آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۹
ایران
۴

توافق احزاب اسراییلی برای تشکیل دولت ائتلافی

دو حزب کادیما و کارگر برای ائتلاف و تشکیل کابینه اسراییل توافق کردند.

به گزارش ایلنا، احزاب کادیما و کارگر با توافق میان یکدیگر راه را برای تشکیل کابینه ائتلافی آینده اسراییل و اجرای سیاست های یکجانبه گرای «ایهود اولمرت» نخست وزیر هموار می کنند. این دو حزب اسراییلی همچنین دعوت «محمود عباس» رییس حکومت خودگردان فلسطین را برای برگزاری کنفرانس بین المللی فعال سازی روند صلح خاورمیانه رد کردند.

بنابراین گزارش، سخنگوی وزارت امور خارجه اسراییل نیز با رد هر گونه تعامل با جنبش مقاومت اسلامی (حماس) گفت: «حماس متاسفانه پذیرش موجودیت اسراییل را رد می کند و صلح نقشه راه را نامناسب می داند.»

دفتر نخست وزیری اسراییل نیز در بیانیه یی اعلام کرد که اسراییل مساله مذاکره با فلسطینی ها را بررسی نخواهد کرد مگر آنکه حماس پذیرش اسراییل، دوری از خشونت و پایبندی به توافقنامه های گذشته را اعلام کند.»

براساس توافق میان احزاب کادیما و کارگر اسراییل، هفت وزارت کابینه آینده از جمله وزارت دفاع در اختیار حزب کارگر قرار خواهد گرفت. همچنین دو طرف بر سیاست های اصلی آینده کابینه اسراییل مشتمل بر اجرای طرح ویژه اولمرت برای عقب نشینی یک طرفه از کرانه باختری و جمع آوری شهرک های کوچک یهودی نشین در سه مجتمع شهرک یهودی نشین و برچیدن شهرک های منزوی و ترسیم مرزهای نهایی اسراییل به توافق رسیدند.