فهرست مطالب

Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal - Volume:2 Issue: 2, 2013

Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal
Volume:2 Issue: 2, 2013

  • تاریخ انتشار: 1391/12/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ندا ثنایی، مهین روحانی، منصوره سپهری نیا صفحه 1
    زمینه و هدف
    بیماری های قلبی یکی از مهمترین عوامل از کار افتادگی محسوب می شود و بهبود میزان تبعیت از برنامه ورزشی یکی از مهمترین وظایف پرستاران به شمار می رود. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر روش آموزش خانواده محور بر میزان تبعیت از برنامه ورزشی در بیماران تحت جراحی بای پس کرونر در سال 1390 در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انجام گرفت.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی از نوع نیمه تجربی با گروه کنترل است. نمونه ها شامل 112 نفر از بیماران جراحی قلب باز است که به روش نمونه گیری آسان انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه تخصیص داده شد. مداخله شامل استفاده از روش آموزش خانواده محور در مورد تبعیت از برنامه ورزشی در گروه آزمون بوده گروه کنترل مراقبت رایج در بخش را دریافت کردند. ابزار گرد آوری داده پرسشنامه و چک لیست تبعیت ازبرنامه ورزشی بود. پرسشنامه روز قبل جراحی و چک لیست به صورت روزانه توسط بیمار و یا خانواده از روز دوم بعد از جراحی تا 8 هفته بعد از ترخیص تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری کای دو، فیشر و تی مستقل و نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.
    یافته ها
    قبل از مداخله دو گروه تجربه و کنترل از نظر متغیرهای دموگرافیک و برنامه ورزشی همسان و بعد از مداخله با آزمون تی مستقل تبعیت از برنامه ورزشی بین دو گروه مقایسه و تفاوت معنی داری مشاهده گردید (05/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش به نظر می رسد روش آموزش خانواده محور برای بیماران تحت جراحی بای پس کرونر موثر بوده و با بهبود تبعیت از برنامه ورزشی بیماران همراه است.
    کلیدواژگان: آموزش خانواده محور، جراحی بای پس کرونر، تبعیت از برنامه ورزشی
  • زهرا صادقی، میترا پیامی بوساری*، سید نورالدین موسوی نسب صفحه 10
    زمینه و هدف

    بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه نه تنها برای بیمار اضطراب آور است بلکه می تواند اضطراب شدیدی را برای خانواده بیمار نیز به همراه داشته و پیامدهای منفی بر روند درمان ایجاد نماید. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مشارکت اعضای خانواده در برنامه مراقبت از بیمار بستری در آی سی یو بر سطح اضطراب اعضای خانواده انجام شده است.

    روش بررسی

    این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی با طراحی قبل و بعد دو گروهی می باشد. اعضای خانواده بیماران بستری در بخش آی سی یو مرکز آموزشی درمانی آیت الله موسوی زنجان به روش آسان انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. عضو خانواده گروه مداخله از روز سوم بستری بیمار تا روز هفتم، روزی 2 ساعت بر بالین بیمار حاضر شده و در مراقبت های بهداشتی اولیه بیمار شرکت داشت. با گروه کنترل طبق روتین بخش برخورد شد. هر دوگروه سوالات مربوط به بخش اضطراب پرسشنامه 21DASS- را پر کردند. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون t زوج و مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج مطالعه نشان داد میانگین نمره اضطراب گروه آزمون در قبل از مداخله 4/8±6/21 به 7±6/12 در مرحله بعد از مداخله کاهش یافت (001/0>p). میانگین نمره اضطراب گروه کنترل قبل از مداخله 6/5±6/22 بود که بعد از مداخله به 4/3±6/23 افزایش یافت (2/0>p). مقایسه تغییرات میانگین اضطراب دو گروه با یکدیگر موید وجود اختلاف آماری معنی دار بود (001/0>p).

    نتیجه گیری

    مشارکت دادن اعضای خانواده بیماران بستری دربخش مراقبت های ویژه در برنامه مراقبتی از بیمار، می تواند نقش موثری در کاهش اضطراب اعضای خانواده ایفا نموده و از این طریق موجب بهبود روند مراقبت از بیماران گردد.

    کلیدواژگان: اضطراب، خانواده بیمار، مشارکت، بخش مراقبت های ویژه
  • طاهره دهداری، مریم چگینی، لاله دهداری صفحه 18
    زمینه و هدف
    نوجوانان گرایش زیادی به مصرف میان وعده های کم ارزش دارند. هدف این مطالعه پیش بینی میزان مصرف میان وعده بر اساس سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی کرمانشاه در سال 1390 می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد که در آن، 207 دانش آموز دختر در مقطع راهنمایی به صورت نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های مربوطه (بر اساس سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده و مصرف میان وعده های کم ارزش) را تکمیل کردند. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 16و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، رگرسیون و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بیشترین میان وعده مصرفی کم ارزش در بین دانش آموزان شکلات و پفک بود. یافته ها نشان می دهد که متغیر قصد رفتاری، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده قادر به پیش بینی 44 درصد تغییرات رفتار مصرف میان وعده های کم ارزش می باشد. از بین سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده، تنها سازه کنترل رفتاری درک شده قادر به پیش بینی 44 درصد تغییرات قصد رفتاری بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه دانش آموزان مورد مطالعه به میزان زیادی از تنقلات به جای غذاهای مغزی و میوه ها استفاده می کردند، لذا اجرای مداخلات آموزشی بر پایه تئوری هایی مانند رفتار برنامه ریزی شده ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: میان وعده کم ارزش، دانش آموزان، تئوری رفتار برنامه ریزی شده
  • مریم شمالی، منصوره علی اصغر پور صفحه 25
    زمینه و هدف
    بیماری های مزمن از جمله بیماری مرحله انتهایی کلیه به عنوان یک مشکل بهداشتی و درمانی در سراسر دنیا مطرح می باشد. آموزش به بیمار یکی از مهم ترین نقش های پرستار می باشد. آموزش کامل و متناسب با نیازهای یادگیری بیماران هزینه های مراقبت را کاهش داده و کیفیت مراقبت را افزایش می دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نیاز های آموزشی و تغییرات وزن بین جلسات دیالیز در بیماران تحت همودیالیز اجرا گردیده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون دو گروه شاهد و تجربی 63 نفر از بیماران همودیالیزی که واجد شرایط شرکت در پژوهش بودند به صورت نمونه گیری آسان از دو بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان انتخاب شدند و بطور تصادفی، بیماران یک بیمارستان در گروه مداخله و بیماران بیمارستان دیگر در گروه کنترل قرار داده شدند. واحدهای مورد پژوهش در گروه مداخله آموزش مبتنی بر نیازهای آموزشی رادریافت کردند ولی گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. نیازهای آموزشی و تغییرات وزن بین دو جلسه دیالیز هر دو گروه قبل از مداخله و دو ماه بعد اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 5/11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد که 8/71 درصد نمونه ها در گروه مداخله قبل از آموزش نیاز به آموزش زیاد داشتند و از نظر نیاز آموزشی در سطح نامطلوب بودند (65/0p=) دو ماه بعد از آموزش نیاز آموزشی بیماران به سطح نیمه مطلوب رسید (001/0p<). بین تغییرات وزن قبل از مداخله (83/0p=) و دو ماه بعد از مداخله (02/0p=) اختلاف معنی دار آماری وجود داشته و میانگین تغییرات وزن از 7/2 کیلوگرم به 1/2کیلوگرم کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های این پژوهش آموزش مبتنی بر هدف منجر به کاهش نیازهای آموزشی بیماران و کنترل مناسب وزن در بیماران دیالیزی می شود.
    کلیدواژگان: آموزش، نیاز آموزشی، همودیالیز، بیماری مرحله انتهایی کلیه
  • میترا سیراوند، فرهاد رمضانی بدر، ابوالفتح علیزاده دیز صفحه 34
    زمینه و هدف
    عفونت موضعی محل ورود کاتتر پیس میکر موقت وریدی یکی از انواع عفونت های بیمارستانی محسوب می گردد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر محلول کلرهگزیدین گلوکونات 2 درصد بر پیشگیری از عفونت موضعی محل ورود کاتتر پیس میکر موقت وریدی طراحی شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است. طی 7 ماه متوالی، 100بیمار کاندید تعبیه پیس میکر موقت وریدی انتخاب و با روش تصادفی به دو گروه کلرهگزیدین (52=n) و بتادین (48=n) وارد شدند. در هر دو گروه، محل ورود کاتتر (ورید فمورال) با محلول مربوطه ضد عفونی شد. طی روزهای بستری روزانه محل ورود کاتتر از نظر قرمزی، ادم، تندرنس و اگزودا بررسی و محل با همان محلول پانسمان گردید. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش شانزدهم آنالیز شد.
    یافته ها
    قرمزی و تندرنس در گروه کلرهگزیدین در مقایسه با بتادین بطور معناداری کمتر گزارش شد (006/0=P Value و 003/0=P Value). تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر بروز ادم دیده نشد (05/0
    کلیدواژگان: عفونت، پیس میکر موقت، کلرهگزیدین، مراقبت های ویژه
  • مریم سکاکی، خدیجه حاجی میری، فریبا فارسی صفحه 41
    زمینه و هدف
    در سازمان های رقابتی امروز، فقط سازمانهایی قادر به ادامه حیات هستند که کارایی خود را ارتقاء دهند. لذا لازم است بیمارستان بعنوان یکی از این نوع سازمانها، جهت ارتقای کارایی خود کیفیت زندگی کاری کارکنان را مورد توجه قرار دهد. این پژوهش، با هدف تعیین کیفیت زندگی کاری ماماهای شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1391 انجام شد.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است. جامعه پژوهش کلیه ماماهای شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه پزشکی زنجان بودند. حجم نمونه 85 نفر از ماماها بودند که از طریق سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه ای بر اساس پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که 8/38 درصد ماماها ازکیفیت زندگی کاری پایین و 2/61 درصد از کیفیت زندگی کاری متوسط برخوردار بودند و هیچ یک کیفیت زندگی کاری خود را بالا گزارش نکردند. بین کیفیت زندگی کاری ماماها بر اساس متغیرهای سن، وضعیت تاهل، نوبت کاری،نوع استخدام، سابقه کاری و بیمارستان محل خدمت ارتباط معنی دار آماری مشاهده نشد(05/0p>).
    نتیجه گیری
    ماماهای بیمارستان های مذکور از اکثر مولفه های کیفیت زندگی کاری ناراضی بودند. این نارضایتی می تواند بر عملکرد آنان تاثیر گذار باشد و به تبع آن بهره وری را کاهش دهد. نتایج به دست آمده می تواند در شناسایی نیازهای ماماها توسط مدیران و تلاش در جهت بکارگیری برنامه های راهبردی ارتقاء بهره وری کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی کاری، ماما، بیمارستان
  • پروین محبی، لیلا رستگاری، الهام جعفری، منصوره سپهری نیا صفحه 49
    زمینه و هدف
    هوش معنوی یکی از مفاهیم مهم در حوز ه ی معنویت و لازمه سازگاری بهتر با محیط است. دانشجویان نمایانگر دستاوردهای معنوی و انسانی هر جامعه هستند و سلامت روان این قشر اهمیت فراوانی دارد. این مطالعه با هدف بررسی میزان هوش معنوی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان و سنجش ارتباط آن با برخی متغیرهای جمعیت شناختی انجام شد.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر، مطالعه ای توصیفی– همبستگی است. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه بندی شده بر روی 220 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها یا استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 انجام شد.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که میانگین سنی نمونه ها 32/2±5/21 سال با دامنه 33-18 سال و میانگین معدل نمونه ها 19/2±68/16 بود. میانگین کل نمره هوش معنوی دانشجویان 42/17±121 (حداقل 43 و حداکثر 145) بود. میانگین هوش معنوی در دختران (9/16±61/122) و در پسران (44/18±3/116) بود. 4/83 درصد دانشجویان هوش معنوی خوب، 5/14 درصد متوسط و 8/1 درصد هوش معنوی ضعیفی داشتند.
    نتیجه گیری
    دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی از سطح بالایی از هوش معنوی برخوردار بودند. از بین متغیرهای جمعیت شناختی، سن، جنس و معدل رابطه معنی داری با هوش معنوی داشتند.
    کلیدواژگان: هوش معنوی، دانشجویان، متغیرهای جمعیت شناختی
  • پوران مختاری زنجانی، پروین شیری قیداری، سعیده مظلوم زاده، فرزانه ظاهری، خانم مهین روحانی صفحه 57
    زمینه و هدف
    در سالهای اخیر و به منظور تقویت زندگی زناشویی، به مشاوره بهداشتی قبل از ازدواج در تمام جوامع از جمله کشور ما اهمیت داده می شود و با توجه به اهمیت این برنامه، این پژوهش با هدف تعیین نیازهای آموزشی قبل از ازدواج از دیدگاه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره قبل از ازدواج شهرستان زنجان انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی و مقطعی بر روی 424 نفر از افراد مراجعه کننده به مرکز مشاوره قبل ازدواج شهر زنجان در سال 1389 انجام شد. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه ای شامل دو قسمت که بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم سوالات مربوط به نیازهای آموزشی زوجین در سه حیطه بهداشت باروری، روابط با همسر و قوانین حقوقی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار 16SPSS و آمارهای توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نیاز به آموزش در هر دو گروه در تمام حیطه ها بالاتر از حد متوسط بود. تفاوت آماری معنی داری بین نیازهای آموزشی زنان و مردان وجود نداشت و بیشترین نیاز در هر دو گروه در زمینه بهداشت باروری بود.
    نتیجه گیری
    نظر به بالا بودن نیاز آموزشی در زوجین، ضرورت تغییر در محتوای آموزشی کلاس ها با توجه به نیازهای زوجین مشهود می باشد.
    کلیدواژگان: نیاز آموزشی، مشاوره قبل ازدواج، زوجین
|
  • Neda Sanaie, Miss Mahin Rohani, Miss Mansoreh Sepehri Nia Page 1
    Background And Objectives
    Heart disease a major cause of disability. Adherence improvement is considered as one of the most important tasks of nurses. This study was conducted to evaluate the effect of a family-centered educational program on adherence to an exercise program among patients undergoing coronary bypass surgery.
    Material And Methods
    In this clinical trial 112 patients were selected from the ICU open heart of an educational hospital. The patients who had undergone elective heart surgery and had no mental illness were randomly divided into two groups. A family–centered educational program was implemented in the experimental group patients. Patients in the control group received routine care. Data were gathered using a questionnaire including demographic and compliance of exercise program questions before and eight weeks after the intervention in both groups. Data were analyzed in the SPSS 18. Using Chi squared and t-test statistic tests.
    Results
    Data analysis revealed that there were no significant differences between the patients’ compliance in both groups before the intervention (P>0.05). After the intervention, all dimensions of the compliance differed significantly between both groups (P<0.001).
    Conclusion
    The family–centered educational program was practically feasible for patients undergoing coronary artery bypass graft. It improved the compliance of exercise program in patients.
    Keywords: family–center education, Coronary Artery Bypass Surgery, exercise program
  • Zahra Sadeghi, Mitra Payami, Seyed Nooredin Moosavinasab Page 10
    Background And Objectives

    Hospitalization of patients in ICU can be stressful for both patients and their families. This study aimed to assess the effect of family participation in ICU patients care on family’s anxiety level.

    Material And Methods

    This is a quasi-experimental before-after study. Family members of patients hospitalized in ICU of Ayatollah Mousavi Hospital, Zanjan were randomly divided into two experimental and control groups. Family members of the experimental group patients collaborated with the nurses in their patients care two hours a day from the 3rd day to the 7th day of the hospitalization. The control group patients were treated according to the ICU routine. Participants in both groups filled out the DASS-21 questionnaire before and after the intervention. Data were analyzed using the t-test in the SPSS-16.

    Results

    There was a significant difference in the anxiety score among the participants in the intervention group before (21.6±8.4) and after the intervention (12.6±7) (p<0.001).

    Conclusion

    The result of the study indicated that the participation of the family members of patients hospitalized in the ICU in patients care can be effective in decreasing their stress and anxiety.

    Keywords: Intensive Care Unit, patient, family, anxiety, participation
  • Tahere Dehdari, Maryam Chegeni, Lale Dehdari Page 18
    Background And Objectives
    There are high tendency among adolescence for consuming junk foods. The aim of this study was to predict the junk food consumption based on the theory of planned behavior among female student in Kermanshah, 2011.
    Material And Methods
    In this descriptive-analytical study, 207 female students studying in middle schools of Kermanshah were selected using multi stage sampling method. The students filled out a self-structured questionnaire provided based on the theory of planned behavior. Statistical analysis of the data was done in the SPSS using correlation analysis, regression analysis and One-way ANOVAs.
    Results
    Most of the students had consumed junk foods. The findings showed that behavioral intention, perceived behavioral control and subjective norms could predict 44 percent of the variation in junk food consumption behavior. Among constructs of the theory of planned behaviors, only perceived behavioral control was able to predict 44 percent of the variation in junk food consumption intention.
    Conclusion
    Regarding more consumption of junk foods than nutrient foods and fruits among students, it is essential to conduct educational interventions based on theories of behavioral sciences. students is high and various interventions based on behavioral change theories (for example, the theory of planned behavior) it is necessary.
    Keywords: junk food, student, theory of planned behavior
  • Maryam Shomali Page 25
    Background And Objectives
    Chronic diseases are major and growing health problem around the world. The aim of this study was to investigate the effect of education on the educational needs and weight changes in patients undergoing hemodialysis.
    Material And Methods
    In this semi-experimental clinical trial, 63 patients who were eligible to participate in the study were selected from two hospitals of Zanjan University of Medical Sciences. Patients were randomly allocated into two experiment and control groups. Patients in the experiment group received education. The control group patients received the routine care. Educational needs and body weight changes were measured in both groups before and two months after the intervention.
    Results
    The resultsshowedthat71.8 % of samples in the interventional group had high educational needs and were set at undesirable level (p=65%). Two months after the intervention, educational needs of patients reached the half-desired level (p<0.001). There was a significant difference between weight changes before the intervention and two months after the intervention (p=0.002). The mean weight changes were reduced from 2.7kgto2.1kg (53.2%).
    Conclusion
    According to the findings of this study, education could reduce educational needs balance weight in hemodialysis patients.
    Keywords: education, educational needs, hemodialysis, ESRD
  • Mitra Siravand, Farhad Ramezani Badr, Abolfath Alizade Diz Page 34
    Background And Objectives
    The local infection of temporary transvenous pacemaker catheter site is a common hospital acquired infections. This study aimed to assess the effect of the Chlorhexidine Glaciate 2% on prevention of local infection on temporary transvenous pacemaker catheter site.
    Materials And Methods
    In this 7-month randomized controlled trial, 100 patients having temporary transvenous pacemaker were randomly divided into Chlorhexidine (n=52) and Betadine (n=48) groups. Before catheter insertion, the site (femoral vein) was disinfected with related solutions. Insertion site for redness, edema, tenderness and exoda were assessed daily and the dressing was changed using the same solution. Data were analyzed in the SPSS-16.
    Results
    Redness and tenderness were less reported in the Chlorhixidine group (P=0.006). Edema has been occurred in both groups (p>0.05). Exude was not reported in any patient of the groups.
    Conclusion
    The Chlorhexidine Glaciate 2% was more effective than the Beta dine 10% in prevention of temporary transvenous pacemaker catheter site local infection.
    Keywords: infection, temporary pacemaker, Chlorhexidine, critical care
  • Maryam Sakkaki, Mrs Khadijeh Hajimiri, Mrs Fariba Farsi Page 41
    Background And Objectives
    Among modern organizations with their competitive nature, only the organizations can continue working that improve their performances. Hospitals as modern organizations should pay more attention on quality of work life of their staff. The aim of this study was to assess the quality of work life among midwives working in hospitals of Zanjan University of Medical Sciences in 2012.
    Material And Methods
    In this descriptive cross-sectional study, all midwives (n=85) working in the hospitals of Zanjan University of Medical Sciences were recruited to the study. Data were gathered using: 1) demographic characteristics questionnaire; and 2) a 30-item five-point Likert scale based on the Walton Life Quality questionnaire.
    Results
    The results showed that 38.8% of the midwives had low quality of work life and 61.2% had medium quality of work life. None of the participants reported high quality of work life. There were no significant relationships between the quality of work life with age, marital status, shift work, type of working contract, work precedent and setting (P<0.05).
    Conclusion
    The quality of work life of midwives working in the hospitals of Zanjan University of Medical Sciences was not appropriate and they were not satisfied with their work. Lack of job satisfaction can affect the quality of services provided by them. The results of this study should be noticed by managers to identify midwive's needs and enhance their quality of work life.
    Keywords: quality of work life, midwife, hospital
  • Page 49
    Background And Objectives
    Spiritual intelligence is an important concept in the field of spirituality. It combines the spirituality and intelligence structures within a new structure. Spirituality helps to better compatibility with the environment. This study investigated the spiritual intelligence of Zanjan Nursing and Midwifery students and assessed its relationship with some demographic factors.
    Material And Methods
    In this correlational study, the intelligence level of 220 students in Nursing and Midwifery school of Zanjan were measured using the Spiritual intelligence questionnaire consisted of 29 items with the Likert scoring scale. The participants were selected using random sampling. The data was analyzed using statistical tests at the significant level of P<0.05 in the SPSS-18.
    Results
    The result of the study revealed that 74.5 percent of the participants were female and 25.5 percent of were male. The mean age of the students was 21.5 (SD=23.2). The mean GPA of the students was 16.68 (SD=19.2). The mean score of Spiritual intelligence of student was 17.42 (SD=121) with a range of 43-145. The average of Spiritual intelligence was 16.9 (SD=122.61) among female students and 18.44 (SD=116.3) among male students. About 83.4 percent of students had good spiritual intelligence, 14.5 percent had average spiritual intelligence, and 1.8 percent of student had low spiritual intelligence.
    Conclusion
    Nursing and midwifery studentshavea high level of spiritual intelligence. Personality characteristics need to be evaluated as predictor of spiritual intelligence.
    Keywords: spiritual intelligence, student, demographic
  • Pouran Mokhtari Zanjani, Mrs Parvin Shiri Gheidari, Mrs Saeedeh Mazloomzadeh, Miss Farzaneh Zaheri, Miss Mahin Roohani Page 57
    Background And Objectives
    In recent years, premarital programs are considered to be important in order to promote the quality of married lives in our country. The aim of this study was to determine the pre-marital educational needs of couples referring to premarital education center of Zanjan.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional study, a self-administered questionnaire was used to collect data from 424 participants in pre-marriage counseling centers in zanjan, 2010. The questionnaire included demographic section and educational needs section that measured different subject of reproductive health, spousal relationships and Islamic rules and rights. Descriptive statistics, ANOVA and Kroscal Valiswere used for analyzing the data.
    Results
    The need to education in all areas was higher than average in both groups. Comparing the scores showed no significant difference between males and females. The most important need in both groups was concerning the reproductive health.
    Conclusion
    Regarding high education requirements in couples, it is necessary to modify the educational curriculums according to couples needs.
    Keywords: educational need, premarital counseling, couples