فهرست مطالب

کاوش نامه ادبیات تطبیقی - پیاپی 5 (بهار 1391)

کاوش نامه ادبیات تطبیقی
پیاپی 5 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • دکتر عبدالغنی ایروانی زاده، محمد رحیمی خویگانی* صفحات 1-22
    وصف چشم، یکی از مهم ترین موضوعات غزل بوده و ارتباط ژرفی با مساله زیبایی شناسی دارد. پژوهش حاضر در صدد است با پرداختن به روند تغییرات این عنصر زیبایی شناختی در نزد شاعران غزل پرداز عربی از زمان جاهلی تا عصر عثمانی (مملوکی) به نوعی به توصیف و تبیین تاریخی از زیبایی شناسی چشم در نزد شاعران عربی دست یازد.
    مهم ترین یافته های این پژوهش که با روشی تحلیلی- توصیفی نگاشته شده است، بیانگر آن است که ذوق «زیبایی شناختی» چشم در نزد شاعران عرب با سقوط خلافت بغداد و بر سر کار آمدن ترکان، دچار یک تغییر بنیادی شد، به طوری که عرب هایی که تا آن زمان «چشم درشت» را زیبا می دانستند، روی به سوی وصف «چشمان تنگ» و تحسین آن آوردند. این مساله، تاثیر بالای حکومت و نظام سیاسی- اجتماعی را بر ادبیات بیان می دارد.
    کلیدواژگان: زیبایی شناسی، شعر عربی، وصف چشم، غزل
  • دکتر پریسا داوری* صفحات 23-52
    داستان حضرت سلیمان به دلیل گستردگی و تنوع ماجراها، تاثیرات گوناگون و متفاوتی در متون ادب فارسی گذاشته است که آن را از داستان دیگر پیامبران ممتاز می کند. با وجود قدمت روایت این داستان در منابع آیین یهود، قرآن کریم، بهترین و نخستین منبع شاعران و عارفان برای استفاده بوده است. موضوعاتی مانند عدالت سلیمان، منطق الطیر دانستن او، تسلط بر دیوان و... از جمله روایات قرآنی داستان سلیمان است؛ ولی با این وجود ادیبان فارسی از روایت تفاسیر و کتب قصص انبیاء در مورد سلیمان (ع) که پر از اسرائیلیات است، به دلیل شهرت و جذابیت این داستان ها تاثیر پذیرفته اند، برای نمونه؛ موضوع انگشتری سلیمان که مضمون های زیبایی از آن در ادبیات فارسی، خصوصا متون عرفانی، خلق شده است.
    این نوشتار با توجه به اهمیت داستان پیامبران در ادبیات فارسی (در اینجا داستان سلیمان) به تاثیر بخشی از روایات قرآنی داستان سلیمان در متون فارسی پرداخته است و از آن میان سه مبحث را برگزیده است: سلیمان و باد، سلیمان و مور و سلیمان و پرندگان؛ و از آنجا که پرداختن به تاثیر کامل داستان سلیمان در تمام ادب فارسی کار دشواری است و البته از حوصله یک مقاله خارج است به بررسی این سه موضوع در امهات متون ادب فارسی پرداخته است که بی شک با موارد مشابه در دیگر متون قابل مقایسه است.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، تفسیر، سلیمان، باد، مور، هدهد، منطق الطیر، مرغان، ادبیات قرآنی
  • دکتر کبری روشنفکر*، نورالدین پروین، دکتر سید علی دسب صفحات 53-81
    سرودن اشعار حزن انگیز در سوگ فرزندان یکی از رایج ترین موضوعات رثاء به شمار می رود. به دلیل پیوند عمیق نوع ادبی رثا با عواطف و احساسات شاعر، این نوع ادبی بیش از سایر گونه های ادبی، زمینه انعکاس ذهنیات و افکار شاعر را فراهم می آورد و به همین دلیل ظرفیت تحلیل و بررسی از نظر بازتاب جنسیت را دارد.
    در پژوهش حاضر با روش توصیفی– تحلیلی و با استفاده از آرای محققان جامعه شناسی زبان، کوشش می شود، اشعار «ابن رومی» و «سعاد صباح»، دو تن از پیشتازان شعر رثای عربی را در سه سطح واژگانی، نحوی و بلاغی مقایسه کند، تا از این طریق، پیوند زبان و جنسیت را در اشعار این دو شاعر به مقایسه، نقد و تحلیل گذارد. مهم ترین نتیجه حاصل از کاربست این نظریه در تحلیل مرثیه های ابن رومی و سعاد صباح، نشان میدهد که رابطه تنگاتنگی بین عاطفه رثاء و جنسیت شاعر وجود دارد و عاطفه حزن سعاد صباح قوی تر بوده و آن به دلیل ویژگی احساسی و درونی زنان در این زمینه است.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی زبان، جنسیت، مرثیه، ابن رومی، سعاد صباح
  • علی نجفی ایوکی*، مهوش حسن پور صفحات 115-141
    پژوهش حاضر می کوشد چگونگی حضور شخصیت اسطوره ای «عولیس» و شیوه های فراخوانی و به کارگیری آن را از سوی سه شاعر مهم معاصر عربی، همچون محمود درویش (1941-2008) محمد عمران (1962-1983) و یوسف الخال (1917-1987) مورد بررسی و نقد قرار دهد؛ بدین جهت که نامبردگان برای القای مفاهیم مورد نظر خود به مخاطب از این چهره اسطوری بهره ها بردند و کوشیدند با کمک آن، رمزگونه به ترسیم دغدغه های شخصی و غیر شخصی بپردازند. چنین استنباط می شود که این شاعران از اسطوره یاد شده خوانش سیاسی- اجتماعی داشته اند و با الهام گیری از تجربه های سنتی وی، در پی رسیدن به «پنه لوپه» معاصر خویش، یعنی سرزمین غصب شده کشورشان هستند. «عولیس» در شعر آنان شخصیتی میهن خواه و پر دغدغه ای است که از دردی مشترک می نالد و همچون پیش، تلاش و انتظار در دستور کار خود دارد. از سویی دیگر آنان به کمک این اسطوره، سعی داشتند اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی کشورهای عربی را به چالش بکشانند و در همان حال که کوشیدند با بیان سمبولیک، ادبیت متن شعری خود را دو چندان کنند.
    کلیدواژگان: اسطوره، عولیس، شعر معاصر، آوارگی، پایداری، خوانش سیاسی اجتماعی
  • دکتر احمد نهیرات* صفحات 143-163
    اسطوره سندباد در هفت قصیده از دیوان صلاح عبدالصبور آمده است. این اسطوره در شعر وی بر مضمون هایی همچون: سرگشتگی، فرار از واقعیت های تلخ زندگی، شناخت و معرفت و سرکشی و نوآوری دلالت دارد.
    سندباد به روش های گوناگونی در شعر عبدالصبور آمده است؛ گاهی نقاب شاعر است و گاهی قهرمان روایت اوست. حضور وی اشاره وار، نمادین و با گفتگوهایی گاه عامیانه و گاه عالمانه است.
    سندباد در شعر عبدالصبور سه چهره مختلف دارد: 1- مبارز، شجاع و مسافری که در پی ناشناخته های جهان است و مردم را نیز به جنبش فرامی خواند. 2- ترسو و بزدل که از سفر می هراسد و 3- صوفی مسلکی است که به سفرهای درون می پردازد و در پی گمشده های معنوی است.
    کلیدواژگان: سندباد، عبدالصبور، سفر، شعر معاصر عربی، نماد
  • شهریار همتی*، محمد نبی احمدی صفحات 165-184
    کتاب جواهر البلاغه اثر احمد هاشمی مصری، از کتاب های برجسته در علوم بلاغت است. حجم مناسب، دسته بندی وعنوان گذاری مباحث، تطبیق ها، تمرین ها وتقریظ های متعددی که بر این کتاب نوشته شده است، آن را از بدو نگارش تاکنون، مورد توجه علاقمندان این علم، وهمچنین کتاب درسی دانشگاهی قرار داده است، این کتاب نیز به فارسی برگردانده شده و شرح ها وتوضیح های گوناگونی بر آن نگاشته اند. با همه این تفاصیل، گاهی در لابه لای این کتاب – و البته ترجمه های آن- مطالب سستی ره پیدا کرده که ممکن است موجب اخلال در امر آموزش شود. در این مقاله، به بیان برخی از این امور- در قسمت بدیع- که به نظر صحیح نمی آیند و سپس دلیل خطا بودن و وجه صحیح آن را بیان نیز ذکر کرده ایم.
    کلیدواژگان: علم بلاغت، علم بدیع، جواهر البلاغه، احمد هاشمی، علم بلاغت، بدیع