فهرست مطالب

فصلنامه هویت شهر
پیاپی 16 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/29
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شبنم شاملو، فرح حبیب صفحات 5-14

    دستیابی به رویه پایدار زندگی روزمره شهری، به طور مستقیم به «منظر شهر»1، زیبایی و توان خلاقانه فضاهای مطلوب آن مرتبط است. منظر شهر بر زندگی مردم، نظم روحی و عقلانی فضاهای عمومی شهر جهت مواجهه با نیازهای مردم، از نیازهای روانی و زیباشناسانه شهر تا خلق محیط مورد نیاز تاثیر می گذارد. منظر شهر سیستمی زنده است که تجمع جریانات پیچیده، ساختارها، ارتباطات و مالکین آن را شکل می دهند. به منظور دستیابی به محیطی سالم، امن، مناسب و زیبا، باید به منظر شهر از لحاظ زیباشناسی توجه اساسی نمود. هدف این پژوهش بررسی خصوصیات و کیفیات منظر شهر، تبیین معیارهای زیباشناسی در منظر شهر، دسته بندی نظریات زیباشناسی منظر شهر و در نهایت ارائه عناصر و کیفیت های منظر شهری زیبا بوده است. در راستای دست یابی به این هدف، از روش تحقیق تحلیلی توصیفی استفاده شده است. همچنین یافته های این پژوهش نشان داده است که منظر شهر جنبه عینی یا قابل ادراک محیط است که به نوبه خود واجد فرم، عملکرد، معنا و بالاخص زیبایی است.

    کلیدواژگان: منظر شهر، زیباشناسی شهری، معیار، طراحی منظر شهری
  • پیونیک سیمونی صفحات 15-26

    در محل برخی از کلیساهایاولی هارمنی، وجود معابد قدیمی و غیر مسیحی محتمل دانسته می شود. چنین فرضیه ای در مورد مجموعه رهبانی تادئوس قدیس نیز مطرح شده است. در پژوهش حاضر با مرور و دسته بندی تمام آرا موجود در مورد این فرضیه به تحلیل شواهد آورده شده پرداخته شد، تا میزان محتمل بودن آن بررسی گردد.
    جهت دستیابی به نتیجه صحیح بنای مورد بحث را از نظر پلان، ویژگی های حجمی و جزئیات در متن معماری کلیسای ارمنی مورد بررسی موشکافانه قرار گرفته است. این بررسی تطبیقی با مقایسه تصویری این کلیسا با بناهای مشابه و همدوره همراه می شود.
    در نهایتتمام ویژگی های معماری این کلیسا از جمله شواهد فرضیه،ردیابی شده و متعلق به فرهنگ معماری مسیحی ارمنی و مشابه نمونه های هم دوره خود دانسته می شود، بنا بر این هر گونه ارتباط این بنا با معبد غیر مسیحیغیر محتمل دانسته می شود.

    کلیدواژگان: معماری ارمنی، کلیسای ارمنی، مجموعه رهبانی، تادئوس قدیس، معبد
  • مجتبی انصاری، احسان شریفیان، محمد مهدی عبدالهی ثابت صفحات 27-38

    نظریات طراحی شهری همراه خود ارزش های مخصوصی مطرح کرده اند و همگی بر منابع اندیشه ای مستند بوده و از زمینه های فرهنگی تاثیر گرفته اند. براین اساس، پژوهش حاضر با تفاوت رویکرد، به ویژه در مبانی فکری سعی دارد تا با بهره گیری از تعالیم قرآن کریم به طراحی شهری بپرازد؛از این روی با محوریت رهنمود های قرآن کریم به کنکاش در خلقت-به عنوان محصولی بی نقص- پرداخته و بدین نتیجه می رسد که «وحدت»، کیفیت مسلط بر خلقت و فعل الهی است. براین اساس انسان را به عنوان جانشین پروردگار در زمین به تحقق این اصل در نظر و عمل دعوت می کند، و در بازشناسی مفهومی، وحدت را به معنای چینش اجزا درکنار یکدیگر با کیفیتی که یک کل هماهنگ و هم هدف را تشکیل دهند، تعریف می نماید. در ترجمان این مفهوم به زبان طراحی شهری، اصل وحدت فضایی به عنوان اصل مسلط در شهرسازی ارائه و آن را به عنوان مفهومی جامع اصول وحدت، کثرت و محصول ترکیب این دو در شهرسازی بیان می دارد.

    کلیدواژگان: وحدت گرایی، خلقت، طراحی شهری الهی، اصول طراحی
  • انسیه قربانی نیا صفحات 39-50

    «خانه های شیکیلی» یا همان بناهای مسکونی بومی لاهیجان، واقع در شمال ایران، را می توان همچون موجودات زنده ای تصور کرد که بیانگر قرن ها، استفاده بهینه از مصالح، روش های ساخت و ملاحظات اقلیمی می باشند.در این مطالعه، مستندات معماری و ویژگی های اقلیم شناسیحدود 26 گونه از خانه های چوبی به جا مانده از قرن چهاردهم هجری شمسی این منطقه مورد بررسی قرار گرفته است. به علاوه ترکیب خاص متغیرهای زیست محیطی موجود که اصولفنی و شرایطیمطلوب متناسب با خرداقلیم مذکور را منجر می شود، مورد توجه قرار داده است. ترکیب یاد شده را می توان طراحی پایدار نامید؛که عبارت است از رویکردی اندیشمندانه به اقلیم و محیط زیستبا به کارگیری فناوری و اصول طراحیمناسب می باشد. این نوع طراحی مبتنی بر شکل قرارگیری ساختمان، تنظیم فضایی، جریان هوا، بازشوها و فرم کلی ساختمان می باشد.هدف از این مطالعه، مستندسازی و ارزیابی کمی و کیفی اصول مرتبط با این نوع معماری است.

    کلیدواژگان: معماری بومی، شمال ایران، طراحی پایدار، اصول فنی ساخت و ساز، فیزیک ساختمان
  • بهنام قلیچ خانی، ایرج اعتصام، سید مصطفی مختاباد امرئی صفحات 51-62

    معماری قاجار بخشی مهم از تاریخ معماری ایران است و این اهمیت به واسطه ی شکل گیری جریان برجسته ی تحول و تغییر در فضای اجتماعی و همچنین در مفهوم کالبد و فضا است. خانه های این دوران را نیز می توان به لحاظ کمی و کیفی مهمترین دسته از خانه های تاریخی ایران به حساب آورد. این پژوهش به تحلیل تحولات کالبدی خانه های گرگان در عهد قاجار پرداخته است و در پی آن است که چیستی این تحولات را در فن ساختمان و کیفیات معماری پیگیری نموده و تاثیرپذیری احتمالی تحولات معماری این خانه ها را از تحولات بیرونی نمایان ساخته است. روش تحقیق تفسیری-تاریخی بوده و به شواهد و مستنداتی از بناها و خارج از آنها استناد شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که تحولات معماری این خانه ها عمدتا در گرایش به برونگرایی و افزایش ارتباط با محیط رخ داده است و این تحولات با سبک زندگی، فضای اجتماعی و همچنین سلائق روزگار پیوستگی داشته است.

    کلیدواژگان: دوران قاجار، خانه، تحولات کالبدی، گرگان
  • صفر قائد رحمتی، هژیر شمسی صفحات 63-70

    ارتقاء امنیت محیطی مجتمع های تجاری، به دلیل ایجاد آسایش، آرامش و اطمینان از حضور در یک محل امن، موجب جذابیت محل و استقبال مردم در استفاده از محیط تجاری می گردد. با طراحی محیطی مناسب می توان حداکثر بهره را با افزایش امنیت این گونه مجتمع ها برده و زمینه فعالیت بهینه افراد در این محیط ها را فراهم نمود. پژوهش حاضر درصدد بررسی این موضوع است که شاخص های طراحی محیطی در کاهش وقوع جرم در مجتمع های تجاری شهر یزد تا چه اندازه می تواند تاثیر داشته باشند. روش بررسی در این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و روش جمع آوری داده ها به صورت پیمایشی است. تعداد 31 متغیر مورد تحلیل قرار گرفته که در 4 شاخص دسته بندی شده است. درنهایت نتیجه گیری پژوهش نشان دهنده این موضوع می باشد که مجتمع های تجاری شهر یزد از لحاظ شاخص های امنیتی و رفاهی در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته اند که در نهایت با ارائه راه حل هایی جهت ارتقاء امنیت، رفاه و آسایش آنها پرداخته است.

    کلیدواژگان: جرم، طراحی محیطی، مجتمع های تجاری، شهر یزد
  • لیلا رحیمی، محمدتقی پیربابایی صفحات 71-80

    پژوهش حاضر در پی تاکید بر اهمیت خیابان و احساس امنیت، در جستجوی شناخت عناصر و کیفیات سازمان فضایی و ادراکی خیابان و نقش آنها در احساس امنیت عابرین است. روش تحقیق به صورت پیمایشی و تطبیقی در سه خیابان شهر تبریز که به صورت نمونه های هدفمند و متفاوت در قدمت، کیفیات فضایی، ساختاری و نوع عملکرد و فعالیت انتخاب شده، انجام گرفت. تنوع نمونه ها، امکان تحلیل انواع خیابان های شهری و تعمیم پذیری تحقیق را فراهم کرده است. نتایج نشان داد، علاوه بر وجود همبستگی معنادار بین عوامل سازماندهی فضایی و ادراکی، نقش سازمان فضایی، قویتر و از میان شاخص های آن، وضوح فضا و از میان شاخص های عوامل ادراکی-خوانایی، ویژگی های جداره خیابان، بیشترین نقش را در احساس امنیت عابرین دارا می باشد. در انتها با توصیه هایی درمورد بهینه سازی سازمان فضایی و ادراکی خیابان برای ارتقاء احساس امنیت عابرین ارائه شده است.

    کلیدواژگان: امنیت، خیابان، سازمان فضایی، ادراکی، عابرین، شهر در متون اسلامی
  • نهال اقتصادی صفحات 81-96

    احیای محلات شهر و تقویت هرسه بعد پایداری در آنها، یکی از راهکارهای اصلی رسیدن به پایداری شهری محسوب می شود. تاکنون بیشترین توجه طرح های ساماندهی، بهسازی و بازسازی در ایران، حول مسئله نوسازی کالبدی بوده و ساکنان به عنوان مخاطبان اصلی، نادیده گرفته شده اند.
    حال این سوال مطرح است که «چرا طراحی فضاهای مردمی با مشارکت مردم صورت نمی پذیرد که چنین بازخوردهایی، دربر نداشته باشد؟ مشکلات اجرایی این گونه طرح ها به ویژه در ایران چیست؟» دراین راستا محله باغشاه شیراز به عنوان نمونه موردی پژوهش مورد توجه قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی با استفاده از برداشت های میدانی و سوال از مردم در قالب پرسشنامه شامل بررسی های اجتماعی، جمعیتی، برداشت کالبدی و بررسی تصویر ذهنی ساکنان از محله با هدف تعیین میزان تمایل ساکنان درتهیه و اجرای طرح بهسازی و ارتقا کیفی زندگی بوده است تا راهکارهایی برای جلب مشارکت ساکنان به عنوان یکی ازمهمترین الزامات دستیابی به پایداری اجتماعی محلات در توسعه شهری، ارائه شود.

    کلیدواژگان: محله پایدار، پایداری اجتماعی، محله باغشاه شیراز، مشارکت مردمی
|
  • Shabnam Shamlou, Farah Habib Pages 5-14
  • Pionik Simoni Pages 15-26
  • Mojtaba Ansari, Ehsan Sharifian, Mohamad Mehdi Abdollahi Sabet Pages 27-38
  • Behnam Ghelichkhani, Iraj Etesam, Seyed Mostafa Mokhtabad Amreie Pages 51-62
  • Safar Ghaed Rahmati, Hazhir Shamsi Pages 63-70
  • Nahal Eghtesadi Pages 81-96

    Urban communities Revitalizing and strengthen of the three dimensions of sustainability, is one of the main strategies to achieve urban sustainability. A sustainable neighborhood need its users to achieve vitality and life quality. So far the main focus of the organization, improvement or reconstruction urban areas plans in Iran, were mostly concentrated around the physical renewal of the urban patterns and residents of this communities, as the main targets, have been completely ignored. Actualizing of the Sustainable Development can also be possible in the form of neighborhood development when we talk about the neighborhood as a live cell. Consequently, having a sustainable city requires the sustainable internal particles, i.e. sustainable urban zones whose general principles are foresight, environment, equality, and cooperation and complementary features are its consequence such as balance, density and optimized compression, combination of uses and social classes, public transportation, access to green space, locality, and cooperation between city and neighborhood. Due to citizens disregarding role, their culture and social customs, the plans which are not adapted to life style of residents will be prepared, even if the plans were applicable,they will leed to widespread residents discontent . Now the question is " Why public spaces does not design concerning with people participations to diminish such feedbacks? What is the administrative problems of such projects, especially in Iran? In this regard, Baghshah community as a case study in Shiraz has been chosen. Research methods is descriptive – analytic by field survey and asking people by filling the questionnaire and concentrate on social, demographic, physical surveying and analyzing the communities resident's image. Considering the theoretical framework and criteria; an important point became clear that several factors causes to the unwillingness of residents participations in the urban fabric plans. The results shows that Only 30 percent of residents has a willingness to participate in the urban project and participate in the team work plans . 2% to 30% of these enthusiastic participation, report that they will participate in financial participation and the rest of them, agree to physical participation. So the Results shows the unwillingness of residents to participation in the plans. Factors that led to unwillingness to participation in the development and organization of communities residents is as follows: 1) the lack of successful experience in this field in Iran 2) failure to provide necessary training to participation in matters before any local action by relevant organizations 3) lack of trust of residents to plans and programs set by those involved in urban issues 4) failure to ensure people that the participation of residents and between residents and municipal projects in the same proportion of the profits to be divided. Generally The purpose of this research is study on the interested of Baghshah community residents in the preparation and implementation of improvements and upgrading the quality of life of residents in this context to suggesting guidelines to attracting citizen participation, as one of the most important requirements for achieving a sustainable neighborhood and social sustainability of neighborhoods in each city.

    Keywords: Sustainable Development, Social Sustainable, Shiraz, Citizen participation