فهرست مطالب

نشریه قلم
پیاپی 18 (پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/10/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • معصومه احمدی صفحه 7
    رویکرد ژئوپوئتیک که توسط کنت وایت (Kenneth White) پایه گذاری شده با بهره گیری از علوم محض، فلسفه، هنر و ادبیات سعی دارد تا با تحلیل بوطیقای مکانهای به وصف درآمده و تصویر شده در متون ادبی و هنری، و یا گزارش گردیده در یادداشت ها و سفرنامه های مختلف، ازنو رابطهای عمیق با زمین را در حوزه ادبیات و هنر زنده کند. حوزه ژئوپوئتیک در واقع یک فرایند نشانه شناختی واقعی است که نشان می دهد چگونه شخص با زمین و کی هان در برهم کنشی جدی وارد شده است.
    ما در این مقاله با اتکا به این رویکردادبی- هنری جدید، سعی کرده ایم تا در آثار کریستیان بوبن، مفاهیم، کدهای زیبایی شناسی و نشانه های فرهنگی- محیطی و زبانی «افق روح» را در آنجا که مبین برهم کنش میان «من و کی هان» است، استخراج و تحلیل نماییم.
    کلیدواژگان: افق روح، ژئوپوئتیک، عرفان، کریستیان بوبن، مینیاتور
  • اسفندیار اسفندی صفحه 23
    دکرونولوگ رمان استفان بورژه رمانی است متناقض نما به ظاهر محدود به نوعی خاص از رمان توامان گذشته نگر و آینده گرا. دکرونولوگ هم «شکل» است و هم نمایش که سبکی مستحکم را با ساختاری پیچیده از لحاظ زمانی می آمیزد. داستان از کشمکش دورانها حکایت میکند، که گاه یکدیگر را رام میکنند و گاه وحشی گری خون آلود رودررویی های انسانی و کشفیات تکنولوژیک ناجور را با خود به همراه دارند. این حکایت حاصلی است خیال پردازانه از آمیختگی غیر طبیعی میان آینده و گذشته، میان خشونت قرن هفدهای آکنده از جنگ و چپاول دریایی و آینده بشریت. این داستان قرنی را ترسیم میکند متناوب و اشباع شده از فناوری های ناهماهنگ. ما در تحلیلمان سعی بر این خواهیم داشت که رژیم های تکنولوژیکهای حاضر در این رمان را از یکدیگر تفکیک و به سنجیدن نوع و مقدار تصادمشان بر بازنمود داستان بپردازیم.
    کلیدواژگان: استفان بوورژه، ادبیات علمی تخیلی، یوکرنیا، سیموندن، فناوری، گزنیسم، دکرونولگ
  • نوید اعطار شرقی صفحه 53
    بنابر عرف مرسوم در دستور زبان، فعل به عنوان جزء بنیادین جمله تلقی میشود. دستورهای سنتی، دستور زایشی و تحلیل بلافصل سازهای (Analyse en Constituants Immédiats)، جمله را بر اساس نوعی دوئیت بنیادین تحلیل میکنند. در دستور وابستگی نیز فعل به عنوان هسته مرکزی جمله در نظر گرفته می شود که ظرفیت معنایی آن تعداد متمم ها و در نتیجه ساختار جمله را تعیین میکند. از اینرو بررسی و مطالعه دقیق و روشمند متمم های فعلی و فرایند متمم گیری فعل اهمیت فراوانی در تجزیه و تحلیل ساختارهای دستوری یک زبان پیدا میکند و همچنین در مقایسه و تطابق نحوی زبانها و در ترجمه، توصیفات ارائه شده پیشین از متمم های فعلی غالبا ناقص و بعضا مبهم به نظر میرسند.
    هدف ما از این پژوهش عبارتست از مطالعه و مقایسه متمم های اجباری فعل در دو زبان فرانسوی و فارسی به منظور دستیابی به یک طبقه بندی دقیق و نوین از آنها و توصیف دقیق ساختارهای متممی فعل با در نظر گرفتن تمامی جزئیات مربوط به نقش (fonction) و ماهیت (nature) این اجزاء. در همین راستا گروه جدیدی از متمم های اجباری نیز تحت عنوان «قیدی / غیر مفعولی» معرفی و بررسی میشوند.
    کلیدواژگان: آنالیز دستوری، متمم فعل، متمم گیری فعل، گروه فعلی، متمم قیدی، غیرمفعولی، مفعول، مسند و تمیز، مقایسه نحوی فرانسه، فارسی
  • آنیتا صالح بلوردی صفحه 71
    داستان روایتی و تصویری به عنوان داستان های چندوجهی شناخته می شوند. با این حال خصوصیات مشابه ی را به نمایش میگذارند. مهمترین مساله، جایگزینی زنجیرهای از عناصر به جای تداوم مکانی-زمانی حادثه است که در داستان روایتی، جمله و در داستان سینمایی پلان گفته میشود. عناصر نحوی تصویر بیشتر از عناصر واژگانی در ساختارهای روایتی نمود میکنند. ساختارهای واژگانی تشکیل دهنده تناسبات مکانی-زمانی و اعطای نقش به شخصیت های داستان در متنی هستند که در حال شکل گیری است. بنابراین در این سطح نقطه دید، پس زمینه و پیش زمینه، کادربندی و زاویه دید در بین مابقی عناصر موجود انتخاب میشوند.
    کلیدواژگان: نحوی، واژگانی، گفته، گفتمان، پیرنگ
  • فریده علوی، زینب رضوان طلب صفحه 91
    در قرن بیستم جهان شاهد نزاع های خونین و درگیری های داخلی و خارجی بسیاری بود، و در قرن بیست و یکم بازتاب حوادث و پیامدهای این جنگها در ادبیات کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفت. کشور الجزایر، که جزو مستعمرات فرانسه به حساب میآمد، از سال 1954 تا 1962 برای بازیافتن استقلال خویش به مبارزه پرداخت. این جنگ هشت ساله، که خسارات و تلفات بسیاری برجای گذاشت، گفتمان ادبی فرانکوفون را نیز در الجزایر به شدت تحت تاثیر قرار داد؛ به نحوی که بسیاری از نویسندگان تلاش کردند این تجربه دردآلود را در خلال آثار خود نمایان ساخته و در ثبت آن در حافظه تاریخ سهیم باشند. هرچند جنگ در غالب فرهنگ ها تجربه ای مردانه به حساب می آید، ما در این مقاله برآنیم تا نحوه بازنمایی جنگ استقلال الجزایر را در نمونه ای از نوشتار زنانه، یعنی رمان غار فروریخته به قلم یمینه مشاکرا تحلیل نماییم. این بررسی نشان خواهد داد چگونه اثر مذکور که محصول نگاه، ادراک و بیانی زنانه میباشد، قادر است از طریق ایجاد نظام «چندصدایی» و «چندمعنایی» ابعادی تازه و متفاوت از جنگ را نمایان سازد، ابعادی که نویسندگان مرد کمتر بدان پرداخته اند. همچنین خواهیم دید که این رمان با استفاده از خاصیت «مکالمه گری»، گفتمان های متعدد و شاید در ظاهر متعارضی را در خود جای داده، و مانع از خوانش ایدئولوژیک یک سویه گردیده است.
    کلیدواژگان: جنگ، الجزایر، نوشتار، زنانه، ملی گرا، مکالمه گری، مشاکرا، باختین
  • علیرضا غفوری صفحه 119
    در این مقاله با مطالعه حماسه گیلگمش، ایلیاد و میانورد (اپیزود) اسفندیار در شاهنامه تلاش میکنیم کارکرد مکان، زمان و امور اعجاب انگیز را در سه حماسه متعلق به بینالنهرین، یونان و ایران بررسی نماییم. در واقع سعی ما بررسی نقش سه عنصر زمان، مکان و امور اعجابانگیز در چگونگی به انجام رسیدن دلاوری های گیلگمش، آشیل و اسفندیار، قهرمانان این سه اثر حماسی ست. هدف اساسی ما عبارت است از رد برخی نظریات نادرست ارائه شده توسط بعضی پژوهندگان ادبیات تطبیقی که بر تاثیر مستقیم یک حماسه بر حماسه هایی که بعد از آن بوجود آمدهاند تاکید می نمایند. درعوض این مقاله خوانشی جدید از حماسه مبتنی بر جهان شمول بودن خصوصیات این نوع ادبی را پیشنهاد میکند.
    کلیدواژگان: مکان، زمان، امور اعجابانگیز، گیلگمش، آشیل، اسفندیار
|
  • Masoumeh Ahmadi Page 7
    First introduced by Kenneth White, Geopoetic is a literary and aesthetic approach that examines the poetical aspects of the spaces described or drawn in texts or pictures. It attempts to restore a deep affiliation between the Earth and either literature or art. In other words, as a semiological positive process, the geopoetic approach leads to a knowledge of how to interact with the Earth and the universe.In this paper, we have used this novel literary-artistic approach to capture concepts, aesthetic codes, and spatio-cultural signs in Christian Bobin’s work concerning “the horizon of the soul”. We have extracted and analyzed these items wherever they are related to the interactions between the self and the universe.
    Keywords: Christian Bobin, Geopoetic, Horizon of the Soul, Miniature
  • Esfandiar Esfandi Page 23
    Stéphane Beauverger’s Le Déchronologueis a paradoxical novel: historical and futuristic at the same time, a SF novel and yet aspiring beyond the strictures of the genre.Being a formal performance and a spectacle, it ties the sovereign uniqueness of a style to the complexity of a chronological assembly leading to an eventual breathtaking narrative experience. It’s a “structure” hence, as well as a receptacle of the eruptive events and actions. Different times, historical anddiegetic, crisscross each other, and at times find comfort in the bloody and savage battles and the unsettling technical and technological discoveries. A chimeric productof an unnatural union between future and past, between a wild 17th century plagued by wars and piracy, and the futures of humanity, this narrative explores an alternate history of the 17thcentury,traversed by the infatuated trace of advanced technologies. This article aims, therefore,to disentangle the complicated mesh of diverse technological regimes present throughout this temporal novel and measure their representational impacts.
    Keywords: Science Fiction, Stéphane Beauverger, Technology, Representation, Time, Gilbert Simondon
  • Navid Atar Sharghi Page 53
    According to the grammatical tradition, the verb is considered as the fundamental element of the sentence. Traditional grammars, Generative Grammar and Immediate Constituent Analysis interpret the sentence structure in conformity with an essential bi-partition. In the Dependency Grammar the verb is regarded as the central term of the sentence, which its semantic valency determines the number of complements and accordingly the structure of sentence. Therefore, a rigorous description of the verbal complements and the complementation phenomenon of verbal phrase appears very important for every grammatical study of a language and admittedly, necessary for syntactic comparisons of languages and the translation as well.In general, the prior presented descriptions of verbal complementation seem incomplete and even in some cases confused. Our objective in this paper is to perform a descriptive study of the obligatory verbal complements of French and Persian languages, in order to achieve a new classification of the verbal complementation, distinguishing all details of nature and function of the complements. According to it, we introduce a new category of verbal complements named adverbial/non-object.
    Keywords: Grammatical Analysis, Verbal Complement, Verbal Complementation, Verbal Group, Adverbial, Non, Object Complement, Direct, Indirect Object, Attributes, French, Persian Syntactic Comparison
  • Anita Saleh Bolourdi Page 71
    The oral account andnarrativefilmare known asheterogeneousnarratives. However,they showthe same characteristics. Themost important traitis to replacethespatiotemporal continuityof the eventa seriesof elementsthatcan be called"proposals"in the caseofverbal narrative, and"plans"in the caseoffilm narrative.Narrative structuresarestructuresmore superficial thandeep structures. The latteris responsible forcoordination andspatiotemporal locationof the text thatisbeing formed, not to mentionthecomponentthat decidesactorialrolesthat the subjectwill becalled upon to occupy. So in thislevelthe point of view, the background and foreground, the value of the plan,the angleof view among other optionsarechosen.
    Keywords: Syntactic, Morphological, Utter, Utterance, Plot
  • Farideh Alavi, Zeinab Rezvantalab Page 91
    The twentieth century and the onset of the subsequent century were molded by all kinds of conflicts; hence, depictions of war have turned into a burning issue in the realm of literary studies. Algeria, the former French colony, fought from 1954 to 1962 to gain its independence. This long, brutal battle had a relatively high death toll. Algerian literature constantly reflects the pains and sufferings of a nation struggling in the post-colonial era to break free from the clutters of French colonial rule. This study endeavors to analyze war as it is represented in Yamina Méchakra’s “La Grotte éclatée” (The Shattered Cave). Penned by a woman, this narrative employs the techniques of polyphony and polysemy to shed light on aspects of war that have been largely neglected by male authors, while other aspects have been omitted by them altogether. This paper shows, furthermore, that a multitude of discourses, each of which reflects an ideology, are embedded in this novel.
    Keywords: War, Algeria, writing, Feminine, Nationalism, Dialogism, Méchakra, Bakhtin
  • Alireza Ghafouri Page 119
    In the present research paper, we try to analyze the place, time and wonderful events in three Mesopotamian, Greek, and Iranian epics through studying Gilgamesh, the Iliad and Esfandiyar Episode in Shahnameh. Indeed we try to study the role played by place, time and wonderful events in braveries demonstrated by Gilgamesh, Achilles, and Esfandiyar, the heroes of three epics works. Our essential objective is to reject some of untrue theories presented by some of comparative literature researchers that emphasize on the direct influence of one epic on the epics written afterwards. The present paper proposes a new approach to study the epics based on transcultural characteristics of this literary genre.
    Keywords: Space, Time, Wonderful Events, Gilgamesh, Achilles, Esfandiyar