فهرست مطالب

پژوهش نامه قرآن و حدیث - پیاپی 4 (تابستان 1387)

پژوهش نامه قرآن و حدیث
پیاپی 4 (تابستان 1387)

  • 142 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/06/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • جعفر نکونام صفحه 5
  • عباس همامی صفحه 6
  • سید محمد باقر حجتی، سید تقی کبیری صفحه 7
    در بررسی آیات مربوط به صفات الهی، به آیاتی بر می خوریم که از نظر معنای ظاهری، خداوند منسوب به صفات و اعضای مخلوقات شده است که مشهور به آیات تشبیهی هستند. متکلمین اسلامی در تبیین و تفسیر این قبیل آیات، راه های مختلفی را پیموده اند. اشاعره به عنوان یکی از مکاتب بزرگ فکری و کلامی در میان اهل سنت، برای رهایی از اتهام تشبیه و تجسیم خدا و از طرفی پرهیز از تاویل آیات، با حفظ معانی ظاهری آنها، قاعده ای را با عنوان «قاعده بلاکیف» مطرح نموده اند. در این مقاله به تبیین این قاعده و نقد آن پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: آیات تشبیهی، اشاعره، بلاکیف، تشبیه و تجسیم
  • عباس همامی، احسان پوراسماعیل صفحه 23
    «القرائات فی نشاتها و تطورها» عنوان بخشی از کتاب «التمهید فی علوم القرآن» نوشته آیت الله محمد هادی معرفت است. در این مقاله، دیدگاه های نامبرده در زمینه موضوعات قرائت های هفت گانه، کیفیت نزول قرآن، عدم تواتر قرائات، ملاک های پذیرش یک قرائت صحیح و عوامل به وجود آمدن اختلافات قرائات بررسی و نقد شده است.
    کلیدواژگان: تاریخ قرآن، علم قرائت، قرائات سبع، التهمید فی علوم القرآن، محمد هادی معرفت
  • بمانعلی دهقان منگابادی صفحه 37
    بی تردید قرائات قرآنی تاثیر بنیادی بر علم نحو داشته است. نحویان برای تبیین قواعد زبان عربی بیش ترین بهره را از قرائات برده اند. این موضوع موجب شده است، رابطه گسست ناپذیری میان علم نحو و قرائات ایجاد گردد. از آن جهت که قرائات قرآنی در بردارنده ناب ترین لهجات و گویش های زبان عربی است، مورد توجه ویژه متخصصان علم نحو قرار گرفته است و بر این اساس کتاب های متعددی را تحت عنوان «اعراب القرآن» تالیف نمودند. شاید بتوان گفت برای نحویان مقدور نبوده است، بدون بهره گیری از قرائات به تبیین دقیق قواعد و نکات زبان عربی و ذکر شواهد نحوی بپردازند. بعضی از نحویان متاخر درتبیین قواعد به رد و انکار پاره ای از قرائت ها پرداختند؛ اما علم قرائات سهم زیادی در گسترش و تنوع قواعد زبان عربی داشته است.
    کلیدواژگان: قرائات، علم نحو، نحویان
  • محمد کاظم شاکر، مینا شمخی صفحه 57
    ادیان ابراهیمی ادیانی متن محور هستند. دین مداران همیشه در پی این بوده اند که با استفاده از متد فهم متون و نیز در نظر گرفتن ویژگی های متون وحیانی، به فهم مراد و مقصود خداوند از گزاره های وحیانی دست یابند. یهودیان و مسلمانان به طور سنتی، الهی بودن الفاظ تورات و قرآن را باور داشته اند، اما مسیحیان، عنصر بشری را نیز در کتاب مقدس دخیل می دانند. این دیدگاه، امروزه در میان برخی لیبرال مسیحیان به گونه ای تبیین می شود که نقش عنصر بشری بسیار پر رنگ تر از عنصر الهی می شود. امروزه برخی از نواندیشان مسلمان این گونه تبیین ها را در مورد قرآن نیز قابل تعمیم دانسته اند.
    در این مقاله، ضمن بیان دیدگاه های مختلف در مورد الهی یا بشری بودن وحی در کتاب مقدس و قرآن نتیجه گرفته شده است که تفاوت اسلوبی کتاب مقدس و قرآن کریم مانع از تبیین های جدید مبنی بر بشری بودن الفاظ قرآن است.
    کلیدواژگان: تفسیر، مبانی تفسیر، کتاب مقدس، مبانی صدوری، وحی، تجربه دینی
  • سیدعلی اکبر ربیع نتاج صفحه 81
    در این مقاله، تفسیر المیزان و التفسیر الکبیر از نظر روش شناختی مورد مقایسه قرار گرفته است. از رهگذر این مقاله روشن خواهد شد که علامه طباطبایی با تکیه بر چه شاخص هایی اندیشه های فخر رازی را قبول یا رد کرده است. گفتنی است که بسیاری از اختلافات این دو مفسر معلول باورهای مبنایی آنان است؛ ولی بسیاری از اختلاف ها به تفاوت روش آنان در تحقیق بر می گردد.
    کلیدواژگان: محمدحسین طباطبایی، فخررازی، المیزان، تفسیر کبیر، روش تفسیر
  • علی نصیری صفحه 93
    یکی از عرصه هایی که سنت به مفهوم عام و سنت نبوی به مفهوم خاص آن بدان اهتمام ورزیده، عرصه طب و بهداشت تن و روان است. در این مقاله تلاش بر این است که به سئوالاتی که در زمینه اعتبار این روایات مطرح است، پاسخ داده شود، نظیر: روایات طبی با توجه به منبع و سند آنها در چه درجه ای از اعتبار قرار دارند؟ با فرض اعتبار منبع و صحت سند روایات طبی، معیار اعتبار آنها چیست؟ به عبارت روشن تر آیا این دست از روایات را باید بسان روایات فقهی از روی تعبد پذیرفت یا آن که مبنای پذیرش آنها اثبات پذیری بر اساس دستاورد های قطعی علم است؟ آیا اساسا عرصه هایی همچون طب و بهداشت در قلمرو دین و رسالت پیامبر اکرم(ص) می گنجد یا نه؟ آیا با توجه به روایات طبی می توان قلمرو دین را تعریف کرد.
    کلیدواژگان: سنت، روایت طبی، صحت سند، ضعف سند، دستاورد های قطعی علم
  • ولی الله نقی پورفر صفحه 113
    معرفت به امامت و مرجعیت دینی اهل بیت عصمت و طهارت، و التزام به آن با ملاحظه قصص قرآن قابل اثبات است. این از آن جهت است که سرنوشت امت اسلامی درست مشابه سرنوشت امم گذشته است که در قرآن کریم در قصص مختلف گزارش شده است.
    در این مقاله تلاش بر این است، با استناد به آیات قرآن امامت و مرجعیت دینی ائمه اهل بیت(ع) نشان داده شود.
    کلیدواژگان: منزلت، جانشین، اهل بیت، ائمه(ع)، قصص قرآن
|
  • Sayyed Mohammad B. Hojjati, Sayyed Taghi Kabiri Page 7
    In the investigation of Quranic verses concerning Divine Attributes we encounter some verses that superficially attribute creatures’ qualities and organs to God which are called anthropomorphic verses. Islamic theologians have adopted different approaches to description and interpretation of such verses. In order to be freed from accusation of anthropomorphism on the one hand and avoid ta’wil of Quranic verses keeping their apparent meaning on the other، Asha’ira، as a great Sunni theologian school، have presented a rule entitled “without quality” (bila kayf). This essay deals with explanation and criticism of that rule.
    Keywords: anthropomorphic verses, Ashaira, without quality, bila kayf, anthropomorphism
  • Abbas Hemami, Ehsan Pouresmaeel Page 23
    “Readings in their genesis and transformation” is title of a part of the book al-Tamhid fi ‘Ulum al- Quran written by Ayatollah Muhammad Hadi Ma’rifat. In this essay، his perspectives on some such subjects as seven-fold readings، nature of Quranic revelation، readings not being mutawatir، criteria of acceptance a correct reading، and factors that cause differences are surveyed and criticized.
    Keywords: Quranic history, science of reading, seven, fold readings, al, Tamhid fi Ulum al Quran, Muhammad Hadi Marifat
  • Bemanali Dehghan Mongabadi Page 37
    Doubtless، Quranic readings had fundamental influence upon syntax. In order to expound rules of Arabic language، grammarians benefited from readings too much. This fact has created an unbreakable relation between syntax and readings. Since Quranic readings contain purest Arabic accents، they are considered in a special way by syntax experts who composed several books entitled I’rab al-Quran. It may be said that grammarians could not precisely expound rules and points of Arabic language and syntactic evidence without benefiting from readings. In expounding syntactic rules، some later grammarians rejected and negated some readings، but the science of readings shared a lot in expansion and variation of Arabic language rules.
    Keywords: readings, syntax, grammarians
  • Mohammad Kazem Shaker, Mina Shamkhi Page 57
    Abrahamic religions are text-pivoted creeds. Believers have always been in search for understanding what God has meant by revealed propositions through using method of text understanding as well as consideration of characteristics of revealed texts. Traditionally، Jews and Muslims believe in divinity of terms of Torah and Quran، while Christians consider human element as playing a role in the Scripture as well. Nowadays this perspective is expounded among liberal Christians in such a way that the role of human element became much more significant than divine one. Some Contemporary Muslim intellectuals have generalized such explanations to the Quran. Expounding various perspectives concerning whether the revelation in the Bible and Quran are divine or man-made، this essay concludes that different styles of those two books prevent new explanations treating Quranic terms as being man-made.
    Keywords: commentary, essentials of commentary, the Bible, essentials of issuance, revelation, religious experience
  • Sayyad Aliakbar Rabi Nattaj Page 81
    Al-Mizan and al-Tafsir al-Kabir are compared in this essay in terms of methodology. It will become clear thereby that on the basis of which criteria al-Allama al-Tabatabaee has accepted or rejected al-Fakhr al-Razi’s thoughts. It should be noted that several differences of them are caused by their fundamental beliefs while so many others refer to their research methodology.
    Keywords: Muhammad Hussain al Tabatabaee, al, Fakhr al Razi, al, Mizan, al, Tafsir al Kabir, method of interpretation
  • Ali Nasiri Page 93
    Among realms being dealt with by sunna in general and prophetic sunna in particular is medicine and hygiene of body and psych. It is attempted in this essay to answer some questions posed concerning authenticity of those hadiths، such as: Considering their source and chain of transmission، at which level of validity do medical hadiths stand? Assuming validity of their source and authenticity of their chain of transmission، what is the criterion for their validity? In other words، should such hadiths be accepted devotionally like juristic hadiths، or should they be accepted only if they are proved by definite، certain achievements of science? Generally speaking، can such realms as medicine and hygiene be included in the scope of religion and prophecy of the holy prophet? May the religious realm be defined through consideration of medical hadiths? And the like.
    Keywords: sunna, medical hadith, authenticity of chain of transmission, weakness of chain of transmission, definite, certain achievements of science
  • Valiyollah Naghipourfar Page 113
    Knowledge of and commitment to imama and religious authority of Ahl al-Bayt are provable through consideration of Quranic stories. The reason is that destiny of Islamic Umma is precisely similar to that of previous notions whose fates are reported in various Quranic stories. It is attempted in this essay to prove imama and religious authority of Imams of Ahl al-Bayt on the basis of Quranic verses.
    Keywords: Status, Successors, Ahl al Bayt, Imams, Quranic stories