فهرست مطالب

سلامت و محیط زیست - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 14، زمستان 1390)

فصلنامه سلامت و محیط زیست
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 14، زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/23
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمد ملکوتیان، محمد مهدی امین، نعمت الله جعفرزاده صفحه 385
    زمینه و هدف
    سلول های سوخت میکروبی (Microbial fuel cells: MFC) مبدل های الکتروشیمیایی هستند که نیروی احیا شده میکروبی، تولید شده از طریق متابولیسم سوبستراهای آلی را، به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. هدف از انجام این پژوهش تعیین میزان تولید الکتریسیته از فاضلاب سنتتیک شبیه سازی شده صنایع غذایی و همچنین میزان تصفیه آن با استفاده از MFC دو محفظه ای بدون واسطه و کاتالیست می باشد.
    روش بررسی
    در سلول سوخت میکروبی مورد استفاده در این مطالعه، آند در محفظه بی هوازی حاوی فاضلاب شبیه سازی شده صنایع غذایی به صورت سوبسترای سنتتیک و کاتد در محفظه هوازی حاوی بافر فسفات قرار گرفت. این دو محفظه توسط غشای تبادل پروتون از جنس نافیون از هم جدا گردید. شدت جریان و ولتاژ تولیدی با استفاده از اهم متر دیجیتالی سنجیده شده و میزان الکتریسیته از طریق قانون اهم محاسبه گردید. پساب خروجی از محفظه آند نیز از نظر میزان COD، BOD5، NH3، P، TSS،VSS، سولفات و قلیاییت براساس کتاب روش های استاندارد برای آزمایشات آب و فاضلاب مورد آزمایش قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه بیشترین شدت جریان و توان تولیدی به ترتیب mA 71/1 و mW/m2 140 در سطح آند، در بارگذاری آلی (OLR) برابر با kg/m3.d 79/0، بالاترین ولتاژ V 422/0، در OLR برابر با kg/m3.d 36/0 و بیشترین کارایی کولمبی سیستم نیز 15% بوده که در OLR برابر با kg/m3.d 18/0 حاصل شد. حداکثر راندمان حذف VSS، TSS، P، NH3، BOD5، COD سولفات و قلیاییت نیز به ترتیب 78، 72، 66، 7، 56، 49، 26 و40 درصد به دست آمد.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که MFC می تواند به عنوان یک تکنولوژی جدید برای تولید الکتریسیته از مواد آلی تجدیدپذیر و تصفیه انواع مختلفی از فاضلاب های شهری و صنعتی همچون صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تولید الکتریسیته، تصفیه فاضلاب، سلول سوخت میکروبی، واسطه، کاتالیست، باطری زیستی
  • احمد خدادادی، حسین گنجی دوست، حسین ایجادپناه ساروی صفحه 401
    زمینه وهدف
    حذف نفتالین که کاربرد گسترده ای در صنایع شیمیایی دارد به دلیل سخت تجزیه پذیر بودن ترکیبات آروماتیک با فرایند های متداول تصفیه امکان پذیر نیست. هدف از این تحقیق حذف نفتالین از محلول های آبی به روش اکسیداسیون پیشرفته با استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم تثبیت شده بر روی کربن فعال می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه برای تثبیت نانو ذرات TiO2 بر روی زغال فعال، پس از تهیه سوسپانسیون نانو TiO2 آن را با دانه های زغال اختلاط داده و مدت 30 دقیقه در دستگاه ماکروویو با شدت 180 وات قرار داده شد. راکتور فوتوکاتالیستی شامل بشر 1 لیتری با شرایط اختلاط کامل و هوادهی، تحت تابش پرتوUV-C 20 وات بوده است.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که فرایند فوتوکاتالیستی UV/TiO2 با کاهش غلظت نفتالین بازدهی حذف افزایش پیدا نموده به طوری در غلظتppm 100 مقدار حذف نفتالین بعد از 3 ساعت برابر با 92 درصد است نتایج در صورتی که در غلظت ppm 25 تقریبا در 2 ساعت بازدهی حذف کامل است.
    نتیجه گیری
    فرایند UV/TiO2 به عنوان یکی از روش های اکسیداسیون پیشرفته است که پایداری و راندمان بالا از امتیازات آن به شمار می آید. در 11 =pH بیشترین بازدهی حذف نفتالین صورت گرفته و بعد از مدت 5/1 ساعت غلظت نفتالین ازppm 100 به ppm 10 رسید، درصد حذف نفتالین با استفاده از این روش بالغ بر 90 درصد بوده است.
    کلیدواژگان: نفتالین، تصفیه فاضلاب مصنوعی، دی اکسید تیتانیوم، فرایند فوتوکاتالیست، کربن فعال
  • زهره خردپیشه، حسین موحدیان عطار، مجید صالحی نجف آبادی صفحه 411
    زمینه و هدف
    سیانید یک ترکیب بسیار سمی است که به طور معمول در فاضلاب صنایع متعددی از جمله آبکاری وجود دارد ورود این ترکیبات به محیط زیست مخاطرات بهداشتی زیادی را به همراه دارد. هدف از انجام این تحقیق تعیین کارایی فرایند الکتروشیمیایی در حذف سیانور از فاضلاب صنعتی می باشد.
    روش بررسی
    این تحقیق به صورت تجربی در یک سیستم پایلوت انجام شد. در این تحقیق تاثیر PH، ولتاژ و زمان عملیات بر روی راندمان حذف سیانید از فاضلاب صنعتی به روش الکتروشیمیایی با استفاده از الکترودهای استنلس استیل و مس به ترتیب به عنوان آند و کاتد مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین درصد حذف سیانور در نمونه هایی با غلظت 915 میلی گرم در لیتر حدود 88 درصد با انحراف معیار برابر 43/2 بود. شرایط بهینه جهت انجام این آزمایش، ولتاژ 6 ولت، pH بابر 13 و زمان عملیات 90 دقیقه بدست آمد. تحت این شرایط حجم لجن تشکیل شده حدود 20 درصد یک راکتور آزمایشگاهی یک لیتری بود.
    نتیجه گیری
    بررسی نتایج حاصل وجود رابطه آماری معنی داری بین غلظت سیانید ورودی و کارایی حذف را تایید می نماید 05/0>P و نسبت اکسیداسیون سیانید و سیانات به مصرف یون هیدروکسیل در مطالعات L.Szpyruowicz به صورت 1:2 را تصدیق می کند، بنابر این بهینه PH با توجه به حذف سیانید و نیاز به محیط قلیایی حدود 5/13-5/12 مناسب می باشد.
    کلیدواژگان: سیانید، فاضلاب آبکاری، اکسیداسیون الکتروشیمیایی، تصفیه فاضلاب
  • محمد هادی دهقانی، احمد زارعی، امیرحسین محوی، غلامرضا جاهد خانیکی، عشرت بیگم کیا صفحه 419
    زمینه و هدف
    نماتودهای آزادزی به دلیل حرکت فعال و مقاومت شان به کلر، در فرایندهای متعارف تصفیه آب از بین نرفته و به همین دلیل می توانند وارد سیستم های توزیع آب شده و موجب بروز اثرات نامطلوب بهداشتی گردند. بنابراین کاربرد پرتوتابی فرابنفش(UV) می تواند به عنوان یکی از روش های غیرفعال سازی این ارگانیسم ها مدنظر قرار گیرد.
    روش بررسی
    دراین مطالعه به بررسی کارایی لامپ UV در غیرفعال سازی نماتودهای آزادزی شاخه رابیتیده (Rhabditida) پرداخته شده و اثر زمان تابش، کدورت، دما، دوز تابش و pH بر میزان غیرفعال سازی مورد بررسی قرار گرفته است. لامپ UV مورد استفاده، یک لامپ 11 وات و شدت پرتودهی 24 میکرو وات بر سانتی متر مربع بود.
    یافته ها
    برای لارو نماتود در زمان تماس 9 دقیقه و برای نماتود بالغ در زمان تماس 10 دقیقه راندمان غیر فعال سازی لامپ به 100% می رسید. با افزایش کدورت تا NTU 25 راندمان غیرفعال سازی لارو از 100% به 66% و نماتود بالغ از 100% به 64% کاهش یافت. در مدت زمان تابش یکسان تغییر pH در محدوده 6 تا 9 تاثیری بر راندمان غیرفعال سازی نداشت. با افزایش دما میزان غیر فعال سازی افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که ارتباط معنی داری بین افزایش زمان تماس، افزایش دما و کاهش کدورت با کارایی لامپ در غیرفعال سازی نماتود وجود دارد (001/0>P). همچنین مشخص گردید تاثیر کارایی این لامپ بر روی لارو نماتود بیشتر از بالغ است.
    کلیدواژگان: پرتوتابی فرابنفش، نماتود آزادزی، گندزدایی آب
  • ادریس حسین زاده، علیرضا رحمانی صفحه 427
    زمینه و هدف
    موضوع دفع و یا استفاده مجدد از تایرهای فرسوده خودرو به موضوع مهمی در سراسر دنیا تبدیل شده است. تایرهای فرسوده نه تنها فضای زیادی از محل دفن زباله را اشغال می کنند بلکه عامل بروز آتش سوزی بوده و مکانی مناسب را برای رشد و تکثیر ناقلین بیماری ها نیز فراهم می کنند. این تحقیق با هدف کلی تولید کربن فعال از تایرهای فرسوده به روش ترمو شیمیایی و ارزیابی کارایی آن با رنگ اسیدی سیاه 1 به عنوان آلاینده انجام شده است.
    روش بررسی
    این تحقیق یک مطالعه تجربی بوده که کربن فعال با استفاده از تایرهای فرسوده خودروهای سواری و به روش ترمو شیمیایی تولیدگردیده است. مشخصات ساختاری کربن فعال فرآوری شده با استفاده از تکنیک میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مجهز به طیف سنجی پراش انرژی و سطح ویژه آن نیز با به کارگیری تکنیک BET و BJH تعیین گردید. جهت تعیین کارایی کربن فعال تولیدی در حذف رنگ، از رنگ اسیدی سیاه 1 به عنوان شاخص آلودگی استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که ساختار کربن فعال تولید شده اغلب از کربن(276/83%)بوده و سطح ویژه آن با روش های BET و BJH به ترتیب m2/gr 226/44 و 747/35 و متوسط قطر منافذ آن نیز52 نانومتر می باشد. نتایج حاصل نشان می دهد که کارایی حذف، با افزایش غلظت اولیه رنگ و pH کاهش و با افزایش مقدار اولیه جاذب و زمان تماس افزایش یافته است.
    نتیجه گیری
    تولید کربن فعال از تایرهای فرسوده می تواند دارای منافع اقتصادی و زیست محیطی بوده و به عنوان یک روش جهت بازیافت تایرهای فرسوده مطرح و محصول تولیدی می تواند به عنوان یک جاذب مناسب برای استفاده در تصفیه فاضلاب ها مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تایر فرسوده، کربن فعال، ترموشیمیایی، حذف رنگ
  • رضا شکوهی، ادریس حسین زاده، قدرت الله روشنایی، مهدی علیپور، سامان حسین زاده صفحه 439
    زمینه و هدف
    سد آیدغموش برروی رودخانه آیدغموش در 19کیلومتری جنوب غربی شهرستان میانه ساخته شده است. این سد چند منظوره با اهداف متعددی چون کنترل سیلاب های بهاری، تامین آب شرب برای روستاهای حومه سد و آبیاری اراضی کشاورزی منطقه احداث شده است. آلاینده های مختلفی که احتمالا به رودخانه ورودی به سد، تخلیه می شوند در نهایت به دریاچه پشت سد وارد می شوند بنابراین این مطالعه با هدف بررسی کیفیت آب دریاچه پشت سد انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی، پارامترهای کیفی خاص مطالعات میدانی، شامل اکسیژن محلول، دمای آب، اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی و شیمیایی، محتمل ترین تعداد کلیفرم، کلیفرم های مدفوعی، کدورت، کل جامدات محلول، کل جامدات، pH، هدایت ویژه آب و دیگر پارامترهای کیفی در 8 ایستگاه مختلف طی فصول بهار و تابستان 1389 اندازه گیری شدند. ایستگاه های نمونه برداری براساس اهمیت انتخاب شدند. شاخص کیفیت آب با استفاده از سیستم محاسبه شاخص بنیاد ملی بهداشت(NSF) محاسبه گردید.
    یافته ها
    بیشترین شاخص کیفیت آب با مقدار89/84 برای ایستگاه A3 در تیرماه و کمترین مقدار برای ایستگاهA2 در اردیبهشت ماه به دست آمد. کاهش مقدار شاخص به دلیل افت مقدار اکسیژن محلول در آب دریاچه پشت سد بوده است. براساس طبقه بندی شاخص NSFWQI، بیشتر نمونه های اندازه گیری شده دارای کیفیت خوب بودند. مقایسه پارامترهای کیفی اندازه گیری شده براساس ماه و ایستگاه های نمونه برداری با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس و t-student، برای برخی پارامترها ارتباط معنی داری نشان داد (05/0>P) محاسبه بیلان مواد مغذی نشان می دهد غلظت نیترات، نیتریت، فسفات و آمونیاک در ورودی بیشتر از خروجی سد است.
    نتیجه گیری
    شاخص محاسبه شده نشان داد کیفیت آب خوب است. بر اساس نتایج شاخصNSFWQI، کیفیت آب دریاچه پشت سد آیدغموش برای استفاده های مختلف مناسب می باشد.
    کلیدواژگان: شاخص کیفیت آب، NSFWQI، دریاچه پشت سد، کیفیت آب
  • رسول خسروی، سید غلامرضا موسوی *، شهلا رودبار محمدی صفحه 451
    زمینه و هدف

    ترکیبات فنلی در فاضلاب صنایع مختلف حضور داشته و جزو آلاینده های دارای تقدم می باشند. استفاده از گونه های خالص میکروبی به ویژه قارچ ها و مخمرها به دلیل سازگار بودن با محیط و داشتن پتانسیل تخریب کامل آلاینده ها در غلظت های بالا، توان رقابت با فرایندهای متدوال را داراست. در این مطالعه بررسی کارایی گرانول های قارچ فوزاریوم کولموروم جهت تجزیه غلظت های بالای فنل انجام گرفته است.

    روش بررسی

    در این مطالعه کارایی حذف فنل از فاضلاب مصنوعی در مقیاس آزمایشگاهی به صورت ناپیوسته انجام شده است. جهت اندازه گیری COD از روش تقطیر باز، و برای سنجش مقدار فنل از روش رنگ سنجی 4- آمینو آنتی پیرین با استفاده از اسپکتروفتومتر Unico-UV 2100 UV/VIS در طول موج 500 نانو متر استفاده گردید. برای شناسایی گونه قارچ از محیط کشت PDA و CLA استفاده شد. غلظت فنل مورد استفاده در این آزمایش بین mg/L 20000-500 بوده است.

    یافته ها

    نتایج این تحقیق نشان داد که غلظت فنل فاضلاب به عنوان عامل محدودکننده تجزیه نمی باشد. گرانول های قارچ فوزاریوم کولموروم قادر است حداکثر غلظت موجود در صنایع که نزدیک 20000 میلی گرم بر لیتر را در مدت زمان 33 روز در دمای 37 درجه سانتی گراد به طور کامل تجزیه کرده و همزمان بیش از % 97 COD محلول را که حدود 36000 میلی گرم بر لیتر است، حذف نماید.

    نتیجه گیری

    قارچ فوزاریوم کولموروم به دلیل داشتن توانایی بسیار بالا در تجزیه فنل، راندمان بالای حذف COD و همچنین ته نشینی راحت و سریع، گزینه مناسبی جهت تصفیه انواع فاضلاب های فنلی با غلظت های مختلف فنل است.

    کلیدواژگان: فنل، فاضلاب مصنوعی، قارچ فوزاریوم کولموروم، سیستم ناپیوسته
  • پروین نصیری، محمدرضا منظم، کمال اعظم، سید نورالدین حسینی گوشه، سمیه فرهنگ صفحه 461
    زمینه و هدف
    صدای ناشی از عبور و مرور موتورسیکلت ها سهم بسزایی در آلودگی صوتی شهرهای بزرگ دارد که این امر می تواند به دلیل فقدان قوانین و استاندارد های ملی کنترل تراز نشر صوتی موتورسیکلت های تولید داخل و نیز وارداتی باشد. این مطالعه از طریق ارزیابی آلودگی صوتی موتورسیکلت ها اقدام به ارایه حدود مجاز با قابلیت کاربرد در مراحل مختلف عمر موتورسیکلت نموده است.
    روش بررسی
    ابتدا استانداردهای صدای موتورسیکلت در کشور های مختلف بررسی و با نتایج حاصل از اندازه گیری تراز صدای 622 دستگاه موتورسیکلت در سه گروه مختلف مقایسه گردید. میزان نمونه در هر گروه تابعی از میزان تولید سالیانه آن گروه در کشور بود. سپس با استفاده از آزمون های آماری حدودی را که بتواند در مرحله اول 90 درصد موتورسیکلت های ساخت داخل را در برگیرد به عنوان استاندارد صدای موتورسیکلت های تولید داخل پیشنهاد گردید.
    یافته ها
    این حد مجاز برای موتورسیکلت های گروه 1، 2، 3 به ترتیب 84، 86 و 87 (dB (A در مرحله TA (تایید نوع) محاسبه گردید. برای مرحله COP (تطابق با تولید) مطابق فرمول خاصی افزایش می یابد ودر نهایت نیز یک فلوچارت به عنوان روش استاندارد اندازه گیری صدای موتورسیکلت ها در مراحل TAوCOP پیشنهاد گردید.
    نتیجه گیری
    تراز نشر صوتی موتورسیکلت های ساخت داخل به طور متوسط حدود dB 9 از حدود مجاز اروپایی بیشتر می باشد و اگر حدود مجاز اروپایی را جهت موتورسیکلت های ساخت داخل اعمال کنیم حدود 90 درصد موتورسیکلت ها از چرخه تولید خارج خواهند شد که در عمل این امر غیرقابل اجرا خواهد بود.
    کلیدواژگان: تراز نشر صوتی، موتورسیکلت، استاندارد
  • جابر اعظمی، عباس اسماعیلی ساری، نادر بهرامی فر صفحه 471
    زمینه و هدف
    آلودگی اکوسیستم های آبی به فلزات سنگین، به ویژه جیوه همواره نگرانی هایی را در مورد سلامت و بهداشت موجودات آبزی پدید آورده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف سنجش جیوه کل در بافت های مختلف سه گونه از مهم ترین پرندگان آبزی شمال ایران و مقایسه آن با استانداردهای بهداشتی موجود انجام شده است.
    روش بررسی
    در مجموع تعداد 51 نمونه به صورت کاملا تصادفی صید، سپس از بافت های پر، کبد، کلیه و عضله، نمونه های تهیه و غلظت جیوه کل در این بافت ها با دستگاه پیشرفته آنالیز جیوه (Leco AMA 254) اندازه گیری شد.
    یافته ها
    بیشترین میزان جیوه در کبد باکلان بزرگ که گونه گوشتخوار است، وجود داشت. میانگین میزان جیوه در کبد باکلان بزرگ، اردک سرسبز و چنگر 80/14، 05/2 و 18/0، در کلیه 00/12، 90/1 و 17/0، در پر 57/6، 09/1 و 23/0 و در عضله 67/8، 26/0 و 09/0 میلی گرم در کیلوگرم وزن خشک بود. مقایسه میانگین ها اختلاف معنی داری را در بین گونه ها نشان دادند (05/0>P). اما اختلاف معنی داری بین جنس های این پرندگان وجود نداشت (05/0< P).
    نتیجه گیری
    غلظت جیوه کل تجمع یافته در همه بافت های باکلان بزرگ از استاندارد تعریف شده WHO، FAO و EPA بسیار بالاتر بود. دو گونه دیگر محدودیت مصرف کمتری دارند ولی میزان تجمع جیوه در اردک سرسبز نیز قابل تامل است. این نتایج می تواند یک هشدار جدی برای مصرف کنندگان پرندگان آبزی به ویژه افراد آسیب پذیر باشد.
    کلیدواژگان: چنگر، اردک سرسبز، باکلان بزرگ، جیوه، حد مجاز
  • مظاهر معین الدینی، محمدحسین طحاری مهرجردی، نعمت الله خراسانی، علی اصغر درویش صفت، فاطمه شاکری صفحه 483
    زمینه و هدف
    محل دفن مواد زاید می تواند به طور بالقوه بروی محیط اطراف اثرات منفی و زیان بار زیادی در ابعاد سلامتی جامعه، اقتصادی و محیط زیستی داشته باشد. بنابراین ارزیابی گستردهای برای استقرار محل دفن مورد نیاز است تا بهترین مکان دفن شناسایی شود. هدف از این پژوهش مکان یابی دفن مواد زاید جامد مرکز استان البرز می باشد.
    روش بررسی
    در این مقاله، مناطق مناسب برای دفن مواد زاید جامد شهری برای یک دوره 20 ساله، با به کار بردن معیارهای مکان یابی محل دفن و با استفاده از روش های ترکیب خطی وزنی و تجزیه و تحلیل خوشه ایبه دست آمدند. برای اولویت بندی مکان های مناسب جهت استقرار محل دفن، ابتدا با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP)، اوزان هریک از گزینه های دفن نسبت به هر یک از معیارهای دفن به دست آمد. در مرحله بعد با به کارگیری تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA) و با استفاده از این اوزان، رتبه بندی کامل از گزینه ها انجام گردید.
    یافته ها
    نتایج ارزیابی نشان دادند که از بین 5 گزینه، گزینه 1به عنوان ارجح ترین گزینه جهت استقرار محل دفن می باشد.
    نتیجه گیری
    رویکرد مورد استفاده دراین مقاله (روش ترکیبی مدل سلسله مراتبی فازی و تکنیک تحلیل پوششی داده ها) بنا به عدم نقض رتبه های گزینه ها در زمان حذف یا اضافه کردن گزینه، روشی مناسب برای مکان یابی در حوزه های دیگر قابل استفاده است.
    کلیدواژگان: مکان یابی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، تحلیل پوششی داده ها، استان البرز، محل دفن
  • محمد باقر میران زاده، محمد صباحی بیدگلی، علیرضا زرفشانی، محسن حیدری صفحه 497
    زمینه و هدف
    یکی از روش های سترون سازی زباله های عفونی، استفاده از دستگاه اتوکلاو با بخار است. از آنجا که پارامترهای متفاوتی همچون دما، درجه حرارت و فشار در عملکرد فرایند اتوکلاو با بخار تاثیر دارند، لذا این تحقیق به منظور بررسی این پارامترها و تعیین شرایط بهینه راهبری دستگاه اتوکلاو بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی کیفیت عملکرد دستگاه اتوکلاو از طریق شاخص بیولوژیکی و به واسطه طراحی 144 آزمون مورد بررسی قرار گرفت. متغیرهای نوع بسته بندی زباله در دو گروه (باز و بسته) و نوع بارگذاری در سه گروه (سبک، متوسط و سنگین) و 4 ترکیب دما زمان در فشار ثابت kpa 105 مورد آزمون قرار گرفت. شاخص بیولوژیکی مورد استفاده از نوع(ATCC 7953) و محتوی اسپور باکتری ژئوباسیلوس استئاروترموفیلوس بود. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون Chi-Square استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج آزمون آماری نشان داد که ارتباط معنی داری بین نوع بسته بندی زباله ها و نوع بارگذاری دستگاه و عملکرد سترون سازی زباله ها وجود نداشت(05/0< P)، در صورتی که بین عملکرد دستگاه و متغیر دما زمان ارتباط معنی داری مشاهده گردید(05/0>P)، که نشان دهنده تاثیر دما و زمان در فشار ثابت برای فرایند سترون سازی زباله ها است.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه بهترین شرایط بهره برداری از دستگاه اتوکلاو زباله های عفونی استفاده از ترکیب دما-زمان (10 دقیقه و 140 درجه سلسیوس) و (15 دقیقه و 134 درجه سلسیوس) در فشار ثابت kpa 101 است. همچنین در شرایط توصیه شده توسط سازنده دستگاه در ترکیب دما زمان (20 دقیقه و 121 درجه سلسیوس) فرایند سترون سازی زباله ها به طور کامل انجام نمی شود.
    کلیدواژگان: زباله های عفونی، سترون سازی، اتوکلاو، شاخص بیولوژیکی، راهبری بهینه، کاشان
  • محمد امین کرمی، مهدی فرزادکیا، احمد جنیدی، رامین نبی زاده، محمود رضا گوهری، مصطفی کریمایی صفحه 507
    زمینه و هدف
    مدیریت نامناسب پسماندهای صنعتی در سال های اخیر بحران های زیادی را در جوامع بشری به وجود آورده است. هدف از این مطالعه بررسی مدیریت پسماندهای صنعتی صنایع حد فاصل تهران تا کرج در سال 1388می باشد.
    روش بررسی
    این تحقیق یک مطالعه توصیفی مقطعی است که براساس انجام بازدیدهای محلی، تکمیل پرسش نامه سازمان حفاظت محیط زیست ایران، تهیه بانک اطلاعاتی و در نهایت تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده، انجام گرفت. این پرسش نامه حاوی 45 سوال درمورد کمیت، کیفیت و مدیریت پسماندهای صنعتی می باشد. تعداد کل صنایع با پرسنل بالای 50 نفر در منطقه مورد مطالعه 283 صنعت بود. نمونه برداری با روش طبقه ای- وزنی انجام گردید و تعداد نمونه های منتخب 50 عدد بود.
    یافته ها
    کل پسماندهای جامد صنعتی تولیدی در این منطقه 123451 کیلوگرم درروز بود. از این میان صنایع پلاستیک و شیمیایی بیشترین پسماند خطرناک را تولید می کردند. 28/45 درصد از پسماندهای تولیدی توسط بخش خصوصی دفع می گردید. گزینه های دفن با 62 درصد و بازیافت با 17 درصد مراتب اول و دوم روش های دفع نهایی پسماندهای صنعتی تولیدی را به خود اختصاص می دادند.
    نتیجه گیری
    به منظورکاهش تولید پسماند خطرناک در این منطقه، در کوتاه مدت بایستی حداکثر بازیافت و استفاده مجدد از این مواد به عمل آید و در دراز مدت بایستی صنایعی با پسماند خطرناک زیاد مانند صنایع پلاستیک شیمیایی و الکترونیک با صنایعی نظیر چوب سلولزی و کاغذ سازی با پسماند خطرناک کمتر، تعویض شوند.
    کلیدواژگان: مدیریت پسماند، پسماند صنعتی، منطقه تهران تا کرج
|
  • M. Malakootian, M. M. Amin, H. Jaafari Mansourian, N. Jaafarzadeh Page 385
    Background And Objectives
    Microbial fuel cells are the electrochemical exchangers that convert the microbial reduced power, generated via the metabolism of organic substrate, to electrical energy. The aim of this study is to find out the rate of produced electricity and also treatment rate of simulated wastewater of food industries using dual chamber microbial fuel cell (MFC) without mediator and catalyst.
    Materials And Methods
    MFC used in this study was consisted of two compartments including anaerobic anode chamber containing simulated food industries wastewater as synthetic substrate and aerobic cathode chamber containing phosphate buffer, respectively. These two chambers were separated by proton exchange membrane made of Nafion. Produced voltage and current intensity were measured using a digital ohm meter and the amount of electricity was calculated by Ohm's law. Effluent from the anode compartment was tested for COD, BOD5, NH3, P, TSS, VSS, SO42- and alkalinity in accordance with the Standard Methods.
    Results
    In this study, maximum current intensity and power production at anode surface in the OLR of 0.79 Kg/m3.d were measured as 1.71 mA and 140 mW/m2, respectively. The maximum voltage of 0.422 V was obtained in the OLR of 0.36 Kg/m3.d. The greatest columbic efficiency of the system was 15% in the OLR of 0.18 Kg/m3.d. Maximum removal efficiency of COD, BOD5, NH3, P, TSS, VSS, SO42- and alkalinity, were obtained 78, 72, 66, 7, 56, 49, 26 and 40%, respectively.
    Conclusion
    The findings showed that the MFC can be used as a new technology to produce electricity from renewable organic materials and for the treatment of different municipal and industrial wastewaters such as food industries.
  • A. Khodadadi, H. Ganjidoust, H. Ijad Panah Page 401
    Background And Objectives
    Many industrial effluent plants contain amounts of hard biodegradable compounds such as β-naphthol which can be removed by conventional treatment systems. The objective of this research is to treat wastewater containing naphthalene by nano titanium oxide coated on activated carbon.
    Materials And Methods
    Photocatalytic experiments were carried out for different concentrations of β-naphthol using time and pH as dependent factors. Nano TiO2 coated on activated carbone in one liter batch reactor and the resultants compound's concentration were measured in a photocatalytic reactor with UV-C of 12 Watt.
    Results
    The experimental results indicated that UV/ nano TiO2 coated on activated carbone removed 92% of β-naphthol with concentrations of 100 mg/L within an overall elapsed time of three hours. β-naphthol total removal with concenteration of 25 mg/L was observed in two hours.
    Conclusions
    UV/ nano TiO2 process is very fast and effective method for removal of β-naphthol and pH 11 was indicated as the optimum pH.
  • Z. Kheradpisheh, H. Movahedian Atar, M. Salehii Page 411
    Background And Objectives
    Cyanide is a highly toxic compound which is Normally found in numerous industries, such as electroplating wastewater. Release of this compounds in to the Enviroment has a lot health hazards.The Purpose of this study is to Determine the efficiency of electrochemical oxidation method for Cyanide removal from industrial wastewaters
    Materials And Methods
    This study conducted in a pilot system experimentally. In this study the effect of pH, voltage and operation time on total cyanide removal from industrial wastewaters by Electrochemical Oxidation was investigated by applying a Stainless Steel as a Anode and copper as a cathode.
    Results
    The average percentage removal of cyanide was about 88 with SD=2.43. The optimal condition obtained at voltage of 9V and pH=13 and The operation time of 90 minutes.The volume of sludge which formed in this condition was about 20 percent of a one liter pilot reactor.
    Conclusion
    the results statistically confirmed the significant relationship between input and cyanide concentration removal efficiency (p< 0.05), and confirmed The this confirmed The relation between cyanide & cyanat oxidation and hydroxyl ions consumption 1:2.(L.Szpyruowicz). therefore the best pH is 12.5-13.5 by Considering the need of alkaline environment to remove cyanide.
  • M.H. Dehghani, A. Zarei, A.H. Mahvi, Gh.R. Jahed, E.B. Kia Page 419
  • R. Khosravi, G.R. Moussavi, Sh. Roudbar Mohammadi Page 451
    Background And Objectives

    Effluent generated in several industries contains phenolic compounds, which have been classified as priority pollutants. Due to its toxicity, the conventional systems are inefficient for treatment of phenol-Laden wastewater. Biological processes using pure microbial culture, including fungi and yeast, are environmentally friendly techniques capable of complete destruction of contaminants.

    Materials And Methods

    This work was aimed at investigating the efficiency of a fungi specie in the decomposition of high concentrations of phenol ranging from 500 to 20000 mg/L. Several batch reactors were operated at different phenol concentration. The concentration of residual phenol was monitored over time using colorimetric method 4-aminoantipyrine. The removal efficiency was calculated considering the initial phenol concentration.

    Results

    Experimental data indicated that the phenol could efficiently degrade using the selected culture. The developed granules could completely degrade phenol at concentrations up to 20000 mg/L.

    Conclusion

    It can be concluded from the experimental data that the biodegradation using the Fungi granules is a very efficient and thus promising technique for treatment of wastewaters containing phenolic compounds.

  • P. Nassiri, M.R. Monazzam, H. Nureddin, K. Azam, S. Farhang Dehghan Page 461
    Background And Objectives
    Sound of motorcycles plays an important role in noise pollution in big cities. This is due to the lack of national law or standards to control the noise of domestic and also imported motorcycles. This study tries to introduce a practical limit value in different stage of motorcycle life cycle by assessing their noise pollution.
    Materials And Methods
    First the motorcycles noise standards at different countries were studied and they were compared with the results from noise level of 622 motorcycles in 3 different groups. The sample volume in each group corresponds to the amount of their annual production rate. Then using statistical tests, a limit was determined in which 90% of the domestic motorcycles can be covered. The limit is proposed as the standard for domestic motorcycle noise.
    Results
    The limit for motorcycles of groups 1, 2 and 3were 84, 86 and 87 dB (A), respectively in the TA stage. For the COP stage (Conformity of Production), the limit increases according to certain formula. In the end, a flowchart was proposed as a standard method for measuring the sound of motorcycles in the TA and COP stages was proposed.
    Conclusion
    Noise level of the domestic motorcycles is at least 9 dB (A) higher than the noise limit value of European motorcycle. If European limit value is considered for producing the national motorcycle, 90% of them will get out of production cycle and this would not be practical.
  • J. Azami, A. Esmaili-Sari, N. Bahramifar Page 471
    Background And Objectives
    The heavy metals pollution in aquatic ecosystems especially mercury, always makes concern about health of aquatic organisms. So, the purposes of this study were determination of total mercury in different tissues of the three species of the most important water birds at north of Iran and comparison with world health standards.
    Materials And Methods
    Generally, 51 birds were captured randomly. Then, samples of feather, liver, kidney and muscle were taken and the mercury concentrations were determined by Advanced Mercury Analyzer (Model; Leco, AMA 254).
    Results
    The most amount of accumulated mercury was in great cormorant's liver (piscivorous species). Means of mercury concentration in liver of great cormorant, mallard, and coot were 14.80, 2.05, 0.18; in kidney 12.00, 1.90, 0.17; in feather 6.57, 1.09, 0.23 and in muscle 8.67, 0.26, 0.09 mg/kg dry weight respectively. Means Comparison showed significant difference among all tissues (P < 0.05), But there were not significant difference between sexes (P > 0.05)
    Conclusion
    The levels of accumulated mercury in all tissues of great cormorant were more than the established limits by WHO, FAO and EPA. The other species had less use limitation, but mercury concentration in mallards was considerable. These results can be a serious warning for consumers these birds, especially vulnerable people.
  • M. Moeinaddini, M.H. Tahari Mehrjardi, N. Khorasani, A. Danekar, A.A. Darvishsefat, F. Shakeri Page 483
    Background And Objectives
    Solid waste municipal landfill can have injurious effect on society health, economic and environment. Therefore, spread evaluation in locating landfill is necessary to identifying the best places. The purpose of this paper is locating landfill for solid waste municipal for center of Alborz province.
    Materials And Method
    In this paper, suitable areas are identified for land filling solid waste municipal by weighted linear combination and cluster analysis in 20 years period. Thus, suitable areas were weighted by FAHP method. Those weights were used for ranking areas by DEA technique.
    Result
    Results showed among five landfill alternatives for solid waste municipal for center of Alborz province, alternative 1 is the best for land filling. This place is just 7 percent of total suitable places.
    Conclusion
    The approach are used in this article (combination method of fuzzy analytic hierarchy process & Data envelopment analysis) can be suitable for locating in other areas because when an option add or delete; option ranking is not different with previous
  • M.B. Miranzadeh, M. Sabahi Bidgoli, A.R. Zarfeshani, M. Heidari Page 497
    Background and Objectives; Autoclaving is one of the methods which sterilizes infectious solid wastes. Since variety of parameters such as temperature, time, and pressure influence autoclave performance, this study was carried out to evaluate the parameters and set optimum condition for the autoclave apparatus applied in Shahid Beheshti Hospital in Kashan.
    Materials And Methods
    In this descriptive-analytical study, the performance of subjected autoclave was surveyed based on biological index and through setting 144 tests. Variables were packaging type in two groups (open and wrapped), loading type in three groups (light, medium and heavy), and four temperature-time features in fixed pressure equal to 101 kpa. Biological index was ATCC 7953 which contained Stearotermophilus Geobacillus spores. Finally obtained results were analyzed by Chi-Square test.
    Results
    The results of statistical test showed that there isnt any meaningful relation between packaging type of waste, system loading, and efficiency of sterilization(P>0.05),while meaningful relation was found between system performance and variety states of temperature-time feature(P<0.05), illustrating temperature and time effects in fixed pressure on sterilization of solid waste.
    Conclusion
    Based on the results, the best autoclave operational condition for sterilizing infectious solid wastes are: temperature-time equal to 10 min-140°C and 15 min-134°C in fixed pressure of 101 kpa, respectively. It was also revealed that temperature-time condition suggested by manufactory, i.e. 20min-121°C, is not sufficient for complete sterilization of solid waste.
  • M. A. Karami, M. Farzadkia, A. Jonidi, R. Nabizade, M. R. Gohari, M. Karimaee Page 507
    Background And Objectives
    In recent years, poor industrial waste managements have created many crises in human societies. The aim of this study was to investigate industrial waste management located between Tehran and Karaj zone in 2009-2010.
    Materials And Methods
    This study is descriptive and sectional which was done by site visits, (Iranian environmental protection organization) use of questionnaires, database production and results analysis. The questionnaire consisted of 45 questions mainly about industrial waste; quantity, quality and management. Total number of industries with over 50 personnels, calculated as 283. Class-weighted sampling was used in which the sample size contained 50 industries.
    Results
    Total generated industrial waste was 123451, kg per day. Major hazardous waste generated in industrial sections included: chemical and plastic making. About 45.28% of waste generated disposed by private sectors. Landfill with 62% and reuse with 17% were the first and second alternative of common methods for final disposal of solid waste in this zone.
    Conclusion
    In order to reduce hazardous waste generation in this zone, reuse and recovery maximization of the waste must be noted in short-term. In long-term, some industries such as chemical-plastic and electronics which have high rate of hazardous waste production must be replaced with other industries with low rate production, such as wood-cellulose and paper industries.