فهرست مطالب

جهان دامپروری - پیاپی 34 (خرداد و تیر 1391)

دوماهنامه جهان دامپروری
پیاپی 34 (خرداد و تیر 1391)

  • 64 صفحه، بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/06/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سخن نخست
    احمد رحمانی صفحه 2
  • عوامل بازدارنده فعالیت اثربخش تکنسین های تلقیح مصنوعی دام در استان گلستان
    محمدرضا محبوبی، زهرا صباغیان، محمدحسین ملاح صفحه 3
    هدف این پژوهش تعیین عوامل موثر بر اثربخشی دوره های آموزشی تلقیح مصنوعی دام در استان گلستان می باشد و در سال 1384 انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه و نمونه تحقیق 112 نفر از فراگیرانی بوده اند که دوره تلقیح مصنوعی دام را گذرانده اند. متغیرهای مستقل تحقیق شامل متغیرهای فردی، اقتصادی، آموزشی و سازمانی و متغیر وابسته میزان اثر بخشی دوره های آموزشی تلقیح مصنوعی دام بوده است. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار Spss تحت ویندوز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می دهد متغیرهای فردی انگیزه و علاقه، سن و تجربه با اطمینان 99 % دارای رابطه مثبت و معنی داری با اثر بخشی دوره های آموزشی بوده اند. متغیرهای اقتصادی سرمایه و وام با اطمینان 95 % دارای رابطه مثبت و معنی داری با اثر بخشی دوره های آموزشی بوده اند. متغیرهای آموزشی روش های آموزشی،کلاس نظری و کلاس عملی با اطمینان 99 % و بیان و تسلط مربیان، رسانه ها و مواد آموزشی وکیفیت کار عملی با اطمینان 95 % دارای رابطه مثبت و معنی داری با اثر بخشی دوره های آموزشی بوده اند و متغیرهای سازمانی ویژگی های مکان آموزشی، ترکیب فراگیران، شیوه برخورد کارکنان، نظم و مقررات وفضا و امکانات با اطمینان 95 % دارای رابطه مثبت و معنی داری با اثر بخشی دوره های آموزشی بوده اند.
    کلیدواژگان: اثربخشی، دوره های آموزشی، تلقیح مصنوعی دام، استان گلستان
  • مروری بر گاومیش پس از زایش
    ای. بی. ال ویشی ترجمه: جواد رحمانی نیا صفحه 8
  • پرورش بوقلمون
    مهندس محمدصادق لطفی پور، مهندس احمد رحمانی صفحه 21
  • نانوفناوری در زیست شناسی: چشم اندازی جدید
    بهروز شمسی، منا ملک محمدی، سوده اکبری صفحه 25
  • تجربه ها و استراتژی هایی برای کنترل و ریشه کنی نیوکاسل
    علیرضا گایینی صفحه 33
  • شیوه های مدیریت تغذیه طیور برای کاهش تاثیر نامطلوب بر محیط زیست
    میرعبدالباقی، لطف الهیان، حسینی صفحه 35
  • بررسی چند شکلی ژنتیکی ژن کالپاستاتین در گاوهای نژاد سیستانی به روش RFLP
    محسن فخر کاظمی، محمدرضا نصیری، محسن فتحی صفحه 38
    ژن کالپاستاتن در بررسی راندمان رشد و ک فت گوشت بعنوان یی از ژن های کاندیدا شناخته شده است. به منظور بررسی چند شکلی ژن کییی کالپاستاتن از 100 گاو نژاد سیستانی در استگاه تحقیقات گاو سیستانی زهک بطور تصادفی خون گری به عمل آمد. استخراج DNA از خون تام یییبه کم روش بوم انجام گرفت و وانش زنجره پلی مراز)PCR(جهت ت ثر قطعه 622 جفت بازی از ژن CASTI انجام شد. قطعه تکثر شده کککیییژن کالپاستاتن بوسله آنزیم محدودالاثر MspI، وجود دو آللM و N را آشکار کرد. ژنوتپ های MM، MN و NN با فراوانی های 86/51 ییی، 32/27 و 87/4برای ژن کالپاستاتن در این گله تشخص داده شدند. فراوانی های آللی M و N بترتب 4/76%، 6/23% برآورد گردید. سطح ییی هتروزیگوستی پاینی مربوط به ژن الپاستاتن در گله مورد مطالعه بدست آمده علت پاین بودن آن را می توان در بسته بودن گله دانست. آزمون ککییییχ2 و G تعادل هاردی - واینبرگ را در جمعت نشان دادند.
    کلیدواژگان: کالپاستانین، PCR، RFLP، گاو سیستانی
  • دلایل احتمالی عدم موفقیت واکسیناسیون در مزارع پرورش طیور
    افسون قدرتی، پرویز فرهومند، صادق چراغی صفحه 43
  • اثر عصاره استاندارد شده گیاهان علفی بر شرایط عمومی زنبور عسل
    ترجمه: ژیلا توپچی خسروشاهی صفحه 49
    این مطالعه اثر گیاهان دارویی بر شرایط فیزیولوژیکی عمومی زنبور های عسل و امکان استفاده از آن ها در جلوگیری از بیماری زنبور عسل را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد. زنبور های عسل در سال های 2001 - 2000 تحت شرایط آزمایشگاهی در انکوباتور نگه داشته شده و با شربت خالص قند) کنترل(و شربت غنی شده به علاوه عصاره های استاندارد گیاهانی مانند گل قاصد، گزنه، همیشه بهار، بارهنگ آبی و تنباکوی هندی به مدت 10 و 20 روز تغذیه شدند. این ارزیابی شامل: تعیین جذابیت و سمیت ترکیبات گیاهی، پارامتر های انتخابی که شرایط عمومی زنبور ها را توصیف می کند مانند)وزن بدن، درجه توسعه غده فارنژیال، توسعه توده چربی و PH پیش معده(می باشد. افزودن عصاره استاندارد شده گزنه به طور مشخصی برخورد معکوس را در مقایسه با محیط طبیعی کندو و شرایط قفس کاهش داد. زنبورهای کارگر گروه، شرایط بهتری را نسبت به بقیه زنبورها در روز نمونه برداری و در شرایطی که زنبورها از شربت همراه با افزودنی های باقیمانده یا شربت به تنهایی تغذیه می شدند نشان دادند
  • مطالعه و تشخیص علل کاهش وزن در اسب ها
    رسول جعفری صفحه 54
  • اخبار و تازه های بانک کشاورزی
    صفحه 59