فهرست مطالب

توسعه سازمانی پلیس - سال هشتم شماره 6 (پیاپی 39، بهمن و اسفند 1390)

نشریه توسعه سازمانی پلیس
سال هشتم شماره 6 (پیاپی 39، بهمن و اسفند 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیدیاسرابراهیمیان جلودار، سیدمحمودابراهیمیان جلودار صفحه 13
    سرعت فزاینده تغییرات فن آورانه، ازیک سو، وتغییرماهیت تقاضای مشتریان وتشدید رقابت بین سازمان ها، ازسوی دیگر، باعث شده است که سازمان ها به شدت به دنبال کسب مزیت های رقابتی جدید برای برتری بر رقبا وتامین بهتر نیاز مشتریان باشند. دراین موضوع، به نظر می رسد که حرکت به سوی ایجاد سازمان هایی که از سرعت و انعطاف پذیری بالایی در پاسخ محیط متغیر، ناپایدار و پیش بینی ناپذیر برخوردارند راه حلی جدید و حیاتی است. حصول چنین اهدافی در سایه مفهوم جدیدی به نام «چابکی سازمانی» به دست می آید. ازاینرو، این مقاله به دنبال تعیین ارزش و اهمیت چابکی سازمانی به مثابه محور اساسی سرعت پاسخ گویی و انعطاف پذیری سازمانی در مقابل تغییرات ایجادشده است. بدین منظور، مبانی نظری چابکی سازمانی و سازمان های چابک به صورت عمیق بررسی شده است. براساس نتایج این تحقیق، سازمان های سنتی نمی توانند به نیازهای مشتریان و تغییر و تحولات محیط پیرامون خود پاسخ به موقع بدهند؛ در وهله بعد، این امر تداوم حیات آنها را غیر ممکن می سازد. همچنین، پژوهش و بررسی منابع گوناگون نشان داده است که سازمان های یادگیرنده و سازمان های مجازی از جمله سازمان هایی هستند که، به سبب برخورداری از ویژگی های مربوط به سازمان های چابک، بهتر و سریع تر می توانند خود را با محیط پیرامونی خود سازگار سازند و از این طریق در صحنه رقابت باقی بمانند.
    کلیدواژگان: چابکی سازمانی، سازمان چابک، سرعت پاسخ گویی، انعطاف پذیری سازمانی
  • علی محمداحمدوند، حسن جهانشاهی، امیرتربتی، مسلم آرمان مهر صفحه 35
    امروزه تحولات روزافزون فضای کسب وکار، دگرگونی سریع بازارها و افزایش رقابت پذیری باعث توجه بیش از پیش سازمان ها به برنامه ریزی و مدیریت راهبردی شده است. از طرفی دیگر، شناخت فنون مدیریت عملکرد در سازمان ها به طور چشم گیری باعث افزایش توانایی سازمان در شناخت عوامل راهبردی می شود. دراین میان، کارت امتیازی متوازن یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد سازمان های راهبردمحور و مدیریت عملکردمحور شناخته شده است که برپایه چشم انداز و اهداف کلان سازمان و با هدف رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد ارزش در بلندمدت است. نقشه راهبردیکی از پایه های اساسی موفقیت کارت امتیازی متوازن محسوب می شود البته دارای نقاط ضعفی است؛ برای مثال، راه کارمشخصی برای شناسایی شاخص های کلیدی و روابط میان آن ها ارائه نمی کند و همچنین روابط علی در نقشه راهبرد یک طرفه است. ازاینرو، نگاشت ادراکی فازی روشی کارآمد برای شناسایی پدیده ها و روابط میان آن ها است که می تواند در فرایند توسعه کارت امتیازی متوازن مفید باشد و به مدیران اطمینان بیشتری در تدوین نقشه راهبرد بدهد.
    کلیدواژگان: کارت امتیازی متوازن، نقشه راهبرد، نگاشت ادراک فازی، سازمان راهبرد محور، برنامه ریزی راهبردی
  • سیدضیاءالدین قاضی زاده فرد، علی محمداحمدوند، امیرحسین غلامی بهار صفحه 55
    درخلال فرایند برون سپاری، چندین الگوی تصمیم گیری گوناگون لازم است؛ چنانکه، پس از بررسی مزایا و معایب برون سپاری وانتخاب فعالیت های با امکان برون سپاری در اولین الگو، برای تصمیم نهایی درباره برون سپاری هریک از فعالیت های نامزد برون سپاری، نیاز به الگوی دیگری است. دراین مقاله مجموعه فعالیت های نگهداری و تعمیرات تاسیساتی که یکی از بزرگ ترین سازمان های دولتی نیاز دارد، بعنوان یک مجموعه فعالیت قابل برون سپاری شناسایی شده و، برای تصمیم دقیق تر و تعیین نوع راهبرد برون سپاری، یک الگوی تصمیم گیری ارائه شده است. دراین مسیر ابتدا مهم ترین عوامل موثر بر تصمیم، ازطریق مرور ادبیات موضوع و مصاحبه با خبرگان، تعیین شده و الگوی نهایی بر اساس فرایند تحلیل سلسله مراتبی توسعه داده شده است. طبق نتایج اجرای این الگو در سازمان مزبور، برون سپاری به سازمان های زیرمجموعه در رتبه نخست و گزینه های برون سپاری به بخش خصوصی و برون سپاری نکردن در اولویت های بعدی قرار دارند. همچنین، باتوجه به ساختار و خروجی های الگو، باتوسعه چنین الگویی درباره سایر فعالیت های داخل مجموعه، سازمان می تواند، علاوه بر تعیین اولویت برون سپاری بخش های گوناگون خود، اولویت راهبرد های برون سپاری هریک از مجموعه فعالیت های خاص را مشخص کند.
    کلیدواژگان: راهبرد برون سپاری، عوامل تصمیم گیری، تحلیل سلسله مراتبی
  • علیرضاباباغیبی ازغندی صفحه 73
    در بسیاری از سازمان ها و موسسات، یکی از معضلات اساسی نداشتن اطلاعات کافی از میزان دانایی و دانش افراد موجود است. مدیریت موثر دانش، با تمرکز بر راه حل هایی که کل سیستم را در بر می گیرد، از مهم ترین ابزارها برای حل این مشکل است. اندیشمندان و موسسات گوناگون درباره مدیریت دانش تاکنون بیش از 26 الگو عرضه کرده اند؛ از میان تمامی این الگو ها، الگوی نوناکاتاکوچی برای بررسی وضعیت مدیریت دانش معاونت فناوری و اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی انتخاب شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها در این پژوهش نشان می دهد که امتیاز معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی در مدیریت دانش75/2است؛ یعنی وضعیت کلی به لحاظ دانش محور بودن و بهره گیری از سرمایه های دانشی ضعیف است و معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی به طور زیربنایی احتیاج به اجرای پروژه ها و زیرساخت های دانشی دارد. همچنین باید با فرهنگ سازی ذهنیت مدیران و کارکنان معاونت رابیش از پیش متوجه اهمیت سرمایه های دانشی سازمان نمود.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، اشتراک دانش، نوناکاتاکوچی، فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی
  • علی کریمی خوزانی صفحه 107
    علاوه بر طرح نظریه پلیس جامعه محور، درمقابل نظریه پلیس سنتی که در حال حاضر نظریه غالب در رویکرد پلیس کشورمان و موفق ترین پلیس های کشورهای جهان است روش های نوآورانه دیگری نیز برای حل مسائل جرم و بی نظمی استفاده می شود که یکی از مهم ترین آن ها رویکرد مسئله محوری است. تاثیر رویکرد مسئله محوری در ادارات پلیس برای حل برخی از مسائل و مشکلات مربوط به جرم و بی نظمی در تحقیقات گوناگون به اثبات رسیده است؛ بااین حال، رشد این روند به کندی صورت می گیرد. بر این اساس و برای اجرای بهینه این رویکرد در روش های پلیسی لازم است الزامات فردی و سازمانی آن احصا شود. این مقاله، با این هدف، در ابتدا جایگاه و ارتباط رویکرد مسئله محوری را در نظریه غالب فعلی، یعنی نظریه پلیس جامعه محور، مشخص می کند؛ در ادامه، با ذکر روش اجرایی و مشکلات اجرای آن، الزامات سازمانی اجرای مسئله محوری را مشخص می کند. این الزامات شامل آموزش، طراحی و به کارگیری نرم افزارهای رایانه ای، بازمهندسی ساختار، شرح شغلی کارکنان، نظام های ترفیع و پاداش، تاکید بر مدیران صفی و کار تیمی و نیز ایجاد ادارات اطلاع رسانی انتظامی در سطح واحدهای اجرایی است.
    کلیدواژگان: پلیس جامعه محور، رویکرد حل مسئله، ساختارسازمانی، پیشگیری ازجرم
  • سیدمهدی حسینی مطلق، هادی محبعلی زاده، ادریس بابایی صفحه 129
    طی سالیان متمادی گذشته، سازمان های بسیاری تلاش کرده اند زمینه های ظهور و شکل گیری نوآوری را در ساختار خود به وجود آورند و از مزایای بی شمار آن بهره مند شوند. نوآوری اکنون راه کاری برای مواجهه با مشکلات ریشه دار سازمانی تلقی می شود و تحقیقات زیادی برای تجزیه و تحلیل و بررسی ابعاد گوناگون آن صورت گرفته است. هدف از این مقاله تبیین مفهوم نوآوری در پلیس و بررسی مزایای تحقق و موانع اجرایی آن است. به طور مشخص، مهم ترین مانع اجرایی ارتباط منابع در دست رس سازمان نظیر نیروی انسانی و بودجه با سطح نوآوری شکل گرفته معرفی می شود. سرانجام، نمونه ای عملی از تحقق نوآوری در پلیس ایالات متحده بررسی خواهد شد.
    کلیدواژگان: نوآوری، نوآوری در پلیس، پلیس دانش بنیان
  • ترجمه: میلادآقائی صفحه 147
    سازمان های بسیار زیادی انتظار دارند که به منظور بهره برداری و تغییر و تبدیل دانش به مزیت های رقابتی از مدیریت دانش استفاده کنند. از این رو، در این بخش این سوال مطرح است که چگونه بهتر می توانند اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش را بهتر ارزیابی و گزینش کنند. بدین جهت، انتخاب راهبرد مدیریت دانش نوعی مسئله تصمیم گیری چندمعیاره است که نیاز به بررسی حجم بسیار زیادی از عوامل تاثیرگذار، به عنوان معیارهای چندگانه ارزیابی است. روش فعال تصمیم گیری چندمعیاره باید ارتباطات میان معیارها را بررسی کند. فرایند تحلیل شبکه روش جدیدی از تصمیم گیری چندمعیاره است که به انواع تعاملات نظام مند می پردازد. علاوه بر این، آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری نه فقط می تواند روابط میان علت و معلولی کم عیار را به الگویی ساختاری تبدیل کند، می توان از آن به مثابه راهی برای مدیریت وابستگی های درونی با مجموعه ای از معیارها استفاده کرد. ازاین رو، این مقاله برای کمک به سازمان هایی که نیاز به ارزیابی و انتخاب راهبرد های مدیریت دانش دارند راه حل موثری، بر مبنای رویکرد ترکیبی فرایند تحلیل شبکه و آزمایشگاه ارزیابی و آزمون، پیشنهاد می کند. علاوه بر این، پژوهشی تجربی برای بیان کاربرد روش پیشنهادی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: راهبرد مدیریت دانش، تصمیم گیری چند معیاره، فرایندتحلیل شبکه، آزمایشگاه ارزیابی وآزمون تصمیم گیری
|
  • Saied Yasser Ebrahimiyan Jelodar, Saied Mahmood Ebrahimiyan Jelodar Page 13
    Increasingly speed of technological changes in one hand and the change in the nature of customers’ demands and the competition intense among organizations on the other hand have caused organizations to be in search of new competitive advantages over rivals and better supply of customers demands. It seemed that the movement towards the establishment of organizations which are highly flexible and speedy in response to changing, unsustainable and unpredictable environment is a new and critical solution in this issue. Achievement of such targets is resulted in the light of new concept of organization agility. Therefore this article is intended to determine the value and the significance of organization agility as pivotal axis of organization flexibility and responsion speed against established changes. Thus the theoretical bases of organization flexibility and responsion speed are deeply investigated. Based on the results of this research, traditional organizations cannot respond timely to customers’ demands and surrounding changes and developments. Then the continuation of their life will be impossible. research and investigation in different sources also indicated that the learning organizations and virtual organizations are among organizations which due to having characteristics of agile organizations can better and faster adjust to surrounding environments through remaining in competition arena.
  • Ali Mohammad Ahmadvand, Hassan Jahan Shahi, Amir Torbatihi, Moslem Arman Mehr Page 35
    Today increasing developments in business, rapid changes in markets and increase in competitiveness have triggered organizations to pay more attention to strategic planning and management. Furthermore understanding performance management techniques in organizations have dramatically increased the ability of organization to recognize strategic factors. Meanwhile balanced score card is recognized as a significant tool to establish strategic oriented organization and performance oriented management which based on organization macro targets and perspective and aimed at economic development and growth and establishment of value in long term. Strategic map is considered one of the fundamental bases of balanced score card success. Of course it has some weak points. For example it has no clear solution for diagnosis of key indicators and their relations and also the causal relation in strategic map is unilateral. Therefore fuzzy cognitive map is an efficient method for recognition of phenomena and their relations and can be useful in development process of balanced score card and assure managers in formulating strategic map.
  • Saied Zia Aldin Ghazi Zadeh Fard, Amir Hossain Bahar Page 55
    Within outsourcing process several different decision making models are required. In case after investigating benefits and deficiencies of outsourcing and choosing activities with possibility of being outsourced in the first model, for final decision about outsourcing each of nominated activities to be outsourced, another model is required. In this article the total outsourceable activities are identified and a decision making model for more precise decision and the type of outsourcing strategy is introduced. In this way, first the most significant factors influencing the decision are determined through literatures review and interview with experts and final model based on hierarchical analysis process is developed. According to results of model execution in said organization, outsourcing to subset organizations occupied the first place and outsourcing to private sector and not outsourcing occupied the next place. Also regarding the structure and model outputs, development of such model in relation to other activities within the set, organization in addition to prioritize the outsourcing of different section can determine the outsourcing strategies of any particular section.
  • Ali Karimi Khozani Page 107
    The theory of community oriented policing which is dominant in Iran police approach and in most successful polices of the world against the theory of traditional policing, there are other innovative methods for solving crime and disorder which problem oriented policing is the most important ones. The effect of problem oriented policing in police departments to solve some disorder and crime related problems in many different researches have been approved. Thus the growth of this trend is slow. Therefore for optimized execution of this approach in police methods, it is necessary to take into account the organizational and individual requirements. In this article first the place and the relevance of problem oriented policing in dominant present theory namely community oriented policing is determined. The administrative method and its administrative difficulties mentioned and then the organizational requirements of problem oriented execution are specified. The requirements include: training, computer software application designing, structure reengineering, personnel job description, rewards and promotion systems, emphasis on line managers and teamwork and also creation of police information departments at the administrative level.
  • Saied Mahdi Motlagh, Hadi Mohiti Zadeh, Edris Babaee Page 129
    In past consecutive years, many organizations have attempted to provide the ground for emergence and formation of innovation in their structure and enjoy the innumerable benefits. Now innovation is considered a mechanism to encounter organization deep rooted problems and different dimensions of innovation have been the focus of many researches. The purpose of this research is to define the concept of innovation in police and to study the benefits and execution obstacles of innovation. Particularly the most significant execution obstacles in relation to available resources are introduced such as human resource and budget with the innovation level. Finally a practical sample of innovation realization in US police is studied.
  • Wei-Wen Wu Page 147
    Numerous companies are expecting their knowledge management (KM) to be performed effectively in order to leverage and transform the knowledge into competitive advantages. However, here raises a critical issue of how companies can better evaluate and select a favorable KM strategy prior to a successful KM implementation. The KM strategy selection is a kind of multiple criteria decision-making (MCDM) problem, which requires considering a large number of complex factors as multiple evaluation criteria. A robust MCDM method should consider the interactions among criteria. The analytic network process (ANP) is a relatively new MCDM method which can deal with all kinds of interactions systematically. Moreover, the Decision Making Trial and Evaluation Laboratory (DEMATEL) not only can convert the relations between cause and effect of criteria into a visual structural model, but also can be used as a way to handle the inner dependences within a set of criteria. Hence, this paper proposes an effective solution based on a combined ANP and DEMATEL approach to help companies that need to evaluate and select KM strategies. Additionally, an empirical study is presented to illustrate the application of the proposed method.