فهرست مطالب

پژوهش نامه قرآن و حدیث - پیاپی 2 (تابستان 1386)

پژوهش نامه قرآن و حدیث
پیاپی 2 (تابستان 1386)

  • 200 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/06/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • جعفر نکونام صفحه 5
  • عباس همامی صفحه 6
  • احمد بهشتی صفحه 7
    این نوشتار، نخست نگاهی گذرا دارد بر روش های کلامی اشعری، معتزلی و شیعی. آنگاه با توجه به این که ابن میثم یکی از چهره های درخشان و ماندگار در حوزه کلام شیعی است، به بررسی روش کلامی او پرداخته و با مروری بر برخی از مهم ترین آثار و ارایه شواهد متعددی از آراء وی ثابت کرده است که روش کلامی او عقلی است.
    از ویژگی های این نوشتار این است که علاوه بر تبیین روش کلامی ابن میثم، خواننده را با مواردی که وی در برابر فیلسوفان و متکلمان- به حکم عقلانیت روش- موضع گیری کرده، آشنا می سازد و از این رهگذر، معلوم می دارد که او همواره پیرو استدلال است و همین که به دلیلی عقل پسند دست یابد، از مخالفت با آراء دیگران باک ندارد. بدیهی که است این نوشتار در پی نقد آراء وی نیست.
    کلیدواژگان: روش، عقلی، جدلی، نقلی، کلام، فلسفه، تاویل
  • سیدمحمدباقر حجتی، ابراهیم اقبال صفحه 29
    اندکی پس از نزول قرآن بحث و تالیف درباره آن آغاز شد و در سده های بعدی گسترش یافت. می توان تالیفات موجود و نیز آثار یادشده در فهرست ها و منابع را دسته بندی و پیشگامان نگارش در هر دسته و علم را شناسایی کرد. این نوشتار ضمن تقسیم علوم قرآن براساس تالیفات، پیشگامان نگارش در هر یک از آن علوم را معرفی و تالیفات و کیفیت آنها را بیان می کند و از رهگذر آن پیش نگاشته های موجود و انتشاریافته را روشن و آراء موجود درباره نخستین مولفان در اهم علوم قرآن را بررسی می کند.
    کلیدواژگان: تاریخ قرآن، قرائات، رسم الخط، اعراب قرآن، فضائل قرآن، واژه شناسی، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، علوم بلاغت
  • عباس همامی، حامد خانی(فرهنگ مهروش) صفحه 45
    از جمله مواریث کهن روایی جهان اسلام کتب ادعیه ای هستند که محدثان تالیف کرده اند. شناسایی تحولات تدریجی این دسته از آثار زمانی ممکن است که یکایک آنها شناسایی، تمایزاتشان در سبک تالیف مشخص، و سرآخر دلیل این تمایزها بر پایه شباهت ها و تفاوت های آثار در دوره ظهور تاریخی تبیین گردند. این مطالعه در صدد است، نخست شیوه های گوناگون «تدوین» کتب ادعیه، تفاوت های نوع نگاه مولفان در گزینش روایات دعایی و چینش آنها، و عوامل مختلفی را که در طول تاریخ در پیدایی این شیوه ها و سبک ها موثر بوده اند، بازشناسد. آن گاه بر مبنای تمایزهای دیده شده میان آثار، آنها را گونه شناسی و دسته بندی کند.
    کلیدواژگان: ادبیات دعایی، گونه شناسی، تدوین، سبک شناسی، تاریخ حدیث
  • سید بابک فرزانه صفحه 71
    تا آنجایی که از حدود دو سده قبل از ظهور اسلام از تاریخ زبان زبان عربی که قرآن به آن نازل شده است، اطلاع داریم، زبانی در جزیره العرب رواج داشته است که برای شعر و خطابه به کار می رفته است. این زبان از هر گونه خطای گفتاری مصون بوده است تا این که پس از ظهور اسلام و آغاز فتوحات اسلامی غیر عربها وارد جامعه عربی شدند و همین امر سبب شد توسط آنان که این زبان را از توده مردم می آموختند، خطای در گفتار(= لحن) به زبان عربی وارد شود. مسلمانان برای پاسداری از این زبان تلاش هایی کردند. در این مقاله می کوشیم ضمن یک بررسی تاریخی در خصوص زبان عربی به یکی از این تلاش ها یعنی نقط و تالیفاتی که از رهگذر آن و برای پاسداری از قرآن به وجود آمده و مآلا سبب تکامل خط عربی گردیده است، بپردازیم.
    کلیدواژگان: زبان عربی، لحن، تصحیف، نقط إعرابی، نقط إعجامی، خط عربی
  • جعفر نکونام صفحه 79
    از دیرباز تلقی علمای سنی و شیعه از روایاتی که در زمینه مصحف امام علی(ع) رسیده، این بوده است که ترتیب آن برخلاف ترتیب مصحف رایج، موافق نزول بوده است؛ اما در این اواخر برخی در روایاتی که بر موافق نزول بودن مصحف امام علی(ع) دلالت دارد، ایراد وارد کردند و ترتیب آن را همسان ترتیب مصحف رایج معرفی نمودند و نه ویژگی که برای آن یاد کرده اند، این است که در حواشی آن تفسیر و شان نزول قرآن آمده بود. در این مقاله با بررسی آن روایات و ایراداتی که بر آنها وارد کرده اند، نشان داده می شود که این ایرادات وارد نیست و آن روایات مستندات ارزشمندی برای موافق نزول بودن مصحف امام علی(ع) تلقی می شود.
    کلیدواژگان: مصحف امام علی(ع)، امام علی(ع)، ترتیب مصحف(ع)، ترتیب نزول
  • کامران ایزدی مبارکه صفحه 109
    ابوالفتوح رازی یکی از برجسته ترین واعظان منطقه ری در قرن ششم هجری است. این سمت موجب گردیده است، تفسیر او سبک واعظانه داشته باشد. از اقتضائات چنین سبکی توجه ویژه به روایات تفسیری است. وی به بالغ بر دوهزار و هفده حدیث استناد کرده است. ابو الفتوح رازی از تفاسیر پیش از خود چون جامع البیان و تبیان اثر پذیرفته و بر تفاسیر پس از خود به ویژه تفاسیر فارسی چون جلاءالاذهان و منهج الصادقین تاثیر داشته است. تفسیر وی یک تفسیر جامع است. در سبک تفسیری او روایات کاربردهای متنوعی پیدا کرده است؛ نظیر: تبیین معنای واژگان قرآنی، تعیین مصداق برای مفاهیم عام قرآنی، حل مشکل و رفع ابهام بدوی از آیات، تخصیص مفاهیم عام آیات، تاکید بر معنای ظاهری آیات، تبیین و تفصیل احکام الهی در آیات الاحکام، بیان احکامی که در قرآن کریم تشریع نشده است، تعیین مکی و مدنی، تعیین آیات ناسخ و منسوخ، بیان پاداش معنوی خواندن سوره ها، تناسب روایت با مفاد آیه، تاویل آیات متشابه، شان نزول آیات و سور.
    وی با توجه به معاصرت صحابه با نزول وحی به آرای اجتهادی صحابه و تابعین در تفسیر توجه ویژه ای داشته است. او چون قدمای امامیه خبر واحد را فاقد حجیت می داند و از نقل روایات اسرائیلی در قصص قرآن به شدت انتقاد می کند.
    کلیدواژگان: ابوالفتوح رازی، روض الجنان و روح الجنان، روح الجنان و روح الجنان، روش های تفسیری، سبک های تفسیری، تفسیر و حدیث، خبر واحد، اسرائیلیات
  • عبدالحسین فقهی، عسگر بابازاده اقدم صفحه 139
    مصطفی صادق رافعی از شاعران و ادیبان قرن 19 مصر است که وجه غالب مضامین اشعار و آثارش، مفاهیم دینی و قرآنی است. در این مقاله سعی بر آن است تا زندگی و نحوه تکوین شخصیت وی و میزان تاثیر محیط اجتماعی او بر افکارش گزارش شود. در این گزارش معرفی آثار عمده وی که بیش تر گرایش به دین دارند و نیز نمایش موارد و نمونه ها و تبیین چگونگی تاثیرپذیری صریح و غیر صریح از قرآن و مفاهیم دینی مورد توجه بوده است.
    کلیدواژگان: مصطفی صادق رافعی، شعر، تاثیرپذیری، قرآن، اسلام
  • محمد مهدی مظاهری صفحه 155
    از جمله مسائلی که از دیر زمان، توجه پژوهشگران و صاحب نظران در مسائل اعتقادی را به خود جلب کرده است، مسئله «خیر و شر» می باشد. درباره جهان به طور کلی و نیز درباره انسان و جامعه بشریت به طور خاص، از نظر این که آیا هستی جهان خیر و حق است و یا شر و باطل و یا آن که مرکب از هر دو است، و اگر به هر دو قائل شدیم، اصالت از آن کدام است، نظرهای گوناگونی بیان شده است که سبب تردید یا اشکال بعضی در عدالت یا حکمت آفریدگار شده و حتی با اعتقاد به ترکیب دوگانه عالم از «خیر و شر» اصل وجود آفریدگار مورد تردید قرار گرفته است.
    در حال حاضر سخن از سازگاری یا ناسازگاری مقومات دینی است و در راس سیستم های دینی، سخن از خدایی است که جامع جمیع صفات کمالیه است، خدایی که ذات و صفاتش را حدی نیست و قادر مطلق و خیرخواه مطلق است. اضافه شدن قضیه «شر وجود دارد» به این سیستم ها آنها را با مشکلی جدی روبرو کند.
    در این مقاله پس از ارائه پاسخ هایی که حکمای اسلامی بدین پرسش ها داده اند، رهیافت برخی از متفکران معاصر را مطرح می کنیم و با تبیین و تطبیق تعدادی از آراء و عقاید مشهور در این زمینه، به تجزیه و تحلیل دقیق فلسفی مسئله خیر و شر می پردازیم.
    کلیدواژگان: خیر، شر، عنایت الهی، عدل الهی، شر عدمی، شر بالعرض، شر بالذات
  • رضا رفیقدوست، احسان پوراسماعیل * صفحه 179

    همیشه، سخن از آینده برای بشر، جذاب و توجه برانگیز بوده و این امر او را واداشته است تا در تکاپوی شگفتی های جهان، لختی از دغدغه ها، بینش ها و اندیشه های خود را به این امر اختصاص دهد؛ حال آن که منبعی جز وحی نمی تواند پرده از حقیقت آینده بردارد.
    بر همین اساس، آینده از مصادیق غیب محسوب شده که ایمان به آن دستور شرع مبین است. با بررسی آینده در قرآن می توان به شمول همه جانبه این کتاب سترگ پی برد و از سویی روش این کتاب را در پردازش آینده به نظاره نشست و از آن در شکل دهی به آینده بهره جست.

    کلیدواژگان: غیب، آینده، قرآن، علم خدا، علم پیامبر و امام، مهدویت، شیعه
|
  • Ahmad Beheshti Page 7
    Having a glance at Ash''arite، Mu''tazilite، and Shiite theological methods، the present essay deals with theological method of Ibn Maytham - who is a very brilliant and in Shiite theological realm- through investigating some of his major works and presenting numerous evidences from his opinions in order to prove that his theological method is intellectual. A notable point in this writing is that it، in addition to expounding Ibn Maytham''s theological method، makes the reader familiar with some cases in which he has opposed philosophers and theologians due to his intellectual method clarifying thereby that he has always been a follower of reasoning since he does not care opposing others'' opinion as soon as he attains an intellectual proof. The present essay، however، does not intent to criticize his opinions.
    Keywords: method, intellectual, narrative, theology, philosophy, interpretation
  • Sayyed Mohammad Bagher Hojjati, Ebrahim Eghbal Page 29
    Discussing، investigating، and writing about the Quran commenced shortly after its descend and developed in later centuries. One may classify those works and identify pioneers of any category and science through investing extant writings as well as those mentioned in the earlier sources. Dividing Quranic sciences on the basis of writings، this essay introduces pioneers of writing in each of those sciences and expounds their writings and qualities. Thus، it clarifies what is published in this regard and criticizes existing opinions concerning those who initiated writing on major Quranic sciences.
    Keywords: pioneers of Quranic sciences, Quranic history, readings, handwritings, Quranic Irab, terminology, Nasikh, Mansukh, miracle, eloquence sciences
  • Abbas Hemami, Hamed Khani Page 45
    Among old traditional heritage of the Islamic world are books written by hadith narrators on supplication. Recognition of gradual evolution of such works is possible only when each of them is recognized، their differences in style of writing is specified، and finally the proof of such differences is expounded on the bases of similarities and variations of their historical appearance. The present study intends to distinguish various methods of formulation of supplication books first، differences of view of their authors in choosing and arranging hadiths of supplication secondly، different factors of appearance of such methods and styles thirdly، and classification of them on the basis of differences observed in the works finally.
    Keywords: supplication literature, typology, formulation, history of hadith
  • Babak Farzaneh Page 71
    Sunni and Shiite scholars held from the very beginning that، on the basis of relevant hadiths، Imam Ali''s mushaf had been in accordance with the revelation and in opposition to the prevailing arrangement. However، some have recently maintained that those hadiths asserting that his mushaf had been in accordance with the revelation are suffering from some problems. Investing those hadiths as well as those claimed problems، the present essay indicates that such problems are irrelevant and those hadiths are valuable bases for proving that Imam Ali''s mushaf had been in accordance with the revelation.
    Keywords: Imam Ali's mushaf, Imam Ali, mushaf arrangement, revelation arrrangement
  • Jafar Nekounam Page 79
    Sunni and Shiite scholars held from the very beginning that، on the basis of relevant hadiths، Imam Ali''s mushaf had been in accordance with the revelation and in opposition to the prevailing arrangement. However، some have recently maintained that those hadiths asserting that his mushaf had been in accordance with the revelation are suffering from some problems. Investing those hadiths as well as those claimed problems، the present essay indicates that such problems are irrelevant and those hadiths are valuable bases for proving that Imam Ali''s mushaf had been in accordance with the revelation.
    Keywords: Imam Ali's mushaf, Imam Ali, mushaf arrangement, revelation arrrangement
  • Kamran Izadi Mobarakeh Page 109
    Abolfotuh al-Razi is an outstanding preacher of Ray in the sixth Hijri century. His style necessitates special consideration of hadith related to Quranic commentary. Narrating 2017 hadiths indicates clearly the great status of hadith in Abulfutuh''s commentary. This fact causes various functions for hadith in his commentary، with which the present essay deals، such as expounding meanings of Quranic terms، determination of instantiation for Quranic general concepts، emphasis upon appearance of Quranic verses، description of divine precepts in juristic verses، distinguishing Meccan from Medinan verses، determining abrogator and abrogated verses، explanation of spritual rewards for reciting Quranic surahs، interpreting ambiguous verses، and description of causes of revelation of verses.
    Keywords: Abulfotuh al Razi, style in Quranic commentary, hadiths connected with the Quran, juristic verses
  • Abdolhossain Feghhi, Asgar Babazadeh Aghdam Page 139
    Mustapha Sadiq al-Rafi''i is an Egyptian poet and man of letters in 19th century the main themes of his poems and works being Quranic-religious notions. The present essay attempts to present a brief report of his life، generation of his personality، and the rate of influence of social environment upon him. Introducing his major work، which are mostly of religious tendency indicating explicit and implicit influence of the Quran and religious concepts upon him، are taken into consideration as well.
    Keywords: Mustapha Sadiq al Rafii, poetry, influence, Quran, Islam
  • Mohammad Mehdi Mazaheri Page 155
    The question of good and evil is among problems discussed by scholars and researchers from ancient times. Existence of evil affairs such as death، disease، disaster، poverty، impotence، pain، suffering، difference in creation and society، war، and Satan has caused some to believe in the lack of justice in the cosmic order. The approach of contemporary religious critiques to the question، however، has remarkably changed. Presenting answers of Islamic sages to the questions، the present essay offers the approach of some contemporary thinkers in this regard and precisely analyzes the problem from a philosophical perspective through expounding some well known opinions.
    Keywords: good, evil, Justice of God, non, existential evil, evil by essence
  • Reza Rafighdust, Ehsan Pouresmaeel Page 179

    Speaking of future has always been attractive for man causing him to think about this strange fact، while no source can reveal its secrets bout the revelation. Based on this، future is to be considered as the Unseen in which all Muslims should make faith. Surveying the future in the Quran will lead to realization of comprehensiveness of this majestic book on the one hand and observing method of that great book in processing the future on the other.

    Keywords: the Unseen, future, Quran, God's knowledge, Prophet's knowledge, messianism, Shia