فهرست مطالب

نشریه تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک
سال بیست و پنجم شماره 3 (پیاپی 96، پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • منصور بنانی، حبیب الله دادرس، غلامرضا مؤذنی جولا، غلامرضا کریمی، محمدرضا افخم نیا، لادن مخبرالصفا صفحه 1
    از هیپو کلریت سدیم به منظور ضد عفونی نمودن انگل کریپتوسپوریدیوم در برخی از محیط های آلوده به این انگل و همین طور در کارهای تحقیقاتی به منظور پاک سازی و خالص نمودن آن از باکتری ها و آماده نمودن آن برای آزاد سازی اسپوروزوئیت ها، استفاده شده است. هدف از اجرای این مطالعه تعیین تاثیر آزمایشگاهی ماده ضدعفونی کننده هیپو کلریت سدیم بر روی مرحله حیاتی رها شدن اسپوروزوئیت های انگل کریپتوسپوریدیوم بیله ای بود. بدین منظور هیپوکلریت تجاری معادل هیپوکلریت سدیم 5 درصد و در غلظت ها و دماهای مختلف به کار رفت. اووسیست های کریپتوسپوریدیوم بیله ای از بورس فابریسیو س جوجه های گوشتی 30 روزه یک مرغداری در اطراف شیراز جدا سازی و شناسایی گردید. اووسیست های مذکور در جوجه های حساس دو روزه تکثیر و با روش تعدیل یافته محلول شکر شیتر خالص گردید. اووسیست ها با غلظت های مختلف هیپوکلریت سدیم 5 در صد در دما و زمانهای متفاوت مجاور گردید. پس از شستشو، اووسیست ها در معرض مایع آزاد کننده اسپوروزئیت مناسب قرار گرفتند و آزاد سازی و تحرک اسپوروزوئیت ها با کمک میکروسکوپ نوری مورد مشاهده قرار گرفت. تاثیر کامل در ممانعت از رها سازی اسپوروزوئیت ها در غفلظت 5 و5/2 در صد و در دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیقه مشاهده گردید. و عدم تاثیر کامل در غلظت 25/1 در صد و دمای 4 درجه سانتی گراد مشاهده شد. در سایر موارد هم درجاتی از ممانعت از آزاد سازی اسپوروزوئیت ها دیده شد. با توجه به نتایج، می توان از غلظت 25 درصد هیپوکلریت تجاری معادل 1 درصد هیپوکلریت سدیم در دمای 4 درجه و مدت 15-10 دقیقه به منظور خالص سازی و استریل نمودن اووسیست ها و افزایش درصد باز شدن اووسیست ها در روش های رهاسازی اسپوروزوئیت در آزمایشگاه استفاده نمود.
    کلیدواژگان: Cryptosporidium baileyi، اووسیست، هیپوکلریت سدیم، رها شدن اسپوروزوئیت ها
  • حسن قهری، مهدی عبدالله فام، سید جواد کوه کمری صفحه 7
    آفلاتوکسین اثرات مضر بر عملکرد و ایمنی در برابر بیماری ها دارد که بر این اساس مواد مختلف جاذب سموم قارچی جهت کاهش اثرات سوء آفلاتوکسین استفاده می گردد. در این مطالعه توانایی دیواره ی سلولی مخمر و بنتونیت سدیم به عنوان مواد جاذب سموم قارچی در کاهش مسمومیت با آفلاتوکسین در جوجه های گوشتی تغذیه شده از جیره ی حاوی ذرت کپک زده و حاوی آفلاتوکسین بررسی گردید. 240 قطعه جوجه گوشتی از سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با 10 گروه آزمایشی و 3 تکرار و جمعا در 30 واحد آزمایشی از نظر تولید پادتن بر علیه بیماری بورس عفونی بررسی شد. تیمار های آزمایشی شامل: جیره شاهد فاقد آفلاتوکسین، جیره شاهد حاوی آفلاتوکسین، جیره های حاوی آفلاتوکسین و دو سطح مختلف دیواره سلولی مخمر (5/0 و 1 درصد) و دو سطح بنتونیت سدیم(5/0 و 1 درصد) و جیره حاوی آفلاتوکسین با سطوح ترکیبی این دو ماده بود. آزمایش از سن 8 روزگی شروع و در سنین 21، 28، 35 و 42 روزگی با اخذ نمونه خونی، میزان پادتن به روش الایزا اندازه گیری گردید. دیواره سلولی مخمر در بهبود میزان تیتر پادتن، بهتر از بنتونیت سدیم عمل کرده بود. ترکیب این مواد (1/0 درصد دیواره سلولی مخمر و 5/0 درصد بنتونیت سدیم) در جیره های حاوی آفلاتوکسین سبب کاهش معنی داری در تاثیر آفلاتوکسین بر تولید پادتن برعلیه بیماری بورس عفونی شده است، بطوریکه جوجه های تغذیه شده با جیره حاوی 5/0 در صد بنتونیت سدیم و 05/0 درصد دیواره سلولی مخمر، یا جیره حاوی 5/0 در صد بنتونیت سدیم و 1/0 در صد دیواره سلولی مخمر در مقایسه با تیمارهای دیگر تیتر پادتن بالایی داشتند.
    کلیدواژگان: آفلاتوکسین، بنتونیت سدیم، دیواره سلولی مخمر، پادتن، بیماری بورس عفونی، واکسن گامبورو
  • اسدالله حسینی چگنی، عبدالحسین دلیمی صفحه 14
    اهمیت دامپزشکی و پزشکی کنه های جنس هیالوما (.Hyalomma Spp) از نظر انتقال بیماری های مرتبط، امری بدیهی و ثابت شده است. کنه های این جنس از نظر تاکسونومی و تشخیص همواره مورد بحث بوده اند. گاهی اوقات تشخیص دقیق دو گونه نزدیک به هم Hyalomma anatolicum و Hyalomma asiaticum موجود در فون ایران از نظر مرفولوژیکی بسیار مشکل است. هدف از مطالعه حاضر بررسی و توصیف خصوصیات ظاهری اندام هالر (Haller’s organ) به عنوان یک عضو حسی و بویایی کنه ها و امکان استفاده از آن در تشخیص افتراقی این دو گونه، با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی (Scanning) بوده است. در این بررسی نمونه های کنه از اراک (مرکزی)، قائن (خراسان جنوبی)، بمپور و ایرانشهر (سیستان و بلوچستان)، جزیره قشم (هرمزگان)، سرخس (خراسان شمالی)، (سیستان و بلوچستان) و استان های خوزستان و لرستان جمع آوری شد. پس از تشخیص نمونه های نر با استفاده از کلیدهای شناسایی مختلف، اندام هالر با میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفت و تصاویر مربوطه تهیه شد. تفسیر و مقایسه تصاویر به دست آمده اختلافات قابل توجهی را در الگوی کپسول اندام هالر گونه آسیاتیکوم با گونه ی آناتولیکوم نشان می دهد. اختلافات مشاهده شده این اندام در گونه آسیاتیکوم با گونه دیگر قابل توجه است. به نظر می رسد بتوان با بررسی این اندام در سایر گونه های هیالوما و حتی سایر جنس های کنه های سخت Ixodidae در ایران، به صفت تاکسونومیک افتراقی قابل توجهی دست پیدا کرد؛ لذا اندام هالر به عنوان شاخص مورفولوژیک مناسبی برای تفکیک بین گونه ای در کنه های جنس هیالوما توصیه می شود.
    کلیدواژگان: Hyalomma anatolicum و Hyalomma asiaticum، اندام هالر، میکروسکوپ الکترونی روبشی، ایران
  • رسول شهروز، منصور امین کهریز صفحه 22
    مطالعه کالبدشناسی و هیستومورفومتری تیموس گوسفند با تعداد 75 جنین به ظاهر سالم که از کشتارگاه صتعتی ارومیه جمع آوری گردید انجام گرفت. پس از مطالعه کالبدشناسی نمونه ها در فرمالین-سرم فیزیولوژی 10 درصد ثابت شده و پس از تهیه مقاطع بافت شناسی پارافینی به ضخامت 7-5 میکرومتر، توسط روش هماتوکسیلین- ائوزین رنگ آمیزی شدند. مطالعه هیستومورفومتری به وسیله عدسی های مدرج و مشبک انجام گرفت. نتایج مطالعه کالبدشناسی نشان داد که غده تیموس از بخش سری برونشامه قلب در سمت چپ میان سینه سری شروع به رشد نموده و در سطح شکمی گردن و تا یک سوم بخش دمی آن کشیده شده، و سپس به دو بخش راست و چپ منشعب گردیده و به حلق می رسد. مطالعه هیستومورفومتری نشان داد که میانگین ضخامت قطعه چه های تیموس در بخش سینه ای در دومین ماه از دوره جنینی از بخش گردنی به طور معنی دار بزرگ تر می باشد (05/0 >P)، در حالیکه در نیمه دوم ماه چهارم در بخش گردنی به طور معنی دار افزایش نشان داده است (05/0 >P). میانگین ضخامت قشر و مرکز در قطعه چه ها، از ماه دوم تا نیمه دوم ماه سوم در بخش سینه ای بیشترتر بوده، ولی بعد از این زمان تا ماه پنجم در بخش گردنی قطعه چه ها به طور معنی دار بزرگ تر شده است(05/0 >P). میانگین ضخامت تیغه های همبندی هم زمان با رشد جنین کاهش نشان داده است. میانگین پراکندگی اجسام هاسال از سومین تا ماه پنجم افزایش یافت، ولی میانگین ضخامت این جسمک ها تا ماه چهارم افزایش یافته است. این مطالعه نشان داد که میانگین ضخامت قشر و مرکز قطعه چه ها با یکدیگر فاقد تفاوت معنیدار در تمام دوره های جنینی می باشند.
    کلیدواژگان: تیموس، کالبدشناسی، هیستومورفومتری، جنین، گوسفند ماکویی
  • موسی توسلی، محمد قربانزادگان، بیژن اسمعیل نژاد خیاوی، کریم مردانی، سیامند حسین زاده صفحه 29
    T.gondii یک کوکسیدیای روده ای است و آلودگی به آن در انسان و حیوانات خونگرم در سراسر دنیا وجود دارد.این تک یاخته می تواند سبب واگیری شدید و تلفات در جنین در حال رشد، موارد نقص سیستم ایمنی مانند مبتلایان به ایدز و افرادی مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی قرار دارند، شود. هم چنین موجب سقط جنین در گوسفند و بز و ایجاد خسارات اقتصادی مهم می گردد. در این بررسی از روش واکنش زنجیره ای پلی مراز(PCR)به منظور تشخیص آلودگی به T.gondii با استفاده از ژن 1 B استفاده گردید.این ژن در هر سه سویه توکسوپلاسما که تا به حال مشخص شده اند، وجود دارد.نمونه های خون در این بررسی از 26 نفر از افراد مشکوک به توکسو پلاسما از آزمایشگاه های انسانی و نمونه های بافت از قلب و مغز 54 قطعه موش خانگی در شهرستان ارومیه اخذ گردید. در این بررسی برای استخراج DNA از روش Fuentes و همکاران1996 برای نمونه های خون انسان و از روش Sambrook و همکاران 1989 برای نمونه های بافت مغز و قلب موش استفاده شد.بعد از ردیابی محصولات PCR مشخص گردید که 19 نمونه آلوده به توکسوپلاسما گوندئی در بین نمونه های اخذ شده وجود دارد (7 نمونه انسان و 12 نمونه موش).نمونه های مثبت تحت هضم آنزیمی با آنزیم محدودکننده AluI قرار گرفتند که الگوی برش بعد از هضم آنزیمی محصول PCR کاملا مشابه بود که مربوط به تیپT.gondii I می باشد. این نتایج نشان می دهد که سویه مشابه از T.gondii می توانند باعث آلودگی در انسان و موش گردد.
    کلیدواژگان: T، gondii، انسان، موش، ارومیه، واکنش زنجیره ای پلی مراز، هضم آنزیمی
  • علی قلی رامین، حسین تاجیک، بابک جلوداری، شهرام نوزاد، مهیار جلوداری، غزاله آشتاب، سینا رامین صفحه 35
    درصد چربی در ماده خشک و تر کبد و درصد ماده خشک کبد در تعداد 384 راس دام کشتار شده شامل 114راس گاو، 100راس گاومیش، 147راس گوسفند و 23راس بز با توجه به گونه دام، جنس و سن تعیین و ارتباط بین پارامترهای کبدی مطالعه شد. میانگین درصدچربی در ماده خشک و تر کبد و ماده خشک کبد در گاوها به ترتیب 6/3درصد، 1/1درصد، 7/29درصد، گاومیش ها 3/5درصد، 55/1درصد، 2/29درصد، گوسفندها 3درصد، 83/0درصد، 9/27درصد و بزها 91/2درصد، 55/1درصد و 4/28درصد تعیین گردید. بالاترین حد درصدچربی در ماده خشک و تر کبد به ترتیب در گاومیش (5/20درصد، 2/6درصد) و پائین ترین آنها در گوسفند (14/5درصد، 55/1درصد) و برای ماده خشک کبد به ترتیب در گاو (2/38درصد) و گوسفند (9/31درصد) مشاهده شد. آنالیز آماری (ANOVA) پارامترهای کبدی، اختلاف معنی داری را در بین نشخوارکنندگان نشان داد. پارامترهای کبدی در دام های نر و ماده به جز بزها اختلاف معنی داری را نشان ندادند. در بررسی انفرادی دام ها، حدود 15درصد از گاومیش ها و 5/3درصد از گاوها بیشتر از 10درصد چربی در ماده خشک کبد بودند در صورتیکه در نشخوارکنندگان کوچک کمتر از 6درصد بود. به استثناء رابطه مثبت بین درصدچربی در ماده خشک با تر کبد، رطوبت با ماده خشک کبد، هیچ رابطه معنی داری بین درصدچربی در ماده خشک و تر کبد با ماده خشک کبد مشاهده نگردید. لذا می توان گفت که میانگین درصدچربی در ماده خشک کبد در نشخوارکنندگان کوچک کمتر از بزرگ ها بوده و گاومیش بیشتر از گاو می باشد. میانگین درصدماده خشک کبد در گاوها بیشترین و گوسفندها کمترین است. تفاوت بین گونه ها معنی دار بوده، اما سن و جنس در پارامترهای کبدی موثر نیستند. احتمال لیپیدوز کبدی در گاومیش ها بیشتر از گاو و در گوسفند و بزها ضعیف است. بین چربی کبد با ماده خشک کبد رابطه ای وجود نداشته و مستقل از یکدیگر هستند. سرانجام با استناد به ماده خشک، کیفیت غذائی کبد به ترتیب از گاو به گاومیش، سپس بز و نهایتا گوسفند طبقه بندی می گردد.
    کلیدواژگان: لیپیدوز، نشخوارکنندگان اهلی، ماده خشک کبد، ماده تر کبد
  • عبدالکریم زمانی مقدم، حسین طهماسبی، سید حسین هاشمی باباحیدری، مهرداد خسروی فارسانی، عبدالله کیانی سلمی صفحه 41
    بیماری های تنفسی به صورت مداوم زیان های اقتصادی سنگینی را در صنعت طیور در سراسر جهان ایجاد می کنند. Ornithobacterium rhinotracheale به عنوان یک عامل موثر احتمالی در ایجاد کمپلکس های بیماری های تنفسی قلمداد شده است. اگرچه تایید شده است که O. rhinotracheale به ضدعفونی کننده های شیمیایی مختلف بسیار حساس است، با این حال اخیرا عفونت با O. rhinotracheale اندمیک شده است و به همان میزانی که مزارع پرورش دهنده ی طیور با سنین مختلف را می تواند آلوده کند هر مکان جداسازی و فروش دام جدید حتی در جایگاه های تمیز و ضدعفونی شده خصوصا در مناطق با تولید متراکم طیور را می تواند آلوده نماید. با توجه به اهمیت آنچه ذکر گردید، مطالعه ی حاضر جهت ردیابی O. rhinotracheale در جوجه های گوشتی مبتلا به عفونت تنفسی در شهرکرد انجام شد. مجموعا 93 نمونه سوآب نای از موارد عفونت تنفسی از 31 گله جوجه ی گوشتی اخذ گردید. نمونه ها روی محیط کشت آگار خوندار حاوی جنتامایسین و 5 درصد خون دفیبرینه گوسفند کشت داده و در انکوباتور با 5/7-5 درصد CO2 در دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 48 ساعت نگه داری شدند. کلنی های مشکوک جهت جستجوی O. rhinotracheale با استفاده از آزمون واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) مورد ارزیابی قرار گرفتند. میزان آلودگی گله های گوشتی مبتلا به عفونت های تنفسی به O. rhinotracheale 35/19 درصد (18 تا از 93 نمونه) بود. مطالعه ی حاضر نشان می دهد که O. rhinotrachealeمی تواند نقش قابل توجهی در زیان های اقتصادی ناشی از بیماری های تنفسی در صنعت طیور این منطقه ایفا کند.
    کلیدواژگان: O، rhinotracheale، جوجه ی گوشتی، PCR
  • محمدرضا محزونیه، حسین طهماسبی، هادی منجی، حسن ممتاز، فاطمه یکتنه، احمد سبزیان، محمد فرج واجاری صفحه 45
|
  • Bananim., Dadras H., Gh. Karimi Gh. Afkhamnia M., Mokhber L Page 1
    Sodium hypochlorite has been used for disinfecting of Cryptosporidium in some contaminated environments by this parasite and also in laboratory works it has been used for the purification of the parasite from bacteria and as a treatment for facilitating of releasing the sporozoites of Cryptosporidium (excystation). The excystation is a critical stage of life cycle of the parasite. The purpose of this study was to determine the efficacy of sodium hypochlorite on the laboratory excystation of sporozoites of Cryptosporidium baileyi. C. baileyi oocysts have been isolated and identified from the bursa of fabricus of naturally infected 30- day- old broiler chickens in Shiraz area. The oocysts were propagated in sensitive 2-day-old chicks and purified by modified sheater’s sugar flotation method. Oocysts were exposed to various concentrations of bleach and incubated at various temperatures for 15 min prior to being washed by centrifuging. Then the oocysts were exposed to the appropriate excystation fluid and releasing the sporozoites were observed by light microscopy. Complete excystation inhibition was seen by 2.5% and 5% Sodium hypochlorite at 37 º C for 15 min. Treatment of oocysts with 1.25% Sodium hypochlorite at 4 º C had no effect on laboratory excystation. In other cases there were some degree of excystation inhibition. The results indicate that 25% commercial bleach or 1.25% Sodium hypochlorite at 4 º C for 10-15 min may be suitable for purification and sterilization of oocysts and also this treatment facilitates and enhances in vitro sporozoite releasing from the oocysts.
    Keywords: Cryptosporidium baileyi, Oocyst, Sodium hypochlorite, Excystation
  • Ghahrih., Abdollahfam M., Koohkamari S.J Page 7
    Studies have shown that aflatoxin is immunosuppressive and its ingestion in feed has resulted in decreased immunity in vaccinated birds. Therefore، the purpose of the present study was to determine the efficacy of sodium bentonite (SB) and esterified glucomannan (E-GM) of yeast cell wall، in counteracting the toxic effects of aflatoxin (AF) on immunization against Infectious Bursal Disease (IBD) in broiler feed with naturally contaminated diet with aflatoxin. Seven-day-old chicks were randomly assigned to 10 dietary treatments in three replicates of 8 chicks. Treatments were: 1) control; 2) naturally contaminated diet; 3، and 4) naturally contaminated diet (NCD) supplemented with 0. 5 and 1. 0% SB respectively; 5 and 6) (NCD) with 0. 05 and 0. 1% E-GM respectively; 7) NCD supplemented with 0. 5% SB and 0. 05 % E-GM، 8) NCD supplemented with 0. 5% SB and 1. 0 % E-GM، 9) NCD supplemented with 1. 0% SB and 0. 05 E-GM، and 10) NCD supplemented with 1. 0% SB and 0. 1% E-GM. blood samples were taken in 21، 28، 35 and 42 day of age and the titers of antibody against IBD were measured by ELISA test. The addition of E-GM and SB to the aflatoxin-containing diet ameliorated the adverse effects of aflatoxin on IBD antibody titers، but E-GM supplementation to the contaminated diet with aflatoxin proved to be much more effective in the amelioration of the adverse effect of aflatoxin on homoral immunity against IBD. These results clearly demonstrated that simultaneous addition of E-GM and SB (Treatment 8) to the AF-containing diet provided significant reduction on the immunotoxic effects of AF.
    Keywords: Aflatoxin, Sodium bentonite, Yeast cell wall, Antibody, Infectious Bursal Disease, Gumboro vaccine
  • A. Hosseini Chegani, A. Dalimi Page 14
    Medically and veterinary importance of ticks of the genus of Hyalomma through transmission of related diseases is very obvious. The identification and taxonomy of species of this genus always have been controversial. Sometimes accuracy of morphological diagnosis of two closely related species Hyalomma anatolicum and Hyalomma asiaticum which are reported in fauna of Iran، is very difficult. The objective of present work was to study morphological characteristics of Haller’s organ as a sensory and olfactory organ of ticks for differential identification of both species by scanning electron microscope (SEM). Tick specimens were collected from Araak (Markazi province)، Ghaen (Khorasan Jonoobi province)، Bampour and Iranshahr (Sistan and Baluchestan province)، Qeshm Island (Hormozgan province)، Sarakhs (Northern Khorasan province)، Khuzestan and Lorestan provinces. After diagnosis of male specimens via different systematic references، the Haller’s organs were studied by electron microscopy and outcome photos were prepared. The results of photos shown considerable differences between Haller’s organ capsular pattern of H. asiaticum compared to H. anatolicum. It seems that this measure has potential to identify Hyalomma species and other Ixodids in Iran. Overall، our results suggested using Haler’s organ as a morphological index to separate different Hyalomma species.
    Keywords: Hyalomma anatolicum, Hyalomma asiaticum, Haller's organ, scanning electron microscope (SEM), Iran
  • Shahrooz R., Aminkahriz M Page 22
    Anatomical and histomorphometrical study of sheep’s thymus was conducted by 75 apparently healthy fetuses that collected from Urmia’s industrial slaughterhouse. After anatomical study، the samples were fixed in 10% formal saline، passaged and histological paraffin sections prepared in 5-7 µm in thickness، and by H&E method stained. Histomorphometrical study performed by graded and latticed lens devises. Results of anatomical study showed that thymus begin to develop from cranial part of pericardium in the left side of cranial mediastinum and the ventral surface of neck، and it extend to ⅓ caudal part of neck، then it bifurcate to right and left sides and gain to the pharynx. Histomrphometrical study showed that، mean thickness of thymic lobules in thoracic part at 2nd month of fetal period، significantly was greater than the neck part، whereas، in 2nd half of 4th month in neck part it showed significantly increase (P<0. 05). Mean thickness of cortex and medullae of lobules، from 2nd month until 2nd half of 3rd month in thoracic part was greater، but after that time، until 5th month it was significantly greater in neck part (P<0. 05). Mean thickness of trabeculae decrease as fetus developing. Mean distribution of Hasal’s corpuscles from 3rd month until 5th month were increased، but، mean thickness of these corpuscles were increased until 4th month. This study showed that mean thickness of cortex and medullae of lobules were not significantly different in all fetal periods.
    Keywords: Thymus, Anatomy, Histomorphometry, Fetus, Maquee sheep
  • M. Tavasoli, Ghorhbanzadegan M., Esmailnejad B., Mardani K., Hosseinzadeh S Page 29
    Infection by Toxoplasma gondii is widespread inhumans and many other species of warm-blooded animals. It can cause significant morbidity and mortality in the developing fetus and in immunocompromised individuals، including humans with Acquired Immunodeficiency Syndrome (AIDS) or submitted to cancer chemotherapy. Among livestock، sheep and goat are more widely infected with T. gondii. This parasite is a major cause of abortion، with significant economic losses to sheep and goat breeders. We applied the polymerase chain reaction (PCR) for detection of the pathogenic protozoan T. gondii based on its B gene. The B gene is present and conserved in all six T. gondii strains identified to date. For this purpose 26 suspected human’s blood samples and 54 mice brain and heart were collected from Urmia. In this study، PCR was performed using the previously described primers (Homanet al 2000)، which were designed to detect the B gene of T. gondii. The targeted B gene is highly conserved in all T. gondii strains and is multiple copy genes within the T. gondii genome. The method used for the characterization of T. gondii strains implied digestion with AluIrestriction enzyme of the fragments amplified. The results indicated 19 positive samples (7 human and 12 mouse samples). The 529bp fragment was generated in all positive samples tested and one RFLP patterns were obtained. The results indicated that the same strain of T. gondii can infect human and mouse in surveyed region.
    Keywords: Toxoplasma gondii, Human, mouse, Urmia, PCR, RFLP
  • Ramin Ag, Tajic H., Jelodari B., Ramin S Page 35
    The percentage of fat in liver wet and dry matter، liver moist and dry matter and their relationship were investigated based on species، sex and age of 384 slaughtered animals including 114 cows، 100 buffaloes، 147 sheep and 23 goats from 2008 to 2010 in Urmia، Iran. Mean percentage of fat in liver wet and dry matter، and liver dry matter in cows were 3. 6%، 1. 1%، 29. 7%، buffaloes were 5. 3%، 1. 55%، 29. 2%، sheep were 3%، 0. 83%، 27. 9% and goats were 2. 91%، 1. 55% and 28. 4%، respectively. The highest value for fat in liver wet and dry matter was observed in buffaloes (6. 2%، 20. 5%) and the lowest value for sheep (1. 55%، 5. 14%). The highest and lowest values for liver dry matter were found in cows (38. 2%) and sheep (31. 9%)، respectively. ANOVA analysis showed significant different in liver parameters among ruminants. Variant of sex except for goats did not affect on measured parameters. In individual surveys on measured parameters، 15% of buffaloes and 3. 5% of cows showed over 10% fat in liver، while none of small ruminants appeared over 6% fat in liver. In spite of expected correlations between fat in liver wet and dry matter، liver moist and dry matter، no correlation was observed between fat liver and liver dry matter. Thus، it is concluded that mean value of fat in liver dry matter in small ruminants was less than cows and buffaloes. Maximum mean liver dry matter observed in cows and the minimum in sheep. Mean value of measured parameters among animal species was significant، while age and sex didn’t affect them. It was concluded the occurrence of liver lipidosis in buffaloes is greater than cows and in sheep and goats is so weak. No correlation was expected between fat liver and liver dry matter، and finally، based on liver dry matter، the quality of liver in ruminants sorted from cows to buffaloes، goats and sheep.
    Keywords: Lipidosis, Domestic ruminants, Liver wet matter, Liver dry matter
  • A. Zamani Moghaddam:, H. Tahmasby, S.H. Hashemi Babaheidari, M. Khosravi Farsani, A. Kiani Salmi Page 41
    Respiratory disease conditions are continuing to cause heavy economic losses in the poultry industry worldwide. Ornithobacterium rhinotracheale (ORT) has been incriminated as a possible additional causative agent in respiratory disease complex. Although، ORT has been proved to be highly sensitive to different chemical disinfectants، currently، ORT infection appears to have become endemic and can affected every new restocking even in previously cleaned and disinfected houses especially in areas with intensive poultry production as well as in multiple age farms. Considering the importance of what mentioned، present study was conducted to detection of Ornithobacterium rhinotracheale in broiler chickens with respiratory infection from Shahrekord، Iran. Altogether 93 tracheal swab samples collected from 31 broiler chicken flocks with respiratory diseases in Shahrekord، Iran. The samples were plated onto Blood agar containing Gentamicin and 5% defibrinated sheep blood and incubated under 5-7. 5% CO2 at 37°C for 48 hours. Suspected colonies were evaluated for detecting ORT by polymerase chain reaction (PCR) method. The rate for respiratory infections with ORT was 19. 14% (18 out of 93). Present study suggests ORT can play a significant role in economic losses caused by respiratory diseases in the poultry industry of the region.
    Keywords: Ornithobacterium rhinotracheale, broiler chicken, PCR