در 4 راسته شناسایی گردیدند که سیکلوپوئیدا با یک خانواده و 2 جنس نسبت به سایر راسته ها غالبیت داشتند که جنس Oithona در قبل و بعد از مانسون22% از کل پاروپایان را به خود اختصاص داد. پراکنش و تراکم زئوپلانکتون ها در دریای عمان، تحت تاثیر بادهای موسمی جنوب غربی اقیانوس هند قرار دارد به طوریکه نتایج نشان می دهد فراوانی کل آنها در قبل از مانسون کمترین مقدار (17%) و در بعد از مانسون بیشترین مقدار (83%) را داشته است.
    کلیدواژگان: زئوپلانکتون، دریای عمان، مانسون، ایران
  • مقایسه روش های مختلف حمل و نقل پس از صید بر روی شاخص های فساد باکتریایی در گونه های ماهیان شوریده، هوور مسقطی و شیر
    حمیدرضا قیصریی، سید محسن بصری صفحه 55
    هدف از این بررسی مقایسه شاخص های فساد میکروبی در بعضی از این روش ها از قبیل خونگیری و تخلیه ی احشاء به تنهایی و به صورت توام در طی حمل در کنار یخ و بدون آن و یافتن بهترین روش در ماهیان مورد مطالعه بود. در این مطالعه تعداد 72 عدد ماهی از 3 گونه ی مختلف شوریده، هوور مسقطی و شیر و از هر گونه 24 ماهی به طور تصادفی انتخاب گردید و ماهیان هر گونه به 8 گروه تقسیم شدند. به این شکل که 3 عدد خونگیری، 3 عدد تخلیه ی امعاء و احشاء، 3 عدد خونگیری و تخلیه ی امعاء و احشاء و 3 عدد دیگر دست نخورده در کنار یخ حمل و نقل گردیدند. همین تعداد که شامل 12 ماهی بود با همین عملیات در دمای محیط حمل و نقل شدند. سپس آزمون های شمارش کلی باکتری ها و شمارش کلیفرم ها بر روی 8 گروه و در سه تکرار انجام شد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که در گونه های ماهیان مورد مطالعه، تخلیه ی امعاء و احشاء و خونگیری به تنهایی در پاره ای از موارد بدون تاثیر بارز اما استفاده توام از آنها در هر دو روش حمل کنار یخ و دمای محیط در پائین آوردن تعداد کلی باکتری ها و کلیفرم ها نقش موثری دارد. لذا بهترین روش دستکاری پس از صید در گونه های مذکور جهت کسب کیفیت نهایی مطلوب تر و افزایش زمان نگهداری مجموعه ی تخلیه ی احشاء، خونگیری و حمل در کنار یخ می باشد.
    کلیدواژگان: تخلیه ی امعاء و احشاء، خلیج فارس، خونگیری، فساد میکروبی، ماهی
  • بررسی میزان رشد فیتوپلانکتون Chlorella vulgaris و اثرات آن بر روی مواد مغذی پساب شهری
    سیده اطهره موسوی، مازیار یحیوی، محمدرضا طاهری زاده صفحه 64
    فیتوپلانکتون ها اساس تمام زنجیره های غذایی آبی هستند. کاربرد اصلی آنها در آبزی پروری مربوط به تغذیه می باشد اما در عین حال قادر به جذب مواد مغذی پساب و استفاده از آنها در جهت رشد خود می باشند. بدین منظور پرورش فیتوپلانکتون Chlorella vulgaris با استفاده از محیط کشت پساب شهری در تابستان 1387 در تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس مورد آزمایش قرار گرفت تا علاوه بر کاهش هزینه تولید، توانایی جذب مواد مغذی پساب و اثر تصفیه کنندگی آن سنجیده و مورد بهره برداری قرار گیرد. Chlorella vulgaris با تراکم یکسان درحجم های متفاوت پساب شهری (20، 40، 60، 80 و 100درصد) به منظور بررسی میزان رشد و با سه تراکم اولیه متفاوت (تراکم بالا 106×2 سلول در میلی لیتر، متوسط 106×1 سلول در میلی لیتر و پایین 105×5 سلول در میلی لیتر) به پساب تصفیه شده اضافه گردیدند. تعداد سلول در چهارده روز افزایش یافت و سرعت این افزایش در کشت های 80 و 100 درصد بیشتر بود. در پایان روز چهاردهم پرورش بیش از 80درصد نیترات، 56 درصد نیتریت و 80 درصد فسفات در همه کشت ها به جزء تراکم پایین حذف گردید. نتایج نشان داد که کارایی حذف مواد مغذی پساب به وسیله این سیستم فیتوپلانکتونی ارتباط مستقیم با فعالیت فیزیولوژیک و رشد سلول هایChlorella که تحت تاثیر تراکم اولیه بودند، داشت. به نظر می رسید که کشت های با یک تراکم فیتوپلانکتونی بالا، برای رسیدن به نتایج رضایت بخش از حذف مواد مغذی در مدت 10 روز به جای 14 روز سودمندتر بود.
    کلیدواژگان: Chlorella vulgaris، تراکم سلولی، حذف مواد مغذی، پساب شهری
  • ارزیابی فاکتورهای رشد و بهبود درصد بقاء در بچه ماهی کپور معمولی(Cyprinus carpio) تغذیه شده با ر~ژیم حاوی پروبیوتیک Aqualase در رویارویی با باکتری بیماریزای استرپتوکوکوس
    مژده نیکخو، مهدی یوسفیان، رضا صفری، عبدالرحیم وثوقی صفحه 73
    در این تحقیق تاثیر پروبیوتیک اکوالاز در مقادیر 1، 5/1 و2 کیلوگرم در هر تن غذای خشک در مقایسه با غذای شاهد (فاقد پروبیوتیک) با 3 تکرار برای هر تیمار بر روی 540 عدد بچه ماهی کپور وحشی (Cyprinus carpio) (در هرحوضچه 45 بچه ماهی) با میانگین وزن اولیه 4/12 گرم به مدت 2 ماه مورد بررسی قرار گرفت. تعیین میزان طول و وزن ماهیان هر10 روز یکبار انجام گرفت. در بررسی شاخص های رشد مانند افزایش وزن و طول، ضریب رشد ویژه، ضریب تبدیل غذایی و بازده مصرف پروتئین، بچه ماهیان تغذیه شده با جیره غذایی حاوی 5/1 و 2 کیلوگرم اکوالاز در هر تن غذای خشک بهترین رشد را نسبت به گروه شاهد نشان دادند (05/0>P) در حالی که شاخص چاقی تفاوت معنی داری را با گروه شاهد نشان نداد (05/0P>)، میزان بازماندگی بچه ماهیان نیز در این دو تیمار در مقایسه با گروه شاهد بیشتر بوده ولی این اختلاف معنی دار نبوده است (05/0P).
    کلیدواژگان: اکوالاز، پروبیوتیک، رویارویی، کپور معمولی
|
  • Comparison of effects of post-harvest handling on yield and quality of culture shrimp in hormozgan province
    Aftabsavar Y., Jalili S.H., Malakooti M., Foroughi Fard, Taheri S Page 1
    In this study, handling conditions and harvesting process that could Effect on quality loses of cultured shrimps during the handling of shrimps to the shrimp processing factories, have been studied. Research inspection and assessments on culturing sites during harvesting and also unloading times in shrimp processing factories, have performed in Bandar Abbas. The results have taken from recorded times and temperature during preparing and handling the cultured shrimps after harvesting prosses.The measured indices were including: organeoleptical indices (The percentage of red heads, soft head and broken head disorders), the shrimp body temperature during handling to the factory, TVN (total volatile nitrogen), pH, the rate of metabisulfit absorption in shrimp muscle total count of micro organisms, total count of coli forms, E.coli and Vibrio parahemolyticus. In order to eliminate of some spare time and reduction the duration of preparing process and the handling and leaving shrimps, have been lived in cold water.The physical damages and finaly quality preservation of shrimp during transportation to the factory, a procedure depend on exploitation of CSW system accompanish with met.bi.sulfit in suitable concentration were recommend and compaired with current procedures (like handling).Total information and results indicated that, due to discorrect managements in shrimp handling in Hormozgan Province and other misapplications and unconventional stand stills, the times and temperature are not desirable. So this is necessary that these procedures would be reconsider and introduce the correct procedures. The problems were limited in recommended procedure stages and process and so the fals and human failures would be reduce. So with the CSW procedure, the shrimps could be preserved over 14 hours without organeoleptical damages.
  • EFFECT OF ARTEMIA DENSITY ON CYST YEILDS in FERTILIZED PONDS
    Ahmadi R., Esmaeili L., Ganji S., Pikaran N., Shuae Hasani A Page 14
    One of the most effective factors in artemia cyst production on the semi intensive fertilized ponds is the number of reproductive females and also the density of Artemia biomass on the basis of adults weight per liter of ponds water. In this study، the effect of reproductive female''s abundance (Females/ lit-1) on cyst yields were assessed daily with ANOVA and Correlation Analytical Method. The results indicated that despite of few number of reproductive females (5 Ind/lit) and low Artemia density (0. 1 – 0. 15 g/ lit) on the culture ponds، the cysts yields at first two months of culture period (160 Kg. dw/ha) were more than the yields that harvested at three months later (47Kg. dw/ha); despite of the higher reproductive female''s abundance (more than 20 ind/lit) and a higher Artemia density (0. 2 – 0. 3g/ lit) during the last three months of cultur period، the cysts yields was declined. (Sig=0. 000).
  • The survey of effects of diets containing Saccharomyces cerevisiae (probiotic) on growth, survival and stress resistance in Heros severus (severum)
    Poordavod M., Sajadi M.M., Bahri A.H Page 23
    This study was done to evaluate the effects of probiotic yeast on the growth، survival and stress resistance in Heros severus (severum) using three blends of diets containing Saccharomyces cerevisiae yeast. This experiment was done in a completely random design in four treatments. The blends of yeast such as C،T1،T2 and T3 were used in three concentration of 0. 5×1012، 1×1012 and 2×1012 cells per kg of diets. The control treatment was fed without yeast. The larvae were feed 3 times per day، every 4 hours. There were significant difference in growth factors، final weight، specific growth rate (%)، food convertion efficiency and survival rate in experimental treatments in comparison with controled treatment showed significant difference (p<0. 05). In the challenge test with ammonia stress of 3mgl-1، the severum larves which were fed on diets containing Saccharomyces cerevisiae in comparison with control group had higher survival rate (p<0. 01). The experiment indicated that the ability of yeast to influence the increase of the growth performance is relatively high.
  • Fishing pattern, Maximum Constant Yield (MCY) and Recruitment pattern of Scomberomorus commerson in Hormozgan Province Waters
    Darvishi M., Kamrani E., Taherizadeh M. R Page 32
    Scombermorus commerson is one of the most important large pelagic fish species in Hormozgan Province. Nominal catch of S. commerson in 2007 was 5912 tonnes or 13% of total catch of large pelagic fishes. There was need to identify fishing pattern، maximum constant yield and recruitment pattern in order to exploitation of sustainable from stocks of S. commerson. So length and weight data were collected randomly from 3 major commercial fish-landing sites; Bandar Lengeh، Bandar Abbas and Bandar Jask in Hormozgan Province، 12 months from the beginning of April 2007. Growth parameters K and L∞ estimated 0. 66 (1/year) and 150. 24 cm respectively، so natural mortality calculated 0. 67 (1/year) and therefore maximum constant yield computed 1490 tonnes. Length-weight power relationship، W= aFLb، was W= 1. 86E-02FL2. 87 that showed S. commerson have isometric growth. Fishing pattern indicated that almost 50% of catch were under the size at first maturity. Maximum of recruitment pattern was in Mehr (October) with average fork length of 40 cm. For optimum exploitation from S. commerson stocks، two approaches are: Fishing forbidden in maximum recruitment time and gear (drift gillnet) modification.
  • Identification of Zooplanktons in the Coastal waters of Oman Sea and Hormoz Strait and their comparison before and after Summer Monsoon
    Sanjarani E. Ahmadi M., Kamrani E., Ebrahimi M., Sanjarani M Page 43
    Identification and classification of zooplanktons and determine their frequency in Iranian waters of Oman Sea before and after the Monsoon in the seasonally has been done from Hormoz strait to Pasabandar in Chabahar in the year 1386. During which 10 stations determined and collecting zooplankton with55 M closing net from the depth to the level of a vertical has been done in addition to the physical and chemical parameters such as temperature، salinity،solution oxigen and chlorophyl and pH with use of the CTD Module. In this study 62 genus of 11animal branches identified. Among the identified groups copepoda 25%، Tintinnida with 22%، Urochordata with5%، Mollusca with 2% were dominant groups. copepoda as the most important sea zooplankton in the study in 4order were identified as Cyclopoida compared to other order with one family and2 genus were the most dominant. 22% of total copepoda before and after the monsoon is allocated to Oithona genus. Distribution and accumulation of zooplankton in Oman Sea، effected by the southwest Indian Ocean monsoon wind. As far as to the result showed that the frequency of them before monsoon is the least amount of (17%) and after the monsoon the greatest amount of (83%).
  • The comparison of the different postharvest handling methods on the bacterial spoilage indices in fish species of Otholites ruber, Katsuwonus pelamis and Scomberomorus commerson
    Hamid Reza Gheisari, Seyed Mohsen Basry Page 55
    The aim of this study was comparison of some postharvest handling methods، consisting of gutting، bleeding and transportation with ice and without it، in order to find the best way of handling in the studied fishes. In this study، 72 fish from three different species of Otholites ruber، Katasuwonus pelamis and Scomberomorus commerson and 24 fish from each species were selected randomly. Then each species was divided into 8 groups consisting of 3 bleeded fish، 3 gutted fish، 3 both bleeded and gutted fish and 3 unprocessed fish. These groups were transported with ice and other 12 fish with the same processing were transported without ice. Total bacterial count and coliform count were carried out on 8 groups in triplicate. The results showed that alone gutting or bleeding has no significant effect in some instances but using both methods in two different temperature of transportation have important role in decreasing total bacterial and coliform count in the studied fish species. Therefore، the best postharvest handling way in these species for achieving better final quality and increasing of storage time is a mixture of gutting، bleeding and transportation with ice.
  • The study on growth of Chlorella vulgaris and its effect on nutrient levels in urban wastewater
    Mousavi S.A., Yahyavi M., Taheri Zade M Page 64
    Phytoplankton are at the base of the entire aquatic food chain. Their main applications are related to nutrition in aquaculture but they can absorbation nutrient wastewater and use them for their growth. Therefore culture of phytoplankton Chlorella vulgaris with use from urban wastewater at summer 1387 in Bandar Abbas treatment plant lab was investigated that we essayed moreover reduce of production cost، nutrient absorbation efficiency and settlement effect its. Chlorella vulgaris with some density in different condition of wastewater (20، 40، 60، 80 and 100 %) for the study on growth and three initial density،) ''high density'' 2×106 cells/ ml، ''medium '' 1 × 106 cells/ml and ''low '' 5 × 105 cells/ ml(، were applied to primarily treated wastewater. The cell number increased gradually in the fourteen days and the rates of increase in 80 and 100% were more than other cultures. At the end of the 14 days study، over 80% of NO3–N، 56% NO2–N and 80% PO43–P were removed from wastewater in all cultures except the low density one. These results indicated that the efficiency of reducing wastewater nutrients by an phytoplankton system was directly related to the physiological activity and growth of the Chlorella cells which in turn were affected by the initial density. The high density culture seemed to be more beneficial as this treatment achieved satisfactory growth and nutrient removal within 10 days instead of 14.
  • Evaluation of growth factors and improvement of survival rate in Common carp (Cyprinus carpio) fingerling feeding Aqualase (Thepax) in challenge with Streptococcus sp
    Nikhkoo M., Uosefiyan M., Safari R., Vosoogh A.R Page 73
    In this study، effect of Aqualase (1، 1. 5، 2 g/kg of feed) with three repertoire was studied on 540 samples of Common carp fingerling (with weight average 12. 4g) for 2 month. Determination of weight and lenght were done every 10 days. The results growth indicators example weight again، length again، specific growth rate، feed conversion rate and protein efficiency rate showed that 1. 5 and 2 gr of Aqualase per kg of feed gave the best results on growth of fish (p<0. 05). However، condition factor didnۥt show than control group different significant (p>0. 05). Survival rate of fish in this two treatments also were better than control، but it was not significant (p>0. 05). Then fish were challenged to streptococcus for 2 weeks. The results showed 13% mortality in control sample whereas treatment samples didn’t show any mortality (p<0. 05).