فهرست مطالب

معرفت اخلاقی - پیاپی 12 (پاییز و زمستان 1391)

نشریه معرفت اخلاقی
پیاپی 12 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نجیب الله شفق صفحه 5
    نظریه امر الهی از نظریه های معروف فلسفه اخلاق است. این نظریه از دیرباز هجمه انتقادهای پرشماری بوده است. رابرت آدامز به دفاع از این نظریه پرداخته و تقریر جدیدی از آن عرضه کرده است. در حالی که روش مدافعان نظریه امر الهی سنتی روشی متافیزیکی است، روش آدامز در دفاع از آن روش سمانتیکی است. آدامز، برخلاف نظریه امر الهی سنتی، معتقد است که مفاهیم اخلاقی واقعیت عینی دارند. ازاین رو به امر الهی وابسته نیستند؛ اما الزامات اخلاقی وابسته به اوامر الهی اند. دلیل وی برای اثبات این مطلب، این همانی الزامات اخلاقی با اوامر الهی است. از دیدگاه این مقاله مهم ترین اشکال نظریه آدامز این است که با وجود پذیرفتن واقعیات عینی مفاهیم اخلاقی، الزامات اخلاقی را از آنها استنتاج شدنی نمی داند.
    کلیدواژگان: نظریه امر الهی سنتی، نظریه امر الهی اصلاح شده، این همانی، الزام اخلاقی
  • علیرضا شهریاری پور صفحه 25
    مسئولیت اخلاقی، که در معرض بازخواست بودن نسبت به وظایف اخلاقی است، در مکتب اسلام، در برابر خداوند معنا پیدا می کند. مهمترین بحث مرتبط با این موضوع، بحث از مبانی نظری آن است. این مبانی شامل مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی و جامعه شناختی است.
    هدف این تحقیق، بررسی خاستگاه جامعه شناختی مسئولیت اخلاقی انسان است. از جمله این مبانی، می توان به اجتماعی بودن انسان، اصالت فرد و اعتباریت جامعه، رابطه متقابل فرد و جامعه و قانون مندی امور اجتماعی اشاره نمود. با بهره گیری از مبانی جامعه شناختی و مباحثی چون تکلیف اخلاقی، حق اخلاقی و تلازم آن با تکلیف، همچنین تلازم میان تکلیف و مسئولیت، می توان اصل مسئولیت اخلاقی انسان را برهانی و بر اساس آن تبیین نمود. ابتدا مبانی مرتبط با بحث مسئولیت را استخراج نموده، سپس بر اساس آنها برهانی تنظیم خواهد شد. روش بحث در این پژوهش، روش کتابخانه ای و تحلیلی عقلی به همراه استدلال برهانی است.
    کلیدواژگان: مسئولیت، مسئولیت اخلاقی، حق اخلاقی، تکلیف اخلاقی، مبانی جامعه شناختی
  • مهدی فصیحی رامندی صفحه 39
    این مقاله با هدف بررسی تحلیلی اصول تربیت اخلاقی و اصول تربیت عرفانی به معنای قواعد تجویزی، عام و کلی ای که در فرایند تحول اخلاقی و عرفانی به کار گرفته می شود، و تعیین میزان انطباق و عدم انطباق آنها با یکدیگر سامان یافته است. پرسش اصلی این است که اصول و قواعد کلی حاکم بر دو فرایند تربیت عرفانی و اخلاقی به چه میزان انطباق دارند. روش پژوهش، روش کتابخانه ای و تحلیل محتوای کتب اخلاقی، و عمدتا عرفان عملی و استنطاق این متون برای به دست آوردن اصول تربیتی و مقایسه آن دو دسته اصول بود. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که علی رغم اینکه ماهیت تربیتی دو فرایند تربیت عرفانی و اخلاقی، اقتضای اصول مشترکی مانند تدریج، شریعت محوری و ترابط تاثیری ظاهر و باطن را دارند، اما در بخشی از اصول ناهمپوشان هستند. دو اصل توده محوری و پرورش تعقل اخلاقی از اصول مختص تربیت اخلاقی و اصول فردمحوری، ترتب اندراجی، انحلال فردیت و لزوم مرشدمحوری از اصول مختص تربیت عرفانی شناخته شد
    کلیدواژگان: اخلاق، تربیت، عرفان، تربیت عرفانی، تربیت اخلاقی، اصول تربیتی
  • حسین امیری صفحه 55
    این مقاله با استفاده از روش توصیفی کتابخانه ای و با تکیه بر منابع اسلامی، به شناسایی و طبقه بندی نشانه های صبر بر معصیت در چهار بعد شناختی، هیجانی، انگیزشی و رفتاری پرداخته است. ضمن بررسی نشانگان کلی صبر، به طور ویژه آن دسته از نشانه هایی که می توانند در موقعیت معصیت محقق شوند، شناسایی و تبیین شده اند. نتایج نشان داد که در بعد شناختی سه نشانه، در بعد هیجانی چهار نشانه، در بعد انگیزشی یک نشانه و در بعد رفتاری سه نشانه می تواند حاکی از ویژگی صبر بر معصیت باشند. در پایان مباحثی برای تشخیص ممدوح یا غیرممدوح بودن صبر و شناخت مراتب صبر، حد نصاب نشانه ها برای صدق ویژگی صبر بیان شده است.
    کلیدواژگان: صبر، معصیت، نشانه شناسی صبر، مراتب صبر، روان شناسی صبر
  • سید محمدرضا مدرسی صفحه 75
    این مقاله به تبیین ارکان مدینه فاضله فارابی و شرایط رئیس و نایب رئیس و سایر حاکمان مدینه و شرایط و صفاتی که وی برای آنها بیان کرده، پرداخته است و با ذکر وظایف مردم در این مدینه و غایت آن، که رسیدن به سعادت در پرتو تعاون، محبت و عدالت است، جایگاه اخلاق را در مدینه فاضله تبیین کرده است. فارابی، راه رسیدن به سعادت و کمال را در زندگی جمعی تحت ریاست حکیم فاضل، که دارای صفات ویژه اخلاقی است، می داند. وظیفه اهالی مدینه را اطاعت محض از ریاست مدینه دانسته است. از نظر وی، اخلاق در همه ارکان مدینه فاضله، یکی از امور اساسی به شمار می رود.
    کلیدواژگان: مدینه فاضله، اخلاق، سعادت، رئیس مدینه، نهادهای حکومتی، اهالی مدینه
  • حسین اترک صفحه 85
    گنجینه روایات معصومان سرشار از روایاتی است که به مسائل مهم اجتماعی همچون آداب مهمانی می پردازد. مهمانی دادن و به مهمانی رفتن، سبب انس و الفت میان امت اسلامی شده، اتحاد و برادری را ایجاد می کند؛ ازاین رو، در دین اسلام توصیه های فراوانی به مهمانی دادن و دعوت از مهمان شده است. میزبان و مهمان دو طرف این رفتار اجتماعی اند و هریک وظایفی در قبال دیگری دارد. برخی وظایف میزبان، در روایات اسلامی چنین بیان شده است: اکرام و استقبال از مهمان، پذیرایی کافی و مناسب از وی، غذا خوردن با مهمان، پرهیز از به کار گرفتن مهمان و بدرقه کردن وی. اما وظایف مهمان در برابر میزبان عبارت است از همراه نبردن غیرمدعو، نشستن در جایگاه تعیین شده از سوی میزبان، کوتاه کردن زمان مهمانی، نگاه داشتن چشم، تجسس نکردن و رازداری مسائل خانوادگی میزبان.
    کلیدواژگان: آداب مهمانی، وظایف میزبان، مهمان، روایات
  • محمدباقر ولیزاده اوغانی، اکبر ولیزاده اوغانی صفحه 103
    تکریم مهمان یکی از مولفه های اخلاق اسلامی بوده و در بسیاری از کتب اندیشمندان، آیات و روایات اسلامی بر آن تاکید شده است. با نگاهی عمیق به ساختار فضایی خانه های سنتی ایران، می توان توجه به تکریم و بزرگداشت مهمان را در آن به شکل ملموسی مشاهده کرد. هدف این پژوهش، تحلیل و بررسی جلوه یکی از مولفه های اخلاق اسلامی یعنی تکریم مهمان در ساختار فضایی خانه های سنتی ایران می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. ابتدا از طریق شیوه های تحقیق کتابخانه ای، مفهوم تکریم مهمان از کتب برخی صاحب نظران، اندیشمندان و آیات و روایات اسلامی استخراج شده، سپس جلوه تکریم مهمان در ساختار فضایی خانه های سنتی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: اخلاق و معماری، تکریم مهمان، خانه های سنتی
  • الخلاصه
    صفحه 117
|
  • Najibullah Shafaq Page 5
    The theory of "Divine Command" is one of the famous theories in philosophy of ethics. This theory has been the subject of several criticisms for longtime. Robert Adams has defended this theory and provided a new explanation for it. The defenders of traditional theory of divine command have used a metaphysical method whereas Robert Adams uses a semantic method to defend it. Contrary to the traditional theory of divine command, Adams believes that moral concepts have concrete reality and so, they do not depend on divine command. As for moral obligations, they are dependent on divine commands. The evidence Adams gives is that the identity of moral obligations correspond with divine commands. The most important problem of his theory is that he believes in the concrete realities of moral concepts, but he does not think that moral concepts lead to moral obligations.
    Keywords: traditional theory of divine command, modified theory of divine command, identity, moral obligation
  • Ali Reza Shahriyaripoor Page 25
    In Islam, moral responsibility which means accountability for moral duties does not make sense when it is disconnected from God. The most important issue about moral responsibility is that which deals with its theoretical foundations. These foundations include anthropological, ontological, epistemological, axiological, and sociological foundations.The present paper aims at investigating the sociological origin of man's moral responsibility. The foundations which are worth mentioning here are man's sociability, individualism, conventionality of society, interaction between individual and society, regularity of social affairs. The principle of man's moral responsibility can be demonstrated and then explained by referring to the foundations and to such things like moral duty, moral right and its correlation with duty and the correlation between duty and responsibility. First, the foundations related to responsibility have been extracted. Then an argument based on these foundations is advanced. The research is based on an analytical-rational method, a library survey and demonstrative argumentation.
    Keywords: responsibility, moral responsibility, moral right, moral duty, sociological foundations
  • Mehdi Fasihi Ramandi Page 39
    The aim of the present paper to present a analytical review of the principles of moral education and the principles of mystical cultivation to find to what extent these two are in convergence or divergence with one another. These principles represent prescriptive, general and common rules which affect the process of moral and mystical change. The main question of the research is "to what extent are the general rules and principles governing the process of mystical education in convergence with those governing the process of moral education". A library method is used, content analysis of books on morals, particularly those on practical mysticism, is made and these books have been examined in order to extract these principles. The research findings show that the educational nature of the two types of educations necessities that they have such common principles like gradation, shariah-orientation, and inner and outer influential correlation, but some of their principles do not overlap each other. Two principles mass-orientation and cultivation of moral rationality are recognized as part of the principles exclusive to moral education, and such principles like individual-orientation, interpolative interaction, disintegration of individuality and necessity of master-orientation are recognized as part of those exclusive to mystical education.
    Keywords: morality, education, mysticism, mystical cultivation, moral education, educational principles
  • Hussein Amiri Page 55
    Using a descriptive-library method, the present paper, which relies on Islamic sources, tries to recognize and classify the signs of patience about acts of disobedience in four dimensions: cognitive, emotional, motivational, and behavioral. A review of the general signs of patience is presented and those signs which can be realized in the time of performing disobedience are particularly recognized and explained. The research findings show that there are three signs in cognitive dimension, four in emotional dimension, one in motivational dimension and three in behavioral dimension which contribute to recognizing what the patience about acts of disobedience is. Finally, some issues are discussed to distinguish between praiseworthiness or non-praiseworthiness of patience, degrees of patience and the scope of signs that determines the characteristic of patience.
    Keywords: patience, sin, signs of patience, degrees of patience, psychology of morality
  • Seyyed Mohammad Reza Modarresi Page 75
    The present paper elaborates on the pillars of Farabi's utopia and the qualifications of its head, his deputy and other governors of it, and the conditions and characteristics which he attributes to them. Furthermore, it explains the role of morality by mentioning the duties of its people and the final end it seeks, represented in attaining happiness through cooperation, love, and justice. Farabi believes that communal life and having a wise virtuous leader who enjoys particular moral characteristics can contribute to attaining happiness and perfection. According to him, morality is among the most essential issue of the pillars of utopia.
    Keywords: utopia, morality, happiness, head of city, governmental institutions, people of city
  • Hussein Atrak Page 85
    Infallible Imam's traditions and sayings are a vast treasure of narrations about such important social topics including the etiquette of banquet. Giving and attending a banquet strengthens close social ties and promotes unity and brotherhood among Muslims. Therefore, Islam strongly recommends giving banquet and generous acts of hospitality. There are two sides in this social norm: the guest and the host and each of them has duties towards the other. Islamic traditions mention some of the duties of the host which are as follows: attending to and welcoming the guest, laying on lavish entertainment for the guest, joining in with guest in eating giving no assignment to the guest, accompanying the guest to the gate when he/she leaves. The guest has also some duties towards the host which are as follows: not bringing with him/her uninvited guests, taking the seat assigned by the host, making the visit as brief as possible, preserving one's eyes avoiding spying; and keeping the secrets of the family of the host
    Keywords: etiquette of banquet, host's duties, guest, narrations
  • Mohammad Baqir Valizadeh Ouqani, Akbar Valizadeh Ouqani Page 103
    Honoring the guest is one of the constituents of Islamic morality, on which Islamic traditions, Quranic verses, and books of many thinkers emphasize. A deep look at the atmospheric structure of traditional Iranian houses will reveal the special attention given by these houses to honoring and respecting the guest. The present paper aims at reviewing and analyzing the manifestation of honoring the guest, as one of the Islamic moral aspects, in the atmospheric structure of traditional Iranian houses. The research method is descriptive-analytical. First, the idea of honoring the guest has been extracted from Islamic traditions, Quranic verses and books of a number of Muslim scholars and thinkers. Then the manifestation of honoring the guest in the atmospheric structure of traditional Iranian houses has been discussed and analyzed.
    Keywords: morality, architecture, honoring the guest, traditional houses