فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:16 Issue: 3, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/04/28
  • تعداد عناوین: 13
|
  • نازنین فرشچیان، پیمان مالکی آهنگری، بهزاد تلنگری، حبیب الله خزایی، منصور رضایی صفحه 187
    زمینه
    با توجه به شیوع بالای بیماری اسکیزوفرنی، پژوهش بر روی تغییرات ساختاری در مغز این بیماران، مورد علاقه محققین علم پزشکی بوده است. این مطالعه به منظور مقایسه بین یافته های موجود در تصویربرداری تشدید میدان مغناطیسی مغز مبتلایان به بیماری اسکیزوفرنی با افراد غیر مبتلا صورت گرفت.
    روش ها
    در این مطالعه تحلیلی- مقایسه ای، متغیرهای مشهود در تصاویر MRI مغز شامل میانگین حجم بطن های جانبی و مایع مغزی- نخاعی (متغیرهای کیفی)، لوب های تمپورال، تالاموس ها، هیپوکامپ ها و اونکوس ها (متغیرهای کمی) در 22 بیمار و 54 نفر سالم همسان به عنوان گروه شاهد مورد مقایسه قرار گرفتند که برای آنالیز متغیرهای کیفی از آزمون کای-اسکویر و کمی از آزمون تی مستقل استفاده گردید.
    یافته ها
    آنالیز آماری نشان داد که تغییرات مستقل از سن و جنس بوده و از توزیع یکسان و طبیعی در هر دو گروه برخوردار است. حجم بطن های جانبی، اختلاف معناداری نداشت (05/0(P>. حجم مایع مغزی- نخاعی در گروه بیمار نسبت به شاهد بیشتر بود (001/0P<). متوسط حجم لوب های تمپورال در گروه شاهد 219000 و بیماران 160000 میلی متر مکعب و به همان ترتیب در مورد تالاموس ها 24000 و 15900، هیپوکامپ ها 8586 و 3513 و برای اونکوس های دو طرف مغزی 27900 و 16000 محاسبه شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که در گروه بیمار، تمامی متغیرهای مذکور نسبت به گروه شاهد کاهش معناداری دارد (001/0P<).
    نتیجه گیری
    در مغز بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، تغییرات ساختمانی خاصی نظیر افزایش حجم مایع مغزی- نخاعی و کاهش حجم لوب های تمپورال، تالاموس ها، هیپوکامپ ها و اونکوس ها دیده می شود و MRI روش مناسبی برای نشان دادن این تغییرات می باشد.
  • مسعود کریمی، بابک استیری صفحه 192
    زمینه
    علی رغم فواید بسیار زیاد سبک زندگی فعال، کم تحرکی به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی مهم در دانشجویان می باشد، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل ارتقاء سلامت پندر بر ارتقاء فعالیت فیزیکی در دانشجویان انجام شده است.
    روش ها
    پژوهش حاضر، مطالعه قبل و بعد شاهددار تصادفی است که در آن 90 دانشجوی پسر دانشگاه آزاد زرندیه به صورت تصادفی، انتخاب و در دو گروه آزمون و شاهد (45 نفر) تخصیص یافتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای تنظیم شده بر اساس مدل ارتقاء سلامت پندر در زمینه فعالیت فیزیکی بود. بر اساس اطلاعات به دست آمده از پیش آزمون، برنامه آموزشی برای گروه آزمون اجرا گردید. 2 ماه پس از مداخله آموزشی، اطلاعات با استفاده از همان پرسشنامه اولیه، در دو گروه آزمون و شاهد، جمع آوری و داده ها با SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد قبل از مداخله آموزشی، 5/67 درصد از دانشجویان از نظر فعالیت فیزیکی در سطح خطرزا و ضعیف قرار داشتند. همچنین بین میانگین نمره مربوط به متغیرهای اجزای مدل ارتقاء سلامت (منافع و موانع درک شده، خودکارآمدی و تاثیر گذارنده های بین فردی) در دو گروه آزمون و شاهد در خصوص انجام فعالیت فیزیکی قبل و بعد از مداخله آموزشی، اختلاف معناداری وجود داشت (05/0P<) و گروه آزمون نسبت به گروه شاهد، عملکرد بهتری در خصوص انجام فعالیت فیزیکی در 2 ماه بعد از پایان برنامه آموزشی داشت.
    نتیجه گیری
    برنامه آموزشی طراحی شده بر اساس مدل ارتقاء سلامت در بهبود فعالیت فیزیکی دانشجویان موثر است
  • محمدرسول قدیمی، علی پورمطلب، نیلوفر خدامی صفحه 201
    زمینه
    سیستم کولینرژیک، نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد. تجویز عصاره زردچوبه یا کورکومین موجود در آن، در اعمال شناختی حیوانات موثر است. هدف مطالعه حاضر، بررسی اثر کورکومین در جلوگیری از اختلال کارآیی فضایی القاشده توسط اسکوپولامین (آنتاگونیست گیرنده های کولینرژیک) در موش صحرایی با استفاده از ماز آبی موریس (MWM) بود.
    روش ها
    حیوانات نر نژاد ویستار (موسسه رازی) طی شش روز متوالی، کورکومین (10 یا 30 یا 60 میلی گرم بر کیلوگرم، داخل صفاقی) سی دقیقه قبل از اسکوپولامین (5/0 میلی گرم بر کیلوگرم، داخل صفاقی) دریافت نمودند. همزمان، پارامترهای یادگیری و حافظه فضایی با استفاده از MWM اندازه گیری شد. بدین منظور به مدت چهار روز زمان و مسافت طی شده تا سکوی پنهان بررسی شد. در آزمون پروب، درصد حضور حیوانات در ربع دایره هدف ثبت شد. 24 ساعت بعد، آزمون سکوی آشکار انجام شد که در آن زمان لازم برای رسیدن به سکوی آشکار و سرعت شنای حیوانات ثبت شد.
    یافته ها
    تجویز اسکوپولامین باعث تضعیف شکل گیری یادگیری و حافظه فضایی شد. پیش درمانی با کورکومین (60 میلی گرم بر کیلوگرم) باعث جلوگیری از بروز اثرات اسکوپولامین در روزهای آموزش شد، اما تاثیر معناداری بر زمان حضور حیوانات در ربع دایره هدف در آزمون پروب نداشت. همچنین در آزمون سکوی آشکار، تفاوت معناداری بین کارآیی فضایی گروه های مورد مطالعه وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثر محافظتی کورکومین، به نظر می رسد که دوز بالاتر کورکومین دارای برهمکنش با سیستم کولینرژیک در شکل گیری یادگیری فضایی در موش صحرایی باشد.
  • مرتضی پیری، الهام عیوضی، مریم بنجی صفحه 211
    زمینه
    سطح بالایی از هیستامین و گیرنده های دوپامینی D2 در هیپوکامپ یافت می شود. به علاوه برهم کنش بین هیستامین و گیرنده های دوپامینی D2 در زمینه تعدیل برخی رفتارها اثبات شده است. در این مطالعه، برهم کنش بین گیرنده های هیستامین و گیرنده های دوپامینیD2 در زمینه رفتار اضطرابی در هیپوکامپ پشتی مورد مطالعه قرار گرفت.
    روش ها
    در این مطالعه تجربی، 220 موش سوری نر نژاد NMRI بی هوش شدند و سپس در دستگاه استریوتاکسی قرار داده شدند. دو کانول در ناحیه هیپوکامپ پشتی قرار داده شد. تست ماز بعلاوه ای شکل مرتفع برای سنجش رفتارهای شبه اضطرابی مورد استفاده قرار گرفت. آنالیز واریانس دوطرفه و یکطرفه (ANOVA) و به دنبال آن تست LSD برای آنالیز داده ها استفاده شد. تمامی آزمایشات مطابق با راهنمای اخلاقی نگه داری و کار با حیوانات آزمایشگاهی انجام گرفت.
    یافته ها
    تزریق هیستامین و آگونیست (کینپیرول) و آنتاگونیست (سولپیراید) گیرنده دوپامینی D2 به داخل ناحیه CA1، باعث القاء اضطراب می شود. تزریق کینپیرول و سولپیراید دو دقیقه بعد از دوز موثر هیستامین، اثرات اضطراب زای هیستامین را مهار می نماید.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد هیستامین و گیرنده های دوپامینی D2 نه تنها در تعدیل اضطراب در هیپوکامپ پشتی موش سوری نقش دارند، بلکه بین آن ها یک برهم کنش پیچیده نیز وجود دارد.
  • خیرالله یاری، زهره رحیمی*، وحید فله گری، علی حسن وند آزموده، مهریال رحیمی، اسد ویسی صفحه 220
    زمینه

    در 40-30 درصد از بیماران دارای دیابت ملیتوس، نفروپاتی ایجاد می گردد. هدف مطالعه کنونی بررسی اثر سینرژیستیکی ژنوتیپ های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE I/D) و متیلن تتراهیدروفولات ردوکتاز (MTHFR C677T) و خطر ابتلا به نفروپاتی دیابتی در بیماران دیابتی تیپ 2 بود.

    روش ها

    در این مطالعه مورد-شاهدی، پلی مورفیسم ژن های ACE (I/D) و C677T MTHFR به ترتیب با روش های PCR و PCR-RFLP در بیماران دیابتی تیپ 2 که شامل 72 بیمار دارای میکروآلبومینوری، 68 بیمار دارای ماکروآلبومینوری و همچنین 72 بیمار دیابتی بدون آلبومینوری بودند، بررسی گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد و مقایسه ها توسط آزمون های آنالیز واریانس و کای اسکویر انجام گرفت.

    یافته ها

    حضور الل D ژن ACE با خطر ایجاد میکروآلبومینوری همراه نبود. گرچه در حضور الل T ژن MTHFR، خطر میکروآلبومینوری 54/1 برابر افزایش یافت اما این اختلاف معنادار نبود (58/0P=). همچنین در حضور الل D ژن ACE، خطر ماکروآلبومینوری 44/1 برابر افزایش یافت که به سطح معناداری نرسید. حضور همزمان دو الل T و D به ترتیب از ژن های MTHFR و ACE با 4 برابر خطر ایجاد ماکروآلبومینوری همراه بود (035/0P=، 5/14-1/1 CI 95%). همچنین خطر گسترش میکروآلبومینوری به ماکروآلبومینوری در حضور هر دو الل 07/2 بود (27/0P=).

    نتیجه گیری

    نتایج نشان دهنده اثر سینرژیستیکی آلل های T677 و D به ترتیب از ژن های MTHFR و ACE در ایجاد و گسترش خطر نفروپاتی در بیماران دیابتی شهر کرمانشاه بود.

  • اسفندیار بالجانی، صالح سلیمی، ژاله رحیمی، الهام امانپور، منیزه پرخاشجو، افسانه شریف نژاد، شهین پویان صفحه 227
    زمینه
    با توجه به افزایش بیماران قلبی عروقی، توسعه راه کارهای جدید و موثر برای کاهش ریسک فاکتورهای بیماری های عروقی ضروری به نظر می رسد و خودکارآمدی در انتخاب روش های مناسب برای دستیابی به تغییر رفتار و تبعیت از مصرف طولانی مدت دارویی یک عامل موثر است. هدف از این مطالعه، تعیین اثر آموزش بر خودکارآمدی بیماران قلبی عروقی بود.
    روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی (تک گروه قبل و بعد)، 92 بیمار قلبی عروقی با حداقل دو ریسک فاکتور عروقی قابل تعدیل، آموزش را همراه با یکی از اعضای خانواده خود دریافت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه واحد، قبل از آموزش، بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش جمع آوری شد. جهت تجزیه تحلیل از آزمون های توصیفی و آنالیز واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد.
    یافته ها
    آنالیز واریانس با اندازه های تکراری نشان داد که میانگین امتیازات کلی خودکارآمدی و زیرگروه های مصرف دارو، ورزش، توقف مصرف سیگار، کاهش وزن و مصرف غذای سالم به طور معناداری بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    آموزش در ارتقاء خودکارآمدی بیماران قلبی عروقی موثر است. به نظر می رسد این روش برای متقاعد کردن بیماران به انجام تغییرات رفتاری و پایبندی به رژیم های دارویی در بلندمدت بسیار مناسب باشد.
  • زهره ممتاز، الهه صادقیان، مهرانگیز صدوقی، مهناز آذرنیا، مهسا نوروززاده، حسین بهادران، هدایت صحرایی * صفحه 236
    زمینه

    تحقیقات نشان می دهد که مورفین ممکن است با تحریک رها شدن کورتیکوسترون باعث بروز تاخیر در تکوین جنین شود. در این مطالعه، تاثیر استرس و مصرف مورفین بر تکوین طناب نخاعی در جنین موش صحرایی بررسی شد.

    روش ها

    از موش های نژاد ویستار با وزن 300-250 گرم استفاده شد. بعد از بارداری، حیوانات به چهار گروه (6n= در هر گروه) کنترل، مورفین (05/0 میلی گرم محلول در آب)، گروه استرس (شوک الکتریکی) و گروه آزمایش (مورفین و استرس) تقسیم شدند. در روز چهاردهم بارداری، موش ها جراحی شدند. سپس جنین ها خارج گردیدند و پس از شستشو، توزین و اندازه گیری طول سری-دمی، آن ها با کولیس در فرمالین 10 درصد فیکس شدند. پس از طی مراحل پردازش، برش گیری و رنگ آمیزی به روش H&E، نمونه های مطالعاتی تهیه و با استفاده از نرم افزار MOTIC و میکروسکوپ نوری، تغییرات سطح مقطع نخاع مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS 9.01 آنالیز شد.

    یافته ها

    وزن جنین ها در گروه استرس نسبت به کنترل، افزایش اما در گروه مورفین و استرس کاهش یافت. این یافته در مورد طول جنین ها هم صادق بود. همچنین سطح مقطع نخاع در گروه مادران استرس دیده، افزایش ولی در گروه استرس+ مورفین کاهش یافته بود.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد که مورفین و استرس، تاثیر خود را بر تکوین جنین از مسیرهای غیرمتشابه اعمال می کنند و بنابراین نمی توان همه اثرات دیده شده از مورفین در جنین ها را به تحریک رها شدن کورتیکوسترون در موش باردار نسبت داد.

  • جلال شاکری، نسرین جابرقادری، منصور رضایی، مژگان سعیدی، مهدی نعلینی، عبدالرسول مولودی صفحه 246
    زمینه
    بیماری های قلبی-عروقی (CVD) عامل یک سوم مرگ های اتفاق افتاده در جهان هستند. این بیماری ها دارای منشا چندعاملی بوده و علاوه بر عوامل خطرزای استاندارد (فشارخون بالا، اختلال چربی ها، کشیدن سیگار و دیابت)، عوامل خطرزای روانی اجتماعی مثل افسردگی، اضطراب، شخصیت نوع A، خشم و خصومت نیز در این مورد نقش دارند. هدف از این مطالعه، بررسی سطح وسیعی از عوامل خطرزای روانی اجتماعی در بیماران مبتلا به بیماری های عروق کرونر در شهر کرمانشاه می باشد.
    روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه پیمایشی است. 308 آزمودنی شامل 168 مرد و 140 زن که در سال 1385 به عنوان مبتلا به بیماری عروق کرونر شناخته شده بودند، چک لیست عوامل روانی اجتماعی، پرسشنامه های افسردگی بک و اضطراب اشپیلبرگر، مقیاس خشم و خصومت باس و پری و فرم مصاحبه شخصیت نوع A روزنمن را تکمیل کردند.
    یافته ها
    مردان به طور معناداری از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار بودند. علایم بالینی افسردگی، اضطراب حالت و صفت، رفتار شخصیت نوع A و خشم در میان شرکت کنندگان شایع بود. از نظر عوامل خطرزای روانی اجتماعی، زنان نسبت به مردان به طور معناداری خصوصیات منفی بیشتری داشتند. در حقیقت، زنان بیشتر درون گرا و مردان بیشتر پرخاشگر بودند.
    نتیجه گیری
    وضعیت روانی اجتماعی و جنسیت هر دو می توانند از جمله عوامل تعیین کننده وضعیت سلامت جسمی فرد باشند. هم بیماران CVD و هم افراد در معرض خطر باید از اقدامات پیشگیرانه و نیز مداخلات روان شناختی بهره مند شوند.
  • مجتبی ایزدی، فرزاد ناظم، هما مسرور، داوود خورشیدی صفحه 255
    زمینه
    اضافه وزن و چاقی با نشانگان مقاومت انسولینی همراه بوده و به عنوان یک ریسک فاکتور متابولیک در شروع و افزایش تشدید بیماری آسم شناخته شده است. با وجود نقش بیولوژیکی عوامل هورمونی التهابگر در وقوع آسم، هنوز مکانیسم های موثر ارتباط بین چاقی و آسم به طور کامل روشن نیست. در این مطالعه، ارتباط مقاومت انسولینی HOMA و آدیپونکتین با پارامترهای بالینی تنفسی در بیماران آسم مزمن چاق مورد بررسی قرار گرفت.
    روش ها
    39 مرد چاق 50-35 ساله مبتلا به آسم با شدت بیماری خفیف تا متوسط در این مطالعه، داوطلبانه شرکت نمودند. تشخیص بیماری و همچنین شدت آسم توسط تست اسپیرومتری صورت گرفت. برای اندازه گیری سطوح آدیپونکتین، گلوکز و انسولین پایه، نمونه گیری خون پس از 12-10 ساعت ناشتای شبانه انجام گرفت. با استفاده از اندازه های انسولین و گلوکز ناشتا، مقاومت انسولینی محاسبه شد. از آنالیز همبستگی پیرسون در ارزیابی ارتباط آدیپونکتین پایه سرم با مقاومت انسولینی و متغیرهای تنفسی استفاده گردید.
    یافته ها
    ارتباط مثبت و معناداری بین آدیپونکتین پایه وFEV1/FVC مشاهده شد (001/0P=) (43/0R=). مقاومت انسولین با سطوح آدیپونکتین سرم مرتبط نبود (446/0P=). همچنین الگوی ارتباط بین گلوکز ناشتا و آدیپونکتین سرم معنادار نبود (421/0P=).
    نتیجه گیری
    علی رغم ارتباط نزدیک چاقی با مقاومت انسولین، یافته های این مطالعه نشان داد که نقش آدیپونکتین به عنوان یک سیتوکین ضد التهابی در شاخص FEV1/FVC بیماران آسم، مستقل از مقاومت انسولین است. برای شناخت نقش مقاومت انسولین به عنوان یک ریسک فاکتور آسم در کودکان و بزرگسالان به مطالعات بیشتر نیاز است
  • آسیه نمازی، شیوا علیزاده صفحه 263
    زمینه
    حدود 90-80 درصد زنان، حداقل یک بار در طول زندگی خود عفونت دستگاه ادراری را تجربه می کنند. 11-2 درصد آن ها، در تریمستر اول حاملگی دچار این بیماری می شوند که اگر درمان نشود منجر به ایجاد خطراتی در مادر و جنین می گردد. هدف از این مطالعه، تعیین فراوانی باکتریوری در زنان باردار و ارتباط آن با برخی متغیرهای جمعیت شناختی بود.
    روش ها
    مطالعه به صورت مقطعی بر روی 710 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی گیلان صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، فرم هایی بود که تکمیل آن ها براساس اطلاعات موجود در پرونده دوران بارداری و جواب کشت ادرار درخواست شده توسط مراکز بهداشتی در سه ماهه اول بارداری صورت گرفت. در تجزیه تحلیل آماری از نرم افزار آماریSPSS 19 و آزمون های تی و مجذور کای استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد مورد بررسی 02/6±48/27 بود. شیوع باکتریوری در این مطالعه، 1/21 درصد به دست آمد. آزمون های آماری بین متغیر سن (002/0P=)، تعداد بارداری (001/0P=)، سطح تحصیلات (001/0P=)، میانگین سن ختم حاملگی (001/0P=)، شغل همسر (001/0P=) و تحصیلات همسر (001/0P=) با ابتلا به باکتریوری ارتباط آماری معناداری را نشان داد. بین متغیرهای سابقه سقط، شغل و نوع زایمان ارتباط آماری معنا داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بسیار بالای باکتریوری در این مطالعه و با توجه به عوارضی که ممکن است در زنان باردار ایجاد نماید، بررسی های بیشتر جهت تعیین علت های احتمالی و گونه های ایجادکننده آن، لازم به نظر می رسد.
  • گزارش کوتاه
  • محمدرسول توحیدنیا، ژاله دزفولی منش، افشین الماسی صفحه 273
    هدف مطالعه حاضر، بررسی آلودگی باکتریایی تجهیزات پرتونگاری بخش های منتخب رادیولوژی کرمانشاه بود. در 7/91 درصد نمونه های گرفته شده از سطوح تجهیزاتی که بیشترین تماس را با بیماران یا دست پرتونگاران داشتند آلودگی باکتریایی دیده شد. بیشترین آلودگی باکتریایی از نوع استافیلوکوک کواگولاز منفی (9/28%) بود. بالاترین آلودگی نسبی در بین تجهیزات کاست های پرتونگاری (40%) دیده شد. تجهیزات پرتونگاری می توانند مخزن باکتریایی موثر در انتشار عفونت های بیمارستانی باشند. به نظر می رسد دست آلوده پرتونگاران و ضعف شدید عملکرد بهداشتی، مهم ترین علل انتشار آلودگی باکتریایی در این بخش ها بود.
  • زینت صفدری، رعنا رضایی سپاسی، مستانه کامروامنش، اعظم باخته صفحه 277
    مسئله انگیزه اشتغال به کار و رضایت افراد از شغل خود یکی از مسایل مورد توجه در خصوص دانش آموختگان مامایی است (1).از طرفی فراهم آوردن عوامل رضایت بخش از شرایط اساسی ایجاد انگیزش در انسان است (2).همچنین توجه به رضایت شغلی ماماها به عنوان جزیی موثر در سیستم های بهداشتی جهت ارایه خدمات به دو قشر آسیب پذیر (مادران و کودکان) از اهمیت ویژه ای برخوردار است (3). مطالعه حاضر با هدف تعیین انگیزه اشتغال به کار و میزان رضایت مندی از حرفه مامایی در بین دانش آموختگان رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 88-1386 انجام شد.
    این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی کلیه دانش آموختگان مقطع کاردانی (اعم از روزانه و شبانه) مامایی که در فاصله سال های 85-1375 وارد دانشگاه شده بودند طی سال های 88-1386 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه بود که با مراجعه به بایگانی اداره آموزش و به دست آوردن آدرس، این پرسش نامه ها در اختیار افراد قرار داده می شد. در دوره زمانی موردنظر، 324 مورد پرسشنامه ارسال شد که در مجموع، 203 مورد پرسشنامه عودت داده شد و اطلاعات موجود در آن ها توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    در مجموع، 9/89 درصد از افراد مورد بررسی، تمایل به اشتغال در رشته مامایی داشتند. بیشترین انگیزه اشتغال به کار، علاقه به رشته تحصیلی (4/67%) و خدمت به بیماران (14/65%) و کم ترین میزان (9/38%) مربوط به استقلال حرفه ای بود. در بررسی مطالعات مشابه دیده شد که 4/68 درصد افراد، قوی ترین انگیزه اشتغال را کسب درآمد و امرار معاش ذکر کرده اند (4).لازم به ذکر است 2/88 درصد دانش آموختگان در آزمون های ورودی رشته مامایی جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر شرکت کرده بودند که 7/44 درصد آنان در این آزمون ها پذیرفته شده بودند. بیشترین درصد رضایت مندی از حرفه مامایی در حد متوسط بود (9/37%). بیشترین علت عدم رضایت، نداشتن پایگاه مشخص برای حرفه مامایی، خط مشی نامناسب بر محیط کار و نبود امنیت شغلی ذکر شده و علاقه نداشتن نسبت به شغل مامایی و عدم کفایت حقوق و دستمزد به عنوان ضعیف ترین عامل جهت عدم رضایت مندی عنوان گردید. مطالعه میرمولایی و همکاران نشان داد که 4/54 درصد واحدهای پژوهش هرگز از شغل خود احساس رضایت نداشتند و رضایت ماماها در ابعاد جایگاه شغلی و امنیت شغلی در بالاترین سطح خود بود (3) واتسون و همکاران در تحقیق خود در استرالیا اظهار داشتند که 81 درصد پرسنل مامایی از رضایت شغلی بالایی برخوردار بوده اند (5). این تفاوت شدید شاید مبین عدم وجود جایگاه مشخص برای حرفه مامایی، خط مشی نامناسب بر محیط کار و نبود امنیت شغلی و سایر مسایل مربوط به رضایت شغلی در ایران در مقایسه با سایر کشورها باشد. در مفهوم جدید امنیت شغلی، سازمان ها باید بستر لازم برای توانمندی کارکنان خود را در ابعاد تخصصی، جسارت عملی، تجربه آموزی، رضایت شغلی، رفتار ارتباطی، تفکر و وجدان فراهم آورند تا آنان بتوانند انتظارات تخصصی و اجتماعی سازمان را برآورده سازند. توانمند شدن کارکنان یک سازمان بدین صورت خود تضمین کننده امنیت شغلی است.
  • اکرم سلیمانی، وحید عمی، محمدرضا نیکبخت، صمد نوری زاد، مریم انتظاری صفحه 279
    امروزه دیگر بر هیچ یک از فعالان عرصه های کسب و کار و تجارت و صاحبان صنایع، پوشیده نیست که تجارت جهانی، حول دو محور اصلی فناوری اطلاعات و مالکیت فکری حرکت می کند. در کشور ما شناخت اندکی نسبت به مقوله مالکیت فکری وجود دارد و متاسفانه تاکنون توجه کافی به شناسایی مفاهیم مالکیت فکری و طبعا استفاده از ظرفیت های تجاری این شاخه جدید، در جهت توسعه فناوری و افزایش سودآوری نشده است. بدیهی است عدم توجه به این حوزه، توسعه علمی، صنعتی و اقتصادی کشورمان را با مشکل جدی مواجه می نماید و اگر حمایت های مناسبی از این نوع اختراعات صورت نگیرد می تواند به راحتی و بدون رعایت مالکیت فکری آن توسط دیگران مورد سوء استفاده قرار گیرد.
    دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، حمایت از توسعه، تکمیل و ثبت اختراعات محققین را جزء اهداف مهم خود منظور کرده است و جزء اولین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که به تاسیس واحد مالکیت فکری پرداخته و خدمات قابل توجهی در این زمینه به متقاضیان ارایه می دهد. با راه اندازی و تاسیس واحد مالکیت فکری در دانشگاه که یک مرکز اختصاصی برای هماهنگی های لازم در جهت ثبت اختراعات می باشد، انگیزه های لازم برای فعالیت بیشتر محققین در این زمینه فراهم شده و امید می رود زمینه بازگشت سرمایه به مخترع و امکان تحقیق و توسعه بیشتر از راه درآمد حاصله از اختراع، بیش از پیش فراهم شود.
    واحدمالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با ساختاری بدیع در سال 1389 بنیان نهاده شد و فعالیت خود را در جهت مرتفع نمودن مشکلات و موانع پیش روی مخترعین در زمینه ثبت اختراعات آغاز نمود. این واحد در اولین سال تاسیس خود توانست فعالیت های ارزنده ای شامل تشکیل شورای مالکیت فکری، تهیه و تدوین آیین نامه مالکیت فکری و تصویب آن در هیات رییسه دانشگاه، عضویت در انجمن مالکیت فکری کشور، تشکیل کارگاه آشنایی با حقوق مالکیت فکری با شرکت اساتید متخصص و تالیف کتاب «راهبرد عملی ثبت اختراعات در دانشگاه» را انجام دهد. بی تردید، تشکیل این واحد اقدامی است که می تواند دانشگاه را در ورود به عرصه فنآوری که یکی از رسالت های اصلی و در عین حال فراموش شده دانشگاه است یاری رساند. این اقدام و ثبت بیست مورد اختراع ارجاعی از مخترعین سطح دانشگاه و استان، در طی دو سال در قیاس با سایر دانشگاه های هم سطح، قابل توجه و دلگرم کننده است. از طرف دیگر، تاسیس مرکز رشد و حمایت از واحدهای فنآور در قالب مراکز رشد و پارک های علم و فن آوری، زنجیره دیگری از تکمیل حلقه فنآوری در دانشگاه خواهد بود که لازم است در آینده مورد توجه جدی قرار گیرد..
|
  • Nazanin Farshchian, Payman Maleki Ahangari, Behzad Tanghatari, Habibollah Khazaei, Mansour Rezaei Page 187
    Background
    With regard to the high prevalence of schizophrenia, research on brain structural changes in this disease has been one of the interesting issues among the medical scientists. In this research, brain MRI findings of schizophrenic patients have been compared with non-schizophrenic ones.
    Methods
    This study was an analytic-comparative one in which two groups of schizophrenic and non-schizophrenic patients were compared with regards to variables in brain MRI such as mean volume of lateral ventricles, and cerebrospinal fluid (qualitative variables), temporal lobes, thalami, hippocampi and unci(quantitative variables). For qualitative variables analysis Chi-square test has been used and for quantitative ones applied independent T-test was employed. In this study following equalization of age and sex 22 schizophrenic patients were compared with 54 non-schizophrenic ones.
    Results
    Statistical analysis demonstrated that the changes were independent from age and sex and followed natural and equal distribution pattern. Lateral ventricles volume had no statistically meaningful changes (p>0.05). Cerebrospinal fluid volume in schizophrenic group increased considerably comparing to non-schizophrenic ones (p<0.001) while mean volume of bilateral temporal lobes decreased from 219000 in control group to 160000 cubic millimeter in case group, for thalami from 24000 to 15900, for hippocampi from 8586 to 3513 and for unci from 27900 to 16000 respectively (p<0.001).
    Conclusion
    This study demonstrates that particular structural changes are seen in schizophrenic patients’ brain (such as increase in cerebrospinal fluid volume and decrease in temporal, thalami, hippocampi and unci volume) and MRI is a suitable modality to show these changes.
  • Mahmood Karimi, Babak Eshrati Page 192
    Background
    In spite of many clear benefits of an active life style, lack of physical activity is considered to be a significant health problem in the college population. The purpose of this study was to determine the effect of Health Promotion Model-based Training on promoting physical activity of the students.
    Methods
    This study is a randomized controlled trial one, in which 90 male students of Islamic Azad University of Zarandieh were selected utilizing random sampling and were randomly divided into two equal experimental and control groups (45 in each). Data was collected using a questionnaire based on Health Promotion Model about physical activity. According to the data obtained from pre-test, a training program was designed and performed in the experimental group. 2 months after training intervention data was collected using the same questionnaire. Data was analyzed using SPSS 16.
    Results
    The findings showed that 67.5% of university students had risky and weakly physical activity status, before training intervention. Also the mean scores of HPM Model variable, i.e. benefit and barriers perceived, self efficacy and interpersonal influences, were significantly increased in the experimental group compared to those of control ones after intervention, and after 2 month, physical activity rate improved significantly among the experimental group, compared to those of control ones (p<0.05).
    Conclusion
    HPM based training programs are effective in improving students’ physical activities
  • Mohammad Rasoul Ghadami, Ali Pourmotab, Niloufar Khademi Page 201
    Background
    The cholinergic system plays an important role in learning and memory. Administration of extracts of Curcuma longa or its constituent, curcumin, have some roles in cognitive function in animals. The aim of the present study was to investigate the effects of curcumin in preventing spatial performance impairment induced by scopolamine, a cholinergic receptor antagonist, in rats using Morris Water Maze (MWM).
    Methods
    Male Wistar rats (Razi Institute, Tehran, Iran) received curcumin (10, 30 or 60 mg/kg, i.p.) 30 min before injection of scopolamine (0.5 mg/kg, i.p.) for 6 consecutive days. Spatial learning and memory parameters in the same days were tested using MWM. For this purpose, escape latency and swim distance to hidden platform were tested for four consecutive days. In probe trials, percentage of time that animals spent in target quadrant was recorded. 24h later, visible version of MWM was performed in which escape latency to visible platform and swim speed were tested.
    Results
    Administration of scopolamine impaired the formation of spatial learning and memory processes. Pre-injection of curcumin (60 mg/kg) prevented the effect of scopolamine on training days but had no significant effect on percentage of time that animals spent in target quadrant during probe trials. In the visible version of MWM, there was no any significant difference in spatial performance among studied groups.
    Conclusion
    Considering the protective effect of curcumin, it seems that higher dose of curcumin has an interaction with cholinergic system in the formation of spatial learning in rats.
  • Morteza Piri, Elham Ayazi, Maryam Bananej, Maryamu, Sadat Shahin Page 211
    Background
    High levels of histamine and dopamine are found in the hippocampus. Furthermore, interaction between histamine and dopaminergic D2 receptors has been demonstrated in the modulation of some behaviors. In the present study, interaction between histamine and dopaminergic D2 receptor in the dorsal hippocampus in the anxiety behavior has been investigated.
    Methods
    In this experimental study, 220 adult male NMRI mice were anesthetized and then placed in a stereotaxic apparatus. Two stainless-steel cannuale were placed in the CA1 region of hippocampus. The elevated plus maze test has been used to test anxiety-like behaviors. Two and one-way analyses of variance (ANOVAs) followed by LSD test, were used for analysis of the data. All experiments were performed in accordance with institutional guidelines for animal care and use.
    Results
    Intra-CA1 injection of histamine and dopamine D2 agonist (quinpirole) and antagonist (sulpiride) induced anxiety. Intra-CA1 injection quinpirole or sulpiride 2 minute after effective dose of histamine inhibited anxiogenic effects of histamine.
    Conclusion
    It seems that both histamine and dopaminergic D2 receptors not only play a part in the modulation of anxiety in the dorsal hippocampus of mice but also have demonstrated a complex interaction.
  • Kheirollah Yari, Zohreh Rahimi, Vahid Felehgari, Ali Hasanvand Amouzadeh, Mehrali Rahimi, Asad Veisi, Raygani Page 220
    Background

    In 30 to 40% of patients with type 2 diabetes mellitus (T2DM) nephropathy is developed. The aim of the present study was to find the synergistic effect of two polymorphisms of methylenetetrahydrofolate reductase (MTHFR) C677T and angiotensin converting enzyme insertion/ deletion (ACE I/D) polymorphism on the risk of diabetic nephropathy and its progression.

    Methods

    In a case-control study, the MTHFR C677T and ACE I/D were detected using PCR and PCR-RFLP, respectively in 72 patients with macroalbuminuria, 68 patients with microalbuminuria and 72 normoalbuminuric patients. The data were analyzed using SPSS.

    Results

    In the presence of T allele of MTHFR the risk of microalbuminuria increased 1.54-fold (p=0.58). Also, non significant increased risk of macroalbuminuria was observed in the presence of ACE D allele (1.44-fold). However, in the presence of both MTHR 677T and ACE D alleles the risk of macroalbuminuria increased 4-fold (95%CI=1.1-14.5, p=0.035). Also, in the presence of both alleles the risk of progression from micro- to macro-albuminuria increased 2.07-fold (p=0.27).

    Conclusion

    The results of present study indicate the synergistic effect of MTHFR 677T and ACE D alleles on the increased risk of diabetic nephropathy and its progression.

  • Esfandiar Baljani, Saleh Salimi, Jaleh Rahimi, Elham Amanpour, Manija Parkhashjou, Afsaneh Sharifnejad, Shahin Poyan Page 227
    Background
    With regard to increasing cardiovascular disease, developing new and effective strategies to reduce cardiovascular disease risk factors seems to be necessary and self efficacy is an effective factor in selecting appropriate methods to achieve the intended purpose. The purpose of this study was to determine the effect of education on promoting self efficacy in patients with cardiovascular disease.
    Methods
    In this quasi experimental study, (single group before and after), 92 patients with vascular disease who had at least two modifiable vascular risk factors received nursing interventions with one of family members. Data were completed by using the same questionnaire before the education, after education and one month after education. Analysis was performed by using descriptive tests, ANOVA with repeated measures.
    Results
    ANOVA with repeated measures showed that the mean scores of overall self efficacy and subgroups related to drug use, exercise, smoking cessation, weight loss and healthy food intake increased significantly after training and one month after training.
    Conclusion
    The results showed that education is effective in promoting self efficacy in patients with cardiovascular disease. This method can be very useful to convince patients to do the behavior changes and adherence to long-term drug regimens.
  • Zohreh Momtaz, Elaheh Sadeghian, Mehrangiz Sadoughi, Mahnaz Azarnia, Mahsa Noroozzadeh, Hossein Bahadoran, Hedayat Sahraei Page 236
    Background

    Studies have indicated that morphine may induce its delay effect on embryos development by corticosterone release. In the present study the effect of simultaneous oral morphine consumption and stress on spinal cord development in Wistar rat embryos was investigated.

    Methods

    Wistar rats (250-300 g) were used in this study. After pregnancy, the animals were divided into control, morphine (0.05 mg in tap water), stress (electro foot shock), and experimental (morphine plus stress) groups. On 14th embryonic day, the rats were killed and their embryos were surgically removed, washed, weighted, and their crown-romp lengths were measured and were fixed in formalin 10%. Then tissue processing, cutting and Hematoxylin- Eosin (H&E) staining were preformed. The samples were evaluated using light microscope and MOTIC software for changes in spinal cord area. Data were analyzed using SPSS software version 9.01.

    Result

    The weight of embryos was increased in the stress group and decreased in the stress plus morphine group. This was true for the length of the embryos as well. In addition, the area of the spinal cord in the stressed group was increased but in the experimental group decreased

    Conclusion

    It seems that morphine and stress induced their influence on embryo development via different pathways and it is not true that morphine effect on embryos development is due to its ability for corticosterone release in the pregnant rats.

  • Jalal Shakeri, Nasrin Jaberghaderi, Mansour Rezaei, Mojgan Saeedi, Mehdi Naleini, Abdorrasoul Moloodi Page 246
    Background
    The present study is the one in which a wide range of socio-psychological risk factors were analyzed with a focus on patients with cardio vascular diseases (CVD) in Kermanshah, Iran. The aim of this study is to assess psycho-social risk factors status in patients with CVD in Kermanshah.
    Methods
    In this survey 308 subjects (168 men and 140 women), who had been diagnosed as CVD patients in the last year completed the psycho-socio-medical risk factors check list, Beck depression inventory, state-trait anxiety inventory of Spielberger, hostility- anger inventory of Buss & Perry and type A interview form of Rosenman.
    Results
    Men significantly had higher educational and better marital status than women. Clinical depression, both moderate trait and state anxiety, type A dominant personality, hostility and anger were prevalent in the participants. There were significant differences between men and women regarding these psychological risk factors. Women generally reported more negative features as compared to men. In fact, they were more introspective than men, and men were more aggressive than women.
    Conclusion
    Psycho-social risk factors and gender status both appeared to be determinants of physical well-being. Both CVD patients and others at risk might benefit from preventive actions and psychological interventions.
  • Mojtaba Izadi, Farzad Nazem, Farzad Nazem, Farzad Nazem, Homa Masrour, Davood Khorshidi, Homa Masrour, Davood Khorshidi, Homa Masrour, Davood Khorshidi Page 255
    Background
    Obesity and overweight are accompanied with insulin resistance markers and diagnosed as a metabolic risk factor in prevalence and develop the asthma severity. Regardless of biological role of inflammation markers in asthma, the effective mechanisms in relation to obesity and asthma are not fully understood.
    Methods
    This study investigates the relationship between insulin resistance (HOMA-IR) and adiponectin with respiratory clinical parameters in obese chronic asthma patients. Thirty nine obese adult males aged 35 – 50 years with mild to moderate asthma participated in this study voluntarily. Asthma and its severity were diagnosed by spirometry test. Blood sampling obtained for measuring baseline levels of serum adiponectin, glucose and insulin after 10-12 hours overnight fast. Insulin resistance calculated by fasting insulin and glucose. Pierson correlation used to determine the relationship between baseline adiponectin with insulin resistance and respiratory variables.
    Results
    A significantly positive correlation observed between serum adiponectin and FEV1/FVC (p = 0.001, R= 0.43). There was no significant relationship between plasma ghrelin and insulin resistance (p=0.446). Serum adiponectin also was not correlated with fasting glucose concentration (p = 0.421).
    Conclusion
    The results demonstrated that, regardless of a closely correlation between obesity and insulin resistance, adiponectin role as anti-inflammatory cytokine in FEV1/FVC in asthma patients is independent of insulin resistance. Future studies are necessary for diagnosis insulin resistance role as an asthma risk factor in children or adults.
  • Asiyeh Namazi, Shiva Alizadeh Page 263
    Background
    Approximately 80 to 90 percent of women will experience a urinary tract infection at least once in their lifetime. 2 to 11 of them, in first pregnancy Trimester are affected, which, if untreated, leads to the maternal and fetal risks. Screening for urinary infection, is considered part of prenatal care. The purpose of this study was to determine the frequency of bacteriuria in pregnant women and their relationships with certain demographic variables.
    Methods
    This Cross-sectional study was done on 710 pregnant women who referred to health centers of Gilan. For data collection, the forms were completed based on information in their case and urine culture test requested by the health centers on the first trimester. For statistical analysis, spss/ver19, t-tests and chi square were used.
    Results
    The mean age of subjects was 27/48± 6/02. Frequency of bacteriuria in this study was %21/1. Statistically significant correlation were demonstrated between the variables mean age (P=0.002), parity (P=0.001), educational level (P=0.001), occupation (P=0.001) and education with the wife (P=0.001) having bacteriuria, So these variables had positive roles in the prevalence of bacteriuria, But between variables such as abortions, occupation, average age and type of delivery, pregnancy termination no statistically significant relationship was found.
    Conclusion
    Considering the high frequency of bacteriuria in this study and their complications which are created for pregnant women, further investigation to determine possible causes and the species causing it, seems to be a necessity.
  • Mohamed Rasoul Tohidnia, Jaleh Dezfolimanesh, Afshin Almasi Page 273
    The present study investigated bacterial contamination of radiography equipment in Radiology Departments of Kermanshah University of Medical Sciences.In this study 196 samples had taken from Radiography equipment surfaces of hospitals. The results showed that bacterial contaminations were existed in 91.7% of samples. The highest frequency of bacterial colonies was coagulase negative staphylococcus type (28.9%) and the highest relative contamination of radiography equipment was related to radiographic cassettes (40%).This study confirmed that radiography equipments can act as bacterial reservoirs and has significant contribution to the releasing of nosocomial infections. The most important factors in bacterial contamination were radiology technician's hands and severe weakness in the hygiene practice of radiology departments.