فهرست مطالب

مجله فیزیک کاربردی
سال سوم شماره 1 (پیاپی 4، بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • خدیجه سلیمانی اقدم، فاطمه شهشهانی، مهناز عصاری صفحات 5-18
    در این مقاله وابستگی ناحیه تک مدی تارهای نوری ریز ساختار سیلیکا-هوا به پارامترهای ساختار از جمله قطر حفره ها d، و فاصله تناوبی حفره ها، Λ به طور تئوری بررسی شده است. محاسبات بر اساس روش ضریب شکت موثر اسکالر برای سه نوع تار نوری ریزساختار که مغزی آنها به ترتیب از حذف یک، سه و هفت حفره بوجود آمده انجام شده است. سه ساختار مذکورکه بترتیب 1MOF، 3MOF و 7MOF نامیده می شود دارای نواحی تک مد متفاوت ناحیه تک مدی ساختار 1MOF وسیع تر از دو ساختار دیگر می باشد. ضریب تحدید نوری در ناحیه مغزی برای سه ساختار برای مقدارهای مختلف d و L و به ازای دو مقدار معین طول موج نور، l=0.98، 1.55 mm محاسبه و با یکدیگر مقایسه شده اند. نتیجه محاسبات نشان می دهد که ساختار 7MOF ضریب تحدید نوری بالاتری نسبت به دو ساختار دیگر داشته و برای مواردی که انتقال توانهای نوری بالا مورد نیاز است ساختار مناسبی می باشد. با افزایش نسبت d/L ضریب تحدید نوری افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: تار نوری ریز ساختار، ضریب تحدید نوری، تارنوری بلور فوتونی
  • امامه طاهری، عبدالله مرتضی علی صفحات 19-32
    در این پژوهش، لایه های نازک اکسید روی با ضخامت های متفاوت بین 46 تا 317 نانومتر بر روی زیرلایه شیشه به روش اسپری لایه نشانی شده اند. موفولوژی و میزان زبری سطح لایه ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) اندازه گیری شده اند. تصاویر AFM و SEM لایه ها نشان می دهند که در روند رشد و زبری لایه ها با افزایش ضخامت، دو حالت متفاوت رشد مشاهده می شود. نخست با افزایش ضخامت، زبری کاهش یافته و یک حالت رشد افقی که در آن زیرلایه در روند رشد نقش بیش تری را از خود بروز داده، و با افزایش بیشتر ضخامت، تغییری به حالت رشد عمودی می شود که زبری مجددا افزایش می یابد و نشانگر نقش خود لایه در روند رشد می باشد. خواص اپتیکی لایه ها از جمله ضریب عبور T، گاف انرژی Eg و ضریب شکست که به صورت تابعی از ضخامت، مورد آنالیز قرار گرفتند. آنالیز داده های اپتیکی نشان می دهند که با افزایش ضخامت لایه ها گاف انرژی و طیف عبوری کاهش می یابد و میانگین طیف عبوری در محدوده ی طول موج های مرئی بالاتر از %80 می باشد. نتایج ما نشان می دهد که با کنترل زمان لایه نشانی و بقیه پارامترها می توانیم نحوه رشد لایه وزبری سطح را برای مقاصد تجربی کنترل کنیم.
    کلیدواژگان: لایه های نازک ZnO، زبری، ضخامت، خواص اپتیکی، روندرشد و ساختار
  • الله کرم مرعش نسب، سعید رنجبریان صفحات 33-44
  • رضا قلی پور پیوندی، سجاد رحمن زاده توت کله، مجتبی عسکری له داربنی، علی عظیم بگی راد صفحات 45-56
    تعیین مرز تداخل بین مواد در صنایع پالایشگاهی، شیمیایی، گاز و پتروشیمی برای تحلیل فرآیند از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به عدم مشاهده مرز جداسازی مواد در درون مخازن، روش های مختلفی برای تعیین این مرز و پروفایل چگالی آن ها ارائه شده است. در این مقاله مکانیزمی برای تعیین مرز جداسازی مواد به وسیله پرتوهای گاما بیان می گردد. در این روش به کمک سازه مکانیکی، چشمه گسیلنده گاما و گاما میزان ارتفاع مواد مختلف و نواحی امولوسیون درون مخازن تعیین می گردد. خروجی این روش به صورت پروفایلی براساس چگالی مواد ارائه می شود که در آن تغییر در چگالی به دست آمده نشان دهنده ی مرز جدا کننده بین مواد می باشد. همچنین نتایج تجربی ارائه شده در صنعت شیمیایی نشان می دهد که این فناوری از کارایی قابل قبولی برخوردار است. در این مقاله برای شناسایی بهتر مرز بین مواد، از روشی مبتنی بر انحراف معیار داد های ثبت شده استفاده شده است.
    کلیدواژگان: آشکارساز پرتوهای گاما، جداسازی مواد، تداخل سنج، صنایع شیمیایی
  • حمدا صالحی، حسین طولابی نژاد، محمد عین حصاری صفحات 57-65
    در این مقاله ساختار نواری، چگالی حالت ها و چگالی ابر الکترونی ترکیب Nb3Ga در فاز مکعبی مورد بررسی قرار گرفته است. محاسبات با استفاده از روش امواج تخت خود سازگار (PWscf) در چارچوب نظریه تابعی چگالی توسط بسته نرم افزاری Espresso انجام شده است و نتایج به دست آمده سازگاری خوبی با نتایج دیگر محاسبات دارد.
    کلیدواژگان: ساختار نواری، تابعی چگالی
  • مهسا اطمینان، فرشته حاج اسماعیل بیگی، عطاءالله کوهیان، اسماء سادات معتمدی صفحات 67-74
    در این مقاله لایه های نازک نانوساختار مس و روی به روش لایه نشانی لیزر پالسی تهیه شده و ضرایب جذب و شکست غیرخطی این لایه ها با استفاده از روش روبش- z اندازه گیری و بررسی شده است. جزئیات پارامترهای لایه نشانی لیزر پالسی برای هر دو فلز مس و روی ارائه شده است. برای انجام آزمایش روبش- z از لیزر موج اندازه ضریب جذب و ضریب شکست غیرخطی لایه های نازک نانوساختاری مس و روی به کمک نمودارهای آزمایش روبش- z محاسبه شده است.
    کلیدواژگان: لایه نشانی لیزر پالسی، لایه های نازک نانوساختاری، ضریب جذب غیرخطی، ضریب شکست غیرخطی
|
  • Pages 5-18
    In this paper the dependence of single mode region of air-silica microstructures on the structural parameters، the period and diameter of air hole array have been studied theoretically. The calculations have been done for three kinds of microstructures with one، two or three holes missing in the center of fiber by using scalar effective index method. The structures which we call them MOF1، MOF3 and MOF7 respectively have different single mode region. It is shown that MOF1 microstructure has larger single mode region. Optical confinement factor of the MOF1، MOF3 and MOF7 structures have been calculated versus different values of hole diameter، d، and period ، and two values of wavelength =0. 98 & 1. 55 m. Numerical calculations show that MOF7 microstructure has larger confinement factor so this structure is more suitable for optical power transmission. Confinement factor increases with increasing the ratio of d/.
    Keywords: Microstructure optical fiber, Photonic crystal optical fiber, Optical confinement factor