فهرست مطالب

فصلنامه مدل سازی در مهندسی
پیاپی 38 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/21
  • تعداد عناوین: 12
|
  • علی نعیمی صدیق، پوریا وفادوست سبزوار صفحه 1
    سبد سهام مجموعه یا ترکیبی از سرمایه گذاری هاست که ممکن است توسط یک فرد یا یک سازمان انجام شوند. بنابراین بهینه سازی آن بسیار اهمیت پیدا می کند چرا که در این صورت می توان با کمترین ریسک بیشترین سود را بدست آورد. این مقاله مسئله بهینه سازی سبدسهام را با اضافه کردن محدودیت هایی مثل حدود خرید و محدود کردن تعداد خرید، برای نزدیک تر شدن به شرایط دنیای واقعی مورد بررسی قرار می دهد این در حالی است که روش های عادی نمی توانند جواب های قابل قبولی را برای آن ارائه دهند. بنابراین ما برای حل این مسئله از الگوریتم ژنتیک که با الهام از پدیده طبیعی تکامل، پایه ریزی شده استفاده نموده ایم. الگوریتم ژنتیک توسط افراد دیگری برای این مسئله مورد استفاده قرار گرفته اما جواب های آن با روش های نوین ابداعی که به تازگی برای آن استفاده می شوند قابل رقابت نیست در این مقاله نشان می دهیم که این الگوریتم هنوز کارایی لازم را دارد. پارامتر های مختلفی که در این الگوریتم مورد استفاده قرار گرفته است همگی بوسیله روش آماری تاگوچی کالیبره شده اند. در نهایت با مقایسه نتایج این روش با سایر روش ها پی به کارا بودن این الگوریتم برای مسئله سبد سهام می بریم.
    کلیدواژگان: سبد سهام، الگوریتم ژنتیک، بهینه سازی سبد سهام، سبد سهام با محدودیت، روش تاگوچی
  • مهدی پروینی، المیرا قراگوزلو صفحه 15
    کلر و ترکیبات آن از مواد پرمصرف در صنعت می باشد و برای تولید طیف وسیعی از محصولات به وجود این ماده شیمیایی نیاز است. کلر عنصری است که در پوسته ی زمین و اقیانوس ها وجود دارد و یک ماده ی قوی و خورنده است. از این رو این ماده شیمیایی می تواند سبب ساز وقایع بسیار فاجعه باری گردد. در آمریکا، کلر پس از منواکسید کربن دومین ماده خطرناک از لحاظ میزان حادثه و جراحت می باشد. یکی از مهم ترین مطالعات میدانی که اخیرا در زمینه کلر در امریکا انجام شده، سری آزمایش هایی موسوم به جک رابیت می باشد که به منظور تهیه داده های ضروری و پایه جهت تخمین پیامدهای حاصل از انتشار گازهای سنگینی مثل کلر و آمونیاک طراحی و اجرا شده است. این آزمایشات در سال 2010 در ناحیه ای بیابانی در داگ وی در ایالت اوتاه آمریکا انجام گرفت. در این مقاله، مدل سازی انتشار کلر از مخزن مورد آزمایش انجام و آثار ایمنی و بهداشتی آن مورد ارزیابی قرار گرفته است. نواحی پر مخاطره، پهنای ابر تشکیل شده و احتمال مرگ در مناطق مختلف از نتایج مدل سازی می باشد. ضمنا انطباق قابل قبولی بین نتایج تجربی و خروجی های مدل قابل مشاهده می باشد.
    کلیدواژگان: مدلسازی انتشار، کلر، آزمایش جک رابیت، انتشار
  • حسین شریف زاده، نیما امجدی صفحه 27
    با پیچیده تر شدن مسائل بهینه سازی و عدم کارایی مطلوب روش های تحلیلی سنتی، نیاز به ابزارهای قویتر برای حل این مسائل احساس شد. علاوه بر مشکلاتی همچون نیاز به تضمین هایی در خصوص مشتق پذیری و پیوستگی، امکان همگرایی به بهینه محلی، زمان حل این روش ها در بسیاری از مسائل به صورت نمایی رشد می کند. در پاسخ به این نیاز، الگوریتم های حل فراکاوشی ظهور پیدا کردند. این روش ها هیچگونه نیازی به اطلاعات مشتق مساله ندارند، با عملگرهای خاص خود قادر به فرار از بهینه محلی و کشف بهینه کلی هستند و زمان محاسبات مورد نیاز در آن ها با افزایش ابعاد مساله به صورت خطی یا چندجمله ای افزایش می یابد. با این حال به دلیل پراکندگی این روش ها در تحقیقات مختلف و عدم سازمان دهی کامل آن ها، محققان شناخت مناسبی از طیف گسترده این الگوریتم ها، سازوکار و ویژگی های این الگوریتم ها ندارند. در این مقاله سعی شده است شماری از مهم ترین و کاربردی ترین این الگوریتم ها (40 الگوریتم فراکاوشی مختلف) معرفی گردد، ویژگی های اصلی این الگوریتم ها همچون سازوکار جستجوی فضای مساله بهینه سازی، عملگرهای اساسی و منبع الهام هریک شرح داده شود. همچنین به صورت فشرده، بعضی وجوه تمایز این الگوریتم ها مانند قابلیت جستجوی محلی و کلی، تعریف حافظه و تنظیم پارامترها بحث شده است.
    کلیدواژگان: بهینه سازی، روش های تحلیلی، الگوریتم های فراکاوشی
  • بهروز مرادحاصل، وهاب دهلقی، محمد تقی عیوضی، مصطفی تقی پور صفحه 45
    تیوب اشعه ایکس، اصلی ترین بخش هر دستگاه رادیولوژی در تولید اشعه ایکس به شمار می آید. یکی از مهمترین مشکلات این تجهیزات، حرارت تولیدی بسیار بالا در آند تیوب در نتیجه برخورد پرتوهای الکترونی پر انرژی بر سطح آن می باشد. نقص در انتقال مناسب این حرارت، تخریب زودهنگام وکاهش عمر تیوب اشعه ایکس را موجب خواهد گردید. با توجه به نقش مهم روغن اطراف تیوب اشعه ایکس بعنوان انتقال دهنده گرمای تولیدی در آند، در این مقاله، برای اولین بار در دنیا روغن مذکور با نانوسیال با درصدهای وزنی مختلف جایگزین و بهبود ضریب انتقال حرارت در شرایط گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. بدین صورت که مدل آزمایشگاهی سیستم حرارتی تیوب اشعه ایکس با استفاده از المنت حرارتی ساخته شده و گرمای مشابه با گرمای تولیدی در آند، با اعمال توان به المنت ایجاد گردید. نانوسیال مورد نیاز نیز از ترکیب نانولوله کربنی چند دیواره و روغن ترانسفورمر در درصدهای وزنی مختلف ساخته و رفتار حرارتی مدل تیوب با استفاده از روغن معمولی مورد استفاده در سیستم های فعلی رادیولوژی و نانوسیال ها مقایسه گردید. نتایج تجربی بدست آمده حاکی از آن است که استفاده از نانوسیال، انتقال حرارت را به نحو چشمگیری بهبود بخشیده است. استفاده از این فنآوری نوین در سیستم های رادیولوژی و تجهیزات مشابه علاوه بر حذف فرآیند پیچیده ساخت تیوب مولد اشعه ایکس، کارآئی این نوع تجهیزات را بطور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.
    کلیدواژگان: انتقال حرارت، تیوب رادیولوژی، اشعه ایکس، آند، نانوسیال، روغن ترانسفورمر، غلظت وزنی، نانوتیوب کربنی چند دیواره
  • محمدرضا احدی، حسام الدین راضی اردکانی صفحه 59
    اتوبوس یکی از قدیمی ترین وسایل نقلیه همگانی می باشد. ایمنی این وسایل، از چالش های اصلی هر سیستم حمل و نقل همگانی است. در این میان، تاکنون مسئله شدت تصادفات این دسته از وسایل نقلیه کمتر مورد توجه پژوهشگران بوده است. در سال های اخیر برای اولین بار چند مطالعه پیرامون تحلیل شدت تصادفات اتوبوس ها در سطح جهان انجام گرفته است. از این رو این پژوهش در تلاش است که با استفاده از اطلاعات تصادفات ایران که توسط پلیس پس از وقوع تصادفات به ثبت رسیده است، عوامل موثر بر شدت تصادفاتی که در آن ها اتوبوس درگیر بوده است را در معابر شهری و بین شهری به صورت جداگانه شناسایی و بررسی کند. در این راستا از مدل لوجیت ترتیبی استفاده شده است. در فرآیند مدل سازی، تاثیر پارامترهایی گوناگونی چون ویژگی های زمان تصادف، ویژگی های راننده، تصادف و معبر، بررسی شده است. بر اساس نتایج حاصله، در معابر درون شهری و برون شهری افزایش سابقه رانندگی کاهش شدت تصادف را به دنبال داشته است. درحالی که در معابر درون شهری عواملی چون وقوع تصادف در شب، سن بالای 60 سال راننده، تصادف با عابر یا چند وسیله، سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و وقوع در بزرگراه، با افزایش شدت تصادفات اتوبوس ها همراه بوده است. در معابر برون شهری، فصل بهار و تابستان، جوان بودن راننده، تخلف عمدی وی، مصرف الکل یا مواد مخدر، خستگی و خواب آلودگی، واژگونی و سقوط، عدم توجه به جلو، روسازی خیس و شیب دار و قوس دار بودن مسیر، افزایش شدت تصادفات اتوبوس ها را به دنبال داشته است. امید است این نتایج، بتواند به اتخاذ سیاست های ارتقاء ایمنی حمل و نقل همگانی کمک شایانی کند.
    کلیدواژگان: شدت تصادف، اتوبوس های درون شهری، اتوبوس های برون شهری، مدل لوجیت ترتیبی
  • محمد جهاندار لاشکی، پژمان رضایی، محمد مهدی فخاریان صفحه 75
    دراین مقاله با توجه به اهمیت ساختار سطوح امپدانس بالا (HIS) به عنوان هادی مغناطیسی مصنوعی (AMC)، ساختارهای جدیدی به عنوان سلول واحد با الهام از طبیعت و تارهای عنکبوت ارائه شده است. برای مقایسه عملکرد، ساختار متداول قارچی شکل (sievenpiper mushroom) با و بدون خط اتصال به زمین (via) نیز (با ابعاد یکسان) طراحی و نتایج آن با ساختارهای پیشنهادی، مقایسه شده است. در ابتدا چندین ساختار رشته ای با قابلیت جابجایی فرکانس فاز صفر طراحی شده است. اهداف طراحی، کاهش فرکانس فاز صفر با داشتن پهنای باند قابل قبول و نیز جابجایی فرکانسی فاز صفر با تغییر ضخامت تارها است. طراحی در محدوده ی فرکانسی 2 تا 3 گیگاهرتز و با نرم افزار HFSS صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: تار عنکبوتی، جابجایی فرکانسی، سطوح امپدانس بالا، هادی مغناطیسی مصنوعی
  • قنبرعلی شیخ زاده، سیدپیام غفاری صفحه 83
    میدان جریان، انتقال حرارت و انتقال ذرات در جابه جایی ترکیبی نانوسیال آب- اکسید آلومینیوم با فرض مخلوط غیر همگن در محفظه مربعی با درگاه ورود و خروج جریان به صورت عددی مدل سازی شده است. برای حل معادلات حاکم به صورت بی بعد، از روش حجم محدود استفاده شده و ارتباط میدان سرعت و فشار با الگوریتم سیمپلر برقرار شده است. مکانیزم های انتقال نانوذرات شامل ترموفرسیس، نفوذ براونی و اثر دوفور که سبب عدم یکنواختی غلظت نانوذرات می شوند، به عنوان مدل انتقال نانوذرات در نظر گرفته شده و مسئله برای کسرحجمی نانوذرات در محدوده 0 ≤ φb ≤ 0.04، عدد ریچاردسون در محدوده 0.01 ≤ Rif،0 ≤ 1 و دو عدد گراشف Grf،0=104، 105 بررسی شده است. بر اساس نتایج به دست آمده مشاهده شده است که، در جابه جایی ترکیبی افزایش کسر حجمی و همچنین افزایش عدد گراشف در تمام محدوده اعداد ریچاردسون، منجر به افزایش انتقال حرارت می شود و مدل انتقال با تاثیر گذاری بر غلظت نانوذرات در محفظه سبب تاثیر بر میزان سرعت جریان و انتقال حرارت می شود، به گونه ای که در اختلاف دمای پایین مدل همگن و در اختلاف دمای بالا مدل انتقال، عدد ناسلت متوسط بیشتری پیش بینی می کند.
    کلیدواژگان: مطالعه عددی، مدل انتقال، ترموفورسیس، نفوذ براونی، جابه جایی ترکیبی، خواص متغیر
  • منصور مردعلی زاده، محمدرضا سلیمانی یزدی، محمدعلی صفرخانیان صفحه 103
    فرآیند جوشکاری اصطکاکی اختلاطی، یک فرایند اتصال حالت جامد می باشد که در سال 1991 توسط موسسهTWI توسعه داده شد. در این پژوهش فرایند اتصال دهی ورقهای آلیاژی آلومینیوم 5456 در حالت لبه روی هم، به گونه ای که ورق کار سرد شده H321 با ضخامت 5 میلی متر بر روی ورق آنیل با ضخامت 5/2 میلی متر قرار می گیرد، صورت پذیرفت و تاثیر همزمان پارامترهای سرعت دورانی، سرعت پیشروی و زاویه استقرار ابزار بر متغیرهای نیروی شکست و ارتفاع عیب هوک در فرآیند جوشکاری اصطکاکی اختلاطی با استفاده از روش سطح پاسخ مورد تحقیق قرار گرفت. پس از ارزیابی و تحلیل نمونه های جوشکاری شده، با استفاده از نتایج داده های تجربی، مدل سازی توسط روش سطح پاسخ چند انجام گرفت و جهت صحت مدل چندین تست راست آزمایی صورت پذیرفت که نتایج خواص مکانیکی مدل به طور میانگین با حالت تجربی در حدود 88/3 درصد خطا داشت. در ادامه آنالیز واریانس برای بررسی تاثیر میزان هر کدام از پارامترهای جوشکاری برروی متغیرهای حالت فرایند جوشکاری مورد استفاده قرار گرفت و مشاهده شد که پارامتر سرعت پیشروی بیشترین تاثیر را بر روی نیروی شکست و پارامتر سرعت دورانی بیشترین تاثیر را بر روی ارتفاع هوک داشته و پارامتر زاویه استقرار ابزار کمترین تاثیر نسبت به دو پارامتر دیگر دارد.
    کلیدواژگان: جوشکاری اصطکاکی اختلاطی، آلیاژ آلومینیوم 5456، اتصال لبه روی هم، روش سطح پاسخ، آنالیز واریانس
  • عبدالحسین فریدون، مهندس آرش محمدزاده صفحه 117
    ساختار پانل های لانه زنبوری متشکل از سلولهای شش ضلعی میان تهی است که دیوار آنها بر خلاف سایر پانل های ساندویچی، عمود بر صفحات پوسته قرار می گیرد و طراحی آنها اغلب بر مبنای وزن کمینه انجام می شود. در این مقاله، ابعاد هسته لانه زنبوری به گونه ای محاسبه شده تا کمترین وزن را داشته باشد. بهینه سازی وزن نسبت به بارگذاری از دو روش تحلیلی و عددی انجام شده است. بهینه سازی عددی به روش رقابت استعماری انجام شده است. پارامترهای هندسی و وزن بهینه برای دو مقطع شش ضلعی و چهار ضلعی محاسبه و وزن بهینه ناشی از آنها مقایسه شده است.
  • رضا اکبری آلاشتی، سیدعلی احمدی صفحه 129
    استوانه ای جدار ضخیم با استفاده از تانسور مرتبه دوم پیولا-کیرشهف به دست آمده و از آنها در راستای ضخامت انتگرال گرفته می شود. معادلات حاکم به دست آمده، با استفاده از تئوری تغییر شکل برشی مرتبه سوم بر حسب مولفه های تغییر مکان توسعه داده شده و به صورت تحلیلی حل شده اند. فرض می شود که خواص ماده در راستای ضخامت مطابق قانون توزیع توانی بر حسب کسر حجمی مواد تشکیل دهنده به آرامی تغییر کند، در حالی که ضریب پواسون ماده ثابت در نظر گرفته شده است. همچنین معادلات کمانش به دست آمده، با استفاده از روش نیمه عددی کوادریچر تفاضلی گسسته سازی شده و به یک سیستم معادلات خطی همگن تبدیل می شوند. نتایج به دست آمده از روش تحلیلی با جوابهای حاصله از روش اجزا محدود به دست آمده از نرم افزار تجاری انسیس و نتایج ارائه شده در کار دیگر محققان مقایسه گردیده و صحت و درستی آنها بررسی شده است. اثر پارامتر های مختلف شامل شرایط تکیه گاهی، کسر حجمی مواد تشکیل دهنده، شرایط مختلف بارگذاری و نسبت های هندسی بر رفتار کمانشی پوسته استوانه ای جدار ضخیم ساخته شده از مواد مدرج تابعی مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: کمانش مکانیکی، بار بحرانی، مواد مدرج تابعی، پوسته استوانه ای جدار ضخیم، تغییر شکل برشی مرتبه سوم
  • عباس معلمی اوره، محمد کارکن صفحه 143
    در این مقاله یک جزء دو گرهی برای تحلیل پایداری و ارتعاش آزاد تیر تیموشنکو پیشنهاد شده است. میدان جایجایی این جزء از درجه سوم و میدان دوران آن از درجه دوم انتخاب شده و همچنین کرنش برشی جزء نیز مقداری ثابت فرض شده است. با نوشتن کارمایه کل تیر و ایستا کردن آن نسبت به کرنش برشی، تابع های درون یاب برای میدان جابه جایی و دوران تیر به صورت دقیق محاسبه گردید. با بهره جویی از این تابع های درون یاب، ماتریس سختی تیر محاسبه و در ادامه با نوشتن معادلات حاکم بر پایداری و ارتعاش آزاد تیر، به ترتیب ماتریس سختی هندسی و ماتریس جرم جزء پیشنهادی نیز محاسبه گردید. در پایان با آزمون های عددی دقت و کارایی جزء پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج آزمون ها، دقت بالای جزء در تحلیل پایداری تیر و یافتن بار بحرانی آن و همچنین تحلیل ارتعاش آزاد تیر را نشان داد.
    کلیدواژگان: اجزای محدود، اثر برش، تیر تیموشنکو، پایداری، بار بحرانی، ارتعاش آزاد
  • محمد حاجی عزیزی، محمود رحمانی، نجف بیگلری صفحه 153
    مدیریت منابع آب در کشور های کم آب از جمله ایران از موارد اجتناب ناپذیر است. یکی از راه های موثر مدیریت منابع آب احداث سد های زیرزمینی است. سد های زیرزمینی به منظور ذخیره و کنترل آب زیرزمینی طراحی و احداث می شوند تا آب قابل شرب در دسترس قرار گیرد. از محاسن سد های زیرزمینی نسبت به سدهای احداث شده بر روی سطح زمین، تبخیر بسیار کم و بهداشتی ماندن آب در مخزن سد است. از طرف دیگر اجرای سد های زیرزمینی در مناطق کویری تاثیر منفی بر محیط زیست ندارند زیرا از جریان آب شیرین به محیط های شور کویر جلوگیری می شود. در این مقاله روش اجزای محدود برای تحلیل سد زیرزمینی در منطقه ی کویری استان سمنان ارائه گردیده است. همچنین نکات موثر طراحی و اجرایی این گونه سد ها ارائه می گردد که در طراحی و اجرای صحیح این گونه سد ها بسیار موثر هستند. نتایج حاصل از تحلیل پایداری و تغییر مکان سد، نتایج خوب و قابل قبولی می دهد. در پایان این چکیده گزاف نیست اگر گفته شود که با توسعه و پیشرفت احداث سد های زیرزمینی در دنیا می توان از جنگ های آینده ی بشر بر سر آب شیرین جلوگیری کرد.
    کلیدواژگان: سدهای زیرزمینی، مدیریت منابع آب، مناطق کویری، روش اجزای محدود
|
  • Ali Naimi Sadigh, Puria Vafadoust Sabzevar Page 1
    Portfolios are a proper collection of investments choosing by an organization or a person. Hence portfolio optimization is a very prominent problem by optimizing which we can attain more profit with the less risk. In this paper، we consider a portfolio optimization problem with some constraints such as boundary and cardinality constraints. Although adding these constraints makes the model more adapted to real world problems، it leads to disability of exact methods to find the optimal solutions in a reasonable time. In order to find optimal solutions، we use an improved genetic algorithm inspiring by natural evolution. We indicate that our proposed algorithm is more efficient and effective than many genetic algorithms which have been previously presented. Parameter setting of the proposed algorithm is done by means of a statistical method based on Taguchi technique. Finally، we perform some computational experiments which confirm the efficiency of our algorithm for portfolio optimization.
    Keywords: Portfolio Selection, Genetic Algorithm, Portfolio Optimization, Constrained Portfolio, Taguchi Technique
  • Dr Mehdi Parvini Elmira Gharagouzlou Page 15
    Chlorine and its compounds are widely used in industries and they are needed to produce lots of materials. This element that is abundant in the Earth’s crust and oceans, the powerful, corrosive substance is considered essential to an array of products. Thus, these chemicals could be causing catastrophic events. It should be noted that in the United States, It is second only to carbon monoxide when it comes to the percentage of accidents that cause injuries. One of the important recent efforts that were carried out was Jack Rabbit field experiment. It was organized in order to generate essential data to improve estimations of consequences of dense gas releases like chlorine and ammonia. It took place in 2010 at Dugway Proving Ground, Utah, USA. In this paper, chlorine release from the tank in this trial has been modeled and also health and safety effects have been evaluated. Hazardous areas, the width of the cloud and probability of fatality in several areas are the results of modeling. Also a good conformity between experimental results and model outputs could be observed.
    Keywords: Consequence modeling, Chlorine, release, Jack Rabbit, PHAST
  • Hossein Sharifzadeh, Nima Amjady Page 27
    With continuously increasing complexity of optimization problems and poor performance of conventional analytical based methods، more powerful tools are required to cope these problems. Difficulties such as necessity of differentiable and continuous model as well as possibility of converging to local minimum، computational time of these methods increase exponentially as well. Metaheuristic algorithms have introduced to overcome such challenges. These methods don’t require differentiation information، can discover global optimal and run away from local optima using their operators with linear or polynomial increase in their computational time. However، because of diversity and different publication resource of these methods، researchers don’t know their characteristic and search mechanism well. This paper aims to introduce some of the most important of these algorithms (40 different algorithms)، to describe main characteristic of these algorithms such as solution space search method، main operators and their inspiration sources. Moreover، some of unique characteristic of these algorithms such as local and global search capability، memory consideration and parameters tuning methods are discussed.
    Keywords: Optimization, Analytical methods, Metaheuristic algorithms
  • Behrouz Moradhasel, Dr. Vahab Dehlaghi, Dr. Mohammad Taghi Eivazi, Mostafa Taghipour Page 45
    X-ray tube is the main part of the radiology device to produce X-ray. One of the main problems with this equipment is the too much heat generated at the anode of the tube as a result of clashing the high-energy electron beam on its surface. Lack of proper transfer of heat generated at the anode، further destruction and reduces the life time of the X-ray tube. Considering the important role of oil around the X-ray tube as a transferor of generating heat، in this article، this oil is replaced by different weight percentages of nanofluids and heat transfer coefficients have been investigated in different conditions for the first time in the world. However experimental models of X-ray tube heating system was built with heating element and the same amount of heat generated at the anode was produced by applying the electrical power to the element. In addition، the nanofluid has been built with the combination of multi-walled carbon nanotubes and transformer oil in different weight concentration and thermal behavior of the tube has been compared using conventional oil and nanofluids. The obtained experimental results indicate that using improves the heat transfer significantly. Using this new technology in radiology systems and similar equipment، in addition to eliminating the complicated process of X-ray tubes، the efficiency of this type of equipment will increase considerably.
    Keywords: Heat transfer, Radiology tube, X-ray, Anode, Nanofluid, Transformer Oil, Weight concentration, Multi, Walled carbon nanotube
  • Mohammad Reza Ahadi Page 59
    The bus is one of the oldest modes of public transportation. Two of the main priorities for any public transport system are therefore the safety of buses and that of the traffic around them. Contemporary safety literature pays too little attention to modeling the severity of bus crashes. This study therefore sets out to identify factors affecting the severity of accidents involving buses، either in urban or rural locations. The study refers to police reports of bus accidents، employing the Ordered Logit Model to analyze the influence of such parameters as the time of the accident، driver characteristics and road conditions. Our results find that improved driver experience results in lower crash severity on both urban and rural roads. Other factors، such as night driving، drivers over 60 years-old، collisions involving pedestrians or multiple vehicles، speeding and ‘running’ red lights were all associated with higher crash severity. For crashes occurring on rural roads، the additional factors included the spring and summer lifestyle، young bus drivers، traffic law violations، use of alcohol، drugs، drowsiness، buses rolling over through high speed cornering، drivers failing to anticipate dangers ahead، wet pavements and deceptively sharp corners – which all serve to increase the severity of accidents involving buses. It is hoped that these results can assist policy makers in their efforts to promote public transport safety in future.
    Keywords: Crash Severity, Urban Buses, Rural Buses, Ordered Logit Model
  • Mohammad Jahandar Lashaki, Dr. Pejman Rezaei, Mohammadmehdi Fakharian Page 75
    In this paper، due to the importance of High Impedance Surfaces (HIS) as artificial magnetic conductor (AMC)، new structures as unit cells has been introduced from nature and spider webs. For performance comparison، first two known structures of HIS، sievenpiper mushroom without via and with via designed with the same dimensions and the results are compared with the proposed structures. At first a number of string structures with the shift frequency of zero phase ability are designed. Design purposes are to reduce the frequency of zero phases with acceptable bandwidth and also zero phase frequency shift by changing the thickness of the webs. Design in 2 to 3 GHz frequency band and has been done by HFSS software.
    Keywords: Artificial Magnetic Conductor (AMC), Frequency shift, High Impedance Surfaces (HIS), Spider Web
  • Dr G. A. Sheikhzadeh, Mr S.P. Ghaffari Page 83
    In this paper، the flow field، heat transfer and nanoparticles transport in Al2O3-water nanofluid mixed convection in a square enclosure with inlet and outlet port has been studied numerically. The dimensionless transport equations are solved numerically with a finite volume approach using the SIMPLER algorithm. Nanoparticles transport mechanisms such as Brownian diffusion، thermophoresis and Dufour effect that cause non-uniform concentration distribution are intended in nanoparticles transport model. The study has been carried out for the nanoparticles volume fraction in the range 0 ≤ φb ≤ 0. 04، Richardson numbers 0. 01 ≤ Rif،0 ≤ 1with two Grashof number Grf،0=104، 105. The results show that in mixed convection by increasing volume fraction of nanoparticles and the Grashof number for each Richardson number، the average Nusselt number increases and the transport model by affecting on nanoparticles concentration influence the amount of flow velocity and heat transfer so that in low temperature difference homogenous model and at high temperature difference the transport model predicts higher average Nusselt number.
    Keywords: Numerical Study, Transport model, Thermophoresis, Brownian diffusion, Mixed convection
  • Mansour Mardalizadeh, Mohammad Reza Soleymani Yazdi, Mohammad Ali Safarkhanian Page 103
    Friction stir welding is a solid state process which is developed by Twi institute in 1991. In this paper، lap welding of 5456 aluminum alloy sheets were carried out while hard working H321 sheet with a thickness of 5 mm was on top of a 2. 5 mm thickness annealed sheet and the simultaneous effect of rotation speed of tool، feed rate and tool angle parameters on failure force and the height of hook in friction stir welding were investigated using response surface method. After evaluation and analysis of welding samples، response surface method was used using experimental results and several verification models were performed for error estimation. The results of mechanical properties of model show 3. 88 percent average error with experimental results. In proceeding، the analysis of variance was used for investigation of the welding parameters effect on welding mode variations and it was seen that feed rate has the greatest effect on failure force and rotation speed has the greatest effect on the hook height and tool angle has the lowest effect in comparison with this two parameters.
    Keywords: Friction Stir Welding, 5456 Aluminum Alloy, Lap Joint Welding, Response Surface Method, Analysis of Variance
  • Dr. Reza Akbari Alashti, Mr. Seysd Ali Ahmadi Page 129
    In this paper، buckling analysis of thick cylindrical shells using the third order shear deformation theory is carried out. The governing differential stability equations are obtained based on the second Piola-Kirchhoff tensor and are integrated across the thickness of the shell. These equations are developed in terms of components of the displacement field using third order shear deformation theory and solved analytically. It is assumed that material properties of the shell vary smoothly through the thickness according to a power law distribution of the volume fraction of constituent materials، while the Poisson’s ratio is assumed to be constant. Also governing equations are discretized and reduced to a linear system of homogenous equations using differential quadrature method. The results obtained by the present work are compared with finite element solutions and results reported in the literature and the accuracy of this method is shown. Effects of various parameters including the boundary conditions، volume fraction، different loading conditions and geometric ratios on the buckling behavior of functionally graded thick cylindrical shells are investigated.
    Keywords: Mechanical buckling, critical load, functionally graded material, thick cylindrical shell, third order shear deformation
  • Abbas Moallemi, Oreh Page 143
    In this paper، a two-node element has been suggested for analyzing stability and free vibration of Timoshenko beam. A cubic displacement polynomial and a quadratic rotational field are selected for this element. Moreover، it is assumed that shear strain of element has the constant value. Interpolation functions for displacement field and beam rotation are exactly calculated by writing total beam energy and its stationing to shear strain. By exploiting these interpolation functions، beam stiffness matrix is also examined. Then، geometric stiffness matrix and mass matrix of the proposed element are also calculated by writing governing equation on stability and beam free vibration. At last، accuracy and efficiency of proposed element is evaluated through numerical tests. These tests show high accuracy of the element in analyzing beam stability and finding its critical load and free vibration analysis.
    Keywords: finite element, shear deformation, Timoshenko beam, stability, critical load, free vibration