فهرست مطالب

پژوهش در پزشکی - سال سی و ششم شماره 3 (پیاپی 143، پاییز 1391)

نشریه پژوهش در پزشکی
سال سی و ششم شماره 3 (پیاپی 143، پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/08/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بی بی محبوبه ترابی، عبدالحسین شیروی، غلامحسن واعظی صفحه 119
    سابقه و هدف
    فنی توئین یکی از قدیمی ترین داروهای ضدتشنج است و مصرف آن در مادران باردار باعث افزایش ناهنجاری های جنینی می شود. در رابطه با اثرات تراتوژنیک این دارو بر تکامل لوله عصبی و اسکلتی اطلاعات کاملی در دسترس نیست. این تحقیق به منظور بررسی اثرات تراتوژنیک داروی فنی توئین جهت تعیین ناهنجاری های اسکلتی و نقایص لوله عصبی در دوره لانه گزینی و اندام سازی در موش انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، 40 سر موش باردارسفید کوچک آزمایشگاهی نژاد NMRI به سه گروه تجربی (I، II، III) و یک گروه شاهد تقسیم شدند. سه گروه تجربی به ترتیب دوزهای 60، 75، 90 میلی گرم بر کیلوگرم فنی توئین محلول در سرم فیزیولوژی و گروه شاهد سرم فیزیولوژی را به صورت داخل صفاقی با حجم تزریق 2/0 میلی لیتر در روزهای 5/6 تا 5/14 حاملگی در ساعت 7 صبح دریافت کردند. موش ها در روز 5/18 حاملگی تشریح شده و جنین ها از نظر نقایص سیستم اسکلتی مورد مطالعه قرار گرفتند. سپس جنین موش ها به روش آلیزارین قرمز / آلیسان آبی رنگ آمیزی شدند و جنین ها از نظر میزان بروز نقایص لوله عصبی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری Spss و آزمون های T-test، Anova و Tukeyتجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در هر سه گروه تجربی I،II و III اختلالاتی به صورت ناهنجاری هایی در سیستم اسکلتی مشاهده شد ناهنجاری های اسکلتی عمدتا به صورت اختلال در شکل و جابه جایی در اندام ها بود که از نقطه نظر آماری در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنی-داری را نشان می داد (05/0p<)، همچنین در گروه تجربی III نقایص لوله عصبی به صورت اسپینابیفدا بروز نمود که در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنی داری را نشان داد (05/0p<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد استفاده از داروی فنی توئین طی مراحل ارگانوژنز موش می تواند ناهنجاری های اسکلتی و نقایص لوله عصبی را القاء نماید.
    کلیدواژگان: فنی توئین، تراتوژن، نقایص لوله عصبی، ناهنجاری های اسکلتی
  • بابک گردانیان، ماندانا بهبهانی، ژیرایر کاراپتیان، محمد فضیلتی صفحه 124
    سابقه و هدف
    با توجه به مقاومت سلول های سرطانی به داروهای شیمیایی و گزارشات گوناگون از تاثیر گیاه Artemisia در درمان بیمای های مختلف، به منظور تعیین تاثیر محل رویش گیاه (ارتفاع زیاد و ارتفاع کم) بر سمیت اندام های مختلف، این پژوهش انجام شد. در این تحقیق اثر سمیت عصاره متانولی گل، برگ، ساقه و ریشهA.absinthium جمع آوری شده از دو ارتفاع مختلف، بر رده سلول سرطان سینه انسانی MCF-7 و سلول نرمال HEK293مورد ارزیابی قرار گرفت.
    روش بررسی
    این تحقیق به روش تجربی در شرایط in vitro صورت گرفت. رده سلول سرطان سینه MCF-7 و سلول نرمال HEK293 به ترتیب در محیط کشت RPMI-1640 و DMEM حاوی 10% سرم جنین گاوی کشت داده شدند. نمونه های خشک شده گیاهان توسط حلال متانولی عصاره گیری شدند و اثر سمیت سلولی هر چهار اندام بر سلول های سرطانی و نرمال در غلظت های 25/31، 5/62، 125، 250 و 500 میکروگرم بر میلی لیتر به روش MTT مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    سمیت سلولی عصاره متانولی اندام های مختلف A.absinthium ارتفاع بالا نسبت به ارتفاع کم، 20% تا 30% بیشتر بود. عصاره های حاصل از گل و ریشه A.absinthium ارتفاع بالا به ترتیب با IC50 221 و بیشتر از 500 میکروگرم بر میلی لیتر، بیشترین و کمترین اثر سمیت را بر سلول سرطان سینه رده MCF7 نشان دادند. سمیت سلولی A.absinthium بر سلول نرمال HEK293 20% تا 30% کمتر از سلول سرطانی بدست آمد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد گیاه A.absinthium رویش یافته در ارتفاع بالا، تاثیر بیشتری بر سمیت سلولی دارد.
    کلیدواژگان: افسنتین، تستMTT، MCF7، HEK293
  • نسرین خوش نویس، سودابه شهید ثالث، مهتاب علیزاده، مرجانه میر صدرایی، محمد اسماعیل اکبری صفحه 132
    سابقه و هدف
    در بیماران مبتلا به سرطان، کاهش وزن ناشی از سوءتغذیه پدیده شایعی است که درروند درمان، پیگیری، میزان بقاء و کیفیت زندگی این بیماران موثر است. این مطالعه به منظور تعیین شیوع سوءتغذیه منجر به کاهش وزن و در جمعیتی از بیماران مراکز تخصصی، وابسته به مرکز تحقیقات سرطان در سال 1389 انجام شد.
    روش بررسی
    در 416 بیمار مبتلا به سرطان با استفاده از ابزار استاندارد PG-SGA وضعیت تغذیه، وزن وعلائم بالینی بیماران ارزیابی شده و فراوانی هر یک ازعوامل مرتبط با سوءتغذیه بررسی و توسط آزمونهای همبستگی وANOVA، نوع ارتباط و میزان تاثیر آنها در بیماران تعیین شد.
    یافته ها
    شیوع سوء تغذیه متوسط و شدید در بیماران مبتلا به سرطان 1/53% بوده و بیشترین مانع تغذیه مطلوب در آنها افسردگی و بی اشتهایی بود. 2/44 درصد بیماران در یک ماه گذشته کاهش وزن متوسط تا شدید داشته ودر16% موارد نیز افزایش وزن داشتند. میانگین امتیاز نهایی از پرسشنامه 11/10 و بیشترین امتیاز 49 بود. 1/46 درصد بیماران بیش از 9 امتیاز و نیاز به مداخله جدی تغذیه ای و درمانی داشتند. بیشترین میزان اختلالات تغذیه ای در سرطان های گوارش و کمترین آن در سرطان پستان بود. میزان کاهش وزن، علائم بالینی، شکایات تغذیه ای و stage بیماری قویترین ارتباط و نوع درمان و نوع سرطان ارتباط ضعیف تری با ایجاد سوء تغذیه داشتند.
    نتیجه گیری
    سوء تغذیه، کاهش وزن و مشکلات تغذیه در بیماران مبتلا به سرطان در ایران شایع است و می توان با بومی سازی پرسش نامه PG-SGA و انجام ارزیابی های دوره ای، اختلالات تغذیه را در بیماران سرطانی به موقع شناسایی کرده و در روند درمان و پیگیری بیمار با تعیین اولویت های درمانی و مراقبتی تغذیه مداخلات سودمندی را به کار برد.
    کلیدواژگان: سرطان، سوءتغذیه، PG، SGA، کاهش وزن، ایران
  • محمد اسد پورپیرانفر، محمدرضا بیرانوند، سمانه فرتوک زاده، مهندس ناصر ولایی صفحه 139
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع و روند رو به افزایش بیماری درگیری عروق کرونر و عوارض شناخته شده ابتلا به آن و اهمیت اتیولوژیک آن و گزارشات متناقض از همبستگی بین hsCRP با شدت درگیری عروق کرونر و عدم گزارش از تجربه آن در کشور و به منظور تعیین سطح سرمی hsCRP با شدت درگیری عروق کرونر این تحقیق در بیمارستان طالقانی سال 1389 انجام گرفت.
    روش بررسی
    این تحقیق به روش مقطعی (cross-sectional) انجام گرفت. کلیه بیمارانی که کاندید آنژیوگرافی بوده و معیارهای خروجی را نداشتند مورد مطالعه قرار گرفتند.یافته های آنژیوگرافی بر اساس تقسیم بندی Gensini Score، برحسب شدت بیماری ضعیف کمتر از 10، متوسط 50-10و شدید بالای پنجاه اسکار گروه بندی شدند. از هر نفر 1 سی سی خون محیطی اخذ و پس از لخته شدن به آزمایشگاه منتقل و پس از سانتریفیوژ با کیت ساخت کارخانه DBC-Canada کانادا، میزان hsCRP آنها اندازه گیری و در سه سطح کمتر از یک، یک تا 3 و بیشتر از سه میلی گرم در لیتر طبقه بندی و ارتباط آنها با شدت تنگی عروق کرونر بوسیله آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    این تحقیق روی 85 بیمار انجام گرفت که7/64 %آنها مرد و سن آنها 06/7±7/55 سال بود. شدت بیماری در 1/34 درصد خفیف، 7/37 درصد متوسط، 2/28 درصد شدید بود و سطح سرمی hsCRP در 2/28 درصد کمتر از یک، 1/27 درصد متوسط بین یک تا سه، و در 7/44 درصد سه یا بیش از سه میلی گرم در لیتر بود. با توجه به یافته های این تحقیق میزان hsCRP در بیماران با تنگی متوسط وشدید بطور معنی دار بیشتر از بیماران با تنگی خفیف بود (1./. P<).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد بین hsCRP سرم با شدت درگیری عروق کرونر ارتباط خوبی وجود داشته باشد. در این مورد انجام یک تحقیق تحلیلی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: Gensini Score، شدت درگیری عروق کرونر، hsCRP
  • محمد اسدپورپیرانفر، مهدی پیشگاهی صفحه 143
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت شاخص ها و مارکرها برای فوریت های بیماری ها و اهمیت تشخیص سریع بیماری ها از جمله (Ischemic Heart Disease) IHD، و تناقضهای موجود در مورد کمیت و کیفیت شاخص QTd در بیماران IHD، به منظور بررسی میزان QT dispersion استراحت و استرس در افراد غیر ایسکمیک و افراد ایسکمیک با شدت های مختلف، این تحقیق انجام شد.
    روش بررسی
    تحقیق به روش مقطعی (Cross sectional) انجام شد. در این مطالعه، بیماران با علائم اولیه ایسکمیک و واجد شرایط وارد مطالعه شده و تحت اسکن ایزوتوپ میوکارد (SPECT) قرار گرفتند. بیماران بر اساس اسکن به چهار گروه نرمال، ایسکمی خفیف، ایسکمی متوسط و ایسکمی شدید تقسیم شدند. ECG با 12 لید، توسط دستگاه 12 کاناله همزمان و با فرکانس HzAc 50 انجام گردید و محاسبه QTd به صورت دستی با فرمول Bazett انجام شد. QTd به صورت میانگین اختلاف بین بیشترین و کمترین QT interval در 12 لید، در تمام سیکل ها تعریف و محاسبه شد. در نهایت همبستگی بین مقادیر QTd و شدت و وسعت ایسکمی بررسی و مقدار QTd در دو حالت استراحت و استرس و بین گروه های مختلف مقایسه و نسبت به میزان نرمال ms 65 تحت قضاوت اماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از 141 بیمار مشکوک، تعداد 100 نفر واجد شرایط بودند که 58% میوکارد نرمال،16%خفیف،20% متوسط و 6%شدید داشتند. میانگین QTd افراد نرمال در زمان استراحت برابر ms 3/12±6/48 و در افراد ایسکمیک برابر ms 7/18±2/43 (130-0) بود (052/0=p) و میانگین QTd استرس برای افراد نرمال برابر ms 14±6/45 و در افراد ایسکمیک برابر ms 2/23±65 بود (001/0> p). QTd استرس در تمام بیماران با تعداد سگمان های ایسکمیک و summed ischemic score (SIS) همبستگی مثبت معنی داری داشت. در گروه نرمال، QTd استراحت و استرس یکسان، اما در بیماران ایسکمیک، QTd استرس به طور معنی داری بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که میزان QTd استرس با وسعت و شدت ایسکمی میوکارد ارتباط داشته و می تواند در تشخیص آسیب های ایسکمیک میوکارد مفید بوده و در امور بالینی مورد استفاده قرار گیرد. تحقیقات بیشتری را توصیه می کنیم.
    کلیدواژگان: ایسکمی میوکارد، QT dispersion، SPECT
  • مجید متولی باشی، مریم بردبار، حلیمه رضایی صفحه 151
    سابقه و هدف
    پلی مورفیسم های تک نوکلئوتیدی متعددی در ژن CYP1A1 شناسایی شده است. گزارش شده است که آلل C در پلی مورفیسم ژنی T/C ژن CYP1A1 با استعداد ابتلا به سرطان ریه در ارتباط است. به منظور بررسی نقش آن در کشور، این تحقیق با هدف تعیین رابطه فاکتور سیگار و پلی مورفیسم C/T در جایگاه 1m انجام شد.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر از نوع مورد- شاهدی انجام گرفت. پلی مورفیسم T/C در 112 بیمار واجد سرطان ریه و 120 نمونه کنترل بوسیله تکنیک PCR-RFLP تعیین ژنوتیپ گردید و نقش پلی مورفیسم C/T با شروع بیماری و استعمال سیگار با آزمون کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    آلل تایپ T در بیماران به میزان 7/73 درصد و در گزوه کنترل 9/92 درصد بود (0001/0>P). ژنوتیپ TT در بیماران سیگاری 5/66 درصد و در افراد کنترل 3/46 درصد بود (098/0P=).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد افراد واجد آلل C مستقل از فاکتور سیگار می توانند استعداد ابتلا به سرطان ریه را در جمعیت اصفهان افزایش دهند. ولی تعیین آلل C بعنوان یک ریسک فاکتور بیولوژی نیاز به مطالعات گسترده تری دارد و تحقیقات بیشتری را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: سرطان ریه، CYP1A1، پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی، سیگار
  • علیرضا ظهیرالدین، فاطمه اناری، سپیده راجزی اصفهانی صفحه 157
    سابقه و هدف
    امروزه یکی از دغدغه های مهم افراد در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تغییر وزن می باشد. با توجه به اینکه در گروهای مختلف بیماران و به خصوص بیماران روانپزشکی تغییر وزن به صورت مشهودی به چشم می خورد، شاخت فاکتورهای موثر در این امر ضروری به نظر می رسد. هدف اصلی این مطالعه، بررسی تغییرات وزن در بخش روانپزشکی بیمارستان امام حسین (ع) می باشد؛ هم چنین اثر عوامل جمعیت شناسی، بیماری های مدیکال و روانپزشکی، تشخیص روانپزشکی، خواب، سوء مصرف مواد، داروهای روانپزشکی، وضعیت فعالیت، تحصیلات، اسکان و سطح اقصادی بر تغییرات وزن بیماران بستری مورد بررسی شد.
    روش بررسی
    این مطالعه به شکل مقطعی بر روی 150 بیمار بستری در بخش روانپزشکی بیمارستان امام حسین(ع) انجام شد. وزن بیماران در بدو ورود و یک ماه بعد با ترازوی واحدی اندازه گیری شد. اطلاعات راجع به ویژگی های دموگرافیک، تشخیص فعلی و زمینه ای، اعتیاد، داروها، وضعیت اسکان و اقتصاد، سابقه بیماری جسمی، میزان تحرک و خواب به عنوان متغیرهای مطالعه از طریق پرسش نامه جمع آوری گردید. داده با نرم افزار SPSS و آزمون آماری t-test غیر وابسته آنالیز شد.
    یافته ها
    150 بیمار با میانگین سنی 29/36 سال که 3/53% مرد و 7/46% زن بودند، به طور تصادفی وارد مطالعه شدند. تغییرات وزن با وضعیت تاهل، وضعیت اسکان، میزان فعالیت، سابقه بیماری طبی و مصرف داروهای کلوزاپین، الانزپین سرترالین و ضدافسردگی های سه حلقه ای ارتباط داشت (05/0>P). سایر متغیرها در این مطالعه ارتباطی با تغییرات وزن نداشتند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه علاوه بر تاکید بر اهمیت فاکتورهای مدیکال، فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی نسبت به فاکتورهای زمینه ای و دموگرافیک موثرتر شناسایی شدند. به همین دلیل می توان چنین عنوان نمود که فاکتورهای پیش بیمارستانی مثل وضعیت اسکان و تاهل در بیماران روانپزشکی به اندازه سابقه بیماری طبی و داروهای مصرفی موثر می باشد
    کلیدواژگان: تغییرات وزن، بیماران بستری روانپزشکی، داروهای روانپزشکی، فاکتورهای دموگرافیک، فاکتورهای اقتصادی، اجتماعی
  • علیرضا زالی، نور محمد عارفیان صفحه 163
    تاکنون مطالعات بسیاری بر روی تغییرات ضربان قلب صورت گرفته است. این تغییرات سیگنال قلبی که در دو ضربان متوالی مشاهده می شود را تغییرپذیری ضربان قلب یا Heart Rate Variability (HRV) می نامند. تغییرات کوتاه مدت و بلند مدت در ضربان قلب بازتابی از عملکرد سیستم عصبی اتونوم می باشد، به طوری که یکی از شاخص های سلامت انسان، افزایش و یا کاهش تغییر پذیری ضربان قلب (HRV (است. بنابر این آنالیز این تغییرات می تواند معیار پیش بینی کننده مرگ ناگهانی و یا هشدار در مورد بیماری قریب الوقوعی باشد. لذا با دانستن تکنیکهای آنالیز HRV و تجزیه و تحلیل این تغییرات به صورت غیرتهاجمی می توان اطلاعات صحیحی از تغییر عملکرد سیستم اتونوم بدست آورد.
    کلیدواژگان: سیستم اتونوم، تغییرپذیری ضربان قلب Heart Rate Variability (HRV)
|
  • Bibi Mahboobeh Torabi, Abdolhosein Shiravi, Gholamhasan Vaezi Page 119
    Background
    Phenytoin is one of the oldest anti epileptic drugs; it may result in fetal abnormalities if taken during pregnancy. This study was designed to determine teratogenic effects of phenytoin on the development of skeleton and neural tube defects in mouse fetuses..
    Materials And Methods
    Forty small experimental pregnant mice (NMRI Type) were divided in to three experimental groups (I, II, III) and one control group. The experimental groups received phenytoin in doses of 60, 75 and 90 mg/kg/day and the control group received 0.2 ml normal saline intraperitoneally (ip) from the 6th day to 14th day of pregnancy. The mice were sacrificed on the 18th day of pregnancy and fetuses examined for skeletal abnormality. Alizarin red and Alcian blue stains were used to detect neural tube abnormalities. Data was analyzed with ANOVA and Tukey tests.
    Results
    In all three experimental groups (I-III) abnormalities were observed in the skeletal system, abnormalities primarily consisted of displacement and disruption in the shape of the limbs, rate of these anomalies was significantly different from the control group (p<0.05); also the rate of neural tube defects as spina bifida cystica was significantly higher in experimental group III as compared to the control group, (p<0.05).
    Conclusion
    Findings of this study show that ingestion of phenytoin during pregnancy can induce neural tube defects and skeletal abnormalities in the mouse fetus.. Keywords: phenytoin, teratogen, neural tube defects, skeletal abnormalities.
    Keywords: phenytoin, teratogen, neural tube defects, skeletal abnormalities
  • Babak Gordanian, Mandana Behbahani, Jirair Carapetian, Mohammad Fazilati Page 124
    Background
    Taking into account the resistance of cancer cells to chemical drugs and considering the various reports on the effects of plants from the genus Artemisia for the cure of various ailments and diseases, this investigation was undertaken to compare the cytotoxic effects of different plant organs collected from low and high altitudes. In this study the cytotoxicity of methanol extracts from the flower, leaf, stem and root of Artemisia absinthium collected from two different altitudes, on breast cancer cell line MCF7 and Human Embryonic Kidney cell line (HEK293) was evaluated.
    Methods
    This research was performed experimentally. The breast cancer cell line MCF7 and normal cell line HEK293 were cultured in RPMI-1640 and DMEM media respectively supplemented with 10% Fetal Calf Serum (FCS). Plant materials were extracted by methanol solvent and the cellular toxicity measured using 3- (4,5-dimethylthiazol-2-yl)-2,5-diphenyl tetrazolium bromide (MTT) assay at different concentrations (31.25, 62.5, 125, 250, 500 μg/ml).
    Results
    The cytotoxic effect of the methanol extract from different organs of A.absinthium at higher altitude was 20% - 30% higher as compared with lower altitude. Plant extracts obtained from the flowers and roots of this species at the higher altitude showed the highest and the lowest cytotoxicity on MCF7 with IC50 221 and >500 µg/ml respectively. The cytotoxicity of this species on normal HEK293 cells was 20% - 30% lower than the cancer cells.
    Conclusion
    It appears that the A.absinthium plants growing at a higher altitude have a higher cytotoxic effect.
    Keywords: Artemisia absinthium, MCF7, HEK293, MTT assay
  • Nasrin Khoshnevis, Soudabeh Shahid Sales, Mahtab Alizadeh, Marjaneh Mirsadraei, Mohammad Esmaeil Akbari Page 132
    Background
    Weight loss and malnutrition are common among cancer patients. These two factors highly affect their survival and quality of life during treatment. Since cancer is becoming increasingly common in the world and in order to provide better treatment measures, it is important to identify and prevent its side effects. The present study has been conducted in 2010 on a sample of cancer patients in the Oncology Center of Shahid Beheshti University of Medical Sciences to determine the prevalence rates and factors associated with malnutrition.
    Methods
    The PG-SGA standard questionnaire was administered to 416 cancer patients to evaluate their nutrition status. The frequency of each malnutrition stage was determined. Correlations and ANOVA tests were used to analyze the relationship between factors predisposing to weight loss.
    Results
    The prevalence of malnutrition among the patients was 53.1%; out of which 29.1% had moderate and 24% had severe malnutrition. The most common factors inducing nutritional symptoms were depression and anorexia; 35% of the patients had >5% weight loss in the last 1 mouth. The average PG-SGA score was 10.11 with 49 being the highest score. 46.1 percent of the patients scored over 9 (requiring critical nutrient intervention). Malnutrition has a high correlation with weight loss, limitation of activities, nutritional symptoms, and the cancer stage, but it has a low correlation with treatment and the pathologic type.
    Conclusion
    Malnutrition has a high prevalence in Iranian cancer patients and has a close relationship with mortality, morbidity and treatment-related problems and also quality of life, so periodical assessments by PG-SGA are necessary to detect malnutrition in patients and provide appropriate nutritional intervention.
    Keywords: Malnutrition, cancer, weight loss, the Scored Patient Generated Subjective Global Assessment (PG, SGA)
  • Mohammad Assadpour Piranfa, Mohammad Reza Beyranvand, Samaneh Fartookzadeh, Naser Valaei Page 139
    Background
    Coronary artery disease, (CAD) is an important risk for morbidity and mortality. Because of controversial reports about relation between high-sensitivity C-reactive protein (hs-CRP) level and the severity of coronary artery stenosis, this study was done in Taleghani Hospital.
    Methods
    In this case-control study 85 patients with CAD undergoing coronary angiography were studied. Angiography findings were based on severity of disease according to the Gensini score: <10 was classified as mild, 10 to 50 as moderate and >50 as severe. Blood samples (1mL) were collected from each patient. After centrifugation in laboratory the level of hs-CRP were measured, and classified in three levels: <1mg/L, 1 to 3 and >3mg/L respectively as mild, moderate and significant elevation of hs-CRP. Correlation of these levels with the severity of CAD was analyzed with chi-square test.
    Result
    Out of 85 subjects, 64.7% were males; mean age 55.7±7.06 years. In 28.2% the hs-CRP level were <1 mg/L, in 27.1% between 1 and 3 mg/L and in 44.7% >3mg/L. Findings revealed significant elevation of hs-CRP level in patients with moderate and severe coronary artery stenosis (p<0.01).
    Conclusion
    Findings of this study demonstrated correlation between serum hs-CRP level and severity of coronary artery stenosis.
    Keywords: Gensini score, Severity of coronary stenosis, hs, CRP
  • Mohammad Asadpour Piranfar, Mehdi Pishgahi Page 143
    Background
    The correlation between QT dispersion (QTd) and myocardial ischemia is controversial. The main purpose of current study was to investigate the relationship between QTd and the severity and extent of myocardial ischemia.
    Methods
    In this cross sectional study, 100 patients with suspected coronary artery diseases (CAD) were studied. Based on the results of the myocardial scan (SPECT), patients were categorized as normal, or with mild, moderate and severe ischemia; QTd was measured in rest and stress as maximum difference between QT intervals in 12 lead ECG. As a final point, the correlation between rest and stress QTd and the severity and extent of ischemia (number of ischemic segments and summed ischemic score) were investigated, and also rest and stress QTd was compared between groups and normal value of 65 milli seconds (ms).
    Results
    Normal myocardium and mild, moderate and severe ischemia was observed in 58, 16, 20 and 6 percent of patients, respectively. Mean rest QTd of normal subjects and ischemic patients were 48.6±12.3 ms and 43.2±18.7 ms (0-130), respectively (p=0.052). Mean stress QTd of normal subjects (45.6±14 ms) was significantly lower than ischemic patients (65±23.2 ms) (p<0.001). Stress QTd was correlated positively with number of ischemic segments and summed ischemic scores in total patients. In normal subjects, stress and rest QTd were the same, but there was significantly increased stress QTd in ischemic patients.
    Conclusion
    It seems that stress QTd is correlated with severity and extent of myocardial ischemia and is useful in clinical practice to investigate the ischemic lesions of the myocardium.
    Keywords: Myocardial ischemia, QT dispersion, SPECT
  • Majid Motovali, Bashi, Maryam Bordbar, Halimeh Rezaei Page 151
    Background
    Several single nucleotide polymorphisms have been found in CYP1A1 gene and it was reported that C allele in T/C gene polymorphism is associated with lung cancer. Current study investigates interaction between cigarette factor and C/T polymorphism in the m1 locus.
    Methods
    Present study is a case-control and retrospective study. T/C polymorphism in 112 patients with lung cancer and 120 healthy controls was genotyped using RFLP-PCR technique. Association of the polymorphism and initiation of cancer including cigarette risk factor was analyzed statistically.
    Results
    , Association was seen between patient and control groups in the distribution of gene polymorphism (P<0.0001). No significant difference was seen in distribution of gene polymorphism between the two patient groups (smokers and non-smokers) (P=0.098).
    Conclusion
    Results of present study show individuals with C allele are susceptible to lung cancer independent of cigarette smoking factor in Isfahan population. However determining the role of C allele as a biological risk factor needs more investigation.
    Keywords: Lung cancer, CYP1A1, Single nucleotide polymorphism, Cigarette
  • Alireza Zahireddin, Fatemeh Anari, Sepideh Rajezi Esfahani Page 157
    Background
    Changes in body weight are common in psychiatric patients. This study was done to investigate factors associated with weight changes in patients admitted in the psychiatric ward of Imam Hussein (AS) hospital.
    Methods
    This was a cross-sectional study performed on 150 patients admitted to the psychiatric ward of Imam Hussein (AS) Hospital. Body weight of patients was documented on admission and after one month. Information about demographic characteristics, current diagnosis of patient, addiction, drugs, and housing, marital and economic status, history of diabetes, physical activity and sleep levels was collected through a self-administrated questionnaire. Independent t-test and correlation coefficient tests were utilized for data analysis.
    Results
    Mean age of the subjects was 29.36 years; with 35.3% males. Weight change was found to have significant relationship with the marital status, housing status, activity level, medical history and the following medications: clozapine, Alanzpyn, sertraline and tricyclic antidepressants (p < 0.05 in all instances).
    Conclusion
    Anti- psychotic medications are not the sole triggers for changes in body weight; Pre-admission social and economic factors such as marital status, housing and medical history, also contribute to weight change in psychiatric patients.
    Keywords: weight changes, inpatient psychiatry, psychiatric drugs, demographic factors, economic factors, social