فهرست مطالب

فصلنامه طب و تزکیه
سال نوزدهم شماره 1 (پیاپی 76، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سید منصور رضوی، رضا لباف قاسمی، آبتین حیدر زاده، محمد علی محققی، ریحانه بنازادگان، نوشین آگاهی، معصومه صفاری نظری، نیره اسلامی صفحه 8
    زمینه
    از اقدامات ضروری در نظا مهای سلامت، برآورد نیروهای تخصصی برای آینده است، زیرا در صورت کمبود نیرو، نیازهای مردم بدون پاسخ می ماند و در صورت تربیت نیروی مازاد نیز، هزینه های ب یجهت به کشور تحمیل خواهد شد. بنابراین، برآورد ها باید نسبتا قابل قبول باشند.
    هدف
    هدف از این مطالعه، تحلیل محاسبات انجام شده برای برآورد نیروهای فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی مورد نیاز برای تا 10 سال آینده) تا سال 1398 (کشور توسط کمیته های تدوین برنامه است.
    روش
    در این مطالعه، 400 نفر از خبرگان از 18 دوره فوق تخصصی و 16 دوره تکمیلی تخصصی، با استفاده از مدل های مختلف در کمیته تدوین برنامه تخصصی مربوطه، نیاز های 10 سال آینده کشور را به نیروهای متخصص در زمینه تخصصی خود تخمین زده اند و ما نتایج آن هارا با 13 مدل شناخته شده موجود برای برآورد نیروی انسانی مورد تحلیل قرار داده ایم.
    نتایج
    در این مطالعه، کمیته های تدوین برنامه، نیاز به نیروهای فوق تخصصی را در 10 سال آینده مجموعا 3040 نفر در 18 دوره فوق تخصصی و تعداد نیاز به نیروهای دوره دیده در 16 دوره تکمیلی تخصصی را مجموعا 1180 نفر برآورد Bench(نموده اند. کمیته های مذکور، اکثرا) 25 دوره از 34 دوره(با بهره گیری از نظرات خبرگان، از مدل های الگوبرداری استفاده کرده اند.)Workforce to population ratio(ونسبت نیروی انسانی به جمعیت)marking
    نتیجه گیری
    اگرچه برای برآورد دقیق تر نیروی انسانی در کشور به یک نظام اطلاعاتی قوی و منسجم نیازمندیم، نتایج این مطالعه می تواند، حداقل جهت تنظیم ظرفیت پذیرش دستیار و فراهم ساختن بستر لازم برای گسترش دوره ها در دانشگاه های کشور مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نیاز سنجی آموزشی، پیش بینی نیروی انسانی، برآورد نیروی تخصصی بالینی، نیازهای سلامت، نیازهای نظام سلامت
  • محمد توکل، محسن ناصری راد صفحه 19
    مقدمه
    توجه فزاینده ای که به علل نابرابری های سلامت در جوامع شده است، ذهن همگان را متوجه تع یین کننده های اجتماعی سلامت ساخته است. اعتماد اجتماعی نیز می تواند تع یین کننده اجتماعی سلامت و بیماری سرطان باشد. علوم اجتماعی و پزشکی، در کنار هم می توانند درک بیماری را به سطوح بالاتری ارتقاء دهند. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه نابرابری های سلامت و نقش اعتماد اجتماعی در ابتلاء به سرطان های کلون، پستان و تیروئید در مراجعه کنندگان به انستیتو کانسر تهران است.
    روش کار
    این پژوهش، مطالعه ای توصیفی - تحلیلی است و 176 نفر در دو گروه مساوی مبتلایان)مورد(و غیرمبتلایان)شاهد(مورد بررسی قرار گرفته اند. از روش نمونه گیری طبقه بندی شده استفاده شده است. سنجش میزان اعتماد اجتماعی بر اساس مقیاس بیست سوالی محقق ساخته صورت گرفته است. داده های بدست آمده از اجرای و تحلیل تشخیصی، تحلیل همبستگی SPSS پرسشنامه ساختمند، با استفاده از نرم افزار کانونی و تحلیل رگرسیون لجست کی تجزیه و تحلیل شده اند.
    نتایج
    نتایج نشان داد که بین مجموعه مولفه های اعتماد اجتماعی و هر کی از سرطان های کلون، پستان و تیروئید همبستگی ضعیفی وجود دارد و تاثیر مولفه های اعتماد اجتماعی و رابطه آن با سرطان های کلون، پستان و تیروئید معنادار نیست. با این وجود،مولفه اعتماد سیستم تاثیر مثبت و معناداری بر عدم ابتلاء به سرطان پستان دارد.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان داد که اعتماد اجتماعی تع یین کننده اجتماعی معتبری برای نابرابری در ابتلاء به بیماری سرطان نیست.
    کلیدواژگان: اعتماد اجتماعی، تعیین کننده های اجتماعی سلامت، جامعه شناسی پزشکی، سرطان، نابرابری سلامت
  • ابوالفتح لامعی، عصمت منشی زاده، علی رشیدی صفحه 30
    مقدمه
    سند چشم انداز ایران 1404 و سند برنامه چهارم توسعه به عنوان برنامه ای برای حرکت به سمت چشم انداز باید برای برنامه ریزی راهبردی در همه بخش های توسعه ای و از جمله بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد استفاده قرار گیرند. برنامه ریزی راهبردی در رشته های تخصصی بالینی نیز از این قاعده مستثنا نیست. لذا این مطالعه با هدف کلی تحلیل برنامه های راهبردی رشته های تخصصی بالینی و تب یین میزان انطباق آنها با سند چشم انداز ایران 1404 و برنامه چهارم توسعه انجام گرفت.
    روش کار
    برای دستیابی به هدف مطالعه سه اقدام زیر انجام گرفت. الف) چشم انداز ایران 1404 و برنامه 88 به /2/ 88 لغایت 5 /2/ چهارم توسعه مطالعه شدند و بند ها و مواد مرتبط آنها استخراج شد. ب) از تاریخ 3 پایگاه استنادی علوم (آی-اس-آی) مراجعه شد و داده های مورد نیاز برای ارزیابی جایگاه و روند توسعه علمی کشور استخراج گردید. ج(اجزای هر کی از برنامه های راهبردی رشته های تخصص بالینی، شامل دورنما، رسالت، ارزش ها، اهداف راهبردی و برنامه های اجرایی سال اول بر اساس معیار های تع یین شده ارزیابی و تحلیل شد.
    یافته ها
    به نظر می رسد همه رشته های تخصصی بالینی برنامه راهبردی خود را با الهام از محتوای چشم انداز 1404 و برنامه چهارم توسعه تنظیم کرده اند. زیرا دورنمای رشته ها نه تنها کسب رتبه اول علمی در منطقه، بلکه بعضا فراتر از منطقه را شامل می شود. رسالت همه رشته ها نیز با دورنمای آنها همسویی کامل دارد. با این وجود، بین دورنما و رسالت از کی طرف و اهداف راهبردی و برنامه های اجرایی از طرف دیگر، انقطاع به وجود آمده است. به عبارت دیگر، اولا اهداف راهبردی از جهت گیری رشته ها حمایت نمی کنند، ثانیا به نظر نمی رسد که با اجرای برنامه های اجرایی تهیه شده تحقق اهداف راهبردی امکان پذیر باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    به طور خلاصه رشته های تخصصی بالینی چشم انداز ایران 1404 و راهبرد های برنامه چهارم توسعه، را در برنامه زیری راهبردی خود مد نظر داشته اند. با این وجود، انقطاع بین دورنما و رسالت از کی طرف و اهداف راهبردی و برنامه های سالانه و اجرایی از طرف دیگر، مشکلی است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد. علی رغم این کاستی ها، برنامه ریزی راهبردی در رشته های تخصصی بالینی درس های عملی خوبی به دنبال دارد. می توان از این درس ها به عنوان راهنمای برنامه ریزی راهبردی در دوره های بعدی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: رشته های تخصصی بالینی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنامه ریزی راهبردی، چشم انداز ایران 1404، برنامه چهارم توسعه
  • احمد عامری، امیر مهدی طالب، سید احمد احمدی تیمورلویی صفحه 39
    نماز در مکتب انسان ساز و حیات بخش اسلام مفهوم و اسرار عمیق و آثار پر برکت فراوانی دارد. ریسمان محکمی است که هستی و موجودیت آدمی را به ملکوت اعلاء پیوند می دهد. نماز زنده کننده جان، صفا بخش حیات جاودان، روشنی راه رهروان، تکیه گاه سالکان، راز و نیاز عارفان، سرمایه مستمندان، دوای دردهای بی درمان، فروغ دل های بیداران و مایه شادی سحرخیزان است. نماز اولین فریضه ای است که در اسلام وارد شده و آخرین فریضه که تا واپسین لحظات زندگی بر عهده آدمی است و به هیچ وجه ساقط شدنی نیست و در اهمیت آن همین بس که نبی مکرم(ص) می فرماید: نماز نور چشم و محبوب و مطلوب من است. از این بزرگ شخصیت عالم امکان و ائمه معصومین(ع) داریم که نماز چهره و پرچم دین، مایه فروریزی رحمت خدا و نزدیکی هر پرهیز کار به خدا، ستون دین و آخرین سفارش همه انبیاء الهی است.
    نماز با همه فضیلت ها و تمام آثار تربیتی فوق العاده و غالبا منحصر به فرد، آثار بهداشتی بسیار مهم و شفا بخشی دارد. آسایش روحی و روانی و نیز اثرات اخلاقی تربیتی آن بر انسان ها جلوه هایی زیبا از ویژگی های بهداشتی- درمانی نماز است. ساعات فضیلت اقامه نماز و اهمیت این لحظات از نظر دانش کرونوبیولوژی، واجبات و مستحبات وضو و آثار بهداشتی آنها، حتی شنیدن آوای جان بخش و روح افزای اذان و دعوت به نماز، مجموعا نماز را به عنوان یک داروی شفابخش برای بیماری های روحی و حتی جسمی و همچنین یک واکسن موثر در پیشگیری از اینگونه مشکلات مطرح می کند و این در حالی است که فلسفه تشریح این فریضه الهی، فلسفه ای است بسیار بالاتر و کم نظیر. نماز هم وسیله پرواز روح است و هم روح خضوع و خشوع را در نماز گزار ایجاد می کند و نقش طغیانگر او را رام می سازد. نماز شخص نمازگزار را اصلاح می کند و از آلوده شدن به فحشا منکر باز می دارد. نماز حتی اگر بعضی از مراتب روح را با خود داشته باشد به همان اندازه اثر خواهد گذاشت. از برکات ناگفته یا کمتر مورد بررسی قرار گرفته نماز، نقش آن در شفای بیماری های روان و تن و یا کاهش عوارض ناگوار امراض جسمی و روانی است. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: علیکم بذکر الله فانه شفاء که در حقیقت به استشفاء از نماز توصیه نموده اند و در حدیثی دیگر از این بزرگوار داریم: بر شما باد به خواندن نماز شب که نماز شب گزاردن سنت پیامبر شما و شیوه وروش صالحان پیش از شما و دفع کننده دردها از بدن های شماست(علیکم بالصلوه الیل فانها سنت نبیکم و.). به هر حال نماز دارای فواید بهداشتی- درمانی زیادی است از جمله اثرات آن بر سیستم ایمنی بدن، بهداشت خواب، شادابی جسم و روان و تاثیر بر بیماری هایی همچون افسردگی، فشار خون، عفونت های گوارشی، پوست و... می باشد که یقینا فوائد و آثار آن به این وجیزه ختم نمی گردد.
  • اسما صابر ماهانی، محسن بارونی، امیر محمدزاده، بهزاد مشعلی، محمد هادیان، عزیز رضاپور صفحه 46
    مقدمه
    از جمله مه مترین دغدغ ه های ذهنی اقتصاددانان کشورهای درحال توسعه، یافتن و بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل تسریع فرآیند توسعه و شناخت موانع آن م یباشد تا از این طریق بتوانند کشور خود را به عوامل تسریع جریان توسعه مجهز سازند و همچنین در حد توان موانع موجود در مسیر سرعت بخشیدن به روند توسعه را مرتفع سازند که البته استفاده از شاخ صها و ملا کهای نوین توسعه در این راه بدیهی و ضروری به نظر م یرسد. در بین شاخص ها و نماگرهای مطرح توسعه، شاخص توسعه انسانی از مقبولیت بیشتری بین اندیشمندان برخوردار است.
    روش کار
    در این تحقیق کارایی شهرستانهای استان کرمان در زمینه دستیابی به توسعه انسانی با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها در دو سال 1380 و 1386 مورد بررسی قرار گرفته است، سپس خروجی محور با فروض بازدهی ثابت و متغیر نسبت به(DEA) برای رتبه بندی شهرستانها از مدل مقیاس استفاده می شود.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان می دهد که در بین شهرستانهای استان کرمان با توجه به سه مولفه شاخص توسعه انسانی در مجموع در سال 80 شهرستان سیرجان و در سال 86 شهرستان رفسنجان رتبه نخست را کسب نموده اند، در این سالها به ترتیب شهرستانهای راور و بافت پایین ترین شاخص توسعه انسانی را داشته اند. شاخص توسعه انسانی همه شهرستانها در سال 86 نسبت به سال 80 افزایش 0 بوده که نسبت به / یافته است و در سال 1386 میانگین کل شاخص توسعه انسانی شهرستانها 665 0 افزایش نشان می دهد. /12، 0/545 سال 1380 بحث و
    نتیجه گیری
    از آنجا که رسیدن به توسعه و خصوصا توسعه انسانی بالاتر از مهمترین اهداف دولتها به شمار می رود و منابع و امکانات در اختیار آنها برای رسیدن به این هدف محدود می باشد و با توجه به اینکه در بین شهرستانهای استان کرمان نابرابری در امر توسعه زیاد است، توصیه می گردد سیاست گذاران استان در امور مربوط به توسعه توجه بیشتری به شهرستانهای محرومتر مبذول داشته و شکاف موجود بین امکانات در دسترس شهرستانها را حذف نموده و یا به حداقل برسانند و از این راه همچنین باعث گسیل منابع بسوی مواردی با کارایی و در نتیجه بازدهی بالاتر گردند.
    کلیدواژگان: شاخص توسعه انسانی، کارایی، تحلیل پوششی داده ها، استان کرمان
  • نادر ممتازمنش، فرنگیس شوقی شفق آریا صفحه 59
    مرکز توسعه آموزش پزشکی در اواخر سال 68 در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارتقای کیفی آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی تاسیس گردید. با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی این مرکز، ایجاد مراکز توسعه آموزش در دانشگاه ها بوده است، بتدریج با فراهم کردن بستر مناسب و تشویق و حمایت مرکز توسعه وزارت، مراکز توسعه در دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد شدند. در حال حاضر در کلیه دانشگاه های علوم(EDC) پزشکی کشور این مراکز با نام مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مسئولیت امور کیفی آموزش دانشگاه ها را بعهده دارند. با ایجاد مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی، تحولات شگرفی در آموزش دانشگاه ها صورت گرفته است و نگاه سنتی اعضای هیات علمی به آموزش تغییر کرده است. برگزاری سالیانه بیش از 200 کارگاه آموزشی در حیطه های مختلف آموزش پزشکی، بکارگیری روش های نوین آموزش و ارزیابی دانشجویان و دستیاران، انجام اصلاحات در برنامه آموزشی رشته پزشکی عمومی، ارزشیابی فعالیت های آموزشی اعضای هیات علمی، برگزاری یازده همایش کشوری آموزش پزشکی، ایجاد دفاتر توسعه آموزش در دانشکده ها و بیمارستانهای آموزشی به منظور تسری فعالیت های توسعه آموزش(EDO) در کل دانشگاه، انتشار مجله علمی پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی شهیدبهشتی،اصفهان و کرمان، اجرای برنامه دانش پژوهی آموزشی نمونه ای از دستاوردهای مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی هستند.
    کلیدواژگان: مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی، آموزش پزشکی، ارتقای کیفی آمورش، آموزش اساتید
  • علی اکبر حق دوست، فرنگیس شوقی شفق آریا، نادر ممتازمنش، طاهره چنگیز، آیین محمدی، پیام خزائلی، محمودرضا دهقانی، بهروز حمزه، مهستی علیزاده صفحه 65
    بدون شک، پایش هدفمند و ساختاریافته عملکرد کیی از اجزای لازم برای ارتقا مداوم یکفیت است. سیستم آموزشی کشور نیز از این اصل مبرا نبوده و برای ایجاد تحرکی قوی و پایا، لازم است تا به صورت برنامه ریزی شده عملکردها سنجیده و با مقایسه امتیازات دانشگاه ها، فضایی رقابتی برای پیشرفتی سریعتر در راستای منافع کشور ایجاد گردد.
    با این باور، و به سفارش معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نظامی برای پایش عملکرد آموزشی دانشگاه های(طرح راد) علوم پزشکی کشور طراحی شد با خصوصیاتی مانند: 1) سادگی در پیاده سازی، 2) تیکه به شاخصهای کلان و پرهیز از ورود به جزئیات، 3)در برگیرنده فرآیندهای اصلی آموزشی، 4) قابل بسط بودن برای آینده، 5) قابل تر یکب با مدلهای مشابه برای پایش عملکرد سایر معاونتهای وزارت بهداشت در راستای تولید ابزاری جامع برای پایش همه جانبه عملکرد دانشگاه ها و 6)منطبق بر اهداف کلان ترسیم شده برای نظام آموزش عالی کشور در اسناد بالادستی ماحصل این مطالعه نظام یافته که با بهره گیری از حداکثر توان فکری کشور صورت گرفت، 20 شاخص تر یکبی است که کیی از این شاخصها (تعداد اعضای هیئت علمی تعدیل یافته) برای قابل مقایسه نمودن نتایج دانشگاه های مختلف کشور با اندازه های متفاوت می باشد. سایر شاخصهای تدوین شده برای سنجش یکفیت و کمیت آموزش دانشگاه ها به شرح زیر می باشند 1و 2)تعداد رشته های موجود و نوگشایی شده و غیرمعتبر شناخته شده؛ 3) نوع و مدل برنامه ریزی بلندمدت و شیوه پایش4، 5 و 6) شیوه و تواتر برگزاری و مدیریت جلسات شورای دانشگاه، شورای آموزشی دانشگاه و جلسات کاری معاون، آن؛)ثبات مدیریتی در حوزه آموزش؛ 10) شفافیت و جامعیت اطلاعات در وب سایتها؛ 11) ثبات نمرات دانشجویان در امتحانات پیشرفت تحصیلی؛ 12) میزان قبولی دانشجویان در مقاطع بالاتر؛ 13) عملکردهای کلیدی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه در ارتقا یکفی آموزش؛ 14) عملکرد آموزش مداوم؛ 15) ارزیابی مدیران ارشد معاونت آموزشی وزارت در مورد عملکرد دانشگاه ها؛ 16) شرکت دانشگاه ها در جشنواره مطهری؛ 17) فعالیتهای نوآورانه ویژه در هر دانشگاه متناسب با مختصات خود؛ 18) پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه و نهایتا 19) توجه به اخلاق حرفه ای در آموزش در مدل طراحی شده، ابزارها و شیوه وزن دهی هر کی از این شاخصها تب یین و برای اجرایی نمودن مدل راهکارهای پیشنهادی ارایه گردیده است.
    کلیدواژگان: رتبه بندی، آموزش، شاخص، پایش، ارزشیابی، عملکرد
  • دکتراحمد جنیدی جعفری، علی کولیوند، رامین نبی زاده، مسعود یونسیان صفحه 73
    مقدمه
    امروزه یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی، مواد زاید تولیدی در مراکز دندانپزشکی است که به علت دارا بودن عوامل خطرناک، سمی و بیماریزا ازاهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی و آنالیززباله های تولیدی در مراکز دندانپزشکی تخصصی شهر همدان انجام شد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی، از 23 مطب دندانپزشکی تخصصی موجود در شهر همدان، 8 مطب (از هر تخصص کی مطب) به صورت تصادفی ساده انتخاب و از هر مطب سه نمونه در انتهای سه روز کاری متوالی(روزهای یکشنبه، دوشنبه وسه شنبه هر هفته) برداشت شد. نمونه ها به صورت دستی جداسازی و به 65 جزء مختلف تفکیک و با استفاده از ترازوی آزمایشگاهی توزین شدند. در مرحله بعد اجزای توزین شده بر اساس ویژگی و پتانسیل خطرزایی دسته بندی شدند.
    نتایج
    میزان کل زباله سالیانه تولیدی در مطب های دندانپزشکی تخصصی شهر همدان برابر با 2685/42 کیلوگرم می باشد. سهم تولید زباله های شبه خانگی، بالقوه عفونی، شیمیایی - دارویی و سمی 0 درصد می باشد. اجزای اصلی تشکیل دهنده زباله های / 7 و 37 /33، 43/85، 48/ به ترتیب برابر با 45 تولیدی در مطب های دندانپزشکی تخصصی شامل 14 جزء می شود که در مجموع بیش از 80 درصد زباله های دندانپزشکی را تشکیل می دهند. بنابراین جهت انجام برنامه های کاهش، جداسازی و بازیافتزباله در مطب های دندانپزشکی می بایست بیشترین تمرکز را روی این اجزا داشت.
    نتیجه گیری
    در رابطه با مدیریت بهینه زباله های دندانپزشکی پیشنهاد بر این است که علاوه بر آموزش دندانپزشکان جهت انجام فعالیت های مربوط به کاهش، جداسازی و یا بازیافت زباله در داخل مطب، جمع آوری، حمل و نقل و دفع هر بخش (بالقوه عفونی، سمی، شیمیایی - دارویی و شبه خانگی) از زباله های دندانپزشکی به صورت جداگانه و مطابق با دستورالعملها و ضوابط مربوطه انجام گیرد.
    کلیدواژگان: زباله های دندانپزشکی، زباله های بالقوه عفونی، زباله های شبه خانگی، زباله های شیمیایی، دارویی، زباله های سمی
  • آموزش مداوم
  • امید آسمانی، علی محمد ساجدی صفحه 82
    ابو علی سینا، دانشمند ایرانی مسلمان، عارف و فیلسوف بزرگ سده ی چهارم است که شهرتی جهانی دارد. علی رغم بررسی های فراوان درباره آرای وی در زمینه های مختلف علمی، پژوهش درخصوص نگرش اخلاقی این دانشمند بزرگ، کمتر صورت پذیرفته است. لذا در این مقاله سعی شده است تا با گذری بر شرح های معتبری که از دوران حیات بوعلی بجا مانده، و نیز با غور در بعضی از آثار مکتوب وی، منشوری برای استفاده ی پزشکان و سایر» منشور اخلاق عملی ابن سینا «اخلاقی تحت عنوان علاقمندان و اخلاق پژوهان تنظیم گردد. بدیهی است شیوه پژوهش در چنین موضوعاتی کتابخانه ای و سند پژوهی است.
    مفاد این منشور در سه بخش:اخلاق علمی، اخلاق در سیره یا اخلاق عملی و اخلاق پزشکی ترتیت یافته است که فشرده ی آن چنین می باشد: در قسم نخستین، کوتاه سخن این که: از جدیت او در فراگیری تمام دانش های موثر زمان خود در سنین نوجوانی، فراست و دقتی که در یادگیری این علوم بخرج می دهد و رغبت وی در مصاحبت با سایر اندیشمندان و... سخن به میان آمده است. در قسم دوم، توجه وی بر عناصری اخلاقی همچون ادب حضور در ساحت قدس خدا و پیامبر، قدرشناسی از نعم الهی، درایت و تدبیر عالمانه، توکل، تقوا و خلوص نیت، سفرهای مطالعاتی برای کسب دانش و تجربه بیشتر و... و در قسم سوم، تاکید وی بر نقش ورزش در سلامتی جسم و جان آدمی، تاکید بر استنشاق هوای پاک، رعایت اعتدال در تامین نیازهای بدن، پایین آوردن سطح توقعات و چشم داشت های مادی از بیماران، پرهیز از هر نوع شتابزدگی در تشخیص، معاینه و... مورد اشاره قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: ابو علی سینا، منشور اخلاقی، اخلاق علمی، اخلاق عملی، اخلاق پزشکی
|
  • Seyed Mansour Razavi, Reza Labbaf Ghasemi, Abtin Heydarzadeh, Mohammad Ali Mohagheghi, Reyhaneh Banazadegan, Noshin Aghahi, Masoumeh Safari Nazari, Nayyereh Eslami Page 8
    Background
    One of the pre - requisite measures in each Health Delivery System is man power forecasting for that system.Both inadequacy and surplus to requirements are undesirable for the country. Therefore, the estimating should be relatively acceptable.
    Objective
    The main objective of this study was to analysis of the needs to Clinical Specialists in country that were estimated by curriculum committees for the next 10 years.
    Method
    In this study, 400 specialists from 34 different curriculum committees estimated the needs of the country to clinical specialists in 18 Subspecialty & 16 Fellowship domains by using some selected models in their committees. We analyzed the results of this man power forecasting process and compared them with together by using of 13 recognized models.
    Results
    In this study, the total needs to Subspecialists were estimated 3040 trained individuals in 18 domains and the total needs to Fellowships were calculated 1180 individuals in 16 domains for the next 10 years. Most committees (25 out of 34 committees) used bench marking, workforce to population ratio with using of expert panels.
    Conclusion
    For more exact man power forecasting we need a more powerful health delivery and surveillance system in country. However, we can use the results of this study,for adjusting the annually residents number acceptances.
    Keywords: Needs assessment, Man power forecasting, Estimating the clinical specialists, Health delivery system needs
  • Mohammad Tavakol, Mohsen Naseri Rad Page 19
    Introduction
    Increasing concerns about origins of health inequality in societies has drawn attentions to social determinants of health. Social trust can be a social determinant of health and cancer. Social and medical sciences together can increase the understanding of disease to higher levels. The main objective of this investigation is study of health inequality and the role of social trust in getting affected by colon, breast and thyroid cancer, among thepatients referred to cancer institute of Tehran.
    Method
    This research was an analytic-descriptive study in which 176 people in equal groups of affected persons (case) and non-affected persons (control) have been studied. The classified sampling method was used. Measuring of social trust was done based on twenty questions made by the researcher. The data collected through structured questionnaire was analyzed using SPSS 17.0 statistical analysis software, discriminant analysis, canonicalcorrelation analysis and logistic regression analysis methods.
    Results
    The results indicated weak association between social trust components and each of colon, breast and thyroid cancers, and that the effect of social trust components and its association with colon, breast and thyroid cancers were not meaningful. In the meantime, the system trust component indicated a meaningful positive effect on incident of being affected by breast cancer.
    Conclusion
    Finding indicated that social trust was not a valid social determinant for health inequality in affection to cancer.
    Keywords: social trust, social determinants of health, medical sociology, cancer, health inequality
  • Aboulfath Lameei, Esmat Monshizadeh, Ali Rashidi Page 30
    Introduction
    Vision of IRAN 1404 and the forth plan of development should be used as guidelines to move to vision for strategic planning in all developing sectors, and including ministry of health and medical education. Strategic planning in clinical specialties is no exception. This study was done with the overall aim of analysis of the strategic plans of the clinical specialties to determine their alignment with the vision 1404 and the fourth plan ofdevelopment.
    Methods
    To acheive to aim of study 3 following actions was dine the following steps were taken for data thering. A) The vision 1404 and the fourth plan of development were reviewed to find out their supporting items for rategic planning in clinical specialties. B) Data base of ISI were gathered from 23/April/2009 to 25/April/2009 and the data n the current standing and the trend of scientific development of the Iran and the regional countries were down loaded, categorized and analyzed. C) The strategic plans of the clinical specialties were read and analyzed.
    Findings
    It seems that all of the clinical specialties have prepared their strategic plans with some inspiration from the vision 1404 and the fourth plan of development. Their vision not only includes the top scientific ranking in the region, but in some clinical specialties it indicates top scientific ranking worldwide. The mission of the all clinical specialties are in complete alignment with their vision. However, between the visions and the missions in one side, and the strategic goals and the action plans on the other side, is a clear inconsistency. First, the strategic goals have missed their support from the visions and the missions as directional strategies. Second, it seems that implementation of the action plans will not lead to the realization of the strategic goals.
    Conclusion
    In summary, the clinical specialties have taken into consideration the content of the vision 1404 and the fourth plan on development. However, the gap between the visions and the missions from one side, and the strategic goals and the action plans from the other side, must be taken into account seriously. In spite of some shortcomings, strategic planning in clinical specialties offer some practical lessons. These lessons might be used inthe future sessions of the strategic planning.
    Keywords: Ministry of Health, Treatmend, Medical Education, Clinical specialty disciplines, Strategic plans, Iran's Vision of the 1404, Fourth plan of development
  • Ahmad Ameri, Amir Mahdi Taleb, Seyed Ahmad Ahmadi Teymourlouee Page 39
    Prayer (Namaz in Persian and/or Salat in Arabic), the spite of its beatific influence, consist of deep concept and mysteries. It has an irrefutable role as the firm line which attaches the human entity to the superfine heaven. In the Islam, prayer is the first act that has been necessitated and also a canonical duty for human which should be surely discharged by him until the last time of his live until the deathbed. Holy prophet (peace be upon him) hasclosely prescribed in many valuable anecdotes about the prayer and its important role on the corporal, spiritual and mental well-being. Just as a sample of this immeasurable ocean, he says: prayer is the light of my eye, my beloved and my favorite and in other sayings: it's essential for you all to mention the holy God that is the real cure.Moreover, there is so many religious orders and emphasis about the correct time of praying,its religious mandatory in field of ablution, prayer announcement (Azaan), and also their hygienic influences on different aspects of human health. Anyways, prayer reforms the persons who pray and prohibit them against vice. As the less stated bounties of prayer, especially during modern civilization, it's definitive role on curing of body and spirit's diseases should be mentioned.Recent studies on this important matter have revealed significant statistical relations between prayer and it's positive impressions on the human's body system such as immune system(as increasing on some immune bioactive factors such as Interlukine-6), central nervous system(as reducing of depression's symptoms, anxiety and stress), gastrointestinal disorders(as preventing against common GI infections), skin tissue(as alleviating of chronic skin disorders), decreasing on the high blood pressure, improvement of sleep condition, and. .. Finally, it should be mentioned that the presented articles by small- scale studies demonstrate so many applicable fields in the scientific researches and also professional titles in variable educational topics could be broadly designed. The authors have invincible belief that the opening of these new fields of researches demonstrate the unassailable worth and opulentpotentials of the Islamic outlooks in medicine.
    Keywords: Prayer, Islam, Health, Human life