فهرست مطالب

نشریه منطق پژوهی
سال پنجم شماره 1 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی اسدی صفحات 1-30
    در فلسفه اسلامی معمولا منظور از «معدوم مطلق» چیزی است که نه در خارج موجود است و نه در ذهن. از آن جا که در فلسفه اسلامی گفته می شود «المعدوم المطلق لایخبرعنه و لایعلم»، این «شبهه» و «پارادوکس» در این جا به وجود می آید که همین لایخبر عنه و لایعلم خبر و علمی است از معدوم مطلق. پس معدوم مطلق هم زمان هم لایخبرعنه و لایعلم و هم یخبرعنه و یعلم. به این پارادوکس «شبهه معدوم مطلق» می گویند.
    معدوم مطلق در متون اندیشمندان برجسته مسلمان معمولا تا الهیات شفای ابن سینا ریشه یابی می شود و نه قبل تر چه رسد به ریشه یونانی بحث؛ چراکه در جهان اسلام تاریخ فلسفه و منطق پیش از ابن سینا با ابهامات زیادی رو به رو است.
    این پژوهش در پی آن است که شبهه معدوم مطلق را در «فلسفه یونان» ریشه یابی کند و نشان دهد ریشه تاریخی این پارادوکس به نوعی به فلسفه یونان می رسد و به دیدگاه های پارمنیدس و افلاطون درباره عدم ناشناختنی بپردازد.
    کلیدواژگان: پارادوکس، فلسفه اسلامی، معدوم مطلق، پارمنیدس، افلاطون
  • داریوش درویشی صفحات 29-51
    منطق، یکی از مهم ترین دلبستگی های مترجمان در نهضت ترجمه آثار یونانی سریانی به زبان عربی بود. اما آن چه ایشان محور کار خود قرار داده بودند مجموعه رساله های ارگانون ارسطو بود. در این دوره، «دیالکتیک» افلاتون، نه به طور مستقیم، بلکه با واسطه ارسطو به دست اعراب رسید. این واسطه، سبب شد که فهم دقیق این روش استنتاجی امکان پذیر نشود. درواقع، از همان روزهای آغازین ورود منطق به جهان عربی، منطق دانان عرب «دیالکتیک» را با نام بسیار گمراه کننده «جدل»، صرفا به عنوان رقیبی برای منطق راستین، یعنی منطق قیاسی ارسطو شناختند. پژوهش حاضر می کوشد ابتدا طرحی از دیالکتیک افلاتون به عنوان روشی استنتاجی فراهم آورد، آن گاه شناخت منطق دانان عرب را از «دیالکتیک» افلاتون ارزیابی کرده و مورد انتقاد قرار دهد. ضمن این پژوهش، تلاش خواهد شد که برگردان واژه «دیالکتیک» به «جدل»، به بوته نقد گذارده شود. پیشنهاد پژوهش حاضر این است که این برگردان، به جز صورت بندی ارسطو، با تاثیرپذیری مترجمان از زبان سریانی صورت گرفته است.[i]
    کلیدواژگان: دیالکتیک، افلاتون، ارسطو، روش قیاسی، جدل، نهضت ترجمه، منطق عربی
  • علیرضا دست افشان، آذر کریمی صفحات 53-71
    تبیین وضعیت متافیزیکی معدومات یکی از مسائل غامض فلسفی است که برخورد با آن هر نظام منطقی و فلسفی را دچار چالش می کند و می تواند قسمت عمده ای از نظریات جهان شناسی فیلسوفان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله سه پرسش اصلی و مهم مطرح می کنیم و سپس به معرفی سه رویکرد بالفعل گرایان (به ویژه بالفعل گرایان غیر جدی)، امکان گرایان، و ابن سینا در مواجهه با این سه پرسش می پردازیم و با مقایسه پاسخ هایی که هر یک از این سه دیدگاه به این پرسش ها می دهند نشان می دهیم که نظام فلسفی ابن سینا عناصری ناهمگون از رویکرد های امکان گرایی و بالفعل گرایی را در خود جمع کرده است که قابل جمع نیستند.
    کلیدواژگان: وجود، شیئیت، معدومات، بالفعل گرایی غیر جدی، امکان گرایی، ابن سینا
  • رحمان شریف زاده*، محمدعلی حجتی صفحات 73-96
    ما در مقاله «پارادوکس اخبار از مجهول مطلق تحلیل مفهوم خبر»، با برگرفتن رویکرد جدیدی تلاش کردیم تا راه حل تازه ای برای پارادوکس اخبار از مجهول مطلق بیابیم. مقاله ای تحت عنوان «نقدی بر مقاله «پارادوکس اخبار از مجهول مطلق تحلیل مفهوم خبر»» (اسدی: 1392) تلاش کرده است با طرح انتقادهایی، موضع ما در این مقاله را به چالش بکشد. در این مقاله مهم ترین و اصلی ترین انتقادهای وی را به بحث خواهیم گذاشت و ارزیابی خواهیم کرد. چنان که خواهیم دید این انتقادات نمی توانند برای موضع ما مسئله ای ایجاد کنند.
    کلیدواژگان: مجهول مطلق، معدوم مطلق، پارادوکس اخبار از مجهول مطلق، خبر، سخن جازم
  • مینا قاجارگر صفحات 97-120
    هیدگر برای نشان دادن این که چگونه هر منطقی در بستری مابعدالطبیعی شکل می گیرد، در کتاب بنیادهای مابعدالطبیعی منطق، نظریه حکم لایب نیتس را به عنوان نمونه مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. او پس از پرسش درباره نسبت وجود و تفکر، به توصیف ساختار حکم در نظریه مذکور می پردازد و به خاستگاه تاریخی آن اشاره می کند و نشان می دهد که مفاهیمی چون موضوع و محمول و نسبت این دو در گزاره یا همان حکم و همچنین تعریف صدق در تفکر لایب نیتس تا چه حد متاثر از آموزه های مابعدالطبیعی اند؛ حال آن که یکی از اصلی ترین دغدغه های لایب نیتس، استقلال منطق از مابعدالطبیعه و بنیان نهادن مابعدالطبیعه خویش بر پایه چنان منطقی است. در این مقاله کوشیده ام نشان دهم که چگونه هیدگر نظریه حکم لایب نیتس را مورد مطالعه قرار می دهد و درهم تنیدگی منطق و مابعدالطبیعه را در تفکر او اجتناب ناپذیر می داند.
    کلیدواژگان: منطق، مابعدالطبیعه، جوهر، حکم، موضوع، محمول، صدق
  • فرشته نباتی صفحات 121-140
    دئودوروس از منطق دانان به نام مگاری است. تعاریف خاص او از مفاهیم موجه (ضرورت، امتناع، و امکان) تعاریفی زمانی و متناسب با موضع دترمینیستی اوست. از میان تعاریف موجهاتی دئودوروس، آن چه بیش از همه مورد بحث قرار گرفته تعریف امکان است. دئودوروس می گوید ممکن آن چیزی است که هست یا خواهد بود به عبارت دیگر هیچ ممکنی نیست که هرگز محقق نشود. این تعریف با درک شهودی از امکان هم خوانی ندارد لذا او برای پشتیبانی از مفهوم موردنظر خود از امکان، استدلالی ارائه کرده است معروف به شاه برهان. در دوران معاصر برخی تلاش کرده اند با استفاده از منطق جدید این برهان را بازسازی کنند. در این جا درصدد ارائه بیانی روشن از این استدلال و بررسی دو مورد از مشهورترین این بازسازی ها (پرایور و رشر) هستیم.
    کلیدواژگان: دئودوروس، امکان، شاه برهان، پرایور، رشر
|
  • Mehdi Asadi Pages 1-30
    For Different thinkers، throughout history، ‘The unknowable non-existent’ has had different meanings. However، despite these differences، the ordinary absolute non-existent in Muslim philosophy (ma‘dūm muṭlaq; non-existent in both the external world and in the mind)، can be expressed in this way: absolute non-existent is never existed in external world or in mind (rather it is impossible to be conceived in the mind)، neither detailedly nor un-detailedly، neither in perception nor in imagination and intellect. ‘The absolute non-existent’ leads us to a paradox which is usually called the paradox of informing from absolute non-existent; suppose that (P) is ‘The absolute nonexistent is unknowable’، since the very P is a kind of knowledge or information about the absolute nonexistent، so we are encountered to a paradox. In this paper I explore the roots of the ‘absolute nonexistent’ and the paradox in Greek philosophy; actually in Parmenides and Plato.
    Keywords: Absolute nonexistent, paradox, Islamic Philosophy, Parmenides, Plato
  • Dariush Darvishy Pages 29-51
    For Different thinkers، throughout history، ‘The unknowable non-existent’ has had different meanings. However، despite these differences، the ordinary absolute non-existent in Muslim philosophy (ma‘dūm muṭlaq; non-existent in both the external world and in the mind)، can be expressed in this way: absolute non-existent is never existed in external world or in mind (rather it is impossible to be conceived in the mind)، neither detailedly nor un-detailedly، neither in perception nor in imagination and intellect. ‘The absolute non-existent’ leads us to a paradox which is usually called the paradox of informing from absolute non-existent; suppose that (P) is ‘The absolute nonexistent is unknowable’، since the very P is a kind of knowledge or information about the absolute nonexistent، so we are encountered to a paradox. In this paper I explore the roots of the ‘absolute nonexistent’ and the paradox in Greek philosophy; actually in Parmenides and Plato.
    Keywords: Absolute nonexistent, paradox, Islamic Philosophy, Parmenides, Plato
  • Alireza Dastafshan, Azar Karimi Pages 53-71
    Avicenna believes that existence is either objective or subjective. Indeed، in his view، the existent and object are never separated from each other and their discrimination is analytical and intellectual; existent and object are Mosaveqat. In other words، what is thing exists and what exists is an object. In contrast to the Islamic Theologians، the objecthood is wider than existence، because Sabetat about which we have knowledge do not exist; so there should be a kind of realization and permanency beyond the existence. In the current century، in the tradition of analytical philosophy، Nathan Salmon with Non-serious actualism approach and by using free logic believes that the object is what has property; either existent or nonexistent. The objecthood of object is based on having property، rather than the existence.
    Keywords: Existence, objecthood, nonexistence, Avicenna, Nathan Salmon, non, serious actualism
  • Rahman Sharifzadeh*, Mohammad Ali Hodjati Pages 73-96
    In a paper entitled ‘the paradox of informing from absolute known; analyzing the concept of information’ we attempted، through a new approach، to find a new solution to the paradox of informing from absolute unknown. In his paper ‘A critique of ‘the paradox of informing from absolute unknown; analyzing the concept of information’’ Asadi has tried to challenge our arguments. However in his paper we have found some incorrect and superficial analysises، weak criticisms، and misunderstanding of some of our ideas.
    Keywords: absolute non, existent, absolute unknown, the paradox of informing from absolute known, information, declaration
  • Mina Ghajargar Pages 97-120
    In Metaphysical Foundations of Logic، Heidegger analyzes Leibniz''s doctrine of judgment down to basic metaphysical problems to show that how any kind of logic founds its grounds in metaphysics. After questioning the relation between being and thought، he describes the structure of judgment in Leibniz''s theory of judgment and refers to its historical origin. He demonstrates that concepts like subject and predicate and their relation in proposition or judgment and also the definition of truth in Leibniz''s thought are grounded in metaphysical theories. Yet one of the most important Leibniz''s concerns was the independency of logic from metaphysics to build his metaphysics on the basis of such logic.
    Keywords: Logic, Metaphysics, Substance, Judgment, Subject, Predicate
  • Fereshteh Nabati Pages 121-140
    Diodorus is a famous Megarian philosopher. He defines modal notions (necessity، impossibility، and possibility) in terms of temporal concepts. These definitions are consistent with his deterministic position. Among his modal definitions what is more discussed is possibility. He defines possible as that which either is or will be. In other words there is no possible thing that never be actualized. This definition is not commonsensical، so he supported his position with an argument called the Master Argument. Nowadays some have tried to reconstruct Master Argument with modern logic. Here we want to peruse two of them، i. e. Prior، Rescher.
    Keywords: Diodorus, possibility, Master argument, Prior, Rescher