فهرست مطالب

فصلنامه دنیای میکروب ها
سال ششم شماره 1 (پیاپی 14، بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/01/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سجاد یزدان ستاد*، مجید مقبلی، هاتف آجودانی فر صفحات 6-13
    سابقه و هدف
    استافیلوکوکوس سیمولانس یک کوکسی گرم مثبت و خوشه ای می باشد که از پوست، ادرار و نمونه های بالینی انسان و حیوان به ویژه عفونت پستان گاوی جداسازی شده است. این پژوهش با هدف جداسازی و شناسایی باکتری استافیلوکوکوس سیمولانس تولید کننده لیزواستافین، از ورم پستان گاوی و نیز معرفی آن به عنوان یک عامل درمانی جدید در درمان عفونت های استافیلوکوکی انجام شده است.  
    مواد و روش ها
    این پژوهش به صورت مقطعی-توصیفی بر روی نمونه های جمع آوری شده از پستان گاوهای مبتلا به عفونت پستان در گاوداری مرکز علمی و کاربردی جهاد کشاورزی واقع در کیلومتر6 جاده چشمه علی دامغان، استان سمنان انجام گرفت. نمونه ها پس از کشت بر روی محیط نوترینت آگار با رنگ آمیزی گرم و آزمون های بیوشیمیایی مورد بررسی قرار گرفتند. پس از استخراج DNA از نمونه های مشکوک به استافیلوکوکوس سیمولانس، به منظور شناسایی دقیق باکتری و بررسی وجود ژن لیزواستافین در سویه از روش PCR و تعیین توالی استفاده گردید.
    یافته ها
    از مجموع 61 کوکسی گرم مثبت خوشه ای جداشده از نمونه های ورم پستان گاوی، یک مورد باکتری استافیلوکوکوس سیمولانس شناسایی گردید. تعیین توالی قطعه 16S rRNA باکتری نیز صحت جداسازی را تایید نمود.
    نتیجه گیری
    با توجه به اولین گزارش جداسازی باکتری استافیلوکوکوس سیمولانس از ورم پستان گاوی در ایران و نیز کارایی بالقوه لیزواستافین تولید شده توسط باکتری، می توان از این ترکیب در درمان عفونت های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده نمود.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس سیمولانس، لیزواستافین، ورم پستان گاوی، 16S rRNA
  • سمیرا وثوقی*، بابک خیرخواه، تورج رضا میرشکاری، اشرف کریمی نیک، سودابه حمیداوی محمدپور، نعیمه محسنی مقدم صفحات 14-22
    سابقه و هدف
    مایکوپلاسماهای تناسلی اغلب با اثرات مخرب بر پارامترهای کیفی اسپرم می توانند موجب عقیمی و ناباروری در مردان گردند. این مطالعه با هدف جداسازی مایکوپلاسما هومینیس از ترشحات دستگاه تناسلی مردان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری کرمان با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش به صورت مقطعی-توصیفی از فروردین ماه 1391 تا شهریور ماه 1391 بر روی 58 نمونه مایع منی جمع آوری شده از مردان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری کرمان انجام گردید. ناباروری تمامی نمونه ها با انجام اسپرموگرام مورد تایید قرار گرفت. پس از استخراج DNA، با استفاده از روش PCR و به کمک پرایمرهای اختصاصی جنس مایکوپلاسما و گونه مایکوپلاسما هومینیس مورد ردیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    از مجموع نمونه های مورد بررسی، 22 نمونه (37/93%) آلوده به جنس مایکوپلاسما و 13 نمونه (22/41%) آلوده به گونه مایکوپلاسما هومینیس بودند. همچنین بیشترین آلودگی به مایکوپلاسما در گروه سنی 29 تا 38 سال مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    در این پژوهش برای اولین بار در کرمان مایکوپلاسما از ترشحات دستگاه تناسلی مردان نابارور جداسازی گردید. نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان داد که درصد بالایی از مردان نابارور و فاقد علایم بالینی، به این باکتری آلوده بوده اند.
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما هومینیس، مایع منی، واکنش زنجیره ای پلی مراز
  • زینب قلندرزاده دریایی، صدیقه جواد پور*، محمد کارگر صفحات 23-33
    سابقه و هدف
    انتروکوک ها به صورت فلور نرمال در دستگاه گوارش انسان و بسیاری از پستانداران وجود دارند. امروزه افزایش شیوع انتروکوک های مقاوم به ونکومایسین در بیمارستان های سراسر جهان یک مشکل مهم به شمار می آید. این مطالعه با هدف ارزیابی شیوع سویه های انتروکوک، الگوی مقاومت به آنتی بیوتیک و نیز تعیین مهم ترین ژن های ایجاد کننده مقاومت به ونکومایسین (vanA و vanB) در نمونه های بالینی انجام شده است. 
    مواد و روش ها
    این پژوهش به صورت مقطعی-توصیفی بر روی 54 نمونه انتروکوک جمع آوری شده از نمونه های بالینی (ادرار، زخم، خون و مایع آسیت) بیماران بستری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام پذیرفت. به منظور شناسایی گونه های مختلف انتروکوک از کیت RapID STR System استفاده شد. حساسیت آنتی بیوتیکی به کمک روش دیسک دیفیوژن کربی-بایر و معیار CLSI مورد بررسی قرار گرفت. برای اندازه گیری MIC ونکومایسین از روش E-Test و به منظور شناسایی ژن های vanA و vanB از تکنیک PCR چندگانه استفاده گردید.
    یافته ها
    از 54 جدایه انتروکوک 38 سویه (70/40%) به گونه فیکالیس، 10 سویه (18/50%) به گونه فیسیوم، 3 سویه (5/55%) به گونه هیرا و یک سویه (1/85%) به هر کدام از گونه های موندتی، دورانس و آویوم تعلق داشتند. بیشترین مقاومت سویه های انتروکوک نسبت به آنتی بیوتیک های جنتامایسین و سفالکسین و کمترین مقاومت را نسبت به لاینزولید نشان دادند. در مجموع 24/10% (13 مورد) از سویه ها به ونکومایسین مقاوم بودند. 69/23% از سویه های مقاوم، دارای ژنvanA ، 15/38% حاوی ژن vanB و 15/38% نیز هر دو ژن را داشتند.  
    نتیجه گیری
    با توجه به فراوانی بالای سویه انتروکوک مقاوم به ونکومایسین، ضرورت کاربرد اقدامات کنترلی و پیشگیرانه وجود دارد. همچنین به منظور تجویز مناسب آنتی بیوتیک، انجام آزمون آنتی بیوگرام برای هر بیمار قبل از درمان پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: انتروکوک مقاوم به ونکومایسین، ژن vanA، ژن vanB، E-test
  • سمیه اسکندری*، مهران هودجی، آرزو طهمورث پور، آتوسا عبدالهی صفحات 34-44
    سابقه و هدف
    هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای پراکنش وسیعی در محیط زیست دارند و به عنوان یکی از عوامل سرطان زا و جهش زا در موجودات مطرح میباشند. از بین تمامی روش های حذف آلودگی، زیست پالایی به کمک فرآیندهای میکروبی با کمترین مقدار انرژی، ماده شیمیایی و زمان قادر به تبدیل آلاینده ها به مواد غیرسمی می باشند. این مطالعه با هدف بررسی امکان رشد باکتری های بومی جداسازی شده از خاک آلوده به نفت در حضور ترکیبات PAH در آزمایشگاه و نیز شناسایی آنها با استفاده از روش واکنش زنجیره ای پلی مراز انجام شده است.
    مواد و روش ها
    نمونه های مورد پژوهش از خاک های آلوده اطراف مخازن نفت و بنزین پالایشگاه شهر اصفهان جمع آوری گردید. در ابتدا با استفاده از محیط کشت پایه حاوی غلظت 12/8 میلی گرم بر لیتر از 16 ترکیب PAH، باکتری های بومی از خاک آلوده به این ترکیبات جداسازی گردید. سپس باکتری هایی که قادر به رشد و تکثیر در حضور این ترکیبات بودند با استفاده از آزمون های بیوشیمیایی و روش تعیین توالی ژنوم شناسایی و به عنوان گونه های جدید ثبت گردیدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تقریبا 13/3 درصد از کل باکتری های هتروتروف قدرت تجزیه کنندگی هیدروکربن ها را دارند. پس از ارزیابی آزمون های بیوشیمیایی و تعیین توالی مشخص گردید که باکتری های بومی جداسازی شده به گونه های باسیلوس لیکنی فورمیسATHE9 ، باسیلوس مجاونسیس ATHE13 و گونه ای خاص از باسیلوس (ATHE10) تعلق دارند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه تایید کننده اهمیت و کارایی باکتری های بومی در راستای پالایش آلودگی ترکیبات PAH از محیط های آلوده می باشد.
    کلیدواژگان: هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای، خاک های آلوده، زیست پالایی، واکنش زنجیره ای پلیمراز
  • هادی هانی*، بهمن نظری، اسماعیل جرجانی، علی ریاحی صفحات 45-52
    سابقه و هدف
    انحلال بیولوژیک پیریت باعث ایجاد یون فریک و اسید سولفوریک می شود. یون فریک یک عامل اکساینده قوی بوده که منجر به انحلال سولفیدهای فلزی مختلف می گردد. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیرpH ، دانسیته پالپ و درصد تلقیح باکتری بر میزان استخراج یون آهن فریک از پیریت با استفاده از مخلوط باکتری های مزوفیل انجام شده است.  
    مواد و روش ها
    نمونه پیریت از یک رگه پیریتی واقع در معدن مس میدوک تهیه گردید. در تمامی آزمایش های بیولیچینگ از مخلوط باکتری های مزوفیل شامل 40 درصد تیوباسیلوس فرواکسیدانس، 40 درصد تیوباسیلوس تیواکسیدانس و 20 درصد لپتوسپریلیوم فرواکسیدانس استفاده گردید.
    یافته ها
    با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که تاثیرpH  در بیولیچینگ پیریت و تولید یون فریک شاخص تر از سایر پارامتر ها بوده است. بیشترین میزان فریک تولیدی (1/93 گرم بر لیتر) در pH 2، دانسیته پالپ 25 گرم بر لیتر و درصد تلقیح 15 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    با کنترل پارامترهای عملیاتی چون pH، دانسیته پالپ و درصد تلقیح در بیولیچینگ پیریت می توان به مقادیر مورد نظر از محصولات جانبی تجزیه پیریت دست یافت. بنابراین با در نظر گرفتن شرایط بهینه پارامترهای یاد شده می توان راندمان تولید فلزات با ارزش را در فرآیندهای هیدرومتالورژی با استفاده از یون فریک افزایش داد.
    کلیدواژگان: بیولیچینگ، پیریت، بهینه سازی تولید، باکتری های مزوفیل
  • مرضیه عادلی*، مهدی حسن شاهیان، اشرف کریمی نیک صفحات 53-61
    سابقه و هدف
    بیوسورفکتانت ها مواد فعال سطحی تولید شده توسط برخی از میکروارگانیسم ها می باشند. این مولکول ها از دو بخش آب دوست و آب گریز تشکیل شده اند و از این رو قادر به افزایش تجزیه زیستی مواد آلی نامحلول می باشند. مطالعه حاضر با هدف جداسازی، شناسایی و تعیین ویژگی دو گونه شیوانلای تولید کننده بیوسورفکتانت از خلیج فارس انجام گردید.
    مواد و روش ها
    با نمونه گیری از شن های ساحلی و آب آلوده به ترکیبات نفتی خلیج فارس، 25 سویه مولد بیوسورفکتانت جداسازی گردید. با استفاده از روش های غنی سازی در محیط بوشنل هاس با گازوییل جداسازی باکتری های تولید کننده بیوسورفکتانت انجام گرفت. سپس سویه های برتر با استفاده از روش های کمی و کیفی غربالگری مانند همولیز در محیط بلاد آگار، روش گسترش نفت، تست انهدام قطره، فعالیت امولسیونه کنندگی(آمیزندگی) و سنجش آب گریزی سلولی تولید کننده انتخاب شدند. تعیین هویت سویه های احتمالی با استفاده از آزمون های بیوشیمیایی انجام شد. سپس با استفاده از پرایمرهای یونیورسال و روش 16S rRNA و تعیین توالی، سویه های برتر تولید کننده بیوسورفکتانت شناسایی گردیدند.
    یافته ها
    در مجموع 7 سویه باکتریایی تولید کننده بیوسورفکتانت جداسازی گردید. از این بین 2 سویه به نام های N4 و E14 به عنوان سویه های برتر شناخته شدند. پس از شناسایی مولکولی تعلق سویه ها به شیوانلا آلگا و شیوانلایوپنی تایید گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که سویه های جداسازی شده سطح آب گریزی، توانایی تولید ترکیبات فعال کننده سطحی و ویژگی تجزیه ترکیبات هیدروکربنی را در حد مناسبی دارند. بنابراین ارزیابی پتانسیل کاربردی این سویه ها به منظور زیست درمانی و حذف پساب ناشی از صنایع نفت پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: تجزیه زیستی، بیوسورفکتانت، خلیج فارس، محیط دریایی
  • محسن حسین پور، آذر سبکبار*، امیر بختیاری، شهناز پارسا صفحات 62-72
    سابقه و هدف
    سالمونلا یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کننده مسمومیت های غذایی در انسان است. استفاده از روش های استاندارد کشت برای تشخیص و جداسازی سالمونلا و نیز ارزیابی خصوصیات باکتری از طریق آزمون های بیوشیمیایی و سرولوژی به صرف 4 تا 7 روز زمان، دقت و مهارت کاربر و کیفیت محیط های کشت نیازمند است. این مطالعه با هدف ارزیابی روش مولکولی PCR برای ردیابی سریع  سالمونلا در نمونه های گوشت جوجه کباب و مقایسه کیفیت آن با دو روش الایزا و کشت استاندارد انجام شد.  
    مواد و روش ها
    این پژوهش به صورت مقطعی - توصیفی بر روی60 نمونه جوجه کباب  جمع آوری شده از فروشگاه های سطح شهر تهران انجام شد. فراوانی سالمونلا در این نمونه ها با استفاده از سه روش میکروبیولوژی (کشت و آزمون های بیوشیمیایی)، الایزا (کیت SAL-VIA96, TECRA) و PCR (تکثیر ژن invA) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دقت، حساسیت و ویژگی سه روش با یکدیگر مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    از مجموع نمونه های مورد بررسی فراوانی سالمونلا بر اساس سه روش کشت، الایزا و PCR به ترتیب 55%، 47% و 65% بود. نتایج نشان داد که با استفاده از روش PCR و پرایمرهای invA تنها با یک مرحله غنی سازی اولیه  20ساعته در محیط BPW می توان در مدت 24 تا 30 ساعت با حساسیت و ویژگی 100% وجود سالمونلا را در نمونه غذایی مشخص نمود.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که تکنیک PCR کفایت و حساسیت لازم به منظور پایش سریع سالمونلا را دارد. از این رو استفاده از این روش برای ارزیابی وجود سالمونلا در مواد غذایی پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: سالمونلا، الایزا، واکنش زنجیره ای پلی مراز، invA
  • عالیه سادات رفعت حقیقی*، امیر برجیان، عباسعلی رضائیان، محمدحسن شیرزادی صفحات 73-80
    سابقه و هدف
    شیگلا دیسانتری (Shigella dysenteriae) یک باکتری گرم منفی و فاقد اسپور می باشد. امروزه شیگلاها از عوامل اصلی بروز اسهال های حاد خونی به شمار می روند. این مطالعه با هدف ارزیابی اثر ضدباکتریایی اسانس دو گیاه مورتلخ و سداب ترکه ای بر روی شیگلا دیسانتری انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه سر شاخه های گلدار دو گیاه مورتلخ و سداب ترکه ای از رویشگاه های طبیعی در شهرستان لارستان جمع آوری گردیدند. پس از اسانس گیری با دستگاه کلونجر، ترکیبات موجود در گیاهان با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی همراه با طیف سنجی جرمی (GC-MS) شناسایی شدند. به منظور تعیین حساسیت باکتری نسبت به اسانس گیاهان دارویی از روش انتشار دیسک (Disc diffusion) استفاده گردید. یافته ها: بیشترین و کمترین قطر هاله عدم رشد به ترتیب در تیمار با غلظت اسانس 20 و 625/0 میکرولیتر بر دیسک مشاهده گردید. مقایسه میانگین اثر ضدباکتریایی دو گیاه و قطر هاله عدم رشد در باکتری شیگلا دیسانتری نشان داد که بین دو گیاه در سطح 5 درصد از نظرآماری اختلاف معنی داری وجود دارد. به طوری که اثر ضدباکتریایی گیاه سداب ترکه ای (a78/13) بیشتر از گیاه مور تلخ (b33/11) می باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به خاصیت ضد میکروبی اسانس های مورد بررسی در این مطالعه، می توان از ترکیبات گیاهی مذکور به عنوان داروی ضد میکروبی در درمان عفونت های ناشی از این باکتری استفاده نمود.
    کلیدواژگان: اسانس، شیگلا دیسانتری، قطر هاله عدم رشد، گیاه دارویی
|
  • Sajjad Yazdan Setad *, Majid Moghbeli, Hatef Ajoudanifar Pages 6-13
    Background and Objectives
     S. simulans is a gram-positive cocci that can be isolated  from skin and urine, as well as some clinical samples in human and animals, such as bovine mastitis. The present study was aimed to isolate and identify S. simulans, a lysostaphin-producing organism, from bovine mastitis and to test therapeutic property of this species against the staphylococcal infections.
    Materials and Methods
    This cross- sectional study was done on the collected samples from breast of the cows afflicted to mastitis in Damghan, Semnan Province. The samples were cultured on nutrient agar and were examined based on Gram staining and biochemical tests. Then, the genomic DNA of the samples suspected for S. simulans were extracted. The accurate identification of the bacteria and tracking of lysostaphin gene were evaluated by using PCR and sequencing.
    Results
    One out of 61 gram-positive isolated cocci from bovine mastitis samples was detected as S. simulans. This result was verified using 16S rRNA sequencing. 
    Conclusion
    This study is the first report of isolation of S. simulans, a lysostsphin-producing organism, from bovine mastitis. This species is potentially useful for extraction of lysostsphin which is applied for treatment of the infections caused by antibiotic resistance bacteria.
    Keywords: Staphylococcus simulans, Lysostaphin, Bovine mastitis, 16S rRNA
  • Samira Vosooghi *, Babak Kheirkhah, Touraj-Reza Mir-Shekari, Ashraf Karimi Nik, Soudabeh Hamidavi Mohammadpour, Naeime Mohseni Moghadam Pages 14-22
    Background and Objectives
    Mycoplasmal genital infections are often associated with devastating effects on quality of sperms, leading to male infertility. The aim of this study was to isolate  Mycoplasma hominis from genital secretions of infertile men referred to the Kerman Infertility Center based on PCR method.
    Material and Methods
    In this cross-sectional study, 58 semen samples were collected from the  infertile men who were referred to the Infertility Center of Kerman from May 2012 to September 2012. Infertility condition was confirmed in all samples by performing a semen analysis. After genomic DNA extraction, DNAs were examined by PCR and the primers specific for  both the genus Mycoplasma and species Mycoplasma hominis.
    Results
    Overall, 22 samples (37.93%) were detected as Mycoplasml infection, among them 13 samples (22.41%) belonged to Mycoplasma hominis. Also, most of the Mycoplasmal infection were detected in the age group of 29 to 38 years.
    Conclusion
    For the first time in Kerman, we could isolate Mycoplasma hominis from genital secretions of infertile men. The study showed that a relatively high percentage of asymptomatic infertile men were infected with this bacterium.
    Keywords: Mycoplasma hominis, Semen, Polymerase chain reaction
  • Zeinab Ghalandarzade Daryaii, Sedighe Javadpour *, Mohammad Kargar Pages 23-33
    Background and Objectives
    Enterococci are normal flora of  alimentary tract of humans and many other mammals. Recently vancomycin resistant enterococci (VRE) have emerged as an increasingly important cause of nosocomial infections all around the world. The aims of this study were to determine frequency and antibiogram  patterns of enterococci to vancomycin and also to detect the corresponding genes (vanA and vanB) in clinical isolates.
    Materials and Methods
    This cross–sectional study was carried out on 54 enterococci strains isolated from clinical specimens (urine, wound, blood, …) obtained from the patients hospitalized in Shahid Mohammadi hospital, Bandar Abbass. RapID STR System Kit was used to identify species of isolated enterococci. Antibiogram pattern was examined by Kirby-Bauer disk diffusion method and CLSI criteria. MIC of vancomycin was determined by E-Test. Multiplex PCR and specific primers was used to detect vanA and vanB genes.
    Results
    38 out of 54 isolates (70.4%) of enterococci belonged to E. faecalis while E, feacium and  and  E. hirea consist only and 10 (18.5%)  and 3 (5.55%) of the isolates, respectively. Furthermore, one  (1.85%) of each E.mundtii, E.durans and E.avium were isolated from these samples. These strains were mostly resistant to gentamicin and cephalexin while showed lowest antibiotic resistance to linezolid. 13 (24.10%) of the isolates were resistant to vancomycin. Van A and Van B genes were found in 69.23% and 15.38%  of VRE strains,  respectively. Two strains (16.38%) harbored both genes.
    Conclusion
    According to the extensive frequency of vancomycin resistant enterococci, application of precautionary and management procedures are highly required. Furthermore, it is recommended to carry out the antibiogram assay for each patient, before the treatment process, in order to prescribe an appropriate antibiotic.
    Keywords: Vancomycin resistant enterococci, vanA gene, vanB gene, E-test
  • Somayeh Scandari *, Mehran Hoodaji, Arezo Tahmourespour, Atoosa Abdollahi Pages 34-44
    Background and Objectives
    Polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) were extensively spread in the environment and are regarded as one of the mutagenic and carcinogenic agents on living creatures. Among the vast variety of procedures for the elimination of contamination, biological removal is capable of transmuting pollutants into innocuous and nontoxic substances using less amount of energy, chemicals and time. The study was aimed at evaluating the possibility of growth of the indigenous bacteria isolated from oil-polluted soils, in the presence of PAH compounds in the laboratory, and also identifying them by using the method of PCR.
    Material and Methods
    Specimens of the research were isolated from environmental gasoline and oil-polluted soils from the Isfahan City refinery. Initially, the native bacteria were separated from the contaminated soil with such compounds by utilizing a basic medium containing the concentration of 12.8 mg/l in 16 PAH compounds. Then, those bacteria which were able to grow and reproduce in the presence of the compounds identified through biochemical experiments and determination of genome sequence and consequently registered as new species.
    Results
    The results obtained in the study substantiated that approximately 13.3% of the total heterotrophic bacteria possess a degradable ability of the hydrocarbons. After the evaluation of biochemical tests and gene sequencing, it was disclosed that the isolated indigenous bacteria belonged to Bacillus licheniformis ATHE9, Bacillus mojavensis ATHE13 and a particular species of Bacillus (ATHE10).
    Conclusion
    The results of the present research verify the importance and proficiency of the native bacteria in the terms of the elimination of PAHs pollutions in contaminated areas.
    Keywords: Polycyclic aromatic hydrocarbons, Polluted soils, Bioremediation, Polymerase chain reaction
  • Hadi Hani *, Bahman Nazari, Esmaeil Jorjani, Ali Riahi Pages 45-52
    Background and Objectives
    Biological dissolution of pyrite leads to production of ferric ion and sulfuric acid. The produced ferric ion is a strong oxidant agent, which is able to dissolve different metal sulfides. This study aimed to examine effects of pH, pulp density and inoculation percent of bacteria on extraction rate of ferric iron ions from pyrite using a mixture of mesophilic bacteria.
    Material and methods
    The pyrite sample was prepared from a pyrite lode in Midok copper mine. A mixture of mesophilic bacteria, including 40% Acidi thiobacillus ferrooxidans, 40% of  Acidithiobacillus thiooxidans and 20% of Leptasprillum ferrooxidans, was used for all leaching tests.
    Results
    According to results, effect of pH was more significant in bioleaching of pyrite and production of ferric ion than other factors. The maximum amount of produced ferric (1.93 g/l) was earned at pH 2, a pulp density of 25 g/l and inoculation percent of 15%.
    Conclusion
    The desired amounts of byproducts of pyrite dissolution can be obtained by operational parameters such as pH, pulp density and inoculation percent in bioleaching. Thus, by taking into account the optimal conditions of mentioned parameters, it is possible to increase the production efficiency of valuable metals by hydrometallurgy processes of ferric ions.
    Keywords: Bioleaching, Pyrite, Optimization, Mesophilic bacteria
  • Marzieh Adeli *, Mehdi Hassanshahian, Ashraf Kariminik Pages 53-61
    Background and Objectives
    Biosurfactants are a group of amphipathic molecules produced by microorganisms, which are constructed from two portions: hydrophilic and hydrophobic; these compounds increase biodegradation of insoluble pollutants. This study was carried out to isolation, identification and characterization of biosurfactant-producing Shewanella species from the Persian Gulf.
    Material and Methods
    In this study, 25 biosurfactant producing strains were isolated from polluted sediments and seawater from Persian Gulf. Biosurfactant producing bacteria were isolated in Bushnell-Hass medium enriched with diesel. Then, dominant strains were screened by using quantitative and qualitative tests, including hemolysis in blood agar, oil spreading, drop collapse, emulsification activity and BATH test. Probable strains were identified by biochemical methods. Finally, dominant biosurfactant producing bacteria were recognized by using universal primers for 16s rRNA and sequencing .
    Results
    In total of seven biosurfactant producing bacteria were isolated. Two of them, Shewanella E14 and Shewanella N4, were identified as predominant strains. Also, Shewanella algae and Shewanella upenei confirmed by molecular method.
    Conclusion
    Based on the results, the isolates were able to produce biosurfactants and at the same time were able to degrade hydrocarbons. Therefore, the evaluation of applied potential of these strains for bioremediation of oil spillages is recommended.
    Keywords: Biodegradation, Biosurfactant, Persian Gulf, Marine environment
  • Mohsen Hosseinpour, Azar Sabokbar *, Amir Bakhtiari, Shahnaz Parsa Pages 62-72
  • Alieh Sadat Rafat Haghighi *, Amir Borjian, Abbasali Rezaeian, Mohammad Hassan Shirzadi Pages 73-80