فهرست مطالب

اکوفیزیولوژی گیاهی - پیاپی 20 (بهار 1394)

نشریه اکوفیزیولوژی گیاهی
پیاپی 20 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/05
  • تعداد عناوین: 13
|
  • اثر محلول پاشی متانول و نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد سویا در شرایط آب و هوایی گیلان
    امیر جانبازی رودسری، مجید عاشوری، ابراهیم امیری صفحات 1-14
    به منظور بررسی اثر سطوح مختلف متانول و نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد سویا، آزمایشی در منطقه رودسر (استان گیلان) در سال زراعی 91-1390 انجام گرفت. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار و با تیمارهای آزمایشی شامل، 4 سطح کودی (شاهد،30، 60 و90 کیلوگرم نیتروژن در هکتار) و متانول در 4 سطح شامل شاهد، 20، 30 و40 درصد حجمی متانول اجرا گردید. اثر متانول بر تعداد غلاف در بوته، وزن صد دانه، عملکرد دانه، عملکرد زیستی، شاخص برداشت، ارتفاع بوته و طول غلاف معنی دار بود. تیمار40 درصد حجمی متانول بالاترین تعداد غلاف در بوته، وزن صد دانه، ارتفاع بوته و طول غلاف را داشت. بیشترین عملکرد زیستی را تیمار40 و30 درصد حجمی متانول نشان داد. مقادیر کود نیتروژن بر تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در غلاف، وزن صد دانه، عملکرد دانه، عملکرد زیستی، ارتفاع بوته و طول غلاف اثر معنی داری داشت. بیشترین تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در غلاف و عملکرد زیستی در سطح 90 کیلوگرم نیتروژن در هکتار مشاهده شد. بیشترین ارتفاع بوته و طول غلاف از سطح90 و60 کیلوگرم نیتروژن در هکتار حاصل شد. تیمار شاهد نیتروژن بیشترین وزن صد دانه را نشان داد. همچنین عملکرد دانه و شاخص برداشت در اثر برهمکنش کود نیتروژن و متانول معنی دار بود. به طور کلی تیمار60 کیلو گرم نیتروژن در هکتار و30 درصد حجمی متانول بهترین گزینه مدیریت این تیمارها برای سویا می باشد.
    کلیدواژگان: ارتفاع بوته، تعداد دانه در غلاف، عملکرد زیستی، عملکرد دانه، وزن صد دانه
  • اثر کود زیستی و عناصر ریز مغذی بر صفات کیفی و عملکرد نخود در شرایط تنش خشکی
    نیما بهداروندی شیخی، آرش روزبهانی صفحات 15-25
    به منظور بررسی اثرکاربردکود زیستی و عناصر ریز مغذی بر محتوای کلروفیل، درصد پروتئین و عملکرد نخود در شرایط تنش خشکی، آزمایشی در منطقه دماوند به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل دو فاکتور تنش خشکی در سه سطح (1- آبیاری مطلوب یا شاهد(بدون تنش)، 2- تنش خشکی در مرحله گل دهی، 3- تنش خشکی در مرحله دانه بندی (آبیاری مطلوب بر اساس 70 میلیمتر تبخیر از تشتک تبخیر کلاس A وتنش خشکی بر اساس 120 میلیمتر تبخیر از تشتک تبخیر کلاس A انجام شد) و مصرف کود زیستی و عناصر ریز مغذی در چهار سطح (1- شاهد یا بدون مصرف کود2- مصرف کود زیستی (ریزوبیوم)3- مصرف عناصر ریز مغذی4- مصرف کود زیستی (ریزوبیوم) به همراه عناصر ریز مغذی) بودند. تنش خشکی بر محتوای کلروفیل و عملکرد دانه تاثیر معنی داری داشت و سبب کاهش میزان کلروفیل، درصد پروتئین و عملکرد گیاه نخود گردید، بطوریکه تنش در مرحله دانه بندی در اکثر صفات سبب تلفات بیشتری نسبت به سایر سطوح تیمار تنش خشکی شد. مصرف کود زیستی و عناصر ریز مغذی تاثیری بر میزان کلروفیل نداشت ولی بردرصد پروتئین وعملکرد دانه نخود تاثیر چشمگیری داشت. کاربردکود زیستی و عناصر ریز مغذی به تنهایی تاثیر مثبتی بردرصد پروتئین وعملکرد دانه نخود نسبت به شاهد داشت ولی بهترین نتیجه با مصرف توام کود زیستی و عناصر ریز مغذی حاصل شد. اثر متقابل تنش خشکی و کود زیستی به همراه عناصر ریز مغذی بر درصد پروتئین وعملکرد دانه نخود معنی دار بود.
    کلیدواژگان: ریزوبیوم، قطع آبیاری، عناصر کم مصرف، رنگدانه فتوسنتزی، درصد پروتئین
  • اثرات تنش خشکی و سالیسیلیک اسید بر برخی صفات مورفولوژیک و عملکرد اسانس شوید (Anethum graveolens L.)
    نادر امیدوار، مونا دستوری، عبدالرضا جعفری صفحات 26-40
    به منظور بررسی اثرات تنش خشکی و سالیسیلیک اسید بر خصوصیات رشد و عملکرد اسانس گیاه دارویی شوید (Anethum graveolens L.) آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کامل تصادفی در چهار تکرار در سال 1390 در شهرستان صفاشهر انجام شد. عامل اول شامل سه سطح تنش خشکی (آبیاری در حد ظرفیت مزرعه در طی دوره رویش، تنش ملایم آبیاری با 3/ 2 ظرفیت مزرعه در دو مرحله رویشی و گلدهی و تنش شدید با 3/ 1 ظرفیت مزرعه در مرحله گلدهی) و عامل دوم شامل چهار سطح کاربرد سالیسیلیک اسید (0، 100، 200 و 300 میلی گرم بر لیتر سالیسیلیک اسید) بود. نتایج نشان داد که بیشترین وزن تر و خشک اندام هوایی شوید مربوط به تیمار آبیاری در حد ظرفیت مزرعه و کمترین صفات اندازه گیری شده در بین سطوح مختلف تیمار آبیاری مربوط به تیمار تنش آبیاری با 3/ 1 ظرفیت مزرعه در مرحله گلدهی بود. بیشترین درصد اسانس مربوط به تیمارهای تنش آبیاری در 3/ 1 ظرفیت مزرعه در مرحله گلدهی و تیمار 3/ 2 در دو مرحله رویشی و زایشی بود و بیشترین عملکرد اسانس نیز در تنش ملایم (آبیاری 3/ 2 ظرفیت مزرعه) به دست آمد. نتایج کاربرد سالیسیلیک اسید نشان داد که بیشترین وزن تر و خشک اندام هوایی، درصد اسانس و عملکرد اسانس مربوط به کاربرد 300 میلی گرم در لیتر سالیسیلیک اسید و کمترین میزان برای این صفات نیز مربوط به تیمار شاهد (عدم کاربرد سالیسیلیک اسید) بود. بیشترین عملکرد اسانس در هکتار در تیمار تنش آبیاری در 3/ 2 ظرفیت مزرعه در دو مرحله رویشی و گلدهی بود و نتایج نشان داد که با ایجاد تنش خشکی در زمان مناسب می توان علاوه بر کاهش آب مصرفی، هم به درصد اسانس و هم به عملکرد اسانس بالا دست یافت.
    کلیدواژگان: درصد اسانس، سالیسیلیک اسید، شوید، عملکرد اسانس، وزن خشک اندام هوایی
  • اثر آبسیزیک اسید و براسینواستروئید بر میزان پرولین و رنگیزه های فتوسنتزی و دوام سطح برگ جو بدون پوشینه در رژیم های مختلف آبیاری
    خدیجه السادات تهمتن، امید علیزاده، برمک جعفری حقیقی صفحات 41-58
    به منظور بررسی اثر آبسیزیک اسید و براسینواستروئید بر میزان پرولین و رنگیزه های فتوسنتزی و دوام سطح برگ جو بدون پوشینه در سطوح مختلف آبیاری، آزمایش در ایستگاه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار در محیط کشت گلدان به مورد اجرا درآمد. فاکتورهای مورد بررسی شامل، سطوح آبیاری در دو سطح آبیاری در حد ظرفیت زراعی و 50 درصد ظرفیت زراعی و محلول پاشی هورمون های آبسیزیک اسید و براسینواستروئید در مرحله گلدهی در چهار سطح (سطح صفر (شاهد)، مصرف4 پی پی ام آبسیزیک اسید، مصرف 10 پی پی ام براسینو استروئید و مصرف 4 پی پی ام آبسیزیک اسید و 10 پی پی ام براسینو استروئید بود. نتایج نشان داد تنش کم آبی سبب افزایش پرولین، کلروفیل a و کلروفیل b و کاروتینوئید در جو بدون پوشینه شد و دوام سطح برگ با بروز تنش آبی کاهش یافت. کاربرد براسینو استروئید به تنهایی خسارت ناشی از تنش کم آبی را افزایش داد، اما کاربرد آبسیزیک اسید به تنهایی و یا توام با براسینو استروئید بوسیله افزایش رنگیزه های فتو سنتزی می تواند تا حدودی اثرات مضر تنش کم آبی را در جو بدون پوشینه تعدیل نماید.
    کلیدواژگان: جو بدون پوشینه، تنش خشکی، پارامترهای فیزیولوژیک، تنظیم اسمزی
  • ارزیابی عملکرد کمی و کیفی ارقام گلرنگ (Carthamus tinctorius L.) بهاره تحت تاثیر زمان های مختلف کاشت
    محمد مهدی رحیمی، قربان نورمحمدی صفحات 59-67
    به منظور بررسی تاریخ کاشت و تعیین مناسبترین رقم گلرنگ بهاره، تحقیقی در سال زراعی 93-1392 در قالب کرت های خرد شده بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار در یاسوج اجرا شد. تیمارهای آزمایش شامل تاریخ کاشت به عنوان فاکتور اصلی در چهار سطح (9 اسفند و 29 اسفند، 20 فروردین و 9 اردیبهشت) و عامل رقم به عنوان فاکتور فرعی در سه سطح (پدیده، اصفهان14 و سینا) در نظر گرفته شد. صفاتی چون تعداد دانه در طبق، وزن 100 دانه، شاخص برداشت، عملکرد بیولوژیک، عملکرد دانه و درصد روغن مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه واریانس داده ها نشان داد که بیشترین عملکرد دانه به میزان 535 گرم در متر مربع مربوط به تاریخ کاشت 9 اسفند و کمترین عملکرد (405 گرم در مترمربع) مربوط به تاریخ کاشت 9 اردیبهشت بود. بیشترین عملکرد دانه (2/ 496 و 9/ 492 گرم در متر مربع) به ترتیب مربوط به رقم پدیده و سینا و کمترین عملکرد دانه (1/393 گرم در متر مربع) مربوط به رقم اصفهان 14بود. اثر متقابل تاریخ کاشت و رقم بر عملکرد دانه در سطح یک درصد معنی دار شد. به طوری که بیشترین عملکرد دانه به میزان 562، 1/ 558، 544، 3/ 540 گرم در متر مربع به ترتیب مربوط به تاریخ کاشت 9 اسفند و رقم سینا، 9 اسفند و رقم پدیده، 29 اسفند و رقم سینا و 29 اسفند با رقم پدیده و کمترین عملکرد دانه 4/ 348 گرم در متر مربع مربوط به تاریخ کاشت 29 اسفند و رقم اصفهان14 به دست آمد. بیشترین درصد روغن (8 /33 درصد) در تاریخ کاشت 9 اسفند و کمترین درصد روغن در تاریخ کاشت 9 اردیبهشت به دست آمد. به طور کلی نتایج این آزمایش نشان داد که ارقام پدیده و سینا در تاریخ کاشت 9 و 29 اسفند مناسب برای شرایط آب و هوایی یاسوج می باشد.
    کلیدواژگان: گلرنگ، زمان کاشت، رقم، عملکرد کیفی، عملکرد کمی
  • تاثیر تنش شوری و کاربرد قارچ درون زی ریشه Piriformospora indicaبر عملکرد و اجزاء عملکرد گندم
    سمیه حاجی نیا، محمدجواد زارع، ابراهیم محمدی گل تپه صفحات 67-79
    شوری یکی مهمترین عوامل محدود کننده تولید محصولات کشاورزی در سراسر جهان است. به منظور بررسی توانایی قارچ درون زی ریشه Piriformospora indicaبر عملکرد، اجزای عملکرد و برخی صفات فیزیولوژیکی گیاه گندم تحت تنش شوری آب آبیاری (2/ 0، 4، 8 و 12 دسی زیمنس بر متر)، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در سال 1389 در گلخانه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام اجرا گردید. نتایج نشان داد تنش شوری موجب کاهش غلظت فسفر بخش های هوایی، مقدار رطوبت نسبی برگ و میزان رنگدانه های فتوسنتزی گردید. تلقیح با قارچ P. indicaغلظت فسفر بخش های هوایی و میزان رنگیزه های فتوسنتزی (کلروفیل a و b) را در مقایسه با گیاهان تلقیح نشده افزایش داد. عملکرد و اجزای عملکرد گندم تحت تنش شوری کاهش یافت، در صورتی که کاربرد قارچ P. indica منجر به کاهش اثرات سوء شوری و بهبود عملکرد گندم گردید. اجزای عملکرد مانند تعداد دانه در سنبله، وزن هزار دانه و تعداد سنبله در بوته با کاربرد قارچ P. indica افزایش یافت. تلقیح با قارچP. indica ارتفاع بوته و طول سنبله را در مقایسه با گیاهان تلقیح نشده تحت بیشترین سطح شوری افزایش داد. بطور کلی ب راساس نتایج این آزمایش کاربرد قارچ P. indica اثرات سوء شوری در گیاه گندم را کاهش داد.
    کلیدواژگان: آب شور، قارچ اندوفیت، عملکرد، گندم
  • بررسی اثر اختلاط علف کش های متداول و جدید بر کنترل علف های هرز ذرت دانه ای رقم 647
    سمیه اسفندیاری، فرخ دین قزلی، منصوره معینی صفحات 80-97
    به منظور بررسی اثر علفکش های مختلف و اختلاط آن بر کنترل علف های هرز مزارع ذرت، آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار در مرکز تحقیقات کشاورزی زرقان در سال زراعی 93-1392 انجام گرفت. تیمارهای آزمایشی شامل 10 تیمار کاربرد مقادیر مختلف علف کش های نیکوسولفورون، اولتیما، برومایسید ام آ و توفوردی بصورت ترکیبی و کاربرد جداگانه به علاوه شاهد با علف هرز و شاهد بدون علف هرز در تمام دوره بود. نتایج نشان داد که تمام علفکش ها در کنترل علف های هرز پهن برگ شامل تاج خروس، سلمه تره و گل گاوزبان موثر بودند. بیشترین وزن خشک کل علف های هرز مربوط به تیمار شاهد با علف هرز در تمام دوره وپس از آن مربوط به دو تیمار کاربرد علفکش توفوردی (5/ 1 لیتر در هکتار) و علفکش برومایسید (5/ 1 لیتر در هکتار) بود. همچنین نتایج نشان داد که کاربرد غلظت های کاهش یافته علف کش نیکوسولفورون و اولتیما (5/ 1 لیتر و 150 گرم در هکتار) در کنترل علف های هرز موفق بودند و این در حالی بود که کاربرد نیم لیتر در هکتار برومایسید به همراه کاربرد نیکوسولفورون به میزان یک لیتر به همراه سیتوگیت نتوانست کنترل مناسبی از قیاق را به همراه داشته باشد. بیشترین ارتفاع، تعداد دانه در بلال، طول بلال، وزن هزار دانه و عملکرد بیولوژیک در تیمار شاهد بدون علف هرز و کمترین مربوط به تیمار شاهد با علف هرز بود. نتابج عملکرد دانه ذرت نشان داد که بیشترین عملکرد دانه مربوط به تیمار شاهد بدون علف هرز بود که با تیمارهای کاربرد علفکش نیکوسولفورون (2 و 5/ 1 لیتر در هکتار)، اولتیما (175 و 150 گرم در هکتار) و علفکش برومایسید (5/ 0 لیتر در هکتاربه علاوه نیکوسولفورون 5/ 1 لیتر در هکتار) اختلاف معنی داری نداشت. همچنین درصد کاهش عملکرد دانه ذرت در تیمار شاهد با علف هرز نسبت به شاهد بدون علف هرز برابر 45 درصد بود. درصد کاهش عملکرد دانه در دو تیمار کاربرد توفوردی و برومایسید نسبت به تیمار شاهد بدون علف هرز به ترتیب برابر 27 و 37/ 25 درصد بود.
    کلیدواژگان: ذرت، علف هرز، عملکرد دانه، علفکش، نیکوسولفورون، اولتیما
  • انتخاب ژنوتیپ های برتر ذرت علوفه ای با استفاده از روش های چند متغیره در منطقه ورامین
    سید محمدرضا احتشامی، مهدی رمضانی، متین فروزی صفحات 98-111
    به منظور بررسی صفات مختلف مورفولوژیک و فیزیولوژیک ژنوتیپ های ذرت علوفه ای، آزمایشی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در سال زراعی 89-1388 اجرا شد. در این آزمایش 20 ژنوتیپ ذرت علوفه ای در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 4 تکرار مورد مقایسه قرار گرفتند. صفات مورد مطالعه شامل طول دوره رشد، تعداد برگ، ارتفاع بوته، قطر ساقه، وزن تر و خشک برگ، وزن تر و خشک ساقه، وزن تر و خشک غلاف، وزن تر و خشک بلال، عملکرد تر و خشک علوفه و صفات کیفی بود. نتایج حاصل از تجزیه واریانس حاکی از وجود تفاوت معنی داری در سطح یک درصد برای تمامی صفات به غیر از صفت طول دوره رشد بود. نتایج تجزیه به عاملی به روش تجزیه به مولفه های اصلی بعد از دوران واریماکس، وجود چهار عامل اصلی کیفیت علوفه (78 /28)، عملکرد علوفه (96/ 19)، خصوصیات مورفولوژیکی (18/ 12) و خصوصیات فیزیولوژیکی (13/ 12) را که در مجموع 05/ 73 درصد از تغییرات کل واریانس را توجیه می کرد، نشان داد. بر اساس بای پلات حاصل از دو مولفه اصلی اول و دوم ژنوتیپ های شماره 2، 17، 4 و 12 به عنوان ژنوتیپ های برتر شناسایی گردید. نتایج تجزیه کلاستر به دو روش وارد و متوسط فاصله حاکی از تفکیک کلیه ارقام در سه خوشه مجزا بود.
    کلیدواژگان: تجزیه عاملی، تجزیه کلاستر، رقم، مولفه اصلی
  • رشد و توانایی رقابتی گندم در برابر گیاهان سه کربنه و چهارکربنه در شرایط افزایش غلظت CO2 و تنش خشکی
    فرحناز ممتازی، حمیدرضا میری صفحات 112-127
    پیش بینی های حاکی از آن است که غلظت CO2 اتمسفر در حال افزایش است و این افزایش CO2 اثرات قابل توجهی بر گیاهان زراعی و رشد و برهمکنش آنها دارد. علاوه بر افزایش CO2 تغییرات رطوبتی نیز همزمان رشد گیاهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به منظور بررسی اثرات همزمان افزایش غلظت CO2 و تنش خشکی بر گندم در شرایط رقابت با گیاهان C4 و C3 آزمایشی گلخانه ای با دو غلظت معمولی (ppm400) و افزایش یافته (CO2 (ppm700 و شرایط تنش و بدون تنش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان در سال 1391 انجام شد. گیاهان زراعی گندم، آفتابگردان و علف های هرز سلمه تره و یولاف وحشی به عنوان گونه های سه کربنه و گیاهان زراعی ذرت، ارزن و علف های هرز تاج خروس و قیاق به عنوان گونه های چهارکربنه بصورت کشت تکی و کشت مخلوط مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که با افزایش غلظت CO2 رشد اندام های هوایی، سطح برگ و ریشه در گندم یافت، در حالیکه در ذرت، ارزن، تاج خروس و قیاق تغییر معنی داری نشان نداد. با افزایش غلظت CO2 وزن خشک گندم 7/ 30 درصد افزایش یافت. تنش خشکی وزن خشک گندم را 2/ 25 درصد کاهش داد، اما در شرایط CO2 بالا هیچ کاهشی در وزن خشک گندم مشاهده نشد. در واقع در شرایط افزایش CO2 اثرات تنش خشکی بر گیاهان سه کربنه و چهارکربنه کاهش یافته و بخشی از اثرات تنش خشکی با افزایش CO2 از بین رفت. همچنین نتایج نشان داد که با افزایش CO2 توانایی رقابتی گندم در برابر گیاهان چهارکربنه افزایش می یابد. این امر سبب تغییر برهمکنش رقابتی گیاهان سه کربنه و چهارکربنه با علف های هرز در شرایط تنش خشکی و افزایش CO2 تغییر می شود.
    کلیدواژگان: اقلیم، رشد، رقابت، مسیر فتوسنتزی، علف های هرز
  • کنترل مکانیکی علف های هرز ذرت با تاکید بر کاهش دوز مصرفی علف کش
    آرش روزبهانی صفحات 128-139
    به منظور بررسی اثر تیمار کنترل مکانیکی علف های هرز بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت و تاثیر این روش در کاهش مصرف علف کش ها، آزمایشی بصورت اسپلیت پلات در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار در سال 1387 در مزرعه تحقیقاتی موسسه آفات و بیماری ها (بخش علف هرز) در کرج اجرا شد. دراین آزمایش سه سطح تیمار کنترل مکانیکی (بدون کنترل یا شاهد، یک بار کولتیواتور زنی 4 هفته پس از کاشت و دوبار کولتیواتورزنی در 4 و 6 هفته پس از کاشت ذرت توسط کولتیواتور تیغه ای تراکتوری) بعنوان کرت اصلی و پنج سطح تیمار کنترل شیمیایی با مقادیر مختلف علف کش های آلاکلر و آترازین بعنوان کرت فرعی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد تاثیر تیمار کنترل مکانیکی و تیمار کنترل شیمیایی بر عملکرد، اجزای عملکرد و زیست توده علف های هرز چشمگیر بود. در بین سطوح تیمار کنترل مکانیکی، دوبار کولتیواتور زنی نسبت به شاهد از نظر همه صفات بهتر بود. همچنین دوبار کولتیواتورزنی نسبت به یکبار کولتیواتور زنی از نظر وزن 1000 دانه و عملکرد دانه ذرت بهتربود. مقایسه میانگین های تیمار کنترل شیمیایی نشان داد که دوزهای کامل (100%) و کاهش یافته (75%) اختلاط آترازین و آلاکلر، بجز وزن 1000 دانه برای همه صفات با هم مشابه و نسبت سایر سطوح تیمار کنترل شیمیایی بهتر بودند. یکبار کولتیواتورزنی و دوبار کولتیواتورزنی به ترتیب سبب کاهش 48% و 70% زیست توده علف های هرز نسبت به عدم کولتیواتورزنی همچنین دوزهای 25%، 50%، 75% و 100% سم علف کش آترازین و آلاکلر به ترتیب سبب کاهش 50%، 59%، 70% و 75% زیست توده علف های هرزنسبت به تیمار شاهد شدند. در نهایت نتایج این آزمایش نشان داد که استفاده از دو بار کولتیواتورزنی در تلفیق با دوزهای کامل و کاهش یافته (75%) از طریق کاهش زیست توده علف های هرز از قدرت رقابتی آنها کاسته و سبب افزایش عملکرد ذرت و کاهش 25 درصدی مصرف علف کش ها شد.
    کلیدواژگان: کولتیواتورزنی، کنترل شیمیایی، عملکرد، اجزای عملکرد
  • اثر کودهای آلی، نانوکودهای بیولوژیک و رژیم های آبیاری بر عملکرد و اجزاء عملکرد دانه کنجد در منطقه خنج استان فارس
    صدرالله احمدی، علیرضا باقری، برمک جعفری حقیقی صفحات 140-150
    به منظور بررسی اثر کودهای آلی، نانوبیولوژیک و رژیم های مختلف آبیاری بر عملکرد دانه کنجد رقم دشتستان، آزمایشی به صورت اسپیلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار و 24 تیمار در سال زراعی 1392-1391 در منطقه توردان شهرستان خنج اجراء شد. تیمارهای آزمایش شامل تیمارهای کودی در 8 سطح به عنوان فاکتور اول شامل: شاهد (بدون کود)، کود دامی، کمپوست، کود دامی + کمپوست، نانوبیولوژیک بیوزر به تنهایی، نانوبیولوژیک + کود دامی، نانوبیولوژیک + کمپوست و نانوبیولوژیک + کود دامی +کمپوست با 3 دور آبیاری به عنوان فاکتور دوم (8، 12 و 16) بودند. نتایج نشان داد که دور آبیاری 8، 12 و 16 روز تاثیر معنی داری بر صفات عملکرد در بوته، عملکرد در هکتار، وزن هزار دانه، ارتفاع ساقه اصلی، ارتفاع اولین شاخه فرعی، تعداد کپسول و درصد روغن دانه نداشت اما دور آبیاری 8 و 16 روزه، وزن خشک اندام هوایی و سطح برگ را به طور معنی داری تحت تاثیر قرار داد. همچنین تمام تیمارهای کودی باعث افزایش معنی داری صفات مورد اندازه گیری در آزمایش در مقایسه با تیمار شاهد (بدون کود) شدند. بهترین تیمارکودی ازنظر عملکرد تیمار مخلوط کمپوست وکود نانو بیولوژیک بود. اثر متقابل تیمارهای کودی و دورهای مختلف آبیاری در سطح احتمال 5 درصد معنی دار بود. در مجموع با بررسی تیمارهای کودی و دورهای آبیاری اعمال شده در این پژوهش و به منظور صرفه جویی در مصرف آب، تیمار کودی نانوبیولوژیک + کمپوست با دور آبیاری 16 روز به عنوان بهترین تیمار کودی و دور آبیاری در منطقه پیشنهاد می گردد.
    به منظور بررسی اثر کودهای آلی، نانوبیولوژیک و رژیم های مختلف آبیاری بر عملکرد دانه کنجد رقم دشتستان، آزمایشی به صورت اسپیلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار و 24 تیمار در سال زراعی 1392-1391 در منطقه توردان شهرستان خنج اجراء شد. تیمارهای آزمایش شامل تیمارهای کودی در 8 سطح به عنوان فاکتور اول شامل: شاهد (بدون کود)، کود دامی، کمپوست، کود دامی + کمپوست، نانوبیولوژیک بیوزر به تنهایی، نانوبیولوژیک + کود دامی، نانوبیولوژیک + کمپوست و نانوبیولوژیک + کود دامی +کمپوست با 3 دور آبیاری به عنوان فاکتور دوم (8، 12 و 16) بودند. نتایج نشان داد که دور آبیاری 8، 12 و 16 روز تاثیر معنی داری بر صفات عملکرد در بوته، عملکرد در هکتار، وزن هزار دانه، ارتفاع ساقه اصلی، ارتفاع اولین شاخه فرعی، تعداد کپسول و درصد روغن دانه نداشت اما دور آبیاری 8 و 16 روزه، وزن خشک اندام هوایی و سطح برگ را به طور معنی داری تحت تاثیر قرار داد. همچنین تمام تیمارهای کودی باعث افزایش معنی داری صفات مورد اندازه گیری در آزمایش در مقایسه با تیمار شاهد (بدون کود) شدند. بهترین تیمارکودی ازنظر عملکرد تیمار مخلوط کمپوست وکود نانو بیولوژیک بود. اثر متقابل تیمارهای کودی و دورهای مختلف آبیاری در سطح احتمال 5 درصد معنی دار بود. در مجموع با بررسی تیمارهای کودی و دورهای آبیاری اعمال شده در این پژوهش و به منظور صرفه جویی در مصرف آب، تیمار کودی نانوبیولوژیک + کمپوست با دور آبیاری 16 روز به عنوان بهترین تیمار کودی و دور آبیاری در منطقه پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: کنجد، دور آبیاری، ماده آلی، نانو
  • ترکیبات تشکیل دهنده، ترکیبات فنلی، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه دارویی Satureja khuzestanica Bunge. در جنوب ایران
    رامین بابادایی سامانی، رضا شیرالی، اردلان علیزاده صفحات 150-163
    جنس مرزه Satureja متعلق به تیره نعناع و دارای حدود 235 گونه بوده که 16 گونه آن در ایران وجود دارد که 9 گونه بومی ایران هستند. این آزمایش به منظور بررسی ترکیبات تشکیل دهنده اسانس، ترکیبات فنلی، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اسانس گیاه دارویی مرزه خوزستانی انجام شد. اندام های هوایی مرزه خوزستانی، از زیستگاه طبیعی این گیاه در استان خوزستان جمع آوری گردیدند. اسانس گیری به روش تقطیر با آب توسط دستگاه کلونجر انجام شد. تعیین ترکیبات فنلی با استفاده از ماده فولین سیوکالتیو و خاصیت آنتی اکسیدانی به روشDPPH (2و2 دی فنیل، 1 پیکریل هیدرازیل) انجام گردید. درصد وزنی اسانس بدست آمده 18/ 3 بود. ترکیبات تشکیل دهنده اسانس، توسط دستگاه کروماتوگراف گازی متصل به طیف سنج جرمی تجزیه و شناسایی شدند. چهل و سه ترکیب در اسانس گیاه دارویی مرزه خوزستانی شناسایی شد که در مجموع 96/ 99 % ازکل ترکیبات اسانس را تشکیل می دادند. ترکیبات عمده عبارت از کارواکرول (21 /77%)، گاما- ترپینن (43/ 6 %)، آلفا- فارنیسین(30/ 2%) و پارا- سیمن (24/ 2%) بودند. نتایج پژوهش نشان داد که میزان ترکیبات فنلی گیاه دارویی مرزه خوزستانی 35 /1± 52/ 25 میلی گرم گالیک اسید بر گرم ماده خشک و میزان خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه 22/ 0± 12/ 8 میکروگرم بر میلی لیتر می باشد. خاصیت ضد میکروبی اسانس مرزه خوزستانی به روش دیسک دیفیوژن علیه باکتری E. coli و مخمر Candida albicans به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار بررسی گردید. بر اساس نتایج اسانس این گیاه دارای اثر ضد میکروبی بالایی علیه میکروارگانیسم های مورد بررسی داشت و اثر بازدارندگی این اسانس بر مخمر Candida albicans بیشتر از باکتری E. coli بود.
    کلیدواژگان: مرزه خوزستانی، اسانس، کارواکرول، باکتری اشرشیا کلی، مخمر کندیدا آلبیگنس
  • ارزیابی کارایی مصرف انرژی در تولید خربزه (Cucumis melo L.) در استان-های خراسان رضوی و جنوبی
    سیدمحمد سیدی، پرویز رضوانی مقدم، روشنک شهریاری صفحات 167-174
    ارزیابی کارایی انرژی از جمله شاخص های کلیدی به منظور شناخت و توسعه بهتر عملیات کشاورزی پایدار در نظر گرفته می شود. هدف از این مطالعه، تعیین میزان انرژی ورودی و خروجی و نیز ارزیابی کارایی مصرف انرژی در تولید خربزه در استان های خراسان رضوی و جنوبی بود. به منظور دستیابی به این هدف، پس از طراحی پرسشنامه ها، اطلاعات مورد نیاز در بهار و تابستان سال 1391 از مزارع تولید خربزه در این دو استان جمع آوری گردید. بر اساس داده های بدست آمده، کل معادل انرژی ورودی در استان های خراسان رضوی و جنوبی به ترتیب 0/ 67118 و 5/ 59815 مگاژول بدست آمد. هم چنین در هر دو استان خراسان رضوی و جنوبی، انرژی الکتریسیته، کود شیمیایی نیتروژن و آب آبیاری (به ترتیب با میانگین های 43، 27 و 13 درصد) بیشترین درصد از کل انرژی ورودی را به خود اختصاص دادند. بر اساس میانگین داده های دو استان، 15 درصد از کل انرژی ورودی بصورت انرژی های قابل تجدید و 85 درصد به صورت غیر قابل تجدید بود. بهره وری انرژی در استان خراسان رضوی و جنوبی نیز به ترتیب 18/ 0 و 11/ 0 کیلوگرم بر مگاژول تعیین شد. به نظر می رسد صرف نیروی ورودی بیشتر و توسعه عملیات مکانیزه می تواند در ارتباط با عملکرد و در نتیجه کارایی مصرف انرژی بالاتر در سیستم تولید خربزه در استان خراسان رضوی باشد.از این رو به نظر می رسد که در راستای توسعه نظام های کشاورزی پایدار، اجرای صحیح برنامه های مکانیزاسیون می تواند نقش موثری را ایفا کند.
    کلیدواژگان: انرژی خالص، انرژی ورودی، بهره وری انرژی
|
  • Effect of foliar application of methanol and nitrogen on yield and yield components of soybean in Guilan weather conditions
    Amir Janbazi Roudsari*, Majid Ashouri, Ebrahim Amiri Pages 1-14
    In order to investigate the effects of methanol foliar application and nitrogen on yield and yield components of soybean, a field study was conducted at Rodsar region (Guilan province) in growing season of 2012. The experiment was factorial based on Randomized Complete Block Design with three replications. Treatments consisted of four levels of nitrogen fertilizer including: N1-control, N2- 30, N3-60 and N4- 90 kg/ha from urea source and methanol treatments in 4 levels including: M1- control, M2- 20, M3- 30 and M4- 40 methanol volume percentage. Results showed that, methanol treatments had significant effects on number of pod per plant, 100 seed weight, grain yield, biomass yield, harvest index, plant height and pod length. Forty volume percentage methanol treatment had the highest number of pod per plant, 100 seed weight, plant height and pod length.Maximum biomass obtained in 40, 30 volume percentage methanol treatments. Nitrogen levels had significant effects on number of pod per plant, number of seed per pod, 100 seed weight, grain yield, biomas yield, plant height and pod length. Maximum number of pod per plant, number of seed per pod and biomass yield obtained in the 90 kg/ha level of nitrogen fertilizer. Maximum plant height and pod length obtained from 90 and 60 kg/ha treatments. Nitrogen control treatment showed the highest 100 seed weight. Grain yield and harvest index in different levels of nitrogen and methanol were significant. Generally 60 kg/ha of nitrogen and 30% methanol treatments were the best treatment for management of soybean.
    Keywords: Soybean, biological yield, grain yield, methanol, foliar application
  • Effect of biological fertilizer and microelements on qualitative traits and yield of chickpea as affected by drought stress condition
    Nima Behdarvandi Shykhi, Arash Roozbehani Pages 15-25
    In order to study the effect of biological fertilizer and microelements on chlorophyll content, protein percentage and grain yield of chickpea (Cicer arietinum L.) as affected by drought stress condition an experiment carried out in factorial based on complete block design with three replications in 2014 at Agricultural Research Station of Roudehen of Islamic Azad University in Damavand. Treatments were three levels of drought stress: normal irrigation (control), stress at flowering stage and stress in early stages of grain filling and the second factor was four levels of biological fertilizer and microelements including control, biological fertilizer (Rhizobium), microelements, Rhizobium + microelements. Results showed that drought stress had significant impact on chlorophyll content, protein percentage and grain yield. Control treatment (normal irrigation) produced the highest chlorophyll content, protein percentage and grain yield. Impact of biological fertilizer and microelements on all traits were non-significant except protein percentage and grain yield. The interaction effect of drought stress and biological fertilizer and microelements for protein percentage and grain yield was significant.
    Keywords: Rhizobium, irrigation cutting, photosynthetic pigments, microelements, protein percentage
  • Effect of drought stress and salicylic acid on morphological characteristics and essence yield of Dill (Anethum graveolens L.)
    Nader Omidvar*, Mona Dastori, Abdolraza Jafari Pages 26-40
    In order to evaluate of effect drought stress and salicylic acid on yield and growth parameters and essence of Dill (Anethum graveolens L.) a greenhouse experiment was conducted as factorial arrangement base on (CRD)with four replications in Saffashar city in 2011. The first factor consisted of three levels of drought stress (irrigation at field capacity during the growing period, drought stress medium with 2/3 field capacity in both vegetative and flowering stages and severe drought 1/3 field capacity at flowering stage) and the second factor consisted of four concentration of salicylic acid (0, 100, 200, and 300 mg of salicylic acid per liter). Results showed that maximum plant height, shoot dry weight and shot fresh weight can be related to irrigation treatments at field capacity. The lowest measured traits were among the different irrigation treatments on drought stress, with 1/3 field capacity at the flowering stage. Maximum percent ofessence was related to drought stress treatment on 1/3 field capacity at flowering stage and the highest essence yield were obtained to mild and severe drought stress (irrigation at 2/3 field capacity and 1/3 field capacity). Salicylic acid application results showed that the highest fresh and dry weight and essence and essence yield obtained in 300 mg per liter of salicylic acid, and the least was in control. The highest essence yield per hectare was obtained in 2/3 field capacity in both vegetative and flowering stages and the appropriate time could be achieved in both essence percent and essence yield.
    Keywords: Essence percentage, salicylic acid, Anethum graveolens, essence yield, shoot dry weight
  • Assessment of the effect of different planting dates on quality and quantity yield of spring safflower cultivars (Carthamus tinctorius L.)
    Mohammad Mehdi Rahimi, Qorban Normohammadi Pages 59-67
    In order to effect of planting date and determination the most suitable variety of spring safflower an experiment were executed during 2011-2012 as split plot experiment based on Randomized Complete Block Design with four replications. Treatments were included planting dates as main factor in four levels (February 27, March 19 in 2011, April 9 and 29 in 2012) and variety type in three levels (Padide, Isfahan 14 and Sina). Results showed that the highest yield (1652.4 g.m-2) was obtained in February 27 and the lowest yield (1299.9 g.m-2) was obtained in April 29. The highest yield (496.2 g.m-2) related to Padideh and Sina cultivars and the lowest one (393.1 g.m-2) belonged to Isfahan14 cultivar. Interaction between planting date and cultivar was significant. The highest yield (562, 558.1, 544 and 540.3 g.m-2) related to February27 with Sina, February 27 with Padideh,, March 19 with Sina and March19 with Padideh cultivar and the lowest one was 348.4 g.m-2 related to March19 with Isfahan14. The highest oil percentage (33.8) obtained in February27 and the lowest in April29. Generally, Padideh and Sina cultivars in February27 and Mrch19 were appropriate in Yasooj region.
  • The effect of salinity and the application of Endophytic Fungus, Piriformospora indica, on yield and yield components of wheat
    Somayye Hajinia, Mohammad Javad Zare, Ebrahim Mohammadi Gol Tappe Pages 67-79
    Salinity is a major worldwide obstacle of crop production. A greenhouse experiment, using a factorial experimental based on Completely Randomized Design with three replicates was conducted to investigate the effect of the endophytic fungus of Piriformospora indica on responses of wheat under different levels of salinity stress (0.2, 4, 8 and 12 dS m-1). Salt stress decreased concentration of P, chlorophyll content and relative water content. Increasing in water salinity levels was accompanied in decreasing of relative water content. Plant colonized with the P. indica had a higher concentration of P and chlorophyll content. Yield and yield components of wheat were reduced under salt stress; however, application of the fungus decreased the negative effects of salinity and improved the yield. Number of grains per spike, grain weight and number of the spike per plant enhanced by the fungus treatment. Plants inoculated with P. indica had higher height and spike length compared to the non-inoculated plants under the highest salinity level. It is concluded that P. indica could reduce the negative effects of salinity stress in wheat plant.
    Keywords: Saline water, endophytic fungus, yield, wheat
  • Mixture of new and current herbicides for weed control in corn single cross 647
    Somayye Esfandyari, Farrokh Dinqezli*, Mansore Moeini Pages 80-97
    To study the effect of different and mixture herbicides on weeds control of maize an experiment base on Randomized Complete Block Design with four replications was conducted at the Agricultural Research Center of Zarghan in 2013. The experiment consisted of 10 treatments including separate and combined application of herbicide nicosulfuron, ultima, bromicide MA and 2,4- D by different dose in addition with weedy and weed free during growth season. All of herbicides were effective on broadleaf weed control such as pigweed, lambsquarters and borage. The highest dry weight of weeds was related to weedy treatment, 2-4-D herbicide (1.5 L/ha) and CMA (bromoxynil+MCPA) 1.5 L.ha during growth season. Reduction in herbicide doses of nicosulfuron and ultima (1.5 L/ha and 150 g/ha) were successful in weed control. While application of Bromicide with 0.5 L/ha besides nicosulfouron 1 L/ha and citogate surfactants did not have proper control of johnson grass. Maximum height, number of kernels per ear, ear length, 1000 grain weight and biological yield were related to non-control. The highest grain yield, was related to weed control treatments than nicosulforun (2 and 1.5 L.ha) ultima 175 and 150 g/ha) and bromicide (0.5 L.ha plus nicosulforun 1.5 Lha). Grain yield reduction was 45 percent in control treatment compared to control weeds. Reduction of grain yield was also 27 and 37% with 2-4-D and Bromicide respectively, compared to control weeds.
    Keywords: Corn, weeds, grain yield, herbicide, nicosulfuron, ultima
  • The selection of top genotypes in forage corn using multivariate methods in Varamin region
    Seyed Mohammadreza Ehtashami, Mahdi Ramezani, Matin Frouzi Pages 98-111
    In order to investigate the various morphologic and physiologic characteristics of forage corn genotypes, an experiment carried out at Agricultural and Natural Resource Research Center of Tehran province during 2009-2010 growing season. Twenty genotypes of forage corn were compared with based on Randomized Complete Blocks Design with four replications. Studied traits were growth period, number of leaf, plant height, stem diameter, fresh and dry weight of leaf, fresh and dry weight of stem, fresh and dry weight of sheath, fresh and dry weight of ear as well as fresh and dry forage yield and its quality. Results showed significant difference in 1% level for all of traits except length of growth period. The results of factor analysis using principal component analysis after varimax rotation showed that there are four main factors including forage quality (28.78%), forage yield (19.96%), morphologic characteristics (12.18%) and physiologic characteristics (12.13%) explained totally 73.05% changes of variance. Based on the bi-plot of the first and second principal components, genotypes No. 2, 17, 4 and 12 identified as top cultivars. The result of cluster analysis in two ways of Ward and Average distance was suggested to separate all of cultivars in three distinct clusters.
    Keywords: Cluster analysis, Cultivar, Factor analysis, Main component
  • Growth and competitiveness of wheat against C3 and C4 plant in CO2 enrichment and drought condition
    Farahnaz Momtazi, Hamidreza Miri Pages 112-127
    Prediction climatic models show that atmospheric CO2 concentration will be increase and this has considerable effect on plant growth and their interaction. In addition to this CO2 changes water availability will affect plant growth and development. A greenhouse experiment was conducted in Arsanjan Islamic Azad University in 2012 in order to evaluate effect of drought and CO2 elevation on growth and competitiveness of wheat against C3 and C4 crops and weeds. Wheat, sunflower, wild oat and lumbsquarters as C3 crops and weeds and corn, millet, redroot pigweed and wild johnsongrass as C4 crops and weed were subjected to two CO2 concentrations (400 and 700 ppm) and two irrigation treatments (control and drought). The results showed that by increasing CO2 concentration total dry weight, stem dry weight, leaf dry weight, root dry weight and leaf area of wheat increased significantly, but CO2 elevation had no significant effects on C4 plants. CO2 elevation increased dry weight of wheat by 30.7%. Drought stress reduced dry weight of wheat by 25.3%, but, under high CO2 condition there was no reduction in dry weight of wheat. This means that high CO2 reduced harmful effect of drought on C3 and C4 plants. The results also showed that by increasing CO2 competitive ability of wheat increasing against C4 plants. This change the competitive interaction of C3 and C4 crops and weeds at different CO2 and drought condition.
    Keywords: climatic change, Growth, competition, photosynthetic pathway, weeds
  • Mechanical weed control of corn with emphasis on reduced dose of herbicide
    Arash Roozbehani Pages 128-139
    To evaluate the effect of mechanical weed control on yield and yield components of corn (Zea mays L.) with emphasis on reduced dose of herbicide an experiment was conducted as split plot based on Randomized Complete Blocks Design with three replications in 2008 at Agricultural Research Station in Karaj region. Treatments were; Mechanical weed control (No applying of cultivator or controlled, one time applying of cultivator at 4 week after planting and two times applying of cultivator at 4 and 6 weeks after planting) as the main plot, and combination doses of atrazine and alachlor mixture (0% or controlled, 25%, 50%, 75%, and 100%) as the sub plot. The results showed that the effect of all treatments on all traits were significant. Means comparison showed that among different treatment levels; two times applying of cultivator at 4 and 6 weeks after planting and combination doses of atrazine and alachlor’s mixture (75%, and 100%) were superior than the other treatments and cause to decrease weed biomass and to increase yield and yield components of corn.
    Keywords: cultivation, chemical control, yield, yield components, corn
  • Effects of nanobiological, organic fertilizers and irrigation regims on grain yield of sesame (Sesamum indicum) in Khonj region, Fars province
    Sadrollah Ahmadi*, Alireza Baqeri, Barmak Jafari Haghighi Pages 140-150
    In order to study the effects of organic and nanobiologic fertilizers with three intervals of irrigation on seed yield of sesame (Sesamum indicum) a field experiment was conducted in Touredan region of Khonj in 2012. The experimental design was split plot based on Randomized Complete Blocks Design with three replications. Treatments included: fertilizer treatments with 8 levels (control, manure, compost, manure + compost, nanobiologic, nanobilogic + manure, nanobiologic + compost and nanobiologic + manure + compost) as first factor and irrigation intervals with 3 levels (8, 12 and 16 days) as second factor. Results indicated that irrigation intervals had no significant effects on studied traits such as seed yield, 1000- seed weight, height of main stem and number of capsules. But irrigation intervals influenced shoot dry weight and leaf area significantly. Also fertilizer treatments had significant effects on traits in this experiment. Interaction between fertilizer treatments and irrigation intervals was significant in 0.05 probability level. Also interaction between treatments and different irrigation intervals was significant at 0.05 probability level. In general the effects of fertilizer treatments and irrigation intervals fertilizer treatment (Nano + Compost) with irrigation interval (16 days) was suggested as the best treatment in condition of the experiment.
    Keywords: Sesame, irrigation interval, organic fertilizer, nanobiologic
  • Chemical composition, phenolic compounds, antioxidant and antimicrobial activity of the Satureja khuzestanica Bunge. essential oil in southern Iran
    Ramin Babadaeye Samani, Reza Shirali, Ardalan Alizadeh Pages 150-163
    The genus Satureja belongs to the family of lamiaceae, this genus contains about 235 species which 16 species of this genus exist in Iran of which 9 species are endemic. The experiment was carried out to evaluate the essential oil composition, phenolic compounds, antioxidant and antimicrobial activities of essential oil of Satureja khuzestanica. Aerial parts of S.khuzestanica were collected from the natural habitat of the plant in Khuzestan province and dried and powdered. Essential oil was obtained by hydro distillation using Clevenger for 3 hr and dried by sodium solphat anhydrous. The weight percentage of essential oil was 3.18%. Essential oil components were identified by gas chromatography-mass spectrometry (GC/MS). 43 compounds were identified in the S. khuzestanica essential oil comprised 99.96% of total. Major compounds were: carvacrol (77.21%), γ-Terpinene (6.43%), α-Farnesene (2.30%), and p-Cymene (2.24%). Phenolic compounds were determined using Folin-Ciocalteu reagent and antioxidant activity was performed DPPH method. The results showed that the phenolic compounds of S.khuzestanica 25.52±1.35 mg Gallic acid per gram of dry matter and amount of antioxidant activity of the plant was 8.12±0.22 µg per ml. Antimicrobial activities were tested against Escherichia coli, and Candida albicans by disc diffusion method according to a factorial test, based on Randomized Complet Design with three replications. The results showed that the essential oil of the plant has high antimicrobial effect against micro-organisms were investigated and inhibitory effect on C. albicans was greater than Escherichia coli.
    Keywords: Satureja khuzestanica, essential oil, carvacrol, Escherichia coli, Candida albicans
  • Assessment of energy use efficiency for melon (Cucumis melo L.) production in Razavi and Southern Khorasan provinces, Iran
    Seyed Mohammad Seyedi*, Parviz Rezvani Moghaddam, Roushanak Shariyari Pages 167-174
    Evaluation of energy efficiency is one of the key indicators for developing more sustainable agricultural practices. The purpose of this study was to determine input and output energy consumption for melon production, and evaluation of energy use efficiency in Razavi and Southern Khorasan provinces, Iran. For this purpose data were collected from farms of mentioned provinces. Inquiries were conducted by interview during spring and summer 2012. The results indicated that total energy inputs in Razavi and Southern Khorasan provinces were 68118 and 59815.5 MJ.ha-1, respectively. In both provinces, electricity (with 43%), nitrogen chemical fertilizer (with 27%) and water for irrigation (with 13%) were the highest energy inputs for melon production. About 15% of the total energy inputs used in melon production was renewable and 85% was non-renewable. In addition, in Razavi and Southern Khorasan provinces, the energy productivity was estimated at 0.18 and 0.11 kg MJ-1, respectively. It seems the higher energy consumption and developing the mechanical operation can be related to higher melon yield and energy use efficiency in farms of Razavi province.
    Keywords: Energy productivity, input energy, net energy