آرشیو پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۶
فرهنگ و هنر
۱۶

اکبر عبدی، کامبیز دیرباز و نیوشا ضیغمی در فیلمی جنگی؛ اخراجی های مسعودده نمکی

اکبر عبدی، کامبیز دیرباز و نیوشا ضیغمی در اولین فیلم داستانی مسعود ده نمکی بازی می کنند.

مسود ده نمکی درباره اولین فیلمش)اخراجی ها(می گوید: «اخراجی ها قصه یی درباره جنگ دارد و ماجرای چند شخصیت است که بخاطر شرایط جنگ به جبهه می روند اما خیلی ها مخالف حضور آنها هستند و تلاش می کنند آنها را از آن منطقه دور کنند. این اتفاقات شرایط کمیکی را به وجود می آورد. اگرچه فیلم مایه های عرفانی هم دارد.»

او زمان آغاز فیلمبرداری را پنج مردادماه اعلام می کند. در این فیلم پیمان قاسم خانی، به عنوان مشاور در نگارش فیلمنامه همکاری کرده و محمدرضا شریفی نیا هم انتخاب بازیگران را برعهده داشته است. حسن پویا، مدیر فیلمبرداری اولین فیلم داستانی مسعود ده نمکی است.

«اخراجی ها» و «فقر و فحشا»

مسعود ده نمکی بیش از آنکه به عنوان فیلمساز مشهور باشد نامش در شناسنامه روزنامه ها و هفته نامه ها به عنوان سردبیر و نویسنده ثبت شده است. اگرچه او بیش از هفت سال است که کمتر در این ماجرا وارد شده و فیلمسازی را برای ادامه فعالیتش انتخاب کرده است. ده نمکی چهار سال پیش فیلم مستند «فقر و فحشا» را جلوی دوربین برد. اثری که از عنوانش می توان به موضوع آن پی برد. اگرچه این فیلم، اکران رسمی نداشت، اما بسیاری از مردم این فیلم را تماشا کردند. بعد از این فیلم ده نمکی مدتی را در سکوت گذراند و از سال هشتاد و سه کارگردانی مستندی دیگر با عنوان «کدام استقلال، کدام پیروزی» را آغاز کرد؛ فیلمی که ده نمکی معتقد است اثری استعاری درباره وضعیت سیاسی ایران است و حالا او برای اولین تجربه فیلمسازی اش به سراغ جمعی از حرفه یی های سینما رفته. از پیمان قاسم خانی، نویسنده مارمولک تا بازیگرانی مانند اکبر عبدی و علیرضا اوسیوند. بدین ترتیب از این به بعد می توان مسعود ده نمکی را جزو اهالی سینما محسوب کرد که گاهی هم در نشریات مطالبی می نویسد!