فهرست مطالب

پژوهشنامه معارف قرآنی
پیاپی 12 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نصرت نیل ساز، زهره بابااحمدی میلانی * صفحه 5

    یکی از راه های اثبات وجود خدای متعال، شناخت او از طریق آثار صنع الهی در عالم تکوین است، بدین گونه که انسان با مشاهده اسرار طبیعت و نظم محیرالعقول حاکم بر جهان هستی، و تفکر در اینها به شناخت خدای متعال می رسد. در موارد متعددی از آیات قران کریم و فرازهایی از نهج البلاغه به اثبات وجود خداوند با استفاده از آیات آفاقی پرداخته است. به طور کلی روش آیات قران کریم و امام (ع) در بررسی پدیده های طبیعی این است که پس از بیان شگفتی های طبیعت، همه را به تفکر و تعقل واداشته و تاکید می فرمایند که آثار عظمت خدا در همه آفرینش آشکار است. این پژوهش بر آن است تا با استناد به آیات قران کریم و سخنان حضرت علی (ع) به بررسی و تبیین این راه بپردازد.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، نهج البلاغه، خداشناسی، آثار الهی، عالم تکوین
  • سعید قاسمی پرشکوه، محمدحسین خوانین زاده صفحه 27
    در طول تاریخ صوفیه باعث تحول بسیاری در فرهنگ و معارف اسلامی و قرآنی شده اند و با ابزار تاویل و تفسیر در دست، به سراغ موضوعات اسلامی رفته اند. از جمله این موضوع ها، مساله «صراط مستقیم» است که در دوره عرفان علمی و مدرسی از تطور برکنار نمانده است و صوفیان و عارفان و در راس آنها محیی الدین ابن عربی برای این ترکیب مفاهیم تازه ای از جمله «انسان کامل» ذکر کرده است. در این جستار نخست مفاهیم «صراط» و «صراط مستقیم» در زبان قرآن کریم و تفاسیر مختلف ذکر گردیده و آنگاه به مفاهیم عرفانی آن در آثار صوفیه و بویژه در آثار ابن عربی پرداخته شده است ودر نهایت، مقایسه ای میان این دو نظر صورت گرفته و تفاوت این دو دیدگاه ذکر گردیده است.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، صراط مستقیم، تاویل، تصوف، عرفان اسلامی، ابن عربی
  • علی اصغر زکوی، رحمت الله مرزبند، حسین جلاهی صفحه 47
    ارائه تعریف درست از سلامت و تبیین ابعاد آن، همواره مورد توجه دانشمندان بوده است. سلامت، با حیات انسان گره خورده است و امروزه سلامت معنوی مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. هدف این نوشتار، تبیین مبانی انسان شناختی سلامت معنوی با تکیه بر آموزه های قرآنی است. بررسی و تحلیل آیات قرآن نشان می دهد که آموزه های وحیانی جدا از سلامت جسم، روان و اجتماع، سلامت معنوی را در کانون توجه خود قرار داده است. در آموزه های قرآن کریم، جهان، انسان و حیات دو بعدی هستند: طبیعت و ماوراء طبیعت؛ جسم و روح؛ حیات مادی و معنوی. انسان «حی متاله» است و حیات و سلامت او با توحید، آمیختگی ذاتی دارد. سلامت معنوی، با مفهوم «قلب سلیم» نیز گره خورده است. با توجه به ماهیت انسان، به نظر می رسد علم، ایمان به خدا و عمل صالح سه مولفه اصلی سلامت معنوی هستند و سلامت معنوی قرآنی عبارت است از: 1 سلامت روح در عرصه شناخت و بار یافتن به قلمرو توحید. 2 سلامت در عرصه رفتار؛ یعنی آراسته شدن روح به همه کمالات و زیبایی های اخلاقی و پیراستن آن از همه زشتی ها و نقص ها. بنابراین، سلامت معنوی قرآنی با معنویت گرایی سکولار تفاوت بنیادین دارد.
    کلیدواژگان: انسان، قرآن، سلامت معنوی، قلب سلیم
  • قاسمعلی کابلی، محمدحسین مردانی نوکنده صفحه 61
    نگاهی اجمالی به قرآن کریم مبین آن است که سراسر آیات قرآن سرشار از نوآوری و ابداع نکات هدایت بخش است. بنابراین، بر هر انسان مسلمان فرض است که با تاسی به قرآن، درس های خلاقیت و نوآوری های تربیتی آن را فراگیرد و آنها را برای شکوفایی امت واحد اسلام به کار بندد. هدف اصلی این مقاله پژوهشی، تبیین و نشان دادن مصادیق نوآوری-های تربیتی در قرآن در سه محور مقایسه، تمثیل و شیوه جلب توجه است و هدف متفرع از آن نیز بهره گیری از نوآوری های تربیتی قرآن در تربیت انسان متخلق به اخلاق الهی می باشد. روش پژوهش، کتابخانه ای و با بهره گیری از نتایج و دستاوردهای پژوهشی تحقیقات صورت گرفته در این موضوع است. مراجعه به قرآن، تدبر و عمیق شدن در مضامین آن درسهای عظیم نوآوری را متذکر می شود. با توجه به اینکه مصادیق نوآوری های تربیتی در قرآن متعدد می باشد، سه موضوع مقایسه، تمثیل و شیوه جلب توجه به منظور شباهت و مقایسه آنها با یکدیگر انتخاب گردید که جوامع اسلامی برای بهره مندی از زندگانی مطلوب انسانی، ناگزیر از بهره گیری از مصادیق این نوآوری های تربیتی در قرآن کریم هستند. سه نتیجه اصلی مستخرج از مقاله عبارت هستند از:الف) سراسر قرآن کریم سرشار از نوآوری های تربیتی در باب تربیت و هدایت است. ب) مصادیق عینی انسان های رشدیافته، بر اساس نوآوری های تربیتی موجود در قرآن کریم است. ج) بهره گیری از نوآوری های تربیتی قرآن، انسان هایی کامل و جامع را به عنوان اسوه و الگو به جامعه بشریت معرفی خواهد کرد.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، نوآوری، مقایسه، تمثیل، جلب توجه، تربیت
  • عباس اشرفی، ام البنین رضایی صفحه 81
    در این مقاله عصمت انبیاء در قرآن و عهدین در ماهیت عصمت و مفهوم آن، عصمت انبیاء و اشتراک ها و افتراق-ها (یعنی مقایسه این دو کتاب مقدس) به روش تطبیقی بررسی شده است. هر چند قرآن و عهدین عصمت انبیا را در دریافت و ابلاغ وحی می پذیرند، اما در قرآن با مساله ترک اولی پیامبران مواجه می شویم که در یهودیت و مسیحیت وجود ندارد، بلکه یهود و مسیحیت آن بزرگواران را چون مردم عادی می پندارند که مرتکب گناهانی می شوند.
    کلیدواژگان: عصمت انبیاء، ترک اولی، قرآن، عهد قدیم، عهد جدید
  • سید حسن بطحایی گلپایگانی صفحه 97
    دعوت به خداپرستی و اخلاص در بندگی سرلوحه دعوت همه انبیاء الهی بوده است. دستور بندگی خالص در قرآن علاوه بر واژه اخلاص و مشتقات آن با کلمات و عبارت های متنوع دیگری آمده است؛ مانند: «یریدون وجهه»، «اسلم وجهه لله»، «نصحوا لله»، «ابتغاء مرضات الله »، «ابتغاء وجه الله »، «و قربات عند الله »، «حنیف»، «تبتل إلیه». ضد اخلاص در اعتقاد و عبادت، شرک و بت پرستی و مقابل اخلاص در طاعت ریا است که در روایات از آن به «شرک خفی» و «شرک اصغر» تعبیر شده است.. اگرچه گستره اخلاص در قرآن شامل تمام باورهای اعتقادی، اعمال عبادی و صفات پسندیده اخلاقی می شود، ولی آنچه در این تحقیق بررسی می شود، مباحثی است که با توجه به تصریح آیات قرآن و دیدگاه مفسران عامه و خاصه آمده است که شامل اخلاص در اعتقاد، در برابر شرک و بت پرستی، اخلاص در اعمال عبادی مانند نماز و زکات، حج، خمس، زکات، مناسک حج و عمره و جهاد، همچنین درباره برخی از فضائل اخلاق ایمانی مانند اخلاص در انفاق، اطعام، گواهی دادن، نجوا در اصلاح بین مردم، صدقه و هر کار پسندیده، بیعت با پیامبر اکرم (ص) و هجرت و یاری کردن اسلام است. این بحث ها با محوریت آیات و دیدگاه مشهور مفسران شیعه و اهل سنت و منابع اخلاقی و لغوی مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: قرآن، اخلاص، مخلصین، ریا، شرک
  • حسن دادخواه صفحه 117
    قرآن کریم در محیطی پا به عرصه هدایت مردم نهاد که زبان عربی در اوج فصاحت و بلاغت قرار داشت و طبیعی است که زبان قرآن برای برقراری ارتباط با آنان از واژگان و تعبیرهای متعارف آن جامعه استفاده کند. از سوی دیگر، سروده های موسوم به چکامه های هفت یا ده-گانه شاعران عرب پیش از اسلام که گنجینه شعر، ادب و فرهنگ مردمان آن روزگار به شمار می آید، به تنهایی نشان از غنی بودن زبان عربی پیش از نزول قرآن دارد.
    این مقاله در پی آن است تا با بررسی ارتباط زبانی میان آن چکامه ها و قرآن کریم، واژگان مشترکات میان آن دو و ظرفیت معنایی آن واژگان را مورد بررسی قرار دهد. از این رو با آوردن ابیات چندی از چکامه های برتر عرب و برخی آیات قرآن کریم، واژگان مشترک با بیان معنای آنها معلوم شده است. وجود تعداد قابل توجه از واژگان چکامه های عربی پیش از اسلام در قرآن کریم و شباهت معنایی میان آن واژگان، نشانگر چند واقعیت است؛ از جمله فصیح و قابل فهم بودن واژگان چکامه ها برای مردم آن روزگار، کم بودن فاصله زمانی میان زمان سروده شدن چکامه ها با زمان نزول قرآن کریم و درستی انتساب آن چکامه ها به پیش از اسلام می-باشد.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، چکامه های برتر عربی، واژگان مشترک
|
  • Nosrat Nilsaz, Zohreh Baba, Ahmadi Milani Page 5

    Consideration and contemplation of signs of creation lead to theism. In his Nahj al-Balāgha, Imam Ali (AS) has repeatedly drawn attention to this fact. In general, he enumerates the wonders of nature, invites people to ruminate over them, and stresses that signs of God’s grandeur are prevalent in the world of creation. This study is an attempt to explore the relationship between signs of creation and theism in Imam Ali’s words.

    Keywords: Nahj al Balāgha, theism, divine signs, world of creation, creatures
  • Said Qasemi Parshokouh Muhammad Hassan Khavaninzadeh Page 27
    Throughout history, Sufis have made substantial contributions to Islamic culture and the Qur’anic sciences, investigating different subjects using exegesis and interpretation. Among them is sirāt al-mustaqīm (literally the right path) which has, thus, undergone continuous evolution and been accompanied by concepts such as insān al-kāmil (literally the perfect man) which were formulated by Sufi masters like Ibn Arabi. This article is an attempt to investigate sirāt and sirāt al-mustaqīm in the Qurani’c discourse and its exegeses as well as Sufi works, including Ibn Arabi’s. Finally, the two approaches are compared and contrasted.
    Keywords: The Holy Quran, sirāt al mustaqīm, exegesis, Sufism, Islamic mysticism, Ibn Arabi
  • Ali Asghar Zakavi Rahmatollah Marzband, Hussein Jalahi Page 47
    Throughout history, scientists have sought to offer a true definition of health as a concept closely related to human life. Moreover, spiritual health has managed to hold the attention of W.H.O. in recent years. The purpose of this article is to determine the humanistic principles of spiritual health on the basis of the Qur’anic teachings. Analysis of the Qur’anic teachings show that the cosmos, human, and life have two aspects: physical and metaphysical, corporal and spiritual, physical and spiritual. Human is hay muta’alleh (literally the divine living) whose health is inextricably linked with monotheism. The spiritual health is also intertwined with the concept of qalb-e salīm (literally the healthy heart). Knowledge, faith, and good behavior seem to be the three principles of spiritual health. In sum, the Qur’anic spiritual health covers (a) the health of soul through the recognition and attainment of monotheism and (b) the health of behavior through promotion of virtues and abstention from vices. Therefore, the spiritual health in the Qur’an is completely different from the secular's ones.
    Keywords: human, the Quran, spiritual health, qalb, e salīm
  • Qasem Ali Kaboli Muhammad Hussein Mardani Nokandeh Page 61
    A brief look at the Holy Qur’an demonstrates that each single verse brims with illuminative and innovative lessons; therefore, Muslims must tap this valuable educational source to facilitate the growth of the Islamic nation.This research aims to locate educational innovations in the Holy Qur’an in three forms of analogy, allegory, and addressing. It also aims to exploit the findings to train humans displaying Islamic behavior.Conducting a library research, the researchers came to the following
    Conclusions
    1- The Holy Qur’an brims with innovations in education and teaching.2- Exemplary humans trained on the basis of these innovations are given in the Holy Qur’an.3- Tapping these innovations helps to introduce exemplary humans to other societies.
    Keywords: Innovation, The Holy Quran, analogy, allegory, addressing, education
  • Abbas Ashrafi Omolbanin Rezai Page 81
    This article is a comparative study of the infallibility of prophets as well as its nature and meaning in the Holy Qur’an and Testaments. While both acknowledge the infallibility of prophets in reception and dissemination of the divine message, the Holy Qur’an gives some instances of tark al-awlā (literally abandoning that which was better) committed by the prophets, and Testaments consider them to be prone to sins.
    Keywords: Infallibility of prophets, the Holy Quran, tark al awlā the Old Testament, the New Testament
  • Seyyed Hassan Bathai Golpayegani Page 97
    Monotheism and ikhlās (literally sincerity) have always topped the divine agenda followed by the holy prophets. According to the Holy Qur’an, humans and genies were solely created to worship God sincerely. Not only “sincerity”, but also words and phrases such as “desiring His goodwill”, “who submits himself entirely to Allah”, “if they were sincere to Allah”, “who sells himself to seek the pleasure of Allah”, “only seeking the countenance of Allah”, “pure”, “devote yourself to Him” all prove this claim. While some scholars denounce worship for the sake of entering paradise or avoiding hell against sincerity, it is hypocrisy and worship for the sake of winning worldly gains which is against sincerity. Therefore, sincerity varies according to the knowledge of the worshipper and has, thus, different stages. This article addresses sincerity in belief, worship, zakāt, khoms, hajj, umrah, jihād, infāq, it’ām, bai’at, hijrat, witnessing, alms-giving, and so on. Allah the Almighty refers to prophets as mukhlīs (literally sincere) servants who asked nothing for their mission.
    Keywords: The Quran, ikhlās, mukhlīs, hypocrisy, shirk
  • Hassan Dadkhah Page 117
    The Holy Qur’an was revealed in a society whose language was greatly eloquent; thus, it naturally used familiar words and expressions to communicate with them. Moreover, pre-Islamic Arab poems – the treasure trove of Arab poetry, literature, and culture – mirrored the richness of the language in which they were composed.The present paper seeks to investigate the semantic relationships between the pre-Islamic Arab poems and the Holy Qur’an in order to locate their semantic overlaps. The great number of the words shared between the two confirms the eloquence of the common words, small temporal distance between the composition of poems and revelation of the Holy Qur’an, and the pre-Islamic nature of poems.
    Keywords: The Holy Quran, top pre, Islamic Arab poems, common words