فهرست مطالب

نشریه منطق پژوهی
سال یکم شماره 1 (بهار و تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • داود حسینی صفحات 3-26
    در این نوشتار به معرفی مسئله ابهام و پارادوکس خرمن خواهیم پرداخت. ابتدا بیان شهودی مطلب و سپس صورت بندی منطقی آن خواهد آمد. پس از آن، نظری به مسائل فلسفی مربوط به نظریه پردازی ابهام و مسائل فلسفی مرتبط با ابهام خواهیم افکند. در پایان نیز نظریه های موجود درباره ابهام را بر اساس ملاک های مختلف دسته بندی کرده، توصیفی اجمالی از هر یک ارائه خواهیم کرد.
    کلیدواژگان: ابهام، پارادوکس خرمن، موارد حاشیه ای، عدم تعین، حل پارادوکس
  • علیرضا دارابی صفحات 27-56
    نوشتار حاضر تلاشی برای تحلیل سور شرطی لزومی است. رویکرد های متفاوتی در تحلیل سور شرطی وجود دارد. بعضی آن را شبه سور می دانند و بعضی آن را مبتنی بر منطق زمان و یا منطق موجهات تحلیل نموده اند. در این مقاله پس از بررسی و نقد این رویکرد ها، ابتدا مصادیق شرطی لزومی در زبان طبیعی را مورد بررسی قرار داده ایم، سپس چگونگی فرمول بندی آنها را در منطق جدید مشخص نموده ایم. همچنین به بررسی پیش فرض های موجود در منطق قدیم پرداخته ایم که صحت استنتاج های موجود در آن منطق، مبتنی بر آنهاست. در رویکرد حاضر نشان داده می شود که شرطی لزومی سرانجام تنها با استفاده از منطق ربط و منطق موجهات تحلیل می شود. همچنین برای درستی استنتاج ها، قبول دو پیش فرض «امکان مقدم» و «ضروری بودن رابطه مقدم و تالی در کلی ها» مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: سور شرطی لزومی، منطق ربط، منطق موجهات، منطق مرتبه دوم
  • داریوش درویشی صفحات 57-82
    ارسطو در ارگانون، حمل را عین ایجاب دانسته است. ما حمل غیر ایجابی نداریم. سلب در ارگانون، سلب حمل است. هنگامی که مفهومی از شیئی سلب می شود، ما با یک حمل مواجه نیستیم. این مقاله در پی اثبات این نکته است که این عقیده ارسطو به پارادوکس هایی خواهد انجامید که در متن منطق ارسطویی قابل پاسخ گویی نیستند. و در نهایت، نشان خواهیم داد که این عقیده ارسطو یکسره نابه جاست و حمل سلبی، در حکم یک بن بست در منطق نیست، بلکه آن نیز امکان دارد. از آنجا که در این مقاله از قاعده نقض محمول استفاده شده است، و ارسطو مشخصا این قاعده را نمی پذیرد، برای دفاع از روش شناسی مقاله، این اعتقاد ارسطو تحلیل شده و نادرستی آن، نشان داده خواهد شد. در مجموع، مدعیات مقاله حاضر عبارت است از:(1)حمل و ایجاب یکی نیستند، بلکه ما حمل سلبی نیز داریم.
    (2) گزاره های موجبه معدوله، برخلاف عقیده همه منطق دانان قدیم، در واقع ایجابی نیستند، بلکه سلبی اند.
    (3)نقض محمول، قاعده ای صادق و قابل استفاده برای اهداف منطق قدیم است.
    (4)قاعده فرعیه، صادق اما ناقص است و شکل درست آن بدین قرار خواهد بود: «انتساب حکمی ایجابی یا سلبی بر چیزی، فرع بر ثبوت آن چیز است.» به این ترتیب، هر نوع حمل، اعم از ایجابی یا سلبی، نمی تواند بر معدوم انجام گیرد و در نتیجه، گزاره های سالبه به انتفاء موضوع کاذبند.
    کلیدواژگان: حمل، سلب، ایجاب، حد سلبی، نقض محمول، قاعده فرعیه، قضیه معدوله، سالبه به انتفاء موضوع، منطق ارسطویی، ارتفاع نقیضین
  • رحمان شریف زاده، سید محمد علی حجتی صفحات 83-91
    اصل عدم تناقض، قاطعانه ادعا می کند که هر تناقضی محال است. در این نوشته، با تحلیل مفاهیمی چون «تناقض» و «عدم تناقض» و ارتباط این مفاهیم با عامل معرفتی (انسان)، نشان خواهیم داد که ادعای مذکور، حداکثر می تواند به این معنی باشد که انسان های فعلی نمی توانند تناقضی را توجیه کنند. اگر این تحلیل، درست باشد، اصل عدم تناقض، برای قطعیت خود دلیل موجهی ندارد، و این احتمال وجود دارد که به شکلی معنادار و موجه از امکان تناقض در بعضی موارد، سخن گفته شود، مواردی که پارادوکسیکال هستند.
    کلیدواژگان: تناقض، تناقض باوری، صدق، امکان
  • سمیه فریدونی صفحات 93-112
    التزامات هستی شناختی منطق استاندارد، مشکلاتی در تحلیل گزاره های داستانی که حاوی هویات خیالی و فاقد مدلول هستند، ایجاد می کند. با این حال وضعیت منطقی این گزاره ها به عنوان بخشی از زبان طبیعی، حائز اهمیت است و نمی توان از این مسئله چشم پوشی کرد که در زبان طبیعی، به هویات داستانی ارجاع داده می شود و گزاره های راجع به این هویات، تصدیق یا تکذیب می شوند. در این مقاله سعی داریم با استفاده از چارچوب مفهومی جهان های ممکن، توضیحی برای چگونگی ارجاع و ارزش صدق این گزاره ها بیابیم و برخی مسائل منطقی مرتبط با متون داستانی را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین نظامی برای منطق گزاره های داستانی، معرفی نماییم.
    کلیدواژگان: داستان، گزاره های داستانی، جهان های ممکن، جهان های داستانی
  • اسدالله فلاحی صفحات 113-142
    برای منطق دو نظام قدیم و جدید می شناسیم که از نظر برخی، در تضاد با یکدیگر قرار دارند. در این مقاله، می خواهیم ببینیم که آیا منطق قدیم در برابر منطق جدید، واقعا یک منطق است و قواعد یکسانی را معرفی می کند یا خیر؟ در تعداد قواعد معتبر و بیان دقیق آنها در منطق محمولات قدیم، اختلاف نظر های بسیاری مشاهده می شود. برای نمونه، تقریر های گوناگون از قاعده فرعیه و قاعده نقض محمول و نیز دو تعریف مشهور برای عکس نقیض را می توان به عنوان مویدی برای این مدعا برشمرد. از آنجا که ارسطو قاعده عکس نقیض را در منطق خود بیان نکرده است، نتیجه می شود که افزودن دو تقریر عکس نقیض به قواعد ارسطو، دو نظام منطقی جدید را پدید می آورد که صورت بندی محصورات چهار گانه در آن دو، متفاوت از صورت بندی محصورات در نظام ارسطو است. همچنین، از آنجا که تقریر های متفاوتی از قاعده فرعیه، قاعده «نقض محمول» و قاعده «عکس نقیض موافق» میان منطق دانان مسلمان شکل گرفته است، تعداد منطق ها دست کم به شش عدد رسیده است. در این مقاله، با به دست دادن تعریف دقیقی از هر یک از این منطق ها، برای هر یک از محصورات چهار گانه صورت بندی مناسبی در این شش منطق ارائه کرده ایم.
    کلیدواژگان: عکس نقیض قدما، عکس نقیض متاخران، قاعده فرعیه، قاعده نقض محمول، محصورات
  • امید کریم زاده صفحات 143-158
    در این مقاله، نخست نظریه معنای دیوید سن و چگونگی کاربرد آن برای تعیین مصداق ثوابت منطقی را شرح خواهم داد. به این منظور به اصول موضوع واژگانی(Lexical axioms) و اصول موضوع مسور (Extentional attributive adjectives) را انتخاب می کند و نشان می دهد که با اتخاذ تعبیری خاص، می توان نظریه معنای ساخت که در آن، صفت های مقید مصداقی در اصول موضوع مسور ظاهر شوند؛ بنابراین، این اصول موضوع نمی توانند مشخص کننده مصداق ثوابت منطقی باشند. برای پاسخ به انتقاد اونز از مفهوم نقض شهود اساسی زبانی استفاده می کنم که دیویدسون در پاسخ به فاستر آن را به کار برده است. به این منظور نشان می دهم که انتقاد های فاستر و اونز علی رغم ظاهر متفاوتشان، دارای هسته ای مشترک اند. در بخش نتیجه، به عدم امکان فروکاستن ویژگی های معنایی زبان به ویژگی های نحوی آن اشاره خواهم کرد.
    کلیدواژگان: ثابت منطقی، نظریه معنا، رویکرد دیوید سنی، صفت مقید مصداقی، اونز
|
  • Davood Hosseini Pages 3-26
    The present paper attempts to introduce vagueness and Sorites paradox. First، the observational adequacy of the issue and then its logical form are presented. Later on، the philosophical matters concerning the theoretical framework of vagueness and its philosophy are discussed. Finally، the present theories regarding vagueness are classified on the basis of various criteria and brief explanations are provided for each of them.
    Keywords: Vagueness_sorites paradox_Borderline Cases_Indeterminacy_Solving a paradox
  • Ali Reza Darabi Pages 27-56
    This paper presents an analysis to cogent conditional quantifier. There are various approaches to the analysis of conditional quantifier. Some researchers have called this pseudo-quantifier and other authors have interpreted it as being based on temporal logic; or modal logic. In this paper after investigating and criticizing these approaches، we analyze instances of the cogent conditional quantifier in natural language. Then we determined their formulation in modern logic. Also we have investigated the presuppositions in the ancient logic. The truth of that logic deduction is based on those presuppositions. In the current approach، it becomes clear that the cogent conditional quantifier can only be analyzed on the basis of relevant logic and modal logic. Also for truth of deductions، acceptance of two presuppositions «the possibility of the antecedent» and «the necessity of relevance of the antecedent and the consequence in the universals» is necessary.
    Keywords: Cogent conditional quantifier, Relevant logic, Modal logic, Second, order logic
  • Dariush Darvishi Pages 57-82
    In Organon، Aristotle treats predication exactly like affirmation. There exists no predication which is not affirmative. Negation in Organon is negation to the predication. When a quality is denied of an object، we are not faced with a kind of prediction. This paper attempts to prove that this Aristotelian view will lead to certain paradoxes which cannot be solved or answered through Aristotelian logic. However، finally، we prove that this Aristotelian notion is outright wrong and negative predication does not function like a deadlock in logic and it can be possible. Since، this article employs the method of Obversion and Aristotle defiantly rejects this method، to defend the methodology of this study، this Aristotelian view is analyzed and its falsity is displayed. In brief، the present article has the following cl
    Aims
    1)- Predication and affirmation are not the same and negative predication also exists. 2)- Contrary to the views of almost all ancient logicians، Modified affirmative predicates are not really affirmative and they are negative. 3)- Obversion، is a true and usable method for the goals of old logic. 4)- Existential Import rule is true but incomplete، and its correct form can be as follows: «The attribution of a negative or affirmative judgment is subsidery to its proof.» Therefore، any predication whether negative or affirmative cannot be operated on a non- existent entity and therefore negative Proposition with the Empty Subject are on the basis of their subjects false.
    Keywords: Predication, Negation, Affirmation, Negative term, Obsversion, Existential Import, Modified proposition, Negative with the Empty Subject, Aristotelian logic, Negation to contradictories
  • Rahman Sharifzadeh, Seyyed Mohammad Ali Hojati Pages 83-91
    The principle of impossibility of contradiction categorically claims that every contradiction is impossible. In this study it is attempted to analyze concepts such as “Contradiction” and “No-contradiction” and the relations between these two concepts with man’s cognition and understanding. This study attempts to state that the above claims could at most mean that the present humans beings cannot justify “contradiction”. If this interpretation is valid, it might mean that the principle of the impossibility of “contradiction” cannot have valid proofs for itself. It is possible, therefore, to speak about the possibility of contradiction at least in paradoxical situations.
    Keywords: Contradiction, belief in contradictions, truth, possibility
  • Somayyeh Feriduni Pages 93-112
    The necessities and requirements of the standard logic of phenomenology create some problems in the analysis of fictional propositions which are replete with imaginary identities and lack signifiers. However، the logical conditions of these propositions as the constituent parts of language، is very significant and it cannot be denied or ignored that in the ordinary language، fictional identities are referred to and their relevant propositions are both accepted and rejected. In this paper، the auther has attempted to employ the definite framework of the possible worlds، to find explanations for the manner of referring to these propositions and the value of their truth. A few logic-related issues of fictional texts are also treated in this study; the author، also presents a system for the logic of fictional propositions.
    Keywords: Story, Fiction. Fictional proposition's Possible Worlds, Fictional worlds
  • Asdollah Fallahi Pages 113-142
    We know for logic two systems: the Ancient Logic and the Modern Logic، which are inconsistent in some points of view. In this paper، I want to see if Ancient Logic، versus Modern Logic، is really one logic، has one set of rules، and introduces one methodology. There are many disagreements on the number and the exact formulation of the valid rules of Ancient Predicate Logic. For instance، the various formulations of the Obversion and Contraposition (the congruent and the opposite) can be mentioned as evidence for the claim. Since Aristotle has not spoken of contraposition، it can be concluded that adding the two forms of contraposition to his logical rules provide us with two new logical systems، in which the formulations of the quantified propositions differ from that in Aristotle’s system. Also، since there have appeared different theories on Congruent Contraposition and the Obvertion between Muslim logicians، the number of the systems has reached the six. In this paper، introducing an exact definition for each of these systems، I present suitable formulations for the quantified propositions at the mentioned six systems.
    Keywords: Congruent Contraposition, Opposite Contraposition, Existential Import, Obversion, Quantified Predication
  • Omid Karimzadeh Pages 143-158
    In this article، I will at first explain the meaning-based theory of Davidson and the manner of its application in the identification of the criterion for the logical truth. To achieve this end I will refer to the Principles of lexical axioms and the principles of Phrasal axioms along with their applications in Davidson’s theory. In order to criticize Davidson''s theory، Evans selects the extentional attributive adjectives and shows that through employing a certain Kind of interpretation، one can make a meaning based theory in which the extentional attributive adjectives can appear in the phrasal axioms; therefore these principles cannot identify the extention of logical constants. To answer Evans criticism; I will use the concept of the violence of the basic linguistic intuition which Davidson uses that in replying to Foster. To this end، I will show that in spite of their superficial differences the criticisms proposed by Foster and Evans have basic origins. In the conclusion part of this article، I refer to the impossibility of reducing the semantic features of language to its syntactic qualities.
    Keywords: Logical Constants, Theory of Meaning, Davidsonian Approach, Extentional Attributive Adjective, Evans