فهرست مطالب

پژوهش دینی - سال دهم شماره 23 (پاییز و زمستان 1390)

نشریه پژوهش دینی
سال دهم شماره 23 (پاییز و زمستان 1390)

  • 154 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/04/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عباس همامی، حامد علی اکبرزاده صفحه 7
    استاد مرحوم آیه الله دکترابوالقاسم گرجی از مفاخر علمی معاصر کشور و از جایگاهی رفیع در جامعه علمی دانشگاهی و حوزوی برخوردار بود.وی در عرصه حوزوی به واسطه پشتوانه قوی علمی که در نجف اشرف و از محضر اساتیدی چون مرحوم آیت الله خویی کسب کرد، مجتهدی مسلم و صاحب نظر به شمار می آمد و در عرصه دانشگاهی نیز استادی کم نظیر در حوزه الهیات و فقه و حقوق و ادبیات محسوب می گشت.معرفی آثار این استاد دانشمند بی تردید خدمتی به جامعه علمی کشور است، از همین رو در این مقاله دو اثر «آیات الاحکام» و «الذریعه الی اصول الشریعه» که این دومی توسط استاد تصحیح و تعلیقه نویسی شده،معرفی و روش کار آنها تبیین گردیده است.
  • مک اولیف، محمد تقی دیاری بیدگلی صفحه 23
    نوشتار پیش رو، ترجمه، تحقیق و نقدگونه ای است بر مقاله خانم مک اولیف استاد کنونی مطالعات اسلامی در دانشگاه جرج تاون واشنگتن با عنوان: ارزش گذاری اسرائیلیات، معضلی در تفسیر که در سال 1998م به چاپ رسیده است؛ با توجه به رویکرد ویژه خاورشناسان به پدیده اسرائیلیات و تعامل و پیوند آیین اسلام با آیین های الاهی پیشین و راویان اهل کتاب، آشنایی با دیدگاه ها و نظریات آنان، امری ضرور و اجتناب ناپذیر می نماید. نگارنده با نگرشی انتقادی- تحلیلی، متاثر از برخی آرای مفسران اهل سنت و به ویژه ابن تیمیه به تبیینی زبان شناسانه و روان شناسانه از داستانی قرآنی (ذبح گاو بنی اسرائیل) در ذیل آیات 67- 73 سوره بقره پرداخته و نهایتا، با طرح اختلافات فراوان تفاسیر، به تفسیری هرمنوتیکی از آن ها روی آورده و تلاش نموده تا به نوعی نقل های گوناگون مفسران توجیه و تاویل کند.
    کلیدواژگان: اسرائیلیات، اختلافات تفسیری، روایات اسرائیلی، اهل کتاب، ابن تیمیه، تفسیر هرمنوتیکی، مک اولیف
  • محسن قاسمپور، سجاد رضایی صفحه 65
    حبری از محدثان و مفسران زیدیه (قرن سوم ه.ق) است که با توجه به مبانی کلامی اعتقادی زیدیه، به امامت بلافصل امام علی(ع) پس از پیامبر(ص) به نص جلی معتقد بود. مهم ترین مستند این مفسر، وجود نصوص قرآنی و روایاتی است که در میان امامیه نیز بر آنها اتفاق نظر وجود دارد. وی معتقد بود به حکم روایت «الحسن والحسین امامان، قاما او قعدا» بر امامت این دو امام نیز تنصیص شده است.
    وضعیت راویان، بر مبنای آراء رجالیان شیعی و سنی و با تکیه بر منابع اصیل این دانش، بررسی ومعلوم شد که در بیشتر سلسله سند راویان افرادی موثق قرار گرفته اند، والبته اندکی از آنان نیز برطبق گفته های رجالیان موثق نیستند. در بین این روایات، هم روایات مرفوع و هم روایات موقوف و هم احادیث معنعن وجود دارد. افزون بر روایات اندکی که به پیامبر(ص) و دیگر معصومان می رسد، بیشتر روایات از ابن عباس نقل شده است که چون معصوم نیست روایاتش حکم حدیث موقوف را دارد.
    بررسی محتوایی این تفسیر بیانگر آن است که محور غالب احادیث فضائل و مناقب امام علی (ع) بوده، وبر مبنای قاعده موسوم به جری و تطیبق، قابل تبیین است. اندکی از روایات نیز به سبب نزول به معنای متعارف آن راجع می شود. بدین سان کاربرد پر بسامد تعبیر «نزلت فی» در این تفسیر بیشتر به مقوله شان نزول ونه سبب نزول معطوف است. ازآنجا که طرح و ارائه روایات سبب نزول نیز در راستای تاکید بر همین فضیلت و منقبت های امام علی (ع) تلقی می شود، لذا نمی تواند بر مبنای قواعد فقه الحدیثی متعارف مورد ارزیابی قرارگیرد. به طور کلی محتوای این روایات در چارچوب اعتقادات شیعی و در بعد امامت مورد قبول است.
    روایات تفسیری حبری عینا یا با اندک تفاوت هایی در سند و یا الفاظ در منابع روایی شیعی امامی و زیدی و یا حتی اهل سنت آمده است که مشخص ترین این آثار را می توان تفسیر «فرات کوفی» و «تفسیرالبرهان» و «شواهدالتنزیل» حاکم حسکانی دانست.
    کلیدواژگان: حبری، روایات تفسیری، سبب نزول، جری و تطبیق، مناقب و فضائل اهل بیت
  • باقر قربانی زرین صفحه 91
    دانش تفسیر در سده های پنجم و ششم هجری شکوفا گشت و تفاسیر ارزشمندی برقرآن کریم نگاشته شد. یکی از شخصیت هایی که چندین اثر در علم تفسیر از او برجای مانده امین الاسلام فضل بن حسن طبرسی است. وی سه تفسیر برقرآن کریم نگاشت که تفسیر وسیط یکی از آنهاست. نام این تفسیر جوامع الجامع است که در این نوشتار به تفصیل پیرامون ویژگی ها و چگونگی رویکرد طبرسی در آن بحث شده است. امتیازات این تفسیر نسبت به مجمع البیان و الکشاف زمخشری نیز از دیگر مطالب این نوشتار است. در پایان چاپ های گوناگون این اثر نقد و بررسی شده ویژگی های چاپ مرحوم استاد دکتر ابوالقاسم گرجی بیان شده است.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، تفسیر، طبرسی، جوامع الجامع
  • محسن احتشامی نیا صفحه 101
    دکتر ابوالقاسم گرجی(1300 1389 ه.ش) از زمره پژوهشگرانی بود که عمری طولانی را در کار درس، مطالعه، نگارش و تدریس علوم اسلامی گذاشت. حاصل چندین دهه تلاش او در زمینه علم اصول، چندین اثر قابل توجه در مورد فقه و اصول است که به جامعه علمی عرضه شده است. این مقاله کوششی است برای نشان دادن نقش دکتر گرجی در ارائه و نمایش ادوار نه گانه علم اصول که خود وی آنها را ابداع کرده و مقایسه کار او با دیگر پژوهشگرانی که در این عرضه قلم زده اند.
    کلیدواژگان: دکترگرجی، ادوار اجتهاد، شیعه، علم اصول
  • احمد عابدی، جعفر نکونام، هادی نصیری صفحه 125
    در این مقاله میزان اعتبار رساله ذهبیه از نظر مجلسی بر اساس آنچه که در شرح و توضیح عبارات رساله آمده است، گزارش شده است. مجلسی نسبت به اعتبار این رساله تردید داشته و این تردید را با قدری تامل در بیان ایشان می توان دریافت. ازاین رو در این نوشتار تردیدهای ایشان برجسته شده و به اجمال درباره برخی از آنها سخن به میان آمده است. مجلسی اگرچه در ابتدا از شهرت این رساله در نزد علما سخن می گوید و در پایان رساله، این متن را از امام رضا می داند، ولی در لابه لای شرح و بیان خود به مخالفت محتوای رساله با اخبار رسیده در این باب و گفته های مشهور اطبا و شباهت های فراوان عبارات آن با عبارات اطبا و استناد و به کارگیری اصطلاحات آنها در بیان مطالب، اشاره می نماید. تردید در صحت رساله ذهبیه از دیگر تردیدهای آشکاری است که مجلسی درباره آن سخن گفته و در این مقاله برجسته گردیده است.
    کلیدواژگان: رساله ذهبیه، اعتبار ذهبیه، صحت خبر، تعارض و مخالفت با اخبار، مشابهت با اقوال اطبا
|
  • Abbas Hemami, Hamed Ali-Akbarzadeh Page 7
    The late Dr. Abu''l-Qasem Gorji is among the superb men of science in the contemporary history of Iran and is of towering standing in the academic and seminary communities. Thanks to the potent scholastic credentials he gained from such great masters as Ayatollah Khoee in Najaf-e Ashraf، he was an absolute mojtihid (Islamic jurisprudent) and an authority in seminary studies. He was prominent in academic studies as well and was considered a unique lecturer in theology، fiqh، (Islamic jurisprudence)، law and literature. Undoubtedly، it is highly important to introduce the works of this great scholar to the academic community. Hence، the present article introduces and explicates the two works Ayat al-Ahkam and al-Zaria’h ela Usul al-Sharia’h the second of which was corrected and annotated by Dr. Gorji.
    Keywords: Dr. Abul, Qasem Gorji, Ayat al Ahkam, al, Zariah ela Usul al Shariah.
  • Professor Jane Dammen Mcauliffe, Mohammad-Taqi Diyari Bidgoli Page 23
    The current article is a translation، research and semi-criticism on the paper Assessing the Isra''iliyyat: An Exegetical Conundrum (1998) written by Professor McAuliffe of the Center for Islamic Studies at Georgetown University in Washington. Given the special approach taken by Orientalists toward isra''iliyyat and the interaction and relationship between Islam and the pre-Islam divine religions and narrators from among the Followers of the Book، familiarity with their views and ideas is necessary and inevitable. Taking a critical-analytic approach، after the views of some Sunni exegetes، particularly ibn-e Teymiyya''، the author presents a linguistic and psychological explication of a Quranic story (sacrifice of bani-Israel’s cow) in verses 67-73 in Surah (chapter) Baqarah، and finally، referring to numerous disparities in exegeses، the author resorts to a hermeneutic interpretation of them and attempts to interpret and explain different commentaries of exegetes in one way or another.
    Keywords: israiliyyat, exegetical disparities, Israeli narrations, ahl, e ketab (Followers of The Book), ibn, e Teymiyya', hermeneutic interpretation, McAuliffe
  • Mohsen Qasempur, Sajjad Rezaei Page 65
    Hebry is among the Zaidiyyah hadith scholars and exegetes (3rd century A. H.). Based on the Zaidiyyah theological-doctrinal principles، he strongly believed that Imam Ali (a. s.) was the immediate successor of the Prophet (p. b. u. h.). The most important documents utilized by this exegete are the text of the Quran and the narrations with which Shiites agree unanimously. Based on the narration ‘Hassan (a. s.) and Hussein (a. s.) are Imams regardless of the course of action they follow’، he considered them to be Imams. Based on the views of the scholars of ilm-e rejal (the discipline which studies the biography of hadith transmitters) from among both Shiites and Sunnis، it was found out that most of the chains of transmitters are reliable ones; of course، a small number are not. Among these narrations، some are marfoo'' (their original transmitter is missing)، some are moqoof (neither acceptable nor deniable) and others are moanan (with a long chain of transmitters). In tradition to the narrations that originated from the Prophet (p. b. u. h.) and the other Infallibles، most narrations have been narrated from ibn-e Abbas and since he is not infallible، his narrations are considered neither acceptable nor deniable. The content analysis of this exegetical work indicates that the hadiths mainly deal with the virtues and glorious deeds of Imam Ali (a. s.). A small number of hadiths are related to the ‘cause of revelation’. Hence، a high frequency of ‘nazal fi’ (revealed about) in this exegetical work mainly concerns ‘the occasions of revelation’، not the ‘cause of revelation’. Since ‘cause of revelation’ narrations are alsopresented to highlight Imam Ali’s virtues and glorious deeds, they cannot be assessed on the basis of the common principles of fiqhal-hadith (the discipline which studies hadiths). In general, the contents of these narrations are only acceptable within the framework of Shiite beliefs and Imamate. Hebry’s exegetical narrations have been cited identically or with slight differences in wording or documentation in narrative sources of Twelvers and Zaidiyyah and even Sunni sources among which he following exegetic works are the most outstanding: Forat-e Kofi, Tafsir al-Borhan and Shavahed al-Tanzil.
    Keywords: Hebry, exegetical narrations, cause of revelation, virtues, glorious deeds of ahl al beyt.
  • Baqer Gorbani Zarrin Page 91
    Exegesis was flourished in the fifth and sixth centuries (A. H.) and some outstanding exegetical works on the Holy Quran were written then. Amin al-Islam Fazl ibn-e Hassan Tabarsi is one of the many characters who has left behind several exegetical works. He wrote three exegetical works on the Holy Quran، one of which is Tafsir-e Vasit. This work is also called Javameh al-Jameh. The present article gives a detailed account of the characteristics of this exegetical work and discusses Tabarsi’s approach in it. A discussion on the advantages of this work over Majma'' al-Bayan and Zamakhshary’s al-Kashshaf constitutes another part of this paper. At the end، different editions of this work are reviewed and various features of the late Professor Abul-Qasem Gorji’s edition are discussed.
    Keywords: the Holy Quran, exegesis, Tabarsi, Javameh al Jameh
  • Dr. Mohsen Ehteshami-Nia Page 101
    Dr. Abu''l-Qasem Gorji (1921 - 2010) was among the scholars who spent the whole course of his life on studying، teaching، and writing about Islamic sciences. The outcome of several decades of his endeavors in the field of usul-e fiqh (principles of Islamic jurisprudence) are several outstanding works on Islamic jurisprudence and its principles. The present article attempts to explicate Dr Gorji’s role in illustrating the nine periods of ilm-e usul، innovated by himself، and to compare his works with other scholars who have contributed to this field.
    Keywords: Dr. Gorji, ijtihad periods, Shiite, ilm, e usul (principles of Islamic jurisprudence)
  • Ahmad Abedi, Jafar Nekoonam, Hadi Nasiri Page 125
    This paper reports the credibility rate of Resaleyeh Zahabiyyah from Allameh Majlisi’s viewpoint based on what has been said to describe and explain the terms of this work. Majlisi had doubts about the credibility of this work and with a little deliberation we can perceive this doubtfulness in his statements. Hence، this paper underlines his doubts and discusses some of them in brief. To begin with، although Majlisi refers to the reputation of this work in the opinion of scholars and at the end traces it back to Imam Reza، he points out in between his statements that the content of this work is in conflict with the relevant traditions and the popular statements of physicians، there are numerous similarities between the terms of this work and statements of physicians، and it uses citations from statements of physicians to delineate ideas. Doubts about the authenticity of Resaleyeh Zahabiyyah is among the obvious doubts mentioned by Allameh Majlisi and underlined in this article.
    Keywords: Resaleyeh Zahabiyyah, credibility of Zahabiyah, authenticity of traditions, contradiction, opposition to traditions, resemblance to statements of physicians