فهرست مطالب

معرفت فرهنگی اجتماعی - سال پنجم شماره 2 (پیاپی 18، بهار 1393)

نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 18، بهار 1393)

  • 144 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1393/04/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احمدرضا یزدانی مقدم صفحه 5
    آیا دیدگاه علامه طباطبائی درباره اعتباریات، به طورکلی، و اعتباریات اجتماعی، به طور خاص، با رئالیسم او سازگار است یا نه؟ مدعای این مقاله، سازگاری اعتباریات اجتماعی با رئالیسم علامه طباطبائی است. این مقاله برای نخستین بار اعتباریات و رئالیسم را با هم پیوند می دهد و به جنبه وجود شناسی اعتباریات توجه می کند. همچنین توضیح می دهد که رئالیسم علامه طباطبائی رئالیسم تعاملی است و در این باره با توجه به نسبتی که سازمان وجودی انسان با سیر استکمالی دارد، ضابطه «به کار آمدن یا نیامدن در سیر استکمالی انسان» را برای سنجش انطباق یا عدم انطباق با سازمان وجودی انسان مطرح، و به موضوع کارآمدی و ناکارآمدی اعتباریات در رساندن به مقاصد توجه می کند. این مقاله از روش های استقرایی و تحلیلی بهره می گیرد.
    کلیدواژگان: اعتباریات اجتماعی، رئالیسم تعاملی، حسن و قبح، نفس الامر
  • نصرالله آقاجانی صفحه 21
    فلسفه علوم اجتماعی درصدد بررسی چیستی، امکان، اعتبار، غایت، موضوع و روش های معتبر در علوم اجتماعی است و تعین آن متاثر از متغیرهای متعددی است. جریان مسلط تفکر و علوم غربی به تناسب هستی فردی و اجتماعی آن زمینی و مادی گرایانه است و قهرا فلسفه علوم اجتماعی هم در چنین زمینی ارتزاق خواهد کرد. از منظر علامه طباطبائی در المیزان اصول و مفاهیم بنیادینی از قبیل: «حق» به منزله ملاک عالم تکوین و تشریع، «غایات جوامع» به مثابه امری تاثیرگذار در هویت، قوانین و اعتباریات جوامع، «سعادت و کمال انسان» به عنوان امری عینی و موثر در بازشناسی نیازهای حقیقی انسان، و «عدم تمایز حقیقی جامعه با مقتضای طبیعت فردی انسان» جملگی در متن ماهیت علوم حقیقی، اعتباری و اجتماعی تاثیر خود را می نشانند. از این منظر هریک از اصول فوق دلالت هایی دارد که علوم اجتماعی و فلسفه آن را از نسبیت مفرط و سکولار خارج می کند و ظرفیت علم اجتماعی را در مفهوم سازی، توصیف، تبیین و ارزیابی جهان اجتماعی افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: علامه طباطبائی، المیزان، فلسفه علوم اجتماعی، اعتباریات، علوم حقیقی
  • صادق گلستانی صفحه 41
    علامه طباطبائی صاحب اندیشه های اجتماعی ناب در حوزه های مختلف اجتماعی است. در این مقاله، روش شناسی اندیشه اجتماعی او و زمینه های وجودی معرفتی و غیرمعرفتی آن بازخوانی، همچنین ملزومات روش شناختی آن مبانی بررسی می شود.
    بخش گسترده ای از اندیشه های اجتماعی علامه معطوف به شرایط اجتماعی و مسائل فرهنگی است. وی مطابق مبانی فلسفه اسلامی و با بهره گیری از آموزه های وحیانی و با رویکرد تلفیقی این اندیشه ها را در ابعاد توصیفی و تبیینی و هنجاری ارائه کرد. هرچند اندیشه های اجتماعی علامه بر مدار هستی شناسی و انسان شناسی فطری سامان می یابد، انسان شناسی فطری نقش محوری در این اندیشه ورزی اجتماعی دارد. این اندیشه ها در کتاب های گوناگون علامه بازتاب یافته، ولی بخش اعظم آن در تفسیر گران سنگ المیزان که محور این نوشتار می باشد، مطرح شده است.
    کلیدواژگان: فطری بودن، انسان شناسی، هستی شناسی، روش شناسی، دین، وحی، استخدام
  • سید حسین شرف الدین صفحه 65
    «فرهنگ» در تلقی غالب علوم اجتماعی، عام ترین و گسترده ترین مفهومی است که همه فرآورده مادی و غیرمادی بشر در فرایند پر فرازونشیب حیات اجتماعی و در مسیری به درازای همه تاریخ آن را پوشش می دهد. از مهم ترین پرسش های مطرح در حوزه مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی فرهنگ، پرسش از خاستگاه، علل ایجادی و مبادی هستی شناختی آن است. فرهنگ بی شک، ملتقای اندوخته ها و دریافت های نمادینی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از ظرفیت های وجودی، تعالیم وحیانی، تعاملات اجتماعی و تجربیات زیستی انسان تراوش کرده و به صورتی انباشتی و متراکم در جهانی چندلایه تبلور یافته و به صورت عینی و مستقل یا رسوبات بین الاذهانی به هویت و موجودیت رسیده است. این نوشتار درصدد است تا با الهام از آثار فیلسوف و مفسر برجسته معاصر، علامه طباطبائی، خاستگاه و علل موجده و احیانا مبقیه فرهنگ را واکاوی و تحلیل کند؛ موضوعی که در ادبیات موجود علوم اجتماعی، چندان که باید کانون توجه و امعان نظر تحلیلی و پژوهشی قرار نگرفته است. پرسش اصلی این مطالعه، چیستی خاستگاه فرهنگ، و روش آن در بخش رجوع به آرای علامه، اسنادی و در بخش اثبات و تبیین مدعا، تحلیل و تفسیر محتوای آثار مکتوب ایشان، به ویژه تفسیر شریف المیزان است.
    کلیدواژگان: فرهنگ، دین، فطرت، غریزه، نیاز، عقل، اعتبار، عادت
  • غلامرضا صدیق اورعی صفحه 93
    در پی تعرض به احکام اسلامی زنان و خانواده، علامه طباطبائی این هنجارها را تبیین کرد. این مقاله فرایند پیدایش بخشی از هنجارهای خانواده را طبق دیدگاه علامه مطرح می کند. روش کار، تحلیل متن است. مهم ترین یافته پژوهش حاضر اثبات کارکردهای هنجارهای اسلامی خانواده است، که نشان می دهد هنجارهای اسلامی خانواده، سبب شکل دادن به مبادله برابر بین بانو و شوهر و ایجاد شفافیت نسب است. اختصاصی شدن رابطه جنسی یک زن به یک مرد، تملک زن توسط مرد نیست و مستلزم نابهنجار تلقی کردن تعدد زوجات به طور عام نخواهد بود و تکفل نفقه بانو توسط شوهر بر اساس ناتوانی زن در تامین معاش نیست؛ تحقیر زن نیز نیست. نظارت شوهر بر تعاملات بانو و اقتدار شوهر در این امر از مفاد قرارداد نکاح است و بدون آن نقض غرض خواهد شد و شفافیت نسب و احرازپدری یک مرد مشخص بر فرزندان معین نزد او و همه اعضا اجتماع حاصل نمی شود.
    کلیدواژگان: هنجارهای خانواده، زنان، اقتدار شوهر، نفقه بانو، مبادله، عادلانه، شفافیت نسب
  • محمدرضا کدخدایی، محمدرضا زیبایی نژاد صفحه 107
    هدف نهایی این مقاله تبیین نظام فکری علامه طباطبائی در موضوع «مطالعات زنان» به منزله یک رشته میان رشته ای قابل مقایسه با رشته های رایج علمی است. این کار باید در قالب پارادایمی مقایسه پذیر با پارادایم های رایج رشته های علمی صورت پذیرد تا امکان داوری و گزینش را فراهم سازد. تهافت مبنایی در پارادایم های رایج الهیاتی (وحی محور) با پارادایم های رایج دانشگاهی (عقل تجربه محور) از یک سو و لزوم فراگیر بودن الگو و ساختار ارائه شده برای همه موضوعات مطرح در آن علم به گونه ای که با مبانی پارادایمی ارتباطی منسجم و قابل دفاع برقرار کند، خبر از صعوبت چنین الگویی می دهد. علامه بر اساس یک الگوی چهاروجهی که دربرگیرنده مباحث تاریخی و جامعه شناسانه، هستی شناسانه، ارزش شناسانه و آسیب شناسانه است، شاکله اصلی این رشته میان رشته ای را صورت بندی کرده و با مدد از برخی از مفاهیم و سازه های بنیادین فلسفی به دفاع از این ساختار می پردازد.
    کلیدواژگان: زن در اسلام، مطالعات زنان در المیزان، حقوق زن در اسلام
  • ملخص المقالات
    صفحه 131
|
  • Ahmad Reza Yazdani Moqaddam Page 5
    Is the viewpoint of Allamah Tabatabaii about authenticities، in general، and social authenticities، in particular، compatible with his realism? Arguing for the compatibility of social authenticities with Allamah’s realism، this thesis unites realism and authenticities for the first time، and pays attention to the ontological aspects of authenticities. Moreover، it explains that the realism of Allamah Tabatabaii is interactional، and given the relation between man’s existential structure and evolution، sets forth for discussion the criterion of “being of use in man’s evolution” for examining the compatibility or incompatibility with man’s and existential structure، and the efficiency or inefficiency of authenticities in achieving the objectives. This paper uses an analytical inductive approach.
    Keywords: social authenticities, interactional realism, good, badness, actual fact
  • Nasr Al Allah Aqajani Page 21
    The philosophy of social sciences seeks to investigate the quiddity, possibility, goal, topic and reliable methods in social science. This philosophy is affected by numerous variables. As the mainstream western sciences and ideologies are materialistic and mundane in individual and social aspects, their philosophy of social sciences will naturally be affected by materialistic views. In the viewpoint of Allamah TabatabaIi in Al-Mizan, there are fundamental principles and concepts that influence social, authentic and factual sciences. Such concepts include: “right” as the basis of world of creation and divine legislation, “goals of societies” which affect identity, and “factual non-difference between society and the exigencies of man’s individual nature “. In this regard, any of the above-mentioned principles have implications that differentiate social sciences and their philosophy from immoderate and secular relativity, and increase the capacity of social science for concept making, description, explanation and evaluation of the social world.
    Keywords: Allamah Tabatabaii, Al, Mizan, philosophy of social sciences, authenticities, factual sciences
  • Sadegh Golestani Page 41
    Allameh Tabatabai has valuable social ideas and thoughts in different social areas. This paper reviews the methodology and the epistemic and non-epistemic aspects of his social thoughts, and studies the methodological necessities of its fundamentals. A large part of Allameh’s social thoughts are focused on social conditions and cultural issues. Through an eclectic approach, he presented these thoughts in descriptive, explanatory and normative aspects in accordance with the principles of Islamic philosophy and divine teachings. His social thoughts are organized around the innate ontological and anthropological foundations, but the innate anthropology plays a more pivotal role in his social thoughts. His ideas in this regard are reflected in different books, however a main portion is discussed in his precious book, Al-Mizan, which is the basis of this paper.
    Keywords: being innate, anthropology, ontology, methodology, religion, revelation, use
  • Seyyed Hussein Sharaf Al Din Page 65
    Most social sciences regard “culture” as the most common and widespread concept which encompasses all man’s material and non-material achievements during the vicissitude of social life and in the course of history. One of the most important questions posed in the cultural studies and sociology of culture is the question relating to the origin of and causes behind the ontological foundations of culture. No doubt، culture is a confluence of the symbolic treasures and achievements which represent a direct and indirect transfusion of man’s existential capacities، revealed teachings، social interactions and biological experiences and which are crystallized cumulatively in a multi-layer world and come to existence and finds out its identity objectively and independently or as inter-subjective sediments. Inspired by the works of the eminent contemporary philosopher and Qur''an commentator، Allamah Tabatabaii، the present paper seeks to reexamine and analyze the origin of and the causes behind the development and possibly maintenance of culture. This problem which ought to be a subject of speculation and inquiring has not been adequately addressed in the existing literature of social sciences. The main question of this paper is related to the nature and origin of culture. A documentary method is used، Allamah’s views are stated and the contents of his works، especially Al-Mizan Commentary are analyzed to expound and prove the author''s claim.
    Keywords: culture, religion, nature, instinct, need, intellect, consideration, habit
  • Qholamreza Sadiqh Uoraii Page 93
    Allamah Tabatabaii has expounded the question of family elaborated norms due to a breach of the Islamic injunctions on women and family. The present paper discusses the development process of some of these family norms Allamah Tabatabaii’s views. A content analysis method is used in this research. Establishing the functions of Islamic family norms is among the most important research findings which confirm that these norms contribute to the formation of harmonious relations between wife and husband and to the clarity of genealogy. The ruling of limiting a woman to be married to no more than one man does not mean that the woman is owned by the man and is not a testimony for viewing polygamy as an unusual act. Besides، the husband''s being duty bound to provide for his wife is not based on the idea of her inability to earn a living nor it is meant to humiliate her. The husband’s supervising his wife’s interactions and the authority he has in this regard is referred to in the marriage contract، without which the contract is terminated، and the clarity of genealogy and identifying the blood relationship of a specific man with a specific child and other society members will not be accessible.
    Keywords: family norms, women, husband's authority, provisions for the wife, interaction, just, clarity of genealogy
  • Mohammad Reza Kadkhodaii, Mohammad Reza Zibaiinezhad Page 107
    The present paper mainly seeks to shed light on Allamah Tabatabaii’s way of thinking regarding “women''s studies” which is one of the interdisciplinary fields of study as distinct from the common scientific fields. This should be done according to a paradigm comparable to the common paradigms of the scientific fields in order to judgment and selection. The fundamental encounter between common theological (revelation-based) paradigms and common academic (intellect- experience- based) paradigms on one hand، and the necessity of comprehensiveness of the provided model and structure of all the subjects discussed in a given science to make a coherence and defensible relationship with the paradigmatic foundations on the other hand، point to the difficulty of providing such a model. Considering the four-sided model consisting of historical، ontological، axiological، and pathological discussions، Allamah Tabatabaii has established the cornerstone of this interdisciplinary fields of study and defended it by relying on some fundamental philosophical concepts and constructs.
    Keywords: woman in Islam, women's studies in Al Mizan, women's rights in Islam