فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های راهبردی سیاست
پیاپی 8 (بهار 1393)

  • بهای روی جلد: 36,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/03/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین خانی* صفحه 9
    با پیروزی انقلاب اسلامی و اتخاذ رویکرد «صدورانقلاب» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، سه گونه اهداف «ناشی از ذات ملت- دولت»، «برخاسته از ذات ایدئولوژیک نظام سیاسی» و «مبتنی بر ذات دینی نظام» مطرح شدند. با بروز جنگ تحمیلی و رخداد 11سپتامبر، شاهد شکل گیری دو دکترین «ام القری» و «تعامل فزاینده» در سیاست خارجی ایران هستیم. در این نوشتار سعی شده تا به این سئوال اصلی پاسخ داده شود که چگونه رویکرد «صدور انقلاب» با معیار امت گرایی در دکترین های فوق جلوه گر شده است؟ بر این اساس، فرضیه مقاله مدعی است «سیاست خارجی ایران، تحت تاثیر شرایط محیطی (منطقه ای و بین المللی) ضمن حفظ آرمان ها به واقع گرایی و عمل گرایی تمایل پیدا نموده و از این رهگذر، محملی برای رسیدن به آرمان های خودساخته است». بر این اساس، به ارزیابی مفردات و شکل گیری دکترین «ام القری» و «تعامل فزاینده» پرداخته ایم که طی آن، ایران با مشارکت در نهادهای بین المللی و با توسل به دو اصل «عدالت» و «صلح عادلانه» در پی مقابله با تهدیدات و خشونت های پنهان و نیمه پنهان به وجودآمده پس از 11 سپتامبر برآمد.
    کلیدواژگان: سیاست خارجی، دکترین، ام القری، تعامل فزاینده، صلح عادلانه، تروریسم
  • سید اصغر کیوان حسینی*، فهیمه عشرتی خلیل آباد صفحه 31
    در چارچوب روابط پرتنش و فراز و نشیب میان آمریکا و ایران، رویکرد تحریمی ایالات متحده از اهمیت خاصی برخوردار است. عملکرد مزبور که حدود سه دهه یعنی از زمان کارتر سابقه دارد، در مقاطع مختلف با نوساناتی همراه بوده است. به عبارت دیگر، الگوی برخورد آمریکا با تهدید ایران، بر محور سیاست تحریم، در دوره های جنگ سرد، دهه پایانی قرن بیستم و شرایط بعد از یازدهم سپتامبر، مسیری تکاملی و رو به گسترش را طی کرده که در کنار تاثیرپذیری دائمی از انگیزه ها و ملاحظات واقع گرایانه، به تدریج به دستمایه های سازه انگارانه آن نیز افزوده شده است. نوشتار حاضر می کوشد که بر اساس منطق ناظر بر مکتب یادشده (سازه انگاری)، تصویر جدیدی از رفتار تحریمی علیه ایران را در طول دهه های گذشته ارائه نماید. بر این پایه فرضیه محوری این نوشتار عبارت است از اینکه: سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران در طول سه دهه گذشته از روندی تکاملی برخوردار بوده، به گونه ای که در کنار تداوم پایبندی به ملاحظات واقع گرا، به وجه سازه انگارانه اش افزوده شده است.
    کلیدواژگان: سیاست تحریم، تحریم اقتصادی و تکنولوژی ایران، مهار دوجانبه، مبارزه با تروریسم، مرحله جنینی تحریم(ایران)، مرحله توسعه یافته تحریم(ایران)
  • سید حسن میرفخرایی* صفحه 61
    سیاست خارجی دولت بازرگان، یکی از بحث برانگیزترین دوره های تاریخ سیاست خارجی ایران است که بر مبنای سیاست عدم تعهد و اصل نه شرقی و نه غربی قرار داشت. عدم وجود تعریفی جامع و مانع از این اصل و فقدان اجماع در خصوص معنای آن در بین گروه های سیاسی باعث شد تا تفاسیر و برداشت های مختلفی از آن صورت بگیرد و هر گروه، بسته به تعریف خود، انتظار خاصی از دولت داشته باشد. این نوشتار قصد دارد تا با بررسی نظری و عملی سیاست عدم تعهد و اصل نه شرقی و نه غربی از منظر دولت موقت و سایر گروه های سیاسی وقت به مشکلات و چالش های پیش روی این دولت بپردازد. پژوهش حاضر با تحلیل سیاست خارجی دولت موقت در پایان به این نتیجه دست می یابد که نوع برداشت دولت بازرگان از مفهوم نه شرقی نه غربی با سایر نیروهای اجتماعی فعال در عرصه سیاسی ایران در آن مقطع متفاوت بوده است.
    کلیدواژگان: دولت موقت، سیاست عدم تعهد، بی طرفی، نه شرقی نه غربی، سیاست خارجی
  • اصغر افتخاری* صفحه 83
    با توجه به نقش راهبردی فضایل در مدیریت زندگی اجتماعی و سیاسی، این پرسش که درصورت بروز تداخل یا تعارض بین فضایل، چگونه می توان موضوع را مدیریت نمود، دغدغه ای دیرین در حوزه مباحث فلسفه سیاسی و اجتماعی به شمار می آید که از ارزش نظری و راهبردی برخوردار است. در مقاله حاضر، نویسنده از نسبت دو فضیلت مهم آزادی و امنیت سوال نموده که در طول تاریخ عمدتا با اولویت بخشی به امنیت و تاسیس نظام های بسته، حل وفصل شده است. محقق جهت تحلیل ابعاد مختلف موضوع، با استفاده از روش تحلیلی و طراحی الگویی ترکیبی مبتنی بر نظریه های «امنیت ایجابی- سلبی» و «آزادی مثبت – منفی» تلاش نموده تا نسبت مطلوب بین این دو را تبیین و ارایه نماید. یافته های محقق، بیانگر کاستی نظریه های تک بعدی هر دو رویکرد لیبرالیستی و واقع گرایی است و در نهایت، رویکردی تعاملی را با عنوان «نظریه امنیت در چارچوب» با رعایت جایگاه راهبردی آزادی پیشنهاد می نماید.
    کلیدواژگان: آزادی مثبت، آزادی منفی، امنیت ایجابی، امنیت سلبی، اسلام، لیبرالیسم
  • حسن دانایی فرد*._علیرضا حسن زاده - سمیه نصرالهی صفحه 101
    یکی از سرمایه های راهبردی هر نظام سیاسی، اعتماد عمومی است. بر این اساس، یکی از چالش های عمده فرا روی دولت ها «مدیریت اعتماد عمومی» است. دولت ها برای تحقق چنین نوع مدیریتی ناگزیرند به سازوکارهایی متوسل شوند.
    هدف غایی پژوهش، احصای سازوکارهای ارتقای اعتماد عمومی به دولت در ایران است. پژوهش صبغه ترکیبی دارد. در مرحله نخست، سازوکارها از طریق مصاحبه احصا و در کنار سازوکارهای برکشیده شده از ادبیات موجود، سنجه ای تدوین و در مرحله دوم، چنین سنجه ای در معرض قضاوت شهروندان قرار داده شد. در نهایت 38 سازوکار شناسایی و در 5 دسته طبقه بندی شد که مهم ترین آن ها عبارت اند از: برابری اجتماعی در استفاده از خدمات دولت، ایجاد آرامش سیاسی و اقتصادی، وجود نهادهای قضایی کارآمد، پاسخ گویی و مسئولیت پذیری دولت، اعتراف دولتمردان به اشتباهاتشان. همچنین شکاف وضع موجود و مطلوب استفاده از سازوکارها نیز تحلیل شده که نتایج، حاکی از تفاوت معنی دار بین وضع موجود و وضع مطلوب است.
    کلیدواژگان: دولت، اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی، اعتماد سیاسی، ایران
  • سید رضا موسوی* صفحه 119
    رالز برای ایجاد وضعیتی منصفانه و بی طرفانهدر وضع نخستین جهت تدوین اصول عدالت، با فرض اصل عدم نفع متقابل در وضع مذکور، ویژگی های روان شناختی نمایندگان همچون نوع دوستی و حسادت که قابلیت تاثیرگذاری بر تدوین اصول عدالت را دارند، از وضع مذکور حذف می کند. اما برخی از رقبای فکری وی همچون روبرت نوزیک که یکی از پایه گذاران مکتب لیبرتارین است، از دیدگاه رالز انتقاد می کند و روش وی را نه تنها منصفانه و بی طرفانه نمی داند بلکه آن را خلاف طبع بشر و ناروا می شمرد. وی حذف حسادت از وضع نخستین را غیرقابل دفاع می داند زیرا طبیعت آدمی با تمام ویژگی هایش باید در یک نظریه سیاسی در نظر گرفته شود. بااین حال نوزیک نظریه رالز را نیز خالی از حسادت نمی داند. به نظر وی، ازجمله اصولی که در نظریه رالز باعث به وجودآمدن حسادت می شود، اصل تفاوت است. در این مقاله انتقادات نوزیک تحلیل می شود و به این سوالات پاسخ داده می شود که آیا درنظرگرفتن ویژگی حسادت در تدوین نظریه عدالت ضروری است؟ همچنین آیا نظریه عدالت رالز، خود موجد حسادت است؟ نقد و بررسی آرای رالز و نوزیک در چارچوب تحلیل محتوا و مقایسه ایست.
    کلیدواژگان: رالز، نوزیک، اصل عدم نفع متقابل، حسادت، عدالت
  • شجاع احمدوند*، محسن سلگی صفحه 141
    در این نوشتار، مقایسه اندیشه نیچه و اقبال لاهوری در چهار بعد معرفت شناسی، هستی شناسی، روش شناسی و انسان شناسی مقصود قرار گرفته است. درحالی که نیچه با هر سه مولفه نخست، سر ستیز دارد، اما لاجرم می توان از وجود هر چهار محور شناخت در اندیشه وی سخن گفت. معرفت شناسی عقل ستیز، هستی شناسی الحادی و نامعناباور متکی بر مفهوم قدرت، روش شناسی متکی بر شهود غریزی- و نه شهود الهی- و انسان شناسی طبیعت گرای متکی بر مفهوم غریزه در نزد نیچه در برابر معرفت شناسی عشق محور، هستی شناسی توحیدی، روش شناسی ترکیبی مشتمل بر عقل، علم و اشراق و انسان شناسی عشق بنیاد اقبال قرار می گیرد. اما وجوه تشابه در چهار محور فوق الذکر در اندیشه این دو فیلسوف- شاعر قابل شناسایی است که این مقاله بخشی از جهد خود را بر آشکارکردن آن نهاده است. پرسش اصلی اینکه چه تفارق و تشابهی میان نیچه و اقبال در چهار محور اندیشه وجود دارد؟ مدعای اصلی می گوید که رئوس مبنایی اندیشه آن ها، عمدتا مفارق هستند، اما تشابهاتی نیز هرچند مختصر با یکدیگر دارند. شناخت مبانی مزبور، الزامی برای درک فلسفه سیاسی دو متفکر مورد مطالعه است. این مقاله از روش اسنادی با رجوع به منابع عمدتا کتابخانه ای بهره برده است.
    کلیدواژگان: معرفت شناسی، هستی شناسی، روش شناسی و انسان شناسی
|
  • Hossein Khani* Page 9
    With the victory of the Islamic Revolution and Adoption of "Exportation of Revolution" Approach, Iran's foreign policy objectives were outlined three types of goals, including "due to the nature of the nation - state", " Arising from the ideological nature of the political system" and " Based on the religious nature of the system". Imposed by the war and the events of September 11, we are onlooker the formation of two doctrines: "Umm Al-Qura" and "increasing engagement" in Iran's foreign policy. In this paper, we have tried to answer the question how to approach the "Exportation of Revolution" with trends Ummah standard oriented has been manifested? Accordingly, the paper's hypothesis Claims "the Islamic Republic's foreign policy is influenced by environmental conditions (regional and international) to preserve the ideals of realism and pragmatism inclined and yet it the vehicle has the right to achieve their ideals". Accordingly, we evaluated "doctrine Umm Al-Qura" and "increasing engagement" which have dealt with Iranian partnership with international institutions, and by means of the two principles of "justice" and "fair peace", its confrontation with threats and hidden and half hidden violence of September 11 aftermath.
    Keywords: Foreign policy, Doctrine
  • Seyd Asghar Keivan Hosseini*, Fahimeh Eshrati Khalil Abad Page 31
    In the turbulent relations between U.S and Iran, America’s sanction-based approach against Iran is considerable. These sanctions enjoy a three decade history) from Carterera (and had fluctuation in different periods. In other worlds, the pattern of that policyhas changes in three periods: the cold war era, post-cold war era, and the aftermath of September11. This paper) according to the constructivism approach (proposed a new explanation for U.S sanction policy against Iran and the main hypothesis is that the policy in the past eras was progressive and too realistic but shows gradual improvements in its elements of constructivism.
    Keywords: Sanction Policy, Economic, Technologic Sanction of Iran, Dual Containment, War at Terrorism, Embryonic Stage Sanction (Iran), Development Stage Sanction (Iran)
  • Seyd Hasan Mir Fakhraei* Page 61
    Foreign policy of the Bazargan cabinet is one of the most controversial issues in the history of Iran's foreign policy which was based on non – alignment policy and neither west nor east principle. lack of a precise definition of this principle and absence of consensus on its meaning among political parties caused different interpretations and flow of various demands by political parties to the government based on their definition and this paper aims to analyze this government's challenges and problems via theoretical and practical analyze of non – alignment policy and neither west nor east principle in temporary cabinet and other contemporary political parties opinion.
    Keywords: Temporary cabinet_Non – alignment Policy_Neutrality_Neither East nor West_Foreign Policy
  • Asghar Eftekhari* Page 83
    Virtues have the main rule in managing Social and Political Life; hence, the following question is important: If there be an opposition between different Virtues, which one should – or could – be preferred? In this paper, author tries to analyze the relationship between Liberty and Security, and suggest two models in this regard. This two models developed by Islamic- Iranian discourse can be labeled Negative and positive. Security is the main virtue in Negative Model but Liberty is the major one, in the Positive Model. Therefore, author has designed a complex model which is biased on two different principles: Power (in negative model) and Satisfaction (in positive model).
    Keywords: Liberty, Security, Virtues, Politics, Satisfaction, Negative Model, Positive Model, Power
  • Hasan Danaee Fard*, Ali Reza Hasanzadeh, Somayeh Nasroallahi Page 101
    Public Trust is considered as a strategic capital of any political system. Accordingly, one of the main challenges facing governments is “public Trust management.” The governments should use mechanisms to achieve this objective. The final goal of this research is to suggest mechanisms for public Trust promoting to the Iranian government. It is provided in mix method. In the first stage, the mechanisms are provided through reviewing and a scale is developed along taken mechanisms and in the second stage, such scale is justified by public. Finally 38, determined mechanisms are classified in 5 categories. The main ones are: social equity in using public service, making political and economic peace, and existence of efficient judicial institution. It is also analyzed the gap between the current and desired situation using the mechanisms in which there is significant difference between them in all identified mechanisms.
    Keywords: Government, Public Trust, Social Trust, Political Trust, Iran
  • Seyd Reza Mosavi* Page 119
    In order to create a fair and neutral position Rawls disregards the psychological features such as altruism and envy that might influence the establishment of the principle of justice. It is however worth noting that in this process Rawls takes the principle of mutually disinterested principle in original position for granted. RobertNozick as Rawls’s intellectual rival who is among the founders of the libertarian school criticizes Rawls on the ground that Rawls’s initiation not only is not fair and neutral it is not in fact conformant to the human’s nature. Removal of envy from the original position is regarded as indefensible by Nozick because he believes that all features and qualifications of human nature should be considered in a political theory. However, Nozick claims that envy is not completely absent in Rawls’s theory. He believes that the principle of difference introduces envy to Rawls’s theory.This article examinesNozick’s criticisms and analyses his defense of the essentiality of envy in the development of a theory of justice. It also investigates whether Rawls’s theory of justice will itself create the envy. The methodological framework employed in this paper for the examination of the views of Rawls and Nozick is comparison and analysis of the content.
    Keywords: Rawls, Nozick, Mutually disinterested, Envy, Justice
  • Shoja Ahmadvand *, Mohsen Solgi Page 141
    In this paper, it is tried to put a comparative analysis on the thought of Nietzsche and Iqbal Lahori in four bases of epistemology, ontology, methodology and purpose of anthropology. Nietzsche is in conflict with any of the first three, but inevitably signs of recognition can be found about the four abovementioned elements in his thoughts. Irrational epistemology, is based on the concept of atheism and nihilist; instinctive- methodology relies on intuition, instinct or intuition heaven- and anthropology naturalist relies on the concept of Nietzsche against love oriented epistemology, ontology integrated, hybrid methodology consisting of intellect, science and illumination and anthropological interest is love oriented. The main question here is: what are theDifference and similarity between Nietzsche and Iqbal in four vertices? They thought that the basic outline of the original claims, are largely different, but also overlap with each other. Understanding these basics is urgent to comprehend the political philosophy of the both thinkers.
    Keywords: Epistemology, Ontology, Methodology, Anthropology