آرشیو پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۶
ایران
۴

شرایط غیرنظامیان و اقدامات دیپلماتیک

بحران لبنان ابراز نگرانی سازمان های امدادرسانی بین المللی نسبت به وضعیت غیرنظامیان در این کشور را در پی داشته است. این سازمان ها گفته اند که حملات اسراییل ممکن است باعث آوارگی بیش از نیم میلیون نفر در این کشور شده باشد. بسیاری از ساکنان مناطق جنوب لبنان که هدف اصلی حملات هوایی و توپخانه اسراییل بوده خانه های مسکونی خود را به مقصد نقاط دیگر لبنان و حتی تلاش برای خروج از این کشور ترک کرده اند. همزمان، اقداماتی برای حل بحران کنونی از طریق سیاسی در جریان است و خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مجددا برای ملاقات با وزیر خارجه اسراییل و مقامات فلسطینی و مصری عازم خاورمیانه می شود. تزیپی لیونی، وزیر خارجه اسراییل، گفته است که این کشور همراه با ادامه عملیات نظامی، اقدامات دیپلماتیک برای حل بحران جاری را نیز آغاز کرده است.

نخست وزیر و وزیر خارجه اسراییل روز سه شنبه گفتند که زمان برای اعزام یک نیروی تقویتی پاسدار صلح برای پیوستن به حدود دو هزار پاسدار صلح سازمان ملل در مرز اسراییل و لبنان، که از سوی دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد شده، مناسب نیست.

برخی ناظران گفته اند اسراییل، که همواره بر خروج حزب الله از مناطق مرزی جنوبی لبنان و استقرار ارتش لبنان در این منطقه تاکید داشته، در نظر دارد با استفاده از فرصت کنونی به این هدف خود دست یابد. همچنین، اسراییل و برخی کشورهای غربی بحران کنونی را به مداخله دو کشور ایران و سوریه نسبت داده اند. جرج بوش، رییس جمهور امریکا، در سخنانی گفته است که سوریه، که سال گذشته و پس از حدود سی سال نیروهای خود را از لبنان خارج کرد، در نظر دارد از طریق حزب الله مجددا نفوذ خود را در لبنان به دست آورد.

از سوی دیگر کمیته مرکزی جنبش فتح برگزاری کنفرانس بین المللی صلح در خاورمیانه را خواستار شد. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن این کمیته در بیانیه یی در پایان نشستی در رام الله که به ریاست محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان برگزار شد، آتش بس فوری و فراگیر در نوار غزه و جنوب لبنان را خواستار شد و اعلام کرد: نیروهای ارتش اشغالگر اسراییلی باید از نوار غزه عقب نشینی کنند.

در این بیانیه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده تا قطعنامه سریعی را جهت متوقف شدن اقدامات خصمانه اسراییل علیه ملت های فلسطین و لبنان صادر کند.