آرشیو چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۳۴۱۵
اجتماعی
۶

حضور زنان در جایگاه واقعی تصمیم گیری جهانی کوفی عنان در پیام روز جهانی زن خواستار شد

گروه اجتماعی - دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی زن (8 مارس برابر با 17 اسفند) خواستار ضمانت برای حضور زنان در جایگاه واقعی تصمیم گیری در سطح جهان شد.

در بخشی از پیام «کوفی عنان» آمده است: امسال موضوع روز جهانی زن، نقش زنان در تصمیم گیری است که مرکز ثقل پیشرفت زنان در سراسر جهان و در مجموع پیشرفت بشریت شمرده می شود. همانگونه که اعلامیه پکن به ما می گوید «توانمندسازی زنان و مشارکت کامل آنان براساس برابری در تمامی جنبه های اجتماعی شامل مشارکت در فرایند تصمیم گیری و دسترسی به قدرت، امری بنیادی برای دستیابی به برابری، توسعه و صلح هستند».

دبیر کل سازمان ملل افزوده است: جامعه بین المللی در نهایت شروع به درک اصلی بنیادی می کند و آن اینکه زنان درست مانند مردان تحت تاثیر چالش هایی قرار دارند که جامعه بشری در قرن بیست و یکم با آنها مواجه است یعنی چالش های تحولات اجتماعی و اقتصادی و همچنین صلح و امنیت. غالبا زنان بیشتر تحت تاثیر این چالش ها قرار می گیرند. بنابراین بسیار ضروری است که زنان در فرایند تصمیم گیری در تمامی جنبه ها با توان و تعداد برابر درگیر باشند.

وی تصریح کرده است: جهان در حال آغاز درک این واقعیت است که هیچ سیاستی در زمینه پیشبرد توسعه، بهداشت و آموزش در مقایسه با ارتقای توانمندسازی زنان و دختران مؤثرتر نیست و من به جرات می افزایم که هیچ سیاستی مهم تر از این امر در زمینه جلوگیری از درگیری یا دسترسی به آشتی بعد از خاتمه درگیری نیست.

عنان در پایان گفته است: در اجلاس سران، 2005 رهبران جهان اعلام کردند که «پیشرفت برای زنان، پیشرفت برای همگان است». در این روز جهانی زن اجازه دهید تعهد خود را برای نشان دادن حقیقت پنهان این کلمات تجدید کنیم. اجازه دهید تضمین کنیم نیمی از جمعیت دنیا جایگاه واقعی خود را در تصمیم گیری جهان احراز کند.

برگزاری همایش رؤیت هلال و تقویم در قم

گروه اجتماعی _ سومین همایش رؤیت هلال و تقویم، شهریور 85 در قم برگزار می شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رسا، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از محققان حوزوی و دانشگاهی خواست در موضوع «رؤیت هلال و تقویم» مقاله بنویسند. محورهای همایش، بررسی فقهی پدیده رؤیت هلال، بررسی نجومی رؤیت هلال، ابعاد فرهنگی و اجتماعی رؤیت هلال و تقویم و ابعاد فقهی و نجومی اوقات شرعی، اعلام شده است.