فهرست مطالب

اندیشه آماری - سال شانزدهم شماره 1 (پیاپی 31، بهار 1390)

نشریه اندیشه آماری
سال شانزدهم شماره 1 (پیاپی 31، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین بیورانی، نرگس نجفی صفحه 1
    این مقاله با استفاده از ناحیه های p- تحمل با کمترین زیان پسین، تابع زیان درجه دو و با استفاده از سه روش متوسط طول، متوسط پوشش و بدترین برآمد به محاسبه ی اندازه ی برای بدست آوردن نسبت در تابع احتمال دو جمله ای با توزیع پیشین بتا می پردازد.
    کلیدواژگان: استنباط بیزی، تابع زیان درجه دو، توزیع بتا، دوجمله ای، ناحیه های با کمترین زیان پسین، LPL
  • عیسی محمودی صفحه 10
    در این مقاله توزیع دقیق متغیر توقف، گشتاور و ریسک برآوردگر دنباله ای نرخ شکست توزیع نمایی تحت کرانداری محدب به دست می آید
    کلیدواژگان: برآوردگر دنباله ای، توزیع نمایی، روش های دنباله ای، کرانداری محدب، متغیر توقف
  • فریده توانگر، محمدحسین علامت ساز، هوشنگ طالبی صفحه 17
    کنترل کیفیت چند متغیره ابزار مهمی در کنترل کیفیت آماری است، که هدف از آن ارائه روشی برای کنترل همزمان چند متغیر همبسته است. یکی از این روش ها برای کشف نقاط خارج از کنترل در یک فرآیند کنترل کیفیت چند متغیره، استفاده از آماره ی T2 هتلینگ است. خواص توزیعی این آماره به معلوم یا نامعلوم بودن پارامترهای جامعه و همچنین زمان نمونه گیری بستگی دارد به طوری که بسته به این شرایط دارای توزیع نمونه ای خی-دو، F یا بتا است. در شرایط خاصی حدود کنترل به دست آمده در مبنای این توزیع ها به یکدیگر نزدیک و شوند.
    در این مقاله به خواص توزیعی رابطه بین آن ها برای شرایط مختلف فرآیند پرداخته و کاربرد آن ها را در فرآیند کنترل آماری با چند گروه داده واقعی تشریح می کنیم.
    کلیدواژگان: کنترل کیفیت چند متغیره، حدود کنترل
  • هژیر حومئی، منیره حامل دربندی، رباب سلیمپور صفحه 28
    مفهوم معدل وزنی تصادفی برای دو متغیر تصادفی تعریف شده و سپس آن را به n متغیر تصادفی تعمیم داده ایم. نحوه محاسبه توزیع و مشخصه سازی برای این مدل پیچیده توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این مقاله با تکنیک قوی و جدیدی به نام تبدیل اشتیلیس توزیع این مدل ها را به بدست آورده و مشخصه سازی می کنیم. در آخر نیز، به کاربرد این مدل در فیزیک اشاره می کنیم.
  • پروین سربخش، یدالله محرابی، علی اکبر معبودی، فرزاد حدائق صفحه 34
    در بسیاری از مسائل آماری، متغیرها اثرات برهمکنشی روی یکدیگر دارند. روش های آماری موجود برای تعیین مدلهای پیش بینی از جمله روش های رگرسیونی و درختهای تصمیم، قابلیت تشخیص و لحاظ کردن چنین اثراتی را ندارند و اثرات متقابل بین متغیرها در صورت شناسایی و لحاظ کردن در مدل، به دلیل پیچیده شدن آن، نهایتا از دوطرفه و سه طرفه تجاوز نمی کند. برای غلبه بر این نقص این مطالعه به معرفی رگرسیون منطقی به عنوان یک روش رگرسیونی تعمیم یافته و جدید می پردازد که در آن متغیرهای پیشگو به صورت ترکیبات بولی از متغیرهای دو حالتی ساخته میشود. برای یافتن چنین ترکیباتی در فضای حالتهای ممکن و همچنین برآورد پارامترهای مربوط به این ترکیبات از الگوریتم جستجوی Annealing استفاده می شود. آزمونهای تصادفی سازی برای تایید وجود ارتباط بین داده ها بکار میرود. به منظور اجتناب از بیش برآورد شدن، تعداد بهینه ترکیبات منطقی و متغیرهای مدل به روش اعتبار متقاطع تعیین می گردد. به عنوان کاربردی از این روش، داده های حاصل از مطالعه کوهورت قند و لیپید تهران، با استفاده از رگرسیون منطقی تحلیل شدندکه در آن اثر متغیرهای تن سنجی، قند و لیپیدها، فشار خون و... بر بروز دیابت بررسی شد و در نهایت مدلی برای پیش بینی ابتلا به دیابت ارائه می گرد.
    کلیدواژگان: اثرات متقابل، الگوریتم Annealing، رگرسیون منطقی، منطق بولی
  • مهدی علی محمدی، محمدحسین علامت ساز صفحه 47
    مفهوم تک مدی برای هر دو نوع توزیع های پیوسته و گسسته تعریف شده است و هر یک تفسیر جداگانه ای دارد. با پیشرفت نظریه توزیع ها، تک مدی به تک مدی قوی و نیز α- تک مدی تعمیم داده شد و بعد از آن توجه زیادی را به خود جلب کرد. در این مقاله ابتدا این مفاهیم را به همراه چند مشخصه سازی بیان می کنیم. به دلیل اهمیت متغیرهای تصادفی مرتب شده در بسیاری از شاخه های آمار، این خواص را در این نوع متغیر ها مورد بررسی قرار می دهیم. سپس در راستای تکمیل این نتایج، در این مقاله یک مثال نقض ارائه می دهیم که نشان می دهد این نتایج برای تمام مقادیر پارامترهای مدل نمی تواند برقرار باشد. در آخر چند کاربرد آن ها را در آمار و قابلیت اعتماد بیان می کنیم.
    کلیدواژگان: تک مدی، α، تک مدی، قویا تک مدی، مشخصه سازی، تحدب، آماره های ترتیبی، آماره های ترتیبی تعمیم یافته، قابلیت اعتماد
  • فاطمه عباس پور، غلامرضا محتشمی برزداران، یحیی محتشمی صفحه 63
    یکی از مباحثی که نقش مهمی در استنباط آماری دارد، ماکسیمم کردن آنتروپی در یک کلاس از توزیع ها متناظر با یک سری محدودیت ها می باشد. در این راستا برخی از توزیع هایی که دارای آنتروپی ماکسیمم تحت محدودیت های معین می باشند را بدست می آوریم. ضمن معرفی برآوردگر آنتروپی ماکسیمم، ارتباط این برآوردگر را با برآوردگر درستنمایی ماکسیمم مورد بررسی قرار می دهیم. در این ارتباط برنامه ای که کمک نرم افزار مطلب نوشته شده است ارائه می دهیم و به کمک چند مثال ارتباط این دو برآوردگر را روشن می کنیم.
    کلیدواژگان: برآورد درستنمایی ماکسیمم، برآورد آنتروپی ماکسیمم، توزیع آنتروپی ماکسیمم، آنتروپی شانون، برآورد پارامتر
|
  • H. Bevrani, N. Najaf Page 1
    This paper is devoted to computing the sample size of binomial distribution with Bayesian approach. The quadratic loss function is considered and three criterions are applied to obtain p-tolerance regions with the lowest posterior loss. These criterions are: average length, average coverage and worst outcome.
  • Page 10
    In this paper the exact determination of the distribution of stopping variable, the moment and risk of sequential estimator of the failure rate of exponential distribution, under convex boundary is obtained. The corresponding Poisson Process is used to derive the exact distribution of stopping variable of sequential estimator of the failure rate. In the end the exact values of mean and risk of sequential estimator of the failure rate is given in a table.
  • Parvin Sarbakhsh, Dr Yadollah Mehrabi, Dr Ali Akbar Khadem Maboudi, Dr Farzad Hadaegh Page 34
    Regression is one of the most important statistical tools in data analysis and study of the relationship between predictive variables and the response variable. in most issues, regression models and decision tress only can show the main effects of predictor variables on the response and considering interactions between variables does not exceed of two way and ultimately three-way, due to complexity of such interactions. To consider such interactions in the regression models, instead of individual variables in the model, we can construct a combination of them and use this combination as a new independent variable into the model Logic regression is a generalized regression and classification method that in this model, predictive variables are Boolean combinations that are made of the original binary variables. Annealing algorithm is used to find such combinations and their coefficients. randomization test or “null model test” is an overall test for signal in the data.also, cross-validation test can be used to determine the size of the logic tree model with the best predictive capability. As an example, we applied Logic Regression to predict diabetes in TLGS study.
  • Mahdi Alimohammadi, Mohammad Hossein Alamatsaz Page 47