فهرست مطالب

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:19 Issue: 3, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/03/21
  • تعداد عناوین: 10
|
  • طیبه نادری، زهرا هنرور، عباس بهرام پور، غلامرضا یوسف زاده صفحه 225
    مقدمه
    با توجه به اینکه غده تیروئید جنین در ماه های اولیه حاملگی (کمتر از 20 هفته) هنوز فعال نیست، مغز جنین از نظر هورمون های تیروئید شدیدا به مادر وابسته است. اختلال عملکرد تیروئید در مادر به ویژه هیپوتیروئیدی آشکار و تحت بالینی با افزایش خطر سقط، پره اکلامپسی، جدا شدن زودرس جفت، وزن کم هنگام تولد، زایمان پیش از موعد و کاهش هوش کودک همراه است. هدف از این تحقیق، تعیین توزیع کم کاری تیروئید در خانم های باردار زیر 20 هفته بر حسب عوامل خطر می باشد.
    روش
    در این بررسی 620 خانم باردار مراجعه کننده برای مراقبت های دوره حاملگی با سن حاملگی کمتر از 20 هفته با انجام تست TSH و Free T4 به روش Elexiss مورد آزمایش قرار گرفتند. برای هر فرد پرسش نامه ای حاوی تعدادی از عوامل خطر شناخته شده هیپوتیروئیدی تکمیل شد. شیوع کم کاری تیروئید اعم از آشکار و تحت بالینی و ارتباط احتمالی آن با بعضی عوامل خطر مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    شیوع کم کاری تیروئید 15/10 درصد (25/2% آشکار و 9/7% تحت بالینی) به دست آمد. کم کاری تیروئید با هیچ کدام از عوامل خطر مورد مطالعه در این تحقیق ارتباط معنی دارنداشت. و فقط هیپوتیروئیدی آشکار با سابقه وجود آلرژی در فرد ارتباط معنی دار داشت (0025/0>P).
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای هیپوتیروئیدی (آشکار و تحت بالینی) و عوارض مادری و جنینی آن و هم چنین عدم همراهی آن با عوامل خطر مفروض در حاملگی به ویژه در نوع تحت بالینی که فقط با تست آزمایشگاهی قابل تشخیص می باشد، بهتر است در تمام زنان باردار همراه با تست های رایج حاملگی هیپوتیروئیدی نیز بررسی شود.
    کلیدواژگان: کم کاری تیروئید، بارداری، عوامل خطر
  • احمدرضا بندگی، محسن فیروزرای، محمدرضا اکبری عیدگاهی صفحه 233
    مقدمه
    لیپوپروتئین لیپاز (Lipoprotein lipase، LPL)، یک آنزیم کلیدی در تنظیم متابولیسم تری گلیسرید و High density lipoprotein) HDL) می باشد. احتمالا پلی مورفیسم های ژن لیپوپروتئین لیپاز در پاتوفیزیولوژی دیس لیپیدمی حائز اهمیت می باشد. یکی از شایع ترین پلی مورفیسم ها در ژن LPL، پلی مورفیسم Hind III می باشد. در برخی مطالعات، ارتباط پلی مورفیسم Hind III با دیس لیپیدمی گزارش گردیده است. با توجه به شیوع بالای دیس لیپیدمی در ایران، این مطالعه جهت تعیین فراوانی الل نادر (-H) پلی مورفیسم Hind III ژن LPL و ارتباط آن با غلظت لیپیدهای سرم در یک جامعه ایرانی انجام شده است.
    روش
    DNA ژنومی 76 بیمار مبتلا به هیپرلیپیدمی (150mg/dl TC) استخراج گردید. پلی مورفیسم Hind III با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز و (RFLP (Restriction fragment length polymorphism در دو گروه شاهد و بیمار مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    فراوانی الل نادر (-H) پلی مورفیسم Hind III در گروه بیمار و شاهد به ترتیب 17 و 30 درصد بود (01/0>P). در گروه هیپرلیپیدمیک، افراد با ژنوتیپ +H+Hدر مقایسه با افراد با ژنوتیپ های +H-H و -H-H، دارای کلسترول تام و LDL سرمی بالاتری بودند (05/0>P).
    نتیجه گیری
    حضور الل +H همراه با افزایش TC و LDL-c در جمعیت مورد مطالعه بوده است. ارتباط پلی مورفیسم Hind III با دیس لیپیدمی بسیار پیچیده است و بررسی پلی مورفیسم Hind III با یک حجم نمونه بیشتر و همراه با سایر پلی مورفیسم ها ضروری و قابل توجیه می باشد.
    کلیدواژگان: لیپوپروتئین لیپاز، پلی مورفیسم Hind III، هیپرلیپیدمی
  • علی نوری، غلامرضا امیری، بهناز تاج، مهسا نصر اصفهانی، سمیرا تاج، علی والیانی صفحه 243
    مقدمه
    با توجه به تولید روزافزون نانوذرات مغناطیسی و کاربردهای مفید آن در سیستم های بیولوژیک، تاکنون مطالعات کمتری در زمینه اثرات جانبی این مواد بر بدن جانداران صورت گرفته است.
    روش
    در تحقیق حاضر، اثر یک بار تزریق درون صفاقی دوزهای مختلف (300mg/kg و 200، 100، 50) نانوذرات اکسید آهن (Fe3o4) پوشش دار شده با DMSA (دی مرکپتو سوکسینیک اسید) بر عملکرد کبد و کلیه در پاسخ به جذب نانوپارتیکل ها به این اندام ها، پس از گذشت چهار روز از تیمار، مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نفوذ و تجمع نانوذرات در بافت کبد و کلیه به صورت دانه های آبی تیره با رنگ آمیزی آبی پروس در مقاطع بافتی نمونه های تیمار شده، بدون هیچ اختلال بافتی نسبت به گروه شاهد، مشاهده گردید. میانگین مقادیر آنزیم های SGOT، SGPT، LDH، پروتئین آلبومین، اسید اوریک، اوره و کراتینین اختلاف معنی داری با گروه شاهد نشان نداد؛ اما میانگین تعداد سلول های خونی در گروه های تیمار بالاتر از 50mg/kg نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری کاهش یافت. در طول مدت آزمایش هیچ مرگ و میری در حیوانات مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به این نتایج، کاربرد کوتاه مدت نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن با پوشش DMSA در موارد پزشکی و بیولوژیک سمیت خاصی در بدن ایجاد نمی نماید.
    کلیدواژگان: نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن، دی مرکپتو سوکسینیک اسید، کبد، کلیه، سمیت
  • محمدرضا لشکری زاده، محمدرضا بذرافشانی، محمود آقایی افشار، ندا ظهیری، سمیه دهقان کوهستانی صفحه 253
    مقدمه
    سرطان مری، ششمین سرطان کشنده در دنیا و موارد ابتلا به آن در حال افزایش می باشد. انواع سنگفرشی و آدنوکارسینوما 95 درصد از انواع سرطان های مری را تشکیل می دهند. اختلال در بیان ژن EGFR در پاتوفیزیولوژی بسیاری از بدخیمی های با منشا اپی تلیال از جمله سرطان مری دخالت داشته و فاکتور مهمی در بررسی پیش آگهی و مرحله پیشرفت بالینی بیماری است. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط جهش های حذف و مضاعف در اگزون های ژن EGFR در بیماران مبتلا به سرطان مری با استفاده از روش (MLPA (Multiplex Ligation-dependent Probe Amplification انجام شد.
    روش
    تعداد 60 نمونه از بلوک های پارافینه بیمارانی که به علت سرطان مری تحت بررسی بودند، جهت استخراج DNA مورد استفاده قرار گرفتند و با روش MLPA جهش های حذف و مضاعف ژن EGFR در طول ژن و در تمامی اگزون های آن مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در 82 درصد از 60 نمونه بررسی شده، جهش ژنی مشاهده گردید که در 52 درصد موارد، جهش از نوع حذف ژنی بوده و بیشترین میزان آن در اگزون 2 (44 درصد) رخ داده بود. در30 درصد موارد نیز جهش به صورت مضاعف گردیدن ژنی دیده شد که بیشترین میزان این نوع جهش (54 درصد) در اگزون 27 بود. در مواردی نیز حذف و یا اضافه هم زمان در بیش از یک اگزون مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه و اینکه امروزه تشخیص قطعی سرطان مری با روش نمونه برداری از بافت و بررسی آسیب شناسی انجام می شود پیشنهاد می گردد که جهت تکمیل این مطالعه، بر روی تمامی نمونه ها، جهش حذفی و مضاعف شدگی ژن EGFR به ویژه در اگزون شماره دو و بیست و هفت بررسی شود، تا شاید در آینده بتوان به روش تشخیصی مولکولی غیرتهاجمی دست یافت.
    کلیدواژگان: جهش، EGFR، سرطان، MLPA، مری
  • علیرضا سعید، احسان حیدری، معصومه شمس الدینی صفحه 260
    مقدمه
    قطع عضو به دلایل گوناگونی اتفاق می افتد و میزان انجام آن در بسیاری از جوامع رو به افزایش است. در این مطالعه سعی به بررسی جمعیت شناختی بیماران قطع عضوشده در یکی از شهرهای نسبتا بزرگ کشور ایران شده است.
    روش
    مطالعه به صورت گذشته نگر و بر روی کلیه بیمارانی که بین سال های 1380 تا پایان 1388 در بیمارستان های آموزشی شهر کرمان تحت عمل جراحی قطع عضو قرار گرفته بودند انجام شد. مشخصات بیماران شامل سن، جنس، اندام قطع شده، علت قطع اندام، سمت و سطح قطع عضو از پرونده های آنان استخراج و ثبت می گردید. سطح قطع شده می توانست از نوع ماژور (بالای مچ دست یا پا) و یا مینور (زیر مچ دست یا پا) باشد. موارد نامشخص در پرونده با تلاش برای پیدا کردن بیمار و مشخص نمودن مورد ثبت می شدند.
    یافته ها
    در کل 624 بیمار شامل 508 نفر (4/81%) مذکر و 116 نفر (6/18%) مونث وارد مطالعه وارد شدند. تعداد موارد قطع عضو از54 تا 118 مورد در سال متغیر بود. متوسط سن مردان کمتر از زنان بود. قطع اندام های تحتانی بیشتر از اندام های فوقانی صورت گرفته بود. در مجموع 9/61 درصد از موارد (386 مورد) از نوع ماژور و 238 مورد (1/38 درصد) از نوع مینور بود. شایع ترین علت قطع عضو تروما و شایع ترین محل در سطح متاتارس ها بود. در نوع ماژور شایع ترین محل قطع عضو زیر زانو بود.
    نتیجه گیری
    در مطالعه فعلی بر خلاف مطالعاتی که در کشورهای توسعه یافته انجام شده، تروما شایع ترین علت قطع عضو در همه انواع و در تمام سنین بود که نیاز به اقدامات پیشگیرانه در کشور را تاکید می کند.
    کلیدواژگان: قطع عضو، دموگرافی، اتیولوژی
  • روشنک بقایی رودسری، مهیار صلواتی، بصیر مجدالاسلام صفحه 268
    مقدمه
    زانو یک ساختار پیچیده است و پارگی لیگامان متقاطع قدامی یکی از متداول ترین آسیب های آن می باشد. لیگامان متقاطع قدامی با عملکرد حس عمقی خود، نقش مهمی در حفظ تعادل فرد دارد و پارگی آن ممکن است در اختلالات تعادل موثر باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر بریس (Brace) بر تعادل افراد بعد از پارگی لیگامان صلیبی قدامی بود.
    روش
    این مطالعه شبه تجربی بر روی 20 بیمار مبتلا به پارگی لیگامان متقاطع قدامی، با محدوده سنی 18 تا 44 سال انجام پذیرفت. نمونه گیری به صورت غیراحتمالی ساده بود. به منظور ارزیابی تعادل وضعیتی، از دستگاه صفحه نیرو استفاده شد. آزمون های Paired t و Kolmogorov-Smirnov جهت تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    اختلاف سرعت متوسط جابه جایی مرکز فشار در اندام مبتلا به پارگی لیگامان متقاطع قدامی قبل و بعد از پوشیدن بریس در محور x و y از نظر آماری معنی دار نشد. اختلاف میزان جابه جایی مرکز فشار در اندام مبتلا به پارگی لیگامان متقاطع قبل و بعد از پوشیدن بریس در محور x و y نیز از نظر آماری معنی دار نبود (05/0
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به نظر می رسد که بریس در بیماران دچار پارگی لیگامان متقاطع قدامی در بهبود تعادل وضعیتی تاثیر بارزی ندارد.
    کلیدواژگان: بریس عملکردی، تعادل، لیگامان صلیبی قدامی
  • عباسعلی گائینی، فهیمه کاظمی*، اسما به زارع صفحه 277
    مقدمه

    امروزه، شاخص های التهابی موجود در گردش خون به عنوان عوامل خطر اصلی بیماری های قلبی شناخته شده اند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر دو روش تمرین هوازی تداومی و تناوبی فزاینده بر لیپوپروتئین های پلاسما (TC، TG، LDL، HDL، VLDL) و CRP سرم زنان بود.

    روش

    در این بررسی 20 زن با دامنه سنی 35 تا 45 سال انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تمرین هوازی تداومی و تناوبی قرار گرفتند. در اولین مرحله، 24 ساعت قبل از شروع برنامه تمرینی از آزمودنی ها در حالت ناشتا خون گیری شد. برنامه تمرین هوازی تداومی و تناوبی شامل 8 هفته دویدن، هفته ای 3 روز با شدت 65 تا 75 درصد HRmax بود. در مرحله بعد، 24 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین مجددا خون گیری از هر دو گروه به عمل آمد.

    یافته ها

    تفاوت غیرمعنی داری بین TC، TG، LDL، HDL، VLDL و CRP گروه تداومی و تناوبی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون مشاهده شد. تمرین هوازی تداومی موجب کاهش معنی دارTC، LDL، CRP و افزایش معنی دار HDL و فعالیت هوازی تناوبی موجب کاهش معنی دار TC، TG، LDL، CRP و افزایش معنی دار HDL شد، اما تفاوت بین دو روش تمرینی از نظر تاثیر بر لیپوپروتئین های پلاسما و CRP سرم زنان معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    تاثیر دو روش تمرین هوازی تداومی و تناوبی فزاینده بر لیپوپروتئین های پلاسما و CRP سرم زنان یکسان می باشد.

    کلیدواژگان: تمرین هوازی، لیپوپروتئین، شاخص التهابی، زنان
  • ناهید افتخاری، مریم پور رحیمی صفحه 287
    مقدمه
    دردهای زودرس زایمانی می تواند مقدمه ای برای زایمان پیش از موعد و در نتیجه بروز عوارض و مرگ و میر قابل توجه در نوزادان باشد. درمان شامل استراحت در منزل، هیدراتاسیون، مداخلات دارویی و ترکیبی از این روش ها می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر سولفات منیزیم داخل وریدی با ایندومتاسین برای مهار دردهای زودرس زایمانی بودکه در آن عوارض جانبی در مادر و نوزاد برای هر یک از این روش ها نیز مورد بررسی قرار گرفت.
    روش
    در این بررسی 120 خانم باردار با سن حاملگی 32- 26 هفته که با دردهای زودرس زایمانی مراجعه کرده بودند، به طور تصادفی ساده در دو گروه درمانی با سولفات منیزیم (60 نفر) یا ایندومتاسین (60 نفر) قرار گرفتند. همه شرکت کنندگان بتامتازون و آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک دریافت کردند. داده ها با استفاده از آزمون t و X2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    دو گروه از نظر سن حاملگی، متوسط دیلاتاسیون و افاسمان اولیه سرویکس در بدو ورود و سن حاملگی در زمان زایمان تفاوت معنی داری نداشتند. تعویق زایمان به مدت بیش از 48 ساعت در 81 درصد از زنان تحت درمان با سولفات منیزیم و 88 درصد از زنان تحت درمان با ایندومتاسین دیده شد (298/0=P). وزن نوزاد هنگام تولد، نوع زایمان، عود دردهای زودرس زایمانی و متوسط زمان سرکوب انقباضات در دو گروه مشابه بود. هیچ عارضه جانبی جدی در هیچ یک از گروه های مورد مطالعه دیده نشد.
    نتیجه گیری
    مهار انقباضات رحمی چه با سولفات منیزیم وریدی و چه با ایندومتاسین توانایی تعویق زایمان برای مدت بیشتر از 48 ساعت، زمان حیاتی برای تاثیرگذاری بتامتازون، و یا توقف یک حمله درد زودرس و درنتیجه تاخیر زایمان و بهبود نتایج نوزادی را دارد. ضروری است که متخصصان مامایی درمورد کارایی، ضرورت ها و موارد منع استفاده و عوارض جانبی همه دارو های مهار کننده انقباضات زودرس زایمانی به روز باشند.
    کلیدواژگان: زایمان زودرس، سولفات منیزیم، ایندومتاسین، مهار انقباضات
  • بهرام پورسیدی، حمید زینلی نژاد، سیدمهران مسلمی عقیلی، محمود آقایی افشار، محمدرضا لشکری زاده، مژگان سنجری، غلامرضا یوسف زاده، محمدحسین گذشتی صفحه 300
    مقدمه
    وجود چند عارضه نادر ولی بسیار خطرناک در عمل جراحی تیروئید نگرانی هایی را در بیماران و پزشکان ایجاد کرده است. جراحی تیروئید عوارض زودرس و دیررس مختلفی را به همراه دارد که از مهم ترین آن ها آسیب عصب راجعه و به دنبال آن مشکلات تنفسی، خونریزی، هیپوکلسیمی و بروز طوفان تیروئیدی قابل ذکر است. هدف از این مطالعه، مقایسه میزان آسیب عصب راجعه در جراحی تیروئیدکتومی با و بدون جستجوی عصب و عوامل موثر در ایجاد آن بود.
    روش
    این مطالعه به روش هم گروهی بر روی 566 بیمار که از ابتدای سال 1384 تا دی ماه 1389 تحت عمل جراحی تیروئیدکتومی در دو مرکز افضلی پور و شهید باهنر کرمان قرار گرفته بودند، انجام شد و طی آن، میزان آسیب عصب راجعه و عوامل احتمالی موثر در ایجاد آن بررسی گردید.
    یافته ها
    در مجموع 442 نفر (1/78 درصد) زن و بقیه (9/21 درصد) مرد بودند. میانگین سنی بیماران 26/40 سال و میانگین روزهای بستری در بیمارستان 35/3 روز بود. 382 نفر (5/67 درصد) تحت جراحی توتال و ساب توتال تیروئیدکتومی و 184 نفر (5/32 درصد) تحت جراحی لوبکتومی یک طرفه و ایسمکتومی قرار گرفتند. شایع ترین بدخیمی، کارسینوم پاپیلاری (8/17 درصد از کل بیماران) و شایع ترین خوش خیمی، گواتر مولتی ندولار (4/39 درصد از کل بیماران) بود. 337 نفر (5/59 درصد) تحت جراحی با جستجوی عصب راجعه و 229 نفر (5/40 درصد) تحت جراحی بدون جستجوی عصب قرار گرفتند. در کل، 6 نفر (1/1 درصد) بعد از عمل تیروئیدکتومی دچار عارضه آسیب دائمی یک طرفه عصب شدند که پنج نفر از آن ها تیروئیدکتومی بدون جستجوی عصب و یک نفر تیروئیدکتومی با جستجوی عصب شده بود. چهار نفر به خشونت صدا و دو نفر به دیسفونی دائمی گرفتار شدند.
    نتیجه گیری
    بر اساس این مطالعه به نظر می رسد که بین انجام جراحی در گروه خوش خیم و بدخیم و همچنین بین وسعت عمل جراحی (انجام دایسکشن رادیکال اصلاح شده گردن) و نیز بین جستجو کردن عصب راجعه حین عمل با آسیب عصب ارتباط معنی داری وجود دارد؛ نکته مهم این که جستجوکردن عصب می تواند آن را در حین عمل تیروئیدکتومی حفظ و از آسیب آن جلوگیری کند. البته در این مطالعه بین انجام جراحی مجدد و نوع عمل انجام شده (یک طرفه یا دو طرفه بودن) با ایجاد آسیب عصب راجعه ارتباط معنی داری پیدا نشد.
    کلیدواژگان: آسیب عصب راجعه، تیروئیدکتومی، خشونت صدا، دیسفونی، جستجوی عصب راجعه
  • علی حسین زینال زاده چینی بلاغ، احمد کوشا، لیلا عبدالهی، مهراد نقی زاده گلزاری، جواد جواهری صفحه 308
    مقدمه
    سرطان مشکل عمده بهداشتی در بسیاری از کشور های دنیا محسوب می شود. در حال حاضر سرطان سومین علت مرگ در کشور های در حال توسعه می باشد. شایع ترین سرطان در میان زنان و مردان در کل دنیا به ترتیب سرطان پستان و سرطان ریه می باشد. هدف از این بررسی تعیین الگوی سنی بروز و توزیع انواع سرطان ها در استان آذربایجان شرقی در سال 1388می باشد.
    روش
    این بررسی یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و کاربردی است که به صورت پژوهش مبتنی بر جامعه و به روش گذشته نگر بر روی 5455 سرطان ثبت شده طی سال 1388 در استان آذربایجان شرقی انجام شد. ابتدا اطلاعات کلیه سرطان های ثبت شده (از جمله جنس، سن و غیره (در فرم خاصی جمع آوری گردید. سپس داده ها براساس راهنمای طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD) خلاصه و دسته بندی شد. داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و حدود اطمینان 95% متغیر های مورد بررسی محاسبه گردید.
    یافته ها
    از تعداد 5455 مورد سرطان ثبت شده، 3189 مورد (5/58 درصد) افراد مذکر و 2256 مورد (4/41 درصد) افراد مونث بودند. میانگین سن بروز سرطان ها در جمعیت 5/18 ±3/57 سال بود. بروز 8/47 درصد از سرطان ها بعد از سن60 سالگی و بقیه آنها قبل از سن 60 سالگی بود. بروز بیش از8/57% از کل سرطان ها در مردان و بیش از5/53% از آنها در زنان به ترتیب در گروه های سنی 70-60 و 60-50 سالگی اتفاق افتاده بود. میانگین سن بروز سرطان ها در مردان (60 سال، با اطمینان 95%، 9/60 - 7/59) به طور معنی داری بیشتر از زنان (53 سال، با اطمینان 95%، 8/53 - 2/52) بود (001/0>P). شایع ترین سرطان در مردان و زنان به ترتیب سرطان معده (5/15 درصد) و پستان (9/20 درصد) بود.
    نتیجه گیری
    بیش از نیمی از سرطان های ثبت شده در استان، مربوط به جمعیت بالای 60 سال می باشد. شایع ترین سرطان های منطقه، سرطان معده و پستان بوده که عمدتا به ترتیب در دهه های 7و 5 زندگی مشاهده می گردد. مطالعات تکمیلی برای روشن شدن عوامل مرتبط با آنها از اولویت های پژوهشی نظام سلامت درمنطقه می باشد.
    کلیدواژگان: آذربایجان شرقی، سرطان، اپیدمیولوژی، الگوی سنی
|
  • Naderi T., Honarvar Z., Bahrampour A., Yousefzadeh Gh Page 225
    Background and Aims
    Since at early pregnancy (<20 week) fetal thyroid gland is undeveloped, normal development of the Fetal brain is highly dependent on maternal thyroid hormones. There are excessive adverse perinatal outcomes associated with overt and subclinical hypothyroidism such as increase of Abortion, preeclampsia, placenta Abruption, LBW, preterm labor, impaired fetal neuropsychological development and low IQ scores. The aim of this study was to determine the prevalence of hypothyroidism and its relationship with some known risk factors among pregnant women with gestational age <20 wk.
    Methods
    A total of 620 pregnant women referred to Dadbin clinic (Kerman/Iran) for their first prenatal care before the 20th week of gestational age were studied for TSH and FT4 levels by Elexis method. A questionnaire including known risk factors of hypothyroidism was filled out for each participant. The prevalence of both clinical and subclinical hypothyroidism and its probable association with some risk factors were studied.
    Results
    The prevalence of hypothyroidism was 10.15% (clinical=2.25% and subclinical=7.9%). Except for allergy, no relationship between hypothyroidism and considered risk factors was found.
    Conclusion
    Due to the high prevalence of hypothyroidism (clinical and subclinical) and its neonatal and maternal outcomes, hypothyroidism screening in all pregnant women as one of the routine prenatal cares is suggested.
  • Bandegi Ar, Firoozray M., Akbari Eydgahi Mr Page 233
    Background and Aims
    Lipoprotein lipase (LPL) is one of the key enzymes regulating the metabolism of triglycerides (TG) and HDL cholesterol. The lipoprotein lipase (LPL) gene polymorphisms are possibly involved in the pathophysiology of dyslipidemia. Hind III polymorphism is one of the most common polymorphisms in LPL gene. In some studies, association of Hind III polymorphism with dyslipidemia has been reported. Due to the high incidence of dyslipidemia in Iranian adults, this study was designed to investigate the frequency of rare allele (H-) LPL gene Hind III polymorphism and its association with serum lipids levels in an Iranian population,
    Methods
    Total genomic DNA was prepared from 76 Iranian patients with hyperlipidemia [Total cholesterol (TC) > 200 mg/dl, Triglyceride (TG) > 150 mg/dl] and 75 healthy subjects (TC < 200 mg/dl, TG < 150). The Hind III polymorphism was analyzed by polymerase chain reaction and restriction fragment length polymorphism.
    Results
    The frequencies of the Hind III polymorphism minor allele (H-) were 17 and 30 in the case and control groups respectively (P<0.01). In the case group, patients with H+H+ genotype had significantly higher mean total cholesterol (TC) and low density lipoprotein (LDL), compared to those with H+H- and H-H- genotypes (P< 0.05).
    Conclusion
    The presence of rare H+ allele was associated with increased TC and LDL-c levels in the studied population. The association between the LPL gene Hind III polymorphism and dyslipidemia is quite complicated and genotyping of LPL Hind III polymorphism in a larger-scale screening and with other polymorphisms is necessary and justifiable.
  • Noori A., Amiri Gh.R., Taj B., Nasr Isfahani M., Taj S., Valiani A Page 243
    Background and Aims
    In spite of frequent produce and use of magnetic nanoparticles in biological fields, there are few studies on their side effects, especially under in-vivo conditions.
    Method
    In this research, the effect of the single-dose intraperitoneal injection of DMSA (dimercaptosuccinic acid) coated magnetic iron oxide nanoparticles (Fe3o4) in different doses (50, 100, 200 and 300 mg/kg) on liver and kidney function was studied.
    Results
    Clusters of iron oxide nanoparticles were observed in treatment mice liver and kidney tissues as dark blue accumulations with Prussian blue staining up to 4 days after administration; so, the nanoparticles were absorbed into and were accumulated in these organs. No histological disorders were observed in the tissue sections in comparison with controls. Considering biochemical analysis, the mean amounts of SGOT, SGPT, and LDH enzymes, also albumin, uric acid, urea and creatinine were not different significantly than control group; but in contrast to the control group, the mean numbers of the blood cells were decreased significantly in treatment groups with doses higher than 50 mg/kg. During the study, no death was found in animals.
    Conclusion
    The data suggest that the future applications of DMSA- coated magnetic iron oxide in medicine and biology has not probably toxic effects on health human.
  • Lashkarizadeh Mr, Bazrafshani Mr, Aghayi Afshar M., Zahiri N., Dehghan- Kohestani S Page 253
    Background and Aims
    Esophageal Cancer is the sixth fatal cancer in the world. Squamous and adenocarcinoma account for 95% of esophageal cancer. The expression of EGFR has a role in the pathophysiology of epidermal-based malignancies such as esophageal cancer. EGFR is also an important criterion in the evaluation of disease staging and prognosis. The aim of this study was to survey the prevalence of EGFR gene mutations in patients with esophageal cancer by MLPA Technique.
    Methods
    A total of 60 parafinated blocks from patients with esophageal cancer were investigated for the presence of EGFR mutations by MLPA technique.
    Results
    EGFR mutation was discovered in 82 percent of samples of which 52% were deletion mostly seen in exon 2 (52%) and duplication mostly seen in exon 27 (54%). In some cases deletion and/or duplication were seen in more than one exon simultaneously.
    Conclusion
    With regard to the obtained results and since the definitive diagnosis of esophageal cancer is made by biopsy and pathology techniques, it is suggested that all biopsy specimens be detected for EGFR mutations, particularly on exons 2 and 27 in order to achieve a noninvasive molecular diagnostic technique in future.
  • Saied Ar, Heidari E., Shamsaldini M Page 260
    Background and Aims
    Amputation has different causes and is increasing in many countries. This study tried to determine the etiology of the amputations in one of the relatively large cities of Iran.
    Method
    This retrospective study was undertaken on all of the amputees in hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences during 9 years. Patients’ demographic features including age and sex, as well as the amputated limb and its etiology, side and level were recorded. The level of amputation was recorded as minor (below wrist or ankle) or major (above wrist or ankle) too.
    Results
    In whole, 624 patients were enrolled into the study. The number of amputees per year was 54-118 ones. From all participants, 508 ones (31.4%) were male and 118 ones (18.6%) were female. Mean age of male participants was less than females’. Upper extremities had been amputated more than of lower ones and while 61.9% (n=386) of the amputations were major, 38.1% (n=238) were minor. Overall, the most common cause of amputation was trauma and the most common level was transmetatarsal. The most common level for major amputations was below knee.
    Conclusion
    In the present study, in contrast to similar studies in the developed countries, trauma was found to be the major cause of all types of amputations and in all age groups, which emphasizes the need for preventive measures in the country.
  • Baghaei R., Salavati M., Majdoleslami B Page 268
    Background and Aims
    Knee joint is a complex structure and anterior cruciate ligament (ACL) tear is one of the most common injuries of it. Anterior cruciate ligament, because of its proprioceptive function, has an important role in balance control and its tearing may tend to balance control deficiency. The aim of the present study was to evaluate the effect of functional brace on the balance in patients with anterior cruciate ligament rupture.
    Method
    In this quasi-experimental study, 20 patients with anterior cruciate ligament tear, with the age of 18 to 44 years, were recruited. Patients were selected by simple sampling method. Force plate was used for testing the postural balance, as a dependent variable. Data were analyzed using paired-t and chi-square tests.
    Results
    The velocity of center of pressure in x and y directions was not statistically significant comparing the bracing position with bare feet. The difference between pre and post orthotic intervention testing of displacement was not statistically significant in with/without brace position (P>0.05).
    Conclusion
    According to the results, it seems that the functional brace is not effective in improvement of postural balance in patients with anterior cruciate ligament tear.
  • Gaeini Aa, Kazemi F., Behzaree A Page 277
    Background and Aims

    Blood inflammatory factors have been recognized as major risk factors of cardiovascular diseases. The purpose of this study was to compare the efficacy of two methods of excessive aerobic continuous and interval training on plasma lipoproteins (TC, TG, LDL, HDL, VLDL) and serum CRP in women.

    Methods

    A total of 20 women aged 35-45 years were randomly divided into the two groups of aerobic continuous and interval training. Subjects participated in an 8- week either aerobic continuous or interval running program (3 day / week, at 65-75% HRmax). Twenty four hours before the first training program and 24 hours after the final training session blood samples were collected in a fasted state.

    Results

    No significant difference was found between the two groups in regard to TC, TG, LDL, HDL, VLDL and CRP levels in both pre- and post- tests. Aerobic continuous training induced significant decrease in TC, LDL, CRP and increase in HDL. Aerobic interval training induced significant decrease in TC, TG, LDL, CRP and increase in HDL too, but no significant difference was found between the two methods of training on plasma lipoproteins and serum CRP.

    Conclusion

    Excessive aerobic continuous and interval training can have similar effects on plasma lipoproteins and serum CRP in women.

  • Eftekhari N., Pour Rahimi M Page 287
    Background and Aims
    Preterm labor is often resulted in preterm births and increased rate of neonatal morbidity and mortality. Treatment consists of bedrest, hydration, pharmacologic interventions, and combinations of these. The purpose of this study was to compare the efficacy of intravenous magnesium sulfate (MgSO4) and indomethacin in the treatment of preterm labor pains. Neonatal and maternal side effects of each method were also studied.
    Methods
    A total of 120 women between 26 and 31 weeks’ gestation admitted due to preterm labor were randomized to receive either MgSO4 (n = 60) or oral indomethacin (n = 60). All women received betamethasone and prophylactic antibiotics. Data were analyzed using student t-test and X2.
    Results
    The two groups had no significant difference in mean gestational age and cervical dilation and effacement at enrollment. The gestational age at delivery was similar in both groups (p=0.279). Delivery was delayed for more than 48 hours in 81% of subjects in MgSO4 group and in 87% of subjects in the indomethacin group (P=0.298). Neonatal birth weight, type of delivery, recurrent preterm labor pain and mean time to suppress the contractions were similar in both groups. No serious side effect was seen in the two groups.Conlusion: Acute tocolysis by either IV MgSO4 or oral indomethacin can delay preterm birth for 48 hours, provide the critical period of steroid effect, arrest an episode of preterm labor, and consequently delays delivery and improves neonatal outcomes. It is therefore necessary that all Obstetricians remain up-to-date regarding the efficacy, indications, contraindications, and side effects of all tocolytics.
  • Pour Seyedi B., Zein Ali Nejad H., Mosalami Sm, Aghaei Afshar M., Lashkarizadeh Mr, Sanjari M., Yousefzadeh Gh, Gozashti Mh Page 300
    Background and Aims
    Surgeons are not willing to participate in thyroid surgeries due to dangerous, although rare, complications of the procedure. Post thyroidectomy complications are divided in early and late onset; hypocalcemia, bleeding, thyroid storm and recurrent laryngeal nerve (RLN) injury are the most important ones. This study was performed to compare the frequency of recurrent laryngeal nerve injury with and without nerve exploration in the thyroidectomy operation.
    Methods
    In this Cohort study, we evaluated 566 cases underwent thyroidectomy during about 6 years (2005-2011) in two centers, Bahonar and Afzalipour hospitals, in Kerman, Iran.
    Results
    A total of 566 patients, 124 men (21.9%) and 442 women (78.1%) with the mean age of 40.26 years and the mean hospitalization period of 3.35 days were evaluated. 382 patients (67.5%) underwent total or subtotal thyroidectomy and 184 (32.5%) underwent lobectomy and isthmectomy. 124 patients (21.9%) had malignant and 442 (78.1%) had benign lesions. The most common found malignancy was papillary thyroid carcinoma (PTC), where as the most found benign lesion was multinodular guiter (MNG). Recurrent laryngeal nerve exploration was done for 337 patients (59/5%). Totally, 6 cases (1.1%) showed Recurrent laryngeal nerve injury (1 in exploration and 5 in non exploration group) from which, 4 had permanent hoarseness and 2 had permanent dysphonia. Also, malignancy and radical neck dissection had significant effect on nerve injury but re-operation and unilateral or bilateral surgery had not.
    Conclusion
    Recurrent laryngeal nerve identification and exploration decreased the incidence of nerve injury significantly. We believe that recurrent laryngeal nerve identification and exploration during thyroidectomy is the best procedure to decrease the risk of nerve injury.
  • Zeinalzadeh Ah, Kousha A., Abdullahi L., Golzari Mn, Javaheri J Page 308
    Background and Aims
    Cancer is a major public health problem in many countries of the world and the third leading cause of death in developing countries. The most frequently diagnosed cancers in females and males are breast and lung cancers respectively. The aim of this study was to investigate the pattern of age distribution and the frequency of different cancers in East Azerbaijan province during the year 2009.
    Methods
    This descriptive analytic study was performed by community based method on 5455 new cancer cases obtained from cancer registries in East Azerbaijan province in 2009. Characteristics of all registered cancers (including age, sex, and etc) were collected in a form. Then data were summarized and coded using the International Classification of Disease (ICD). Data were analyzed by SPSS software. The 95% confidence interval of the study Variables were calculated using Excel software.
    Results
    Among 5455 cases, 3189 ones (58.5%) were males and 2256 ones (41.4%) were females. Mean age of cancer incidence was 57.3 ± 18.5 years. About 47.8% of malignancies occurred in ages over 60 years and 52.2% below 60 years. Among men, 57.8% of all cancers occurred in the age group of 60-70 years but in women 53.5% of them occurred in the age group of 50-60 years. Mean age at diagnosis was significantly higher (P<0.001) among males (60 years, 95%CI: 59.7-60.9) than females (53 years, 95% CI: 52.2-53.8). The 10 most common cancers among males and females were stomach (15.5%) and breast (20.9%) cancers respectively.
    Conclusion
    More than half of all registerd cancers in the province were in the age group of above 60 years. Stomach and breast cancers are the most common malignancies of this region and occur most frequently during the 7th and 5th decades of life respectively. Comprehensive and complementary studies for recognizing relevant factors are among the priorities of health system research in this province.