فهرست مطالب

مطالعات قدرت نرم - پیاپی 7 (پاییز و زمستان 1391)

نشریه مطالعات قدرت نرم
پیاپی 7 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمید ابیا، مهدی خانی صفحه 9
    این نکته که فرهنگ از جمله منابع اصلی قدرت نرم به شمار می آید، تحلیل گران سیاسی را به آنجا رهنمون شده تا مطالعات فرهنگی قدرت نرم و چگونگی ارتقا قدرت بواسطه فعالیت های فرهنگی را در اولویت نخست قراردهند.از جمله تجارب ارزنده در کشور ما راهیان نو است که می توان آن را به عنوان یک راهبرد فرهنگی موثر برای افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد.راهیان نور حرکتی فرهنگی نوین در جهت حفظ و انتقال ارزشهای دفاع مقدس به نسل امروز است. از سال 1377 با حضور مقام معظم رهبری در منطقه شلمچه، حضور کاروانها و مردم (خانوادگی) سال به سال پررنگ تر شده و ضرورت ارائه برنامه های فرهنگی و تبلیغی بیش از گذشته احساس می گردد.به همین دلیل تحلیل و ارتقای برنامه های فرهنگی در دستورکار مدیران قراردارد.شناخت وارزیابی مولفه های اثربخسی قدرت نرم برنامه های راهیان نور بر بازدید کنندگان بخصوص جوانان، هدف اصلی مقاله حاضر است که می توان هدف دومی را به آن افزود و آن زمینه سازی برای بهبود برنامه های فرهنگی راهیان نور در سالهای بعدی است..تحقیق با روش تحلیل کیفی و تکمیل پرسش نامه به انجام رسیده است.یافته های پژوهش نشان می دهد برنامه های راهیان نور که برگرفته از فرهنگ اسلامی و ایثار وشهادت می باشد تاثیر عمیقی بر بازدید کنندگان داشته است.در این میان تاثیر یادمانهاو نمایشگاهاوتبلیغات و فضای محیطی که بر گرفته از معنویت و ایثار گری خالصانه رزمندگان است، اثرگذاری بیشتری از مولفه های دیگر داشته است.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، اسلام، امام خمینی، اثر بخشی، راهیان نور، دفاع مقدس
  • سیامک باقری چوکامی، جعفر یوسفی صفحه 27
    درجامعه شناسی در کنار انواع تغییرات اجتماعی، دو نوع تغییرات اجتماعی معطوف به عرصه سیاست قابل توجه است. تغییر اجتماعی روبنایی که به نوعی به حرکت های اصلاحی و بدون تغییر در ماهیت و بنیاد ساختار اجتماعی در جامعه اشاره دارد. تغییر اجتماعی زیربنایی، یا همان انقلاب اجتماعی است. اکثر نظریه پردازان، انقلاب های اجتماعی را با مولفه های سخت افزارانه و به صورت خشونت آمیز تعریف می کنند. در حالی که متون دینی و قرآن کریم در توصیف نهضت انبیاء الهی که هر یک در دوران خود حامل و عامل تغییرات اجتماعی بودند، مولفه های دیگر را متذکر می شوند. از این رو، پرسش اصلی این پژوهش این است که برمبنای آموزه های قرآن، مدیریت تغیییرات اجتماعی ساختاری دارای چه ویژگی هایی است؟ به بیان دیگر مولفه های شکل دهنده مدیریت تحولات و تغییرات اجتماعی از چه ماهیتی برخوردارند و قرآن کریم بر کدام مولفه های مدیریت تغییرات را ترجیح می دهد. روشی که برای دستیابی سوال موصوف، مورد استفاده قرار گرفت، «پارادایم کیس» است. این روش برای موضوعاتی که از اعتبار و اهمیت پیشینی برخوردارند، کاربرد موثری دارد. مهمترین نتایج این تحقیق این است که تغییرات اجتماعی و مدیریت آن می تواند بدون بهره گیری از سیاست ها و الگوهای سخت افزارانه و اجبار آمیز موفقیت آمیز باشد. همچنین براساس آموزه های قرآنی، مولفه های نرم افزارانه ی مدیریت تغییرات اجتماعی دارای ماهیت اصالی و راهبردی است. و با توجه به مطالعه موردی، گفتمان نرم افزارانه حاکم بر سیاست ها و اقدامات حضرت موسی رمز پیروزی آن بر مدیریت بحران فرعون بوده است. در واقع می توان استنباط نمود که از نظر قرآن کریم گفتمان سلبی در مدیریت بحران ها و تغییرات اجتماعی در نهایت محکوم به شکست است.
    کلیدواژگان: اسلام، قرآن کریم، حضرت موسی، فرعون، تغییراجتماعی، مدیریت ادراک، تصویر سازی
  • پرویز دلیرپور صفحه 45
    نوشتار حاضر با روش اسنادی به مساله زوال قدرت نرم امریکا می پردازد. نویسنده ابتدا مولفه های قدرت نرم را با توجه به عقاید جوزف نای مورد بررسی قرار داده سپس با کمک همین نظریه می کوشد به پرسش اصلی مقاله، یعنی علل افزایش یا فرسایش قدرت نرم امریکا در نیم سده گذشته را بررسی نماید. اهمیت قدرت نرم برای رسیدن به منافع ملی از کاربرد قدرت سخت (نیروی نظامی، تحریم اقتصادی و...) کمتر نیست با این حال، روندهای گوناگون نشان دهنده زوال قدرت نرم امریکا در سطح بین المللی از جنگ جهانی دوم بدین سو بوده است. نویسنده به یاری شواهد مختلف، فرسایش قدرت نرم این کشور را معلول تضاد ایفای نقش رهبری و پی گیری منافع اقتصادی و مصالح سیاسی خارج از کنترل این کشور از یک سو و برخورد با چالش سنت گرایی جهان سومی که به ویژه در عصر انقلابهای موسوم به بهار عربی تجلی بارزتری یافت، دانسته است
    کلیدواژگان: قدرت نرم، ارزش های فرهنگی و سیاسی، امریکاستیزی، فرهنگ، وجهه ملی
  • مهدی سبحانی نژاد، زهرا امیری صفحه 63
    پژوهش حاضر در راستای بررسی چگونگی تاثیر وجوهی از مولفه های برنامه درسی پنهان (معلم، دانش آموز، روش تدریس، ارزشیابی، محتوا و مکان فیزیکی) بر بعد سیاسی هویت اسلامی– ایرانی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال91 انجام شده است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش، تلفیقی از تحلیل اسنادی، قوم نگاری و تحلیل محتوای کیفی، بوده است. پنج مدرسه و سی دانش آموز به صورت هدفمند (با معیار زنجیره ای شاخص) انتخاب و از ابزارهای؛ مصاحبه نیمه رهنمودی، مشاهده مشارکتی و فرم فیش برداری استفاده شده است. تجزیه و تحلیل کیفی یافته ها در سه مرحله؛ کدگذاری باز، گزینشی و محوری صورت گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که؛ مولفه های برنامه درسی پنهان مورد بررسی، بر بعد سیاسی هویت اسلامی– ایرانی دانش آموزان در سطوح سه گانه (شناختی، عاطفی و رفتاری) و در دو وجه مثبت و منفی رخ داده است.
    کلیدواژگان: برنامه درسی پنهان، بعد سیاسی هویت اسلامی - ایرانی، کیفی، دوره متوسطه، تهران
  • سیدمحمدکاظم سجادپور، مهدی زاده علی صفحه 81
    این مقاله، با عنوان «اجرای سیاست خارجی، قدرت نرم و ارتباطات: مطالعه موردی ایالات متحده امریکا2001-1993» تلاشی نظری و عملی برای شناختن چگونگی شکل گیری قدرت نرم امریکا در دوران ریاست جمهوری ویلیام جفرسون کلینتون(1993-2001) است. این پژوهش در پی آن است که تا با نگاهی مبتنی بر چارچوب های نظری خاصی که حاصل پیوند دادن مفاهیمی چون قدرت، قدرت نرم، ارتباطات و سیاست خارجی است، تفسیری مجدد و اندکی متمایز از سیاست خارجی این کشور را در این مقطع زمانی خاص ارائه کند و به این پرسش پاسخ گوید که «بهره گیری از ارتباطات در سیاست خارجی امریکا در دوره ریاست جمهوری کلینتون(1993-2001) چه تاثیری بر قدرت این کشور داشته است؟» این پژوهش با تبینی گفتمانی از قدرت نرم و با استفاده از پیوند میان ارتباطات و اجرای سیاست خارجی، موضوع قدرت نرم را با شیوه های اجرای سیاست خارجی مرتبط ساخته و برمبنای این پیوند است که به شرح و توصیف شیوه های اجرای سیاست خارجی امریکا در این دوران می پردازد. یافته این پژوهش در یک جمله این است که ابزار ارتباطات اقناعی مهمترین عامل در گسترش گفتمان امریکایی و به تبع آن ایجاد جذابیت و قدرت نرم برای امریکا در این مقطع از زمان است.
    کلیدواژگان: ارتباطات، قدرت نرم، دیپلماسی، دیپلماسی عمومی، اجرای غیررسیمی سیاست خارجی
  • حسین هرسیج، رئوف رحیمی صفحه 99
    نحوه تقویت منابع قدرت نرم را می توان از مهمترین مباحثی ارزیابی نمود که طی چند سال گذشته در دستورکار بسیاری از کشورها قرارداشته است.این وضعیت بویژه با تحولات سال های آغازین قرن 21 ارتباط معناداری دارد.در سال 2011 حوادث با سرعت خاصی در منطقه رخ داد. این تغییرات سریع چالش های تحلیلی ایجاد کرد، تا جایی که پیش بینی آینده آن ها مشکل بود. در طول تاریخ بعضی از کشورهای منطقه تلاش داشته اند، با اتکا به قدرت های بین المللی، نقش رهبری منطقه را بر عهده بگیرند. اهمیت این مسئله ناشی از آن است که هم اکنون نیز رقابتی میان کشورهای منطقه از جمله ایران، عربستان، ترکیه و... برای تحقق چنین هدفی در جریان است. این مقاله با روش مقایسه ای در صدد پاسخ به این سوال است که تحولات2011 منطقه چه تاثیری بر قدرت نرم و در نهایت نفوذ ایران، ترکیه و عربستان در کشورهای انقلابی منطقه دارد؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که قدرت نرم و نفوذ ایران،ترکیه و عربستان در کشورهای انقلابی بر اساس شاخص های سه منبع اصلی قدرت نرم ژوزف نای یعنی فرهنگ، ارزش های سیاسی و سیاست خارجی به ترتیب 54،49و 37 هست.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، منطقه خاورمیانه، جهان عرب، تهدید، ایران، ترکیه، عربستان
|
  • Hamid Abia, Mahdi Khani Page 9
    ulture is one of the important sources of Soft Power that makes esearchers to study about the culture of Soft Power to preferment ultural activity to increase Soft Power. Among different subjects, Rahiyan oor is one of the newest method to increase the Soft Power of Islamic Republic of Iran. Rahiyan Noor is one of the best way to transfer values of holy defense of Iran to current generation. From year 1377 with presence of Imam Khamenei in Shalamche area, presence of families and people increase hightly and more and more people come to these areas each year. This matter shows the importance of cultural programs. So increasing cultural programs is the first priority of managers. Recognition of effective subjects of Soft Power of Rahiyan Noor in visitors of holy defense areas especially for teenagers is the first aim of this article and we can add another parameter to it that is by improving cultural programs in future we can makes people more familiar with these matters. Research has been done with questioners form and analyses. Results also show that Rahiyan Noor is arises from culture of testimony that have special effect in visitors. We shouldn’t forget the influence of advertisements, exhibition, and specials areas that arises from idealism of soldiers.
    Keywords: Soft Power, Imam Khamenei, Influence, Rahiyan Noor, Holy Defense
  • Siyamak Baghery Chokamy, Jafar Yousefy Page 27
    In society beside social changes there is two kind of political social variation. First variation of superstructure that is related to revisers of social and second infrastructure changes that is called social revolution. Most researchers know social revolution as a severity subject. But in fact Holy Quran and holy religious books describe Prophets as an element of social changes. So the main question of this article is what are the traits of variations of social subjects in Holy Quran? In fact, which facts changes social pattern and which method are preferred by Quran? The method we use to answer this question is paradigm GIS method. This method used for subjects that have background in the past. The results are that social changes can be successful without using any force. And in Holy Quran we can find that social subjects have guideline aspects. So the method of using social patterns is the key role in defeat of pharaoh by Mosa. So we can realize that picking up thoughts is the key to manage social changes.
    Keywords: Islam, Holy Quran, Mosa, Social Changes, Management, Portrait
  • Parviz Dalirpoor Page 45
    Has the US soft power been declining since 50 years ago? Based on documentary method and based on soft power components according to J.Nye, I will try to answer this question. Soft power, in contrary of hard power, is based on a state’s image and moral influence in international scene. Importance of soft power for achieving the national interests is not lesser but since World War II, different processes have shown US soft power declining in international level. I show that some trends has worked to reduce this soft power. These include conflict between playing role of global leadership by the US with its economic interests and political expediencies from one side and forming, Third World traditionalism, especially expressed in Arab Spring, from the other side.
    Keywords: Soft Power, Cultural, Political Values, Anti, Americanism, Culture, National Image
  • Mahdi Sobhaninejad, Zahra Amiri Page 63
    This study aims to determine how the hidden curriculum components affect on political dimension of Islamic-Iranian identity of secondary schools girl´s students of Tehran city. This research has a qualitative approach and so, has selected samples(5 schools and 30 students) purposefully (chain sampling), and has collected data by the use of Techniques, including: Interview(semi guide), Observation(collaborative) and checkdocuments. Data analyzed according to qualitative content analysis. Reliability of findings confirmed member check, triangulation, external check and Interviews by researcher. Finding showed; positive and negative effects of hidden curriculum components on political dimension of Islamic-Iranian identity of secondary schools girl´s students in cognitive, emotion and behavioral levels.
    Keywords: Hidden Curriculum, Qualitative, Political Dimension of Islamic, Iranian Identity, Secondary Schools, Tehran
  • Seyed Mohammad Kazem Sajjadpoor, Mehdi Zadehali Page 81
    This article titled as “Implementation of Foreign Policy, Soft Power and Communication: Case Study of United states of America (1993-2001)” is a theoretical and practical effort to identify how the United States Soft Power during the William Jefferson Clinton presidency (1993-2001) shaped. This study attempts to answer this question “Use the communications in the United States of America during the William Jefferson Clinton presidency (1993-2001) what impact has on US power?“and present a re-interpretation, which is considered slightly different from the Foreign Policy of the United States of America during a particular time, based on specific theoretical framework that is a result of making link among various concepts such as Power, Soft Power, Communication and Foreign Policy. This researchhas tried to relate the subject of Soft Power to the methods of implementation of Foreign Policy of the United States of America through a discursive explanation of Soft Power and using a connection between communication and implementation of Foreign Policy, and based on this relation, it describes and expresses, methods of implementation of the Foreign Policy of the United States of America in this era. In short, the result of this survey can be explained in one sentence that Persuasive Communication tool is the most important element and factor in expanding the American discourse, and in this way, creating an attraction and Soft Power for the USA in this period of time.
    Keywords: Communication, Soft Power, Diplomacy, Public Diplomacy, Unofficial Implementation of Foreign Policy
  • Hosein Harsij, Raouf Rahimi Page 99
    Events in the region took place with a certain speed in 2011. These changes have caused challenges for analysis so much so that the future has become difficult to predict. During history, the countries of the region, relying on international powers, have been trying to play a regional leadership role. The importance of this issue is due to the fact that there still is some competition among countries of the region, like Iran, Saudi Arabia and Turkey, to achieve these goals, Having utilized a comparative method, the researchers want to answer this question that regional developments in 2011, what have effected on soft power and influence of Iran, Saudi Arabia and Turkey? Findings of this research show that the rate of soft power and influence of Iran, Turkey and Saudi Arabia based on indicators of three main sources of Joseph Nye soft power theory, respectively is 54, 49 and 37.
    Keywords: Soft Power, Regional Developments, Competition, Arab Worlds, Threat