فهرست مطالب

تدبیر - پیاپی 243 (امرداد 1391)

نشریه تدبیر
پیاپی 243 (امرداد 1391)

  • 104 صفحه، بهای روی جلد: 35,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/05/11
  • تعداد عناوین: 18
|
  • سرمقاله: اقتصاد سوسیالیستی، اقتصاد کاپیتالیستی و اقتصاد مقاومتی
    سید سعید قاضی طباطبایی* صفحات 10-11

    صورت مسئله اقتصاد در جمهوری اسلامی ایران در دوره بعد ازانقلاب اسلامی دچار تحولات و تغییرات متعددی بوده است. علاقه مندان و ذی نفعان اقتصادی به این تغییرجهت ها دو گونه عکس العمل نشان داده اند. گروهی روزنامه نگار به همراه انبوه بی اطلاع از جریان و جریانات، زبان به گلایه گشوده اند واین تغییرات را سرچشمه هر آن چه مشکل است نامیده اند و لذا تاریخچه ادبیات اقتصادی این سرزمین آکنده است ازعباراتی چنین : «بخشنامه های متعدد بانک مرکزی»، «آیین نامه های خلق الساعه» و... گروهی دیگر از ذی نفعان که مزید بر ذی نفعی، صاحب منافع نیز بوده اند با حفظ ظاهرانتقادی گروه های فشار، از هر نوع و جنسی را تشکیل داده و تلاش کرده اند جهت این تغییرات را در اختیار گیرند و به سمت بهینه کردن شرایط حرکت کنند. سوم دسته ای دراین میانه پرچم عقل برداشته و صحبت از واقعیت گرایی و اعتدال و دور اندیشی کرده اند. کمترین فایده این موضع اثبات آسان عاقل بودن گوینده است : «اگر از سفاهت سفیهان خسته گشته اید و طالب سیلان عقلانیت و اعتدال در جریان امور هستید نزد من آیید و زمام امور به من سپارید. » داستان چیست؟

  • گفت و گوی ماه: ناکامی تحریم ها در سایه تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
    صفحات 12-23

    همان طوری که اول سال گذشته اعلام شد، سال 90، سال جهاد اقتصادی بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان می دانستند که این نام و این جهت گیری و شعار برای سال 90 یک امر لازم است، اما بعد تلاش های دشمنان در این سال هم همین را اثبات کرد و نشان داد. دشمنان ما از اوایل سال، حرکت خصمانه‏ خودشان را در عرصه اقتصادی نسبت به ملت ایران آغاز کردند؛ اما ملت ایران، مسیولین، آحاد مردم، دستگاه‏های مختلف، با تدبیرهای هوشمندانه ‏ای توانستند با این تحریم ها مقابله کنند و مواجهه‏ آن ها تا حدود زیادی توانست اثر این تحریم ها را خنثی کند و حربه‏ دشمن را کند کند. سال 90، سال فعالیت های بزرگ علمی بود. سالی بود پر چالش، و سالی بود پر نشاط، و سالی بود که ملت ایران به فضل الهی توانست بر چالش های موجود غلبه کند.
    ما امسال سال دیگری را در پیش داریم که به امید خدا و با توکل بر پروردگار، باز ملت ایران با فعالیت خود، با تلاش خود، با هوشمندی خود در این سال خواهد توانست پیشرفت های زیادی را برای خود به ارمغان بیاورد. به تشخیص من و بر طبق گزارش ها و مشاوره ‏با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه می رسیم که عرصه‏ چالش مهم در همین سال جاری ، عرصه اقتصادی است. جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام‏ شدنی باشد. مجاهدت اقتصادی، حضور جهادگونه در عرصه‏های اقتصادی، برای ملت ایران یک ضرورت است. من امسال تقسیم می کنم مسایل مربوط به جهاد اقتصادی را. یک بخش مهم از مسایل اقتصادی بر می گردد به مسیله‏ تولید داخلی. اگر به توفیق الهی و با اراده و عزم راسخ ملت و با تلاش مسیولان، ما بتوانیم مسئله تولید داخلی را، آنچنان که شایسته‏ آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده‏ای از تلاش های دشمن ناکام خواهد ماند.
    پس بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مسئله تولید ملی است. اگر ملت ایران با همت خود، با عزم خود، با آگاهی و هوشمندی خود، با همراهی و کمک مسیولان، با برنامه‏ ریزی درست بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند و در این میدان پیش برود، بدون تردید بر چالش هایی که دشمن آن را فراهم کرده است، غلبه‏ کامل و جدی پیدا خواهد کرد. بنابراین مسئله تولید ملی، مسیله‏ مهمی است.
    اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئله ‏تورم حل خواهد شد؛ مسیله‏ اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده ‏این وضعیت، مایوس و ناامید خواهد شد. وقتی دشمن مایوس شد، تلاش دشمن، توطیه ی دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد.
    متن فوق، بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری است که در نوروز و آغاز سال 91 ایراد فرمودند.
    ایشان با نام گذاری سال 91 به عنوان سال حرکت در جهت تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، بر رونق تولید در جهت حل مسئله تورم ، حل مسئله اشتغال و یافتن شیوه های مقابله با تحریم های خارجی علیه کشورمان تاکید بسیار فرموده اند.
    به همین سبب میزگرد یا گفت وگوی ماه این شماره تدبیر به بررسی و تحلیل تاثیر توسعه تولیدات داخلی بر کنترل تورم و رشد اشتغال از یک سو و اثر آن بر مهار تحریم های بیگانگان علیه ملت و کشور از سوی دیگر می پردازد.
    ضمن تشکر از مهمانان شرکت کننده در این میز گرد، این گفت و گو را می خوانیم .

  • مدل بلوغ مدیریت استراتژیک
    ابراهیم اقبال* صفحات 24-28

    سیستم های زنده در هر مرحله از عمر خود دارای الگوهای رفتاری خاصی هستند. سیستم های سازمانی نیز در مراحل دوره عمر، از یک الگوی قابل پیش بینی پیروی می کنند. شناسایی مقطع عمر هر سیستم یا پدیده سازمانی، زمینه ساز یافتن راه حل مناسب و متناسب برای گذر از آن دوره و رسیدن به سطح بالاتری از بلوغ سازمانی است. چندی است این امر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و مدل های بلوغ متنوعی نظیر مدل بلوغ سازمانی مدیریت پروژه (OPM3)، مدل بلوغ قابلیت های منابع انسانی (CMM)، و مدل بلوغ معماری سازمانی قوت گرفته اند.
    در خصوص تعریف بلوغ مدیریت استراتژیک در سازمان ها تاکنون روش دقیقی توسعه نیافته است. مقاله حاضر، نتیجه تلاش موسسه BSC برای بهبود مدیریت استراتژیک در سازمان ها است که منجر به توسعه مدل بلوغ مدیریت استراتژیک (SMMM) توسط این موسسه شده است.

    کلیدواژگان: مدیریت استراتژیک، بلوغ مدیریت استراتژیک، مدیریت راهبرد
  • ارائه راه کارهای ایجاد تعادل بین کار و زندگی در سازمان های تولیدی و صنعتی
    ایرج سلطانی* صفحات 29-33

    ارتقای سطح بهره وری و کارامدی کارکنان، نیازمند فراهم نمودن بستر رضایت شغلی است. در رضایت شغلی عوامل مختلفی تاثیر دارند که تعامل آن ها رضایتمندی مثبتی را به وجود می آورد. برای کارکنان حقوق و مزایا، شرایط فیزیکی محیط کار، ایجاد تعادل بین کار و زندگی از جمله عواملی است که در رضایت، شادابی و فضای روانی مناسب کسب و کار در سازمان و زندگی ، تاثیر بسزایی دارد و اهمیت آن برای کسب و کار دنیای امروز به اثبات رسیده است، طوری که در ویرایش 2010 مدل سرامدی نیز به صورت شفاف و روشن بر آن تاکید شده است بنابراین برای ایجاد و دوام سرامدی کارکنان، شادابی، ارتقای سطح بهره وری نیاز است که سازمان ها در این حقوق به رویکردهای عملیاتی در این حوزه توجه نمایند.
    تعادل کار و زندگی به معنای این نیست که در سازمان کمتر وقت گذاشته شود ویا برای سازمان و خانواده بطور مساوی وقت گذاشته شود بلکه نکته کلیدی این است که باید در رفتار با کار و زندگی تناسب را حاکم کرده و به شکل اثر بخش و کیفی کار و زندگی را دنبال کرد و این به خاطر آن است که ایجاد مرز و تفکیک بین کار و زندگی امکان پذیر نیست و لازم است مفهوم کار را که جزو زندگی است در موازنه کار و زندگی حاکم نمود.
    این مقاله بر این اساس و با توجه به اهمیت مقوله مذکور در بهبود بهره وری سرمایه های انسانی سعی دارد مفهوم سازمانی تعادل کار و زندگی، عوامل ایجاد کننده آن، مزایا و نتایج مطالعات انجام شده و راهکارهای ارتقای آن را در سازمان تبیین نماید.

    کلیدواژگان: تعادل کار و زندگی، رضایت شغلی، عملکرد، بهره وری
  • سیستم تولید چابک مبتنی بر رویکرد هولونیک
    ناهیده حیدرزاده* صفحات 34-38

    امروز، وجود فضای رقابتی شدید ، سرعت تغییرات را در سازمان ها بیش از پیش افزایش داده و مدیران سازمان ها را بر ان واقف ساخته است که تغییر عامل بقا است. موفقیت سازمان ها تنها منحصر به کنترل هزینه ها نیست بلکه انعطاف پذیری و بالاتر از آن، چابکی از اهمیت زیادی برخوردار است. با ظهور پارادایم تولید چابک، رویکردهای برنامه ریزی و کنترل سنتی و متمرکز، کارایی خود را از دست داده است و بیشتر به سمت سیستم های مشارکتی و غیر متمرکز سوق داده می شوند.مفهوم هولونیک از جمله پارادایم هایی است که در افزایش چابکی سازمان ها و واحد های صنعتی نقش عمده ای دارد.در این مقاله سعی بر آن است ابتدا با معرفی سیستم های تولید چابک و در ادامه با بسط مفاهیم سیستم های هوشمند و چند عاملی به سیستم هولونیک در مدل “PROSA” پرداخته شود.

    کلیدواژگان: سیستم تولید چابک، سیستم چند عاملی، هولون، رویکرد هولونیک
  • مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان
    دکتر غلامعباس شکاری*، محمد شهاب شیبانی فر صفحات 39-45

    صاحبنظرانی چون پال هرسی و کنث بلانچارد بر این باورند که بسیاری از حساس ترین مشکلات سازمان ها نه در حیطه چیزها بلکه در قلمرو انسان ها و رفتارهایی است که از آنها سر می زند (هرسی و بلانچارد، 1982) بیشتر رفتار کارمندان نه تنها هدف گرا بلکه آگاهانه هدف گرا یعنی از روی مقصود است.زمانی که مقاصد شخصی کارمندان با مقاصد سازمان همسو نباشد، سازمان عرصه رقابت های سیاسی برای کسب منافع و نیل به مقاصد شخصی می شود.رفتارهایی مانند زیرآب زنی، تهمت زدن، شایعه پراکنی، ترور شخصیت، لاابالی گری به هنگام کار، خبر چینی، افشاکردن اطلاعات محرمانه، پارتی بازی، بده بستان های درون سازمانی، کم کاری، روابط نامشروع، قانون گریزی ، چاپلوسی، ریا، ارتشا، اختلاس، توطیه و از این قبیل، سازمان را فرا می گیرد و به قول استیفن رابینز یکی از صاحبنظران مدیریت، سازمان به یک جنگل سیاسی تبدیل می شود. تعارض ها، تنش ها و درگیری های مکرر ناشی از سیاسی کاری ها، کارکنان را بی تفاوت و بی تعهد به کار و سازمان می سازد، و در نتیجه کارایی و اثربخشی سازمان افت می کند.
    در این میان، برخی، ساده اندیشانه سیاست را به باد انتقاد می گیرند و حذف آن از زندگی کاری کارکنان را جستجو می کنند. واقعیت این است که سیاست دارای دو چهره است، یک چهره منفی که رفتارهای مخرب سیاسی را شامل می شود و دیگری چهره مثبت که تفکر منطقی، چاره جویی، حل مساله و تصمیم گیری صحیح را در بر می گیرد.هرچند نمی توان سیاسی کاری را در سازمان از بین برد، اما می توان آن را کنترل و هدایت کرد.این مقاله سعی دارد ضمن تعریف رفتار سیاسی، بیان زمینه ها و عوامل به وجود آورنده سیاسی کاری در سازمان، مقایسه نقش های مثبت ومنفی رفتار سیاسی و تعیین قلمرو رفتار سیاسی در سازمان، مدیران تازه کار و کم تجربه سازمان های امروز را در مدیریت و کنترل رفتار های سیاسی یاری رساند.

  • کارآفرینی و رهبری در بازاریابی تولیدات هنری
    سوسن علائی* صفحات 46-53

    کارآفرینی و رهبری به یکدیگر پیوسته اند. یک کارآفرین برای موفقیت باید از مهارت های رهبری نیز برخوردار باشد. رهبری به معنی توانایی در نشان دادن مسیر و جلب نظر سایر افراد به پیروی است. کارآفرینی مستلزم توانایی انتخاب هدف و تهیه و گردآوری منابع لازم برای رسیدن به آن هدف است و اجرای آن نیاز به فردی خلاق دارد که بتواند بهتر از دیگران و حتی مغایر با روش های متداول، کارها را انجام دهد. این مسئله در مورد محصولات هنری به چه معنی است؟ در زمینه بازاریابی چه مفهومی دارد؟ و به طور خاص در مورد موسساتی مانند موزه ها، تیاترها و ارکسترهای بزرگ یا سمفونیک چگونه است؟
    بازاریابی محصولات فرهنگی دارای ویژگی هایی است که نیاز به تجزیه و تحلیل کارآفرینی و رهبری در بازاریابی محصولات هنری دارد. این ویژگی ها کدامند و چه مضامینی برای سایر جنبه های بازاریابی دارند؟ هدف این مقاله پاسخگویی به این پرسش هاست. بدین منظور ابتدا بازاریابی تولیدات هنری تعریف می شود و پس از آن وجوه خاص رفتار مصرف کننده در حوزه فرهنگ تجزیه و تحلیل خواهد شد. نتایج این تجزیه و تحلیل منجر به ارایه راه کارهایی برای کارآفرینی و رهبری در انجام وظیفه تعیین علامت تجاری و تثبیت آن خواهد شد و در نهایت با بحثی پیرامون عوامل مرتبط با تکنولوژی و سیستم های اطلاعاتی نتیجه گیری به عمل خواهد آمد.

    کلیدواژگان: کارآفرینی، رهبری، تولیدات هنری
  • عوامل موثر بر بهبود عملکرد بانک ها
    محسن عباسقلی پور* صفحات 54-60

    در راستای رشد و توسعه پایدار کشورها، توجه به بالندگی سازمانها از جمله سیاست های مورد توجه همه مدیران است. بانک ها هم از این حیث مستثنی نیستند. در بانکداری نوین مولفه های متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز منابع پولی بانک ها و موسسات مالی تاثیر می گذارند. شناسایی و تعیین میزان تاثیر و نوع ارتباط این مولفه ها با موفقیت بانک ها در تجهیز منابع پولی مقوله ای مهم است. امروز، شرایط و موقعیت های موسسات مالی و بانک ها با یکدیگر یکسان نیست و ممکن است مولفه های تاثیرگذار بر تجهیز منابع پولی حتی برای هر یک از شعب یک گروه بانکی متفاوت باشد.
    در مقاله حاضر پس از بررسی ادبیات موضوع، به بررسی شاخص های عملکردی بانکها پرداخته شده و با اتکا به نتایج حاصله از این بررسی ها به ارایه چهار فاکتور اصلی جهت بهبود عملکرد بانک ها شامل تجهیز منابع پولی در بانکداری نوین، استفاده از شاخص های بانک جهانی، مدیریت ریسک و بهینه گزینی اشاره شده است که به توضیح و تفسیر هر یک از فرعیات آن عوامل نیز پرداخته شده و در پایان با استفاده از این نتایج به ارایه پیشنهادات کاربردی از جمله، تنوع خدمات نوین بانکی، فرهنگ سازی مشتریان، بررسی روند تکاملی سازمانی و سیاست های مالی اشاره شده است.

    کلیدواژگان: عملکرد، بانک
  • بنیان های مفهومی حسابداری مدیریت استراتژیک
    دکتر داریوش فروغی*، مرتضی احمدی، منوچهر میرزایی صفحات 61-66

    حسابداری مدیریت سنتی تا حد زیادی عملکرد کوتاه مدت واحدهای تجاری را مورد توجه قرار می دهد و کمتر به اهداف و جنبه های استراتژیک توجه می کند. به منظور حل این مشکل، در ادبیات حسابداری مدیریت، رویکردی تحت عنوان حسابداری مدیریت استراتژیک مطرح شده است. حسابداری مدیریت استراتژیک یک پدیده نوظهور است که تا کنون در رابطه با چیستی و چگونگی توسعه آن دیدگاه واحد و مشترکی ارایه نشده است. با توجه به اهمیت بازنگری سیستم های حسابداری مدیریت جهت تامین نیازهای استراتژیک، این مقاله به بررسی چگونگی شکل گیری حسابداری مدیریت استراتژیک می پردازد. در این راستا ابتدا ماهیت استراتژی و برخی از مفاهیم زیربنایی تحلیل و تدوین فعالیت های استراتژیک بررسی شده، سپس رویکردهای مهم در توسعه حسابداری مدیریت استراتژیک ارزیابی می گردد.

    کلیدواژگان: حسابداری مدیریت استراتژیک، مفاهیم حسابداری مدیریت استراتژیک، رویکردهای حسابداری مدیریت استراتژیک
  • چگونه پیشتاز بمانیم: نقش استعاره ها در تکامل تئوری سازمان
    مسعود بینش* صفحات 71-74

    مدیریت، به عنوان یک علم بین رشته‏ای، یک‏صد سال است با تدوین اصول علمی آن، پا به عرصه وجود نهاده است وتا امروز نیز بر اساس تغییرات و تکاملی که در سایر حوزه‏های علمی و فکری بشر، مانند انسان ‏شناسی، جامعه‏ شناسی، روان‏ شناسی، سیاست و اقتصاد پدید آمده، رو به تکامل رفته است. سازمان نیز که موضوع تحقق علم مدیریت است، در این یک قرن، از حالت ساده و بسیط خارج شده و به نهادی اجتماعی و تاثیرگذار تبدیل شده است. تیوری‏پردازی در مورد تبیین حقیقت سازمان و مدیریت، همراه با این تحولات دگرگون شده و سیری از دوران کلاسیک و نوگرایی تا دوران نمادگرایی و فرانوگرایی را طی کرده است. در این مسیر، هم رویکرد وجودشناختی (انتوژیک) به سازمان تغییر کرده و نگاه عینیت‏گرا به ذهنیت‏گرا سوق یافته و هم رویکرد معرفت‏ شناختی (اپیستمولوژیک) بسط و تغییر یافته است. تکامل و گسترش علوم جدیدی مانند زبان‏ شناسی، بسیار بر این امر تاثیرگذار بوده است و علم هرمنوتیک تا حدی در ذهن و زبان فرانوگرایان نفوذ یافته است که برای تبیین سازمان، آن را به مثابه یک متن مورد فهم قرار داده‏اند.
    دیدگاه استعاری نسبت به هستی باعث شد تا از استعاره‏ ها نیز به عنوان ظرفیتی ناشکفته در زمینه تشریح سازمان و حتی تصویرسازی و خلق سازمان استفاده شود. در این مقاله، سیر تطور تیوری‏های سازمانی و نقش وجایگاه زبان در تفکر استعاری و تنوع استعاره‏ سازی در تکامل تیوری سازمان، مورد بررسی قرار گرفته است.

  • گزارش ویژه: تراکنش های موفق بر بستر همراه (نشست فصلی MITM در سازمان مدیریت صنعتی)
    علی اکبر بینش* صفحات 75-80

    با اینکه راه اندازی اولین زیرساخت های بانکداری الکترونیک در ایران نسبت به دنیا با تاخیر همراه است،اما سرعت فراگیری بانکداری الکترونیک در ایران از معمول دنیا بالا تر بوده است. نخستین سرویس های بانکداری آنلاین درسال 1981 (1359 خورشیدی) در 4 بانک نیویورک شروع به کار کردند و سرویس ویدیوتکس را ارایه دادند. 2 سال بعد در سال 1983 سرویس های بانکداری آنلاین خانگی به اروپا و انگلستان نیز تسری یافت. این فناوری بر اتصال یک صفحه کلید به سیستم تلفن یا دستگاه تلویزیون تکیه داشت که امکان مشاهده آنلاین صورتحساب ها، انتقالات بانکی و پرداخت قبوض را فراهم می کرد. سرانجام 11 سال بعد موسسه اعتباری استنفورد به عنوان اولین موسسه در اکتبر 1994 سرویس های بانکداری اینترنتی را به همه اعضای خود و جهان ارایه کرد و فصلی نوین در صنعت بانکداری گشود.
    بانکداری الکترونیک جهانی در 3 سطح اطلاع رسانی، ارتباطات و تراکنش با ارایه 66 خدمت متنوع از پرداخت الکترونیک قبوض گرفته تا مدیریت آنلاین موسسات مالی، بانکداری تجاری، راه اندازی شبکه های پرداخت و دریافت، دستگاه های خود پرداز، کارت های بانکی و شعبه های الکترونیک کار خود را گسترش داد تا آنجا که اکنون بانک های تمام الکترونیک در آمریکا متولد شده و به سرعت فراگیر شده اند، اما در ایران شبکه شتاب (شبکه تبادل اطلاعات بانکی) به عنوان مهم ترین زیرساخت بانکداری الکترونیک و آنلاین در سال 81 راه اندازی شدکه سرعت رشد این فناوری اقتصادی اجتماعی هر چند نامتوازن از نظر جغرافیایی، به طرز حیرت آوری فراگیر بوده است،
    در این راستا و به منظور آشنایی هر چه بیشتر با فناوری پرداخت همراه، از سوی مدیریت فناوری اطلاعات (MITM) در واحد دوره های عالی و تحصیلات تکمیلی سازمان مدیریت صنعتی ، هجدهمین همایش فصلی دوره (MBA) با مدیریت آقای دکتر کامران اعتماد مقدم و مسئولیت اجرایی دوره خانم سحر گیتی نما برگزار شد . در این نشست فصلی، تنی چند از کارشناسان و صاحبنظران مسایل فناوری اطلاعات در حوزه پرداخت های الکترونیک از طریق تلفن همراه ، مطالبی را اریه کردند که شما را به مطالعه دیدگاه های این کارشناسان دعوت می نماییم .

  • تدبیرانه
    صفحه 77
  • بم در 24 ساعت نخست فاجعه: تجاربی که هرگز منتشر نشد
    صفحات 81-84

    در ادامه درس آموخته هایی از تجارب زلزله بم و مجموعه مصاحبه هایی که درج آن ها در زمینه مدیریت بحران از شماره 242 تدبیر آغاز شده است ، دومین مصاحبه ای که پیش رو دارید ، گفت وگویی است با آقای دکتر سیامک زند رضوی ، عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، که در همین زمینه انجام شده است. از شما دعوت می شود این گفت وگو را بخوانید.دریافت متن کامل

  • گزارش همایش: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
    صفحات 85-95

    آسیب شناسی براساس درک نحوه کار سازمان پایه گذاری می شود. چارچوبهای فکری که دست اندرکاران تحول سازمانی برای ارزیابی سازمان به کار می برند، "الگوهای آسیب شناسی" نامیده می شوند. الگوهای آسیب شناسی در برنامه تحول سازمانی نقش تعیین کننده ای ایفا می کند .
    با شناخت الگوهای آسیب شناسی می توان نسبت به فرهنگ سازی و نهادینه کردن یکی از آنها با توجه به مقتضیات سازمانی اقدام نمود به طوریکه با مشاهده هر گونه مشکل در سازمان با دید سیستمی و نظام مند به بررسی تعاملات میان مولفه های مختلف سازمانی پرداخت و ریشه یا ریشه های مشکل را شناخت ،به این ترتیب با اقدام اصولی و پیش گیرانه می توان عواقب زیانبار آسیب ها را به حداقل رساند.
    از این رو، پژوهشگران و صاحبنظران، الگوهایی برای آسیب شناسی سازمانی معرفی نموده اند. در این الگوها، آسیب شناسی سازمانی از زوایای مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. مهمترین الگوهای سازمانی عبارت اند از: مدل هفت بعدی ماروین وایزبورد، مدل هاریسون ومدل تحلیل سه شاخگی.
    به همین منظور شرکت همایش آزما پارسیان همایشی را با نام آسیب شناسی مدیریت منابع انسانی در تاریخ تیر ماه امسال در مرکز همایش های بین المللی نیایش برگزار کرد.
    در این همایش برخی از مدیران، استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها سخنانی ایراد کردند .
    نخستین سخنران این همایش، آقای دکتر محمد علی محمدی مدیر طراحی و نظارت طرح سام (سامانه ارتقای مدیریت بنگاه های صنعتی) وزارت صنعت ، معدن وتجارت و عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی بود. وی سخنان خود را در باره آسیب شناسی مدیریت منابع انسانی با تاکید بر نظام ارزیابی عملکرد از دید مدیران آغاز کرد. خلاصه ای از سخنان ایشان را با هم می خوانیم:دریافت متن کامل

    کلیدواژگان: مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی
  • نگاهی به یک کتاب
    صفحه 96
  • معرفی کتاب
    صفحه 99
  • تدبیرانه: ستونی در مزایای جدیدترین رویکردهای مدیریتی در حل مسائل
    سارا سلیمی*، مهدی پروین صفحه 101

    پس از آشنایی با اصول تفکر حاکم بر استراتژی ها و تکنیک های حل مسئله ، نگاهی اجمالی به توجه کشورها به این نحوه تفکر، روشنگر نکاتی برای مدیریت کشور خواهد بود. در حال حاضر، تکنیک های حل مسئله در جهان به صورت حرفه ای مورد توجه قرار گرفته اند. برخی شرکت های مشاوره ای حرفه ای در کشورهای مختلف، تمرکز خود را بر این موضوعات قرار داده اند و از طریق کشف و حل مسایل سازمان های متقاضی به تحکیم موقعیت خود می پردازند.
    اغلب این شرکت ها با همکاری یکدیگر، اقدام به تاسیس انجمن های حرفه ای نموده اند و با استفاده از آن ها، ضمن انتقال خواسته ها و نیازهای خود به دولت ها، روند بسط و توسعه اخلاق حرفه ای را در کشور خود تعیین نموده اند. برخی از انجمن های فعال و معتبر، محدوده فعالیت خود را فراتر از کشورهای خود قرار داده اند و با پذیرش اعضای حقیقی و حقوقی خارجی، تسلط علمی خود را در جهان گسترش داده اند. انجمن های آمریکایی از چنین راهبردی پیروی می کنند و روند حل مسئله در دنیا را زیر نظر دارند. در حوزه مهندسی ارزش، آموزش های جهانی در قالب یک سری استانداردها و توسط انجمن مهندسین ارزش آمریکا ، در دنیا دنبال می شود و آموزش گیرندگان، مدارک خود را از آن انجمن دریافت می کنند. در حوزه شش سیگما نیز چند شرکت برتر آمریکایی، پیشتاز این حوزه شناخته می شوند.

  • کوتاه و خواندنی: توهم مدیریت همزمان امور
    صفحه 102

    یک نکته بنیادی برای هر کسی که می خواهد به مقام مدیریت عالی در یک شرکت و سازمان برسد این است که همواره همه چیز به آن سادگی که به نظر می رسد نیست، و بسیاری از نظریات و مفاهیم که به نظر راه حل مشکلات وی و شرکتش هستند در نهایت عامل درد سر ساز می شوند. به عنوان یک نمونه بسیار عالی و کم نظیر در اثبات مطالب فوق می توان به جهان شمول ترین مشکل مدیران در تمام دنیا یعنی کمبود وقت و مسئله مدیریت زمان اشاره نمود؛ در ذیل به صورت بسیار مختصر ایده مدیریت همزمان امور در حوزه مدیریت زمان مورد اشاره قرار می گیرد و نشان داده خواهد شد که چگونه بسیاری از مدیران با پیگیری ساده ترین و پیش پا افتاده ترین راه حل ها در مدیریت زمان عملا به خود و شرکتشان ضربه زده اند:افراد با یک تفکر ساده فکر می کنند انجام همزمان چندکار در آن واحد باعث می شود وقت تلف شده ای نداشته باشند و بهره وری زمان افزایش یابد، اما واقعیت چیز دیگری است.
    تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که انجام دادن چند کار در آن واحد نه تنها ناکارا است بلکه استرس زا نیز هست.
    انجام دادن چند کار در آن واحد، حیله ای است که ما به خودمان می زنیم و فکر می کنیم که کار بیشتری انجام می دهیم. ولی در حقیقت با این کار بازدهی مان را حدود 40 درصد پایین می آوریم عملا ما چند کار را با هم انجام نمی دهیم، بلکه فقط به سرعت از این کار به آن کار می پریم و این عمل فقط بین کارهای ما وقفه های بی حاصل ایجاد می کند و باعث از دست رفتن زمان مفید ما می شود.