فهرست مطالب

ادیان و عرفان - سال چهل و سوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1389)

نشریه ادیان و عرفان
سال چهل و سوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1389)

  • 178 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/07/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • شهرام پازوکی، انسیه شیخ سفلی صفحه 11
    بر پایه ی نسبت خرقه ی شاه نعمت الله ولی در شجره نامه اش، طریقه ی احمدغزالی که رفتن این طریقت به مغرب از مسلمات تاریخ است با چند واسطه به شیخ ابومدین در تلمسان الجزایر می رسد. وپس از او نیز با میانجیگری مشایخی به شاه نعمت الله ولی در ایران می رسد. ابن عربی به عنوان پدرعرفان نظری، ابومدین را در جای جای نوشته-هایش گرامی داشته و با عنوان شیخنا یا ابوالنجا از او یاد می کند. فخرالدین عراقی صوفی مکتب خراسان نیز پس از فراگرفتن فصوص الحکم نزد صدرالدین قونیوی کتاب خود به نام لمعات را بر سنت سوانح العشاق احمدغزالی می نویسد که قونیوی پس از خواندن لمعات آن را شرح فصوص معرفی می کند. با یافتن مستنداتی دال بر نسب طریقتی شاه نعمت الله می توان بر گسترش طریقت شیخ احمدغزالی تاکید کرد که بیشتر در قالب آثار نوشته شده ی پس از ابومدین قابل مشاهده است. نوشتار پیش رو به یکی از این زنجیره ها یعنی شیخ ابوالبرکات، شاگرد شاگرد احمدغزالی اختصاص دارد. احتمالها مورد بررسی قرارگرفت و میزان اعتبار آنها با یادکرد دلیلها مشخص شد.
    کلیدواژگان: ابوالفضل، بغدادی، ابوالبرکات، احمد غزالی، شاه نعمت الله
  • حسین حیدری، حسن پاشایی صفحه 31
    حکمت در سراسر جهان و در میان همه ی اقوام و نژادها همواره مورد ستایش بوده است. در کتاب مقدس که بازتاب حدود 1500 سال (از زمان حضرت موسی تا پایان سده ی نخست میلادی) دگرگونی فرهنگی یهودیان است، حکمت در معانی و مصادیق گوناگون به کار رفته است. این نوشته به بررسی حکمت در66 کتاب و رساله مندرج در عهدین و تبیین تحولات حکمت، به خصوص تناقض معنایی آن در نامه های پولس می پردازد.
    تعامل این حکمت با دین در کتاب مقدس مشخص شود. ازین رو، پس از واژه شناسی حکمت، افزون بر خود واژه، مشتقات، مترادفها و متضاد های آن (حکیم، حکیمانه، و احمق، نادان و غیره) در کتاب مقدس بررسی شده، و با تحلیل آیه ها گستره ی معنایی واژه و دگرگونی های مفهومی آن بیان می شود.
    حکمت در عهدین بیشتر بینشی توحیدی است که انسان را در نظر، ایمان و عمل از خطا مصون می دارد و شریعت و اخلاق از موارد تاکید آن است.
    کلیدواژگان: پولس، عهد جدید، حکیم، عهد قدیم، حکمت
  • مجتبی زروانی، قربان علمی صفحه 57
    مساله ی مرگ و میل جاودانگی از دل مشغولی های وجودشناختی انسان است. هندوئیسم همچون ادیان دیگر همواره در پی رفع یا تسکین این دل مشغولی بوده است. وداها و اوپانیشادها اصالت بعد روحانی و جاودانگی آن را به گونه های مختلف مورد اهتمام و پذیرش قرار داده اند. بهگودگیتا نیز جاودانگی نفس را صراحتا در دفتر دوم و تلویحا با شاهدهایی در دفترهای دیگر تایید می کند. گیتا با تصور انسان به مثابه روح جاودانه، مرگ را در معنای زوال کامل، امری موهوم می داند. عدم امکان تبدیل واقعی (وجود) به غیرواقعی (عدم)، مهمترین استدلال گیتا در اثبات توهم زوال نفس است. به رغم تنوع معانی جاودانگی، گیتا با همراه سازی آن با مساله ی آگاهی و معرفت (جنانه) معنای متعال تری از حقیقت جاودانه ی انسان ارائه کرده است. نظریه ی سانکیه ای، نظریه ی ودانته ای، استدلال مربوط به اثبات توهم مرگ، اطلاق مفهوم جاودانگی، ویژگی های جیون موکتا، تمایز «اپاره ویدیا» از «پاره ویدیا»، آموزه ی اوتاره و انگاره ی زادمرد که هر یک به نوعی موید جاودانگی نفسند، شاهدهای تلویحی گیتا را در اذعان به جاودانگی نفس با مدلول «آگاهی از جاودانگی خویشتن» تشکیل می دهند.
    کلیدواژگان: نفس، سانکیه، جاودانگی، مرگ، بهگودگیتا
  • شهلا شریفی، لیلا عرفانیان قونسولی صفحه 77
    مثنوی معنوی مولانا یکی از بزرگترین منابع حکمت آموز دینی و اخلاقی است که در ورای ابیات آن، معارف و آموزه های عرفانی و دینی نهفته است که با بررسی دقیق این کتاب، می توان به آن دریای معارف راه یافت. در این نوشته، به بررسی یکی از حکایات این کتاب با نام «رنجانیدن امیری خفته ای را که مار در دهانش رفته بود» پرداختیم و پس از بررسی های زبانشناختی و دینی دریافتیم که مولانا، با استفاده از واژگان، صنایع ادبی و با بهره گیری از تلمیحاتی همچون استفاده از حکایتها، روایتها و آیه های قرآن و استفاده از معرفت زمینه ای، از معنای ظاهری که بیانگر حکایت است، به معنای باطنی که همان معارف و پندهای اخلاقی و دینی است رهنمون شده است. بر پایه ی بررسی ها این نتیجه حاصل شد: پیام این داستان، شکیبایی در برابر دشواری ها و اعتماد به حکمت خداوندی؛ تحمل سختی هایی که با دور کردن بدی ها از خویش و رفتن به راه مستقیم، ارتباط دارد؛ و دوستی با دانایان به رغم آسیب های ظاهری که از آنان به ما وارد گردد.
    کلیدواژگان: عرفان، معنای باطنی، حکمت، اخلاق، معنای ظاهری
  • شیرزاد طایفی صفحه 99
    ایران جامعه ای با زیر ساخت مذهبی است که دین اسلام و مذهب تشیع از دیرباز در آن نفوذ فراوانی داشته که در این میان فرهنگ و ادبیات ایرانی و خاصه شعر نیز جلوه گاه مهمی برای بازتاب نمودهای دینی شده است. عصر قاجار یکی از دوره های شعری ادبیات فارسی است که مذهب، به ویژه تشیع در آن جلوه و بازتاب گسترده ای دارد. در این دوران شاعر می کوشد با تقویت بن مایه های دینی در اشعار، مخاطب خود را پرورش اخلاقی داده، نگاه و اندیشه ی دینی خود را به او منتقل کند. در این نوشته سعی بر آن خواهد بود تا با روش توصیفی و برداشت های تحلیلی، بررسی شود که دین در شعر این دوران چگونه بازتاب یافته و از چه اهمیتی برخوردار بوده و در تعامل ذهن شاعر و مخاطب چه نقشی پیدا کرده است.
    کلیدواژگان: عهد قاجار، شعر، دین، ادبیات، مذهب
  • ناهیده کلاشی صفحه 117
    هدف اصلی این نوشته پی بردن به نقش و جایگاه کلیسای ارتدوکس در نظام سیاسی روسیه از سال 1917 تا 2010 م است. از همین رو، یک پرسش مطرح شد که چه رابطه ای میان کلیسای ارتدوکس و نظام سیاسی روسیه در این دوره وجود داشته است؟ و برای پاسخ به این پرسش هم یک فرضیه ی اصلی مطرح گردید: همکاری دولت با کلیسا همواره محدود بوده است و بر مبنای عدم دخالت در کار یکدیگر استوار است. افزون بر این، کلیسا نقش مهمی در حفظ و دفاع از هویت ملی، گسترش زبان و فرهنگ ملی داشته است. هویت بخشی برای روسیه یکی از کارکردهای کلیسا به شمار می رود. به عبارت دیگر، می توان گفت که هویت روسیه با مسیحیت ارتدوکس پیوند خورده است. برای بررسی فرضیه ی مورد نظر، از وضع قانون جدید «آزادی عقیده و عمل» در روسیه و رابطه ی دین و سیاست و رویکرد آن در غرب بهره گرفته شده است.
    کلیدواژگان: کلیسای ارتدوکس، نظام سیاسی روسیه، دین، سیاست
|
  • Page 11
    According to what has been written in Shāh Nimatollāh Vali’s family tree about the relation of his robe، the path of Ahmad Qazāli -Whose going to Maqreb has been confirmed in history- comes to Sheykh Aboo Madyan from Tlemcen in Algeria. Some other spiritual guides continued his Sufism path to Shāh Nimatollāh in Iran. Ibn Arabi in the most of his works called Aboo Madyan «Sheykhonā» and «Abonnajā». Arāqi who has written Lamaāt has said his way there is like Ahmad Qazāli. He was the student of Qoonawi and he was studying Fosoos al-hekam. After reading Lamaāt، Qoonawi said “it is the comment of Fosoos. So far، by finding the path relation documents we can claim that the way of Qazāli expands to the path of Shāh Nimatollāh. This paper is about student of student Ahmad Qazāli «sheykh Abo al-barakāt». First we extract from the refrences just the niknames that are as the same then one by one was checked. There are pieces of evidence that support this thought.
    Keywords: Baqdādi, Abo al Barakāt, Abo al fazl, Ahmad Qazāli, Shāh Nimatollāh
  • Page 31
    Wisdom has always been appreciated all over the world and by all races and peoples. Bible which shows mental developments of the Jews and their culture for more than 1500 years (from the time of Moses till the creation of the New Testaments in the first century); Wisdom has taken different meanings and has been utilized with different manifestations. This article is an analysis of the concept of wisdom in 66 books and treaties included in Bible their explanations and elucidation of changes in wisdom especially the semantic contradictions in Paul''s letters. Taking into account the relationship between wisdom and religion، the researcher has attempted to specify the interaction of these two elements in Bible. To this end، after the morphological analysis of the term1'' wisdom«its derivations، synonyms and antonyms (such as wise man، wisely، stupid، ignorant، etc) are searched for and analyzed at different parts of the Holy Book and through the analysis of the verses. Furthermore، different shades of the meanings of this concept are investigated and its semantic developments are elaborated on. Wisdom in Testaments is monotheistic insight which makes man، immune to errors and mistakes in terms of faith and actions; Shari''a and ethics are the important concepts.
    Keywords: Old Testament, Wise man, New Testament, Wisdom, Paul the Apostle
  • Page 57
    Death and desire for immortality are among the man''s ontological questions. Hinduism like other religions، at the given tenets، has managed to remove or relief human distress of immortality. Vedas and Upanishads، in one or other way، have attended and accepted the man''s composite of two dimension and excellence of its spiritual aspect. Bhagavad-Gita too has endorsed immortality of soul explicitly in chapter 2 and implicitly in other chapters by some evidences. Gita by supposing man as immortal soul، refuses reality of death. Impossibility of conversion of real to unreal is the most important ratiocination of Gita in proving illusion of soul''s extinction. Despite of diversity of immortality''s connotation، Gita by companying it with knowledge (jnana) has given more supreme concept of man''s immortality. Theories of Sankhya and Vedanta، reasoning to prove illusion of death، absoluteness of immortality، Jivan mukta''s qualities، distinction of para-vidya from apara-vidya، doctrine of Avatara، and the idea of reincarnation are gita''s implicit proofs of immortality of soul by connotation of «cognizance of own self''s immortality».
    Keywords: Soul, Death, Sankhya, immortality, Bhagavad, Gita
  • Page 77
    Rumi’s Masnavi is one of the great resources of religious and moral understandings. Behind its verses، there are lots of valuable learning and counsels. By studying its form in a more profound way، we can go through the meaning of the first layer to the meaning of the second layer where we can find these learning. In this paper، we consider one of the stories of this book entitled: a king who annoyed a sleeping man whom a snake was going into his mouth. After the linguistic (using Lebov’s pattern) and religious studies we found that Rumi has guided the reader from the first layer meaning toward the second by using words، literary devices، narratives and Koran verses and back ground knowledge. So، we concluded that message of this story is: being patient in the face of problems، trust in God، bearing hardships that we face when walking on the right way and friendship with scholars، in spite of their apparent annoyance.
    Keywords: religion, mystic, first layer meaning, wisdom, second layer meaning
  • Page 99
    Iran is a society with religious infrastructure، in which Islam and Shiism have had great influence. Meanwhile culture and Iranian literature، especially poetry has a great position in reflecting religious symbols. Ghajarid era is one of the Persian literature periods in which religion، especially Shiism has great reflection. In this era، by reinforcing religious bases of poems، poets try to train their addressees morally and transfer their views to them. In this article، by making use of descriptive and analytical measures، we try to examine how religious reflection in poetry in this era.
    Keywords: religion, Ghajarid era, literature, poetry, Shiism
  • Page 117
    The main purpose of this essay is the recognition of the status and role of The Orthodox Church in Russia’s ruling system from 1917-2010; therefore، the question that is put forth in this research is: What correlation existed between The Orthodox Church and Russia’s ruling system? In order to respond to this question، a major hypothesis is highlighted: The government and the Orthodox Church have regularly had limited affiliation and their relationship is based upon non-interference. In addition، The Orthodox Church has had a leading role in defending and maintaining the national identity as well as advancing the national language and culture. Allocating identity is one of the functions of the Orthodox Church; in other words، one can say that Russia’s identity is intertwined with the Christian Orthodox. To investigate this hypothesis، references have been made to the new “freedom of belief and act” rule and the correlation between religion and politics in The West.
    Keywords: Russia's ruling system, religion, politics, The Orthodox Church
  • Page 137
    This research is about the comparison between Orthodox mysticism and Kubrawiyid Sufism on the concept of vision، both of which have common origin. The eastern Orthodoxy has esoteric and spiritual epigrams more than other Christian sects، and considering geographical and political conditions، has close relationship with the east، specifically Islamic world. An important issue of Semitic religions is possibility of vision of God. In Orthodox Christian mysticism and Kobrawiyids، what is visible is God''s powers and attributes. By purifying the heart، man can see them، and essence of God remain invisible and indescribable. But Christians describe the vision as vision of Trinity، especially vision of Christ، but because of the absolute transcendence of God in Islam، Kobrāwīyid mystics don’t speak of the vision of God، rather، they describe the vision as vision of attributes and His manifestations. Also some of the mystics of both ways have used black light symbol to describe his and her mystical vision and some of them have used symbol of light.
    Keywords: attributes of God, Kobrawiyids., essence of God, vision, Orthodoxy