آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۰۹۹
ایران
۴

کرزای «شاخه زیتون» را به سمت طالبان گرفت

حامد کرزای با گرامیداشت چهاردهمین سالگرد شکست دولت کمونیست در این کشور، از طالبان خواست تا خشونت هایشان را کنار گذارند و به جامعه بپیوندند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان در این سخنرانی اظهار داشت: من از تمام برادرانی که همچنان ناآگاهانه برده تبلیغات هستند، می خواهم به دستور دیگران به کشتار و خونریزی و ناامنی در کشور نپردازند و از آنها می خواهیم تا به خانه هایشان بازگشته و به مردم کشورشان خدمت کنند.

نیروهای مجاهدین در 28 آوریل سال 1992 کابل را به کنترل خود در آورده و به حکومت حامی شوروی پایان دادند اما جنگ داخلی در این کشور شروع و با قدرت گرفتن طالبان در سال 1996 این جنگ پایان یافت.

در طول دو سال گذشته کرزای چندین بار از طالبان خواسته به جامعه ملحق شوند اما تعدادی کمی از آنها از این پیشنهادات استقبال کرده اند.

فرمانده طالبان کمی پیش از آخرین درخواست کرزای از افغان ها خواست تا به جهاد برای بیرون راندن خارجیان از خاکشان بپیوندند. عبیدالله آخوند، وزیر دفاع طالبان به خبرگزاری رویتر گفت: امریکا و متحدانش طالبان را سرنگون و دولت دست نشانده یی را که هزاران بی گناه افغانی را قربانی کرد، روی کار آوردند. نیروهای خارجی هم اکنون از تاکتیک های مختلف برای اشغالگری دایمی شان استفاده می کنند.