فهرست مطالب

مطالعات حفاظت گیاهان - سال بیست و هفتم شماره 3 (پاییز 1392)

فصلنامه مطالعات حفاظت گیاهان
سال بیست و هفتم شماره 3 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/04
  • تعداد عناوین: 17
|
  • حمید افضل نیا، علیرضا قائمی، محمد بازوبندی، علیرضا باقری * صفحات 266-275

    به منظور ارزیابی اختلاط مقادیر 350 و 500 میلی لیتر در هکتار از علف کش کلوپیرالید با علف کش های فن مدیفام (5000 میلی لیتر در هکتار)، علف کش ترکیبی فن مدیفام + دس مدیفام + اتوفومزیت (4000 میلی لیتر در هکتار)، کلریدازون (4000 گرم در هکتار)، متامیترون (4000 گرم در هکتار)، تری فلوسولفورون متیل (60 گرم در هکتار)، هالوکسی فوپ آر متیل استر (750 میلی لیتر در هکتار) و ستوکسیدیم (2500 میلی لیتر در هکتار) و اثر آنها روی علف های هرز و چغندر قند آزمایشی در بهار و تابستان 1387 در مزرعه تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی به اجرا در آمد. این آزمایش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل ترکیب مقادیر ذکر شده علف کش کلوپیرالید با سایر علف کش ها به همراه یک وجین کامل در طول فصل بود. نتایج آزمایش نشان داد که استفاده از مقدار 500 میلی لیتر در مقایسه با مقدار 350 میلی لیتر کلریدازون بهترین کنترل علف های هرز را به همراه داشت. در میان ترکیبات علف کش ترکیبی مقدار 500 میلی لیتر کلوپیرالید با فن مدیفام (5000 میلی لیتر در هکتار)، علف کش ترکیبی فن مدیفام + دس مدیفام + اتوفومزیت (4000 میلی لیتر در هکتار) و کلریدازون (4000 گرم در هکتار) بدون داشتن اختلاف معنی دار، بهترین نتایج را در کنترل علف های هرز پهن برگ به همراه داشتند، ولی با توجه به میزان سمیت کمتر فن مدیفام ترکیب با این علف کش توصیه گردید. کنترل علف های هرز باریک برگ و به ویژه پنجه مرغی (Cynodon dactylon) در تیمارهای مخلوط 500 میلی لیتر کلوپیرالید با هالوکسی فوپ آر متیل استر (750 میلی لیتر در هکتار) و ستوکسیدیم (2500 میلی لیتر در هکتار) با داشتن اختلاف معنی دار نسبت به سایر تیمارها به دست آمد. بیشترین مقدار عملکرد ریشه چغندرقند در تیمارهای ترکیب 500 میلی لیتر کلوپیرالید با کلریدازون، هالوکسی فوپ آر متیل استر، فن مدیفام+دس مدیفام+ اتوفومزیت، فن مدیفام و سیتوکسیدیم بدون داشتن اختلاف معنی دار مشاهده شد. علاوه بر این عملکرد ریشه با درصد کاهش علف های هرز دارای رابطه خطی بود.

    کلیدواژگان: ترکیب علف کش ها، لونترل، بتانال، بتانال پروگرس، پیرامین، گلتیکس، سافاری، گالانت سوپر، نابو، اس
  • بهاره رمضانی، عصمت مهدیخانی مقدم، حمید روحانی صفحات 276-285
    نماتدهای ریشه گرهی (Meloidogyne spp.) از جمله مهمترین نماتدهای انگل گیاهی مزارع گوجه فرنگی در دنیا و ایران می باشند. گونهM. javanica به طور گسترده ای در مزارع گوجه فرنگی استان خراسان رضوی پراکنده است. جهت ارزیابی مقاومت 12 رقم گوجه فرنگی در دو سطح آلودگی اولیه 5000 و 15000 تخم و لارو نماتد در یک کیلوگرم خاک، فاکتورهای تعداد گال و تعداد کیسه تخم در ریشه، تعداد تخم و لارو در خاک، وزن تر و خشک ریشه و ساقه تعیین گردید. در تعیین نهایی واکنش ارقام از سیستم مبتنی بر دو فاکتور تولیدمثل (RF) و شاخص گال (GI) استفاده گردید. نتایج آزمایش ها نشان داد که ارقام از نظر شاخص های مورد بررسی دارای اختلاف معنی دار ((p≤0/05می باشند. رقم lMobi در هر دو سطح آلودگی نسبت به نماتد مقاوم است. ارقام King Rock و Royal در سطح آلودگی 5000 تخم و لارو نماتد در یک کیلو گرم خاک دارای ویژگی فوق حساسیت و با افزایش جمعیت اولیه نماتد به 15000تخم و لارو در گروه رقم حساس قرار گرفتند و بقیه ارقام نیز در هر دو سطح آلودگی حساس ارزیابی شدند. به منظور بررسی تغییرات فنل کل ریشه در اثر تلقیح نماتد، چهار رقم از ارقام فوق انتخاب و نمونه برداری از آن ها به صورت روزانه به مدت 12 روز انجام گردید و پس از آماده سازی عصاره ریشه ارقام، میزان جذب نوری در این عصاره ها توسط دستگاه اسپکتروفوتومتر اندازه گیری و بدین ترتیب میزان فنل کل موجود در عصاره ریشه هر رقم بر حسب میکرو گرم بر گرم ریشه محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان داد که ارقام در روزهای مختلف پس از آلودگی بوته ها از نظر میزان فنل دارای اختلاف معنی داری (p≤0/05) با شاهد هستند.
    کلیدواژگان: ارقام گوجه فرنگی، حساسیت، فنل کل ریشه، مقاومت، نماتد ریشه گرهی
  • مرتضی قربانی، حمید روحانی، عصمت مهدیخانی مقدم، یونس رضایی دانش، امین میرشمسی صفحات 286-293
    در این تحقیق تاثیر همزیستی دو گونه Glomus mosseae وGlomus intraradices از قارچهای مایکوریزی آربوسکولار بر بیماری نماتدی گره ریشه با عامل Meloidogyne javanica در گیاه گوجه فرنگی مورد بررسی قرار گرفت و در تیمارهای مختلف، اثرات ناشی از برهم کنش این دو میکروارگانیزم، برشاخص های رشدی گیاه، شاخص های بیماری نماتدی و شاخص های توسعه مایکوریزی ارزیابی شدند. آزمایشها در قالب طرح کاملا تصادفی اجرا شدند و مقایسه میانگین ها با آزمون دانکن و در سطح احتمال 5% انجام شد. در مورد شاخص های رشدی، وزن تر و خشک اندامهای هوایی و ریشه بررسی شدند که افزایش در وزن اندامهای هوایی در تیمارهای حاوی مایکوریز و افزایش در وزن ریشه در تیمارهای نماتدی مشاهده گردید، که این تغییرات می تواند ناشی از تحریک رشد گیاه و نیز القای مقاومت علیه نماتد توسط قارچ و نیز افزایش حجم ریشه به دلیل تولید گال باشد، در زمینه شاخص های رشدی گیاه تیمارهای حاوی گونه G. mosseae نسبت به تیمارهای حاویG. intraradices افزایش معنی داری در زمینه وزن اندامهای هوایی و کاهش معنی داری در زمینه وزن ریشه نشان می دهند که می تواند ناشی از نقش موثرتر گونهG. mosseae در تحریک رشد گیاه و القای مقاومت علیه نماتد باشد. در مورد شاخص های بیماری نماتدی تیمارهای حاوی قارچ مایکوریز کاهش معنی داری را نسبت به تیمار نماتد نشان می دهند که نشان دهنده کاهش حمله و جلوگیری از تولید مثل نماتد است و در مجموع ایجاد مقاومت به بیماری توسط دو گونه قارچی را اثبات می کند اما مقایسه این شاخص ها بین دو گونه قارچی نشان می دهد که گونه G. mosseae نقش موثرتری در کنترل بیماری ایفا می کند. درمورد شاخص فراوانی مایکوریزی تفاوت معنی داری بین تیمارهای مختلف مشاهده نمی شود که نشان می دهد نماتد گرهی ریشه تاثیر منفی بر روی این شاخص نمی گذارد و مانع از توسعه مایکوریزی نمی گردد. درمورد شاخص تراکم مایکوریزایی مشاهده می کنیم که بین دو تیمار G.mosseae و G.intraradices تفاوت معنی داری وجود دارد و گونه G.mosseae دارای توانایی کلنیزاسیون بالاتری در رقم گوجه فرنگی موردآزمایش می باشد و می توانیم نتیجه گیری کنیم که توانایی پایین گونه G.intraradices در کنترل سایر شاخص-های نماتدی نیز ناشی از پایین بودن درصد کلونیزاسیون است. در مجموع نتایج این آزمایش نشان دهنده اینست که می توانیم از قارچهای مایکوریزی آربوسکولار به عنوان یک عامل کنترل زیستی در مهار بیماری نماتدی گره ریشه و نیز جهت افزایش عملکرد گیاه گوجه فرنگی استفاده کنیم.
    کلیدواژگان: قارچهای مایکوریزی آربوسکولار، نماتد ریشه گرهی، گوجه فرنگی، مقاومت
  • مجید عباس پور، علی اصغر چیت بند، محمدرضا ملک آرا، حسین توکلی صفحات 294-300
    اختلاط علفکشها از راهکارهای اساسی مدیریت علفهای هرز در جهت کاهش مصرف علفکشها و کاهش اثرات جانبی و هزینه های آنهاست. بنابراین، به منظور بررسی تاثیر گلایفوسیت و کلوپیرالید و اختلاط آنها برای مبارزه با علف هرز تلخه در باغات میوه، آزمایشی در قالب طرح پایه بلوکهای کامل تصادفی بصورت کرت خرد شده (نسبت اختلاط در کرتهای اصلی و دزهای هر اختلاط در کرتهای فرعی) با سه تکرار و 35 تیمار بصورت واکنش به مقدار علفکش (دز - پاسخ) در ایستگاه تحقیقات و منابع طبیعی گلمکان مشهد در سال 1386 به اجرا درآمد. تیمارها شامل گلایفوسیت در مقادیر صفر، 1، 2، 3، 5، 7 و 10 لیتر در هکتار، کلوپیرالید در مقادیر 0، 100، 200، 300، 500، 700 و 1000 میلی لیتر در هکتار، برای 5 نسبت بصورت درصد اختلاط از دو علف کش بصورتهای 0:100، 25:75، 50:50، 75:25 و 100:0 بودند. اعمال تیمارها به وسیله سمپاش پشتی با نازل سیلابی به میزان 400 لیتر در هکتار، در زمان گلدهی کامل علف هرز تلخه انجام شد. اختلاط این دو علفکش از مدل CA تبعیت کرده و دارای اثر افزایشی در کنترل علف هرز تلخه بود. کلوپیرالید در مقادیر 700 و 1000 میلی لیتر در هکتار و گلایفوسیت در مقادیر 7 و 10 لیتر در هکتار باعث خشکیدگی کامل تلخه شد. در اختلاطهایی که نسبت کلوپیرالید به گلایفوسیت بیشتر بود (75% کلوپیرالید + 25% گلایفوسیت) میزان خشکیدگی تلخه نسبت به سایر اختلاطها افزایش یافت.
    کلیدواژگان: اختلاط علفکش، دوز، پاسخ، کلوپیرالید، کاهش مصرف علفکش، گلایفوسیت
  • عباس خانیزاد، وریا ویسانی، حسن احمدی صفحات 301-307
    جهت اجرای طرح بررسی مقاومت لاین های پیشرفته گندم دیم نسبت به زنبور ساقه خوار غلات Cephus pygmaeus L. تعداد شانزده رقم و لاین پیشرفته گندم دیم از بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر سنندج تهیه شد، که بصورت طرح بلوکهای کامل تصادفی با 4 تکرار در محل ایستگاه تحقیقاتی قاملو طی دو سال زراعی 89- 1387 کاشت شد و مراحل مختلف رشدی لاین های گندم و مراحل رشد و نموی آفت مورد بررسی قرار گرفت. با مقایسه میانگین های دو ساله به روش توکی، مشخص گردید که رقم شماره 7 (شاهی) بالاترین (75/3 درصد) و رقم شماره 16 سرداری کمترین (11/1 درصد) میزان آلودگی را نشان داد. رقم شماره 6 (گینارو) با 17/6 گرم کاهش وزن هزار دانه بیشترین و رقم شماره 9 (آگری) با 33/1 گرم کاهش وزن، کمترین صدمه را داشت. همچنین نتایج نشان داد که رقم شماره 7 (شاهی) با تعداد 7 خوشه افتاده بیشترین تلفات و رقم شماره 16 سرداری با توجه به غالب بودن کاشت آن در منطقه به عنوان شاهد با 3 خوشه افتاده کمترین تلفات را داشت. در این بررسی برخی از خصوصیات مرفولوژیکی ارقام مورد آزمایش از قبیل تعداد ساقه در بوته، تعداد گره در ساقه، قطر ساقه ها، سختی و تردی، خالی یا توپر بودن و صاف یا زبر بودن ساقه ها ثبت شده و ارتباط هر فاکتور با میزان آلودگی بوته ها بررسی و مشخص گردید که لاروهای آفت بیشتر ساقه های با قطر بیشتر را ترجیح می دهند.
    کلیدواژگان: گندم دیم، مقاومت، ارقام پیشرفته، زنبور ساقه خوار غلات، سرداری
  • مرجان اختلاط، بهزاد حبیب پور، فرحان کچیلی صفحات 308-315
    موریانه Microcerotermes diversus Silvestri مخرب ترین گونه در استان خوزستان بوده که خسارت های اقتصادی زیادی را به لوازم چوبی وارد می کند. موفقیت در روش های کنترل موریانه ها نیازمند درک صحیحی از اکولوژی آنها می باشد. هدف از این مطالعه بررسی رفتار تخاصمی درون گونه ای میان 4 کلنی از موریانه های زیرزمینی M. diversus بود که از دو مکان مختلف در اهواز جمع آوری شدند. اثرات متقابل بین موریانه های هریک از جفت کلنی ها در قالب ترکیبات مختلف از طبقات موریانه (سرباز در برابر سرباز، سرباز در برابر کارگر و کارگر در برابر کارگر) بعد از مدت 24 ساعت مورد بررسی قرار گرفت. بیشترین میزان مرگ و میر در ترکیب سرباز در برابر کارگر و کمترین میزان مرگ و میر در ترکیب سرباز در برابر سرباز از کلنی های مختلف مشاهده شد. رفتارهای تخاصمی موریانه ها نشان داد که علاوه بر اینکه اثرات متقابل بین کلنی های مختلف یک گونه متغیر است، در بین افراد (طبقات) مختلف یک کلنی نیز متغیر می باشد. اثرات متقابل بین کلنی های موریانه diversus. Mاز یک منطقه جغرافیایی چنان پیچیده هستند که می تواند بر روش های کنترل موریانه ها اثر بگذارد و از آنجا که طرح های جستجوگری در موریانه ها توسط اثرات متقابل درون گونه ای و بین گونه ای تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث می شود که محیط غذایی کلنی های یک جمعیت را از هم جدا سازد. بنابراین پیشنهاد می شود که از اثرات متقابل تخاصمی بین کلنی ها می توان جهت تعیین قلمرو جستجوگری کلنی های diversus. M استفاده نمود.
    کلیدواژگان: Microcerotermes diversus، درون گونه ای، رفتارهای تخاصمی
  • سعدی رایگان، جواد ناظمی رفیع، پیتر ویتزگال، امین صادقی صفحات 316-323
    خوشه خوار انگور هر ساله خسارت زیادی را به درختان انگور در ایران و استان کردستان وارد می نماید. به دلیل خسارت این آفت در ارقام مختلف انگور استان کردستان، تحقیقی در این زمینه با استفاده از تله های دلتا و کپسول های فرمونی طراحی شده توسط دانشگاه کشاورزی سوئد انجام گردید. نتایج نشان داد که این آفت سه نسل در سال دارد. اوج پرواز حشرات کامل در سه نسل طی سال 91-1390 مورد بررسی قرار گرفت. پیک پرواز در شهرستان سنندج به ترتیب 23 اردیبهشت،6 تیرماه و 20 مرداد ماه، در شهرستان سقز، 30 اردیبهشت، 24 تیر و 28 مرداد و در شهرستان سرو آباد 3 اردیبهشت، 12 تیر و 29 شهریور ماه بود. همچنین در دو فصل زراعی 1391 و 1390، تراکم جمعیت حشرات کامل (در شهرستان های سنندج، سقز و سروآباد)، تاثیر غلظت های مختلف فرمون جنسی (در شهرستان مریوان) و تاثیر رقم انگور (در شهرستان سقز) روی میزان جلب حشرات کامل آفت مورد بررسی قرار گرفت. بین تراکم حشرات کامل آفت در مناطق تله گذاری شده سه شهرستان سنندج، سقز و مریوان، تفاوت معنی داری مشاهده شد. از میان غلظت های 01/0، 1/0 و 1 میلی گرم بکار رفته در این آزمایش، غلظت 1 میلی گرم بیشترین جذابیت را روی حشرات کامل خوشه خوار انگور نشان داد. ارقام عسکری، رشه، فرخی و بیدانه قرمز از نظر میزان جلب آفت، تفاوت معنی داری را نشان دادند
    کلیدواژگان: خوشه خوار انگور، غلظت فرمون، ارقام انگور، کردستان
  • معصومه نعمت پور، نعمت الله پیردشتی، محمد یعقوبی خانقاهی صفحات 324-332
    به منظور بررسی توزیع مکانی علف هرز اویارسلام ((Cyperus spp در طول فصل رشد برنج، پژوهشی در سال 1389 در مزرعه پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری انجام شد. ابتدا مزرعه به شبکه های 5/2 در 5/2 متر تقسیم شد. نقاط تقاطع شبکه ها مشخص و تمام نمونه برداری ها تا پایان فصل از این نقاط انجام گرفت. نمونه برداری از بانک بذر در دو مرحله، یکی قبل از آماده سازی زمین و دیگری بعد از برداشت برنج انجام گرفت. نمونه برداری از گیاهچه های اویارسلام در سه مرحله شامل پانزده روز پس از نشاءکاری، زمان خوشه دهی و یک هفته قبل از برداشت صورت گرفت. پس از ورود داده ها در نرم افزار 99 Rockwork، نقشه الگوی پراکنش جمعیت گیاهچه های علف هرز ترسیم گردید. طبق نتایج به دست آمده، بالاترین تراکم علف های هرز در مزرعه برنج مربوط به اویارسلام بود. همچنین بین بذور و گیاهچه های اویارسلام در تمامی مراحل نمونه برداری همبستگی مکانی قوی و متوسط وجود داشت. واریوگرام های مورد نظر با مدل های کروی و نمایی مطابقت داشتند. نقشه های توزیع مکانی بانک بذر علف های هرز از عمق های مختلف خاک (10-صفر، 20-10 و 30-20 سانتی متر) بیانگر توزیع لکه ای بذور علف های هرز با اندازه و تراکم متفاوت بود. به طوری که بانک بذر ابتدای فصل با انتهای فصل و الگوی جوانه زنی گیاهچه مطابقت داشت. بر این اساس نقشه بانک بذر این علف هرز می تواند به عنوان منبع اطلاعاتی از چگونگی جوانه زنی گیاهچه آن استفاده شود. همچنین با دانستن تراکم بذر علف های هرز در عمق 30 سانتی متری خاک مزرعه تا حد زیادی می توان تراکم جمعیت علف های هرز در طول فصل زراعی را برآورد نمود.
  • فرزاد مجیدی شیل سر، مهرداد عمواقلی طبری، محمدعلی امینی خلف بادام صفحات 333-341
    با توجه به مصرف طولانی مدت بعضی از حشره کش های شیمیایی روی کرم ساقه خوار نواری برنج و لزوم بکارگیری حشره کش جدید مایع (فیپرونیل 5 درصد) درکنترل این آفت، آزمایشی تحت شرایط مزرعه ای در موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت انجام شد. تیمارها شامل:1- گرانول فیپرونیل در نسل اول 2- گرانول فیپرونیل در نسل دوم 3- فیپرونیلsc نیم لیتر در هکتار در نسل اول 4- فیپرونیلsc نیم لیتردرهکتاردرنسل دوم 5- فیپرونیل sc یک لیتردرهکتاردر نسل اول 6- فیپرونیل sc یک لیتردرهکتاردر نسل دوم 7- تیمار شاهد در نظر گرفته شد. این تحقیق درقالب طرح بلوک های کامل تصادفی با7 تیمار و 3 تکرار انجام شد. نتایج نشان داد که کمترین میزان آلودگی جوانه های مرکزی خشک شده در نسل اول مربوط به تیمارهای نوبت اول محلول پاشی یک لیتردر هکتاربا 63/5 درصد و گرانول پاشی نوبت اول با 57/5 درصد و شاهد 22/12 درصد بود. همچنین کمترین میزان آلودگی خوشه های سفید شده در نسل دوم درتیمارهای گرانول پاشی نوبت دوم با 64/3درصد، سوسپانسیون نسل دوم 5/0و1 لیتردرهکتار به ترتیب 96/4 و 24/4 درصد مشاهده شد. بیشترین کارآیی حشره کشی درنسل اول آفت ساقه خوار مربوط به گرانول پاشی، سوسپانسیون یک و نیم لیتردرهکتار به ترتیب 84/53، 29/45 و75/44 درصد ودرنسل دوم درگرانول پاشی و سوسپانسیون یک لیتردرهکتار به ترتیب با 55/56 و 15/56 درصد می باشد، مشاهد شد. عملکرد تیمارها بجزشاهددرسطح احتمال1% اختلاف معنی دار نداشتند. لذا برای کنترل آفت مذکور به ویژه هنگامی که مزرعه با افزایش تراکم شب پره ها درنسل دوم مواجه می شود، از محلول فیپرونیل یک لیتردرهکتار قبل ازگرانول پاشی قابل استفاده می باشد.
    کلیدواژگان: کرم ساقه خوار نواری برنج، حشره کش فیپرونیل، کنترل شیمیایی
  • الهام الهی فرد، سجاد میجانی، سیروس خیراندیش، ابراهیم کازرونی منفرد، سمیه تکاسی صفحات 342-350
    درنه (Echinochloa colona (L.) Link.) گیاهی چهار کربنه و گرما زیست از خانواده گندمیان (Poaceae) است که امروزه در سراسر مناطق حاره ای و نیمه حاره ای یکی از مشکل سازترین علف های هرز کشیده برگ می باشد. به منظور شکستن خواب بذر درنه، تعیین دماهای کمینه، بهینه و بیشینه جوانه زنی بذر و هم چنین بررسی واکنش جوانه زنی بذر به تنش های شوری و خشکی، چهار آزمایش جداگانه انجام شد. نتایج نشان داد خواب درنه، فیزیکی و تیمار 10 دقیقه اسید شویی با 95 درصد جوانه زنی مناسب ترین روش برای شکستن خواب بذر آن می باشد. جوانه زنی درنه در دامنه دمایی (10 تا 45 درجه سانتی گراد) اتفاق افتاد. بر اساس نتایج حاصل از برازش مدل پنج پارامتری بتا، دماهای کاردینال (کمینه، بهینه و بیشینه) جوانه زنی به ترتیب 3/7، 3/28 و 46 درجه سانتی گراد تعیین شد. آزمایش شوری نشان داد که درنه تحمل بالایی به شوری دارد، زیرا در غلظت های 223 و 400 میلی مولار کلرید سدیم، به ترتیب50 و 9 درصد جوانه زنی داشت. این گیاه نسبت به خشکی حساسیت بالایی داشت، به-طوریکه در غلظت های 43/0- و 6/0- مگاپاسکال به ترتیب 50 و 0 درصد جوانه زنی داشت. بنابراین با توجه به توانایی جوانه زنی در دامنه دمایی گسترده، احتمال تهاجم این علف هرز به سایر مناطق علی الخصوص مناطق گرمسیر وجود دارد. از طرفی به نظر می رسد این گونه بتواند در شرایط شوری و فراهمی آب به خوبی با گونه های زراعی رقابت کند. از سوی دیگر، به علت جوانه زنی کم در آزمون بازیابی از تنش شوری، تهاجم آن در مناطق شور با مشکل مواجه خواهد شد.
    کلیدواژگان: دماهای کاردینال، شوری، خشکی، خواب فیزیکی
  • رحمان خاکزاد، رضا ولی الله پور، عبدالقیوم قلی پوری، نورمحمد نظری صفحات 351-367
    به منظور بررسی اثر تاریخ کاشت، ارقام و علف کش ها بر گونه های مختلف علف هرز و عملکرد سویا آزمایشی به صورت طرح استریپ اسپلیت پلات در قالب بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار در سال 1387 در شرکت زراعی دشت ناز ساری انجام شد. تیمار های مورد بررسی شامل 2 تاریخ کاشت به فاصله زمانی 20 روز (17 خرداد و 6 تیر)، ارقام سویا (BP، JK، 032، 033 و سحر) و کاربرد علف کش شامل 1- اتال فلورالین مصرف بصورت پیش کاشت (3 لیتر در هکتار) 2- اتال فلورالین مصرف بصورت پیش کاشت (3 لیتر در هکتار) + متری بیوزین همزمان (700 گرم در هکتار) 3- اتال فلورالین مصرف بصورت پیش کاشت (3 لیتر در هکتار) + متری بیوزین مصرف بصورت پیش رویش (700 گرم در هکتار) 4- بنتازون مصرف بصورت پس رویش (3 لیتر در هکتار) 5- تری فلورالین مصرف بصورت پیش رویش (3 لیتر در هکتار) + بنتازون مصرف بصورت پس رویش (3 لیتر در هکتار) 6- شاهد بدون کنترل بودند. نتایج نشان داد که وزن خشک علف های هرز گاوپنبه، خربزه وحشی و تاج ریزی با تاخیر در کاشت کاهش یافت. از طرف دیگر علف های هرز مرغ و تاج خروس در کاشت زودهنگام وزن خشک کمتری داشتند. تمامی ارقام سویا در کاشت دیرهنگام وزن خشک مجموع علف های هرز را کاهش دادند ولی عملکرد سویا در کاشت زودهنگام 28 درصد بیشتر از کاشت دیرهنگام بود. تیمارهای اتال فلورالین+ متری بیوزین به صورت پیش کاشت و پیش رویش درکاشت زودهنگام وزن خشک گونه های علف های هرز باریک برگ و در کاشت دیرهنگام وزن خشک گونه های علف های هرز پهن برگ و در نهایت وزن خشک مجموع علف های هرز را کاهش دادند و بالاترین عملکرد سویا را سبب شدند. ارقام BP، سحر و JK به ترتیب با 3505، 3480 و 3472 کیلوگرم در هکتار بیشترین عملکرد را در شرایط حضور علف های هرز تولید کردند.
    کلیدواژگان: ارقام سویا، تاریخ کاشت، علف کش، وزن خشک علف های هرز
  • معصومه چاووشی ثانی، سالار جمالی، حسین طاهری، سید اکبر خداپرست صفحات 368-376
    به منظور بررسی مهار زیستی نماتد مرکبات (Tylenchulus semipenetrans)، نمونه برداری از خاک و ریشه در باغ های مرکبات شرق گیلان و غرب مازندران انجام شد. لارو سن دوم نماتد مرکبات از خاک و ماده و تخم از ریشه ها جداسازی گردیدند. جهت جداسازی قارچهای آنتاگونیست، سوسپانسیون تخم و لارو نماتد به طور جداگانه روی محیط کشت آب آگار حاوی استرپتومایسین کشت شدند. قارچ های شناسایی شده عبارتند از: Fusarium solani، F. oxysporum، Cladosporium cladosporioides، Paecilomyces lilacinus و Acremonium strictum. جهت تعیین فعالیت آنتاگونیستی قارچ ها، تیمارهای قارچی در شرایط گلخانه ای مورد بررسی قرار گرفتند. خاصیت نماتدکشی قارچ ها با نماتدکش سیستمیک از گروه ارگانوفسفات ها به نام فنامیفوس (نماکور) مورد مقایسه قرار گرفت. دو شاخص شامل تعداد نماتد ماده در یک گرم ریشه و جمعیت لارو سن دوم در 100 گرم خاک محاسبه گردید. نتایج نشان داد همه قارچهای مورد آزمون دارای اثرات بازدارندگی روی Tylenchulus semipenetrans بودند. با توجه به مقایسه ی میانگین تیمار ها، قارچ های P. lilacinus و A. strictum بیشترین تاثیر را بر کاهش تعداد نماتد ماده دارا بودند. C. cladosporioides پس از شاهد در بالاترین گروه آماری نسبت به سایر تیمارها قرار داشت و ضعیف ترین عامل در کنترل عمل نمود. همچنین مقایسه زمان تلقیح نماتد نشان داد که تیمار های تلقیح شده با نماتد 20 روز پس از از تلقیح قارچ، عملکرد بهتری داشتند. در بین گونه های قارچی با خاصیت ضدنماتدی، P. lilacinus و A. strictum موثرتر از سایر گونه ها عمل کردند. با اینحال دو گونه ی F. solani و F. oxysporum مورد استفاده در این تحقیق نیز در برابر نماتد مرکبات کارایی خوبی نشان دادند.
    کلیدواژگان: زوال تدریجی، مدیریت تلقیقی، نماتد مرکبات، قارچ های پارازیت کننده
  • حسین پورعسگری، حمیدرضا صراف معیری*، اورنگ کاوسی صفحات 377-385

    کنه میوه خشک (L.) Carpoglyphus lactis نه تنها یکی از آفات مهم و اقتصادی برخی محصولات انباری به شمار می رود بلکه به عنوان یک طعمه جایگزین برای پرورش انبوه کنه های شکارگر به صورت تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطالعه فراسنجه های جدول زندگی کنه میوه خشک روی مخمر نان در شرایط آزمایشگاهی و در سه دوره نوری تاریکی کامل، روشنایی کامل و 16:8 (تاریکی: روشنایی)، رطوبت نسبی 5±70 درصد در دمای 30 درجه سلسیوس بر اساس تئوری جدول زندگی دو جنسی سن- مرحله مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدای آزمایش 80 عدد تخم همسن به عنوان گروه همزادگان مورد استفاده قرار گرفت و یک جدول زندگی باروری با پیگیری افراد همزادگان تا مرگ آخرین فرد ترسیم شد. نرخ ذاتی افزایش جمعیت (r)، نرخ متناهی افزایش جمعیت (λ)، متوسط زمان یک نسل (T) و نرخ خالص تولید مثل (R0) در شرایط تاریکی کامل به ترتیب 55/0 روز1-، 74/1 روز1-، 27/8 روز و 9/100 فرد، در دوره نوری روشنایی کامل به ترتیب 43/0 روز1-، 54/1 روز1-، 8/8 روز و 31/44 فرد و در دوره نوری 8: 16 (تاریکی: روشنایی) به ترتیب 5/0 روز1-، 65/1 روز1-،04/9 روز و 4/92 فرد بودند. ما بین نرخ ذاتی افزایش جمعیت (r)، نرخ متناهی افزایش جمعیت (λ) و مدت زمان یک نسل (T) در سه دوره نوری اختلاف معنی داری مشاهده گردید، ولی میان مقادیر نرخ خالص تولید مثل(R0) و نرخ ناخالص تولید مثل (GRR) در دوره های نوری ذکر شده اختلاف معنی داری مشاهده نشد. نتایج این تحقیق می تواند برای بهینه سازی پرورش انبوه کنه C. lactis به عنوان میزبان جایگزین برای پرورش کنه های شکارگر با استفاده از این شکار مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: جدول زندگی دوجنسی، نرخ ذاتی افزایش جمعیت، باروری، زمان نشو و نما
  • مریم سمایی، مهدی راستگو، محمدحسن راشد محصل، علی قنبری صفحات 386-394
    به منظور مطالعه تاثیر دزهای کاهش یافته علف کش فورام سولفورون و تراکم های مختلف کاشت بر عملکرد ذرت رقم سینگل کراس 704 و زیست توده علف های هرز آن، آزمایشی به صورت طرح کرت های خرد شده در قالب بلوک های کامل تصادفی و با سه تکرار در سال 1390 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شد. در این آزمایش کرت اصلی شامل سطوح مدیریت علف های هرز در چهار سطح شامل 3 دز علف کش فورام سولفورون (50، 75 و 100 درصد دز توصیه شده (2 لیتر در هکتار، 5/22 درصد OD 5) و شاهد وجین کامل و کرت های فرعی نیز در 4 سطح شامل تراکم های مختلف کاشت ذرت (5، 7، 9 و 11 بوته در متر مربع) در نظر گرفته شدند. همچنین هر کرت به دوبخش مساوی تقسیم شد و بخش بالایی هر کرت به عنوان شاهد بدون سمپاشی (دز صفر علف کش) در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد، با کاربرد علف کش و افزایش تراکم ذرت، وزن خشک کل علف های هرز به طور معنی داری (P≤0.01) کاهش یافت. به طوری که کمترین وزن خشک (42/621 گرم در مترمربع) مربوط به تیمار دز کاهش یافته (75%) بود که به نسبت به شاهد عدم سمپاشی 8/47 درصد کاهش داشت. با توجه به نتایج بدست آمده کاربرد علف کش نسبت به عدم کنترل علف هرز و همچنین افزایش تراکم ذرت، تاثیر معنی داری (P≤0.01) بر عملکرد بیولوژیک و دانه ذرت داشت. تفاوت بین تیمارهای دزهای کاهش یافته و دز توصیه شده با تیمار شاهد وجین کامل، معنی دار بود، اما بین دزهای کاهش یافته با دز توصیه شده تفاوت معنی داری از نظر عملکرد ذرت مشاهده نشد. می توان نتیجه گرفت که افزایش تراکم ذرت توان رقابتی ذرت را افزایش داده و موجب کاهش خسارت ناشی از علف های هرز و به دنبال آن کاهش مقدار مصرف علف کش می شود.
    کلیدواژگان: اکوئیپ، رقابت، سولفونیل اوره، کنترل علف هرز، وزن خشک
  • سید داوود سجادیان، سعید جاهدی پور، محمدحسن راشد محصل، مهدی نصیری محلاتی صفحات 395-398
    به منظور مطالعه اثر رقابت بین خردل وحشی و گندم، آزمایشی بر اساس سری افزایشی در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار و شش تراکم خردل وحشی شامل 0، 4، 8، 12، 16 و 32 بوته در متر مربع انجام شد. در این آزمایش تراکم خالص خردل وحشی به عنوان شاهد درنظر گرفته شد. سه نوبت نمونه گیری با فواصل زمانی 134، 155، 177 روز پس از کاشت انجام شد و کانوپی خردل از پائین به فواصل 20 سانتیمتری لایه بندی شد. در این آزمایش خردل در رقابت با گندم نسبت به کشت خالص درصد بیشتری از وزن ساقه، برگ و دمبرگ خود را به لایه های بالایی کانوپی اختصاص داد که به نظر می رسد حضور کانوپی گندم و تاثیر آن بر نسبت نور قرمز به قرمز دور موجب تغییر در توزیع مکانی کانوپی خردل وحشی در جهت افزایش رقابت و جذب بیشتر نور شده است.
    کلیدواژگان: خردل وحشی، رقابت، کانوپی
  • مجید شاهی بجستانی، بهروز جعفرپور، محسن مهرور صفحات 399-401
    به منظور شناسایی ویروس کوتولگی زرد پیاز در بهار و تابستان 1389 از مناطق عمده پیاز کاری استان خراسان نمونه برداری صورت گرفت. بدین منظور نمونه برداری تصادفی از مزارع حومه شهرستان های مشهد، چناران، قوچان، تربت حیدریه، نیشابور، بردسکن، گناباد، فریمان، فاروج، شیروان، بجنورد و آش خانه به عمل آمد. نمونه های برگی با علائم موزائیک، زردی، رگوز و پیچیدگی همراه با کوتولگی غده های پیاز جمع آوری شدند. آلودگی نمونه های فوق با استفاده از آزمون سرولوژیک DAS-ELISA و آغاز گرهای طراحی شده برای تکثیر ژن پروتئین پوششی (CP) در واکنش RT-PCR مورد ارزیابی قرار گرفتند. بدین منظور استخراج RNA از نمونه های آلوده با استفاده از کیت آماده(plus)RNXTM انجام شد و به دنبال آن آزمون RT-PCR جهت ساختن cDNA و سپس آزمون PCR انجام گردید. الکتروفورز محصول PCR در ژل آگارز 5/1 %، قطعه تکثیر شده bp291 مربوط به ژن کامل CP را در تمام نمونه های مورد آزمایش نشان داد. قطعه تکثیر شده جهت توالی یابی ارسال و تائید شد. همچنین آلودگی با روش سرولوژیک تائید گردید. همچنین صحت بیماری زایی ویروس نیز در شرایط گلخانه بر روی سه گونه از گیاه سلمه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که مزارع حومه چناران، گناباد و نیشابور به این ویروس آلوده می باشند و در مزارع سایر شهرستان ها آلودگی با درصد بسیار ضعیف مشاهده می شود یا هیچ آلودگی مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: ویروس کوتولگی زرد پیاز، شناسایی، دامنه میزبانی، DAS، ELISA، RT، PCR
  • سمیه رحیمی کلده، رضا حسینی، جلیل حاجی زاده صفحات 402-406
    استخراج دی ان ای ژنومی با کمیت و کیفیت مناسب اولین مرحله در شناسایی مولکولی حشراتی است که شناسایی مورفولوژیک آن ها مشکل و تحت تاثیر یک مرحله خاص از زندگی، اندازه و جنس قرار دارد. انتخاب یک پروتکل مناسب به منظور تهیه دی ان ای خالص از این حشرات اهمیت بسزایی در این امر دارد. در تحقیق حاضر پنج روش رایج استخراج دی ان ای در آزمایشگاه های حشره شناسی شاملCTAB، Phenol- chloroform، EST، Lysis buffer و Chelex، از لحاظ کمیت و کیفیت دی ان ای استخراج شده با هم مقایسه شده اند. غلظت دی ان ای استخراج شده با استفاده از اسپکتروفتومتری اندازه گیری شد. نتایج تجزیه واریانس تفاوت معنی داری را بین روش های مورد بررسی نشان داد. در نهایت روش چلکس با توجه به سادگی، در دسترس بودن و کم خطر بودن به عنوان روشی مناسب با عملکرد بالاو مقرون صرفه برای استخراج دی ان ای زنبورهای پارازیتوئید جنس Lysiphlebus پیشنهاد شد.
    کلمات کلیدیاسپکتروفتومتری، دی ان ای، چلکس،
|
  • H. Afzalnia, A.R. Ghaemi, M. Bazoobandi, A.R. Bagheri Pages 266-275

    An experiment was conducted to evaluate the efficacy of clopyralid mixed with other herbicides weeds and sugar beet (Beta vulgaris) in 2008 at experimental field of research center of agricultural and natural resources research center of Khorasan Razavi. Experimental design was completely randomized block with three replications. Treatment were included doses of 350 and 500 ml. ha-1 Clopyralid in combination with phenmedipham (5000 ml. ha-1)، phenmedipham+ desmedipham+ ethofumesate (4000 ml. ha-1)، chloridazon (4000 g. ha-1)، metamitron (4000 g. ha-1)، triflusulfuron-methyl (60 g. ha-1)، haloxyphop-R-methyl (750 ml. ha-1) and sethoxydim (2500 ml. ha-1) along with full season hand weeding. Results showed that at the dose of 500 ml. ha-1 in mixed with 300 ml. ha-1 clopyralid had best weed control. Rate of 500 ml. ha-1 clopyralid in Combination by phenmedipham، phenmedipham +desmedipham+ ethofumesate and chloridazon without significant difference were best control treatments. However phenmedipham had lowest toxicity since combination of this herbicide at dose of 500 ml. ha-1 clopyralid was suggested with regard to ecological and economic aspect. The combination of 500 ml. ha-1 clopyralid with haloxyphop-R-methyl and Sethoxydim were best treatments to control grasses، specifically Cynodon dactylon. Maximum root yield were obtained at combination of clopyralid dose of 500 ml. ha-1 with chloridazon، haloxyphop-R-methyl، phenmedipham+desmedipham+ethofumesate، phenmedipham، and sethoxydim. A linear relationship was observed between sugar beet root yield and percentage of weed control.

    Keywords: Herbicide combination, Betanal, Betanal Progress, Goltix, Gallant super, Lontrel, Nabu, s., Pyramin, Safari
  • B. Ramezani, E. Mahdikhani Moghaddam, H. Rouhani Pages 276-285
    Root-knot nematodes (Meloidogyne spp.) are one of the most important parasitic nematodes of tomato in the world and Iran as well. Meloidogyne javanica is the most widespread nematode in the tomato fields of Khorasan Razavi province. In order to evaluate the resistance، 12 tomato cultivars with two initial inoculation level of 5000 and 15000 eggs and larva of nematode in 1 kg soil have been used. The following parameters such as gall index، number of egg masses، final population، tomato root and stem weight were determined. In final rating of cultivars reaction، the two factor، gall index (GI) and reproduction factor (RF) were used. Result showed that Mobil cultivar was resistance in two levels of infection. Royal RS and King Rock cultivars showed hypersensitive reaction when infected by 5000 egg and larvae of nematode in the soil but they were susceptible while inoculation level increased to 15000 eggs and larva. The other cultivars were susceptible. In order to determine changes of total phenol level in tomato cultivars roots، 4 cultivars were selected. Sampling were daily measured by spectrophotometer within 12 days. Then total phenol calculated at microgram /gram root. Results indicated that total phenol of tomato cultivars and their blanks were significantly different (p≤0. 05) with control. The total phenol noted in resistance varieties was more than susceptible varieties.
    Keywords: Tomato cultivars, Susceptibility, Root, knot nematode, Resistance, Total phenol
  • M. Ghorbany, H. Rouhani, E. Mahdikhani Moghaddam, Y. Rezaei Danesh, A. Mirshamsi Pages 286-293
    In this research the effect of two species of Arbuscular Mycorrhizal Fungi، Glomus mosseae and Glomus intraradices on root knot nematode، Meloidogyne javanica was investigated and in different treatments the effects of this interaction on parameters of plant growth، nematode infection and mycorrhizal development were evaluated. Shoot fresh and dry weight significantly increased in mycorrhizal treatments and root fresh and dry weight increased significantly in nematode treatments. These changes may be related to plant growth promotion and induction of resistance against nematode by AMF and also increase of root weight because of gall induction by nematode infection. The parameters of nematode disease including number of galls and eggsacs significantly reduced in mycorrhizal treatments compared to nematode treatments that shows reduction of attack and inhibition of nematode propagation. In mycorrhizal frequency there is not significant difference between treatments that confirms root knot nematode has not inhibitory effect on mycorrhizal development. In mycorrhizal density we have significant difference between treatments of two AMF، that shows G. mosseae has a higher colonization ability and this demonstrate that lower ability of G. intraradices in control of nematode infection parameters may be related to low colonization percentage. Totally this experiment shows that we can use AMF as a biological control agent to control of root knot nematode and promotion of plant growth.
    Keywords: Arbuscular Mycorrhizal Fungi, Root Knot Nematode, Tomato, Resistance
  • M. Abbaspoor, A.A. Chitband, M.R. Molkara, H. Tavakoli Pages 294-300
    Mixing herbicides is an essential for weed management strategy of reduce herbicide using and reducing the risk of side-effects and costs of herbicides. Therefore، to study the effect of clopyralid and glyphosate and their mixtures on Acroptylon repense control، a field trial was conducted as split plot based on a completely randomized block design with 35 treatments (as dose-response arrangement) and three replications in Golmakan، Khorasan Razavi، Iran in 2007. Five mixtures ratios were as main plots and doses of the ratios were as sub-plots. Treatments included five mixture ratios (100:0%، 75:25%، 50:50%، 25:75% and 0:100%) of glyphosate and clopyralide. Glyphosate alone at doses of 0، 1، 2، 3، 5، 7 and 10 1 ha-1، clopyralid alone at doses of 0، 100، 200، 300، 500، 700 and 1000 ml ha-1، plus mixtures ratios of the two herbicides doses as 75%: 25%، 50%: 50% and 25%: 75%، respectively. Herbicides were sprayed by Matabi sprayer with cone nozzle and by considering 400 l ha-1 herbicide solution. Mixture of herbicides followed CA model and showed additive effects on Acroptiylon repens. Clopyralid at doses of 700 and 1000 ml ha-1 and glyphosate at doses of 7 and 10 l ha-1 showed complete control of Acroptylon repense. By increasing the clopyralid ratio in mixtures (75% clopyralid + 25% glyphosate) the control of Acroptylon repense remarkably increased in comparison with other mixing treatments.
    Keywords: Dose, response, Herbicide mixture, Clopyralid, glyphosate, Reduce herbicide dose
  • A. Khanizad, W. Weisany, H. Ahmadi Pages 301-307
    In order to performance this project، 16 number of advanced lines and varieties of wheat which received from SPII section was evaluated to studying wheat resistance to wheat stem sawfly in Kurdistan Agricultural research station in Qamlo. The study was based on complete randomized block design with 4 replications. In period of two years the different stage of growing of wheat’s lines and pest was studied. Comparison of two years mean by means of Tukey method showed that seven’s variety had the highest (3. 75%) whereas sixteen’s variety (sardary) had the lowest infestation by sawfly. Also comparison of thousand seed weight (TSW) between the infected and uninfected heads determined that six’s variety by 6. 17 g reduction had the highest and nine’s variety by 1. 33 g had the least reduction in TSW. In addition the results showed that seven’svariety by the number of 7 fallen bunches had the highest and sixteen’s variety by attention to its dominant in the region and to be control plant in this study by 3 fallen bunches had the lowest loses. In this study also the study of relationship between morphological characteristics such as number stem in bush، number node in stem، stem diameter، hardness and softness، to be empty or solid and smooth or coarse of stems was recorded and relation of each factor with the amount of bushes infestation studied and revealed that past’s wormsprefer the thick stems.
    Keywords: Wheat, Resistance, Advanced varieties, Stem sawfly (Cephus pygmaues)
  • M. Ekhtelat, B. Habibpour, F. Khocheili Pages 308-315
    Microcerotermes diversus is an extremely destructive structural wood pest in Khuzestan province، Southwest Iran. A better understanding of basic termite ecology is necessary in order to search for alternative termite control methods. The aim of this study was to investigate intraspecific aggressive behaviors among four colonies of the subterranean termite، M. diversus collected from two different locations in Ahwaz، Iran. Termite interactions over 24 h were examined in paired combinations of castes (soldiers versus soldiers، soldiers versus workers، and workers versus workers). Highest and lowest mortality were observed in paired combinations of soldiers versus workers and soldiers versus soldiers from different colonies، respectively. Termite agonistic behaviors indicated that interactions between different colonies within a species، as well as between different castes within a colony، are variable. Interactions between colonies of M. diversus from the same geographic area are complex، and these interactions could influence termite control strategies and because intra- and interspecific agonistic behavior could influence termite foraging patterns. Therefore، it can be suggested that intercolony aggression can be used to delineate the foraging territories of M. diversus colonies.
    Keywords: Agonistic behavior, Intra, specific, Microcerotermes diversus
  • S. Rayegan, J. Nazemi Rafie, P. Witzgall, A. Sadeghi Pages 316-323
    Lobesia botrana causes heavy damage on grape in Kurdistan province and Iran every year. Because of damage of this pest on grape varieties in Kurdistan province، this research was conducted with prepared delta traps and lures by Swedish Agricultural University. Results showed that the pest has three generations in every year. The flight peak of adult moths was assessed in 2011-2012. The flight peaks were 30th May، 27th June and 11th august in sanandaj، 20th May، 14th July and 19th August in Saghez، 23th April، 3th July and 20th September in Sarvabad town (Marivan). Also، population density of adults (in Sanandaj، saghez and Sarvabad)، effect of different concentrations of sexual pheromone (in Marivan) and effect of grape variety (in Saghez) on pest adults was compared. There was significant difference between populations of the pest adults in Sanandaj، saghez and Marivan. Among the sexual pheromone concentrations of 0. 01، 0. 1 and 1 mg، concentration of 1 mg had the most attractiveness on Adults of Lobesia botrana. There was significant difference on attractiveness of the pest adults between grape varieties of Askari، Rashe، Farhki and Bidaneh ghermez.
    Keywords: Lobesia botrana, Flight peak, Pheromone concentration, Grape variety, Kurdistan
  • M. Nematpour, H. Pirdashti, M. Yaghubi Pages 324-332
    A field experiment was conducted to investigate the spatial distribution of nutsedge (Cyperus spp) during rice growing season using geostatic in 2011 at Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University. At the first field was divided into 36 grids (2. 5×2. 5 meter) after the final preparation. Grid intersection points were determined and marked. All samples were taken from these points during the crop season. The sampling from seed banks was performed in two stages before the field preparing and after the rice harvesting. Also weed density were determined using square quadrate (50×50 cm) in three different dates during the growing season. All data were transferred to the RockWork99 software for drawing maps of weed and seedling distribution. The results showed that the highest amount of weed population was belong to nutsedge. There was strong and medium spatial correlation as spherical and exponential variogram model between weed and seedling nutsedge at all stages of sampling. Meanwhile، the weed seed bank was patches with different sizes and densities according to spatial distribution maps. Seed bank patchy pattern at the beginning of season was in accordance with seed bank at the end of season and seedling germination pattern. Therefore the seed bank maps can be used as information database of seedling germination. The results of this study showed that spatial distribution monitoring in soil depth (0-10، 10-20 and 20-30 centimeters) can be a valuable tool for prediction of weed behavior and increases our understanding about dynamics of weed populations
    Keywords: Sampling depth, Soil, Spatial distribution, Spatial relationship
  • F. Majidi Shilsar, M. Amouoghli Tabari, M.A. Amini-Khalafbadam Pages 333-341
    Long –term use of some of insecticides on rice striped stem borer (Chilo suppressalis Walk.) and for the reason the urgency of use of new suspension insecticide an experiment carried out، in paddy fields under condition at Rice Research Institute in Rasht، Iran. Treatments were as follow; 1-FipronilG in first generation 2-Fipronil G. in second generation 3-Fipronil SC in first generation 0. 5 lit. 4-Fipronil SC in second generation 0. 5lit. 5-Fipronil SC in first generation 1lit. 6-Fipronil SC in second generation 1lit. and Control. This experiment was conducted with randomized complete block design (RCBD) in 3 replications. Indexes of measurement were included D. h%، W. h%، the alive larvae percentage before &after the first and the second of pest and yield. The results indicated that the lowest rate of D. h at first generation was with granular 20kg. and suspension one lit. per ha. with 5. 63، 5. 57 percent، respectively. Also، in the second generation، the lowest rate of W. h showed in Fipronil G with 3. 64% and SC 1and 0. 5 lit/ha with 4. 24، 4. 96%، respectively. The yield of treatments، control except had not significant in 1% level. The highest of insecticidal efficiency in first generation، related to in fipronil granular 53. 84 and SC (1 and 0. 5 lit/ha) with 45. 29 and 44. 75، and in second generation، observed with formulations of granular and SC 1lit/ha with 56. 55 and 56. 15 %، respectively. Therefore، when we confronted with population increasing SSB، we can use Fipronil SC (1lit/ha) in second generation.
    Keywords: Rice, Chilo suppressalis, Fipronil, Chemical Control
  • E. Elahifard, S. Mijani, S. Kheyrandish, E. Kazerooni, S. Tokasi Pages 342-350
    Junglerice، C4 plant and thermo-live of Poaceae family، is one of the most serious grass weed in the tropics and subtropics. To determine methods for breaking dormancy، characterizing cardinal temperatures and investigating the effect of salinity and drought on junglerice seeds germination four separate experiments were conducted in the laboratory. Results showed that the junglerice seed dormancy is physical and 10 minutes treated with sulfuric acid (95-97%) is the good way to break dormancy. Germination was occurred in temperature range 10 to 45 °C. Based on the results of the five parameters beta model، cardinal temperatures (minimum، optimum and maximum)، were determined 3. 7، 3. 28، and 46 °C، respectively. Junglerice tolerance to salinity was high، hence the concentrations of 223 and 400 mM NaCl، were 50 and 9% germination، respectively. It was very sensitive to drought، so with exposing to the concentrations of -0. 43 and -0. 6 MPa showed 50 and 0 germination percent، respectively. Due to germination in wide range of constant temperatures، it could be concluded that it is likely that it could be invasive to other regions، especially tropics and subtropics. Apparently، It able to compete with crop in the saline and wet conditions. Although، due to the low germination percent in recovery test after salinity treatments، its invasion will be difficult in saline areas.
    Keywords: Cardinal temperatures, Drought, Salinity, Physical dormancy
  • R. Khakzad, R. Valiolahpoor, A. Gholipori, N.M. Nazari Pages 351-367
    To evaluate the effects of sowing date، cultivars and herbicides on weed species control and soybean yield، a strip split plot layout in as a randomized complete block design with three replications was conducted in Dasht-e-Naz Company Sari-Iran، in 2008. Treatments included two planting dates (planting June 7th and 27th)، soybean cultivars (BP، JK، 032، 033 and Sahar) and herbicide applications (1 - ethalfloralin pre-planting (3 lit/ha) 2 - ethalfloralin pre-planting (3 lit/ha) + metribuzine (700 g/ha) as simultaneously application 3- ethalfloralin pre-planting (3 lit/ha) + metribuzine pre-emergence (700 g/ha) 4 –bentazon post emergence (3 lit/ha) 5 - trifloralin pre-emergence (3 lit/ha) + bentazon post emergence (3 lit/ha) and 6 – the weedy check). Results showed dry weight of velvetleaf (Abutilon theophrasti)، wild melon (Cucumis melo) and night shade (Solanum nigrum) decreased with delay planting. On the other hand، bermuda grass (Cynodon dactylon) and pigweed (Amaranthus retroflexus) had less dry weights in early planting. All soybean varieties in delayed planting date resulted in reduction of weeds dry weight but in early plantingm، soybean yield was 28% higher than the late planting. Ethalfluralin + metribuzin treatments as pre-planting and pre-emergence، reduced grass and broadleaf weeds dry weight in early and delayed planting dates respectively. By this mean، dry weight of weeds reduced in total the highest yield of soybean were achieved. BP، Sahar and JK produced 3505، 3480 and 3472 kg/ha yield respectively in weedy conditions.
    Keywords: Planting date, Soybean varieties, Herbicide, Weeds dry weight
  • M. Chavooshi Sani, S. Jamali, H. Taheri, S.A. Khodaparast Pages 368-376
    In order to biological control of the the citrus nematode، Tylenchulus semipenetrans، soil and root samples were collected from citrus orchards in east of Guilan and west of Mazandaran. The juveniles were extracted from soil while eggs and females from roots. To isolate the antagonistic fungi، suspension of eggs and juveniles were cultured separately on water agar media containing streptomycin. The identified fungi were Paecilomyces lilacinus، Fusarium oxysporum، Acremonium strictum، Fusarium solani and cladosporium cladosporioides. To determine fungal antagonistic activities on citrus nematode، fungal treatments were evaluated in greenhouse conditions. Fungal nematicidal properties were compared with Fenamiphos (Nemacur) as a systemic nematicide belonging to organophosphate group. Two indices including the number of female per gram root and population of juveniles in 100gr soil were recorded. Results indicated that all fungi isolates had suppressive effect on T. semipenetrans. Compared Means revealed that P. lilacinus and A. strictum had the most effects on reduction of nematode population. C. cladosporioides showed the minimum effect on nematode control. Evaluation the time of inoculation showed that inoculating nematode 20 days after adding fungi had better results than other treatment. Among fungal species P. lilacinus and A. strictum were more effective than other species. However، Fusarium solani and F. oxysporum showed good effectiveness.
    Keywords: Slow decline, Integrated management, Citrus nematode, Parasitic fungi
  • H. Pourasgari, H.R. Sarraf Moayeri, A. Kavousi Pages 377-385

    Dried fruit mite، Carpoglyphus lactis L. not only to being one of the serious and economic pests of some stored products، but also to be used as an alternative prey for commercially mass rearing of predatory mites. In this study، life table parameters of dried fruit mite were examined on baker''s yeast under laboratory conditions at three photoperiods including full darkness، full light and 16:8 (L: D)، 70±5 relative humidity in 30 °C، based on age-stage، two-sex life table theory. Eighty eggs with the same age used at the beginning of trials as a cohort group and a fertility life table was constructed by following the cohort until the death of all individuals. The intrinsic rate of increase (r)، finite rate of population increase (λ)، the generation time (T) and the net reproductive rate (R0) in full darkness were 0. 55 day-1، 1. 74 day-1، 8. 27 day and 100. 9 offspring، in full light were 0. 43 day-1، 1. 54 day-1، 8. 8 day and 44. 31 offspring and in 16:8 (L: D) were 0. 5 day-1، 1. 65 day-1، 9. 04 day and 92. 4 offspring، respectively. Significant difference was observed between intrinsic rate of increase (r)، finite rate of population increase (λ) and the mean generation time (T) in three photoperiods. But no significant difference was observed in net reproductive rate (R0) and gross reproductive rate (GRR) for the mentioned photoperiods. The results of this study can be used for optimization in mass rearing C. lactis as alternative hosts for rearing of predatory mites applying this prey.

    Keywords: Two, sex life table, Intrinsic rate of increase, Fecundity, Developmental time
  • M. Samaei, M. Rastgoo, M.H. Rashed Mohassel, A. Ghanbari Pages 386-394
    In order to study the effect of reduced doses of foramsulfuron and different sowing density on corn yield and weed biomass an experiment was conducted using split plot arrangement based on randomized complete block design with three replications at Research Field of Ferdowsi University of Mashhad، in 2011. Main plots were weed management methods including four levels of reduced doses of foramsulforun herbicide (0، 50، 75، 100% of recommended dose (2 l. ha-1، OD 22. 5%) and complete weeding (weed free treatment) and sub plots including four corn densities (5، 7، 9، 11 plant. m-2). Also، each plot was divided into two parts، the upper part of each plot was considered as unsprayed control (zero dose herbicide). Results showed that herbicide application and increasing corn density reduced weeds dry weight significantly (P≤0. 01). Minimums of weed dry maters (621. 42 g. m-2) related to treatment of reduced dose (75%) where reduced 48. 2% comparing with weedy check treatment. According to the results، herbicide application and increasing corn density comparing to the weedy check treatment affected corn biological and grain yield significantly (P≤0. 01). The differences between reduced and recommended doses with weed free control were significant but the corn yield in recommended dose with reduced doses treatments were not affected significantly. Also، these traits، increased significantly (P≤0. 01) by increasing corn density. As a result، increasing of corn density، through increasing corn competitive ability، can reduced damage of weeds and the amount of herbicide.
    Keywords: Equip, Competition, Sulfonylurea, Weeds control, Dry weight
  • M. Shahi Bajestani, B. Jafarpoor, M. Mehrvar Pages 399-401
    In order to detect Onion yellow dwarf virus in Khorasan province in Iran، onion samples from major onion growing regions where collected in spring and summer 2010. To determine the distribution of the virus، samples were randomly taken from onion fields in vicinity of Mashhad، Chenaran، Quchan، Torbate Heydarye، Neyshabur، Bardaskan، Gonabad، Fariman، Faruj، Shirvan، Bojnourd and Ash khane have been tested by DAS- ELISA method. Leaf samples showing mosaic، yellowing، rolling symptoms and complexity associated with dwarf onion bulbs glands were collected. Infection of samples with Onion yellow dwarf virus were confirmed using DAS-ELISA and RT-PCR tests. Total RNA was extracted from infected samples using RNX ™ (plus) kit. To perform RT-PCR test cDNA was made and then PCR test was carried out. 1. 5% Agarose gel electrophoresis of PCR products resulted in a fragment of 291 bp from CP of the virus. Amplified fragment were then sequenced. The virulence of the virus in greenhouse on three Chenopodium species (Chenopodium album، C. quinoa، C. amaranticolor) was confirmed. The results showed that onion field in Chenaran، Gonabad and Neyshabour infected with Onion yellow dwarf virus but no infection in other places.
    Keywords: Onion yellow dwarf virus, Detection, host range, DAS, ELISA, RT, PCR
  • S. Rahimi Kaldeh, R. Hosseini, J. Hajizadeh Pages 402-406
    DNA extraction with an appropriate quality and quantity is the first step in molecular identification of some group of insects that their identification morphologically is difficult and dependent on a particular life stage، size or gender. Selection of a suitable protocol is a key factor to provide a pure DNA. In this study quality and quantity of five extraction methods used in entomological laboratories were compared، including: CTAB، Phenol- chloroform، EST، Lysis buffer and Chelex methods. The quality and quantity of the extracted DNA was measured using spectrophotometer. Analysis of variance showed significant differences among the five methods. Results indicated that the Chelex method as a simple، available، the least time-consuming and less hazardous technique yielded the highest amount of DNA as a consequence it is suggested for Lysiphlebus spp. DNA extraction.
    Keywords: Spectrophotometer, DNA, Chelex, Lysiphlebus