فهرست مطالب

تازه های رواندرمانی - پیاپی 17-18 (پاییز و زمستان 1379)

نشریه تازه های رواندرمانی
پیاپی 17-18 (پاییز و زمستان 1379)

  • هیپنوتیزم
  • 132 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1379/12/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • دانش پردازی
  • فرهاد خدیوی زند صفحه 2
    در تاریخ 11 و 12 شهریور ماه 1379 یکی از تلاشهای دیگر ما برای احیاء و معرفی دانش رواندرمانی و هیپنوتیزم شکل گرفت. تلاشی که از سال ها پیش شروع شده بود و امسال در(هم اندیشی دانشی در رواندرمانی و هیپنوتیزم) تجلی یافت. در شرایط کنونی، ضرورت آن دیدیم که دانش رواندرمانی و هیپنوتیزم را با متولیان و نظریه پردازان علمی کشور در میان بگذاریم، لذا از اعضای محترم (فرهنگستان علوم ایران) دعوت به عمل آوردیم تا با تلاش های ما آشنا شوند. در این همایش اعضاء انجمن هیپنوتیزم ایران نیز ما را همراهی نمودند.
  • سیدجلال یونسی صفحه 18
    مقاله حاضر به معرفی نظریه جدید انتقالی پرفسور تیزدل(Teasdale)می پردازد.براساس این نظریه مشاهدات بالینی در بیماران افسرده نشان می دهد که گاهی شناخت درمانی این گونه بیماران به بست نزدیک می شود.در این مقاله علل به بن بست رسیدن شناخت درمانی و راهکارهای درمانی مناسب با این بیماران به تفضیل مورد بررسی قرار می گیرد.و سعی بر آشنایی با سیستم های فرعی شناختی متعامل(ICS)می باشد که اساس نظریه تیزدل را تشکیل می دهد. ظمنادلالت های این نظریه در رابطه با لزوم توجه به ادبیات و فرهنگ جامعه به عنوان عنصر اساسی در رواندمانی مدنظر قرار میگیرد.
    کلیدواژگان: شناخت درمانی، سیستم های فرعی شناختی متعامل، افسردگی، تغییر ذهن
  • محمدعلی بشارت صفحه 34
    راه کارهای درمانی مشکلات زوجین در چارچوب رویکردهای متفاوت درمانگری به کار بسته می شوند.در این مقاله تعدادی از مدلهای زوج درمانگری با استناد به نتایج درمانی هر یک از رویکردها تشریح می شوند.ضمن مقایسه میزان کار آمدی مدلهای درمانی، پیشرفتهای به دست آمده در نتایج درمان و طرحهای تحقیق درزمینه درمان مشکلات زوجین باهدف تاثیرگذاری برآینده زوج درمانگری ارائه خواهند شد.
  • بهمن نجاریان، حبیب هادیان فرد صفحه 51
    مقاله حاضر ضمن بررسی تعاریف مزاح(شوخی)، چشم اندازی ازنظریه های مذهبی، برانگیختگی وآسودگی، برتری طلبی، شناختی، ساختاری وکاهش استرس رادرباره شوخی مروروبررسی می تماید. نقش شوخی وطنزرادرکاهش استرس وبه عنوان یک وسیله درمانی دراین مقاله مورد بررسی قرارمی گیرد.درانتها، وسایل وابزارهای روانشناختی مناسب برسنجش این متغیرروانشناختی، مورد اشاره قرار خواهد گرفت.
  • دانش ورزی
  • حمید جمعه پور صفحه 66
    سالیان متمادی استکه درمان گران جهت درمان بیماری هادرهمه فرهنگ هاازروش های مختلفی بهره جسته اند، امادربرخی مواردازفنون یامواردی استفاده کرده اندکه امروزعلم داروشناسی آنهاراازنظردارویی بی اثرو بی خاصیت می داند، چنین عوامل بی اثری امروزه درروانشناسی پلاسیبو(دارونما)معروفند، امااین سوال وجود داردکه چگونه یک ماده خنثی وبی اثرباعث درمان وبهبودبیماری می شود؟ نظریه های مختلفی جهت تبیین اثرات پلاسیبوبوجودآمده اندکه از جهت نحوه بررسی وتبیین اثرات آن به دودسته غیر تعاملی وتعاملی تقسیم می شوند. نظریه های غیرتعاملی عبارتنداز: خصوصیات فردی،ویژگی های فراینددرمان وخصوصیات درمانگرونظریه های تعاملی شامل: سوگیری پژوهشگری، خطای گزارش دهی،انتظارات بیمار، اثرات شرطی شدن ونظریه ناهماهنگی شناختی می باشد.
    کلیدواژگان: پلاسیبو، دارونما، رواندرمانی
  • اشرف جبل عاملی صفحه 82
    هنر درمانی رابه عنوان یک شیوه مفیدوقابل استفاده دردرمان وبهداشت روانی هم به صورت روش اصلی وهم به شکل جانبی، موردبررسی قرارمی دهیم. پس از بیان مقدمه، روش های مختلف روان درمانی، یطور مختصر ذکر، وسپس درباره هنر درمانی وچگونگی استفاده از آن بحث خواهد شد.
  • دانش پژوهی
  • مسعود جان بزرگی صفحه 90
    دریافت فیدبک چه ازمحیط وچه از بدن برای سازگاری زیست شناختی ارگانیزم ضروری است. روان درمانگری با محوریت شیوه ریلکسیشن و استفاده ازبیوفیدبک یکی از شیوه های موثر برای مهاراختلالاتی است که در هسته اصلی آنها استرس و اضطراب برجسته است. بیوفیدبک اطلاعات زیر آستانه ای بهنجار رادرحوزه دریافت هشیارانه فردقرارمی دهدوعینی سازی این پاسخ هاامکان نظم جویی آنهارابرای فردتسهیل می نماید. مقاله حاضرضمن ارائه اطلاعات کاربردی ومفیددرزمینه بیوفیدبک برای متخصصین تاثیر این شیوه رابرسردردهای میگرنی نشان می دهد. آزمونی ها کسانی بوده اندکه با درمان سردرد مراجعه کرده اند10نفر از لیست انتظارو10نفر از افراد تحت درمان مورد مقایسه قرار گرفته اند، نتایج نشان می دهندافرادی که تحت درمانگری با شیوه ریلکسشن به همراه بیوفیدبک قرار گرفته اند توانسته اندبه طور معنی داری مدت، شدت و تعدادحمله های سردردی خودراتقلیل دهند.
    کلیدواژگان: تنش زدایی، میگرن، پسخوراند زیستی
  • سوسن سهامی، حبیب احمدی صفحه 106
    پژوهش حاضر به منظوربررسی علل وعوامل موثربروندالیسم به مطالعه روی دانش آموزان دبیرستان های شیرازپرداخته است. لازم به ذکر است که وندالیسم(خرابکاری)دراین تحقیق به عنوان یک رفتاربزهکارانه مدنظرمی باشدوعبارت است از تخریب امکانات وسائل عمومی ازقبیل پاره کردن صندلی اتوبوسها، شکستن لامپ های معابر، صدمه به اموال مدرسه و...است. تحقیق با روش پیمایشی با استفاده ازپرسشنامه خودگزارشی انجام گرفته است.
    کلیدواژگان: وندالیسم، رفتار بزهکارانه، عوامل اجتماعی اقتصادی، خانوادگی، پیشگیری
  • معرفی کتاب