فهرست مطالب

فصلنامه حکمت معاصر
پیاپی 11 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رضا الهی منش، محمد رودگر * صفحات 1-28

    نظریه عالم مثال نظریه ای هستی شناختی است که عمدتا در فلسفه، کلام، و به ویژه عرفان کارایی دارد. عالم خیال نیز عالمی است که انسان در ارتباط با عالم مثال به آن دست می یابد. امروزه کارایی های جدیدی برای این عوالم در فلسفه دین، روان شناسی، فلسفه ذهن، هنر، و ادبیات نیز تعریف شده که اهمیت بسیاری است. نوع نگرش فرهنگ غرب به عوالم ماورا، ازجمله مثال و خیال، دچار آفاتی است که اگر بدان توجه نکنیم، می تواند ما را به رغم برخورداری از تراث عظیم علمی و معنوی در این زمینه، به همان معضلاتی دچار کند که امروزه در غرب به آن مبتلا هستند. تعریفی که آنان از این عوالم و کارکردهایشان ارائه داده اند، به قیمت نادیده گرفتن و زیر سوال بردن بسیاری از آموزه های دینی، مثل توحید و معاد تمام شده است. از این رو، ما در این نوشتار درصدد بیان جایگاه اصلی این عوالم در عرفان اسلامی، با توجه ویژه به آرای سهروردی، ابن عربی، و ملاصدرا برآمده ایم، همچنین مقاله حاضر به یکی از کارایی های جدید این بحث در دنیای معاصر، یعنی در هنر، اشاراتی می کند، و ثمره نگرش عرفانی اسلامی به این نظریه را با نگرش غربی مقایسه کرده است

    کلیدواژگان: عالم مثال، عالم خیال، جهان موازی، هستی شناسی عرفانی، هنر
  • محمدهادی توکلی صفحات 29-42
    از آن مدد می گیرد، استاد حائری یزدی هم در کاوش های عقل نظری و نیز در مقاله ای که در کتاب جستارهای فلسفی چاپ شده است، به طور مبسوط در بیان و تحلیل برهان، کوشیده است.
    اما بیانات ایشان در زمینه اتحاد، که در جایی به نقد مرحوم رفیعی قزوینی پرداخته اند، مورد نقد دیگر اندیشمندان قرار گرفته است؛ در این مقاله به بررسی دیدگاه آقای حائری با محوریت مقاله ایشان پرداخته و نشان داده می شود که بیانات ایشان خالی از مناقشه نیست.
    کلیدواژگان: حائری یزدی، دینانی، اتحاد عاقل و معقول، اضافه اشراقی، معقول بالذات، معقول بالعرض، فنا
  • محمدحسین زاده صفحات 43-63
    تقابل ضرورت علی با اراده آزاد از مباحث مهمی است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. خلط بین اراده و اختیار و تقریر نادرست اشکال اراده آزاد، باعث شده تا این مسئله با ابهامات فراوانی همراه باشد. برخلاف تصور رایج محور اصلی اشکال اراده آزاد، تسلسل اراده ها نیست، بلکه از یک طرف پذیرفتن ضرورت علی، و از طرف دیگر حدوث اراده و منتهی شدن آن به علتی خارج از نفس انسان است که مستقیما اراده را در نفس انسان ایجاد می کند. صدرالمتالهین به اشکال اصلی جبر در اراده توجه داشته و حتی جبری بودن اراده و نیز جبری بودن افعال ارادی انسان را پذیرفته است، اما چنین چیزی به این معنا نیست که ملاصدرا اختیار انسان را انکار کرده است. او سعی دارد تا از طریق فاعل بالتسخیر و نیز توحید افعالی این مطلب را تبیین کند که جبر با اختیار سازگار است و افعال انسان از همان جهت که جبری هستند اختیاری نیز هستند. در این مقاله علاوه بر بازسازی اشکال اراده آزاد، در مجموع، پنج پاسخ از صدرالمتالهین آورده و نقد شده است. در پایان این نتیجه گرفته شده که ضرورت علی با اراده آزاد و اختیار انسان منافات دارد از این رو برای پذیرش اختیار انسان باید ضرورت علی را انکار کرد
    کلیدواژگان: ضرورت علی، اراده آزاد، تسلسل اراده ها، حدوث اراده، فاعل بالتسخیر، فاعل ما منه الوجود، فاعل ما به الوجود
  • اعظم قاسمی صفحات 65-85
    حارث محاسبی شناخته شده ترین عارف در حوزه عرفان اسلامی دوره نخست است. با توجه به آثار محاسبی به یقین می توان وی را یک متفکر اخلاق دانست. مهم ترین اثر محاسبی الرعایه است که هم در شرق و هم در غرب شناخته شده است؛ شاید به این علت که این کتاب بهترین دستورالعمل برای حیات معنوی در حوزه تفکر اسلامی است. در این مقاله با استناد به آرا و آثار محاسبی به بیان نظام اخلاقی وی می پردازیم
    کلیدواژگان: اخلاق، حارث محاسبی، نظام اخلاقی، نظریه اخلاقی
  • زهره متقی*، رضاعلی نوروزی صفحات 87-107

    رویکرد معرفت شناختی هر متفکر در نوع نگرش تربیتی او تاثیر گذار است و روند فعالیت معلم در فرایند یادگیری را تعیین می کند. این مقاله، بر اساس مبانی معرفت شناسی علامه محمدتقی جعفری، با رویکرد کیفی و روش توصیفی استنتاجی به بررسی ضرورت های استفاده از تجربه زیبایی شناختی در آموزش پرداخته است. لذا در آغاز بر اساس اسناد موجود، عناصر معرفت شناسی علامه به عنوان مبانی نظری مورد بررسی قرارگرفته، سپس با تاکید بر دیدگاه ایشان در تنوع راه های شناخت و تنوع تجارب انسانی، ضرورت استفاده از قابلیت های زیبایی شناسی در آموزش تبیین شده و بر اساس ارتباط این دو بخش، اهمیت کاربرد آن در نظام تعلیم و تربیت استنتاج شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که توجه به کثرت گرایی در شناخت در اندیشه علامه جعفری، پایه گذاری خروج نظام تعلیم و تربیت از باریک اندیشی شناختی شده و توجه را به نوعی خاصی از سواد یعنی سواد زیبایی شناختی رهنمون کرده است، همچنین نگرانی امر آموزش در ایجاد رغبت و تسهیل آموزشی اخلاقی در نظام تعلیم و تربیت را برطرف می کند

    کلیدواژگان: معرفت شناسی، تربیت زیبایی شناختی، علامه جعفری، تجربه های زیبایی شناختی
  • حسین محمدی، عبدالرسول کشفی، حسن ابراهیمی صفحات 109-131
    ارتباط نفس و بدن از مباحث مهم فلسفه ذهن است. درباره این ارتباط دو دیدگاه وجود دارد: یگانه انگاری و دوگانه انگاری؛ دوگانه انگاری دیدگاهی است که انسان را متشکل از دو جنبه بدن مادی و نفس مجرد می داند. یگانه انگاری که در تقابل با دوگانه انگاری است دو شاخه دارد: یگانه انگاری مادی گرایانه که حقیقت انسان را ماده محض تلقی می کند و یگانه انگاری ایدئالیستی که حقیقت انسان را نفس محض می داند.
    ملاصدرا و جان هیک، که متعلق به دو سنت معرفتی متفاوتند، هر دو معتقدند که انسان دارای نفس مجرد و بدن مادی است. مقاله نشان می دهد که دیدگاه ملاصدرا در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاهی یگانه انگارانه است، اما نه به معنای مصطلح آن، بلکه دیدگاهی بدیع و منحصر به فرد که مبتنی بر اصول فلسفی و نفس شناسی اوست. جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاه دوگانه انگاری جوهری را اتخاذ کرده است که با نفی نظریه های این همانی و پیامد ثانوی از دیدگاه خود دفاع می کند. در عین حال، صرف نظر از دیدگاه او در باب نفس و بدن، بسیاری از نظریات او شبیه یا نزدیک به دیدگاه های ملاصدرا است. باور به دوساحتی بودن انسان و وجود نفس، کیفیت پیدایش نفس، تجرد، جسمانیه الحدوث بودن، حرکت اشتدادی، ذومراتب بودن و تعامل نفس و بدن و تاثیر هر یک در دیگری از جمله آن هاست
    کلیدواژگان: ارتباط نفس و بدن، جان هیک، ملاصدرا، دوگانه انگاری، یگانه انگاری
  • خیال و مثال در اندیشه ابن عربی و ملاصدرا
    سمنبر میرزایی، هادی وکیلی صفحات 133-160
    ازجمله مسائل مطرح شده در فلسفه و عرفان اسلامی، مقوله خیال و مثال و برزخ است که در تبیین بسیاری از اعتقادات اسلامی ازجمله اصل معاد و حیات پس از مرگ، و اثبات تجرد روح و غیره نقش اساسی دارد. ابن عربی، ملاصدرا، ابن سینا، فارابی، و شیخ اشراق ازجمله اندیشمندانی هستند که به این مباحث پرداخته اند. در اندیشه ابن عربی، خیال، محل جمع اضداد است و امری است که نه موجود است نه معدوم، نه معلوم است نه مجهول؛ او خیال را مضیق ترین و موسع ترین معلومات می داند و معتقد است که انسان با دیده خیال می تواند صورت های خیالی و محسوس را با هم ادراک کند. وی نظریاتش درباره عما را نیز، با نظریه خیال پیوند می دهد و معتقد است که اگر نیروی خیال نبود عما، پدیدار نمی شد. از نظر وی خیال از بردگان نفس ناطقه است و برده در برابر سرور به سبب ملکیت، دارای گونه ای فرمانروایی است، فرمانروایی خیال در این است که نفس را به هر صورتی که خواهد، شکل می دهد. از دیدگاه صدرالمتالهین قدرت قوه خیال گاهی فطری و گاهی کسبی است و ازجمله عوامل کسبی در رویت بی واسطه صور نورانی، کم خوردن و کم آشامیدن، کم خوابی، رهاکردن، تن آسایی، و رهاشدن از بند نرمی و لطافت است. صدرا برای نفس، قدرت و قوتی قائل است که به واسطه آن، نفس با نیروی خیال، قادر به انشا و ایجاد صوری است که در هیچ یک از عالم عقول، اعیان و حتی عالم مثال وجود ندارند
    کلیدواژگان: خیال، مثال، برزخ، ابن عربی، ملاصدرا، معاد جسمانی
|
  • Reza Elahimanesh, Mohammad Roodgar Pages 1-28

    The theory of imaginal worlds is an effective ontological theory in philosophy، theology، and especially mysticism. Imaginal World is also a world which links man to the world of Ideas. Today، new efficiencies are defined for the worlds in philosophy of religion، psychology، philosophy of mind، art and literature، which is very important. West culture and its attitude to the Imaginal worlds has an illness to which if we don’t pay attention، despite of the enormous scientific and spiritual heritage which we have in this regard، we will encounter to the same difficulties which today the West has. They define these worlds and provide their functions such that that they have to ignore and discredit religious teachings، such as Unity of God and resurrection. Thus، this paper seeks to explain the place of worlds in Islamic mysticism، with special attention to the ideas of Suhrawardi، Ibn al-Arabi and Mulla Sadra، in addition we will indicate to the new functions are discussed in the contemporary world، the art references، and compare the result of Gnostic Islamic attitude to the theory to Western attitude

    Keywords: world of Ideas, imaginal worlds, parallel worlds, mystical ontology, art
  • Mohammad Hadi Tavakoli Pages 29-42
    The ‘argument of correlation’ is one of arguments by which Mulla-Sadra attempts to prove the unification of the intellect and the intelligible. Haeri Yazdi in some of his philosophical books has tried to explain the argument. His viewpoints in this regard has been criticized by other philosophers. In this paper on the base on last Haeri''s paper about the unification of the intellect and the intelligible، we will show that his viewpoints is uncceptable
    Keywords: Haeri Yazdi, Dinani, Unification of the intellect, the intelligible, illuminative relation, essential known, accidental known, annihilation
  • Mohammad Hosseinzadeh Pages 43-63
    One of the important issues which has always occupied man''s mind is the contradiction between causal necessity and free will. The Confusion between will and choice، and wrong presentation of the problem of free will has immersed this issue in many ambiguities. Contrary to common conception، the central pillar of the problem is not the sequence of wills; rather، acceptance of causal necessity، and creation of will and its ending up to a cause outside man''s soul directly create will in man''s soul. The master of theosophers (Mulla Sadra) takes into consideration the main problem of determination in will and even accepts determinism of will and man''s volitional actions. However، this does not mean that Mulla Sadra denies man''s choice. Using the concepts of ‘agent by compulsion’ and ‘unity of divine acts’، he tries to explain that determination is in harmony with choice and man''s acts are compulsory as they are volitional. Reconstructing the problem of free will، the present paper explains and criticizes Mulla Sadra''s five answers to this problem. Finally، it concludes that causal necessity contradicts man''s free will and choice، so accepting man''s choice necessitates causal necessity denial
    Keywords: causal necessity, free will, the sequence of wills, creation of will, agent by compulsion, agent from which comes existence', agent by which there is existence'
  • Azam Ghasemi Pages 65-85
    Harith B. Asad Al-Muhasibi (165-243) has long been recognized by Islamic scholars as the real master of the first period of Islamic mysticism. Considering his ethical views in his works، Muhasibi، can be certainly mentioned as a moral philosopher. Al-Muhasibi’s most important work، Riaya lihuquq Alla، is perhaps the finest manual for the spiritual life which Islam has generated. This paper presents Muhasibi’s moral system based on his views
    Keywords: ethics, Harith Al Muhasibi, moral system, ethical theory
  • Zohreh Mottaghi, Reza Ali Nowrozi Pages 87-107

    The epistemological approach of a thinker influences his attitudes to education، and determines teacher activity in the learning process. This article through a qualitative approach and based on a ‘descriptive- inferential’ method، examines the necessity of aesthetic experience in education based on Allama Jafari’s epistemological principles. So we at first، according to his works، consider Allama’s epistemological elements as theoretical principles، then focusing on his cognitive pluralism، explain the necessity of aesthetic experience in education، and analyze the importance of its use in the education system. The results show that regarding epistemic pluralism can get rid us of narrow perspectives in education and can lead us to a special kind of literacy i. e. aesthetical literacy

    Keywords: Epistemology, aesthetics, education, Allameh Jafari, aesthetic experience
  • Hossein Mohammadi, Abd-Al-Rasoul Kashfi, Hassan Ebrahimi Pages 109-131
    One of the important issues in philosophy of mind is mind-body relationship. In this regard، there are two views: Monism and Dualism. Based on Dualism، human beings have two aspects: physical body and immaterial mind; on the contrary Monism holds that there is only one kind of ultimate substance by which the human beings are constituted. Though Mullasadra and John Hick، from two different philosophical traditions، both believe in the two aspects، as this article wants to prove، Mullasadra’s view is monistic، however not in its prominent meaning in philosophy of mind; his view is a novel one based on his philosophical views. John Hick is a substantial dualist. He advocates his view at the cost of rejection of mind-brain identity theory and also epiphenomenalism. Nevertheless، aside his view on mind-body relationship، most of his theories are similar to Mullasadra’s theory، namely، believing in two different aspects for human beings، mind emergence procedure، mind immateriality، human physical initial creation، interrelation of mind and body، and their effects on each other
    Keywords: Mind, body relationship, Mullasadra, John Hick, Dualism, Monism
  • Ibn-al Arabi and Mulla Sadra on Idea and Imagination
    Samanbar Mirzayi, Hadi Vakili Pages 133-160
    Among the issues which have been raised in the Islamic philosophy and mysticism, Idea and Imagination play an essential role to explain many Islamic beliefs such as the resurrection, the life after death and soul incorporeity. Ibn-al Arabi, Mulla Sadra, Ibn Sina and Sheikh-al Ishraq have dealt with these issues and addressed them. For Ibn-al Arabi, Imagination (Al-Qial) is the place of conflicts, a paradoxical fact which is neither available, nor destroyed, neither known, nor unknown. He believes that imagination is vastest as well as narrowest known objects with which we can understand the sensorial and imaginal forms. For him, Ama (blind state) would not appear if imagination did not exist. He believes that imagination is the slave of the rational soul and due to the ownership, it has a kind of sovereignty, the sovereignty of the imagination is that it shapes soul in any form. From the perspective of Mulla Sadra, innate power of imagination is sometimes acquisitive and sometimes indigenous. Among the ways to reach lightening objects are to prevent from eating, drinking, sleeping and getting rid of indolence. Mulla Sadra believes that the soul has an imaginational faculty by which it can create and compose forms which have no existence in worlds of intelligences and external objects, even in the world of ideas
    Keywords: imagination, idea, Ibn Arabic, Mulla Sadra, physical resurrection