فهرست مطالب

نشریه مطالعات دفاعی استراتژیک
پیاپی 45 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بررسی نقش و ارائه الگوی تاثیر گذاری فرهنگ و تفکر بسیجی بر جنبش نرم افزاری
    سید حسن فیروزآبادی، محمد فرهادی صفحه 1
    جنبش نرم افزاری در چهارچوب جهاد علمی تعریف شده در الگوی فرهنگ و تفکر بسیجی،به عنوان راهبردی اساسی در تولید قدرت نرم به شمار می آید. در راستای تبیین رابطه ساختاری و مفهومی جنبش نرم افزاری با الگوی فرهنگ و تفکر بسیجی، ضمن پرداختن به ماهیتجنبش نرم افزاری از دیدگاه حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دام ظله العالی) و بیان جایگاه تعاملی آن با فرهنگ و تفکر بسیجی با روش دین پژوهی، اقدام به ارائه الگویی برای تعیین نحوهتاثیر گذاریفرهنگ و تفکر بسیجی بر جنبش نرم افزاری شده است. این الگو، مبتنی بر فرهنگ و تفکر بسیجی، برخوردار از ساختار و فرایند سازوکار های عملیاتی شدن، اصول، راهبردها و راهکارهایی است که جنبش نرم افزاری مبتنی بر فرهنگ و تفکر بسیجی را محقق می سازد. ساختار جنبش نرم افزاری زمینه ساز حرکت تحول زا و سازمان یافته برای تحقق اثر بخش و تضمین شده آن است. سازوکار های عملیاتی برگرفته از آموزه های اسلامی و متاثر از شرایط و اقتضائات محیطی در میدان عمل برای مدیریت جنبش نرم افزاری پیش بینی شده است. اصول و رهنامه در این الگو، چهارچوب های هدایت گر و الهام بخش می باشند که با اتکا به راهبردها و راهکارها، جنبش نرم افزاری را میسر می سازد.
    کلیدواژگان: هنگ و تفکر بسیجی، جهاد کبیر، جنبش نرم افزاری، الگو
  • راهبردهای ارتقای امنیت عمومی در جمهوری اسلامی ایران- با تمرکز بر شهر تهران
    علی محمد احمدوند، سید اصغر میرجعفری صفحه 2
    در این تحقیق امنیت عمومی، سطحی از امنیت بازشناسی گردیده است که مرجع آن شهروندان، تامین کننده اصلی آن حکومت، با مشارکت مردم و هدف غایی آن رفع خطر از جان، مال، حیثیت و حقوق شهروندی و ایجاد آرامش و احساس آن در شهروندان است. بر این مبنا تاثیر6 عامل مدیریتی، اجتماعی، محیطی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر امنیت عمومی شهر تهران سنجیده شده است. بر اساس این سنجش در موقعیت کنونی عامل مدیریتی و در موقعیتی آتی، عامل اجتماعی بیشترین سهم تاثیر را در امنیت عمومی شهر تهران به خود اختصاص داده اند. رشد روزافزون جامعه کیفری، عدم تناسب توسعه واحدهای متولی امنیت عمومی با اقتضائات شهر تهران، ضعف انسجام مدیریتی در اداره ی امور شهر تهران، فقدان سیاست جنایی و کیفری مدون و پاره ای دیگر از موضوعات به عنوان چالش-های اساسی امنیت عمومی در شهر تهران معرفی و راهبردهایی برای ارتقای امنیت عمومی ارائه گردیده است که مهم ترین آن «افزایش سطح انسجام و هماهنگی از طریق تاسیس نهاد متولی سیاست گذاری و هماهنگ کننده امور پیشگیری از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی» است.
    کلیدواژگان: امنیت، ارکان امنیت، امنیت عمومی، تهران
  • بررسی شاخص های بعد نهادی سازمان حکومت در تامین امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایران
    سیامک ره پیک، علی اکبر زمانی صفحه 3
    مفهوم امنیت داخلی در کشور ما مفهومی توسعه نیافته است؛ بنابراین ضروریست مفهوم امنیت داخلی، ابعاد و شاخص های آن به طور مشخص تعریف گردد. در این تحقیق تنها به بررسی مهم ترین شاخص های بعد نهادی سازمان حکومت که نقش قابل توجهی در تامین امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایران دارد پرداخته ایم؛ لذا بررسی مهم ترین شاخص های بعد نهادی سازمان حکومت در تامین امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایرانبه عنوان مسئله اصلی مورد نظر است که شایسته پژوهشی علمی در این زمینه می باشد. هدف اصلی این تحقیق بررسی و تبیین مهم ترین شاخص های بعد نهادی سازمان حکومت در تامین امنیت داخلی و اهداف فرعی شامل: تبیین مفهوم امنیت داخلی و مرجع آن، بررسی ابعاد مرجع امنیت داخلی، بررسی مفهوم بعد نهادی امنیت داخلی است.در این تحقیق برای تبیین شاخص ها از روش های کیفی و کمی و از روش تحقیق موردی و زمینه ای استفاده شده است. با بررسی صورت گرفته مهمترین شاخص های این بعد به ترتیب اولویت شامل: عملکرد و انسجامنهادهای اساسی (نهاد رهبری و قوای سه گانه)، عملکرد نهادهای مهم (نهادهای امنیتی و انتظامی)، هماهنگی در نهادهای اساسی (نهاد رهبری و قوای سه گانه)، انسجام و هماهنگی در نهادهای مهم (نهادهای امنیتی و انتظامی)، فرآیند های اجرایی در نهادهای اساسی (نهاد رهبری و قوای سه گانه)، و در نهادهای مهم (نهادهای امنیتی و انتظامی) است.
    کلیدواژگان: امنیت داخلی، سازمان حکومت، بعد نهادی، شاخص
  • نقش راهبردی پهپاد در صحنه نبرد ناهمگون
    حسین نوادهتوپچی، حسین شکوهی صفحه 4
    با توجه به برتری تسلیحاتی و اطلاعاتی کشورهای معارض جمهوری اسلامی ایران، جنگ های آینده قاعدتا ازنوع ناهمگون خواهد بود وپیروزی در این جنگ ها، مستلزم به کارگیری ابتکارهای راهکنشی وبهره گیری از تجهیزات مناسب مرتبط با آن است.هواپیماهای بدون سرنشین از جمله تجهیزات پیشرفته عصر حاضرند که در جنگ های آینده جایگاه ویژه ای خواهند داشت. هدف اصلی این مقاله، بررسی نقش و جایگاه پهپاد در صحنه ی نبرد ناهمگون است؛ بنابراین لازم است برای نیل به این هدف، مهم ترین ویژگی های صحنه ی نبرد ناهمگون و نیز توانمندی ها و خصوصیات بارز هواپیماهای بدون سرنشین، شناسایی شود. با توجه به این ویژگی ها و توانمندی ها، نقش و جایگاه مهم پهپاد در صحنه ی نبرد ناهمگون نمایان می شود. به این منظور، مبانی نظری در زمینه ی پهپادها و ویژگی های صحنه ی نبرد ناهمگون با استفاده از مطالعات اسنادی و بررسی میدانی جمع آوری و مشخص شده است و در دو مرحله، با طراحی پرسشنامه و تحلیل داده های حاصل از طریق آمار استنباطی، ویژگی های صحنه نبرد ناهمگون غربالگری شده و با بهره گیری از نظرات خبرگان و قیاس خصوصیات بارز پهپاد و ویژگی های با اهمیت صحنه نبرد ناهمگون به نقش راهبردی پهپاد در صحنه نبرد ناهمگون از جمله قدرت مانور بالای پهپاد در این صحنه با ویژگی های تکرارناپذیری و سرعت عمل بالا تاکید شده است.
    کلیدواژگان: پهپاد، سیر تحولات، آرایه های پهپادی، صحنه نبرد ناهمگون
  • طراحی مدل مدیریت راهبردی منابع انسانی در رسانه ملی
    سید مهدی الوانی، سید مرتضی موسویان صفحه 5
    ایجادیکپارچگی و هماهنگی بیرونی میان راهبردهای منابع انسانی و راهبردهای بالادستی و همچنین ایجاد انسجام و هماهنگی افقی بین نظام های منابع انسانی و سایرسامانه های عملیاتی از قبیل، تولید در معاونت های سیما، صدا، سیاسی و برون مرزی در سازمانییاد گیرنده و پیشرو همچون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از جمله مواردی هستند که در حوزه منابع انسانی این سازمان دنبال می شوند. چگونه می توان رویکردی همه جانبه و یکپارچه در زمینه مدیریت منابع انسانی اتخاذ نمود تا با هماهنگی با اهداف سازمان علاوه بر رفع دغدغه کارآمدی، بهبود مستمرو افزایش اثر بخشی نیروی انسانی را به ارمغان آورد؟ نمونه ای که بتوان با تکیه بر آن، این مشکل مدیریت منابع انسانی را در رسانه ملی را حل نمود، چیست؟ پژوهش پیش رو تدویننمونه اییکپارچه و راهبردی را دنبال کرده و نمونه ای کارآمد را برای پاسخ به سوالات طرح شده، ارائه می نماید. پژوهشگر در پژوهش حاضر به بررسی ادبیات حوزه مدیریت راهبردی و عوامل و نگرش های موجود در مدیریت راهبردی منابع انسانی پرداخته و با جمع بندی و استفاده از این نگرش ها و همچنین در نظر گرفتن عوامل بومی در رسانه ملی،نمونه مدیریت راهبردی منابع انسانی در رسانه ملی را ارائه نموده است. داده های پژوهش توسط نرم افزار لیزرل تحلیل شده و تحلیل مسیر برای اجزاء نمونه، درستی ارتباط در نظر گرفته شده میان آنها را به اثبات رسانده است.
    کلیدواژگان: رسانه ملی، نمونه مدیریت راهبردی منابع انسانی، تناسب افقی، تناسب عمودی، ارزش های اسلامی، شیعی
  • رسانه و نخبگان دولت زمینه ساز ظهور حضرت حجت(علیه السلام)
    ابراهیم حسن بیگی، حسین عصاریان نژاد، عباسعلی حاجی پروانه صفحه 6
    در دوره ای که عصر ارتباطات نامیده شده و تقریبا هیچ پدیده ای را بدون در نظر گرفتن نقش ارتباطات و رسانه های گروهی در آن نمی توان مورد ارزیابی و بررسیدقیق قرار داد توجه به نقش رسانه به ویژه رسانه های فراگیر و ملی همچون صدا و سیما از اهمیت خاصی برخوردار است. نخبگان از طریق این رسانه است که می توانند بر طیف مشترک دین و سیاست پافشاری کرده و در این مسیر حرکت کنند. اما فقدان راهبرد ایجاد انسجام و اجماع بین نخبگان هم در سطح کلان و هم از طریق رسانه ملیمسئله اصلی است و این مقاله است که محقق می کوشد تا ذیل این مفروض به این پرسش پاسخ دهد که: چگونه می توان از طریق کار کرد های رسانه ملی بر ضعف ها و نا کار آمدی نا شی از نوع و یا شکل اجماع نخبگان کشور فایق آمد؟ هدف این مقاله دست یابی و ارائه راهبردهای رسانه ملی برای رسیدن به اجماع نخبگان دولت زمینه ساز ظهور است که فرضیه اصلی آن آمون این گزاره است که رسانه مهدوی در اجماع نخبگان دولت زمینه ساز ظهور دولت بر ضرورت های زمینه سازی ظهور نقش روشنگرانه دارد. نوع این تحقیق کاربردی و که با استفاده از روش کیو ساخت یافته، و سپس داده های حاصله در تکنیک دلفی جای داده شده و آماده تدوین گفتمان راهبردی غالب می شود.
    کلیدواژگان: نخبگان، حکومت اسلامی، زمینه سازی ظهور، جامعه انتظار، اجماع رسانه ای، رسانه ملی
  • تبیین الگوی کارگروهی در پژوهش، برای استقرار مدیریت راهبردی دانش
    محمدرضا حمیدی زاده، ناصر پور صادق، حبیب الله خواجه نصیر صفحه 7
    دیدگاه انجام کارها، ازجمله امور پژوهشی به صورت گروهی، در دهه های اخیر، مورد تاکید دانش پژوهان رشته مدیریت رفتار سازمانی بوده است. هدف اصلی این نگارش، تبیین الگوی کارگروهی در امور پژوهشی، برای استقرار مدیریت راهبردی دانش است. این الگو توسط نمونه ای آماری که با ادبیات مدیریت راهبردی دانش آشنایی داشته و خود در انجام کارهای پژوهشی به صورت گروهی تبحر دارند؛ تایید شده است. در این پژوهش یکی از نمونه های رایج در مدیریت دانش، با رویکرد راهبردی مد نظر قرار گرفته و در پرسشنامه جداول مقایسه ای زوجی از نمونه خواسته شده است که برای انجام هر کدام از مراحل نمونه مورد نظر، کدام یک از روش های پژوهش (گروهی یا انفرادی)را ترجیح می دهندو میزان این ترجیح چه اندازه است؟ نتایج تحقیق بیانگر آن است که در هفت مرحله از نه گام نمونه مزبور، انجام مطالعات گروهی بر مطالعه انفرادی ترجیح دارد و برای انجام دو گام نیز،انجام کار انفرادی مرجح شناخته شده است.
    کلیدواژگان: هدف های راهبردی، مدیریت راهبردی دانش، کارگروهی وکار انفرادی