فهرست مطالب

فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
سال چهارم شماره 10 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • بهمن بنی مهد، علی اصغری صفحات 1-18
    پژوهش درباره سیاست تقسیم سود همواره مورد توجه پژوهشگران رشته های حسابداری و مالی بوده است. نتایج پژوهش های انجام شده در بازارهای توسعه یافته و توسعه نیافته نیز در زمینه سیاست تقسیم سود متفاوت می باشد. هدف این پژوهش آن است تا اثر نسبت اهرمی را بر سیاست تقسیم سود، بررسی و رابطه آن ها را با تقسیم سود به صورت یک مدل ریاضی ارائه دهد. از این رو، در این پژوهش اثر اهرم مالی بر سیاست تقسیم سود شرکت ها، در 66 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1380 الی 1387 بررسی می شود. روش تحقیق همبستگی بوده و نتایج نشان می دهد اهرم مالی با تقسیم سود رابطه ای معنی دار ندارد. اما اندازه شرکت و جریان نقدی عملیاتی رابطه ای مثبت و معنی دار با سیاست تقسیم سود دارد. نتایج این پژوهش، مشابه نتایج برخی از پژوهش های خارجی انجام شده است. این موضوع بیانگر آن است که احتمالا در بازارهای در حال توسعه نظیر بازار سرمایه ایران، در تقسیم سود، به دلیل عدم کارایی تئوری کارگزاری، توجهی به نسبت اهرمی (نسبت بدهی) نمی شود و لذا رابطه ای میان آن ها وجود ندارد.
    کلیدواژگان: اهرم مالی، سیاست تقسیم سود، اندازه شرکت و جریان نقدی عملیاتی
  • فریدون رهنمای رودپشتی، محمد حامد خان محمدی صفحات 19-43
    در این تحقیق اثر نوسانات درصد سود تقسیمی بر بازده سهام شرکت ها مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، 86 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در یک دوره هشت ساله (1387-1380) بررسی شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیونی و از نرم افزار SPSS کمک گرفته شده است. نتایج از حاصل تحقیق نشان می دهد که بین نوسانات درصد سود تقسیمی و بازده سهام شرکت ها رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: نوسانات درصد سود تقسیمی، بازده سهام، درصد سود تقسیمی، سود تقسیمی
  • جواد عبادی، اسماعیل حسن پور صفحات 45-62
    یکی از تصمیماتی که همواره ثروت سهامداران را تحت تاثیر قرار می دهد، تصمیمات مربوط به تامین مالی، و به تبع آن افزایش سرمایه است. اعلام برگزاری مجمع فوق العاده برای تصویب افزایش سرمایه، به عنوان یک خبر مالی می تواند روی قیمت سهام و در نتیجه بر بازدهی آن تاثیر بگذارد. تحقیق حاضر در پی کشف تاثیر گذاری عوامل موثر مورد بررسی، بر بازده غیرعادی سهام به هنگام افزایش سرمایه می باشد.
    در این تحقیق سعی شده است چهار عامل نسبت افزایش سرمایه بر ارزش بازار سهام شرکت، میزان نوسان بازده روزانه سهام، اندازه شرکت (ارزش بازار سهام منتشره شرکت) و بازده تجمعی بازار به هنگام افزایش سرمایه که به طور بالقوه می توانند منجر به بازده غیرعادی سهام منجر شوند را مورد بررسی و شناسایی قرار دهد. به منظور بررسی تاثیرگذاری عامل افزایش سرمایه بر بازده غیر عادی از رویداد آزمایی استفاده شده است. نتایج بدست آمده در طول سالهای 1383 تا 1388 حاکی از وجود بازده غیر عادی تجمعی منفی به هنگام افزایش سرمایه بوده است. و از میان متغیرهای مورد بررسی تنها متغیر عامل واریانس بازده روزانه سهم بر بازده غیر عادی تاثیرگذار بوده است.
    کلیدواژگان: افزایش سرمایه، بازده غیر عادی، واریانس بازده روزانه سهم، اندازه شرکت، بازده تجمعی بازار
  • مهدی تقوی، حسین امری، عادل محمدیان صفحات 63-82
    تاثیرگذاری توسعه مالی بر رشد اقتصادی یکی از مهمترین کانال های موجود در موضوعات اقتصادی است که بحث ها و جنجال های زیادی را به خود اختصاص داده است. برخی از اقتصاددانان معتقدند که توسعه مالی از طریق افزایش سطح پس انداز و افزایش سطح سرمایه گذاری می تواند زمینه مناسب رشد اقتصادی را فراهم سازد و گروهی نیز، به انتقال توسعه مالی بر رشد اقتصادی از طریق تاثیرات آن بر تخصیص منابع و کارایی سرمایه تاکید دارند. هدف مقاله بررسی رابطه تجربی بین توسعه مالی و رشد را در برخی کشورهای منا[i] می باشد. این مطالعه تجربی با استفاده از روش پانل پویای GMM برای 12 کشور منطقه منا بررسی شده است. نتایج برازش در دوره 1960 تا 2006 حاکی از تاثیر منفی توسعه مالی بر رشد اقتصادی دارد و این اثر منفی را می توان به دلیل نحوه آزاد سازی بازارهای مالی، ضعف نظام مالی و عدم شکل گیری بازار مالی منسجم و بهره مند از مقررات دانست که منجر به کاهش سرمایه گذاری از طریق تخصیص نابهینه منابع شده است. این مهم می بایست در تدوین سیاست های کلان اقتصادی که هدف آن توسعه مالی است مورد توجه سیاست گذاران این کشورها قرار گیرد.
    کشورهای منا شامل کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا می باشد. کشورهای مورد مطالعه در این مقاله شامل الجزایر، بحرین، مصر، ایران، اردن، کویت، لبنان، مراکش، عمان، سوریه، عربستان سعودی و تانزانیا می باشد.
    کلیدواژگان: توسعه مالی، رشد اقتصادی، منطقه منا
  • سیدعلی نبوی چاشمی، آیت الله حسن زاده صفحات 83-106
    هدف از این تحقیق یافتن پاسخ این سئوال است که کدامیک از شاخص های پیش بینی مورد استفاده در این تحقیق، بهترین روش برای پیش بینی قیمت سهام به شمار می آید و از قابلیت اعتبار بالاتری برای پیش بینی قیمت سهام در بورس تهران در دوره زمانی از سال 1383 تا 1387 برخوردار می باشد؟ بدین منظور یکی از ساده ترین و در عین حال پرکاربرد ترین روش های تحلیل تکنیکی یعنی میانگین متحرک، میانگین متحرک وزنی و میانگین های متحرک نمایی مورد استفاده قرار گرفته است. در این تحقیق قیمتها با استفاده از سه شاخص میانگین متحرک[i](MA)و میانگین متحرک وزنی[ii] (WMA) و میانگین های متحرک نمایی[iii](EMA) برای دوره های 30 و 60 و 90 روزه با استفاده از نرم افزار Excel پیش بینی گردیده است و سپس نتایج پیش بینی با قیمت واقعی مقایسه شده اند، و در نهایت روش های مختلف به وسیله دو شاخص اعتبار سنجی میانگین قدرمطلق انحراف ها (MAD) و نشانگر ردیاب (TS) مورد ارزیابی قرار گرفته اند. نتیجه بررسی نشان می دهد در مقایسه بین سه، روش میانگین متحرک نمایی از لحاظ شاخص های اعتبار سنجی (میانگین قدرمطلق خطاها و نشانگر ردیاب) از اعتبار بالاتری برای پیش بینی قیمت سهام برخوردار می باشد و از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: تحلیل تکنیکی، شاخص میانگین متحرک، پیش بینی قیمت سهام، بورس اوراق بهادار
  • فریدون اوحدی صفحات 107-138
    «در تئوری اقتصاد قضیه ای مهم تر از این وجود ندارد که تحت شرایط رقابتی نرخ بازده» سرمایه گذاری در تمامی صنایع بسمت برابری میل می کند.[i] اگرچه این تصور (نظر) را می توان در اندازه گیری قابلیت سودآوری مانند بازده مجموع دارایی (ROA) بکار برد اما دلایل خوبی وجود دارد که باور کنیم اجزاء تشکیل دهنده بازده مجموع دارایی ها که از طریق تجزیه و تحلیل دوپونت شناسایی شده اند به سطح گسترده (کلی) اقتصادی برنمی گردند. صنایع دارای ساختار عملیاتی ویژه ای می باشند که باعث می گردد که نسبتها بصورت دسته برای اعضای صنعت درآیند. وایت، سوندلر و فراید[ii] (1998) و همچنین نسیم و پن من[iii] (2001) نشان دادند که حاشیه سود و گردش مجموع دارایی ها دارای همبستگی قوی منفی هستند که دلالت بر این دارد که بیشتر صنایع به سطوح مشابه ای از ROA)) از طریق ترکیبات مختلف (PM) و (ATO) می رسند.
    تجزیه و تحلیل دوپونت بازده سرمایه گذاری مانند ((ROA را به دو مجموعه حاصل ضربی حاشیه سود (PM) و گردش مجموع دارایی ها (ATO) تقسیم می کند، این تجزیه و تحلیل مفید می باشد زیرا اجزاء (ROA) هریک جنبه های مختلفی از عملیات شرکت را اندازه گیری می کنند، طرفداران این نوع تجزیه و تحلیل ادعا می کنند که اجزاء (ROA) بینش بیشتری را در ارتباط با شرکت و عملیات آن ایجاد می کند و به پیش بینی کمک می کند.
    در این پژوهش بررسی شده است آیا بخش صنعت حاشیه سود و گردش مجموع دارایی ها و بازده مجموع دارایی ها و مقادیر تعدیل شده آنها (Abnormal) می توانند مقادیر این متغیرها را برای آینده پیش بینی کنند. نتایج حاصله نشان می دهد که تجزیه آنها به اجزاء تعدیل شده و صنعت در پیش بینی مفید می باشد بعلاوه در این پژوهش مشخص گردید که حاشیه سود و نسبت گردش مجموع دارایی ها دارای همبستگی منفی می باشند. از رگرسیون ترکیبی[iv] برای پیش بینی (ATO)، (PM)، (ROA) و تعدیل شده آنها استفاده شده است، نتایج حاصله نشان می دهد که معادله رگرسیون برآورد شده معنی دار و مهم می باشد و اطلاعات مفیدی را برای تصمیم گیری فراهم می کند.
    کلیدواژگان: بازده مجموع دارایی ها، حاشیه سود، گردش مجموع دارایی ها، تجزیه و تحلیل دوپونت
  • رویا دارابی، علی مولایی صفحات 139-182
    امروزه بنگاه های تجاری برای رسیدن به اهداف خود که عبارت از: حداکثر سازی سود و ثروت سهام داران و نیز افزایش ارزش سهام شرکت می باشد با توجه به مقوله جهانی شدن با مسائل و مشکلات زیادی روبرو می باشند. از جمله این مشکلات، مسئله نقدینگی و تورم می باشد که این دو مورد بویژه در کشور ما با توجه به دولتی بودن سیستم کنترل بسیاری از بنگاه ها از اهمیت فراوانی برخوردار است که می توانند اکثر صنایع و بنگاه ها را در صورت افزایش و کاهش تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین موارد فوق الذکر ایجاب می کنند که بنگاه های تجاری (بانک ملت) به گونه ای برنامه ریزی نمایند که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و بتوانند خود را با شرایط محیطی بیشتر هماهنگ نمایند.این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می گردد و روش بکار رفته در این تحقیق با عنایت به اینکه در این بررسی تاثیر متغیر های مستقل برروی متغیر وابسته سنجیده شده است از نوع همبستگی و تحلیل رگرسیون می باشد.در انجام تحقیق بخشی از اطلاعات که مبنای تحقیق را تشکیل می دهد به روش کتابخانه ای و با مطالعه کتب، نشریات و مقالات و مجلات و بخش دیگری از اطلاعات که مربوط به گردآوری داده های مورد نظر جهت آزمون و تجزیه و تحلیل می باشد به روش میدانی و با مراجعه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اداره امور مالی بانک ملت بدست آمده است. تحقیق حاضر در بانک ملت جمهوری اسلامی ایران در دوره زمانی 1384 الی 1388 انجام شده که داده های مورد بحث در آن به صورت ماهیانه از فروردین 1384 الی اسفند 1388 جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید.در این راستا چهار فرضیه تبیین گردید، فرضیه اول- بین نقدینگی با سودآوری بانک ملت رابطه معناداری وجود دارد، فرضیه دوم- بین حفظ سرمایه با سودآوری بانک ملت رابطه معناداری وجود دارد، فرضیه سوم- بین تولید ناخالص داخلی با سودآوری بانک ملت رابطه معناداری وجود دارد، فرضیه چهارم- بین تورم با سودآوری بانک ملت رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق، فرض اول را مورد تایید قرار داد، در مورد فرضیه های دوم و سوم بنا به دلایل ذکر شده در متن مقاله هیچ گونه اظهار نظری نشده است، ولی نتایج حاصله فرضیه چهارم را با توجه به تحلیل انجام شده رد نمود.
    کلیدواژگان: نقدینگی، تورم، حفظ سرمایه، تولید ناخالص داخلی و سودآوری
  • هاشم نیکو مرام، پیمان امینی صفحات 183-215
    بر اساس مدل های نظری و نتایج پژوهش های صورت گرفته، پیش بینی می شود بین ابعاد کیفیت اطلاعات حسابداری و هزینه حقوق صاحبان سهام رابطه معکوس و معناداری وجود داشته باشد. در این تحقیق ارتباط بین هزینه حقوق صاحبان سهام و شش بعد کیفیت سود، مورد ارزیابی قرار می گیرد. شش بعد کیفیت سود مبتنی بر اطلاعات حسابداری شامل کیفیت اقلام تعهدی، تغییرپذیری سود، اقلام تعهدی اختیاری، عامل مشترک، قابلیت پیش بینی سود و هموار بودن سود می باشند. آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که عموما شرکت های دارای حداقل ارزش مطلوب برای هر کیفیت سود (هر کیفیت به صورت جداگانه مد نظر قرار گرفت) در مقایسه با شرکت های دارای حداکثر ارزش مطلوب، از هزینه حقوق صاحبان سهام بالاتری برخوردار می باشند. در این میان تاثیر عامل مشترک بر هزینه سرمایه تایید نشد و اقلام تعهدی اختیاری رابطه ای خلاف انتظار با هزینه سرمایه دارد. در میان چهار شاخص دیگر کیفیت سود، «کیفیت اقلام تعهدی» دارای بیشترین تاثیر بر هزینه حقوق صاحبان سهام است. علاوه بر آن، قدرت توضیح دهندگی مدل در بردارنده شش شاخص کیفیت سود، بیش از قدرت توضیح دهندگی مدل هایی است که تنها یکی از شاخص های کیفیت سود را به عنوان متغیر مستقل استفاده کرده اند. بنابراین می توان گفت که کیفیت سود دارای یک رابطه منفی معنی دار با هزینه حقوق صاحبان سهام می باشد. نتایج این پژوهش می تواند اهمیت و جایگاه کیفیت سود از نگاه سرمایه گذاران و سایر ذینفعان را یادآوری نماید.
    کلیدواژگان: کیفیت سود، هزینه سرمایه، کیفیت اقلام تعهدی، تغییر پذیری سود، هموار بودن سود
  • احمد یعقوب نژاد، علی ذبیحی صفحات 217-235
    در این تحقیق با استفاده از داده های تاریخی سال های 13871383 مربوط به 72 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، رابطه بین کیفیت افشای شرکت و نقد شوندگی سهام بررسی گردیده است. شواهد تجربی در کشورهای دیگر نشان می دهد که بهبود کیفیت افشای شرکت باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی می گرددو با کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، نقد شوندگی سهام شرکت افزایش پیدا می کند. فرض اصلی این تحقیق آن است که بهبود کیفیت افشای شرکت با نقدشوندگی سهام رابطه مثبت دارد. برای آزمون ارتباط بین کیفیت افشا و نقد شوندگی سهام از رگرسیون چند متغیره با استفاده از داده های تلفیقی استفاده گردیده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که بین کیفیت افشا و نقدشوندگی سهام، رابطه ی معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: کیفیت افشا، نقد شوندگی سهام، عدم تقارن اطلاعاتی، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام
|
  • Pages 1-18
    In this paper, we have examined relation between financial leverage effect and dividend policy over a 7- period in 66 firms in Tehran Stock Exchange. We have found that there is no relation between financial leverage and dividend policy. But, there is a positive relation between firm size and operating cash flow with dividend policy in study sample. The results of this study show that in emerging markets such as Iranian capital market, we could not find any agency theory implications on dividend policy
    Keywords: Financial leverage, dividend policy, size, operating cash flow
  • Pages 19-43
    Economic performance assessment of companies has been always of interest for stakeholders. In addition to accounting based evaluation model, there is an economic model, which focuses on cash flows rather than profit. One of these models is the “cash recovery rate” based on which the economic rate of return can be estimated. In this article, the relationship between accounting measures of performance evaluation(Return On Assets, Return On Equity, Return on Sales) and value-based measures(Economic Value Added and Market Value Added) in relation to cash recovery rate, which is as proxy of economic performance of companies, has been investigated. As many as 60 sample companies between the periods of 1382 to 1386 have been selected. The achieved results from empirical tests indicate that the return on assets, return on equity, return on sales and market value added are positively and directly related to the cash recovery rate. They can be used as a reliable measure in the performance evaluation in spite of economic value added which lacks information content.
    Keywords: Performance evaluation, Economic rate of return, Cash Recovery Rate, Economic Value Added, Market Value Added
  • Pages 45-62
    In this paper the factors influencing abnormal return on common stock will be addressed. Regarding capital increase in Tehran Security Stock Exchange the four independent factors potential efficacy abnormal return. The factors are as following capital to increase the market value of outstanding shares; volatility of daily returns, firm's size (in terms of market value of outstanding shares) and market cumulative return (MCR). This paper addresses factors influencing abnormal returns of common stocks, in regard to “capital increase” in Tehran Security Exchange. We identify and examine four factors potentially influencing abnormal return. These factors are: capital increase to market value of outstanding shares, volatility of daily returns, firm's size (in terms of market value of outstanding shares) and market cumulative return (MCR). Our sample consists of 96 capital increase in firms listed in Tehran Security Exchange between 1383 and 1386. To examine the effects of capital increase on abnormal return, we use an event study. Cumulative abnormal returns are calculated for two thirty-day windows before and after the event. We use a multi-variable regression to compare the results in these two windows. We find that capital increase cause “negative” abnormal returns. Among four independent variables, only volatility of daily returns influences abnormal returns.
    Keywords: Capital increase, Abnormal Return, ratio of capital increase to market value, volatility of daily returns, Firm size, market cumulative return
  • Pages 63-82
    Financial development effect growth through one of the most important channels, which has been a source of controversies. Some economist believe that financial development by increasing savings and investment makes the growth possible, others think that financial development increases the growth rate by its effects on allocation of resources and productivity. The aim of this paper is to test empirically the relationship between financial development and growth in some Middle East and North Africa by dynamic panel GMM for 12 countries in the sample. The result for the period of 1960-2006 shows that there is a negative effect of financial development on growth. This negative effect of financial weaknesses in financial systems and which countries in the sample have used for financial liberalization which has had a negative effect on investment through an inappropriate allocation of resources.
    Keywords: Financial Development, Economic Growth, Middle East, North Africa countries
  • Pages 83-106
    The aim of the study is to answer the following question: which of the predictive indicators used in this study is the best way for predicting stock price, and is considered as the higher credibility for predicting stock price in the Tehran stock exchange? For this reason it is used the methods of a simple moving average and Weighted moving average and exponential moving average for symbol periods of 30 days, 60 days and 90 days. And then predicted results are compared with the actual price, and finally, various methods have been evaluated by two different indexes consist of Mean Absolute Deviation (MAD) and Tracer Symbol (TS).The results show that the exponential moving average methods for thirty-days period is entitled the highest credibility for predicting stock price
  • Pages 107-138
    In economic theory, there is no more important proposition than that, under competition, the rate of return on investment tends toward equality in all industries’. Although this notion is applicable to total profitability measures such as return on assets (ROA), there is good reason to believe that various components of ROA identified by Dupont analysis will not revert to economy-wide levels, Industries have unique operating structures that Dupont analysis decomposes return on investment such as ROA into two multiplicative components, Profit margin (PM) and Asset turnover (ATO). This analysis is useful because each component measures different aspects of a firm’s operation. Advocate of this type of analysis claim that the components of ROA should provide additional insight into the business and operations of the firm and assist in forecasting. In this paper I examined whether Industry part of profit margin, Asset turnover and return on assets and Industry adjusted values of these variables (called abnormal) can predict future values (changes) of these variables, I found that decomposing each of these components into an abnormal and Industry component is useful for predicting also I found that profit margin and Asset turnover has a negative correlation with each other and the same is true with, their abnormal, (Industry-adjusted). In this paper pooled regression is used in predicting ROA, PM, and ATO of Industries and their Industry-adjusted values. Result showed that the regression equation is informative and significant. and provides enough information for decision making.
    Keywords: Return on Assets, Profit Margin, Asset turnover, Dupont analysis
  • Pages 183-215
    Based on theoretical models and research results there is a significant positive effect between quality and cost accounting. In this study the relationship between cost of equity and six earnings quality was evaluated. Six dimensions of quality include the quality of accruals-based accounting data, variability of earnings, accruals optional, common factors, the ability to forecast revenue and profit is being paved. Hypothesis testing showed that generally the least desirable for companies with profits of companies in the desired maximum value, the cost of equity are higher. The other four indicators of interest "accruals quality" is the highest impact on equity. In addition, the explanatory power of ROE model contains six parameters of interest, more ROE is the explanatory power of models that have used only one indicator of the quality. Thus, the benefits of quality had a significant negative correlation with the cost of equity. The results of this research could benefit from looking at the importance and quality of place to remind investors and other stakeholders.
    Keywords: Equity, Capital of Cost, The quality of accruals, Variability of the profits, the latten of profits
  • Pages 217-235
    This study examines relationship between disclosure quality and stock liquidity in Tehran stock exchange. We use a sample of 72 listed companies over a five-year (1383-1387). Results in other countries show that improving disclosure quality decreases information asymmetry. So stock liquidity increases to decline information asymmetry. The focal point of our study is improving disclosure quality resulting in more stock liquidity. The multivariate pooled regression model is used to examine the hypotheses. However, we do not find any significant association between disclosure quality and stock liquidity.
    Keywords: Disclosure Quality, information asymmetry, Bid, Ask spread