فهرست مطالب

Geotechnical Geology - Volume:9 Issue: 2, 2013

Journal of Geotechnical Geology
Volume:9 Issue: 2, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/05/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی اسماعیلی ماهانی *، محمدحسن آزادی صفحه 85

    در این تحقیق، نمونه های لاستیک با نسبت 15 درصد وزنی افزودنی کربنات کلسیم ضایعاتی (4 نمونه متفاوت کربنات کلسیم ضایعاتی) تهیه و پس از مخلوط کردن و پرس در فشارنهایی 4 مگاپاسکال در دمای 10 c به مدت 60 دقیقه پخته و مهمترین خواص آنها شامل سختی، درصد ازدیاد طول تا حد پارگی، مقاومت کششی و مدول 300 درصد اندازه گیری شدند. برای بررسی آنالیز شیمیایی کربنات کلسیم از روش فلورسانس اشعه ایکس (XRF) استفاده شد. همچنین بررسی توزیع دانهبندی کربنات کلسیم به کمک دستگاه آنالیز اندازه ذرات (LPSA) انجام شد. نتایج نشان داد که با افزایش کربنات کلسیم ضایعاتی تا 15 درصد وزنی به ترکیب اولیه لاستیک، ویژگیهای فیزیکی لاستیک به طور مطلوبی افزایش مییابد، ولی با افزایش این مقدار خواص مطلوب و استاندارد کاهش خواهد یافت.

    کلیدواژگان: لاستیک، کربنات کلسیم ضایعاتی، افزودنی، خصوصیات فیزیکی
  • حسن باقری، سید هاشم طباطبایی رئیسی، لیلا فضلی، فرامرز دولتی ارده جانی صفحه 87

    سازند شوریجه یکی از سازندهای مخزنی گازی واقع در حوضه کپه داغ شمال خاور ایران میباشد که جزء سازندهای بسیار سخت از لحاظ حفاری است. شناخت خصوصیات فیزیکی و مکانیکی این سازند سبب برنامه ریزی دقیقتری برای انجام عملیات حفاری آن خواهد شد و می توان از صرف هزینه های بالای حفاری در برخورد با این سازند تا حدودی جلوگیری نمود. در این مطالعه با انجام آزمایشات مقاومت فشاری سه محوری، آزمایش تخلخل (با اشباع آب و گاز هلیم) و شاخص سایش سرشار (CAI) بر روی نمونه های مغزه گرفته شده از این سازند و همچنین تهیه مقاطع نازک از این نمونه ها و تعیین کانیشناسی و بافت آنها، خصوصیات فیزیکی و مکانیکی این سازند مورد مطالعه قرار گرفت که در نهایت مشخص شد این نمونه ها حاوی کانی کوارتز فراوان و دارای بافت ساب آرکوز میباشند. همچنین، مقاومت فشاری این نمونه ها تحت آزمایش سه محوره در سه سطح تنش 5، 10 و 15 MPa بررسی و پارامترهای مقاومت برشی C و φ برای این نمونه ها به ترتیب 3/15 مگاپاسکال و 79/53 درجه بدست آمد. بعلاوه، آزمایشات بیشتر نشان میدهد که این نمونه ها از لحاظ سایشی با توجه به میزان کوارتز بالا، در محدوده سنگهای خیلی ساینده قرار دارند . نتایج حاصل از این پژوهش میتواند در طراحی روش مناسب حفاری سازند شوریجه مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: سرعت حفاری، مقاومت برشی، مقاومت فشاری سه محوری، سایش سرشار
  • سلمان سوری *، سیامک بهاروند، رضا احمدیان مقدم، مریم دهبان صفحه 101

    این تحقیق با هدف پهنه بندی خطر نسبی ناپایداری دامنهای و وقوع زمین لغزش در حوضه کسمت با مساحت 27 کیلومتر مربع، در 50 کیلومتری جنوب شرق شهر خر مآباد انجام شد. به منظور بررسی پایداری دامنه ها در این حوضه، ابتدا با استفاده از عک سهای هوایی و بازدیدهای میدانی، نقاط مستعد لغزش شناسایی و نقشه پراکنش زمین لغزش تهیه گردید. با قطع نقشه های عوامل موثر بر لغزش با نقشه پراکنش زمین لغزش ها، تاثیر هر یک از عوامل شیب، جهت شیب، ارتفاع، زمین شناسی، جاده و آبراهه بر ناپایداری شی بها در محیط نرم افزار GIS (Geographic Information System) با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytical Hierarchy Process) تعیین گردید. بر اساس نتایج پهن هبندی خطر زمین لغزش با روش تحلیل سلسله مراتبی، به ترتیب 05/0، 64/12، 56/28، 35/31 و 4/27 درصد از مساحت منطقه در کلاس های خطر خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد قرار گرفت.

    کلیدواژگان: ناپایداری دامنه ای، حوضه کسمت، ArcGIS، پهنه بندی خطر زمین لغزش، روش تحلیل سلسله مراتبی
  • منوچهر صانعی*، اصغر رحمتی، بیژن دهقانی، لهراسب فرامرزی، راحب باقرپور صفحه 111

    تعیین پارامترهای ژیومکانیکی درزه های سنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از مهم ترین این پارامترها مقاومت برشی درزه سنگ می باشد. برای دستیابی به این هدف، تاکنون آزمایش های مختلفی انجام شده است. در این مطالعه، با انجام آزمایش برش مستقیم بر روی نمونه های سنگ آندزیت دارای درزه طبیعی، تفسیر و تحلیلی برای واقعی تر کردن تاثیر سطوح ناهمواری ها بر مقاومت برشی ارایه شده است. در این مقاله به بررسی و تاثیر ناهمواری های سطوح درزه با مفهوم ضریب زبری (JRC) بر مقاومت برشی صفحات درزه در سنگ سخت (strong rock) در دو سطح تنش نرمال پایین و بالا پرداخته شده است. نتایج نشان داد که تاثیر زاویه زبری بر مقاومت برشی سطوح درزه ها در سطح تنش نرمال پایین بارزتر است. سپس مقادیر مقاومت برشی حاصل از نتایج آزمایش برش مستقیم بر روی نمونه های با درزه طبیعی، با مقادیر تعیین شده با استفاده از معیارهای موهر - کولمب، معیار توانی و معیار تجربی بارتن مقایسه شد. بر اساس نتایج حاصل و مقایسه بین معیارهای مذکور با استفاده از آنالیز آماری می توان گفت که معیار توانی در مقایسه با سایر معیارهای موجود انطباق بهتری با نتایج حاصل از آزمایش برش مستقیم بر روی نمونه های آندزیتی دارد.

    کلیدواژگان: مقاومت برشی، آزمایش برش مستقیم، تنش نرمال، ضریب زبری درزه (JRC)، معیار توانی
  • محمدرضا قزوینی، عبدالهادی قزوینیان * صفحه 123

    سد گتوند علیا با ارتفاع 180 متر، از نوع سنگریزهای با هسته رسی می باشد. این سد، بلندترین سد خاکی ایران بوده و هدف فاز اول آن تولید 1000 مگاوات برق است. در این طرح، چهار تونل آببر با قطر 6/12 متر در ساحل سمت چپ ساختگاه سد حفاری میشوند. نگهداری این تونلها که جزء تاسیسات دایمی سد بشمار میرود، از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از این تحقیق، تحلیل پایداری تونلهای آببر و طراحی نگهداری موقت این سازه ها می باشد. در این پژوهش، تحلیل پایداری تونلها با استفاده از روش های تجربی (طبقهبندی RMR) و روش عددی و توسط نرم افزار FLAC صورت گرفت. در نهایت، سیستم نگهداری موقت با استفاده از روشتجربی و عددی برای تونلهای مورد مطالعه پیشنهاد گردید.

    کلیدواژگان: سد گتوند علیا، سد سنگریزهای با هسته رسی، روش تجربی، روش عددی، نرم افزار FLAC
  • زهرا کمالی*، خلیل سرکاری نژاد، جعفر رهنماراد صفحه 135

    فروبوم دشت ارژن با جهت شمال خاوری، در 65 کیلومتری باختر شیراز بر اثر فعالیت قطعه هایی از گسل فعال کره بس تشکیل شده است. این فروبوم کششی، بوسیله گسل های مرزی ارژن خاوری و باختری که عمود بر طاقدی سهای کوه شاه نشین و سلامتی هستند، محصور گردیده است. در این مطالعه، بارزسازی ساختارهای خطی منطقه بصورت نیمه اتوماتیک، با استفاده ازتصاو یر ماهواره ای SPOT با تفکیک مکانی 5/2 متر در چهار جهت آزیموتی فیلتر گذاری شده اند، انجام گرفته است. منطقه مورد مطالعه به 1، 4، 9، 16، 25 و 36 قسمت مساوی تقسیم گردید. با استفاده از داده های خروجی دیاگرام های گل سرخی رسم شد، و امتداد اصلی خطواره ها در 6 ستون ازباختر به خاور، با گسل های منطقه با روند EN56°± ° 4، مطابقت نشان داد. در بررسی ساختاری، برداشت اطلاعات از خش لغز های گسلی، بمنظور بازسازی جهت گیری دیرینه تنش موثر در تشکیل فروبوم دشت ارژن با روش گرافیکی (fault-slip inversion technique) صورت گرفته است . موقعیت و روند استر س های اصلی بترتیب SE ،σ و 3 NE ,N23°E, 72º ،σ1، S58°E, 26º، σ2، SW,S34°W, 10º بدست آمد. میدان تنش اطراف گسل های مرزی فروبوم به میدان تنش فعالیت گسل کر هبس وابسته می باشد.

    کلیدواژگان: روش گرافیکی، دشت ارژن، فروبوم، فیلترگذاری، خطواره
  • عطا موحد *، محسن مسیحی، عبدالنبی هاشمی صفحه 149

    در این پژوهش، با استفاده از داده های چاه نگاری یکی از میادین نفتی جنوب ایران و به کمک نرم افزار ژیولاگ (Geolog)، پارامترهای پتروفیزیکی سازند سروک بالایی در دو چاه A و B به روش ارزیابی احتمالی (Probabilistic) مورد بررسی قرار گرفتند. بر پایه این ارزیابی و با بهره گیری از کراس پلات های مرسوم (نوترون- چگالی، نوترون – صوتی، MID_PLOT و M-N PLOT) لیتولوژی سازند سروک بالایی ترکیبی از سنگ آهک، دولومیت و به مقدار کم شیل تعیین گردید. با توجه به خواص پتروفیزیکی (مخزنی) محاسبه شده و برای ارزیابی دقیق تر، سازند سروک بالایی در منطقه مورد مطالعه به 5 زون S1 تا S5 تقسیم شد. زون  S2 نیز با توجه به ویژگی های خاص پتروفیزیکی به 8 زیر لایه (S2-a تا S2-h) تقسیم گردید. در نهایت، زون S2 با توجه به خواص پتروفیزیکی مناسب به عنوان بهترین بخش مخزنی تشخیص داده شد.

    کلیدواژگان: میدان نفتی، سازند سروک بالایی، پارامترهای پتروفیزیکی، لیتولوژی